نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش دوم – عملکرد در نرم‌افزارها و بازی‌ها)

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که […]

شرکت بزرگ Dell، در نمایشگاه CES 2015 که ماه ژانویه برگزار شده بود، نسخه‌ی 2015 از لپتاپ XPS 13 خود را معرفی کرد. اولین ویژگی این محصول فوق العاده که در نگاه اول می‌توانیم آن را ببینیم، اندازه‌ی کوچک و صفحه‌ی نمایش کم حاشیه‌ی آن می‌باشد. حال قصد داریم تا این لپتاپ محبوب را که این روزها، افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند، زیر ذره بین برده و نگاهی دقیق به آن داشته باشیم.

هم اکنون بخش دوم این مقاله که در مورد “عملکرد” و توانایی‌های این لپتاپ می‌باشد را مطالعه خواهید نمود. برای مطالعه‌ی بخش اول که به معرفی کامل این لپتاپ پرداختیم، می‌توانید به پست “نقد و بررسی لپتاپ جدید Dell XPS 13 (بخش اول – معرفی)” مراجعه نمایید.

عملکرد سیستم

XPS 13، اولین لپتاپیست که با پردازنده‌ی Broadwell-U مورد بررسی ما قرار گرفته چرا که لپتاپ‌هایی با این پردازنده‌ها، در نمایشگاه CES 2015 معرفی شده بودند. اینتل در ساخت پردازنده‌ی این محصول بسیار موفق عمل کرده و تفاوت محسوسی میان پردازنده‌های Haswell-U و Broadwell-U وجود دارد. اول اینکه فناوری ساخت این پردازنده‌ها از 22 به 14 نانومتر کاهش پیدا کرده و مورد دوم نیز طراحی جدید اینتل در بخش 3D FinFET است که سبب شده مصرف برق این پردازنده، تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. خود اینتل، این بروزرسانی و پیشرفت در این بخش طراحی را جهشی در سیاست “Tick-Tock” خود دانسته، سیاستی که به دنبال آن، موفقیت‌های زیادی خواهد بود.

در بخش پرداشگر گرافیکی پردازنده‌ها نیز، اینتل توانسته با تقویت GPU های خود در نسل جدید، قدرت آنها را نیز افزایش دهد. حالا بر روی یک پردازنده‌ی 15 واتی سری Core، واحدهای اجرای (Exexcution Units – EUs) بیشتری قرار گرفته است. به عنوان مثال، HD5500 که در نوت‌بوک XPS 13 قرار گرفته، پردازنده‌های Core i3، دارای 23 واحد اجرا و پردازنده‌های Core i5 و Core i7، دارای 24 واحد اجرا هستند و این در حالیست که پردازنده‌های سری Haswell-E، تنها 20 واحد اجرا داشتند. این مورد نیز هر چه هم که کم باشد، از پیشرفت‌های اینتل به حساب می‌آید.

نمودار عملکرد

حال قصد داریم برای تست عملکرد، از لپتاپ‌های قدرتمندی که سال گذشته و امسال عرضه و معرفی شده‌اند، در کنار XPS 13 استفاده کنیم تا قدرت این لپتاپ را زیر ذره‌بین ببریم.

71665

71661

71662

71663

71664

نرم‌افزار PCMark8 که توسط شرکت Futuremark ارائه شده، از طیف وسیعی از تست‌های مختلف استفاده می‌کند که اکثر آنها نیز از OpenCL پشتیبانی می‌کنند. تست Home که در میان تست‌های بالا دیده می‌شود، مربوط به کارهاییست که افراد عادی در طول روز انجام می‌دهند، کارهایی مثل وب‌گردی، ویرایش تصویر و بازی. تست Creative مربوط به اجرای فایل‌های چندرسانه‌ای و برخی کارهای دیگری می‌شود که فشار بیشتری را به نسبت تست Home به سخت‌افزار وارد می‌نماید و تست Work نیز مربوط به نرم‌افزارهای Office می‌شود.

71666

71667

71643

71642

71668

71669

Cinebench برای آزمایش توان پردازشی CPU برای رندرکردن یک صجنه ساخته شده و اینجاست که باید اقرار کنیم Broadwell-U عملکرد بسیار خوبی داشته چرا که در تست تک‌هسته‌ای، i5-5200U عملکردی نزدیک به لپتاپ Acre Core i7 داشته و XPS 15 نیز با اختلاف بسیار کمی، قوی‌تر از Lenovo Yoga 2 Pro ظاهر شده است. تست‌های Multithreaded یا چند رشته‌ای، جاییست که می‌توان درخشش معماری Broadwell-U را مشاهده کرد. مصرف برق کمتر، به معنای امکان بالاتر رفتن کلاک پردازنده، زمانی که تمامی هسته‌ها فعال هستند، را به وجود آورده و نتایج فوق‌العاده‌ای را در مقایسه با Haswell-U رقم می‌زند!

در تست x264 HD، ما شاهد درخشش این پردازنده‌های 14 نانومتری هستیم چرا که پردازنده‌ی i5-5200U موفق شده تا عملکردی بهتر از i7-4500U داشته باشد و این موضوع، تحسین‌برانگیز است! Dell XPS 15 با پردازنده‌ی 4 هسته‌ای و 8 رشته‌ای، قدرتی بالاتر از تمامی پردازنده‌های ساخته شده‌ی سری U دارد…

همانطور که انتظار داشتیم، عرضه‌ی پردازنده‌های 14 نانومتری و جدید اینتل، تفاوت چندان زیادی در معماری ر ا به نسبت Haswell-U به همراه نداشت و به همین دلیل، باید منتظر قدم بعدی اینتل در معماری خود، یعنی پردازنده‌های Skylake باشیم، پردازنده‌هایی که اواخر سال جاری عرضه خواهند شد. همچنین لپتاپ Dell XPS 15 با پردازنده‌ی 4 هسته‌ای و قدرتمند خود، بر خلاف انتظارمان توانسته در بسیاری از تست‌ها، رتبه‌ی نخست را داشته باشد و حتی پردازنده Atom در لپتاپ HP Stream 11 را نیز شکست دهد!

WiFi

لپتاپ‌هایی که ما دریافت کردیم، به اداپتر یا وفق‌دهنده‌ی Dell Wireless AC 1560 با چیپست Broadcom مجهز شده و در تست‌هایی که با فرکانس 5 گیگاهرتز انجام دادیم، شاهد یک افت عملکرد بودیم که شرکت Dell، با عرضه‌ی یک بروزرسانی، آن را حل کرده است. البته لپتاپ XPS 13 در حالت اصلی، با اداپتر Intel Dual Band Wireless-AC 7265 عرضه شده، چیزی که ما در لپتاپ Dell Latitude 12 E5250 نیز دیده‌ایم. به همین دلیل، سعی کردیم تا در تست‌های خود، نتایجی را که با این لپتاپ به دست آوردیم نیز قرار دهیم.

71678

عملکرد لپتاپ XPS 13 فوق‌العاده بوده و با درایوری که توسط شرکت Dell عرضه شد، با هیچ مشکلی در استفاده از وایرلس روبه‌رو نشدیم که باید عملکرد Dell در این زمینه را با به کارگیری چیپست Broadcom تحسین کرد.

عملکرد در بازی‌ها

بی‌شک از یک الترابوک نباید انتظار قدرتی بالا در بازی‌های کامپیوتری داشت. ما نیز قصد نداریم قدرت این لپتاپ را در بازی‌های کامیپوتری بسنجیم، بلکه میخواهیم افزایش کارای گرافیک مجتمع پردازنده‌های Broadwell را مشاهده کنیم. همانطور که گفته شد، پردازنده‌های نسل جدید اینتل، از تعداد واحدهای اجرایی بیشتری بر روی پرداشگر گرافیکی خود بهره می‌برند که سبب شده تا قدرت آنها بالاتر رود. لپتاپ Dell XPS 13 نیز این قاعده مستثنی نبوده و با پردازنده‌ی Core i5-5200U، مورد بررسی ما قرار خواهد گرفت. البته توجه داشته باشید ما دو نسخه از این لپتاپ را آزمایش می‌کنیم. مدل اول 2 ماژول 2 گیگابایتی و مدل دوم، 2 ماژول 4 گیگابایتی رم دارد که مدل دوم با صفحه نمایش +QHD، عملکرد بهتری دارد.

71670

71671

71672

71678

71644

71645

71646

نرم‌افزار 3DMark ، عملکرد بالاتر گرافیک‌های مجتمع پردازنده‌های نسل هشتم به نسبت پردازنده‌های Haswell-U را نشان می‌دهد.

71651

71654

71647

71648

71649

71650

71653

نتایج نهایی تست‌ها، نشان می‌دهد که اینتل در بخش پردازشگرهای گرافیکی پردازنده‌های نسل جدید خود، واقعا خوب عمل کرده و Broadwell-U، عملکردی بهتر از Haswell-U دارد. لپتاپ HP Stream 11 که از رقیبان اصلی XPS 13 به حساب می‌آید، با تنها 4 واحد اجرایی (EUs)، نتایج بسیار ضعیفتری نسبت به رقیب خود داشته است. برای هرچه واقعی‌تر شدن نتایج نیز، از نرم‌افزار GFXBench که کاملا مناسب ویندوز 8 می‌باشد، استفاده کرده‌ایم تا بهترین نتایج ممکن ثبت شود.

حال وقت آن است که عملکرد Dell XPS 13 را در بازی‌های رایانه‌ای به چالش بکشیم. به علت ضعیف بودن گرافیک مجتمع پردازنده‌های اینتل، سعی کرده‌ایم تا بازی‌های مختلف را با وضوح تصویر 1366×768 و با جزئیات Medium اجرا نماییم.

71683

71679

71680

71681

71682

 در این تست‌ها، به خوبی معلوم می‌شود که گرافیک مجتمع پردازنده‌های اینتل واقعا تقویت شده‌اند اما هنوز هم مناسب اجرای بازی‌ها با پایینترین شرایط ممکن نیستند! لپتاپ Dell XPS 15 با گرافیک قدرتمندی که دارد، توانسته با اختلاف بسیار زیادی از لپتاپ‌های دیگر، در جایگاه نخست قرار بگیرد. البته این موضوع عجیب به نظر نمی‌رسد چرا که این لپتاپ، کارت گرافیکی مجزا دارد.

حال بهتر است نگاهی به توانایی دو مدل از لپتاپ XPS 13 که در اختیار ماست داشته باشیم. برای این کار، بازی‌های بالا را اینبار با پایینتر جزئیات آزمایش می‌کنیم. نتیجه‌ای که به دست می‌آید، بسیار جالب خواهد بود!

71684

حالا بازی‌ها در شرایطی قانع‌کننده اجرا می‌شوند. البته در برخی بازی‌های سنگین‌تر مثل Metro: Last Light، هنوز هم مشکلات زیادی برای اجرای بازی با شرایط دلخواه وجود دارد. این موضوع ناشی از قدرت پایین گرافیک‌های مجمتع می‌باشد. در واقع، هنوز راه زیادی در انتظار گرافیک‌های مجتمع بوده و هنوز آنها، قادر به اجرای بازی‌های روز با شرایط دلخواه نیستند.

حالا قصد داریم تا یک بنچمارک دیگر نیز قرار دهیم. این بنچمارک مربوط به بازی محبوب Dota 2 می‌شود که در سه حالت مختلف و با رزولوشن‌های مختلف 1366×768، 1600×900 و 1920×1080 تست شده است. البته باید بدانید که در حال حاضر، هیچ مقایسه‌ی دیگری از لپتاپ‌های دیگر برای بازی Dota 2 نداریم و تنها به ارائه‌ی نتایج لپتاپ XPS 13 بسنده می‌کنیم اما این فریم‌ریت‌ها نیز بسیار خوب و قابل قبولند.

71685

تا اینجای کار دیدیم که معماری Broadwell بار دیگر خبرساز شد و توانست معماری جدید پردازنده‌های اینتل را سربلند نگاه دارد. البته پردازشگر گرافیکی این پردازنده‌ها، هنوز نمی‌توانند بازی‌های روز را با شرایط مناسبی اجرا نمایند اما حداقل کاری که اینتل کرده، آماده کردن شرایط برای مقایسه‌ی گرافیک‌های مجتمع پردازنده‌های اینتل با APUهای شرکت AMD می‌باشد. البته شاید گرافیک‌های درونی پردازنده‌هایی با ولتاژ بالاتر که در آینده معرفی می‌شوند، قدرت بیشتری داشته باشند و از واحدهای اجرای (EU)های بیشتری استفاده کنند.

بخش دوم از این بررسی نیز به پایان رسید. با تک نیوز و ادامه‌ی نقد و بررسی لپتاپ XPS 13 و تست باتری، صفحه‌نمایش و … همراه باشید!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال