نقد و بررسی تخصصی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

اگر در میان دستگاه‌های هوشمند کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی به دنبال گوشی هوشمندی می‌گردید که دارای مشخصات فنی سطح بالا و بسیار مناسبی بوده و همچنین از نمایشگر بزرگی با دقت بالا بهره‌مند باشد، مسلما گوشی وان E9 پلاس (+One E9) این شرکت تایوانی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. تنها عاملی که باعث شده است، این گوشی نتواند با […]

اگر در میان دستگاه‌های هوشمند کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی به دنبال گوشی هوشمندی می‌گردید که دارای مشخصات فنی سطح بالا و بسیار مناسبی بوده و همچنین از نمایشگر بزرگی با دقت بالا بهره‌مند باشد، مسلما گوشی وان E9 پلاس (+One E9) این شرکت تایوانی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. تنها عاملی که باعث شده است، این گوشی نتواند با پرچمدار این کمپانی بزرگ رقابت کند، نداشتن نشانه بزرگ پرچمداران این کمپانی یعنی بدنه تمام فلزی است. در حقیقت می‌توان گفت که تنها بدنه فلزی گوشی وان ام9 باعث شده است که کمی از خجالت آن کم شده و بتواند خود را بالاتر از گوشی E9 پلاس ببیند.

gsmarena_ 001بنابراین پاسخ به این سوال که در سال 2015 کدام یک از گوشی‌های هوشمند شرکت اچ‌تی‌سی در زمینه خط تولید وان این کمپانی، بالاتر و برتر از بقیه دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، کمی مشکل و دشوار است. مطمئنا پاسخ به این سوال نیز می‌تواند با خطاهای بسیاری همراه باشد. هم اینک گوشی وان ام9، گوشی پرچمدار سال 2015 کمپانی اچ‌تی‌سی است. این گوشی از چیپ بسیار قدرتمند و توانای کمپانی کوآلکام بهره‌مند بوده و دارای بدنه تمام فلزی به همراه طراحی بسیار زیبا است که در نهایت حس بسیار دلپذیری را به کار خود منتقل می‌کند. اما در مقایسه با دیگر رقبا، این گوشی از نمایشگری پنج اینچی با دقت فول اچ‌دی بهره می‌برد که برای یک گوشی پرچمدار سال 2015 کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد.

همچنین در سمت دیگر ، گوشی وان ام9 پلاس وجود دارد که دارای نمایشگر بزرگتر 5.2 اینچی با دقت QHD بوده و بدنه فلزی خود را نیز از پرچمدار این کمپانی به ارث برده است. این گوشی نسبتا بلند قامت در بخش پنل پشتی خود دارای ماژول دوربین ثانویه بوده و در قسمت جلویی خود از سنسور تشخیص اثر انگشت بهره می‌برد. اما با تمام این اوصاف، این گوشی نیز دارای معایبی بوده و تنها عامل عقب افتادگی آن نسبت به پرچمدار این شرکت به تراشه نسبتا ضعیف‌تر مدیاتک موجود در این گوشی مربوط می‌شود. البته این گوشی دارای نسخه ارزان‌تری نیز بوده که مدل ME نام دارد و به جای بدنه فلزی، ساختاری از جنس پلی کربنات دارد. همچنین در این نسخه از دوربین ثانویه در پشت گوشی نیز خبری نیست.

اما در نهایت به گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی می‌رسیم. این گوشی دارای نمایشگر بزرگتری به ابعاد 5.5 اینچ بوده و همانند گوشی قبلی و نمایشگر آن، دارای دقت تصویر QHD است (البته نباید این گوشی را با گوشی E9 که دارای نمایشگر 5.5 با دقت فول اچ‌دی است، اشتباه بگیریم). علاوه بر آن، این گوشی نیز دارای تراشه مدیاتک بوده (که در مقالات آینده به طور دقیق به بررسی آن خواهیم پرداخت) و از بدنه‌ای از جنس پلی کربنات بهره می‌برد.

بعد از معرفی خانواده جدید (سال 2015) گوشی‌های سری وان کمپانی اچ‌تی‌سی، به بخش آشنایی با مشخصات فنی گوشی هوشمند وان E9 پلاس وارد می‌شویم. در ادامه با ‌تک‌نیوز همراه باشید.

 

مشخصات فنی وان E9 پلاس

-دارای بدنه‌ای از جنس پلی کربنات و ظاهری مات، بدنه باریک به همراه وزن نسبتا کم گوشی

-دارای نمایشگر لمسی خازنی 5.5 اینچی با دقت QHD (برابر 1440 × 2560 پیکسل) و چگالی تصویری معادل 534 پیکسل در هر اینچ، مجهز به محافظ صفحه گوریلا گلس نسل چهار

-مجهز به تراشه MT6795M کمپانی مدیاتک (با نام اختصاصی Helio X10) شامل هشت هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز و واحد گرافیکی PowerVR G6200 به همراه سه گیگابایت حافظه RAM

-دارای نسخه 5.0.2 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه نسخه 7 رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی

-مجهز به وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac (با فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز) به همراه وای‌فای دایرکت، DLNA و هات اسپات

-دارای دوربین اصلی با حسگری از نوع BSI  CMOS و ابعاد 1/2.3 اینچی با دقت 20 مگاپیکسل به همراه سیستم فوکوس خودکار، مجهز به لنز 27.8 میلی متری و حداقل میزان گشودگی دیافراگم f/2.2، دارای یک عدد فلاش LED در قسمت پشتی گوشی

-دوربین اصلی با قابلیت فیلمبرداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، فیلمبرداری در حالت اسلوموشن با نرخ 120 فریم بر ثانیه با دقت اچ‌دی (720p)

-دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی با ویژگی فوکوس ثابت، دارای سنسور BSI به همراه فناوری اولتراپیکسل، دارای لنزی با فاصله کانونی 26.2 میلی متر و حداقل گشودگی دیافراگم f/2.0 و قابلیت عکاسی HDR

-دوربین سلفی با قابلیت فیلمبرداری با دقت 1080p (فول اچ‌دی)

-دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی به همراه پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی، دارای 100 گیگابایت حافظه ابری گوگل درایو برای مدت زمان دو سال

-دارای قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت به طور همزمان، LTE با استاندارد Cat.4، به همراه GPS و GLONASS و Beidou. مجهز به NFC و بلوتوث نسخه 4.1 به همراه رادیو FM، دارای پورت میکرو USB نسخه 2.0 به همراه MHL و USB host

-دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

-مجهز به بلندگوهای استریو در قسمت جلویی دستگاه به همراه فناوری‌های بوم سوند و دالبی

-دارای باتری با ظرفیت 2800 میلی آمپر ساعت

 

اصلی‌ترین معایب وان E9 پلاس

-میزان بلندی گوشی برای یک دستگاه با نمایشگر 5.5 اینچی نسبتا زیاد به نظر می‌رسد.

-میزان حاشیه نمایشگر گوشی در بخش‌های فوقانی و تحتانی آن زیادتر از حد طبیعی است.

-باتری گوشی قابلیت جدا سازی توسط کاربر را ندارد.

-تراشه موجود در این گوشی بیشتر مناسب گوشی‌های میان‌رده است.

 

با نگاهی به مشخصات فنی این گوشی، متوجه می‌شوید که دلیل گمراه شدن بسیاری از طرفداران این کمپانی تایوانی در چیست. گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی تقریبا از تمامی مشخصات فنی و کلیدی یک گوشی سطح بالا و پیشرفته بهره‌مند بوده و تنها در لباس دیگری به بازارهای فروش عرضه شده است. اگر گوشی پیشین این کمپانی با نام E8 را به یاد آورید متوجه می‌شوید که آن گوشی نیز در کنار در اختیار داشتن بدنه‌ای پلاستیکی، از تمامی مشخصات یک گوشی سطح بالا بهره می‌برد و در واقع، گوشی پرچمدار پنهان این کمپانی به حساب می‌آمد. اما هم اینک کمپانی اچ‌تی‌سی، گزینه‌های بیشتری را در پیش روی کاربران خود قرار داده است و اگر خریداری به گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ (فبلت) علاقه داشته باشد می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای کمتر و در عین حال، پذیرفتن قدرت سخت افزاری نسبتا کم آن، گوشی وان E9 پلاس این شرکت را خریداری کند. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از تصاویر رسمی این گوشی هستید:

 

gsmarena_001

همچنین بهتر است بدانید که این گوشی دارای تراشه MT6795 کمپانی مدیاتک با نام Helio X10 است. موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید، این گوشی با نمایشگر QHD دارای چیپ نسبتا ضعیفتر مدیاتک بوده و گوشی وان ام9 با نمایشگری با دقت فول اچ‌دی (دقت کمتر نمایشگر) از چیپ قدرتمند اسنپدراگون 810 کوآلکام بهره می‌برد. مسلما از عملکرد کمپانی اچ‌تی‌سی در این بخش شگفت زده خواهید شد (به دلیل قرار دادن چیپی قدرتمندتر بر روی نمایشگری ضعیفتر).

مطمئنا قبل از بررسی و ارزیابی سخت افزاری این گوشی و تراشه موجود در آن، نمی‌توانیم در مورد عملکرد و قدرت آن قضاوت کنیم و بدین منظور ابتدا وارد بخش بررسی ظاهری و طراحی آن شده و سپس تست‌ها و بنچمارک‌های سخت افزاری را روی آن اجرا خواهیم کرد. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

محتویات درون جعبه E9 پلاس

همانند بسیاری از محصولات این کمپانی تایوانی، جعبه خورده فروشی گوشی E9 پلاس اچ‌تی‌سی نیز دارای ظاهر بسیار زیبایی است و در بخش فوقانی آن شاهد نمای DotView هستیم. نمایی که پیشتر بر روی کاورهای محافظ گوشی‌های تولید شده توسط این کمپانی دیده می‌شد. با بازگشایی جعبه شاهد یکسری لوازم جانبی معمولی و ضروری یک گوشی هستیم. یک عدد کابل USB، آداپتور شارژر A/C با مشخصات خروجی 5 ولت در 1.5 آمپر و یک عدد هدفون باکیفیت (دارای یک کلید کنترلی بر روی بدنه و کابل از نوع تخت) از جمله لوازم جانبی قرار داده شده در داخل جعبه بسته بندی این گوشی هستند.

طراحی ظاهری E9 پلاس

گوشی هوشمند وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دارای مشخصات ابعاد دقیق 156.5 × 76.5 × 7.5 میلی متر بوده و مسلما با مقایسه این مقدار با دیگر گوشی‌های موجود در بازار متوجه این موضوع می‌شویم، که ابعاد بدنه این گوشی، بسیار بزرگ است. تنها گوشی 5.5 اینچی هوشمندی که بزرگتر از این گوشی بوده و حجم بیشتری را اشغال می‌کند، مربوط به گوشی آیفون 6 پلاس اپل با ابعاد 158.1 × 77.8 × 7.1 میلی ‌متر می‌شود. حتی نسخه ZE551ML گوشی زن‌فون2 ایسوس  نیز از این مقدار کوچکتر بوده و دارای میزان بلندی 152.5 میلی متر است. در این میان مسلما گوشی جی4 ال‌جی قهرمان این بخش است. میزان بلندی بدنه این گوشی برابر 148.9 میلی متر بوده و این مورد به دلیل توجه این کمپانی به ابعاد گوشی پرچمدار خود بوده است.

علاوه بر آن، گوشی وان E9 پلاس دارای وزنی برابر 150 گرم بوده و البته به دلیل نمایشگر بزرگ آن و جثه بزرگ بدنه گوشی، این میزان از سنگینی برای آن انتظار می‌رفت. البته مطمئنا در این زمینه، گوشی گلکسی A7 سامسونگ با نمایشگر 5.5 اینچی خود دارای وزن سبک‌تری بوده و این مقدار برای آن به 141 گرم می‌رسد. البته جالب است بدانید که گوشی‌های آیفون6 پلاس و زن‌فون2 ایسوس دارای وزن بسیار سنگین‌تری تقریبا معادل 170 گرم بوده و از این نظر کمی با انتقاد روبه‌رو  هستند. با تمام این تفاسیر و مقایسه انجام گرفته متوجه می‌شود که با وجود ابعاد نسبتا بزرگ گوشی E9 پلاس، میزان سنگینی آن در حد بسیار رضایت بخشی بوده و در این حیطه نسبتا سبک به نظر می‌آید. در تصاویر زیر شاهد مقایسه گوشی E9 پلاس با گوشی‌های آیفون6 پلاس (با نمایشگر 5.5 اینچی) و وان ام9 (با نمایشگر 5 اینچی) هستیم:

اما در این میان باید گفت که گوشی E9 پلاس اچ‌تی‌سی در این حیطه به هیچ وجه یک دستگاه ضعیف نبوده و البته با وجود درازای بسیار زیاد آن، از نظر ظاهری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. وجود لنزی گرد و بزرگ در پوشش دوربین اصلی که بر روی بخش پشتی دستگاه قرار گرفته است، یکی از نشانه‌های ظاهری برجسته این فبلت به حساب آمده و آن را از نظر ظاهری از تمامی گوشی‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. مطمئنا یکی از منحصر به فردترین طراحی‌های کمپانی اچ‌تی‌سی، بر روی این گوشی و بخش پشتی آن صورت گرفته است و حتی جالب است بدانید که قطر دهانه لنز دوربین اصلی این گوشی به 17 میلی متر می‌رسد.

مطمئنا از طراحی این گوشی و لنز موجود در قاب پشتی آن حمایت کرده و از آن استقبال می‌کنیم. زیرا تماشاگران و خریداران با نگاهی اولیه به این گوشی، با طراحی متفاوتی روبه‌رو می‌شوند که پیشتر بر روی هیچ گوشی هوشمندی دیده نشده است و احتمالا ممکن است در این مورد که این گوشی ساخت کمپانی اچ‌تی‌سی است نیز تردید کنند.

در نسخه مشکی رنگ تحت بررسی ما (که البته در بازار‌های فروش، این رنگ با نام خاکستری شهاب سنگی شناخته می‌شود)، قاب پشتی دارای طراحی مات و نرم بسیار جالبی بوده و از این نظر، ظاهر بسیار رسمی و استانداردی را به آن بخشیده است. قاب پشتی این گوشی به سادگی، اثرات انگشت کاربر را به سوی خود جذب کرده و البته با وجود براق نبودن سطح آن، این عملکرد از قاب پشتی این گوشی بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بعد از مدتی کار کردن با گوشی اگر آن را در زاویه‌ای خاص متمایل به نور محیط قرار دهید، متوجه می‌شوید که سطح آن روغنی و چرب شده است. علاوه بر آن، پاک کردن همیشگی سطح قاب پشتی این گوشی نیز ساده نبوده و نیازمند صرف مدت زمان بیشتری است. در نهایت باید گفت که در صورت خریداری این گوشی می‌بایست مشکلات مربوط به ظاهر آن را نیز قبول کرده و با آنها کنار بیایید.

بخش جلویی این گوشی با سنت کمپانی اچ‌تی‌سی سازگارتر بوده و ظاهر آن به دیگر گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت شباهت بسیار زیادی دارد. وجود دو اسپیکر استریو بوم سوند در دو بخش فوقانی و تحتانی نمایشگر گوشی، نشانه بارز این طراحی است.

همان طور که اخیرا در محصولات این کمپانی تایوانی دیده می‌شود، کلیدهای ناوبری اندرویدی گوشی بر روی نمایشگر آن و در بخش پایین آن قرار گرفته است و البته فضای نسبتا زیادی را در این بخش اشغال کرده است. همچنین جالب است بدانید که بین توری بلندگوهای بوم سوند این گوشی با شیشه محافظ نمایشگر، شکافی وجود دارد که پس از کار کردن زیاد با گوشی، به میزان بسیار زیادی، کثیفی در درون آن جمع شده و بهتر است بعد از مدت زمانی از کار کردن با گوشی، این بخش و چرک‌های درون آن تمیز شود.

حاشیه نمایشگر نیز به اندازه کافی بزرگ بوده و این مقدار برای نگه داشتن درست و صحیح گوشی در کف دست، بسیار کافی و مناسب است (بدون این که به میزان پهنای گوشی بیفزاید). همچنین کناره‌های بدنه گوشی نیز همانند بخش پشتی آن از طراحی مات بهره برده و حتی در امتداد این بخش، شکاف کوچکی وجود دارد که با نگاهی به آن ابتدا به این فکر خواهید افتاد که شاید قاب پشتی آن قابلیت توسط کاربر را داشته باشد، اما با مرور مشخصات این گوشی مسلما متوجه این موضوع خواهید شد که بدنه این گوشی کاملا یکپارچه بوده و قابلیت جدا سازی قاب پشتی گوشی برای آن وجود ندارد. همچنین در این بخش و در جهت متمایل به جلو، نواری براق، دور تا دور گوشی را فرا گرفته است که در واقع جلوه بسیار زیبایی را به آن بخشیده است.

کلید‌ها، دکمه‌ها و کنترل‌های وان E9 پلاس

گوشی هوشمند وان E9 پلاس از طراحی جدید شرکت اچ‌تی‌سی به منظور قرار گیری کلیدها بهره برده و هم اکنون کلید پاور گوشی بر روی کناره سمت راست آن قرار گرفته است. همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، این گوشی دارای میزان بلندی بیشتری بوده و به همین دلیل، کلیدها در بخش بالاتری قرار گرفته‌اند (بالاتر از بخش میانی گوشی). در کنار سمت راست شاهد قرار گیری یک جفت کلید هستیم که بخش بالایی مربوط به کلیدهای کنترل صدا بوده و بخش پایینی مربوط به کلید پاور (روشن و خاموش کردن نمایشگر گوشی) می‌باشد. البته می‌بایست خاطر نشان کنیم که کلیدهای کنترل صدا بر خلاف گوشی وان ام9، دارای دو بخش مجزا از هم نبوده و کاملا یکپارچه است.

در بخش کناره سمت چپ گوشی نیز شاهد بخشی هستیم که یکپارچه نبوده و نواری بلند با طول48 میلی متر بر روی آن قرار گرفته است. البته این نوار به منظور پوشاندن سه شیار موجود در این بخش، کاملا مناسب است. کمپانی تایوانی همانند شرکت‌ هواوی و یا دیگر شرکت‌ها (که دو شیار را در این بخش قرار داده که یکی مربوط به سیم کارت اول و دومی مربوط به سیم کارت دوم یا کارت حافظه جانبی می‌باشند) عمل نکرده است و سه شیار کاملا مجزا را در این بخش قرار داده است. این شیارها مربوط به محل‌های قرار گیری سیم کارت اول و دوم و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی گوشی می‌شوند. لازم به ذکر است که این گوشی تنها قابلیت پشتیبانی از سیم کارت‌هایی با ابعاد نانو را داشته و این موضوع مربوط به هر دو سیم کارت می‌شود. جدا از بحث میزان درازا و طول این نوار، این بخش به صورت بسیار مناسب و خوبی در مکان خود قرار گرفته و به هیچ وجه به طراحی و ظاهر این بخش از گوشی لطمه وارد نمی‌کند. همچنین این نوار به صورت بسیار مطمئنی در جای خود محکم شده و در مورد باز شدن آن جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. حتی جالب است بدانید که در زمان باز کردن این نوار، ناخن‌های انگشتان جوابگو نبوده و حتما می‌بایست به دنبال وسیله‌ای مخصوص برای باز کردن آن بگردید.

بخش فوقانی بدنه این گوشی نسبت به بخش‌های قبلی، خلوت‌تر بوده و در این بخش تنها می‌توان به وجود سوکت جک 3.5 میلی متری صدا اشاره کرد. همچنین در بخش تحتانی گوشی نیز مورد خاصی بافت نمی‌شود و در این قسمت، فقط پورت استاندارد میکرو USB دستگاه گنجانده شده است.

ارگونومی وان E9 پلاس

بهتر دو باره به این موضوع مهم اشاره کنیم که این گوشی دارای طول بسیار زیادی بوده و برای فهم و درک بهتر این موضوع جالب است بدانید که طول و درازای این گوشی به میزان سه میلی متر از فبلت گلکسی نوت4 سامسونگ (با نمایشگر 5.7 اینچی) بزرگتر است. اما خوشبختانه بدنه این گوشی دارای ضخامت ( 7.5 میلی متر) نسبتا کمی بوده و مسلما این مورد به ارگونومی و در دست گرفتن بهتر این دستگاه کمک بسیار زیادی کرده است.

کلیدهای قرار گرفته بر روی کناره سمت راست گوشی دارای جایگاه بسیار مناسبی بوده و کاربر می‌تواند به سادگی و به کمک انگشت شست خود یا انگشت اشاره (بر حسب اینکه با کدام دست، گوشی را گرفته باشد) به آنها دسترسی داشته باشد. همچنین کناره‌ها و بخش پشتی دستگاه به دلیل داشتن سطحی مات، دارای امنیت بالاتری از نظر سُر خوردن دستگاه از دست بوده و از این نظر جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

علاوه بر آن، جالب است بدانید که به دلیل قرار گیری بلندگوی بوم سوند در بخش پایینی نمایشگر گوشی و همچنین وجود لوگوی اچ‌تی‌سی در میان نمایشگر و بلندگوی زیرین، کلیدهای ناوبری لمسی موجود بر روی نمایشگر گوشی، در بخش بسیار بالایی قرار گرفته‌اند و از این نظر به طور اتفاقی، به دلیل بزرگ بودن جثه دستگاه، دسترسی به آنها نسبت به دکمه‌های فبلت‌هایی چون سری نوت سامسونگ با کلیدهای لمسی خازنی (به دلیل لزوم پایین بردن بیش از حد انگشت شست دست) ،بسیار آسانتر است. اما خب مسلم است که در این میان، کاربر می‌بایست طول بسیار زیاد و نامتعارف این دستگاه را نیز تحمل کند.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله با طور کامل با مشخصات و ویژگی‌های گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی آشنا شده و مشخصات فنی آن را با هم مرور کردیم. همچنین در بخشی دیگر به مرور اصلی‌ترین معایب این فبلت پرداختیم. در این قسمت متوجه شدیم که طول دستگاه بسیار زیاد بوده و میزان حاشیه فوقانی و تحتانی نمایشگر نیز کمی بیشتر از حد طبیعی است. همچنین گفته شد که باتری این گوشی قابلیت جداسازی توسط کاربر را نداشته و تراشه آن نسبتا ضعیف به نظر می‌رسد. البته می‌توان به این موارد این نکته را نیز اضافه کرد که سطح مات پشتی آن نیز به میزان کمی جاذب اثر انگشت کاربر است. 

در بخشی دیگر به طور کامل، انواع سری گوشی‌های تولید شده توسط کمپانی اچ‌تی‌سی در سال 2015 معرفی شد تا از این نظر هیچ گونه نگرانی خاصی در مورد اشتباه کردن نام گوشی‌ها وجود نداشته باشد. در نتیجه با مقایسه تمامی این گوشی‌ها، متوجه شدیم که این گوشی با وجود مشخصات فنی سطح بالا، دارای بدنه پلاستیکی بوده و همین مورد، گوشی E9 پلاس را از رقابت با دیگر گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای بازار، عقب می‌اندازد. با توضیحاتی که در مورد تراشه مدیاتک این گوشی داده شد، به بخش اول بررسی موردی این گوشی وارد شدیم.

در بخش بررسی محتویات موجود در درون جعبه نسخه خرده فروشی این گوشی، متوجه شدیم که کمپانی اچ‌تی‌سی، حداقل لوازم جانبی یک گوشی را در درون بسته بسیار زیبای آن قرار داده است و البته جای خوشحالیست که کیفیت این لوازم بسیار بالا و مناسب بوده و کمپانی تایوانی از این بخش به راحتی عبور نکرده است.

همچنین در بخشی دیگر به بررسی ظاهر گوشی و طراحی آن پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم خوشبختانه که این گوشی دارای ضخامت نسبتا پایینی (7.5 میلی متر) بوده و البته در کنار آن، گوشی بسیار قد بلندی به حساب می‌آید. در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که میزان بلندی این گوشی حتی از گوشی نوت4 سامسونگ با نمایشگر بزرگتر 5.7 اینچی هم بیشتر بوده و تنها گوشی آیفون 6 پلاس اپل است که می‌تواند در این حوزه با آن رقابت کند. همچنین وزن این گوشی نیز برابر 150 گرم بوده که البته در مقایسه با وزن 170 گرمی گوشی‌های آیفون6 پلاس و زن‌فون2، میزان بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، در بخش پشتی این گوشی به شیشه لنز 17 میلی متری دوربین اصلی آن اشاره شد که در واقع، نشانه بارز آن به حساب می‌آید. همچنین در ادامه به قاب پشتی مات گوشی اشاره شد که دارای عملکرد متناقضی بوده و جاذب اثر انگشت کاربر خود است.

در ادامه متوجه شدیم که ظاهر بخش جلویی دستگاه بر خلاف قسمت پشتی آن، شباهت بسیار زیادی به دیگر محصولات این کمپانی داشته و از همان دو بلندگوی استریوی بوم سوند اچ‌تی‌سی بهره می‌برد.

در بخشی دیگر به محل کلیدها و کنترل‌ها و همچنین شیارهای گوشی اشاره شد و گفته شد که کلیدهای این گوشی بر روی کناره سمت راست آن قرار گرفته و سه شیار کارت‌ حافظه و سیم کارت‌های آن نیز در کناره سمت چپ دستگاه گنجانده شده‌اند. همچنین نواری به طول 48 میلی متر بر روی شیارها قرار گرفته است که دارای ظاهری یکپارچه با بدنه دستگاه بوده و البته در مورد باز شدن اتفاقی آن جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. در این بخش از کمپانی اچ‌تی‌سی به منظور عدم یکپارچه سازی شیارهای سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی، کمال تشکر را داشته و بسیار خوشحالیم. زیرا در صورت رخ دادن این موضوع، کاربر به طور همزمان تنها می‌تواند از یکی از ویژگی‌های کارت حافظه جانبی یا سیم کارت ثانویه استفاده کند. 

در نهایت وارد بخش بررسی و ارزیابی ارگونومی (خوش دستی گوشی) این فبلت شده و فهمیدیم که با وجود درازای غیر طبیعی گوشی، ضخامت این فبلت بسیار کم و مناسب بوده و به همین دلیل، کار کردن با گوشی و نمایشگر بزرگ آن بسیار آسان است و می‌توان به راحتی و با یک دست با آن کار کرد. همچنین به همین دلیل، دسترسی به کلیدهای کناری گوشی با یک دست بسیار آسان و راحت بوده و علاوه بر آن به دلیل سطح مات دستگاه، امکان سُر خوردن گوشی از دست کاهش یافته است. علاوه بر این موارد، درازای غیر متعارف این گوشی باعث شده است که کلیدهای لمسی ناوبری اندرویدی گوشی در مکان بالاتری از بدنه قرار گرفته و در نتیجه، دسترسی به آنها با یک دست، بسیار راحت‌ و آسان گردد.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال