نقد و بررسی تخصصی گوشی آیفون SE اپل

شرکت اپل در سال 2016 در کنار معرفی گوشی‌های 4.7 و 5.5 اینچی خود، در طی مراسمی مجزا از یک گوشی 4.0 اینچی به نام آیفون اِس ای (Apple iPhone SE) رونمایی به عمل آورد. در مورد این گوشی هوشمند جدید باید گفت که شرکت اپل بر روی طراحی آیفون SE هیچ گونه نوآوری و تغییر […]

شرکت اپل در سال 2016 در کنار معرفی گوشی‌های 4.7 و 5.5 اینچی خود، در طی مراسمی مجزا از یک گوشی 4.0 اینچی به نام آیفون اِس ای (Apple iPhone SE) رونمایی به عمل آورد. در مورد این گوشی هوشمند جدید باید گفت که شرکت اپل بر روی طراحی آیفون SE هیچ گونه نوآوری و تغییر خاصی را بروز نداده است و در حقیقت بدنه و ظاهر این گوشی مشابه آیفون 5 اس این شرکت می‌باشد.

bd9cec78-da9a-4316-b568-d7729854ff57

در واقع تنها بخش جدید این گوشی مربوط به سخت‌افزار بخش‌های داخلی آن می‌شود. در واقع باید گفت که اپل برای سومین نسل است که از طراحی گوشی‌های سری آیفون 5 استفاده می‌کند و البته این در حالی است که دو سال پیش طراحی گوشی‌های آیفون منقلب شده و تغییر کرد.

gsmarena_002

در واقع باید این مسئله را این طور بازبینی کرد که شرکت اپل در حال جستن راهی است تا بتواند گوشی‌های ارزان قیمت‌تر به مردم و خریداران بفروشد. این در حالی است که بدنه این گوشی و البته خط تولید آن دست نخورده باقی مانده و در واقع هزینه زیادی را برای شرکت اپل در بر نخواهد داشت. شاید هم اپل به دنبال بازتولید گوشی‌ هوشمندی است مخصوص کاربرانی که هنوز هم در کنار ارزن‌تر بودن خواهان در اختیار داشتن یک گوشی با ابعاد کوچکتر می‌باشند. حتی جالب است بدانید که هنوز هم یک سوم از کاربران شرکت اپل از گوشی‌های چهار اینچی این شرکت استفاده می‌کنند.

2554

شاید هنوز هم در مورد دو احتمال گفته شده در بخش قبلی مردد باشد، اما در این مورد نیز باید گفت که در نهایت کاربران هستند که می‌بایست در این مورد قضاوت کرده و این گوشی را خریداری نمایند. در واقع هم اینک مسئولیت ما این است که به بررسی و ارزیابی آخرین گوشی آیفون معرفی شده توسط شرکت اپل بپردازیم.

3694

از نظر مشخصات فنی نیز باید گفت که در این گوشی همان نمایشگر چهار اینچی رتینا آیفون 5 اس به همراه نسل اول حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت و البته طراحی و بدنه شناخته شده آن به گوشی آیفون SE به ارث رسیده است. اما این تمام داستان نیست زیرا این گوشی هم اکنون در داخل خود از تراشه بسیار جدید A9 شرکت اپل به همراه دو گیگابایت حافظه RAM، دوربین جدید 12 مگاپیکسلی اپل و همچنین یک باتری با ظرفیت نسبتا بیشتر بهره‌مند می‌باشد.

15712

مشخصات فنی آیفون SE اپل

– نمایشگر 4.0 اینچی از نوع LED backlit IPS LCD با دقت تصویر 640 × 1136 پیکسل و توانایی نمایش 16 میلیون رنگ، چگالی تصویر 326 پیکسل در هر اینچ

– دارای سیستم عامل iOS 9 اپل به طور پیشفرض

– مجهز به تراشه 64 بیتی A9 اپل؛ شامل دو هسته دو قلو با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز (در بخش CPU) و واحد گرافیکی PowerVR GT7600 به همراه دو گیگابایت حافظه RAM

– دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل، لنز با عدد دیافراگم F/2.2، فلاش LED دو گانه دو رنگ، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، فیلم‌برداری در حالت‌های 2160p با دقت 30 فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ‌های 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه در کنار فیلمبرداری اسلوموشن با دقت 720p با نرخ 120 و 240 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی 1.2 مگاپیکسلی، لنز با عدد دیافراگم F/2.4، دارای حالت HDR، فیلمبرداری با دقت 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دارای نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی)

– مجهز به نسل اول حسگر‌های تشخیص دهنده اثر انگشت (تاچ آی‌دی)

– 4G LTE با استاندارد Cat.4، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، نسخه 4.2 بلوتوث، درگاه لایتنینگ، GPS به همراه A-GPS و GLONASS، دارای NFC (فقط دارای پشتیبانی از قابلیت Apple Pay)

– باتری ثابت 1624 میلی‌آمپر ساعتی به همراه قابلیت‌های صرفه جویی در مصرف انرژی باتری

475

بزرگترین معایب و کاستی‌های آیفون SE

– فقدان وجود قابلیت 3D Touch

– عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

– فقدان وجود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر

– سرویس NFC تنها محدود به قابلیت Apple Pay می‌باشد

– فقدان وجود قابلیت شارژ بی‌‌سیم، حسگر مادون قرمز و همچنین رادیو FM

– عدم مقاومت بدنه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

– باتری گوشی توسط کاربر قابلیت تعویض و جابه‌جایی ندارد

1243

همانطور که مسلما می‌دانید، گوشی‌های آیفون شرکت اپل دارای مشخصات بارزی می‌باشند و زمانی که یکی از آنها معرفی میشود،‌ هیچ کاربری انتظار قرار گیری ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی،  قابلیت شارژ بی‌‌سیم، حسگر مادون قرمز و رادیو FM و همچنین باتری قابل تعویض بر روی آن گوشی را نخواهد داشت. از طرفی خبر بد دیگر در مورد این گوشی مربوط به عدم وجود و قرار گیری قابلیت جدید 3D Touch بر روی این گوشی چهار اینچی می‌باشد. اما با این وجود خوشبختانه در این گوشی شاهد حضور قابلیت Live Photos هستیم.

525e8580-1eb9-4434-a82b-0f99125c8c62

در نهایت باید گفت که آیفون SE از همان طراحی نوستالژیک گوشی‌های چهار اینچی شرکت اپل برخوردار می‌باشد. در واقع شاید کاربران جدید با دیدن این گوشی به وجد نیایند، اما در حقیقت باید گفت که این همان گوشی هوشمندی است که اکثر کاربران و دوستداران شرکت اپل به آن وابستگی خاصی دارند.

gsmarena_004

آیفونی که با وجود ابعاد کوچک، دارای قدرت پردازشی و سخت‌افزار بسیار سطح بالا و مناسبی می‌باشد. به همین منظور بهتر است در ادامه به جهت بررسی تمامی جوانب گوشی آیفون SE با تک‌نیوز همراه باشید.

محتویات درون جعبه

همان طور که انتظار می‌رفت نسخه خرده فروشی گوشی آیفون SE اپل در یک بسته سفید رنگ کوچک و جمع و جور قرار گرفته است.

gsmarena_017

در درون این جعبه در کنار خود گوشی شاهد حضور یک عدد کابل لایتنینگ، آداپتور شارژ یک آمپری و همچنین هدفون‌های EarPods اپل در بسته بندی بسیار شیک هستیم.

gsmarena_018

طراحی، ظاهر و ارگونومی

آیفون SE دارای ابعاد دقیق 123.8 × 58.6 × 7.6 میلی‌متر می‌باشد که البته این میزان مشابه آن چیزی است که در گوشی آیفون 5 اس شاهد آن بودیم. این گوشی بسیار سبک بوده و وزنی معادل 113 گرم دارد. در واقع یک گرم از آیفون 5 اس سنگین‌تر می‌باشد.

can-canh-iphone-se-rose-gold-phien-ban-dang-mua-nhat-danh-cho-mau-iphone-4-inches_1

از طرفی اگر بخواهیم این گوشی را با آیفون 6 اس 4.7 اینچی جدید اپل مقایسه کنیم باید گفت که آیفون SE‌ به میزان 1.5 میلی‌متر کوتاه‌تر و یک میلی‌متر کم عرض‌تر می‌باشد.

gsmare na_006

در بخش طراحی باید گفت که این گوشی در طی سه نسل هیچ تغییری در ظاهر آن دیده نشده است و در حقیقت باید گفت که نمی‌توان صحبت جدیدی را در این حوزه به میان آورد. در واقع بعد از کنار رفتن گوشی‌های آیفون شیشه‌ای، انواع فلزی آن به بازارهای فروش عرضه شدند که البته با فروش بسیار خوبی همراه بودند.

gsmarena_ 001

از طرفی در ادامه کار در کنار تولید و طراحی جدید گوشی‌های سری 6 اپل، این شرکت تصمیم گرفت دوباره نسل آیفون‌های چهار اینچی را در یادها زنده کرده و دوباره این سری از آیفون‌ها را البته با بروزرسانی‌های سخت‌افزاری قابل توجه و البته با قیمتی ارزان‌تر وارد بازارهای فروش کند.

apple-iphone-se

Apple-iPhone-SE-Launch-Live-UK-Pre-Order-New-iPhone-SE-Apple-iPhone-iPad-Air-3-UK-Release-Date-Apple-iPad-Pro-97inch-iPad-Air-3-654435

در واقع هنوز هم خیلی از کاربران و دوستداران شرکت اپل هستند که به آیفون 4.0 اینچی این شرکت و طراحی کامل مسطح این سری از گوشی‌ها عادت کرده و قصد در اختیار داشتن نسخه‌ای جدید و بروزتر از آن را دارند. در واقع آیفون SE بیشتر برای کاربرانی است که به طراحی کناره‌های گرد سری 6 آیفون‌ها علاقه‌ای نداشته و خواستار یک گوشی با ابعاد کوچکتر و البته با طراحی ساده و بدون بیرون‌زدگی لنز دوربین می‌باشند!

gsmare na_010

اما با وجود تمام این موارد و ویژگی‌ها، معایب و کاستی‌هایی نیز به چشم می‌خورد. برای مثال به دلیل طراحی قدیمی این گوشی، اولین نسل حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بر روی آن قرار گرفته است و از طرفی دوربین سلفی آن نیز از نوع قدیمی‌تر با دقت بسیار پایین 1.2 مگاپیکسل می‌باشد. از طرفی به دلیل وجود حاشیه بسیار زیاد در اطراف نمایشگر، طراحی آن نسبت به استاندارد‌های امروزی گوشی‌های هوشمند کمی کهنه و خارج از دور به حساب می‌آید.

gsmarena_002

از طرفی گوشی آیفون 6 اس اپل به طور ناخواسته دارای قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب می‌باشد! در واقع آزمایشات نشان دادن که این گوشی می‌تواند تا مدت زمان 10 تا 40 دقیقه در زیر آب دوام آورد. اما آیفون SE فاقد این قابلیت بوده و همان طور که از کلیپ‌های ضبط شده در شبکه‌های مجازی بر می‌آید، این گوشی به محض قرارگیری در آب غیر قابل استفاده خواهد شد. با وجود آن بیایید نگاهی نزدیک به آیفون SE اپل بیندازیم.

gsmarena_015

بخش جلویی گوشی توسط یک لایه شیشه‌ای محافظ از نوع تقویت شده یونی (نوع خاصی از لایه‌های شیشه‌ای گوریلا گلس) پوشیده شده که از طرفی یک لایه Oleophobic (محافظ در برابر جذب چربی و عرق دست) نیز بر روی آن کشیده شده است. فریم دور گوشی همانند بخش پشتی آن کاملا از جنس فلز مستحکم می‌باشد.

gsmarena_016

در دست گرفتن و کار کردن با گوشی به دلیل کوچکتر بودن ابعاد آن بسیار لذت بخش می‌باشد. البته اگر کاربری هستید که قبلا با سری گوشی‌های اندرویدی و حتی سری 6 آیفون‌ها کار می‌کردید، مسلما در یافتن کلید پاور گوشی مشکل خواهید داشت.

apple-iphone-se-00

در نهایت باید گفت که به دلیل صیقلی و گرد نبودن کناره‌ها، امنیت بالای گوشی از نظر سُر خوردن ناگهانی از دست کاملا تضمین می‌شود.

کلید‌ها، کنترل‌ها و حسگر‌ها

اکثر بخش قدامی گوشی آیفون SE توسط نمایشگر 4.0 اینچی رتینا آن اشغال شده است. در بخش بالایی نمایشگر گوشی شاهد حضور بلندگوی مکالماتی در کنار دوربین سلفی FaceTime و همچنین تعدادی سنسور رایج مربوط به این بخش می‌باشیم.

gsmarena_003

بخش تحتانی نمایشگر نیز محل حضور کلید هوم گوشی است که البته حسگر تاچ آی‌دی اپل نیز در درون آن تعبیه گشته است. از طرفی همانند گذشته یک حلقه فلزی نیز دور این کلید دایره‌ای شکل را احاطه کرده است.

gsmarena_004

در کناره سمت راست گوشی شاهد حضور شیار سیم کارت با ابعاد نانو می‌باشیم که البته حفره‌ای به منظور خارج سازی آن از این حالت دیده خواهد شد.

gsmarena_007 gsmarena_008

کناره سمت چپ گوشی نیز میزبان کلیدهای فلزی کنترل صدا به همراه کلید اختصاصی غیر فعالسازی هشدارهای گوشی می‌باشد.

gsmarena_005 gsmarena_006

در بخش قدامی نیز یک کلید فلزی که نقش کلید پاور گوشی را بازی خواهد کرد دیده می‌شود.

gsmarena_009 gsmarena_010

سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه توری‌های مربوط به بلندگو و همچنین میکروفون اصلی گوشی (که در پشت یکی از توری‌ها قرار دارد) در کنار درگاه لایتنینگ نیز در بخش تحتانی بدنه گوشی به چشم می‌خورند.

gsmarena_011 gsmarena_012

در بخش پشتی آیفون SE شاهد حضور دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی هستیم که البته خوشبختانه هیچگونه بیرون زدگی لنز از آن دیده نشده و کاملا مسطح و یکپارچه می‌باشد. در کنار آن فلاش‌های LED دو گانه دو رنگ گوشی وجود دارند و میکروفون ثانویه دستگاه نیز در بین آن دو قرار گرفته است. لوگوی شرکت اپل نیز همانند همیشه در این بخش قرار گرفته است.

gsmarena_013

لازم به ذکر است که دوربین اصلی آیفون SE توانایی فیلم برداری با دقت 4K را به همراه داشته و از طرفی به دلیل افزایش ضخامت این گوشی نسبت به آیفون 6 اس، بر خلاف سری ششم آیفون‌ها، هیچ گونه بیرون زدگی خاصی از سوی لنز دوربین دیده نمی‌شود.

gsmarena_014

نمایشگر 

در مورد صفحه نمایش چهار اینچی آیفون SE حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. در واقع نکات مثبت و منفی بسیار زیادی در این میان وجود خواهد داشت. نمایشگری با ابعاد کوچک، حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف آن و همچنین دقت تصویر پایین صفحه نمایش از جمله نکات منفی قابل ذکر به حساب خواهند آمد که هر کاربری می‌تواند به آن اشاره کند. اما از طرفی نمایش بسیار عالی رنگ‌ها در کنار قابلیت خوانایی بسیار بالای نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب به همراه میزان حداکثر روشنایی بسیار بالای این صفحه نمایش از جمله ویژگی‌های مثبت و قابل قبول آن به حساب خواهد آمد.

gsmarena_008

از طرفی در صورت مشاهده نمایشگر این گوشی در زیر نور میکروسکوپ شاهد آرایش استاندارد و ساده پنل IPS آن خواهیم بود. دقت تصویر نمایشگر 4.0 اینچی این گوشی برابر 640 × 1136 پیکسل بوده و چگالی تصویری برابر با 326 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد (میزان استاندارد رتینا اپل).

gsmaren a_001

میزان غلظت رنگ مشکی در نمایشگر این گوشی کمتر از آن چیزی بود که تصور می‌کنیم، اما با این حال میزان حداکثر روشنایی آن بسیار مناسب بوده و تقریبا برابر با 600 نیت می‌باشد. در نهایت امتیاز میزان نسبت کنتراست تصویر 804 واحد که عدد نسبتا متوسط رو به پایینی به حساب می‌آید، به نمایشگر این گوشی تعلق گرفت. جالب است بدانید که نمایشگر 4.7 اینچی آیفون 6 اس اپل دارای همان چگالی تصویر 326 پیکسل در هر اینچ است و از طرفی میزان حداکثر روشنایی تصویر کمتر بوده ولی نسبت کنتراست تصویر بالاتر از این میزان می‌باشد.

Untitled

در تست دیگری که مربوط به میزان توانایی خوانایی نمایشگر گوشی زیر نور مستقیم آفتاب می‌شود، آیفون SE اپل توانست نتیجه نسبتا درخشانی را از آن خود کرده و در جایگاه بسیار خوبی قرار بگیرد.

Untitled

باتری

باتری قرار گرفته در آیفون SE از نظر ظرفیت کمی بزرگتر از مورد موجود در گوشی آیفون 5 اس می‌باشد. در واقع آیفون 5 اس به یک باتری 1560 میلی‌آمپر ساعتی مجهز بود. این در حالی است که باتری موجود در آیفون SE ظرفیتی برابر با 1624 میلی‌آمپر ساعت دارد. از طرفی بهتر است بدانید که سیستم عامل iOS9 اپل به قابلیتی به نام Low-Power mode نیز مجهز است که در صورت فعال کردن آن زمانی که شارژ گوشی به پایین‌تر از 20 درصد رسید، فعالیت‌های به منظور صرفه جوبی در میزان مصرف شارژ گوشی اعمال خواهد شد.

آیفون SE اپل در تست‌های به عمل آمده توانست امتیاز بسیار خوب 73 ساعت را برای خود به ثبت برساند. در واقع با یک بار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت 12 ساعت با آن مکالمه صوتی تحت شبکه 3G داشته باشید و یا 13 ساعت وب‌گردی کنید و یا تقریبا به مدت 14 ساعت به تماشای فیلم بپردازید.

gsmarena_001

در مقایسه با دیگر گوشی‌های آیفون نیز باید گفت که امتیاز کلی 73 ساعتی این گوشی 11 ساعت بیشتر از امتیاز گوشی آیفون 6 اس و همچنین 19 ساعت بیشتر از نتیجه کسب شده توسط آیفون 5 اس می‌باشد. امتیاز 73 ساعتی این گوشی به این معناست که با یک بار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت سه روز از آن استفاده کنید. با این شرط که هر روز به مدت یک ساعت به انجام عملیات استانداردی همچون وب‌گردی، تماشای ویدئو و یا تماس صوتی بپردازید. البته این مورد یک الگوی و نمونه مصرف انرژی باتری به حساب می‌آید و شاید نتوان به صورت دقیقی آن را اعمال کرد.

قابلیت‌های ارتباطی

آیفون SE اپل از نظر قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم بسیار غنی است. این گوشی از LTE Cat. 6 پشتیبانی کرده و پوشش شبکه LTE آن بسیار وسیع است. علاوه بر آن شبکه‌های 2G و 3G را نیز به راحتی پوشش می‌دهد. در کنار آن این گوشی از قابلیت‌های VoLTE و همچنین HD Voice و پروتکل‌های برقراری تماس‌ از طریق وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند. البته این موارد به نسخه‌های مربوط به اپراتورهای تحت قرارداد بستگی داشته و در تمامی نسخه‌ها نمی‌توان آن را جست.

145cef84-a32a-4938-8068-0a0d33cf2f6a

عملکرد وای‎فای این گوشی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. هم اینک سرویس گیرندگی وای‌فای آیفون SE دارای استاندارد a/b/g/n/ac بوده و البته به لطف وجود ویژگی 2×2 MIMO میزان آنتن‌دهی و گیرایی آن چندین برابر شده است. قابلیت AirPlay تنها ویژگی این گوشی است که می‌توان با استفاده از آن نمایشگر گوشی را به صورت بی‌سیم بر روی تلویزیون‌های HDTV به نمایش در آورد. البته بدین منظور حتما می‌بایست صاحب یک دستگاه تلویزیون Apple TV باشید! دیگر ویژگی‌های ارتباطی این گوشی شامل نسخه 4.2 و LE بلوتوث و NFC می‌باشند که البته مورد اخیر را تنها می‌توان برای پرداخت‌های مربوط به Apple Pay به کار برد. همانطور که احتمالا می‌دانید، آیفون 6 اس نیز همانند دیگر آیفون‌ها دارای درگاه اختصاصی لایتنینگ اپل به منظور انتقال کابلی اطلاعات و شارژ دستگاه است. در واقع این گوشی از هیچگونه سرویس USB یا USB OTG و یا USB host بهره نبرده و بدین منظور در صورت تمایل اتصال لوازم جانبی به گوشی حتما می‌بایست از بلوتوث دستگاه استفاده کنید.

phpqm02hu

از طرفی به منظور انتقال هر گونه محتوا به کامپیوتر و انتقال اطلاعات، کاربر وابسته و محتاج به نرم‌افزار iTunes اپل می‌باشد. خبر خوب در این زمینه قابلیت اتصال بی‌سیم گوشی از طریق وای‌فای می‌باشد. اما خبر بد در این حوزه مربوط به قدیمی بودن الگوی انتقال اطلاعات می‌شود به شکلی که این الگو حتی به اولین iPod ساخته شده توسط اپل برمی‌گردد و از طرفی به منظور انجام این پروسه می‌بایست ابتدا محتوای مورد نظر خود را در کتابخانه نرم‌افزار iTunes اپل ثبت نمایید.

رابط کاربری

آیفون SE اپل به طور پیشفرض به نسخه 9.3 سیستم عامل iOS مجهز است. البته با این وجود نسخه 9.3.1 این سیستم عامل نیز که نگارشی به منظور رفع خطاهای حالت پیشفرض می‌باشد نیز برای این گوشی در دسترس قرار گرفته است. همانطور که گفته شد نمایشگر این گوشی فاقد قابلیت 3D Touch می‌باشد و به همین دلیل رابط کاربری این گوشی فاقد بسیاری از ویژگی‌های اختصاصی این نسخه از سیستم عامل می‌باشد. البته باید به این حقیقت نیز اشاره کرد که این ویژگی هنوز نتوانسته است جای خود را به طور ویژه در بین کاربران باز کند و در واقع هنوز نتوانستیم کاربردی بسیار مفیدی از آن ببینیم.

gsma rena_003

نسخه 9.3 این سیستم عامل دارای ویژگی بسیار جدید Night Shift اپل می‌باشد و البته در کنار آن شاهد بهینه سازی شدن برنامه Notes نیز می‌باشیم. از طرفی در نسخه 9 سیستم عامل iOS اپل نیز بروزرسانی‌های بسیار جالبی را یافتیم. اپلیکیشن‌های News و Notes از این دسته هستند. البته برنامه‌های دیگر مانند Maps در بخش‌هایی دچار تغییراتی شده و بهبود یافته‌اند. برنامه‌های Mail و Messages هم بروزرسانی شده و در کنار آن فونت سیستمی نیز تغییر پیدا کرده است. در عین حال سرویس Siri اپل نیز باهوش‌تر شده و هم اینک می‌تواند به سرویس Spotlight Search گوشی مستقیما دسترسی داشته باشد.

همانند قبل تمامی برنامه‌ها در بخش هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی قرار داشته و امکان دسته‌بندی آنها در پوشه‌هایی خاص وجود دارد. نوار پایینی نمایشگر گوشی نیز می‌تواند تا چهار آیکون برنامه گنجایش داشته باشد. آیکون‌های سیستمیک گوشی، رنگ‌های پوسته‌ها و تم‌ها و همچنین ویژگی شفافیت آنها شباهت کاملی به iOS 8 دارد. قفل صفحه یا همان لاک اسکرین گوشی نیز تغییر خاصی نکرده است. در این بخش نیز شاهد حضور آیکون‌ میانبر دوربین هستیم و اعلانات جدید نیز در این بخش به نمایش در خواهند آمد. همان طور که قبلا گفته شد آیفون SE دارای قابلیت Live Photos اپل می‌باشد اما متاسفانه به دلیل نبود قابلیت 3D Touch، نمی‌توانید از آنها به عنوان قابلیت Live wallpapers استفاده نمایید.

بخش مدیریت و کنترل مرکزی (Control Center) که از بخش زیرین نمایشگر گوشی ظاهر می‌شود دارای همان بخش‌های تاگل‌ها، آیکون میانبرها و کنترل اصوات دستگاه است. صفحه اعلانات گوشی نیز که از قسمت فوقانی نمایشگر گوشی پایین می‌آید دارای دو زبانه Today و Notification می‌باشد. هیچگونه ویژگی ویجت‌های جدید و یا تنظیمات اعلانات گوشی در این بخش یافت نمی‌شود. البته در این بخش خبری از تنظیمات جدید ویجت‌ها و اعلانات نمی‌باشد. از طرفی اگر مایل هستید بخش Notification Center را از ویجت‌ها انباشته کنید می‌بایست برنامه‌های خاصی را بر روی گوشی نصب کنید تا ویجت‌های این چنینی را ارائه دهد. رابط کاربری بخش جابه‌جایی میان برنامه‌های (Task-switcher) این گوشی نیز کمی تغییر کرده است و در واقع هم اینک شاهد ظاهر تخت و کارتی پنجره‌‌ها نیستیم. در واقع هم اکنون پنجره‌هایی شناور و سه بعدی با انیمیشن چرخشی جای آن را گرفته‌اند. در این نسخه نیز تنها می‌توانید نشان سه برنامه را در این بخش ملاقات کنید و البته برای جابه‌جایی میان آنها به زحمت بیشتری نیاز است. در نهایت باید گفت که این تغییرات خیلی به مذاق ما خوش نیامد.

gsmarena_009

نمایی از Task Manager جدید iOS 9

فیلد جستجوی Spotlight این گوشی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. کاربر می‌تواند فیلد مربوط به این سرویس را با به پایین سُُر دادن انگشت خود در هر بخشی از نمایشگر زمانی که در صفحه هوم اسکرین گوشی قرار دارد، ظاهر نماید. علاوه بر آن این مورد از طریق رفتن به غربی‌ترین قاب نیز امکان‌پذیر خواهد بود. این بخش هم اینک از بروزرسانی‌های خوبی برخوردار بوده و می‌تواند محاسبات ساده ریاضی و همچنین تبدیلات را به خوبی انجام دهد. همچنین در این بخش امکان اطلاع پیدا کردن از وضعیت آب و هوا و نتایج بازی‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر آن با جستجوی نام یک مخاطب در این بخش، امکاناتی همچون برقراری تماس و یا ارسال پیامک به طور مجزا نیز وجود خواهد داشت.

از طرفی هم اینک سرویس Siri در این نسخه از سیستم عامل بسیار باهوش‌تر از قبل شده است. علاوه بر ویژگی‌های گذشته هم اینک سیری می‌تواند در بین تصاویر و فیلم‌های شما جستجو کرده و آنها را بر اساس اطلاعات مربوط به تاریخ، زمان و مکان و یا نام آلبوم پیدا کرده و به نمایش بگذارد. این سرویس صوتی تمامی عبارات جستجو شده و همچنین نوشته شده شما در برنامه‌های Safari و Mail و همچنین Notes و Messages را به یاد آورده و در کنار آن از اطلاعات ناوبری مربوط به عبور و مرور شهری نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت در صورت لزوم می‌توانید با گفتن عبارت “Hey, Siri” به سادگی سرویس سیری را احضار کنید.

علاوه بر آن شرکت اپل سرویسی را تدارک دیده است که همانند سرویس Google Now بوده و در واقع اطلاعات مورد نیازتان را در هنگام شروع نوشتن و یا زمان رفتن به بیرون، در پیش رویتان قرار خواهد داد. حالت Do Not Disturb یکی دیگر از ویژگی‌های این گوشی هوشمند خواهد بود. اما در کنار آن نسخه 9.3 این سیستم عامل به ویژگی جدیدی به نام Night Shift مجهز است که با استفاده از آن میزان گرمی رنگ‌ها به منظور کاهش آسیب به چشم در هنگام استفاده از نمایشگر در شب، اصلاح خواهد شد و البته امکان تنظیم میزان گرمی رنگ‌ها نیز وجود خواهد داشت. این قابلیت به اندازه‌ای که در مورد آن تبلیغ شده بود بسیار کاربردی است و مسلما در صورت استفاده از آن بسیار از این ویژگی جدید رضایت خواهید داشت.

gsmarena_018

نمایی از قابلیت جدید Night Shift

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

با اینکه ممکن است ظاهر آیفون SE قدیمی به نظر برسد اما بهتر است بدانید که سخت‌افزار موجود در درون آن از بهترین‌های موجود در بازار تا به امروز می‌باشد. در حقیقت هم این این گوشی در قلب خود مجهز به تراشه بسیار قدرتمند A9 شرکت اپل است. این چیپ در بخش CPU حامل دو هسته دو قلو با فرکانس کاری 1.84 گیگاهرتز می‌باشد و از طرفی واحد گرافیکی آن نیز PowerVR GT7600 با شش هسته پردازشی نام دارد. در کنار این موارد شاهد حضور میزان دو گیگابایت حافظه RAM‌ نیز می‌باشیم. از طرفی در بخش صفحه روشن گرافیکی تست‌ها به دلیل برخوردار بودن این گوشی به یک نمایشگر با دقت پایین‌تر از صفحه نمایش آیفون 6، منتظر کسب نتایج و امتیازات بسیار بالا هستیم.

gsmarena_007

همانطور که می‌دانید شرکت اپل همیشه بر روی عملکرد سطح بالای تک هسته‌ای تراشه‌های خود تمرکز و توجه خاصی داشته است. در واقع این مورد در سیستم عامل iOS نیز بسیار مهم محسوب می‌شود. البته در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که هسته 64 بیتی Twister این تراشه بهترین، سریع‌ترین و قدرتمندترین هسته پردازشی CPU موجود در بازار (تا به امروز) می‌باشد. از طرفی هم اینک این تراشه دارای دو عدد از این هسته‌ها است که بهتر است نتیجه عملکرد آنها را در بنچمارک‌ها مشاهده کنیم. بنابراین در ابتدا کار به منظور بررسی این مورد به سراغ بنچمارک گک بنچ رفتیم تا عملکرد خام CPU تراشه‌ها را بسنجیم. آیفون SE توانست در بخش تک هسته‌ای امتیاز بسیار درخشانی را از آن خود نماید.

Untitled

در بخش چند هسته‌ای این بنچمارک شاهد نمایش خیره‌کننده‌ای از هسته‌های پردازشی CPU تراشه موجود در این گوشی بودیم. این تراشه توانست در بخش چند هسته‌ای تست خام CPU تراشه‌ها، چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام مجهز به چهار هسته قدرتمند کورتکس A57 را شکست دهد. اما در نهایت از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ موجود در گوشی‌های پرچمدار سال 2015 و 2016 در این زمینه عقب مانده است زیرا میزان فرکانس کاری آن کمتر بوده است و از طرفی تعداد هسته کمتری نیز در خود دارد اما در نهایت عملکرد آن با دو هسته پردازشی واقعا قابل ستایش می‌باشد.

Untitled

در ادامه کار در تست مشهور و ترکیبی آنتوتو 6، امتیاز آیفون SE مشابه نتیجه بدست آمده توسط آیفون 6 اس بود. در این حوزه نماینده‌های شیائومی و سامسونگ جایگاه‌های بالاتر را از آن خود کردند.

Untitled

در تست ترکیبی دیگری به نام بیس مارک 2.0 که به عملکرد CPU، واحد گرافیکی، سرعت حافظه داخلی، وب‌گردی و پردازش سیستمی امتیازی تعلق می‌گیرد، گوشی آیفون SE اپل توانست به امتیاز خوبی را به خود اختصاص دهد و حتی بالاتر از تراشه موجود در گوشی گلکسی اس 7 (البته با اختلافی اندک) قرار بگیرد.

Untitled

در ادامه و در سری تست‌های بنچمارک GFX، واحد گرافیکی PowerVR GT7600 این تراشه مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. در طی تست‌های صفحه خاموش 1080p، تراشه موجود در این گوشی توانست توانایی‌های خود را به همگان اثبات کند.در واقع عملکرد پردازشی آن مشابه واحد گرافیکی Mali-T880MP12 موجود در گلکسی اس 7 بوده و تنها واحد گرافیکی آدرنو 530 تراشه اسنپدراگون 820 موجود در نماینده شیائومی است که توانسته‌ است امتیاز بهتری را به خود اختصاص دهد.

Untitled ss

در نهایت به بخش صفحه روشن گرافیکی وارد شدیم. این گوشی به دلیل برخورداری از نمایشگری با دقت بسیار پایین‌ می‌تواند با استفاده از تراشه بسیار قدرتمند خود امتیازات بسیار درخشانی را از آن خود نماید که البته با نگاهی به نتایج بدست آمده شاهد مصداق آن خواهیم بود. در واقع آیفون SE در سنگین‌ترین تست‌های گرافیکی نیز توانست امتیازی نزدیک به 60 فریم را به خود اختصاص دهد که قابل ستایش می‌باشد. در نتیجه کاربران از اجرا بسیار روان بازی‌ها البته بر روی نمایشگر بسیار کوچک 4 اینچی این گوشی لذت خواهند برد!

ss sss

در نهایت در تست متال بنچمارک بیس مارک که بخش گرافیکی OpenGL را مورد بررسی قرار می‌دهد این گوشی هوشمند دوباره توانست بهترین امتیاز ممکن در بین دیگر دستگاه‌ها را از آن خود نماید. در واقع در حالی که سیستم عامل اندروید دارای API‌ به نام OpenGL ES 3.1 است، در سیستم عامل iOS 9، بخش گرافیکی آن با موردی به نام Metal لحاظ می‌شود. هر دو مورد به بازی‌ها اجزا می‌دهند تا به طور تمام و کمال از واحد گرافیکی تراشه استفاده شود. در طی تست بیس مارک و در نسخه BaseMark ES3.1 / Metal، این برنامه توانسته است در این زمینه امتیازات این دو نوع از واحدهای گرافیکی را با مقیاسی یکسان در کنار هم قرار دهد. همانطور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید، آیفونSE به لطف در اختیار داشتن نمایشگری با دقت کمتر توانست امتیاز بسیار بهتری را نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند از آن خود کند.

sss

در نهایت باید گفت که تراشه بسیار قدرتمند A9 شرکت اپل همان زمانی که بر روی گوشی آیفون 6 اس این کمپانی قرار گرفت توانست بهترین امتیازات ممکن را از آن خود نماید. از طرفی با قرارگیری این تراشه بر روی یک گوشی کوچکتر، مسلما امتیازات بدست آمده درخشان‌تر خواهند بود که البته شاهد این موضوع بودیم. در واقع اگر بخواهیم صادقانه در این مورد صحبت کنیم، آیفون SE نه تنها سریع‌ترین آیفون ساخته شده تا به این تاریخ می‌باشد، بلکه سریع‌ترین گوشی هوشمندی است که تا به امروز تولید شده است. شرکت اپل نیز خیال کاربران خود را از بابت مشاهده هر گونه تاخیر و مشکلی راحت کرده است و با این عمل خود قول بهترین عملکرد را از این گوشی و چیپ درون آن می‌دهد. در پایان می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که تراشه A9 اپل با این امتیازات تا سال‌های درازی عملکرد خوب خود به منظور رقابت با دیگر گوشی‌های هوشمند را ضمانت کرده و کاربران هم اینک می‌توانند با خیالی آسوده، سنگین‌ترین برنامه‌های موجود در بازار را بر روی آن به اجرا در آورند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و دفترچه تلفن

برنامه شماره‌گیری iOS 9.3 (البته در این گوشی) نسبت به نسل پیشین خود تغییر خاصی نکرده است.  اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند برخوردار نیست. اما خوشبختانه دارای قابلیت Blacklist می‌باشد و می‌توان ارتباط با مخاطبین خاص را از این نظر مسدود ساخت.

از طرفی سرویس FaceTime اپل نیز برای سیستم عامل‌های iOS پشتیبانی کننده و همچنین دستگاه‌های دارای سیستم عامل Mac اپل موجود می‌باشد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید با کاربر دیگری که دارای این سرویس است به طور رایگان تماس صوتی و یا تصویری بر قرار سازید. علاوه بر آن این گوشی مجهز به تماس تحت شبکه وای‌فای نیز هست در واقع اگر شرایط مناسب باشد به جای برقرار تماس از طریق سیم کارت، این مورد توسط اینترنت انجام خواهد گرفت. در واقع با استفاده از این ویژگی کیفیت صدای نیز افزایش خواهد یافت و از طرفی از هزینه‌های تلفنی کاربر نیز کاسته خواهد شد.

علاوه بر آن در برنامه iMessage این گوشی نیز می‌توانید به سادگی پیام‌های نوشتاری و یا چند رسانه‌ای شامل پیام‌های صوتی ضبط شده را به هر کاربر دیگری که صاحب این برنامه است ارسال نمایید.

برنامه گالری

اپلیکیشن گالری این گوشی که با نام Photos شناخته می‌شود دارای رابط کاربری و ظاهر بسیار مشابهی با iOS 8 است. تصاویر قرار گرفته در این بخش بر اساس تاریخ و مکان اطلاعات عکس‌ها دسته بندی می‌شوند. از طرفی علاوه بر آن می‌توانید در بین نماهای Moments و Collections و یا Year به تماشای تصاویر خود بپردازید.

با استفاده از سرویس خاص این سیستم عامل می‌توانید تا مدت 30 روز، عکس‌ها و آلبوم‌های حذف شده خود را بازگردانی کنید. بخش جستجوی این برنامه نیز هم اینک بهبود یافته است و کماکان می‌توانید به سادگی بر اساس اطلاعات مربوط به مکان و زمان ثبت تصاویر در بین آنها به جستجو بپردازید. جالب است بدانید که این سرویس تنها به برنامه گالری گوشی محدود نشده و سیری نیز می‌تواند از آن استفاده کند. این ویژگی برای کسانی که دارای عکس‌ها بسیار زیادی در آیفون خود هستند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. قابلیت Live Photo در این گوشی نیز قابل مشاهده است. با استفاده از ویژگی Live Photo که به طور پیشفرض در گوشی فعال است، در هنگام عکاسی یک کلیپ سه ثانیه‌ای (1.5 ثانیه قبل و 1.5 ثانیه بعد از فشردن دکمه شاتر) ساخته می‌شود. البته ویژگی لمس سه بعدی در این گوشی موجود نبوده و می‌بایست ابتدا نمایشگر را لمس و سپس انگشت خود را بر روی آن نگه دارید. این ویژگی قبلا در گوشی‌های سری وان شرکت اچ‌تی‌سی قابل مشاهده بود و با نام Zoe شناخته می‌شد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید خاطرات بسیار شیرینی را از لحظات خود به ثبت برسانید. از طرفی به منظور دسترسی به تنظیمات ویرایشی تصاویر می‌توانید انگشت خود را به سمت بالا سُر دهید.

علاوه بر آن سرویس ویرایشگر یکپارچه شده این برنامه نیز بسیار مجهز می‌باشد و می‌تواند به راحتی تصاویر موجود در گوشی را از نظر کیفی بهبود بخشد. این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایشگر عکس است که تا به حال در گوشی‌های هوشمند شاهد آن بودیم. در واقع علاوه بر وجود تنظیمات دستی بسیار زیاد، این برنامه از ابزار ویرایش خودکار بسیار خوبی نیز بهره می‌برد.

برنامه ویدئو پلیر

متاسفانه در برنامه پخش کننده فایل‌های ویدئویی iOS 9 تغییرات خاصی لحاظ نشده است. تنها امکان آپلود کردن محتواهایی با فرمت‌های پشتیبانی شونده در iTunes وجود خواهد داشت و البته از همین راه نیز تنها می‌توان از فروشگاه iTunes خرید کرد. مسلما این مورد یکی از ناامیدکننده‌ترین موضوعاتی است که درباره این پلتفرم می‌توان از آن یاد کرد. علاوه بر آن فقدان وجود رابط کاربری مناسب از دیگر معایب این برنامه بوده و البته عدم پشتیبانی از فرمت‌ها و کدک‌هایی خاص از بزرگترین معایب آن به حساب می‌آید.

البته خوشبختانه برنامه‌های ویدئو پلیر بسیار زیادی در فروشگاه App Store اپل وجود دارند و به همین دلیل نباید خیلی نگران این موضوع بود. با استفاده از یک برنامه جانبی مناسب مسلما می‌توانید از ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار بالای این گوشی استفاده کرده و پخش هر فایل ویدئویی با هر فرمتی را در کنار نمایش زیرنویس و یا ویژگی پخش بر روی نمایشگرهای جانبی را به طور مستقیم استفاده نمایید.

برنامه موزیک پلیر

برنامه موزیک پلیر iOS 9 شباهت زیادی به نسخه iOS 8 آن دارد. این برنامه از قابلیت‌های iTunes Radio و iTunes Match به همراه iCloud Music پشتیبانی می‌کند. این برنامه به iTunes کامپیوتر شخصی شما متصل شده و از طریق Match و یا iCloud قادر است آهنگ‌ها را پخش نماید. علاوه بر آن این گوشی دارای برنامه Apple Music نیز هست. کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن Google Music در سیستم عامل اندروید دارد. علاوه بر موارد معمولی یک پخش کننده موزیک، با استفاده از این برنامه می‌توانید موزیک‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید. همچنین بر خلاف اپلیکیشن Google Music این برنامه می‌توانید آهنگ‌ها را به صورت تکی نیز از یک آلبوم دریافت نماید.

از طرفی بهتر است بدانید که برنامه Apple Music دارای بخش جستجوی آهنگ‌ها نیز هست و می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را به سادگی در آن جستجو نمایید. شرکت اپل نیز خود می‌داند که با اضافه کردن این گونه ویژگی‌ها نمی‌تواند به سادگی با سرویس‌هایی همچون Google Music، Spotify و یا Groove مایکروسافت رقابت کند. بنابراین تلاش می‌کند شما را به هنرمند محبوبتان نزدیک‌تر کند. در واقع با استفاده از ویژگی پیشنهاد هوشمند این سرویس می‌توانید بروزرسانی‌های مربوط به هنرمند محبوب خود را دنبال کرده و مطمئن شوید که هیچ خبری درباره آن را از دست نمی‌دهید. از طرفی در این برنامه هر دوی کاربران و هنرمندان می‌توانند محتواهای اجتماعی خود را به اشتراک بگذارند که البته این ویژگی به پیشرفت این برنامه کمک بسیار زیادی می‌کند. سرویس Apple Music در کشورهای و مناطق مختلف دارای هزینه‌های متفاوتی است. این برنامه به مدت سه ماه استفاده رایگان و آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته بعد از اینکه با پرداخت 2.99 دلار در بعضی بازارهای آسیایی و یا 9.99 پوند در بریتانیا و یا در دیگر مناطق دنیا، وارد معامله با اپل شدید. علاوه بر آن با صرف هزینه 14.99 دلار یا 14.99 یورو در ماه می‌توانید به صورت خانوادگی (تا شش نفر) از این سرویس استفاده نمایید.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند آیفون SE اپل نتوانست در بخش پخش صدای استریو از طریق بلندگوی خارجی، امتیاز درخشانی را از آن خود نماید. البته انتظار زیادی نیز در این بخش از آن نمی‌رفت. اما با این حال جالب است بدانید که میزان بلندی صدای این گوشی بیشتر از حد میانگین بود. در بخش بعدی این تست گوشی را به هدفون‌های استاندارد آزمایش متصل نمودیم. جالب است بدانید که برخلاف حالت معمول، کیفیت صدای خروجی بهبود یافته و با افزایش کیفیت صدا روبه‌رو بودیم.

Untitled

دوربین

یکی از بزرگترین ویژگی‌های اعمال شده بر روی این گوشی مربوط به حسگر دوربین اصلی آن است. در واقع آیفون SE اپل دارای دوربین اصلی با دقت 12 مگاپیکسل بوده و بعد از چهار نسل از گوشی‌ها که دارای دوربینی با دقت 8 مگاپیکسل بودند، این تغییر که هم اینک بر روی آیفون‌های سری 6 اس نیز اعمال شده است، بسیار بزرگ به حساب می‌‌آید. اما متاسفانه دوربین سلفی این گوشی همانند سری اس 6 دارای میزان دقت 5 مگاپیکسل نبوده و پیشرفت خاصی در این بخش دیده نمی‌شود. در واقع دوربین سلفی این گوشی همانند آیفون 5 اس دارای حسگری با دقت 1.2 مگاپیکسل می‌باشد. دوربین اصلی این گوشی دارای لنزی با عدد دیافراگم F/2.2 هستند. به لطف وجود دوربین 12 مگاپیکسلی و همچنین تراشه بسیار قدرتمند، با استفاده از این گوشی می‌توانید با دقت 4K فیلمبرداری کرده و یا از ویژگی Live Photos آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که مورد اخیر قبلا در گوشی‌های HTC One وجود داشت.

gsmarena_001

البته بهتر است بدانید که با استفاده از این ویژگی ویدئوهایی با دقت 1440×1080 پیکسل به مدت سه ثانیه به همراه صدا ضبط خواهد شد و این فیلم‌ها دارای فریم‌ریت 14 ثانیه‌ای هستند. این فایل‌ها هر کدام دارای حجمی برابر 3 یا 4 مگابایت بوده و مسلما اگر دارای نسخه 16 گیگابایتی این گوشی هستید، به مشکل بزرگی برمی‌خورید. دوربین سلفی 1.2 مگاپیکسلی این گوشی از ویژگی‌های Auto HDR و ضبط 1080p ویدئوها پشتیبانی کرده و می‌تواند از طریق نمایشگر Retina گوشی چهره کاربر را هنگام عکاسی روشن کند. فوکوس در دوربین سلفی این گوشی ثابت است اما می‌توانید تنظیمات مربوط به نوردهی دوربین را با لمس و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر گوشی قفل نمایید.

دوربین سلفی این گوشی از ویژگی‌های Auto HDR و ضبط 1080p ویدئوها پشتیبانی کرده و می‌تواند از طریق نمایشگر Retina گوشی چهره کاربر را هنگام عکاسی روشن کند. فوکوس در دوربین سلفی این گوشی ثابت است اما می‌توانید تنظیمات مربوط به نوردهی دوربین را با لمس و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر گوشی قفل نمایید. رابط کاربری برنامه دوربین به نسل پیش شباهت بسیار فراوانی دارد. در صورت لمس نمایشگر به منظور فوکوس، درجه‌بندی خاصی به جهت کنترل بر روی شاخصه‌های نوردهی ظاهر می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به سادگی میزان جبران نوردهی تصاویر خود را دستکاری کنید. علاوه بر آن امکان قفل کردن فوکوس و نوردهی نیز وجود دارد. در بالای نمایشگر گوشی از راست به چپ گزینه‌هایی همچون انتقال به دوربین دیگر، ایجاد تایمر عکاسی (سه یا ده ثانیه‌ای)، تنظیمات HDR، تنظیمات Live Photo و همچنین تنظیمات مربوط به فلاش گوشی دیده می‌شوند. از طرفی در بالای دکمه شاتر برنامه نیز می‌توانید در بین مودهای photo و square و pano در یک سمت و video و slow-mo و همچنین time-lapse در طرف دیگر جابه‌جا شوید. علاوه بر آن به منظور عکاسی متوالی Burst mode نیز تنها می‌بایست کلید شاتر را به مدت بیشتری نگه دارید.

عکاسی
همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی آیفون SE به دلیل یکسان بودن حسگرها و ماژول دوربین، از نظر کیفی شباهت بسیار زیادی به گوشی آیفون 6 اس این شرکت دارد.

از نظر کیفی باید گفت که تصاویر ثبت شده توسط دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 6 اس و البته به دنبال آن آیفون SE خیلی شگفت‌انگیز و باکیفیت نبودند. جزئیات صحنه به خویی به تصویر کشیده شده‌اند اما یا این حال به خوبی گوشی‌های آیفون 5 اس و 6 نبوده و حتی پردازش‌های پس از عکاسی نیز کمی مصنوعی و قابل تشخیص می‌باشند. علاوه بر آن در هنگام استفاده از حالت نوردهی خودکار نیز گاهی تصاویر بسیار overexposed (روشن شدن بسیار زیاد تصویر) هستند. اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد و آن هم مربوط به دقت خوب ثبت رنگ‌ها و محدوده کنتراست بسیار مناسب تصاویر است. میزان محدوده گستره دینامیکی نیز بسیار عالی بوده تا جایی که با غیر‌فعالسازی مود HDR هنوز هم جزئیات تصاویر بسیار واضح هستند. در نهایت در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی آیفون SE (با ابعاد کوچکتر) هستید:

از طرفی مود HDR این گوشی را نیز امتحان کرده و دیدیم که در هنگام استفاده از آن جزئیات تصویر در بخش سایه‌ها به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. علاوه بر آن این پردازش‌ها بدون کاهش کیفیت تصاویر صورت می‌گیرد و هیچگونه اثری از overexpose شدن تصاویر نیز وجود ندارد. در نهایت باید گفت که اختلاف خاصی در حین فعال کردن این حالت بوجود نخواهد آمد.

در کنار این موارد، این گوشی هوشمند به لطف در اختیار داشتن حسگری بزرگتر، تصاویر پانوراما بسیار خوبی و وسیعی را از خود بر جای می‌گذارد. این تصاویر می‌توانند در نهایت میدان دید 180 درجه‌ای را پوشش داده و علاوه بر آن تصاویر 60 مگاپیکسلی با دقت 15,000 × 4,000 پیکسل را پدید آورند. هم‌پوشانی قطعات تصویر بسیار مناسب بوده و هیچگونه اثرات مصنوعی و پردازشی در آن دیده نمی‌شود. محدوده گستره دینامیکی تصاویر بسیار مناسب بوده و ثبت رنگ‌ها به خوبی و با دقت صورت می‌گیرد. در نهایت باید گفت که تصاویر پانوراما خلق شده توسط این گوشی از بهترین‌هایی است که تا به امروز در این حوزه مشاهده کرده‌ایم.

gsmarena_001

صحبت کردن در مورد کیفیت خروجی تصاویر دوربین سلفی 1.2 مگاپیکسلی این گوشی کمی دشوار خواهد بود. در واقع باید گفت که این دوربین سلفی تنها به منظور گرفتن عکس سلفی و قرار دادن در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهد بود. از طرفی ویژگی‌ فلاش Retina  در هنگام شب به ثبت هر چه بهتر تصاویر کمک خواهد کرد. در بخش زیر شاهد مقایسه دوربین سلفی یک مگاپیکسلی این گوشی با دوربین سلفی پنج مگاپیکسلی آیفون 6 اس هستیم:

علاوه بر آن به منظور بررسی بیشتر حالت عکاسی دوربین اصلی آیفون SE با دیگر رقبا می‌توانید به لینک‌های زیر نیز سری بزنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

به لطف قرارگیری تراشه بسیار قدرتمند A9 اپل به همراه حسگر جدید و باکیفیت‌تر، هم اینک این گوشی می‌تواند با دقت 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نماید. علاوه بر آن فیلمبرداری 1080p نیز با نرخ‌های 30 و 60 فریم و همچنین در حالت اسلوموشن و با نرخ 120 فریم امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید با دقت 720p نیز بصورت حرکت آهسته با نرخ 240 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر اقدام نمایید.

gsmarena_004

حتی گزینه‌ای برای ثبت تصاویر تایم‌لپس نیز در این بخش موجود است. رابط کاربری بخش فیلم‌برداری این گوشی بسیار ساده شده و تنها می‌توان تنظیمات مربوط به فلاش را در صفحه مربوط به آن یافت. در بخش تنظیمات این برنامه نیز می‌توانید گزینه‌های مربوط به دقت فیلمبرداری را یافته و آنها را دستکاری کنید.

از طرفی ویدئوهای 4K فیلمبرداری شده دارای ریت حجمی 51 مگابیت بر ثانیه هستند. متاسفانه در این حالت صداها به صورت مونو و با فرمت AAC با نرخ 83 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. فیلم‌های 1080p نیز در حالت 30 فریم بر ثانیه با نرخ 17.6 و در نرخ 60 فریم بر ثانیه با نرخ حجمی 26 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. از طرفی بهتر است بدانید که  فیلم‌های 4K ضبط شده نسبت به تصاویر عکاسی شده، کمتر تحت پردازش قرار گرفته‌اند. نویز تصویر به میزان بسیار کمی دیده می‌شود اما جزئیات تصاویر به خوبی به ثبت رسیده‌اند. میزان محدوده گستره دینامیکی بسیار عالیست و فریم‌ریت‌ها به درستی ثبت می‌شوند، اما با این حال ضبط صدای مونو آن بسیار ناامیدکننده است. در بخش زیر می‌توانید فایل‌های ویدئویی ضبط شده توسط این گوشی (بدون هیچگونه دستکاری اضافی) را دانلود و یا مشاهده نمایید:

2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

سخن پایانی

همان طور که می‌دانید تا به امروز تقریبا کاربران گوشی‌های هوشمند از پایه به دو دسته اندرویدی‌ها و iOSها تقسیم می‌شوند. طرفداران محصولات اپل به لوکس بودن گجت‌های خود می‌نازند و البته گاهی به قابلیت‌های بسیار زیاد موجود در دستگاه‌های اندرویدی حسادت می‌ورزند. با تمام این داستان‌ها باید قبول کرد که به دلیل بیشتر بودن کاربران پلتفرم اندروید، توجه بیشتری به برنامه‌ها و محصولات این سیستم عامل شده است. اما با این حال شرکت اپل نیز خود را عقب نکشیده است و هر سال با ارائه محصولاتی بسیار باکیفیت و قدرتمند سعی دارد سهمی از بازارهای فروش جهانی را تصاحب کند.

7c3984d9-9914-44a3-9c3d-e24977fd7355

در نهایت کمپانی اپل بسیار از قابلیت‌های جالب سیستم عامل اندروید را با محدودیتی بیشتر و البته گرانتر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. البته نباید از کیفیت بسیار بالای طراحی و ظاهر گوشی، بدنه آن، قدرت بسیار زیاد تراشه و همچنین نمایشگر بسیار باکیفیت این گوشی‌ها غافل شد. با این حال در نهایت قیمت محصول است که ارزش آن را مشخص می‌کند.

iphoneSE

نسخه 16 گیگابایتی گوشی آیفون SE اپل به همراه گارانتی معتبر را می‌توانید در بازارها و فروشگاه‌های ایرانی با قیمت یک میلیون هشتصد هزار تومان و همچنین نسخه 64 گیگابایتی رانیز با قیمت دو میلیون و سیصد هزار تومان خریداری نمایید (البته تا به این تاریخ). لازم به ذکر است که نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی این گوشی در بازارهای جهانی به ترتیب  399 و 499 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک آیفون 4.0 اینچی تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین‌ قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت را داشته باشید، مسلما گوشی هوشمند آیفون SE اپل یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال