بهترین اپلیکیشن‌های iOS در زمینه عکاسی و ویرایش عکس و فیلم در سال 2015 (قسمت اول)

گوشی‌های هوشمند آیفون کمپانی اپل، با در اختیار داشتن دوربین‎هایی خارق‌العاده، همیشه در زمینه عکاسی به شکل رضایت‌بخش و منحصر به فردی ظاهر می‌شدند، اما هم اینک برای ایجاد ساختار خاص عکاسی خود به تعداد معدودی از برنامه‌های تولید شده برای این منظور نیازمند هستید. در لیست زیر، به معرفی این برنامه‌های ساختار شکن خواهیم […]

گوشی‌های هوشمند آیفون کمپانی اپل، با در اختیار داشتن دوربین‎هایی خارق‌العاده، همیشه در زمینه عکاسی به شکل رضایت‌بخش و منحصر به فردی ظاهر می‌شدند، اما هم اینک برای ایجاد ساختار خاص عکاسی خود به تعداد معدودی از برنامه‌های تولید شده برای این منظور نیازمند هستید. در لیست زیر، به معرفی این برنامه‌های ساختار شکن خواهیم پرداخت و البته باید گفت که تمام این اپلیکیشن‌ها با آپدیت نسخه  iOS 8.1 و همچنین گوشی‌های آیفون6 و آیفون6 پلاس کمپانی اپل تطابق دارند.

(با کلیک بر روی نام هر اپلیکیشن، وارد فروشگاه آیتونز اپل برای دریافت آن خواهید شد)

 

ProCamera 8 (جایگزینی مناسب برای برنامه پیشفرض دوربین آیفون)

ProCamera-8  (2)

برنامه ProCamera 8 (که آپدیت رایگانی از ProCamera 7 است. از نام‌ گذاری نسخه‌های آن پیداست که توسعه دهنده آن، با هر بار انتشار نگارشی جدید از سیستم عامل iOS، این برنامه را بروزرسانی کرده باشد.) بطور شگفت‌آوری، از برنامه‌های دوربین بسیار ساده iOS به حساب می‌آید، اما این نگاه، نگاهی اجمالی به آن بوده زیرا بسیاری از ویژگی‌های جالب آن مخفی شده است و برای دسترسی بهتر و شلوغ نبودن محیط کار اپلیکیشن، این تصمیم گرفته شده است. قبل از بررسی این برنامه، ابتدا باید از ویژگی با‌ارزش‌تر آن گفت که این اپلیکیشن، بسیار پایدار و بدون کرش و خرابی بوده و این نکته از این نظر بسیار مهم است که بسیاری از برنامه‌های دوربین گوشی‌های آیفون (حتی پرطرفدار‌ترین‌های آنها) نیز دارای کرش بسیار زیادی بوده و باعث نارضایتی کاربران iOS می‌شوند.

در زمینه گزینه‌های عکاسی این برنامه باید گفت که ProCamera 8 با دستی پر به میدان آمده و منوهای آن، شامل گزینه‌ها بسیار زیادی برای تنظیمات دستی عکاسی بوده و در کنار آن، رابط کاربری اپلیکیشن، بسیار راحت است. برای ما که بسیار جالب بود (البته باید گفت که شگفت‌زده کردن ما، کار خیلی آسانی نیست!)، زیرا در هنگام کار با این اپلیکیشن، گزینه‌های کنترلی بسیار زیادی در مقابلتان قرار خواهد گرفت و راحتی و سادگی کار با آنها از دیگر نکات لذت‌بخش کار با این برنامه است. تنظیم دستی ISO (میزان حساسیت سنسور)، سرعت شاتر و قفل آن(!)، تنظیم تراز سفیدی (white balance) بر اساس درجه کلوین و همچنین وجود راهنمایی خاص برای استفاده از درجات مختلف آن در شرایط محیطی متنوع، تنظیم جبران نور‌دهی (exposure compensation) و وجود کنترلگری برای تنظیم حالات فوکوس و نوردهی به طور مجزا (و همچنین امکان قفل حالات فوکوس و نوردهی دوربین گوشی)، از گزینه‌های پیش‌رویتان خواهند بود.

وجود histogram (نمودار مربوط به سطح نور محیط و میزان درستی آن) از دیگر ویژگی‌های مفید این برنامه می‌باشد و در حالت زنده قابل استفاده است. (یعنی زمانی که لنز دوربین گوشی را به مناطق پر‌نور یا در سایه‌ها و مناطق تاریک می‌برید، این نمودار به تشخیص، ایجاد و ثبت تصاویر با‌کیفیت‌تر توسط کاربر کمک شایانی خواهد کرد). tiltmeter (شیب‌سنج)،anti shake (لرزشگیر)، self timer (تایمر مربوط به عکاسی) و  aspect ratio (به منظور انتخاب نسبت تصویر) از دیگر گزینه‌های موجود برای عکاسی می‌باشند. اگر رسیدن به بالاترین درجه کیفیت در عکاسی، اصلی‌ترین هدف شما باشد، ProCamera 8 از ذخیره‌سازی تصاویر با فرمت TIFF (بدون فشرده‌سازی با کاهش حجم عکس) نیز پشتیبانی می‌کند. البته با جستجو و فرو رفتن بیشتر در جزئیات تنظیمات این برنامه، به گزینه‌هایی همانند کنترل بهتر لرزشگیر دوربین، میزان فشرده‌سازی در فرمت JPEG و دیگر گزینه‌های موجود، دست خواهید یافت.

بر‌خلاف دیگر برنامه‌های عکاسی، ProCamera 8 قابلیت ضبط فیلم و همچنین اسکن QR codes را نیز به همراه دارد. مود فیلمبرداری این گوشی، خیلی پیشرفته نبوده و حتی هنوز اجازه فیلمبرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه به کاربر داده نشده است. قرار‌گیری این قابلیت در نسخه‌های جدید از این برنامه، یکی از خواسته‌های جدی ما می‌باشد. وجود گزینه‌های بی‌شماری از تنظیمات منحصر به فرد و حرفه‌ای عکاسی، این اپلیکیشن را به بهترین برنامه به منظور جایگزینی با اپلیکیشن پیشفرض سیستم iOS گوشی‌های آیفون تبدیل کرده است.

در پایان به منظور خرید این اپلیکیشن از فروشگاه اختصاصی اپل، می‌بایست مبلغ 4 دلاری آن را نیز بپردازید.

+Camera (جایگزین بعدی)

Camera+ (4)

اپلیکیشن +Camera نیز با دریافت بروزرسانی جدید خود در طی آپدیت  iOS 8، به اپلیکیشن ProCamera 8 بسیار نزدیک‌تر شده است و تفاوت این دو در سادگی +Camera بوده گرچه هر دوی آنها از قابلیت‌های تقریبا یکسانی بهره می‌برند. هم اینک، تنظیم دستی میزان حساسیت سنسور (ISO)، سرعت شاتر، تراز سفیدی و جبران نوردهی، از گزینه‌های قابل دسترس کاربران می‌باشد. همچنین کنترلگر مجزایی برای تنظیم حالات فوکوس و نوردهی آن نیز وجود دارد.

tiltmeter (شیب‌سنج یا horizon level)، عکاسی سریع (rapid shots) و بعضی دیگر از گزینه‌ها، از تنظیمات پیش‌روی کاربر در اپلیکیشن +Camera می‌باشند. از دیگر مزایای این برنامه، قفل مجزای نوردهی، فوکوس و تراز سفیدی بوده و در کنار آنها، از ویرایشگر عکس قدرتمندی نیز برخوردار است. متاسفانه در هنگام ذخیره عکس‌ها با بالاترین کیفیت، این برنامه در وسط انجام پروسه پردازشی آن، ناگهان کرش شده و از برنامه خارج شد. این اتفاق، در این بخش از برنامه، چندین بار اتفاق افتاد. از دیگر معایب این اپلیکیشن، نبود گزینه‌ای جهت ضبط فیلم می‌باشد. تمام این موارد، این برنامه را، به گزینه‌ای فرعی یا دومی، برای جایگزینی با اپلیکیشن پیشفرض دوربین آیفون در زمینه عکاسی تبدیل می‌کند. هر‌چند این برنامه فاقد دکمه‌ها و کنترل‌هایی جهت به وجود آوردن حس لذت و آسانی کار با برنامه است.

این برنامه در فروشگاه آیتونز اپل با قیمت 2 دلار به فروش می‌رسد.

 

 

Layout from Instagram (برنامه‌ای قدرتمند در زمینه کلاژ تصاویر)

Layout from Instagram (3)

اپلیکیشن Layout from Instagram، از برنامه‌های بسیار جدید در زمینه کلاژ تصاویر (قرار‌گیری چندین عکس در کنار هم به منظور تولید یک عکس مجزا) بوده و از نظر کاربردی، ویژگی‌ خیلی خاص و قابل توجهی ندارد، اما تمرکز آن بر روی کلاژ تصاویر، وجود تنوع زیاد در کلاژها، عدم وجود تبلیغات آزار‌دهنده و طراحی‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد آن، از گزینه‌های احتمالی برای انتخاب این برنامه کاربردی است. استفاده از ابزار mirroring و flipping از دیگر ویژگی‌های جالب این برنامه بوده و با استفاده از آن می‌توان به خلق تصاویری زیبا اقدام کرد.

دریافت این برنامه از فروشگاه آیتونز، رایگان است.

VSCO Cam (برنامه‌ای جهت افزودن فیلتر و افکت‌های متنوع به عکس)

VSCO-Cam  (5)

اپلیکیشن VSCO Cam از نرم‌افزار‌های کمپانی Visual Supply بوده و اگر با نام این کمپانی آشنایی مختصری داشته باشید، این شرکت در زمینه توسعه بهترین فیلتر‌های مربوط به ویرایش فیلم در نرم‌افزار Adobe Lightroom مشغول به کار است و مطمئنا تخصص این کمپانی در ارائه بهترین فیلتر‌های نرم‌افزاری در VSCO Cam، به علاقه شما به دریافت این برنامه مفید و کاربردی خواهد افزود. به واسطه وجود افکت‌های بسیار زیبا و هنری در اپلیکیشن VSCO، دیگر نیازی به ویرایش عکس‌ها نخواهد بود. بسته نرم‌افزاری کامل این برنامه، قیمتی معادل 6 دلار داشته و در آن، تمامی گزینه‌ها فعال هستند، در حالیکه در نسخه‌های آزمایشی آن، تنها تعداد کمی از گزینه‌های برای استفاده کاربران فعال هستند. یکی دیگر از مزیت‌های VSCO Cam، وجود تنظیماتی برای دستکاری میزان تاثیر‌گذاری خود افکت‌هاست و این مورد از این نظر مفید بوده که بسیاری از افکت‌ها و فیلتر‌ها موجود در بسیاری از اپلیکیشن‌ها، بطور صادقانه باعث از بین رفتن اصالت تصویر می‌شوند. در کنار وجود افکت‌ها و فیلتر‌ها متنوع، این برنامه از ژورنالی خاص جهت ثبت بهترین عکس‌ها نیز بهره می‌برد. وجود کنترلگری مجزا مربوط به حالات نوردهی و فوکوس، از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن بوده و از این نظر، برنامه مناسبی جهت جایگزینی با برنامه دوربین پیشفرض آیفون می‌باشد. وجود گزینه‌ای مربوط به شیب‌سنجی (tilt level) از دیگر ویژگی‌های آن بوده و آن را به یک برنامه حرفه‌ای در زمینه عکاسی تبدیل می‌کند.

 

Faded (جایگزینی مناسب)

Faded  (3)

با جستجویی عمیق در بین برنامه‌های فعال در زمینه فیلتر‌ها و افکت‌ها، در نهایت به برنامه محبوب Faded رسیدیم. این برنامه جدید، رقیب بسیار سر‌سخت اپلیکیشن VSCO Cam می‌باشد و دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و در کنار آن، از رابط کاربری بسیار شیک، یکنواخت و پرباری بهره می‌برد. اما با تمام این تفاسیر، فیلتر‌های مربوط به برنامه VSCO Cam را کمی بیشتر ترجیح می‌دهیم. همانند VSCO، نسخه رایگان برنامه Faded نیز، دارای گزینه‌های غیر فعالی بوده و در صورت پرداخت هزینه‌ها، گزینه‌های خاصی مانند ویژگی فعال‌سازی تمامی فیلتر‌ها به کاربر ارائه خواهد شد. با پرداخت هزینه یک دلاری این برنامه، می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن استفاده کنید.

 

 

Snapseed (از بهترین ویرایشگر‌های عکس)

Snapseed  (2)

اپلیکیشن Snapseed بواسطه وجود رابط کاربری بسیار راحت و کاربر پسندانه، از جمله برنامه‌های ویرایشگر عکس پرطرفدار سیستم عامل iOS به حساب می‌آید. این برنامه، اجازه دستکاری هر قسمت از عکس را به شما خواهد داد و ابزار ویرایش عکس این اپلیکیشن، در هیچ یک از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، قابل مشاهده نیست. البته بهتر است به این نکته اساسی نیز اشاره شود که در کنار وجود قابلیت‌های بسیار زیاد این برنامه، فقدان وجود ویژگی‌های خاصی نیز احساس می‌شود. برای مثال، متاسفانه توانایی بزرگنمایی بر روی عکس در حال ویرایش، در این برنامه وجود ندارد. (این موضوع به دلیل صفحه نمایش کوچک آیفون‌ها، می‌تواند کمی نا‌راحت کننده باشد). منطقه‌ای نبودن حالت انتخابی ویژگی blur (محو کردن) تصاویر، از دیگر معایب این برنامه می‌باشد. در کنار این معایب، عدم بروزرسانی این برنامه و عدم تطابق آن با گوشی‌های جدید آیفون از دیگر مسایل مشکل‌زای این اپلیکیشن است. اما با چشم پوشی از این مشکلات، اپلیکیشن مورد نظر، از بهترین و مجهز‌ترین نرم‌افزارهای موجود در زمینه ویرایش عکس بوده و جالب است بدانید که با تمام این ویژگی‌ها، دریافت این برنامه از فروشگاه آیتونز اپل، رایگان بوده و تمام گزینه‌های آن فعال خواهند بود و برای استفاده از آنها نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

 

منتظر بررسی‌های بعدی تک‎نیوز در این زمینه باشید…

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال