نقد و بررسی تخصصی گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم  بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن HTC Zoe دیزایر 820 HTC Zoe از برنامه‌های فعال در […]

در قسمت سوم  بررسی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن HTC Zoe دیزایر 820

HTC Zoe از برنامه‌های فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی بوده و وظیفه آن، به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو‌های کاربران است. landmark از ویژگی‌های جالب این برنامه بوده و این سرویس به طور خودکار به ساختن کلیپی از تصاویر مربوط به یک آلبوم اقدام می‌کند.

برای وارد شدن به برنامه و استفاده از امکانات آن، لازم است که ابتدا از طریق وارد کردن اکانت مربوط به اچ‌تی‌سی خود، به آن متصل شوید. سپس می‌توانید از برنامه Zoe استفاده کرده و عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌های ساخته شده توسط تصاویر عکاسی شده خود را، میان مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

همچنین امکان ارسال تصاویر اختصاصی برای مخاطبین خاص نیز وجود دارد. در کنار این امکانات، قابلیت ساختن ویدئو‌هایی از تصاویر انتخابی کاربر به طور دستی نیز وجود دارد و در این روند تنها کافیست که عکس‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس تم و صدای مربوط به آن گزینش شود. در انتها می‌توانید به تماشای آن بپردازید.

اپلیکیشن گالری دیزایر 820 

برنامه Gallery این گوشی از طراحی زیبای نسخه لالی‌پاپ اندروید به منظور تقسیم‌بندی نوع نمایش تصاویر در نمای بند‌انگشتی پیروی می‌کند. در حالت Timeline، تصاویر بر اساس زمان ثبت شده فایل و در حالت location، بر مبنای مکان ثبت آن، تصاویر مورد نظر گروه‌بندی می‌شوند. Albums نیز وظیفه دسته‌بندی تصاویر بر اساس نام پوشه ذخیره شده در حافظه گوشی را بر عهده دارد. همچنین امکان ساخت آلبوم نیز در این برنامه وجود داشته و در صورت ایجاد آن، اپلیکیشن در مورد کپی یا انتقال تصاویر به آلبوم مورد نظر از کاربر سوال خواهد کرد.

در مورد انتخاب گروهی تصاویر (Mass selection) نیز باید گفت که از نظر ما، این سرویس خیلی راضی‌کننده نبوده و کار کردن با آن، نسبتا آزار دهنده و سخت است. از ویژگی‌های نسبتا جدید این اپلیکیشن، اضافه شدن ویژگی جستجوی تصاویر آن است. جالب است بدانید که جستجوی تصاویر آن، تنها به نام و اطلاعات فایل مورد نظر ختم نمی‌شود و در زمینه یافتن تصاویری مشابه عکس مورد نظر کاربر نیز کاربرد دارد.

تمامی آلبوم‌های موجود در این برنامه، حاوی کلیپی کوتاه از تصاویر موجود در آن بوده و در حالت دستی، می‌توان در مورد تصاویر بکار رفته در این کلیپ، تصمیم‌گیری کرده و آنها را انتخاب کرد. همچنین ترتیب قرار‌گیری آنها، انتخاب موزیک پیش‌زمینه و افکت‌های تصویری از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. همچنین اگر قصد برگشت به تنظیمات پیشفرض قبلی ترتیب‌بندی، موزیک و تم را داشته باشید، این امکان برای شما محیا است. در کنار آن، اگر قصد ساختن عنوان یا لیست اسامی یا دست اندرکاران را در درون این کلیپ داشته باشید، قابلیت دسترسی به ابتدا و انتها کلیپ نیز وجود دارد.

در زمینه ویرایش تصاویر، امکانات این اپلیکیشن از سطح مبتدی شامل برش عکس، چرخش آن و درج قاب تا ایجاد افکت‌های متنوعی نظیر افزودن نور‌های مصنوعی و زیبا‌سازی صورت و چشم‌های افراد در سطح پیشرفته وجود دارند.

از فرمان‌های لمسی جالب و مفید اپلیکیشن گالری و پلیر‌های ویدئو‌یی و موزیک این گوشی، حرکت 3 انگشت به سمت بالای نمایشگر است که در این حالت، فایل چند رسانه‌ای مزبور از طریق سرویس DLNA به دستگاه‌های پخش کننده چند رسانه‌ای و پشتیبانی کننده از این سرویس منتقل خواهند شد.

ویدئو پلیر دیزایر 820

متاسفانه در گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی، خبری از ویدئو پلیر اختصاصی این شرکت نبوده و فایل‌های ویدئویی از طریق گالری یا برنامه مدیریت فایل‌ها (File Manager) گشوده می‌شوند. ویدئو پلیر موجود در این گوشی، بسیاری از فرمت‌های رایج دنیا را پشتیبانی می‌کند.  AVI و MP4 و همچنین XviD و MKV و حتی WMV از جمله این دسته هستند. اما پشتیبانی از کدک‌ها خیلی استاندارد نبوده زیرا فیلم‌هایی با فرمت DivX، توانایی نمایش توسط این پلیر را ندارند. همچنین پشتیبانی از فرمت ویدئویی XviD نیز نسبتا فعال بوده و نسخه‌های قبلی آن بر روی این پخش کننده به نمایش در نمی‌آیند.

پشتیبانی از فرمت‌های صوتی از جمله دیگر مشکلات این پلیر بوده و در ابتدا باید گفت که این برنامه از صدای چند کاناله پشتیبانی نمی‌کند. همچنین این اپلیکیشن با بعضی از فرمت‌های MP3 نیز مشکل داشته و در هنگام پخش فایل‌های 1080p AVI نیز آزرده خاطر خواهید شد. فرمت صوتی AC3 نیز از جمله کدک‌هایی است که با این مشکل روبه‌رو است.

رابط کاربری این پلیر بسیار ضعیف بوده و دارای صفحه کنترل بسیار ساده و مبتدی است. همچنین گزینه‌ای برای عکس‌برداری از تصاویر فیلم در حال پخش نیز وجود دارد. خبر بد دیگر، عدم پشتیبانی این پلیر از زیر‌نویس فیلم است. با این اوصاف، اچ‌تی‌سی با زبان خاصی، کاربر را به جستجوی و دانلود ویدئو پلیری مجهز‌تر سوق می‌دهد.

موزیک پلیر دیزایر 820

برنامه پخش موزیک رابط کاربری سنس 6 اچ‌تی‌سی از طراحی خاص دیگر برنامه‌ها که در آنها تعدادی زبانه‌ موجود است، استفاده کرده است. در نتیجه همانند دیگر برنامه‌ها، قابلیت‌های ویرایش و جابه‌جایی زبانه‌ها در دسترس کاربر خواهد بود.  زبانه‌های مورد نظر، موزیک‌های شما را با عنوان‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. عنوان‌هایی نظیر نمایش آنها بر اساس محل قرار‌گیری آنها در پوشه‌(فولدر)ای خاص و یا بر اساس نام آلبوم موزیک و یا خواننده آن، از این نوع هستند.

وقتی برای اولین بار این اپلیکیشن را باز می‌کنید، ابتدا برنامه درخواستی مبنی بر دانلود تصاویر مربوط به آلبوم، خواننده و لیریک‌های آهنگ (متن شعر آهنگ) را نمایش می‌دهد و در کنار آن، تنظیماتی برای دانلود این اطلاعات، تنها از طریق وای‌فای نیز وجود دارد.

همچنین این برنامه به طور پیشفرض دارای ویژوالایزر بسیار زیبایی بوده و به چندین طراحی مجهز گشته است. اما با تمام این اوصاف، متاسفانه دوباره کمپانی اچ‌تی‌سی از قرار دادن یک اکولایزر بر روی این اپلیکیشن صرف نظر کرده است. تنها گزینه موجود در این بخش مربوط به حالت تکنولوژی بوم سوند این گوشی بوده و گزینه‌های خاموش و روشن بر روی این مود قابل انتخاب خواهد بود. علاوه بر آن این فناوری تنها در حالت اتصال هدفون قابل استفاده خواهد بود.

همچنین علاقه‌مندان دو آتیشه موسیقی مطمئنا از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد که گوشی دیزایر 820 از فرمت FLAC در حالات 16 و 24 بیتی پشتیبانی خواهد کرد. اما احتمال به واسطه حجیم بوده این گونه فایل‌ها و علاوه بر آن، کم بودن حافظه داخلی این گوشی، نیاز به استفاده از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پیدا خواهید کرد.

طبق گفته‌های قبلی، با اشاره 3 انگشت خود می‌توانید پخش موسیقی را از طریق دستگاه‌های پشتیبانی کننده از سرویس DLNA دنبال کنید. از دیگر سرویس‌های پخش بی‌سیم این گوشی، پشتیبانی از بلوتوث با تکنولوژی aptX است.

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دارای گیرنده رادیو FM نیز هست، گرچه این سرویس از ویژگی RDS پشتیبانی نمی‌کند. خروج صدای آن از طریق بلندگوهای جلوی گوشی بسیار لذت‌بخش خواهد بود، گرچه هنوز هم برای پخش رادیو، نیاز به اتصال هدفون (به عنوان آنتن) به گوشی می‌باشد.

کیفیت خروجی صدا دیزایر 820

زمانی که به منظور مقایسه کیفیت صدای خروجی این گوشی با دیگر فبلت‌های موجود در بازار بودیم، تقریبا از یافتن آن ناامید شدیم. این فبلت از نظر کیفیت صدای خروجی از گوشی، جزو یکی از بهترین گوشی موجود در سطح بازار بوده و دارای عملکرد بسیار مناسب و رضایت بخشی بود. اما اگر بخواهیم در مورد انتظاراتمان بگوییم، به دلیل دانستن این موضوع از قبل، انتظارات بیشتری از این گوشی داشته و عملکرد آن در مقایسه با بهترین گوشی‌های موجود در بازار کمی ضعیفتر بود. البته در سطح قیمتی خود، امتیازات آن بسیار عالی بود.

در بخش اول این بررسی، گوشی دیزایر 820 نشان داد که در هنگام اتصال به یک پخش کننده خارجی اکتیو (active external amplifier)، میزان بلندی صدای بسیار زیادی را می‌تواند به نمایش بگذارد. همچنین میزان کیفیت صدای خروجی آن بسیار عالی بوده و حیرت انگیز است. در واقع در این حالت، شاهد صدای خروجی بسیار شفافی از این گوشی هستیم. تنها مورد ضعیفتر تر این بخش مربوط به هماهنگی صدای استریو این گوشی بوده که کمی از میزان میانگین دیگر گوشی‌ها بالاتر است.

البته با اتصال هدفون‌ها به این گوشی، میزان هماهنگی صدای استریو آن بالا می‌رود، اما در عین حال باعث افزایش اعوجاج صدا نیز می‌شود. همچنین در این حالت از کیفیت و شفافیت صدای خروجی نیز کاسته شده و از این نظر ناامید کننده است. البته خوشبختانه میزان بلندی صدای گوشی همچنان در حد بالایی (بالاتر از حد میانگین) قرار دارد اما با این حال، آنقدر که از آن انتظار داشتیم نبوده و از این نظر، شکایت ما را از اچ‌تی‌سی و گوشی‌های آن برمی‌انگیزد.

در نهایت در تصویر زیر شاهد نتایج پایانی تست کیفیت صدای خروجی گوشی دیزایر 820 و دیگر فبلت‌های کمپانی‌های مختلف هستید:

Untitled - Copy Untitled.pngs - Copy

دوربین دیزایر 820

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دارای یک دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل بوده و اینبار کمپانی اچ‌تی‌سی به جای رفتن به سراغ حسگرهای اولتراپیکسل کم دقت خود، سنسوری از نوع BSI CMOS به همراه لنز 28 میلی متری (35 میلی متری در مقیاس فول فریم) با عدد دیافراگم  f/2.2 را در درون ماژول دوربین اصلی این گوشی قرار داده است. همچنین نسبت تصویر حسگر موجود در دوربین این گوشی برابر 4 به 3 بوده و این به آن معناست که در صورت عکاسی با نسبت 16 به 9، میزان زیادی از کادر عکس و زاویه دید دوربین و در نهایت، رزولوشن تصاویر خود را از دست خواهید داد.

کلید شاتر اپلیکیشن دوربین این گوشی نیز همانند نسل پیشین این گوشی یعنی دیزایر 816، در سمت راست نمایشگر قرار گرفته است و دارای دو بخش مجزا به منظور عکاسی و فیلمبرداری است. کار با آن بسیار آسان بوده و قبلا و در گوشی دیزایر 816، امتحان خود را پس داده است.

این گوشی برخلاف دستگاه‌ و مدل‌های تولید شده سطح بالای کمپانی اچ‌تی‌سی به تراشه مجزا به منظور پردازش تصاویر ثبت شده دوربین مجهز نبوده و از این نظر، گوشی مزبور کمی ضعیف طراحی شده است. به دنبال عدم قرار گیری این تراشه، ویژگی‌های دیگری مانند Zoe mode نیز در این گوشی یافت نخواهد شد. اما با این حال، ویژگی‌های HDR، پاناروما، geo tagging (مکان یابی تصاویر) و افکت‌های تصویری از جمله گزینه‌های موجود در این برنامه خواهد بود. تنظیمات اپلیکیشن دوربین این گوشی به طور پیشفرض مخفی از چشم کاربر است اما در این بخش می‌توانید گزینه‌های بسیار زیادی مثل تنظیم ISO (میزان حساسیت سنسور به نور)، جبران نوردهی دوربین، تراز سفیدی و دیگر گزینه‌هایی به این شکل را بیابید.

با لمس و سپس نگه داشتن انگشت خود بر روی نمایشگر گوشی، شاخصه‌های نوردهی و فوکوس، قفل خواهد شد و همچنین در کنار آن، قابلیت تنظیم کلید‌های کنترل صدای گوشی به عنوان دکمه شاتر دوربین و یا تنظیم میزان زوم و بزرگنمایی آن نیز وجود دارد.

علاوه بر آن در بخش جلویی این فبلت نیز شاهد حضور یک دوربین سلفی با حسگری از نوع BSI CMOS و با دقت 8 مگاپیکسل هستیم. همچنین دوربین جلویی دیزایر 820 دارای حالت خاصی به نام selfie mode بوده و عمل ثبت تصاویر سلفی را آسانتر خواهد کرد.

با نمایش منو تنظیمات این اپلیکیشن شاهد حضور گزینه‌های مختلفی مانند smile shutter (به منظور تشخیص لبخند جهت ثبت خودکار تصاویر)  و Make-up level (به منظور کاهش کنتراست تصویر جهت زیباسازی چهره) بوده و از این جهت برنامه مزبور می‌تواند تصاویر بسیار زیبایی را در حیطه عکاسی سلفی در حافظه گوشی ذخیره کند.

مسلما دوربین باکیفیت گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی از جمله نقاط اتکای این گوشی بوده و از این نظر، گوشی مزبور می‌تواند فروش بسیار خوبی را در بازارهای فروش به خود اختصاص دهد. زیرا در این سطح قیمتی، گوشی هوشمندی با این دقت تصویر دوربین سلفی یافت نخواهد شد. بنابراین تا روز به پایان رسیدن این مد زود گذر (سلفی گرفتن) که زمان آن هنوز مشخص نیست، دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی دیزایر 820 به عکاسی از چهره کاربران خود خواهد پرداخت و شبکه‌های اجتماعی آنها را از سلفی‌های زیبا پُر خواهد کرد.

احتمال به همین دلیل بوده است که کمپانی اچ‌تی‌سی در این زمینه از هیچ گونه ویژگی نرم افزاری دریغ نکرده است و حالات مختلفی را در این بخش به کاربر خود ارائه می‌دهد. قابلیت‌های Split Capture (در این حالت دو عکس، یکی از دوربین اصلی و دیگری از دوربین سلفی و در یک زمان مشخص گرفته شده و سپس آن دو به یکدیگر متصل می‌شوند) و Photo booth (عکاسی متولی و پیاپی با یک بار فشردن دکمه شاتر) از جمله ویژگی‌های دیگر برنامه دوربین این گوشی می‌باشند.

مسلما و بدون شک، بخش دوربین گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی، از نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آید. با اینکه این گوشی در بخش‌های قبلی بررسی‌های ما، گاهی ضعیف و گاهی نیز متوسط ظاهر شد، اما تصاویر ثبت شده از دوربین‌های این گوشی بسیار باکیفیت و مناسب بوده و عملکرد دیزایر 820 در این بخش کاملا آبرومندانه بود و به عنوان یک گوشی میان‌رده، کاملا متحیر کننده ظاهر شد.

بدیهی است که کمپانی اچ‌تی‌سی از قطعات بسیار ارزشمندی در بخش ماژول دوربین این گوشی استفاده کرده است و همانند دوربین نسل پیشین خود به نام دیزایر 816، این گوشی نیز به واسطه عملکرد بسیار خوب دوربین خود، نامدار و مشهور است.

عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی بسیار شارپ و واضح بوده و بسیار از آنها لذت بردیم. همچنین تنظیمات پیشفرض دستگاه به منظور عکاسی از مناظر مختلف و  در عین حال، شاخصه‌های نوردهی و تشخیص رنگ آن، حتی در شرایط نوری بسیار دشوار، حیرت‌آور و عالیست.

در عکس‌های ثبت شده شاهد وجود نویز‌های دیجیتالی هستیم ولی میزان آنها آنقدر زیاد نیست که باعث کاهش چندان زیاد کیفیت تصاویر شود. همچنین اثری از لکه‌های رنگی نیز در تصاویر دیده نمی‌شود. بخش‌های مختلف تصاویر دارای میزان شارپنس نسبتا برابری بوده و اثر قابل توجهی از مشکلات و اشکالات مربوط به لنز در تصاویر به ثبت رسیده دیده نمی‌شود.

میزان تراز سفیدی عکس‌ها بر روی اندازه مناسبی تنظیم می‌شود اما گاهی رنگ‌های موجود در تصاویر به رنگ‌های گرم تمایل دارند. البته این نوع از تصاویر نیز طرفداران خاص خود را داشته و در اکثر اوقات، مناسب و خوب به نظر می‌رسند.

در بخش‌های زیر می‌توانید جنبه‌های مختلف دوربین‌های اصلی و سلفی گوش دیزایر 820 را مورد بررسی و ارزیابی دقیق خود قرار دهید:

gsmarena_013

نمونه تصویر پانارومای دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی دیزایر 820

در نهایت متوجه شدیم که یکی از ویژگی‌های بارز گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی به قابلیت‌های بالا دوربین‌های آن بر می‌گردد. عکس‌های ثبت شده دارای کیفیت بسیار خوبی بوده و قابل مقایسه با دوربین گوشی‌های سطح بالاتر است. اما در عین حال، معایب نسبتا ناچیزی نیز در آن وجود دارد. تمایل رنگ‌های ثبت شده در تصاویر به رنگ‌های گرمتر باعث شده است که در نهایت، رنگ‌های تصاویر ثبت شده به زردی تمایل داشته باشند. این تغییر در اکثر تصاویر ثبت شده و همچنین نمونه تصویرهای قرار گرفته در قسمت بالا قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر آن در چارت اول بخش ارزیابی قسمت زیر نیز، شاهد این حالت خواهید بود.

در سه چارت موجود در بخش زیر می‌توانید کیفیت تصاویر دوربین اصلی این گوشی را به طور دقیق بررسی کرده و آن را با فبلت‌های قدرتمندی همچون گلکسی نوت 3 نئو (با دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی) و وان پلاس وان (با دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی) مقایسه و ارزیابی کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلمبرداری دیزایر 820

در این بخش نیز کمپانی اچ‌تی‌سی به قرار دادن ویژگی‌های نرم افزاری بسیار خوبی اقدام نموده است، گرچه بسیاری از این ویژگی‌ها از زمان عرضه گوشی سری قبل دیزایر 816، یکسان و بدون تغییر مانده است. در واقع ویژگی‌های جدیدتر این بخش از اپلیکیشن بسیار محدود بوده و همان طور که گفته شد، دکمه ضبط فیلم این برنامه در واقع همان کلید ثانویه شاتر دوربین است.

این برنامه دارای رابط کاربری بسیار راحت و آسانی بوده و از کار کردن با آن لذت بردیم. اما بهتر است بدانید که این برنامه نیز از مشکل نرم افزاری  مشابهی  با بسیاری از دیگر برنامه‌های شرکت‌های تولید کننده گوشی رنج برده و نقص موجود مربوط به تغییر کارد فیلمبرداری پس از فشردن کلید شاتر دوربین این برنامه است. در واقع این مشکل یک نقص بزرگ به حساب می‌آید زیرا در هنگام تنظیم و کارد بندی تصویر خود و پس از فشردن دکمه شاتر، ممکن است سوژه خود را از دست داده و این مورد در خارج از کادر اصلی تصویر قرار بگیرد.

دوربین اصلی گوشی دیزایر 820 قادر است در بهترین حالت خود با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر بپردازد. همچنین حالی سریع‌تری نیز وجود داشته و در بخش تنظیمات شاهد گزینه فیلمبرداری با دقت 720p یا همان اچ‌دی و با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز هستیم. دوربین سلفی و یا همان مکالمه‌ای این گوشی نیز قادر است با دقت 1080p (فول اچ‌دی) به ضبط تصاویر و فیلمبرداری بپردازد.

فیلمبرداری در حالت اسلوموشن، درج افکت‌های تصویر، تنظیم میزان حساسیت سنسور (ISO)، جبران نوردهی و همچنین تنظیم تراز سفیدی از جمله دیگر ویژگی‌ها و تنظیمات این بخش از برنامه به حساب می‌آیند.

فیلم‌های 1080p دوربین اصلی این گوشی در هر ثانیه، حجمی برابر 20 مگابیت را در درون حافظه گوشی ذخیره می‌کنند. همچنین صدای استریو حالت فیلمبرداری این گوشی نیز با نرخ 192 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهد شد.

غلیظ بودن رنگ‌های تصاویر ضبط شده نیز جزء دیگر مواردی است که اشاره به آن خالی از لطف نخواهد بود. گرچه در بیشتر موارد، غلظت رنگ‌ها بسیار مناسب و رضایت بخش بوده و تقریبا همانی است که کاربر از آن انتظار دارد.

(با کلیک بر روی این لینک، می‌توانید فایل دست نخورده و ضبط شده توسط دوربین اصلی این گوشی را در بهترین حالت خود (1080p با نرخ 30 فریم برثانیه)، دانلود و مشاهده فرمایید. حجم فایل: 26.1 مگابایت)

در هنگام مقایسه حالت فیلمبرداری این گوشی با دیگر فبلت‌های رقیب خود شاهد برتری دوربین 13 مگاپیکسلی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی بوده و از این نظر نیز نسبتا با دیگر گوشی‌های سطح بالای شرکت‌ها قابل مقایسه خواهد بود. البته کیفیت تصاویر ضبط شده تنها در هنگام فیلم برداری در محیط‌هایی با نور کافی، مناسب بوده و در هنگام قرار گیری در محیط‌های کم نور شاهد کاهش چشمگیر میزان جزئیات تصویر خواهیم بود.

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت

 در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن HTC Zoe گوشی هوشمند دیزایر 820 پرداختیم. این برنامه که در حیطه به اشتراک گذاری تصاویر کاربران فعال است، دارای ویژگی‌های بسیار زیادی بوده و قابلیت landmark، یکی از جالبترین آنهاست. به منظور کار کردن با این برنامه ابتدا می‌بایست توسط حساب کاربری اچ‌تی‌سی خود وارد آن شده و سپس از قابلیت‌های منحصر به فرد آن استفاده کنید.

در ادامه، اپلیکیشن گالری این گوشی مورد بررسی دقیق قرار گرفت. این برنامه نیز بسیار مجهز بوده و دارای ویژگی‌های استانداردی است. گرچه در حالت انتخاب گروهی تصاویر ممکن است با کمی مشکل مواجه شوید. ویژگی‌ جستجوی تصاویر از قابلیت‌های نسبتا جدیدی بوده و در کنار یافتن تصاویر از روی اسم آنها، امکان جستجوی تصاویر مشابه نیز وجود خواهد داشت. همچنین می‌توان از هر آلبوم موجود در این گالری، کلیپی کوتاه مدت را به نظاره نشست و البته گزینه‌های ویرایشی این فیلم نیز بسیار مناسب بوده و ابزارهای بسیار مجهزی در پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت. در زمینه ویرایش تصاویر و عکس‌ها نیز این برنامه دارای ابزارهای ساده تا پیشرفته‌ای بوده و کار کردن با آنها بسیار آسان است. یکی از جسجرهای لمسی بسیار جالب رابط کاربری این گوشی مربوط به زمانی می‌شود که کاربر در فضای گالری، ویدئو پلیر و یا موزیک پلیر گوشی قرار داشته و با بالا کشیدن سه انگشت خود بر روی نمایشگر گوشی، فایل در حال پخش از طریق DLNA بر روی دستگاه دیگری به طور خودکار به نمایش در می‌آید.

در بخش ویدئو پلیر دیزایر 820 نیز شاهد بودیم که گوشی مزبور دارای برنامه‌ای با عملکرد اختصاصی ویدئو پلیر نبوده و فایل‌های ویدئویی گوشی از طریق پلیر گالری یا برنامه مدیریت فایل‌ها به نمایش در می‌آید. در هر حال این برنامه از بسیاری از فرمت‌های ویدئویی و صوتی رایج دنیا پشتیبانی می‌کند. اما متاسفانه این برنامه، فایل‌هایی با فرمت‌های DivX و XviD و 1080p AVI در بخش ویدئویی و MP3 (بعضی مواقع) و AC3 در بخش صوتی را با مشکل به نمایش گذاشته و در کار خود ناقص است و حتی از بسیاری از آنها پشتیبانی نمی‌کند. همچنین رابط کاربری این برنامه، بسیار ساده بوده و گزینه‌ای برای گرفتن اسکرین شات از فیلم در حال پخش وجود دارد. عدم پشتیبانی زیرنویس از جمله دیگر معایب این برنامه به حساب می‌آید. در نهایت این طور نتیجه گیری می‌شود که کمپانی اچ‌تی‌سی، خود  به طور واضح و آشکاری در حال اعلام این پیام به کاربران خود است که به منظور بهره بردن از ویژگی‌های بیشتر می‌بایست از پلیر‌های قدرتمندتری استفاده کرده و قبل از انجام هر کاری به دانلود یک ویدئو پلیر مجهز اقدام کنید. 

در ادامه و در بخش موزیک پلیر، شاهد طراحی بسیار کاربر پسندانه این بخش بودیم و این برنامه همانند بسیاری از برنامه‌ها دیگر دارای زبانه‌های مختلف به همراه گزینه‌هایی به منظور ویرایش آنها است. این برنامه قابلیت دانلود تصویر آلبوم، خواننده و لیریک‌های آهنگ (متن شعر آهنگ) را به کاربر خود ارائه می‌دهد و در کنار آن دارای گزینه‌های ویژوالایزر (رقص نور) بسیار زیبایی است. متاسفانه این پلیر دارای هیچ گونه تنظیمات اکولایزری نبوده و مسلما این خبر به مذاق طرفداران موسیقی خوش نخواهد آمد. همچنین تکنولوژی بوم سوند موجود در این گوشی نیز تنها در هنگام اتصال هدفون به گوشی فعال خواهد شد. البته علاقه‌مندان دو آتیشه موسیقی از شنیدن خبر پشتیبانی این برنامه از فرمت صوتی FLAC بسیار خوشحال خواهند شد. این برنامه از طریق سرویس‌های DLNA و aptX قادر به پخش موزیک بر روی دستگاه‌های دیگر پشتیبانی کننده از این سرویس‌ها خواهد بود. همچنین این گوشی توانایی دریافت امواج رادیویی را نیز داشته و برنامه‌ای با نام رادیو FM، وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد.

کیفیت خروجی صدا دیزایر 820 نیز در حد بسیار مناسبی قرار داشت و در واقع این فبلت از نظر کیفیت صدای خروجی از گوشی، جزو یکی از بهترین گوشی موجود در سطح بازار می‌تواند باشد. میزان بلندی صدای آن بسیار عالی بوده و در کنار آن شاهد خروجی صدای بسیار باکیفیتی از آن هستیم. در نهایت باید گفت که از یک گوشی میان‌رده، انتظار چنین صدای خروجی باکیفیتی را نداشتیم. با اتصال هدفون به گوشی نیز این نتایج خوب با کمی کاستی، تکرار می‌شود. 

دوربین گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی از جمله بخش‌هایی از این گوشی است که وصف آن را زیاد شنیده بودیم. دوربین‌های 13 و 8 مگاپیکسلی این گوشی بسیار باکیفیت و شارپ عکاسی می‌کنند و در حقیقت باید بگوییم که تمامی پیش بینی‌ها در مورد آن، درست و صحیح بود. احتمالا یکی از دلایل موفقیت این گوشی به حذف سنسورهای اولتراپیکسل از روی دوربین‌های این شرکت بر می‌گردد. با این حال، در کنار کیفیت بسیار بالای تصاویر، شاهد قرار گیری ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار جالبی بر روی اپلیکیشن دوربین این گوشی هستیم. نگه داشته انگشت بر روی نمایشگر به منظور قفل شاخصه‌های نوردهی و فوکوس از جمله بهترین و حرفه‌ای ترین ویژگی‌های این بخش به حساب می‌آید. البته در دوربین اصلی این گوشی، رنگ تصاویر ثبت شده به رنگ زرد (رنگ‌های گرم) تمایل داشته و شاید از این موضوع خوشتان بیاید و با آن کنار بیایید. شاید هم این طور نباشد. علاوه بر موارد گفته شده، در بخش عکاسی سلفی این گوشی نیز شاهد قرار گیری ویژگی‌های بسیار زیادی جهت زیباسازی تصاویر سلفی هستیم. دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی در بخش سلفی، این گوشی را در سطح گوشی‌های میان‌رده، بدون رقیب می‌کند.  قابلیت‌های Split Capture و Photo booth نیز از جمله ویژگی‌های جالب و نوآورانه این گوشی است، گرچه به منظور پردازش‌های شدید، این گوشی دارای هیچ گونه تراشه‌ای به منظور پردازش آنها نیست. در نهایت در تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی، مقداری نویز نیز دیده می‌شود که می‌توان از آن صرف نظر کرد.

در بخش فیلمبرداری نیز همانند بخش قبلی شاهد ثبت تصاویر بسیار باکیفیتی بودیم و بهترین حالت در این زمینه، مربوط به فیلمبرداری با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌شود. همچنین فیلمبرداری با سرعت بالاتر 60 فریم بر ثانیه با دقت اچ‌دی نیز امکان پذیر خواهد بود. این برنامه از تنظیمات بسیار مناسبی همانند فیلمبرداری در حالت اسلوموشن، درج افکت‌های تصویر، تنظیم میزان حساسیت سنسور، جبران نوردهی و همچنین تنظیم تراز سفیدی بهره برده و غلیظ بودن نسبی رنگ‌ تصاویر، از جمله تغییرات صورت گرفته بر روی فیلم‌های ضبط شده خواهد بود. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسیگوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال