5 دلیل برای اینکه هنوز استفاده از مرورگر اج مایکروسافت زود است

تا حالا در محیط آنلاین اینترنت دلایل زیادی برای عالی بودن مرورگر اج مایکروسافت آورده شده است، ولی حالا که تازگی این مرورگر رنگ باخته است، یک سوال مهم باقی می‎ماند: آیا این مرورگر با وجود اینکه همچنان مرورگرهای اپرا، فایرفاکس و کروم وجود دارند، ارزش استفاده را دارد؟ آیا مرورگر اج آنقدر خوب است […]

تا حالا در محیط آنلاین اینترنت دلایل زیادی برای عالی بودن مرورگر اج مایکروسافت آورده شده است، ولی حالا که تازگی این مرورگر رنگ باخته است، یک سوال مهم باقی می‎ماند: آیا این مرورگر با وجود اینکه همچنان مرورگرهای اپرا، فایرفاکس و کروم وجود دارند، ارزش استفاده را دارد؟ آیا مرورگر اج آنقدر خوب است که مرورگر پیشفرض و اولیه‎ی شما باشد؟

نظر ما اینچنین نیست. به‌هرحال، فعلا.

مرورگر اج نشانگر شروع یک عصر هیجان انگیز تازه برای مایکروسافت است و یقینا گامی است که در جهت درستی برداشته شده، ولی شاید زمان رونمایی آن بسیار زود بوده است. در حال حاضر بیشتر همانند با یک نمونه‎ی ابتدایی به نظر می‎رسد تا یک محصول آماده به مصرف، و با آنکه پیشرفت همچنان در حال رخ دادن است، ولی هنوز به جایگاه “اصلی” نرسیده است.

در این مقاله ما یکسری جنبه‎های منفی این مرورگر را برای شما اسم می‎بریم که شاید خواسته باشید قبل از بی‎خیال شدن مرورگر فعلی خود آن را در نظر بگیرید.

1- پشتیبانی ضعیف از اکستنشن‎ها

بدون استثناء، بدترین اشتباهی که مایکروسافت در ارائه‎ی مرورگر اج برای عموم انجام داد عرضه‎ی آن بدون پشتیبانی از اکستنشن‎ها بود. مرورگر بدون اکستنشن همانند با کامپیوتر شخصی بدون پورت‎های USB است یعنی: یقینا کار می‎کند، ولی چیز دیگری نمی‎توان در مورد آن گفت. این روزها، عدم پشتیبانی از اکستنشن یعنی همسو نبودن با جریان موجود.

خبرهای خوش ولی این است که پشتیبانی از اکستنشن‎ها در راه است! از نظر فنی، اکستنشن‎ها از 17 مارس به چشم می‎خورند، ولی تنها برای نسخه‎ی ساخت 14291 یا بعد از آن مرورگر اج، که به کاربران برنامه‎ی Windows Insider Program محدود می‎شود. برای سایرین، همچنان مرورگر اج یک مرورگر بدون اکستنشن و درمانده خواهد بود که شما را تشنه‎ی بیشتر خواستن نگه می‎دارد.

microsoft-edge-extensions

تنها این نیست، بلکه حتی افرادی که از اکستنشن‎ها در مرورگر اج استفاده می‎کنند باز هم بیشتر می‎خواهند چون تنها در حال حاضر برای نصب تنها 7 اکستنشن به چشم می‎خورد. یک مقدار کافی از اکستنشن‎های شخص ثالث، از جمله LastPass و Evernote قرار است به زودی ارائه شوند، ولی هیچکس نمی‎داند که این “به زودی” چه زمانی خواهد بود.

چه زمانی می‎توانید انتظار داشته باشید که اکستنشن‎ها وارد نسخه‎ی عمومی این مرورگر شوند؟ اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، پشتیبانی کامل از اکستنشن در آپدیت سالگرد ویندوز 10 به چشم خواهد خورد، که انتظار می‎رود در تابستان 2016 این امر رخ دهد. گرچه، مایکروسافت گفته است که چنین چیزی قطعی نخواهد بود، بنابراین زیاد هم خوشبین نباشید.

2- عدم وجود کنترل کامل

دلایل زیادی برای دوست داشتن ویندوز 10 وجود دارد، ولی تقریبا دلایل خیلی بزرگی هم برای متنفر بودن از آن وجود دارد، از جمله این حقیقت که مایکروسافت واقعا می‎خواهد کاربرانش را مجبور کند طبق یک الگوی مشخص رفتار کنند. انعطاف پذیری‎های بسیاری از بین رفته‎اند، و حس و حال اکوسیستم بسته‎ی اپل به شما دست خواهد داد.

و مرورگر اج از بسیاری از این قضایا رنج می‎برد. درست است، مایکروسافت تنظیمات زیادی را برای سفارشی سازی در اختیار شما می‎گذارد، ولی تمامی آن‎ها بسیار سطحی و ساده می‎باشند. اگر واقعا خواهان سفارشی سازی مرورگر خود هستید، این کار را نمی‎توانید انجام دهید. چنین چیزی را با عدم پشتیبانی از اکستنشن‎ها ترکیب کنید، تا یک مرورگر خشک و ساده در نهایت نصیب‎تان شود.

microsoft-edge-settings

به عنوان مثال، فایرفاکس به شما اجازه می‎دهد وارد صفحه‎ی about:config شوید تا صدها تنظیمات متفاوت و متغیرها را تغییر دهید. کروم و اپرا آنقدر انعطاف پذیر نیستند، ولی شما می‎توانید همچنین گزینه‎های مختلف را در صفحات chrome://flags و opera://flags تغییر دهید. مرورگر اج چنین چیزی را در خود ندارد.

به طور کلی، اج حس و حال محدود بودن را در خود دارد. باور ندارید؟ سعی کنید موتور جستجوی پیشفرض را به گوگل یا یاهو تغییر دهید. بسیار به نسبت چیزی که باید باشد، آزار دهنده‎تر است.

3- نگرانی‎های مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت

در ماه فوریه، کاربران اج به دنبال انتشار اخباری مبنی بر این‎ که این مرورگر در واقعا داده‎های شخصی شما را حتی زمان گردش در حالت InPrivate ذخیره می‎کرده است، شوکه شدند. بنابراین، مشخص شد که حالت InPrivate در واقع اصلا به معنی “گردش شخصی و امن” نبوده است.

خوشبختانه مایکروسافت سریعا به این امر واکنش نشان داد و قبل از اینکه مصیبت‎های بیشتری از آن شکل گیرد، قضیه را اصلاح کرد. گرچه، همچنان سوالی را در ذهن افراد به وجود آورد که: اگر چنین اشتباهی می‎توانست رخ دهد، هنوز چه تعداد نقص‎‌های مرتبط با حفظ حریم خصوصی در این مرورگر وجود دارد؟

microsoft-edge-cortana

کورتانا ویژگی دیگری است که باعث نگرانی می‎شود، نه فقط برای اج بلکه برای ویندوز 10 به عنوان یک عامل کلی. کورتانا به چه میزان داده‎های شخصی شما را بین تمامی سوالات و فرامین شما جمع آوری می‎کند؟ چه کسی می‎داند. جنبه‎ی خوب ماجرا این است که کورتانای مرورگر اج هنوز قابلیت به گوش بودن دائم را ندارد…البته هنوز.

و با آنکه مرورگر اج از نظر جنبه‎های امنیتی به مراتب از اینترنت اکسپلورر بهتر است، ولی چیزی که افراد پی برده‎اند که بسیاری از حفره‎های امنیتی مرورگر IE همچنان در اج به چشم می‎خورند. از طرف دیگر، اج همچنان حفره‎های امنیتی خاص خودش را دارد، نظیر سواستفاده‎ی اخیر از فایل‎های PDF.

نیازی به اشاره به این هم نیست که اگر مرورگر اج آلوده شود و فایل‎های هسته‎ای سیستم را از دست بدهد، راه آسانی برای کاملا ریست کردن مرورگر وجود ندارد! فعلا، شما تنها می‎توانید فایل‎های از دست رفته را با استفاده از یک فایل ایمیج ویندوز 10 (که واقعا کاری پر زحمت است) برگردانید.

4- عدم وجود قابلیت‎های “کیفیت زندگی”

ویژگی “کیفیت زندگی” (شاخص‎ها یا ویژگی‎هایی که باعث می‎شوند نحوه‎ی کار و زندگی بهتر باشد) چیزی است که برای عملکرد مرورگر لازم نیست، ولی همچنان آنقدر راحتی و رضایت به همراه می‎آورد که می‎توان آن را مهم در نظر گرفت. متاسفانه، مرورگر اج فاقد جنبه‎های بسیاری در این زمینه است.

به عنوان مثال، اج می‎تواند لیست علاقه مندی‎ها، Reading Lists، و تنظیمات را در بین چندین دستگاه همگام کند، ولی توانایی همگام سازی تب‎های باز همچنان دیده نمی‎شود. از آنجایی که مشخص است که مایکروسافت می‎خواهد ویندوز 10 در بین دستگاه‎های زیادی به کار گرفته شود، چنین چیزی به نوبه‎ی خود ویژگی بزرگی است که نادیده گرفته شده است.

microsoft-edge-features

قابلیت‎های دیگری که هنوز دیده نمی‎شوند شامل این موارد می‎شوند: عدم وجود تاریخچه‎ای از تب‎های اخیرا بسته شده، عدم وجود تب‎های گروهی، مدیریت ضعیف تب‎های کشیده شده، عدم وجود قابلیت tab audio muting (خاموش کردن صداهای یک سایت بدون نیاز به بستن آن) و عدم امکان جابجایی بین پروفایل‎های مختلف کاربری. این مرورگر همچنین از مشکل گاهی اوقات بارگذاری نشدن صفحات وب و به صورت تصادفی هنگ کردن صفحات، رنج می‎برد.

به طور کلی، مرورگر اج در حال حاضر از بسیاری از جهات سخت وصیقل نیافته حس می‎شود. هسته‎ی کاری به چشم میخورد، و این مرورگر یقینا زمانی که نیاز داشته باشید سریعا کار می‎کند، ولی اگر سعی داشته باشید از آن برای یک مرورگر اولیه برای کارهای روزمره‎ی خود استفاده کنید، بعید است که در عوض خشمگین شدن، رضایت داشته باشید.

5- عقب بودن در زمینه‎ی سازگاری با استانداردها و عملکرد

این آخرین مشکل اج به جدیت و سختی سایر موارد نیست. ولی قابل چشم پوشی هم نیست. در بررسی‎های دقیقی که اخیرا از مرورگرهای مهم صورت گرفته است، اج از نظر عملکرد و سازگاری با استانداردهای وب بسیار عقب است.

microsoft-edge-standards

منصف بخواهیم باشیم، مرورگر اج در تست بنچمارک JetStream توانسته است جایگاه خوبی به دست آورد، ولی در تست‎های بنچمارک RoboHornet و Kraken (که به نسبت تست JetStream به مراتب دقیق‎تر و مرتبط‎‎ تر می‎باشند) جایگاه آخر را به خود اختصاص داد. سخن کوتاه کنیم، اج قبل از اینکه بتواند واقعا قدرت رقابت را داشته باشد کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

مرورگر اج همچنین در رابطه با سازگاری با HTML5 رتبه آخر را به دست آورد، 453 امتیاز از 555 امتیاز کل. در مقایسه، فایرفاکس، اپرا و کروم به ترتیب امتیازهای 478، 520 و 521 را به دست آورند. اج به نسبت اینترنت اکسپلورر بدون شک بهتر است، ولی ممکن است همچنان بعضی از سایت‎ها را به درستی رندر نکند.

مروگر اج مایکروسافت چشم گیر نیست

این روزها، زمانی که سعی در انتخاب از بین چند مرورگر را دارید، فقط باید مشخص کنید که برای شما چه ویژگی مهم تر از همه است و سپس مرورگری را در این رابطه انتخاب کنید که بهترین می‎باشد. مشکل با مرورگر اج مایکروسافت این است که به سادگی در هیچ کدام از حوزه‎های مطرح شده “بهترین” نیست.

پشتیبانی گسترده از اکستنش‎ها را می‎خواهید؟ مرورگر کروم برای این کار وجود دارد. حفظ حریم شخصی و / نرم افزار متن باز را می‎خواهید؟ فایرفاکس دیده می‎شود. سرعت و رابط کاربری تمیز می‎خواهید؟ اپرا یا Maxthon.

مرورگر اج مایکروسافت در آستین خود برگ برنده‎ای ندارد، مگر اینکه منحصرا همه جا از ویندوز 10 استفاده کنید یا واقعا کورتانا را خواسته باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال