نقد و بررسی تخصصی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش ممو پد 7 نسخه ME572C تبلت ممو پد […]

در قسمت اول بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس به معرفی دستگاه و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش ممو پد 7

نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس از بهترین پنل 7 اینچی این شرکت بهره برده و دقت تصویر نمایشگر IPS این تبلت به 1920×1200 پیکسل می‌رسد. لازم به ذکر است که این صفحه نمایش دارای نسبت تصویر 16 به 10 بوده و این میزان کمی نامتعارف به نظر می‌رسد.

البته نسبت تصویر نسبتا نامتعارف نمایشگر این گوشی به منظور رسیدن میزان چگالی تصویر این گوشی به عدد 323 پیکسل در هر اینچ یا همان میزان استاندارد رتینا بوده و علاوه بر آن با نگاهی به تصاویر به نمایش درآمده بر روی نمایشگر این تبلت شاهد وضوح تصویر و شارپنس بالای موارد به نمایش درآمده خواهید بود. در مشاهده نمایشگر دستگاه از زوایای مختلف، هیچ گونه تغییر در رنگ و کنتراست تصاویر دیده نمی‌شود و از این نظر، زاویه دید این صفحه نمایش نیز مانند موارد قبلی بسیار مناسب بوده و قابل تحسین است. البته همانطور که قبلا گفته شد، این صفحه نمایش مستعد جذب اثر انگشت کاربر بوده و به سرعت کثیف می‌شود. همچنین بازتابش نور آفتاب از سطح نمایشگر این تبلت از دیگر معایب این بخش به حساب می‌آید.

gsmarena_001

خوشبختانه کمپانی ایسوس بر روی رابط کاربری این گوشی، بخشی پیشرفته را به منظور تنظیم رنگ و روشنایی و دیگر موارد مربوط به نمایشگر قرار داده است که با نگاهی به آن، می‌توان به راحتی، محتوای تحت نمایش صفحه نمایش این تبلت را به شکلی دوست داشتنی‌تر تنظیم کرد.

در قسمت بعد، تست‌های روتین و همیشگی خود را بر روی تبلت ممو پد 7 ایسوس انجام دادیم و نمایشگر این تبلت از تمامی آنها سربلند بیرون آمده و امتیازات بسیار شگفت آوری را به ثبت رساند. میزان حداکثر روشنایی نمایشگر این تبلت، بیشترین میزانی بود که تا به حال از یک تبلت دیده بودیم و این مقدار تنها از تبلت ترانسفورمرز پد TF701T ایسوس که تولید شده دو سال پیش این شرکت می‌باشد، با اختلافی جزئی کمتر بوده و به همین دلیل در مکان دوم قرار می‌گیرد (البته در صورتی که بخواهیم این دستگاه غول آسا را در دسته تبلت‌ها جای دهیم). بهترین رقیب ممو پد 7 ایسوس، اکسپریا زد3 تبلت کامپکت سونی می‌باشد که با امتیازات خوب خود پشت سر تبلت ممو پد 7 قرار خواهد گرفت. دیگر تبلت‌های موجود در این بررسی با امتیازات پایین خود به هیچ وجه با این تبلت قابل مقایسه نخواهند بود.

میزان عمق غلظت رنگ مشکی نمایش داده شده توسط نمایشگر این تبلت (نسخه ME572C) نیز در حد بسیار خوبی قرار دارد. اما امتیاز پایین‌تر (عدد بالاتر) آن نسبت به دیگر رقبا باعث شد که میزان امتیاز کنتراست آن در حدود 1100 باقی بماند و دیگر رقبا بتوانند از این نظر امتیاز بالاتری را به نفع خود به ثبت برسانند.

در تست‌های انجام شده بر روی این بخش از تبلت متوجه این موضوع شدیم که اتفاق همیشگی که بر روی نمایشگر دیگر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌افتد، بر روی صفحه نمایش این تبلت نیز رخ داده است و میزان روشنایی 25 درصد دستگاه با میزان 50 درصد آن، تفاوت فاحشی ندارد. البته خوشبختانه میزان کنتراست تصویر در میزان روشنایی‌های پایین‌تر همچنان ثابت مانده و تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود.

Untitled

در زمینه خوانایی نمایشگر این تبلت زیر نور مستقیم آفتاب نیز باید گفت که به دلیل رفلکس و بازتاب نور از نمایشگر این دستگاه، عمل خواندن با کمی دشواری همراه خواهد بود اما اگر از این مسئله صرف نظر کنیم، صفحه نمایش ممو پد 7 در بیشترین میزان روشنایی خود امکان خواندن متون را از روی نمایشگر به راحتی فراهم می‌آورد. البته این به آن معنا نیست که به طور عمد نمایشگر تبلت را در مقابل نور خورشید بگیرید تا همانند آینه، نور آن به سمت چشمتان بازتاب کند.

تست دوام باطری ممو پد 7

میزان ظرفیت باطری نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 مشابه مدل ME176C تبلت ایسوس بوده و برابر 3950 میلی آمپر ساعت می‌باشد. البته نباید تست‌های انجام شده بر روی باطری این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم زیرا دقت نمایشگر تبلت مدل ME176C برابر نصف دقت تصویر نمایشگر تبلت تحت بررسیمان است. از طرفی باید گفت که تبلت مدل ME176C ایسوس به همین دلیل توانست امتیازات بسیار خوبی را از این بخش به نفع خود به ثبت برساند.

اما برمی‌گردیم به تبلت مورد بررسی این مقاله یعنی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس، که در تست‌های انجام شده شاهد دوام بسیار عالی باطری این تبلت در زمینه مرورگری تحت وب بودیم. در واقع این دستگاه توانست با یک بار شارژ کامل، به مدت 12 ساعت در زمینه وب گردی دوام بیاورد. حتی جالب است بدانید که این تبلت با وجود دقت تصویر بالاتر و به دنبال آن مصرف بیشتر باطری، به دلیل بهینه شدن مصرف انرژی خود توانست با یک ساعت دوام بیشتر در حوزه وبگردی، تبلت نسخه ME176C را شکست دهد. این تبلت در حیطه پخش ویدئو نیز توانست با یکبار شارژ کامل باطری خود تا 10 ساعت دوام بیاورد و با وجود مصرف انرژی بیشتر این قسمت نسبت به بخش وبگردی، با این حال امتیاز کسب شده توسط این دستگاه بسیار مناسب و رضایت بخش است.

gsmarena_001

 

قابلیت‌های ارتباطی ممو پد 7

نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس تنها دارای قابلیت وای‌فای بوده و از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند. البته برای خریداران و کاربرانی که به دنبال ویژگی از دست رفته این تبلت هستند، نسخه‌ای 4G نیز وجود دارد که شبیه به این تبلت بوده و می‌توانند آن را خریداری کرده و از آن استفاده نمایند.

مدل سیم کارت خور این تبلت از شبکه چهار بانده GSM به همراه 3G با فرکانس 800/850/900/1700/1900/2100 مگاهرتز و LTE هفت بانده پشتیبانی خواهد کرد.

قابلیت‌های راه نزدیک و کوتاه بُرد این تبلت شامل وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac به همراه وای‌فای دایرکت می‌باشد. علاوه بر آن، نسخه 4.0 بلوتوث و سرویس Miracast (به منظور پخش نمایشگر دستگاه بر روی صفحه نمایشی دیگر) و خروجی تلویزیون بی‌سیم از دیگر ویژگی‌های این قسمت به شمار می‌آیند.

همچنین بر روی بدنه این تبلت یک پورت از نوع microUSB 2.0 به منظور شارژ دستگاه و انتقال اطلاعات کابلی وجود دارد. علاوه بر آن می‌بایست این نکته را نیز اضافه کرد که این تبلت از قابلیت OTG نیز پشتیبانی می‌کند و این به آن معناست که می‌توان به راحتی حافظه‌های فلش و یا دیگر دیسک‌های حافظه‌ خارجی را به آن متصل کرده و از اطلاعات آن استفاده کرد.

رابط کاربری ممو پد 7

تبلت ممو پد 7 به طور پیشفرض از نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندروید با نام کیت‌کت پشتیبانی می‌کند و در کنار آن از رابط کاربری بسیار مجهز و انحصاری ایسوس با نام زِن (ZenUI) بهره می‌برد. در مورد این رابط کاربری باید گفت که بسیار زیبا و کاربردی بوده و تنظیمات بسیار زیادی را در پیش روی کاربر خود قرار می‌دهد. برنامه‌های پیشفرض نصب شده بر روی این تبلت نیز رابطه بسیار هماهنگی با ظاهر این رابط نرم افزاری دارند.

رابط کاربری این تبلت دارای قفل صفحه یا lockscreen مخصوص و انحصاری اندرویدی بوده و در هنگام روشن کردن صفحه نمایش و مشاهده این بخش شاهد اطلاعات زمان و تاریخ و در کنار آن پیش بینی وضعیت آب و هوا خواهید بود. همچنین آیکون‌های میانبری نیز برای دسترسی سریع‌تر به برنامه‌های دوربین، ایمیل و وبگردی این تبلت وجود دارد. علاوه بر آن در پایین نمایشگر نیز شاهد میانبری برای دسترسی فوری به سرویس Google Now خواهید بود.

در این بخش و در سمت راست نمایشگر شاهد اطلاعات یادآور مربوط به برنامه What’s Next ایسوس هستید. این برنامه اطلاعات مربوط به یادآوری رخدادها، اطلاعات و هشدار‌های مربوط به وضعیت آب و هوا و دیگر موارد این چنینی را به کاربر خود ارائه می‌دهد و اصولا در این زمینه فعال است.

با گشودن قفل صفحه تبلت به قسمت هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی دستگاه وارد می‌شویم. این بخش شباهت بسیار زیادی به دیگر دستگاه‌های اندرویدی داشته و دارای چهار آیکون برنامه در بخش تحتانی خود است. در وسط این چهار برنامه نیز همیشه آیکون ورود به بخش کشوی برنامه‌ها وجود دارد و در این قسمت گنجانده شده است. گرچه از نظر بصری این قسمت دارای فضای بسیار زیادی است اما تنها می‌توان چهار آیکون را در این قسمت گنجاند. این بخش از نظر دسترسی فوری کاربر بسیار مهم است و در هنگام جابه‌جایی میان قاب‌ها، ثابت می‌ماند. با این حال کاربر می‌تواند از قابلیت قرار دادن برنامه‌ها در درون یک پوشه در این قسمت (پایین صفحه اصلی) استفاده کند.

همچنین در صفحه اصلی این تبلت پوشه‌هایی با نام‌های Asus و Google به طور پیشفرض وجود دارند که شامل برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پیشفرض مربوط به شرکت‌های ایسوس و گوگل می‌شوند. در واقع برنامه‌های کارخانه‌ای ایسوس در پوشه اولی و برنامه‌های اندرویدی شرکت گوگل در پوشه دوم قرار دارند.

با چرخاندن تبلت و قرار دادن آن در حالت منظره یا لند اسکیپ، چهار آیکون موجود در زیر نمایشگر به سمت راست آن جابه‌جا می‌شوند. با این حال کلیدهای ناوبری در مکان خود در پایین نمایشگر ثابت می‌مانند.

با استفاده از عمل پینچ زوم یا نزدیک کردن دو انگشت به سمت هم، امکان تنظیم و ترتیب بندی هوم اسکرین یا صفحه اصلی تبلت فراهم می‌شود. با انجام این عمل، قابلیت تنظیم قاب پیشفرض صفحه اصلی و دیگر موارد موجود در این بخش نیز ممکن خواهد شد. حداکثر تعداد قاب‌های موجود در این بخش به 7 عدد می‌رسد. علاوه بر آن و برخلاف دیگر رابط کاربری‌های اندرویدی، ایسوس اقدام به نگه داشتن کشوی برنامه‌ها کرده است و خوشبختانه آن را از رابط نرم افزاری خود حذف نکرده است.

بخش notification area یا همان صفحه اعلانات تبلت دارای طراحی بسیار زیبا و لوکسی بوده و صفحه به نمایش درآمده از آن به هیچ وجه تمامی صفحه نمایشگر را اشغال نمی‌کند. به منظور به نمایش درآمدن این بخش می‌بایست از نیمه سمت چپ بالای نمایشگر، انگشت خود را به سمت پایین بکشید. با انجام این کار صفحه مزبور به نمایش درخواهد آمد. در این بخش به منظور پاک‌ سازی و حذف اعلانات می‌توانید نوار هر یک را به دلخواه به سمت چپ یا راست نمایشگر سُر دهید. برای حذف خودکار تمامی اعلانات به نمایش درآمده نیز می‌توانید از کلید Clear واقع در سمت راست و بالای این مجموعه استفاده کنید.

علاوه بر آن به منظور دسترسی به تنظیمات فوری دستگاه و همچنین نوار تنظیم میزان روشنایی نمایشگر می‌بایست انگشت خود را از نیمه سمت راست بالای نمایشگر به سمت پایین آن حرکت دهید. همچنین این بخش از گوشی از طریق فرمان لمسی دیگری نیز نمایان خواهد شد و آن هم استفاده از دو انگشت و پایین کشیدن از سمت بالای نمایشگر بدون توجه به محل انجام این کار (نیمه راست و یا چپ) می‌باشد. در قسمت بالا و سمت راست این بخش دکمه‌هایی وجود دارند که یکی از آنها به منظور ویرایش و جابه‌جایی و کم و زیاد کردن آیکون‌های تنظیمات فوری این صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با لمس و سپس نگه داشتن انگشت خود بر روی یکی از این آیکون‌ها، به صفحه تنظیمات مربوط به آنها هدایت خواهید شد.

منو task switcher یا جابه‌جایی میان برنامه‌ها نیز از طریق نگه داشتن دکمه ناوبری task switcher موجود در پایین نمایشگر به نمایش در‌خواهد آمد. در این بخش برنامه‌های در حال اجرا بر روی سیستم عامل تبلت به صورت آیکون‌هایی بند انگشتی درآمده و با لمس هر کدام و کشیدن آنها به سمت چپ یا راست نمایشگر، برنامه مزبور بسته و غیر فعال خواهد شد. همچنین زمانی که با باز کردن این بخش از گوشی شاهد اجرای همزمان بسیاری از برنامه‌ها هستید و بستن هر یک از برنامه به صورت تک به تک برای شما مقدور نباشد می‌توانید از دکمه “Clear all” موجود در بخش زیرین این قسمت و بالای دکمه‌های ناوبری تبلت به منظور پاکسازی و غیر فعالسازی خودکار تمامی برنامه‌ها استفاده کنید.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله، صفحه نمایش نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. نمایشگر این تبلت بدلیل دقت بالای آن و پشتیبانی از استاندارد‌های رتینا، بسیار شارپ بوده و تصاویری بسیار واضح و دلپذیر را ارائه می‌دهد. همچنین کنتراست تصاویر و روشنایی آن بسیار تحسین برانگیز بود و ما را شگفت زده کرد. علاوه بر آن خوانایی نمایشگر زیر نور آفتاب و زوایای دید آن نیز بسیار رضایت بخش بود. هرچند مستعد بودن نمایشگر این تبلت به جذب اثر انگشت و همچنین میزان باز‌تابش نور محیط آن از معایب این بخش به حساب می‌آید. با این وجود، تجهیز این تبلت به تنظیماتی بسیار کاربردی به منظور تطبیق روشنایی و رنگ نمایشگر به سلیقه کاربر از ویژگی‌های بسیار مفید و دوست داشتنی این قسمت بود. بعد از بررسی این بخش، نوبت به قسمت تست دوام باطری تبلت ممو پد 7 رسید. باطری این تبلت با وجود بالا بودن دقت تصویر این دستگاه نسبت به مدل پایین رده خود، توانست امتیازات بالاتری را کسب کند و این امتیازات بدلیل بهینه شدن باطری و هماهنگی بیشتر آن با دیگر قسمت‌های تبلت بدست آمده است. 10 ساعت پخش فیلم و 12 ساعت وبگردی با یکبار شارژ کامل تبلت از امتیازات بسیار خوب یک دستگاه اندرویدی به حساب می‌آید. در بخش بعد، قابلیت‌های ارتباطی نماینده ایسوس را مورد آزمایش قرار دادیم. در این بخش تبلت مورد بررسی ما از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کرد اما با این حال، در این حیطه مدل 4G آن مورد بررسی قرار گرفت. در دیگر زمینه‌های نیز این تبلت از استاندارد‌های ارتباطی بهره‌مند بود. هرچند ممکن است بعضی از کاربران به نبود سرویس NFC اعتراض کنند. در بخش رابط کاربری این تبلت نیز گفته شد که دستگاه مورد نظر از نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندروید منسوب به کیت‌کت به همراه رابط کاربری انحصاری و مجهز ایسوس با نام زِن بهره برده و به دلیل قدرتمند بودن سخت افزار این تبلت، مسلما از کار کردن با این رابط نرم افزاری زیبا لذت کافی را خواهید برد. در این بخش مهمترین مسئله‌ای که نظر ما را به خود جلب کرد، اقدام ایسوس در جداسازی فرمان‌های لمسی بخش صفحه اعلانات و تنظیمات فوری تبلت در این رابط کاربری بود که یکی از آنها با لمس و کشیدن انگشت از نیمه سمت راست و دیگری از نیمه سمت چپ بالای نمایشگر تبلت به نمایش در می‌آمدند. در پایان ترجیح می‌دادیم که ظاهر منوی جابه‌جایی میان برنامه‌ها در این رابط کاربری از طراحی کارتی-چرخشی موجود در نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید پیروی می‌کرد. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ایمیل و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال