مقایسه و بررسی دو گوشی Galaxy S6 سامسونگ و iPhone 6 اپل

اول مارس (دهم اسفند ماه) تاریخ رونمایی سامسونگ از پرچمدار آینده خود گلکسی اس 6 خواهد بود. بنابراین هم اکنون سامسونگ در حال تدارک دیدن مراسمی است تا از پرچمدار هوشمند جدید خود و رقیب اصلی آیفون 6 اپل، رونمایی کند. آیا سامسونگ گلکسی اس 6 توانایی لازم برای مقابله با آیفون 6 اپل را خواهد داشت؟! با تک نیوز برای بررسی دقیق این موضوع همراه باشید.

اول مارس (دهم اسفند ماه) تاریخ رونمایی سامسونگ از پرچمدار آینده خود گلکسی اس 6 خواهد بود. رقیب جدی و دیرینه سامسونگ در بازار فروش گوشی‌های هوشمند، کمپانی اپل بوده و همواره جدال این دو در میزان فروش گوشی‌ها و همچنین شکایت از یکدیگر بر سر مسائل مختلف، سرتیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها است. هم اکنون سامسونگ در حال تدارک دیدن مراسمی است تا از پرچمدار هوشمند جدید خود و رقیب اصلی آیفون 6 اپل، رونمایی کند. آیا سامسونگ گلکسی اس 6 توانایی لازم برای مقابله با آیفون 6 اپل را خواهد داشت؟! با تک نیوز برای بررسی دقیق این موضوع همراه باشید:

آیفون 6،گوشی هوشمند و پرچمدار فعلی کمپانی اپل، یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های “رده بالای” دنیا محسوب می‌شود و سامسونگ باید برای جدال با این حریف نامدار و قدرتمند، پرچمدار آینده خود را با تمام قوا روانه میدان نبرد کند.

مدت زمان بسیار محدودی تا آغاز رویداد MWC 2015 باقی مانده و سامسونگ و دیگر کمپانی‌های بزرگ، سخت در تلاش هستند تا گوشی‌های مطرح خود را به بهترین نحو رونمایی کنند. سامسونگ در این مراسم در روز اول ماه مارس (دهم اسفند ماه) اقدام به معرفی کهکشانی بعدی خود، گلکسی اس 6 (و به احتمال زیاد مدل دیگری از آن با نام گلکسی اس اج) خواهد کرد.

اگرچه گلکسی اس 6 هنوز بطور رسمی معرفی نشده اما اطلاعات زیادی از مشخصات این گوشی فاش شده است که ما را به منظور مقایسه این گوشی با آیفون 6 اپل یاری خواهد کرد.

با ما همراه باشید و اگر شایعات منتشر شده از گلکسی اس 6، درست بود، خیلی متعجب نشوید!

طراحی

طبق تصاویر منتشر شده از منابع مختلف، گلکسی اس 6، با ترفندهایی خاصی، همان طراحی مشابه با پرچمداران قبلی سامسونگ را خواهد داشت اما تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است. عکسی که در قسمت فوقانی تصویر زیر مشاهده می‌کنید مربوط به لبه‌ی زیرین گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ است و تصویر زیر آن لبه‌ی زیرین آیفون 6 اپل را نمایش می‌دهد. بنابراین اپل به دلیل مشابه‌سازی فریم فلزی و گوشه‌های منحنی گلکسی اس 6 با آیفون 6 اپل، باید آماده طرح شکایتی جدید بر ضد سامسونگ باشد! به نوعی به نظر می‌رسد که سامسونگ از نظر طراحی بخش اشاره شده، از طراح آیفون اپل کپی‌برداری کرده باشد.

این شباهت‌ها در شکل سوراخ‌های محل بلندگوی گوشی، محل قرارگیری پورت USB در وسط و محل قرارگیری سوکت هدفون گوشی در سمت چپ به وضوح قابل مشاهده است. شایان ذکر است که طبق اطلاعات غیر رسمی کنونی، گلکسی اس 6 ضخامتی برابر 6.9 میلیمتر خواهد داشت (البته اگر از ضخامتِ احتمالیِ لنز بیرون زده دوربین صرف نظر کنیم).

طراحی گلکسی اس 6

 

 

سخت افزار

 

صفحه نمایش

آیفون 6 اپل با صفحه نمایش 4.7 اینچ، ابعاد نسبتا کوچکی در برابر حریف کره‌ای خود دارد. گلکسی اس 5 ، پرچمدار کنونی سامسونگ با صفحه نمایش 5.1 اینچی، ابعادی بزرگتر از آیفون 6 اپل داشته و گلکسی اس 6 احتمالا با صفحه نمایش 5.5 اینچی معرفی خواهد شد (در این صورت می‌تواند با آیفون 6 پلاس مقایسه شود).

اپل برای ایجاد وضوح تصویر خاص خود (Retina) و برقراری تراکم پیکسلی 326 پیکسل در هر اینچی، وضوح تصویر عجیب 1334×750 پیکسلی را برای آیفون 6 انتخاب کرده تا دوباره سیاست‌های کوپرتینو را اجرایی کرده باشد. سامسونگ هم اینک برای گلکسی اس 5، تراکم پیکسلی بالایی را فراهم کرده است و طبق شایعات انتظار می‌رود که صفحه نمایش گلکسی اس 6 به دقت QHD مجهز شود. این دقت تصویر (2560×1440)، تراکم پیکسلی خارق‌العاده 538 پیکسل در هر اینچ را برای گلکسی اس 6 سامسونگ رقم می زند. یعنی همان تراکم پیکسلی که هم اکنون در الجی جی 3 شاهد آن هستیم.

کمپانی اپل، گوشی‌های هوشمند خود را در دو سایز مختلف عرضه کرده و به احتمال زیاد، سامسونگ نیز در مراسم خود، از چندین مدل مختلف از گلکسی S6 رونمایی خواهد کرد. اس 6 مینی، اس 6 اج و اس 6 اکتیو، نمونه هایی از مدل‌های احتمالی سامسونگ برای رونمایی در کنار گلکسی اس 6 هستند.

تراشه‌ی سیستمی و حافظه رم

برای مدت کوتاهی بنظر می‌رسید که سامسونگ قصد استفاده ار تراشه‌ی اسنپدراگون 810 کوآلکام را در گلکسی اس 6 خود دارد (بدلیل استفاده همزمان آن در الجی جی فلکس 2) اما بدلیل پاره‌ای از مشکلات، سامسونگ موقتا از آن صرف نظر کرده و قرار شده از تراشه‌ی سیستمی قدرتمند اختصاصی خود یعنی اگزینوس 7420 (Exynos 7420) در این محصول استفاده می‌کند. البته بعد از حل مشکلات ایجاد شده، سامسونگ مطمئنا طبق روال گذشته، نسخه‌ای مستقل از گلکسی اس 6، مجهز به سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 810 کوآلکام را روانه بازار خواهد کرد.

بنابراین سامسونگ از تراشه‌ی هشت هسته‌ایِ 64 بیتیِ خود در گلکسی اس 6 استفاده خواهد کرد که اتفاقا رقابت جالبی را در کنار آیفون 6 ایجاد می‌کند. زیرا اپل نیز در گوشی آیفون 6 خود از تراشه‌ی 64 بیتی اختصاصی A8 خود با دو هسته‌ی پردازنده و فرکانس 1.4 گیگاهرتز استفاده کرده است.

از نظر حافظه رم، آیفون 6 اپل از حریف اندرویدی خود عقب‌تر است چرا که از رم 1 گیگابایتی بهره‌مند است. اما سامسونگ قصد استفاده از حافظه 3 گیگابایتی را در گلکسی اس 6 دارد اما باید این مورد را هم در نظر بگیریم که دو گوشی نامبره شده از نظر سیستم نرم افزاری کاملا با هم تفاوت دارند.

سامسونگ گلکسی اس 6

 

 

حافظه ذخیره سازی

کمپانی سامسونگ، گلکسی اس 5 را در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی عرضه کرده اما طبق شایعات منتشر شده گلکسی اس 6 احتمالا در ظرفیت‌های متنوع‌تری روانه‌ی بازار خواهد شد. سامسونگ قصد دارد گلکسی اس 6 را با ظرفیت‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی به بازار عرضه کند. این ظرفیت‌های انتخاب شده، تقریبا همان مقادیری هستند که در آیفون 6 اپل وجود دارد با این تفاوت که کمترین ظرفیت گلکسی اس 6، 2 برابر آیفون 6 فضا به همراه خواهد داشت (آیفون 6 و 6 پلاس در مدل های 16 و 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده‌اند).

البته نکته‌ی خیلی مهم در این رابطه را فرامشو نکنیم که حافظه ذخیره سازی گوشی‌های سامسونگ بدلیل وجود شیار MicroSD در آنها، قابل افزایش است. درحالی که گوشی‌های ساخت شرکت اپل از این قابلیت بی‌بهره هستند.

دوربین

طی سال‌های اخیر، کمپانی اپل به همگان ثابت کرده که عدد مربوط به سنسور دوربین محصولات (مگاپیکسل) در افزایش کیفیت عملکرد مجموعه تاثیر چندانی ندارد. هم اکنون آیفون 6، پرچمدار فعلی اپل، به سنسور دوربینی 8 مگاپیکسل تجهیز شده که از نظر عدد مربوط به دقت سنسور دوربین با بسیاری از گوشی‌های “پایین رده‌ی” موجود در بازار برابری می‌کند. با این وجود کیفیت تصاویر ضبط شده در آیفون 6 اپل به لطف وجود سنسور BSI و تکنولوژی‌های خاص آن، فوق‌العاده عالی است.

سامسونگ هم کارنامه درخشانی در تولید دوربینِ گوشی‌های رده Sِ خود دارد و شایعات منتشر شده خبر از تجهیز گلکسی اس 6 سامسونگ به سنسور دوربینی 20 مگاپیکسلی دارند که ارتقاء به نسبت شایان توجهی نسبت به سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی گلکسی اس 5 به شمار می‌رود. اما با این وجود که این ارتفاء یک موضوع جالب توجه در گوشی گلکسی اس 6 محسوب می‌شود باید برای مقایسه دقیق عملکرد آن با مجموعه‌ی دوربین آیفون 6 اپل منتظر بمانیم و تفاوت‌های مابین این دو محصول را در این زمینه‌ی خاص عملا بسنجیم.

حالت فیلمبرداری آیفون 6 اپل بنظر فوق‌العاده است و اگر فقدان لرزشگیر اپتیکال در این مدل را در نظر نگیریم (البته در آیفون 6 پلاس این قابلیت وجود دارد)، مواردی همچون ثبت تصاویر با سرعت 240 فریم بر ثانیه در حالت اسلوموشن، پشتیبانی از مود تایم لپس و فیلمبرداری 1080P با نرخ 60 فریم بر ثانیه از ویژگی‌های بارز دوربین آیفون 6 محسوب می‌شوند. برای دیدن ویژگی‌های جدید گلکسی اس 6 سامسونگ باید کماکان منتظر بمانیم ولی این احتمال زیاد است که این گوشی هوشمند از حالت فیلمبرداری با دقت 4K پشتیبانی کند.

دوربین آیفون 6

 

دیگر سخت افزارها

جدا از ویژگی‌هایی که برای هر گوشی هوشمند سطح بالای بازار نیاز است، تولیدکنندگان برای باقی ماندن در میدان رقابت باید تعدادی ویژگی خاص به گوشی هوشمند خود اضافه کنند. آیفون 6 از آخرین استانداردهای  وایرلس شامل 11.ac در WIFI و GPS و بلوتوث نسخه‌ی 4.0 پشتیبانی می‌کند. به احتمال زیاد گلکسی اس 6 سامسونگ نیز از این‌ ویژگی‌های مشابه پشتیبانی خواهد کرد.

اگرچه آیفون 6 اپل قابلیت NFC یا همان “ارتباط حوزه‌ی نزدیک” را به همراه دارد اما این ویژگی فقط برای پرداخت‌های سیستم اختصاصی اپل پی (Apple Pay) کاربرد دارد. سامسونگ هم در گلکسی اس 6 از قابلیت اتصال NFC برای پرداخت با سرویس‌های Visa و LoopPay استفاده خواهد کرد اما کاربرد آن فقط منحصر به سیستم‌های پرداخت‌ یاد شده نخواهد بود.

آیفون 6 دارای اسکنر اثر انگشت یا همان Touch ID اختصاصی اپل است و گلکسی اس 6 سامسونگ نیز  همچنین ویژگی را به همراه دارد اما با تفاوت‌های اندکی نسبت به Touch ID اپل. 3 موضوعی که در گلکسی اس 6 شاهد آن خواهیم بود اما آیفون 6 از آنها بی‌بهره است شامل سنسور UV، مادون قرمز (IR blaster) و حسگر سنجش ضربان قلب است که شاید نقات قوتی برای گلکسی اس 6 سامسونگ به شمار آیند.

نرم افزار

تفاوت نرم افزاری یکی از بزرگترین تفاوت‌های مابین گلکسی اس 6 و آیفون 6 است. آیفون 6 اپل از سیستم عامل iOS پشتیبانی می‌کند (هم اکنون از آخرین بروزرسانی iOS8 پشتیبانی می کند ولی در سال آینده مطمئنا iOS9 برای آن عرضه می‌شود)، در حالی که گلکسی اس 6 سامسونگ از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کند و به احتمال زیاد به همراه نسخه 5.0 اندروید با لقب “آب نبات چوبی” عرضه خواهد شد

سامسونگ طبق روال گذشته، آخرین نسخه رابط کاربری خود یعنی TouchWiz، را در گلکسی اس 6 پیاده‌سازی خواه کرد. البته شایعات حاکی از آنند که این رابط کاربری همانند نسخه اندروید خالص در گوشی‌های نکسوس، ساده و سبک‌تر  خواهد بود. این موضوع خبر خوبی برای کاربران این محصول و طرفداران سامسونگ خواهد بود، چون فضای اشغال شده توسط اپلیکیشن‌های این رابط کاربری که که چندان هم کاربردی نیستند، همواره منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد سری محصولات سامسونگ می‌شدند. هم اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌هایی نظیر S Note و S Health و S Voice از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که به احتمال زیاد جزو برنامه‌های پیش‌فرض نصب شده بر روی گلکسی اس 6 نخواهند بود، اما در مورد برنامه‌های مایکروسافت همچنان تردید وجود دارد.

نتیجه گیری

با توجه به متفاوت بودن سیستم عامل‌های دو گوشی یاد شده (تفاوت‌ اصلی)، انتخاب بین این دو کاملا سلیقه‌ای خواهد بود و با توجه به تلاش هر دو کمپانی در ارائه پرچمدار خود با بهترین نرم افزار و سخت افزار و تکنولوژی‌های روز دنیا، به منظور انتخاب یکی از این دو محصول بهتر است به درون خود رجوع کنیم و تمامی موارد ذکر شده را در نظر بگیریم، زیرا ممکن است هر یک از ویژگی‌های خوب و یا بد نامبرده شما به دلایل خاصی اصلا برای شما حائز اهمیت نباشند (مثل پرداخت‌ها با NFC در ایران). همچنین نباید فراموش کنیم که بسیاری از این اعداد و ارقامی که از سوی کمپانی‌های تولید کننده به آن‌ها اشاره می‌شود تنها جنبه تبلیغاتی و بازاریابی دارند. پس چه بهتر است که برای خرید هر یک از این دو محصول، اول این سوال را از خود بپرسیم که “کدام ویژگی بیشتر به من کمک می‌کند و به درد من می‌خورد و تامین کننده اصلی نیاز روزانه من است؟” در انتها مجددا خاطر نشان می‌کنیم که بررسی انجام شده با توجه به خصوصیات و مشخصات فاش شده‌‌ی کنونی گلکسی اس 6 انجام گرفته است.

با این تفاسیر، انتخاب شما کدام است؟ گلکسی اس 6 سامسونگ یا آیفون 6 اپل؟!

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال