نقد و بررسی تخصصی گوشی Asus Zenfone 2 [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی]

در قسمت دوم بررسی Asus Zenfone 2 (نسخه دو گیگا‌بایتی مدل ZE551ML) به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.   قدرت‌ سخت‌افزاری اخیرا در پستی مشابه به بررسی قدرت‌ سخت‌افزاری […]

در قسمت دوم بررسی Asus Zenfone 2 (نسخه دو گیگا‌بایتی مدل ZE551ML) به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

 

قدرت‌ سخت‌افزاری

اخیرا در پستی مشابه به بررسی قدرت‌ سخت‌افزاری و بنچمارک‌های گوشی هوشمند زن‌فون2 نسخه 4 گیگا‌‎بایتی از مدل ZE551ML پرداختیم. اما هم اینک و در ادامه بررسی تخصصی نسحه 2 گیگا‌بایتی همین مدل به بررسی سخت‌افزاری آن می‌رسیم. همانطور که قبلا گفته شد، ایسوس از سخت‌افزار‌های قدرتمند شرکت اینتل برای پردازش داده‌ها در این گوشی استفاده کرده است و این نسخه از زن‌فون2 به تراشه Atom Z3560 اینتل با 4 هسته و فرکانس کاری 500 مگا‌هرتز تا 1.83 گیگا‌هرتز (بر حسب میزان بار‌گیری اطلاعات) مجهز گشته است.

 

Zenfone 2

 

وجود پردازنده قدرتمند شرکت اینتل به همراه فرکانس کاری بالای آن و در کنار آن وجود آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید به روان بودن و کارایی بالای گوشی کمک بسیاری کرده است. تراشه موجود در این گوشی با نام Atom Z3560 قبلا قدرت بالای خود را به اثبات رسانده است و از این نظر با پردازنده‎ اسنپدراگون 800 شرکت کوآلکام (با 4 هسته و فرکانس کاری بسیار بالای 2.26 گیگا‌هرتز) رقابت دارد. اگر به یاد داشته باشید، مشابه همین تراشه اینتل در تبلت ایسوس ممو پد 7 قرار داده شد و قدرت بالای آن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

این نسخه از گوشی زن فون 2 دارای حافظه RAM دو گیگا‎بایتی بوده که این میزان رم برای استفاده یکنواخت از گوشی به طور روزمره و عادی بسیار مناسب و کافی است. البته کاربرانی که برای کار‌های روزانه خود نیاز به سخت‌افزاری قدرتمندی داشته و یا نبود آن را احساس می‌کنند و همچنین اگر نیاز به گوشی هوشمندی برای انجام هرچه بهتر چندین عملیات به طور همزمان (multi tasking) داشته باشند، می‌توانند از نسخه پیشرفته‌تر این گوشی با میزان حافظه رم چهار گیگا‌بایت و پردازنده قدرتمند‌تر Atom Z3580 آن استفاده کنند. گرچه این نسخه قدرتمند‌تر دارای قیمت بیشتری نیز می‌باشد.

برای مقایسه سخت‌افزاری گوشی زن فون 2 (نسخه دو گیگا‌بایتی) با دیگر گوشی‌های رقیب و یا قدرتمند موجود در بازار و پرچمداران مشهور شرکت‌ها، همه آنها را در کنار هم گذاشته و عملکرد و کارایی سخت‌افزاری هر یک از آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

در ابتدا با بنچمارک Geekbench 3.0 که مربوط به بخش CPU تراشه گوشی‌ها می‌شود، کار بررسی را آغاز خواهیم کرد. در این تست گوشی زن‌فون2 بسیار ضعیف ظاهر شده و حتی از گوشی Meizu m1 note با فرکانس کاری 1.7 گیگا‎هرتز، فاصله امتیازی بسیار زیادی دارد. گوشی‌ گلکسی نوت4 سامسونگ (با تراشه اسنپدراگون 800) با فاصله بسیار کمی از گوشی Oppo Find 7a (با تراشه اسنپدراگون 801) عقب مانده است. همچنین گوشی OnePlus One (با تراشه اسنپدراگون 801) نیز با همین فاصله امتیازی از نوت4 پایین‌تر است. اما کمی جای خوشحالی وجود دارد زیرا نماینده ایسوس با فاصله بسیار کمی از گوشی‌های جی2 و جی3 ال‌جی جلوتر بوده و ازگوشی گلکسی نوت 3 نئو نیز فاصله مطمئنی دارد.

Untitled

 

در تست Antutu 5 امتیاز‌های بخش RAM و سرعت حافظه داخلی گوشی نیز به دیگر بخش‌ها اضافه شده و از این نظر برای ارزیابی کلی یک دستگاه بسیار مفید است. گوشی زن‌فون2 ایسوس در این حیطه بسیار قدرتمند‌تر ظاهر شده و گوشی‌های گلکسی نوت4 سامسونگ با تراشه اسنپدراگون 800 و جی3 ال‌جی با تراشه اسنپدراگون 801 را پشت سر گذاشته است.

Untitled

 

در بنچمارک Basemark OS II به بررسی گسترده‌تر گوشی‌ها می‌پردازیم. جایی که نماینده ایسوس نسبتا راضی‎کننده ظاهر شده و البته از پرچمداران مطرح بازار فاصله قابل توجهی دارد. اما باز هم گوشی‌های گلکسی نوت4 و جی2 ال‌جی از این گوشی پایین‌تر بوده و عملکرد ضعیف‎تری را از خود به نمایش گذاشتند.

Untitled

 

همانطور که از پیش انتظار می‌رفت گوشی زن فون2 ایسوس در بخش بررسی CPU این بنچمارک در مکان انتهایی جدول قرار گرفت، زیرا این برنامه خیلی مناسب گوشی‌هایی با پردازنده‌های اتم شرکت اینتل نبوده و در حقیقت، کارایی سخت‌افزاری اصلی این گوشی به نمایش در نیامد.

Untitled Untitled.pngs

 

در زمینه واحد پردازش گرافیکی (GPU)، زن فون 2 با پردازنده گرافیکی PowerVR G6430 به میدان آمده است. البته لازم به ذکر است که چیپ‌های گرافیکی اتم اینتل توسط این کمپانی ساخته نشده است. مدل این چیپ گرافیکی کمی قدیمی به نظر می‌رسد و انتشار آن به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند به سه‌ماهه سوم سال 2013 بر‌می‌گردد و تولید این چیپ نیز بر عهده شرکت بریتانیایی Imagination Technologies Group است. همچنین این شرکت، عهده‌دار تولید چیپ‌های گرافیکی در پردازنده A7 اپل (موجود در گوشی‌ آیفون5 اس) بوده و در همین زمینه توسط شرکت اینتل برای تولید همین بخش در پردازنده‌های اتم سری Z35XX این شرکت انتخاب شده است.

در بنچمارک GFXBench که امتیازات پردازش گرافیکی گوشی‌های هوشمند در دو حوزه off screen و  on screen به نمایش در می‌آید، گوشی زن‌قون2 ایسوس خیلی سوپرایز‌کننده ظاهر نشد و البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این تست در حالت off screen با رزولوشن 1080p انجام می‌شود و این دقیقل همان دقت تصویری است که در گوشی زن‌فون2 وجود دارد.

در تست گرافیکی T-Rex این بنچمارک، زن فون 2 ایسوس با کسب امتیازات بسیار بالا، رقبای سر‌سخت خود مانند گلکسی نوت4، جی3 و جی2 ال‌جی را پشت سر گذاشته و حتی در تست On Screen این بنچمارک نیز با تفاوتی کمتر از یک فریم از گلکسی نوت4 سامسونگ بالاتر قرار گرفت. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که نوت4 دارای دقت تصویر بالاتری بود (دارای دقت تصویر QHD) و از این لحاظ برای پردازش و نمایش این اطلاعات نیاز به قدرت گرافیکی بالاتری دارد.

Untitled Untitled.pngs

وارد تست سخت‌تری می‌شویم، جایی که زن‌ فون 2 می‌بایست در آزمایشات روتین تست Manhattan به کسب امتیازات بالا اقدام کند. سختی این تست از پایین آمدن و در حقیقت نصف شدن میزان فریم‌ریت‌ها نسبت به تست قبلی قابل مشاهده است. در این تست گوشی زن‌فون2 بسیار رضایت‌بخش و موفق ظاهر شده و در تست مربوط به صفحه روشن (On Screen) این بخش، با فاصله یک فریم کمتر، پشت سر گوشی گلکسی اس6 سامسونگ قرار گرفت (البته با در نظر گرفتن دقت تصویر بالاتر گلکسی اس6). از طرفی نماینده ایسوس در مقایسه با گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 801 شرکت کوآلکام به طور واضحی در جایگاه بالاتری قرار گرفت.

Untitled.pngs Untitled.pngs.pngsss

 

در بنچمارک Basemark X زن فون 2 بسیار تحسین‌برانگیز ظاهر شده و گوشی وان پلاس وان تنها دستگاه هوشمند قدیمی‌تری بود که توانست با فاصله امتیازی بسیار کمی بالاتر از گوشی ایسوس قرار بگیرد.

Untitled.pngs.pngsss

 

در زمینه مرورگری اینترنت، زن فون 2 با کسب امتیازات بسیار بالا توجهمان رو به خود جلب کرد. در بنچمارک جاوا اسکریپت Kraken 1.1 که از تست‌های بسیار سخت در این زمینه به حساب می‌آید، نماینده ایسوس امتیاز 6360 میلی ثانیه‌ای را برای خود به ثبت رساند که این امتیاز خوب به دنبال در اختیار داشتن سخت‌افزار بسیار قدرتمند زن‌فون2 بدست آمد.

Untitled.pngs.pngsss

در سمت دیگر زن فون2 در طی تست مربوط به HTML5 بسیار خوب ظاهر شد و گذر از آزمایشات بنچمارک BrowserMark 2.1 نیز برای این گوشی تایوانی خیلی سخت نبود.

Untitled.pngs.pngsss

 

برای جمع‌بندی این بخش باید گفت که زن فون 2 با طی کردن مسیر دشوار تست‌ها، با ثابت کردن قدرت بالای سخت‌افزاری خود از بنچمارک‌های پیش روی خود سر بلند بیرون آمد و تمامی این امتیازات را با داشتن دو گیگا‌بایت حافظه رم و تراشه Intel Atom Z3560 بدست آورد. همانطور که شاهد بودید گوشی زن‌فون2 با پشت سر گذاشتن بسیاری از پرچمداران قدرتمند گذشته کمپانی‌های مشهور، توانست قدرت بالای خود را در پردازش اطلاعات به همگان ثابت کند. البته انتظار خاصی از رقباتی نزدیک با پرچمدارن کنونی کمپانی‌های مشهور دنیا نمی‌رفت اما امتیازات زن‌فون2 در زمینه‌هایی خاص به این دستگاه‌ها نزدیک بوده و در اندک مواردی از آنها پیشی گرفت. در حقیقت مشاهده رقابت بین گوشی زن‌فون2 با دستگاه‌های قدرتمندی با دو برابر حافظه رم و فرکانس بالای پردازشی برایمان بسیار جالب بود.

اپلیکیشن دفترچه تلفن

در رابط کاربری گوشی زن فون 2 ایسوس، اپلیکیشن‌های دفترچه تلفن و شماره‌گیری با هم ترکیب شده و به صورت پیش‌فرض 5 زبانه برای این منظور به کار گرفته شده است. Telephone (همان dialer یا شماره‌گیری)، Favorites (لیست مورد علاقه‌ها)، Contacts (مخاطبین)، Groups (لیست گروه‌ها) و Call Guard (برای مدیریت شماره‌های مسدود شده) از جمله این موارد هستند.

از طرفی دیگر امکان جابه‌جایی زبانه‌ها (تغییر آرایش قرار‌گیری آنها) و حذف موارد دلخواه به منظور کاهش پیچیدگی رابط کاربری این بخش نیز وجود دارد. همچنین امکان افزودن تعدادی زبانه دیگر نیز وجود دارد. زبانه VIP (به منظور قرار دادن مخاطبین پر استفاده یا بسیار مهم در آن) یکی از این موارد است. از بین 6 زبانه پیشنهادی موجود، می‌توانید 5 عدد از آنها را به طور همزمان فعال کنید و البته زبانه‌های Telephone و Contacts قابل حذف نبوده و دلایل آن نیز نسبتا واضح است.

برای جابه‌جایی بین زبانه‌ها نیازی به انتخاب آیکون هر کدام در بالای صفحه نیست، بلکه با حرکت دادن انگشت خود به سمت چپ یا راست می‌توانید به انجام این عمل اقدام کنید. این ویژگی بخاطر ابعاد بالای گوشی و نمایشگر 5.5 اینچی آن بسیار به چشم می‌آید.

همچنین محدودیت نمایش مخاطبین نیز وجود دارد. یعنی می‌توان به نمایش مخاطبین اکانت گوگلی کاربر، لیست آنها در سیم‌کارت خود و یا در حافظه گوشی اقدام کرد. به منظور دسترسی سریع‌تر به مخاطبین مورد نظر، می‌توان از جستجویی الفبایی این اپلیکیشن استفاده کرد. البته قابلیت جستجوی صوتی نیز به این قسمت افزوده شده است.

زمانی که صفحه مربوط به یک مخاطب گشوده می‌شود، شاهد اطلاعات مختصری از آن به همراه مکالمات اخیر توسط کاربر هستیم. با انتخاب آیکون مداد موجود در بالا و سمت راست این صفحه به بخشی ویرایش آن وارد می‌‌شویم. این قسمت دارای پنل‌های بسیار زیادی بوده و تقریبا برای هر موضوعی یک پنل اختصاصی وجود دارد.

اپلیکیشن شماره‌گیری

گوشی زن فون 2 مطمئنا این نکته را فراموش نکرده است که قبل از به همراه داشتن همه امکانات خود، ابتدا یک گوشی همراه بوده و می‌بایست در بخش شماره‌گیری و مکالمه بسیار حرفه‌ای و باکیفیت عمل کند. صدای مربوط به مکالمات تلفنی بسیار رسا و واضح بود و این مورد از هر دو سو گزارش شده است.

رابط کاربری این گوشی بعضی از ویژگی‌هایی که امکان به غلط انجام دادن عملیات‌ها را دارند، از لیست فرمان‌های حرکتی خود حذف کرده است. پاسخ به تلفن‌های دریافتی با نزدیک کردن گوشی به گوش کاربر و بی‌صدا کردن زنگ مکالمه با برگرداندن گوشی به سمت پایین از جمله این موارد هستند. بنابراین هم اینک به منظور پاسخ دادن به درخواست مکالمه یا رد کردن آن می‌بایست انگشت خود را بر روی نمایشگر گوشی به حرکت در‌بیاورید. با فشردن دکمه پاور و یا دکمه کم کردن صدا، زنگ مکالمه گوشی به حالت بی‌صدا تغییر خواهد کرد. البته نپذیرفتن یک مکالمه با ارسال پیام متنی خاصی نیز امکان پذیر است.

در این بخش هیچ زبانه call log (تماس‌های اخیر) مجزایی وجود نداشته و این زبانه با قسمت شماره‌گیری (dialer) این اپلیکیشن ترکیب شده و در واقع مکان آن در بالای پد شماره‌ها قرار گرفته است. البته برای نمایش کامل این قسمت می‌توانید از طریق آیکون مخصوص به آن در پایین و سمت چپ نمایشگر اقدام کنید. در بخش call log تنظیماتی جهت دسترسی آسان‌تر به مخاطبین وجود دارد. مشاهده لیست مکالمه‌های اخیر بر اساس موضوعیتی خاص مثل لیست مخاطبین VIP، یکی از این موارد است.

زن فون 2 ایسوس یک گوشی دو سیم‌کارته بوده و مسلما به منظور تسهیل انتخاب و جابه‌جایی بین این دو سیم‌کارت تدابیر خاصی اندیشیده شده است. در منوی تنظیمات این دو سیم‌کارت بخشی به منظور فعال یا غیر فعال‌سازی سیم‎کارت‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین برای تشخیص بهتر هر کدام از سیم‌کارت‌ها و عدم اشتباه در استفاده از آنها، می‌توان اسامی خاصی را به هر کدام از آنها اختصاص داد. از طرفی می‌توان این موضوع را نیز مشخص کرد که کدام یک از دو سیم‌کارت به مکالمه صوتی پرداخته و کدامیک به منظور استفاده از اینترنت دیتا مورد استفاده قرار گیرد. در قسمت زیرین شماره‌گیری این اپلیکیشن نیز بخشی به منظور تعیین و مشخص نمودن نوع سیم‌کارت برای مکالمه وجود داشته و با انتخاب هر کدام از دکمه‌های مورد نظر قابل اجرا است.

در تست مربوط به رسایی صدای زنگ گوشی به نتیجه شگفت‌انگیزی دست نیافتیم و امتیازات این گوشی بسیار پایین بود. امتیاز پایین‌تر از حد میانگین (Below average) زن‌فون2 این نکته را به کاربران آن گوشزد می‌کند که در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ به گوشی خود توجه بیشتری داشته و همواره آن را در نزدیک‌ترین مکان به گوش خود نگه دارند. وگرنه در پایان روز با اعلانات، پیام‌ها و مکالمات از دست رفته زیادی روبه‌رو خواهند شد.

Untitled

 

پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیام‌رسانی (Messaging) زن فون 2 بسیار روان و ساده و کاربردی بوده و ایسوس در طراحی این قسمت سنگ تمام گذاشته است. امکان ضمیمه کردن تصویر و فیلم و دیگر فایل‌ها وجود داشته و در این حالت پیام متنی به طور خودکار به پیام چند‌رسانه‌ای (MMS) تبدیل می‌شود. برنامه Google Hangouts نیز در دسترس بوده و با ویژگی‌های بسیار گسترده خود در زمینه پیام‌های چند‌رسانه‌ای و گروه‌بندی‌ مخاطبان به عرضه خدمات به کاربران خواهد پرداخت.

زن فون 2 دارای دو برنامه پیشفرض در بخش ایمیل بوده و اپلیکیشن Email اندروید یکی از آنها است. این برنامه تحت ویرایش و طراحی ایسوس قرار گرفته و محیط آن بسیار جذاب‌تر گشته است. اپلیکیشن دیگر در این زمینه برنامه Gmail مشهور گوگل است. هر دو برنامه دارای کاربرد مشابهی بوده و رابط کاربری شبیه به همی دارند. همچنین هر دو اپلیکیشن از چندین اکانت ایمیل پشتیبانی می‌کنند. برنامه Email طراحی رسمی‌تری دارد اما اپلیکیشن Gmail از شمایل خاص متریال خود بهره برده و بسیار رنگارنگ طراحی شده است. اپلیکیشن جی‌میل از طراحی و رابط کاربری خاص و کنونی آخرین نسخه اندروید بهره می‌برد و احتمالا وجود این عناصر به منظور انتخاب کاربران از بین این دو گزینه بسیار موثر خواهد بود.

در فضای رابط کاربری زن فون 2 شاهد یک کیبورد با طراحی ایسوس هستیم. این صفحه کلید از نظر رابط کاربری بسیار پیشرفته بوده و دارای ردیف شماره‌ای مجزایی است. نشانه‌های ثانویه (symbols) نیز در این صفحه کلید قابل مشاهده بوده و برای نقطه‌گذاری سریع و یا درج شکلک‌های قدیمی بدون تغییر طرح کلی بکار می‌روند.

این صفحه کلید دارای 3 اندازه بوده و بلند‌ترین آن از نیمه نمایشگر به بالاتر رفته و از این نظر کمی بلند و اضافی بنظر می‌رسد. بسیاری از کاربران از اندازه‌های کوچک و یا متوسط آن استفاده می‌کنند و این ابعاد مسلما نیاز‌های کاربر را بر طرف خواهند کرد.

این کیبورد دارای ویژگی swipe (کشیدن دست بر روی حروف به منظور تایپ سریع) نیز بوده و البته ایسوس این ویژگی را Trace input نامیده است، اما از نظر کاربری همان ایده را دنبال می‌کند. توسط ویژگی Flick input نیز می‌توان با انتخاب یک حرف و بالا و یا پایین رفتن موارد بالا و پایین موجود روی خود کلید آن حرف را انتخاب کنید. این ویژگی بسیار جذاب بوده و به اندازه یک لمس شما را جلو می‌اندازد. گرچه ویژگی‌های Flick و Trace با هم به طور همزمان قابل استفاده نمی‌باشند.

خلاصه این قسمت: در این مقاله ابتدا به بررسی قدرت سخت‌افزاری و بنچمارک‌های زن فون2 پرداختیم، جایی که نماینده ایسوس بسیار شگقت‌آور ظاهر شده و توجهمان را به خود جلب کرد. این گوشی در بسیاری از موارد از پرچمداران سال پیش کمپانی‌های نامدار دنیا پیشی گرفته و آنها را تحت تاثیر قدرت پردازشی خود قرار داد. سپس به بررسی اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی پرداختیم که با اپلیکیشن شماره‌گیری آن ترکیب شده است. این برنامه با رابط کاربری روان و جذاب خود بسیار کاربردی‌تر شده و بسیار دوست‌داشتنی است. در قسمت بعد به سمت اندازه‌گیری میزان بلندی صدای زنگ گوشی رفتیم. جایی که گوشی زن‌فون2 بسیار ناامید‌کننده ظاهر شد و امتیازات پایینی را به خود اختصاص داد. سپس به اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل گوشی نگاهی انداختیم. در این قسمت نیز ایسوس بسیار فعال ظاهر شده و فضای کاربری برنامه‌ها بسیار جذاب و کاربردی بود. در پایان نیز سَری به صفحه کلید رابط کاربری زِن ایسوس زدیم. این صفحه کلید بسیار مجهز بوده و برای کار با نمایشگر بزرگ این گوشی بسیار مناسب است. همچنین ویژگی‌های Flick و Trace نیز بسیار جذاب و کاربردی بودند. 

 

پایان قسمت سوم

 

 

در قسمت بعد به بررسی دوربین، کیفیت صدا، گالری، پلیر‌ها، مرورگری وب و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی Asus Zenfone 2 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال