نقد و بررسی تخصصی گوشی Asus Zenfone 2 [قسمت چهارم: بررسی دوربین، کیفیت صدا، گالری، پلیر‌ها، مرورگری وب و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

در قسمت سوم  بررسی Asus Zenfone 2 (نسخه دو گیگا‌بایتی مدل ZE551ML) به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی آن پرداختیم. هم اینک در قسمت آخر این مقاله به بررسی دوربین، کیفیت صدا، گالری، پلیر‌ها، مرورگری وب و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.   اپلیکیشن گالری گوشی هوشمند زنفون 2 ایسوس […]

در قسمت سوم  بررسی Asus Zenfone 2 (نسخه دو گیگا‌بایتی مدل ZE551ML) به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی آن پرداختیم. هم اینک در قسمت آخر این مقاله به بررسی دوربین، کیفیت صدا، گالری، پلیر‌ها، مرورگری وب و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

 

اپلیکیشن گالری

گوشی هوشمند زنفون 2 ایسوس دارای اپلیکیشن گالری بسیار جذابی بوده و بطور پیش‌فرض تصاویر کاربر را در نمای پوشه‌ای (folders view) نشان می‌دهد. با باز کردن برنامه در قسمت بالایی آن شاهد فولدری اختصاصی برای تصاویر ثبت شده توسط دوربین گوشی هستیم. این اپلیکیشن از ویژگی‌‌های events view (رویداد‌هایی که گروه‌بندی شده است) و people view (شناسایی از طریق صورت افراد) پشتیبانی کرده و همچنین قادر به نمایش تصاویر مربوط به بسیاری از سرور‌های ابری است. سرویس‌های ASUS و Omlet و Facebook به همراه OneDrive و Google Drive و همچنین +Google و Flickr از جمله این موارد می‌باشند.

با استفاده از سرویس MiniMovie ایسوس می‌توانید گروهی از تصاویر خود را انتخاب کرده و سپس فیلم کوتاهی را به همراه موزیک پس‌زمینه و انیمیشن‌های انتقالی تصاویر بسازید. همچنین ویژگی‌ کلاژ نیز در دسترستان بوده و به کمک ابزار نسبتا گسترده آن می‌توانید به خلق تصاویر بسیار زیبایی اقدام کنید. در این بخش توانایی تنظیم نسبت تصویر و عکس و رنگ پس‌زمینه را داشته و برای تولید هر چه بهتر تصاویر، قالب‌های بسیار زیبایی تدارک دیده شده است. اما متاسفانه کیفیت خروجی عکس‌ها در شرایط مناسبی نبوده و بلندی عکس‌ها در قسمت طولی آن به حدکثر 1080 پیکسل می‌رسد. این موضوع به این نکته اشاره دارد که عکس‌های خروجی از این برنامه تنها برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب است.

ویژگی‌های موجود، در هنگام تماشای یک عکس، در حالت استاندارد خود بوده و این امکانات شامل قرار دادن عکس مزبور به عنوان تصویر پس‌زمینه یا عکس مخاطبی خاص (set image as wallpaper/contact image)، به اشتراک‌گذاری عکس، حذف آن، دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عکس و در آخر ورود به حالت ویرایش عکس است. همچنین در قسمت پایین صفحه، میانبر‌‎هایی به جهت چرخش سریع عکس و یا دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عکس وجود دارد و در قسمت ویرایش عکسِ یکپارچه شده با این اپلیکیشن، بخش‌های متنوعی به جهت ایجاد افکت‌های مختلف، فریم‌گذاری بر روی عکس، ابزار‌های ویرایشی عکس (شامل برش (Crop)، قرینه‌کردن (mirror)، اصلاح انحراف عکس (straighten)، چرخش، فیش‌آی و doodle) و در کنار آنها، امکاناتی جهت تطبیق نور و روشنایی عکس و ویرایش سایه‌ها وجود دارند.

ویدئو پلیر زن فون 2 ایسوس با برنامه گالری آن یکی شده است و در حقیقت برنامه مجزایی برای نمایش فیلم در این گوشی وجود ندارد. در این قسمت هیچ ویژگی بسیار خاص و رده بالایی وجود نداشته و همچنین از بسیاری از فرمت‌های ویدئویی پشتیبانی نمی‌شود. متاسفانه رابط کاربری این بخش بسیار ساده و ضعیف بوده و در حقیقت دارای میله‌ای برای نمایش میزان پیشرفت فیلم، دکمه‌ای به منظور توقف یا شروع پخش فیلم و دکمه‌ای برای به اشتراک‌گذاری آن در بالای صفحه است.

این پلیر بجز قابلیت پخش فرمت‌های ویدئویی MP4 (این فرمت همان چیزی است که خود گوشی با آن به تصویر‌برداری می‌پردازد)، توانایی پخش هیچ‌گونه فرمتی از قبیل AVI. DivX, Xvid, MKV, WMV و MOV در حالت تصویری و AC3 در حالت صوتی را نداشته و مطمئنا به منظور پخش تمامی انواع فیلم‌ها با فرمت‌های مختلف، می‌بایست به برنامه  Play Store گوشی خود رجوع کرده و نسبت به دانلود برنامه‌ای مجهز‌تر اقدام کنید.

اپلیکیشن موزیک پلیر

برنامه موزیک پلیر زن فون 2 به صورت واضح و آبرومندانه‌ای دارای رابط کاربری بسیار مناسبی بوده و تمامی اصول اولیه یک موزیک پلیر معمولی را رعایت کرده است. بخش Now Playing (در حال پخش) این برنامه بسیار بزرگ بوده و عکس آلبوم آهنگ در وسط این صفحه به چشم می‌خورد. همچنین بخش‌های تنظیمات bass boost (تقویت صدای باس) و surround sound (صدای فراگیر) آن نیز با همین قسمت (Now Playing) یکپارچه شده است. البته هر دوی این برنامه‌ها با اتصال هدفون به گوشی قابل استفاده‌اند. در کنار این تنظیمات نیز اکولایزری قدرتمند وجود دارد که دارای تنظیمات پیش‌فرض خود بوده و از حالت تنظیم دستی نیز پشتیبانی می‌کند. البته بهبود پهنای صدای خروجی از دستگاه با انجام پردازش‌های نرم‌افزاری را نیز باید به این امکانات اضافه کرد.

رادیو FM

گوشی زن فون 2 ایسوس از اپلیکیشن رادیو FM بهره‌ می‌برد. این برنامه در بخش جستجوی خود دارای قابلیت‌های متنوعی بوده و با جستجوی یک عبارت، تمامی ایستگاه‌های قابل دسترس در پیش رویتان قرار خواهد گرفت. وجود RDS و همچنین بازیابی و ویرایش نام ایستگاه‌های رادیویی از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن مفید است. البته در صورت تغییر نام ایستگاه، تنها در زمان پخش آن شبکه به نمایش نام آن اقدام خواهد کرد. می‌توان حداکثر 5 ایستگاه رادیویی را به عنوان علاقه‌مندی (favorite) خود انتخاب کنید. البته در این بخش بجای نام اختصاصی ایستگاه‌ها، تنها شاهد فرکانس رادیویی آنها خواهید بود.

کیفیت صدای گوشی

گوشی هوشمند زن فون 2 در اولین بخش تست صدای روتین ما با موفقیت از میدان رقابت خارج شد و بلندی و رسایی صدای آن بیشتر از حالت میانگین بود. باید گفت که این گوشی از تقویت‌کننده صدای خارجی بسیار قدرتمندی بهره می‌برد. همچنین کیفیت صدای خروجی گوشی بسیار عالی بود و وجود امتیازات بالای آن در این قسمت، اثبات این ادعاست.

با اتصال هدفون‌ها به گوشی به بررسی این بخش وارد می‌شویم. در تست‌های انجام شده بر روی این قسمت با چشم‌پوشی از میزان بسیار کم crosstalk (اختلال و نویز مربوط به الکتریسیته و آهنربا)، دیگر هیچ اشکالی بر صدای خروجی از هدفون‌ها وارد نیست. در واقع صدای خروجی از هدفون‌ها به طور اعجاب‌آوری واضح بوده و رسایی آن در سطح بالا‌تر از حد میانگین است. پس نتیجه می‌گیریم که گوشی زن‌فون2 ایسوس در این بخش نیز خوش‌درخشید و تمامی آزمایشات خود را با سر‌بلندی پشت سر گذاشت. مطمئنا زن فون2 در این زمینه، از بهترین دستگاه‌ها در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده خود بوده و از نظر کارایی سخت‌افزاری این قسمت، دوباره نمایش خیره‌کننده‌ای را ارائه کرد.

در قسمت زیر می‌توانید به نتایج تست صدای زن فون 2 ایسوس نگاهی بیاندازید:

zenfone 2 audio test

 

دوربین

دوربین اصلی گوشی زن فون 2 ایسوس دارای حسگری با دقت 13 مگاپیکسل بوده و نسبت تصاویر آن برابر 4:3 است. رزولوشن تصاویر ثبت شده در بهترین حالت خود به 4096 × 3072 پیکسل می‌رسد و در کنار آن، این گوشی با به همراه داشتن حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.0، از دوربین‌های بسیار سریع در این زمینه به حساب می‌آید. همچنین به جهت خلق تصاویر با‌کیفیت در محیط‌های کم‌نور، فلاش LED دو گانه‌ی دو رنگ بالای لنز گوشی، به انجام هر چه بهتر این پروسه کمک خواهد کرد.

zenfone 2

اپلیکیشن دوربین زن فون 2 از ترکیب حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری بوجود آمده است و دو دکمه شاتر عکاسی و تصویر‌برداری آن در قسمت سمت راست صفحه نمایش قرار دارند. همچنین در حالت عکاسی با دکمه شاتر فیزیکی، می‌توان از دکمه‌های کنترل‌ صدا برای این منظور استفاده کرد. البته در غیر این صورت این کلید‌ها می‌توانند نقش بزرگنمایی را نیز برای دوربین این گوشی بازی کنند. کلید‎های کنترل صدا در وظیفه شاتر خود در زمینه‌های عکاسی با دوربین اصلی یا سلفی بسیار مفید است، اما استفاده از آن در حالت منظره یا Landscape خیلی مناسب به نظر نمی‌رسد.

در قسمت تنظیمات عکس‌برداری این اپلیکیشن در کنار حالت عکاسی با تنظیمات خودکار (Auto Mode)، بخش‌های متنوعی شامل عکاسی در شب (Night)، پاناروما و HDR وجود دارند. همچنین در حالت سلفی (selfie mode) می‌توانید به ثبت هر چه بهتر تصاویر سلفی با دوربین اصلی این گوشی اقدام کنید. البته صادقانه باید به این نکته مهم اشاره کرد که دوربین سلفی این گوشی تنها برای مکالمات ویدئویی قابل استفاده خواهد بود! به منظور ایجاد عمق میدان در تصویر، ابتدا گوشی به طور متوالی دو عکس از منظره مورد نظر را ثبت کرده و سپس آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و پس‌زمینه آن را کمی تار می‌کند.

در منوی تنظیمات این اپلیکیشن می‌توان بر روی تراز سفیدی، حساسیت حسگر (ISO)، جبران نوردهی و بسیاری از موارد دیگر کنترل داشت و برای دسترسی سریع به بخش‌های مختلف، تنظیمات مربوط به مود‌های عکاسی و فیلم‌برداری و تنظیمات عمومی دوربین به صورت زبانه‌هایی در بالای این پنجره طراحی شده‌اند. همچنین دکمه خاصی به منظور تنظیم فلاش LED این گوشی در نظر گرفته شده است.

میزان کیفیت عکس‌ها کمی گیج‌کننده است. از یک طرف وقتی تصاویر در حالت زوم 100 درصد (با نسبتی برابر با صفحه نمایش) به نمایش در می‌آید، شاهد تصاویر بسیار زیبا با رنگ‌های جذاب و نوردهی دقیقی هستیم. تنظیمات تراز سفیدی بسیار خوب بوده و گستره دینامیکی عکس‌ها بسیار رضایت‌بخش است.

اما با کمی بزرگنمایی بر روی عکس‌ها، شاهد کاهش کیفیت قابل توجه تصاویر خواهیم بود. در این حالت پیکسل‌ها بصورت آبرنگی دیده می‌شود و انگار که تصاویر ثبت شده با قلمویی آغشته به رنگ تولید گشته است. در کناره‌های عکس نیز شاهد تاری بیش از حد تصویر هستیم.

همچنین در تعقیب بعضی از سوژه‌ها، جزئیات بسیار کمی ارائه می‌شود. برای مثال در هنگام عکاسی از ساختمان‌ها یا نرده‌های آنها (موجود در تصاویر زیر) این موضوع به وضوح دیده می‌شود. در حالی که دیگر دوربین دارای امکاناتی جهت تفکیک این موارد هستند، دوربین زن‌فون2 بسیاری از خطوط عمودی مجزای موجود در تصویر را به یکدیگر وصل کرده و آنها را در یک مسیر قرار می‌دهد. همچنین بخش‌هایی از عکس با در اختیار داشتن رنگ‌هایی یکسان دارای نویز‌های بسیار زیادی هستند.

در تست‌های انجام شده بر روی دوربین اصلی زن فون 2 ایسوس، تمامی عکس‌ها در حالت تنظیمات کاملا خودکار یا Auto mode ثبت شده‌اند و این به آن معناست که در این حالت از تمامی ویژگی‌های بهینه‌شده نرم‌افزاری ایسوس در حالت خودکار استفاده شده است. بعد از بررسی کیفیت خروجی عکس‌ها، متوجه پایین بودن کیفیت بعضی از آنها شدیم و به همین منظور اقدام به عکاسی دوباره کرده و اینبار تنظیمات مربوطه را به منظور مشاهده تغییرات کیفیت عکس، غیر‌فعال کردیم. گذشته از تغییرات بسیار کم در شارپنس عکس‌ها، تاثیرات آن بر روی خروجی تصاویر به میزان بسیار کمی است.

(به منظور بررسی دقیق تصاویر می‌بایست بر روی هر عکس کلیک راست کرده و سپس آن را در یک پنجره جدید باز کنید)

Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML
Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML
Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML Asus Zenfone 2 ZE551ML
Asus Zenfone 2 ZE551ML camera samples

 همچنین در اپلیکیشن‌ دوربین این گوشی قابلیتی به نام HDR وجود دارد و این ویژگی در انجام وظیفه خود به عنوان واضح‌سازی جزئیات تصویر در قسمت‌های سایه عکس بسیار توانا‌ست. در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که در حالت فعالسازی این ویژگی، تمامی عکس مورد تاثیر آن قرار گرفته و روشن می‌شود. همچنین رنگ آبی آسمان نیز کمی تمایل به رنگ‌های hue داشته و از این نظر کمی انحراف در ثبت دقیق رنگ‌ها دارد.

ثبت تصاویر پاناروما در گوشی زن فون 2 ایسوس بسیار دقیق بوده و دوربین این گوشی، کار خود را به نحو احسنت انجام می‌دهد. تنظیمات نوردهی تصاویر در حد مطلوبی بوده و هم‌پوشانی تصاویر با دقت بسیار زیادی انجام می‌شود. در بررسی دقیق این تصاویر متوجه دقت پایین آنها شدیم و پیکسل‌های آن بطور قابل توجهی با یکدیگر مخلوط شده و کمی تار به نظر می‌رسد. گرچه در هنگام ثبت تصاویر پاناروما در حالت پرتوره یا حالت عمودی گوشی، دقت یا رزولوشن عمودی تصاویر به 1800 پیکسل می‌رسد.

(به منظور بررسی دقیق تصاویر می‌بایست بر روی هر عکس کلیک راست کرده و سپس آن را در یک پنجره جدید باز کنید)

Asus Zenfone 2 ZE551ML

یکی از قابلیت‌های ویژه گوشی زن فون 2 ایسوس، توانایی آن در فوکوس بر روی نقاط خیلی نزدیک به لنز دوربین گوشی است. در بررسی‌ها و تست‌های انجام شده بر روی این حالت، تصاویر ماکرو بسیار خوبی با دقت و جزئیات تصویر بسیار بالا تولید شد.

دوربین جلو یا همان دوربین سلفی زن فون 2 دارای سنسوری با دقت 5 مگاپیکسل بوده و دقت تصاویر خروجی آن برابر 2,560 × 1,920 پیکسل می‌باشد. شاید دقت تصاویر دوربین سلفی این گوشی خیلی عالی نباشد، اما برای استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی، مناسب و کافی است.

با کلیک بر روی تصاویر زیر شاهد رقابت دوربین اصلی زن فون 2 ایسوس با دیگر گوشی‌های هوشمند بازار خواهید بود:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool
Asus Zenfone 2 ZE551ML 

حالت فیلمبرداری

دوربین زن فون 2 ایسوس قادر است تا با دقت 1080p@30fps به تصویر‌برداری بپردازد. فقدان پشتیبانی از فیلمبرداری با دفت 2160p شاید یکی از معایب این قسمت باشد. بیت‌ریت تصاویر 1080p ضبط شده توسط این گوشی به میزان 15 مگابیت بر ثانیه بوده و صدای محیط نیز به صورت استریو و با ریت 192 کیلو‌بیت بر ثانیه ذخیره می‌شود.

متاسفانه کیفیت تصاویر خروجی در حالت 1080p، چیزی که از این رزولوشن انتظار می‌رفت، نبوده و دقت و جزئیات تصاویر به میزان کمی با حالت 480p واقعی برابری می‌کند. با کمترین تغییر و جابه‌جایی در صحنه، دوربین گوشی به طور خودکار به تنظیم نوردهی می‌پردازد اما کیفیت خروجی تصاویر مناسب نبوده و کمی مواج به نظر می‌رسد. رنگ‌ها به دقت ثبت شده‌اند اما گستره دینامیکی آنها محدود می‌باشد.

به منظور دانلود و تماشای کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین گوشی زن‌فون2 ایسوس می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید (تصاویر ضبط شده به هیچ وجه دستکاری نشده‌ و هیچگونه ویرایشی بر روی آنها انجام نگرفته است):

(لینک نمونه با کیفیت 1080P با حجم  26.3 مگا‌بایت و مدت 14 ثانیه)

همچنین به منظور بررسی و مقایسه کیفیت فیلم‌برداری زن فون 2 با دیگر گوشی‌های هوشمند، می‌توانید بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool
Asus Zenfone 2 ZE551ML

اپلیکیشن‌های مرورگری وب

گوشی زن فون 2 به طور پیش‌فرض دارای دو مرورگر وب بوده و در حقیقت در کنار مرور‌گر کروم گوگل از مرورگر اختصاصی ایسوس نیز بهره می‌برد. در بررسی‌های انجام شده بر روی مرورگر ایسوس متوجه شدیم که این اپلیکیشن وب‌گردی بسیار کاربردی بوده و دارای امکانات بسیار زیادی است. وجود دکمه‌های ناوبری back و forward و همچنین دکمه‌های مدریت زبانه‌ها و زبانه جدید و در آخر دکمه اضافه کردن صفحه فعلی به لیست خواندنی‌های آینده کاربر (Do It Later) از جمله این موارد هستند.

وجود دکمه‎های ناوبری عقب و جلو (back و forward) کمی عجیب بنظر می‌رسد. زیرا خود گوشی دارای این چنین دکمه‎هایی در قسمت کلید‌های خازنی خود بوده و همچنین در قسمت بالای مرورگر نیز این عمل به خوبی انجام می‌شود. رفتار غیر‌قابل‌ پیش‌بینی رابط کاربری این برنامه را نیز می‎بایست به معایب آن اضافه کرد، زیرا نوار بالای این اپلیکیشن بدون هیچگونه دلیلی خاصی و در بعضی مواقع به طور خودکار مخفی می‌شود. در پایان باید گفت که این مرورگر برای رقابتی فدرتمند و پایاپای با دیگر اپلیکیشن‌ها در این زمینه نیاز به کمی شانس دارد. بنابراین ایسوس می‌بایست در مورد آن تصمیم ویژه بگیرد، زیرا در زمینه دوام باطری نیز این مروگر با مصرف بالای خود، دو برابر زود‌تر از مرورگر کروم به خالی کردن شارژ گوشی می‌پردازد.

(تصاویر زیر مربوط به رابط کاربری مرورگر اختصاصی ایسوس می‌باشند)

در طرف دیگر مرورگر کروم گوگل قرار دارد که با در اختیار داشتن امکانات متنوع و مصرف بسیار پایین باطری و همچنین فشرده‌سازی اطلاعات اینترنتی در جهت کاهش مصرف ترافیک اینترنتی کاربران، طرفداران و علاقه‌مندان زیادی را به سمت جذب کرده است. ویژگی‌های انتقال اطلاعات مرورگر از یک گوشی به گوشی دیگر و همچنین انجام همین پروسه میان یک گوشی و کامپیوتر شخصی باعث متمایز شدن این اپلیکیشن از دیگر برنامه‌های مرورگری وب شده است و تمامی این امکانات با داشتن فقط یک اکانت گوگل میسر خواهد شد. رابط کاربری این برنامه بسیار سریع و تمیز بوده و کاربری آن بسیار آسان و جذاب‌تر است. همچنین قبلا به این موضوع اشاره شد که مرورگر کروم به منظور حفظ و شارژ‌دهی بیشتر باطری گوشی می‌تواند کزینه بسیار خوبی برای کاربران اندرویدی باشد.

دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده

گوشی زن فون 2 ایسوس به طور پیش‌فرض دارای برنامه‌ای خاص برای مدریت بر پوشه‌ها و برنامه‌ها (File manager) بوده و اجازه دسترسی و مراقبت از فیلم‌ها، عکس‌ها و سند‌هایتان را می‌دهد. البته در این گوشی به طور پیش‌فرض هیچ برنامه‌ای برای نمایش و یا ویرایش فایل‌های سند یا document وجود ندارد و برای این منظور می‌بایست ابتدا به Play Store مراجعه کرده و در این بخش به دانلود برنامه‌های متنوع و دلخواه خود بپردازید. مطمئنا در این بخش با برنامه‌های مجهز و رایگان مناسبی مواجه خواهید شد و البته کمپانی گوگل نیز در این زمینه به طراحی اپلیکیشنی خاص پرداخته است. بنابراین این مشکل می‌تواند به راحتی حل شود و از این نظر نگرانی خاصی را بوجود نمی‌آورد.

برنامه تقویم (Calendar) زن فون 2 نیز بسیار جالب به نظر می‌رسد و قابلیت اتصال و ارتباط و انتقال اطلاعات (syncs) زا بین اکانت گوگلی شما دارد. این اپلیکیشن از نماهای روز، هفته و ماه پشتیبانی می‌کند اما متاسفانه عدم وجود نمای سال از معایب بسیار کوچک آن است. همچنین امکان نمایش تمامی برنامه‌های درج شده بر روی تقویم بدون در نظر گرفتن مکان ثبت شدن آنها، از دیگر ویژگی‌های مفید این برنامه به حساب می‌آید.

اپلیکیشن ساعت (Clock) زن فون 2 دارای بخشی به عنوان نمایش ساعت‌های جهانی بوده و زمان را بر اساس منطقه مکانی تنظیم خواهد نمود. همچنین در کنار آن از دو ویژگی‌ ترکیب شده زمان و کرنومتر (stopwatch) به طور یکجا بهره می‌برد. در طرف دیگر شاهد وجود یک ماشین حساب (calculator) مجهز هستیم که قابلیت تغییر ابعاد در حالت منظره یا landscape را نیز دارد.

برنامه SuperNote زن فون 2 ایسوس از قابلیت‌های بسیار جالبی بهره می‌برد و ایسوس تمامی تلاش خود را در مورد رابط کاربری این برنامه به کار برده است تا بتواند برنامه‌ای مجهز را در رقابت با اپلیکیشن موفق S Memo سامسونگ در سری نوت این کمپانی تولید کند. اما مطمئنا رقابت با این محصول کمی سخت و دشوار خواهد بود، زیرا در نبود قلم استایلوس، ایسوس عینا دست خالی وارد این میدان شده است. برنامه سوپر‌نوت ایسوس از قالب‌های بسیار گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند و سرویس شناسایی دست‌خط این برنامه نیز بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد.

اپلیکیشن AudioWizard زن فون 2 ایسوس از برنامه‌های بسیار جالب این گوشی بوده و توسط این اکولایزر قدرتمند می‌توانید به تنظیم صدا‌های متنوع پروفایل خود بسته به محیط قرار‌گیریتان اقدام نمایید. با استفاده از این برنامه و صفحه شناور آن در رابط کاربری زن ایسوس، می‌توان به انتخاب مود‌ها و حالات دلخواه از بین 6 حالت پیش‌فرض اقدام نموده و از این ویژگی مفید استفاده کامل را ببرید.

میزان مصرف باطری زن فون 2 با اپلیکیشن Power Saver قابل پیگیری خواهد بود. این برنامه با بهینه‌سازی مصرف انرژی به افزایش دوام باطری گوشی کمک خواهد کرد. در حالات Ultra saving یا Optimized mode می‌توان با انتخاب حالات پیش‌فرض تنظیم شده‌ای، باعث افزایش عمر باطری گوشی خود شد. همچنین با انتخاب گزینه Customized mode می‌توانید روشنایی صفحه نمایش گوشی را در حالت استفاده از برنامه‌های مختلف تنظیم کنید.

با استفاده از اپلیکیشن ZenLink زن فون 2 به چهار ویژگی مجزا دسترسی خواهید داشت. با استفاده از ویژگی PC Link می‌توانید با استفاده از کامپیوتر شخصی خود به کنترل گوشی هوشمندتان بپردازید. برای دانلود اپلیکیشن کامپیوتر آن سوی گوشی می‌بایست به سایت ایسوس مراجعه کنید. وقتی برنامه مورد نظر را نصب کرده و دو دستگاه به یکدیگر متصل شدند، صفحه مستطیل شکلی بر روی نمایشگر کامپیوتر ظاهر خواهد شد که اندازه آن توسط کاربر قابل تغییر است. با استفاده از نشانه‌گر موس خود می‌توانید کار‌های خاصی را بر روی آن انجام داده و در واقع دستورات خاصی را بر روی آن اجرا کنید.

در قسمت Remote Link قضیه بر عکس می‌شود. در حقیقت نمایشگر گوشی هوشمندتان به کنترل از راه دوری برای کامپیوتر شخصی شما تبدیل شده و در این بخش نیز به نصب برنامه‌ای مجزا در قسمت کامپیوتر شخصی نیاز است. ارتباط بین این دو بخش از طریق اتصالات بلوتوث یا وای‌فای بر قرار می‌گردد.

ویژگی‌های Share Link و Party Link نیز هر دو از امکاناتی جهت ارسال هر چه بهتر، سریع‌تر و راحت‌تر تصاویر و دیگر اطلاعات بین دو دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند.

برای گردش به اطراف و جستجوی در بین مکان‌ها، اپلیکیشن Google Maps بسیار مجهز بوده و با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به مسیر‌یابی دقیق‌تری بپردازید. تشابه رابط کاربری این اپلیکیشن در مقایسه با نسخه تحت وب آن بسیار زیاد بوده و البته برای بهره بردن از تمامی ویژگی‌های ناوبری این سرویس نیاز به اتصال به اینترنت است. استفاده از قطب‌نمای دیجیتال در حالت Street view یکی از ویژگی‌های جدید این اپلیکیشن بوده و اگر قبلا از آن استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد ما امتحان کردن این مورد است.

البته اگر این ویژگی در نسخه نصب شده بر روی این گوشی یافت نشد، می‌توانید در فزوشگاه Play Store گوگل به جستجوی آن بپردازید.

 

خلاصه این قسمت: در ابتدا به بررسی اپلیکیشن گالری این گوشی پرداختیم. جایی که ایسوس با قدرت ظاهر شده و این برنامه دارای امکانات بسیار زیادی است. همچنین ویرایشگر تصویر یکپارچه آن نیز نظرمان را به خود جلب کرد. البته ویدئو پلیر این گوشی با برنامه گالری آن ادغام شده است و متاسفانه به دلیل ضعیف بودن این پلیر، دانلود پلیری قدرتمند در این زمینه الزامی است. اپلیکیشن‌های موزیک پلیر و رادیو FM این گوشی نیز بسیار مجهز بوده و نیاز‌های روزانه کاربران معمولی را بر طرف خواهد کرد. اما در قسمت بعد به بررسی دوربین این گوشی پرداختیم. در این قسمت کیفیت عکس‌ها در حالت معمولی و بدون بزرگنمایی رضایت‌بخش است و از این نظر برای استفاده در شبکه‌ها و صفحات اجتماعی مناسب است. اما در هنگام بزرگنمایی بر روی تصاویر شاهد آبرنگی شدن آنها و عدم وجود تفکیک‌پذیری مناسب جزئیات عکس می‌شویم. با این حال عکاسی ماکرو این گوشی را پسندیدیم . همچنین کیفیت خروجی عکس‌ها در حالت عکس‌برداری با دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی این گوشی تنها برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب است. در زمینه فیلم‌برداری نیز این گوشی با وجود پشتیبانی از دقت بالای تصویر‌برداری، جزئیات دقیقی از تصویر را ارائه نمی‌دهد. در بخش تست کیفیت صدای گوشی، زن‌فون‌2 ایسوس با کسب امتیازات بسیار بالا در هر دو بخش اتصال هدفون و بلندگوی گوشی، مسلما طرفداران خاص خود را جذب خواهد کرد. در بخش برنامه‌ها یپش‌فرض گوشی متوجه حضور دو اپلیکیشن به منظور مرورگری وب شدیم که در این بین برنامه مرورگر کروم گوگل بدلیل مزیت‌های بسیار زیادی که دارد به کاربران این گوشی پیشنهاد می‌شود و اپلیکیشن‌ وب‌گردی انحصاری ایسوس نیز بدلیل مصرف زیاد باطری گوشی با مشکلات زیادی روبه‌رو است و یه استفاده از آن به هیج وجه توصیه نمی‌شود. دیگر برنامه‌های پیش‌فرض گوشی دارای امکانات معمولی خاص خود بوده و تنها اپلیکیشن ZenLink بود که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود در انتقال اطلاعات و کنترل نمایشگر گوشی و کامپیوتر، از بهترین و خاص‌ترین برنامه‌های این قسمت به حساب ‌آمد.

سخن پایانی

گوشی هوشمند زن فون 2 ایسوس بعد از سپری کردن تست‌های سختمان در زمینه‌های دوام باطری، قدرت سخت‌افزاری و نمایشگر، از تمامی آنها سر‌بلند بیرون آمده و ثابت کرد که تبلیغات بسیار زیاد انجام گرفته بر روی این گوشی، ارزش داشته و هم اینک این گوشی میان‌رده بازار از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گوشی‌های دنیا تا به امروز به حساب می‌آید. طراحی بسیار زیبا و جنس بدنه عالی در کنار قدرت سخت‌افزاری بسیار بالا، این گوشی را در لیست بهترین و زیباترین گوشی‌های دنیا در این سطح قرار می‌دهد. البته کاستی‌ها و نقطه ضعف‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان به راحتی از آنها چشم‌پوشی کرد.

Asus Zenfone 2 ZE551ML

 

مسلما بسیاری از افراد به تقلید ایسوس از طراحی منحصر به فرد گوشی‌های ال‌جی معترض بوده و با کمی تامل بر روی قاب پشتی زن‌فون2، نظر شما نیز در مورد آن تغییر خواهد کرد. وجود کلید‌های کنترل صدا بر روی پنل پشتی دستگاه با به همراه داشتن برجستگی خاصی بر روی آن و همچنین طراحی این قاب به شکل فلز برس خورده، زن‌فون2 را در طراحی نمای پشتی به گوشی جی‌3 ال‌جی نزدیک می‌کند. با تمام این تفاسیر این طراحی زیبا به قرار ‌گیری نماینده ایسوس در لیست زیبا‌ترین گوشی‌های دنیا کمک کرده و آن را به یک دستگاه جذاب و لوکس تبدیل می‌نماید.

میزان روشنایی صفحه نمایش زن فون 2 ایسوس خیلی زیاد نبود اما نمایش دقیق رنگ‌ها به همراه دقت بالای تصویر باعث ایجاد تصاویر بسیار زیبا با شارپنس بالا شده و در این بین، زاویه دید این صفحه نمایش نیز نسبتا بالاست. میزان دوام باطری این گوشی خیلی اعجاب‌آور نبود ولی با این حال زن‌فون‌2 با یک بار شارژ کامل به مدت دو روز و نیم دوام آورد و در حالت صفحه روشن (تماشای فیلم) این امتیاز به 8 ساعت رسید. البته امتیاز باطری این گوشی در تست وب‌گردی نیز برابر همین میزان بوده و البته زن‌فون‌2 این امتیاز نسبتا خوب را با مرور‌گر کروم گوگل بدست آورد و البته در استفاده از مرور‌گر اختصاصی ایسوس، این مقدار کاهش یافته و به 4 ساعت و نیم می‌رسد. پس پیشنهاد ما برای مرورگری وب استفاده از مروگر کروم گوگل است.

مسلما بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به گوشی زن فون 2 ایسوس گرفت، در زمینه دوربین این گوشی و کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آن می‌باشد. وجود نویز‌های گاه و بی‌گاه به همراه آبرنگی شدن تصاویر و نا‌کافی بودن میزان جزئیات در عکس‌ها، از جمله معایب و نقص‌ها بخش دوربین این گوشی به حساب می‌آید. همچنین کیفیت تصویر‌برداری و ضبط فیلم با دوربین این گوشی بسیار ضعیف بوده و در حالی که دقت آن به 1080p می‌رسد، اما در نمایش تصاویر شاهد کیفیت بسیار پایین آن هستیم. مطمئنا این نواقص در فروش بالای این گوشی در بازار‌های جهانی تاثیر بدی خواهد گذاشت.

 

مواردی که در حین تست گوشی متوجه آنها شدیم:

1- کیفیت ساخت زن فون 2 بسیار خوب، مستحکم و جم و جور بوده و قاب پلاستیکی پشتی دستگاه دارای طراحی زیبای فلز برس خورده است و از این نظر به مانند یک گوشی سطح بالا و در عین حال مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. قاب پشتی گوشی توسط کاربر قابل جدا شدن است اما متاسفانه باطری آن توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشد. دکمه پاور بالای گوشی از دردسر‌های پیش روی کاربران بوده و به همین منظور با دو بار لمس متوالی بر روی نمایشگر، می‌توانید آن را فعال کنید و همین کار برای غیر‌فعال کردن آن نیز انجام می‌شود.

2- صفحه نمایش زن فون 2 بسیار شارپ بوده و میزان غلظت رنگ‌های در حالت پیش‌فرض در سطح بالایی قرار دارند. اما خوشبختانه این میزان قابل دستکاری بوده و می‌توان آن را کاهش یا افزایش داد. زاویه دید صفحه نمایش نیز مناسب و کافی است. در طرف دیگر حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش در حد مطلوبمان نبود و همچنین میزان کنتراست تصویر نیز نظرمان را به خود جلب نکرد.

3- امتیازات این گوشی در زمینه تست باطری خیلی تماشایی نبود، اما دوام باطری آن در حالت کلی به 59 ساعت می‌رسد که برای گوشی‌های امروزی در این سطح میزان قابل قبولی است. البته همانطور که قبلا گفته شد می‌بایست از اپلیکیشن مرورگر اختصاصی ایسوس دوری کنید، زیرا این برنامه بیشتر از نیاز خود به مصرف انرژی باطری گوشی می‌پردازد. زن فون2 ایسوس از سرویس شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و در این حالت، گوشی در مدت 40 دقیقه به میزان 60 درصد شارژ خواهد شد.

4- قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت به طور همزمان و آماده به کار می‌تواند به داشتن همزمان دو سیم‌کارت از دو اپراتور مختلف منجر شده و از این نظر ویژگی مزبور بسیار مفید و کاربردی است. گرچه درگاه دوم سیم‌کارت این گوشی تنها از نسل دوم ارتباطی (2G) پشتیبانی می‌کند.

5- رابط کاربری انحصاری ایسوس با نام زِن (ZenUI) بر روی این گوشی قرار گرفته است و در بررسی‌های انجام شده، این قابلیت نرم‌افزاری، بسیار زیبا، روان و کاربردی بود و گزینه‌های انتخابی زیادی را پیش روی کاربران قرار می‌داد. گزینه‌هایی که حتی در نسخه پنجم از سیستم عامل اندروید (لالی‌پاپ) نیز مشابه آن را یافت نخواهید کرد.

6- مشخصات سخت‌افزاری زن فون 2 شامل پردازنده Intel Atom Z3560 به همراه دو گیگا‎بایت حافظه RAM بوده و از این نظر قدرت پردازشی بسیار بالایی را فراهم می‌کند. در بررسی‌های انجام شده در زمینه بنچمارک‌ها، نماینده ایسوس در بسیاری از حیطه‌ها از گوشی‌های صاحب نامی چون گلکسی نوت4 سامسونگ، جی‌2 و جی‌3 ال‌جی پیشی گرفت.

7- در زمینه اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری، این گوشی با داشتن برنامه‌ گالری قدرتمند، ویرایشگر عکس توانا و موزیک پلیر مجهز، در این زمینه خوش درخشید. گرچه ویدئو پلیر این گوشی بسیار ضعیف بوده و از فرمت‌های ویدئویی بسیار محدودی پشتیبانی می‌کند.

8- کیفیت صدای این گوشی بسیار عالیست و این امتیاز در هر دو زمینه اتصال هدفون به گوشی و یا پخش صدا از بلندگو‌های آن صدق می‌کند.

9- دوربین اصلی این گوشی با دقت 13 مگاپیکسل در طی تست‌های انجام شده بسیار ضعیف ظاهر شد، در نگاهی دقیق به خروجی عکس‌ها شاهد آبرنگی شدن تصاویر و عدم وجود جزئیات دقیق در آن هستیم. گرچه تنظیمان نور‌دهی و رنگ‌ها به دقت انجام شده و نسبتا رضایت‌بخش است.

10- دوربین اصلی این گوشی قادر است با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. در بررسی‌های انجام شده کیفیت تصاویر رضایت‌بخش نبوده و تمایز و تفکیک جزئیات تصاویر حتی در بالاترین کیفیت آن نیز دشوار است.

 

رقابت گوشی هوشمند زن فون 2 ایسوس با دیگر گوشی‌های هوشمند سطح بازار به مکان زندگی کاربران آن قسمت از دنیا بستگی دارد. در حقیقت، موفقیت در این زمینه به دو مساله اساسی بستگی دارد. اولا امکانات و ویژگی‌های رقبای این گوشی، کاملا به بازار‌های منطقه‌ای آن بستگی داشته و ثانیا مساله قیمت این گوشی بوده که در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. این گوشی در بیشتر کشور‌های آسیایی با قسمت 220 دلار به فروش خواهد رسید، در حالی که در خرده فروشی‌های کشور‌های اروپایی، این قیمت به 300 یورو می‌رسد.

 

پایان قسمت نهایی

در پایان این بررسی کدامیک از ویژگی‌های این گوشی مورد توجهتان قرار گرفت؟ آیا این گوشی در بازار‌های ایران فروش خوبی را تجربه خواهد کرد؟! لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال