نقد و بررسی تخصصی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش وان E9 پلاس صفحه نمایش گوشی هوشمند وان E9 […]

در قسمت اول بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش وان E9 پلاس

صفحه نمایش گوشی هوشمند وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دارای ابعاد 5.5 اینچی بوده و جالب است بدانید که این میزان با دقت QHD در بین محصولات این شرکت تایوانی منحصر به فرد است و در واقع این بزرگترین نمایشگر QHD شرکت اچ‌تی‌سی به حساب می‌آید (البته طبق گزارشات و بررسی‌ها انجام شده، برنامه‌ها با ابعاد 5.46 اینچ بر روی نمایشگر گوشی به نمایش در می‌آیند). در حقیقت دقت نمایشگر 5.5 اینچی این گوشی برابر 1,440 × 2,560 پیکسل بوده و این به آن معناست که چگالی تصویر نمایشگر دستگاه به 534 پیکسل در هر اینچ رسیده و همان طور که از این سری از اعداد با خبر هستید، این مقدار، عدد بسیار بالایی برای یک گوشی به حساب آمده و در سطح گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای موجود در سطح بازار به حساب می‌آید. در واقع تصاویر به نمایش در آمده در درون این نمایشگر به طور ویژه‌ای، شارپ و واضح بوده و البته بهتر است بدانید که در گوشی‌های وان ام9 پلاس و وان ME، این مقدار به دلیل کوچکتر بودن نمایشگر (5.2 اینچ) بالاتر بوده (به دلیل بالا رفتن چگالی تصویر) و به طور تئوری شاهد تصاویر نسبتا شارپ‌تری نسبت به این گوشی هستیم. هرچند این میزان از چگالی‌های تصویر، به هیچ وجه با چشم غیر مسلح قابل شناسایی یا مقایسه نیست.

همچنین زاویه دید این صفحه نمایش نیز بسیار خوب بوده و در کنار آن، نمایش رنگ‌ها در آن به خوبی انجام می‌گیرد. هر چند این مورد در این دستگاه با گوشی وان ام9 کمی تفاوت دارد. اگر بخواهیم دقیقتر صحبت کنیم، باید گفت که رنگ‌های نمایشگر این گوشی بسیار دقیق و متعال به نمایش در می‌آیند و این در حالی است که در گوشی وان ام9، رنگ‌های نمایشگر به رنگ سبز تمایل بیشتری داشتند. اما بهتر است بدانید که کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی بر خلاف دیگر شرکت‌ها، هیچ گونه تنظیمات دستی را برای این قسمت و تنظیم تراز سفیدی نمایشگر ارائه نمی‌دهد و حتی هیچ گونه تنظیمات پیشفرضی نیز برای آن وجود ندارد. در نتیجه می‌بایست با رنگ‌های متعادل این نمایشگر بسازید.

در طی بررسی‌های انجام شده، نمایشگر این گوشی را در زیر میکروسکوپ آزمایشگاه قرار دادیم . متوجه شدیم که این نمایشگر دارای آرایش استاندارد الگوی RGB بوده و دارای تعداد پیکسل‌های برابر از رنگ‌های آبی، قرمز و سبز است.

gsmarena_001در زمان قرار گیری درجه‌بندی روشنایی گوشی بر روی عدد 100 درصد، میزان روشنایی نمایشگر این گوشی خیلی زیاد نیست، اما در حد قابل قبولی است. اما جالب است بدانید که نمایشگر این گوشی با عمیق‌تر نشان دادن رنگ مشکی، میزان حداکثر روشنایی کم خود را جبران کرده و از این رو شاهد ارائه میزان کنتراست بسیار بالای نمایشگر گوشی هستیم. غلظت رنگ مشکی در این نمایشگر بسیار بالا بوده و به همین دلیل، کنتراست نمایشگر این گوشی حتی از گوشی وان ام9 این شرکت نیز بالاتر است. در واقع در این رقابت، تنها نمایشگر تبلت اکسپریا زد1 کامپکت سونی توانسته‌ است، میزان کنتراست بالاتری را از خود به نمایش بگذارد.

در هنگامی که روشنایی نمایشگر بر روی عدد 50 درصد قرار می‌گیرد، روشنایی نمایشگر به میزان کمی بیشتر از 40 درصد حداکثر روشنایی آن، نور از خود ساتع کرده و البته می‌بایست بدانید که تنظیمات دستی روشنایی نمایشگر گوشی در دستگاه‌های هوشمند شرکت اچ‌تی‌سی در بخش منو تنظیمات آن بوده و می‌بایست به منظور تنظیم روشنایی نمایشگر گوشی به این قسمت مراجعه کنید. همچنین تاگل (تنظیمات فوری) مربوط به آن نیز در بخش تنظیمات فوری دستگاه وجود داشته و می‌توان از آن استفاده کرد. در بخش زیر نیز شاهد امتیازات بدست آمده توسط نمایشگر گوشی وان E9 پلاس و دیگر رقبای آن هستید:

Untitledعلاوه بر آن، نمایشگر این گوشی توانست امتیازات بسیار خوبی را در تست خوانایی نمایشگر زیر نور آفتاب، کسب کند و در حقیقت، امتیاز آن به نتایج کسب شده توسط گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی بسیار نزدیک است. در تصویر زیر شاهد نمایش امتیازات گوشی‌های مختلف در این بخش هستیم:

Untitledاتصالات و قابلیت‌های ارتباطی وان E9 پلاس

در کنار نسخه عادی، گوشی هوشمند وان E9 پلاس دارای یک نسخه دو سیم کارته نیز می‌باشد که در حقیقت، هر دو مدل از شبکه چهار بانده نسل دوم (2G) پشتیبانی می‌کنند. همچنین در نسخه دو سیم کارته، فقط یکی از سیم کارت‌های قرار گرفته در داخل شیار این مدل از گوشی، می‌تواند از قابلیت‌های شبکه چهار بانده نسل سوم ارتباطی (3G) استفاده کند و در کنار آن، پوشش کامل شبکه 10 بانده نسل چهار (4G) از دیگر ویژگی‌های این گوشی است. علاوه بر آن در این زمینه، این گوشی از استاندارد Cat.4 پشتیبانی می‌کند و این به آن معناست که در حالت تئوری، کاربر می‎تواند با حداکثر سرعت 150 مگابیت بر ثانیه به دانلود اطلاعات از طریق اینترنت بپردازد.

همچنین این گوشی از جی‌پی‌اس به همراه A-GPS و GLONASS و همچنین Beidou پشتیبانی کرده و دارای گیرنده‌های مربوط به آنها است. موارد جانبی به منظور مکان‌یابی دقیق‌تر، ضروری است.

علاوه بر آن، در مورد قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد، این گوشی از وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac با فرکانس کاری 2.4 تا 5 گیگاهرتز پشتیبانی کرده و تجهیز گوشی به DLNA و وای‌فای هات اسپات از دیگر ویژگی‌های این گوشی به حساب می‌آید.

همچنین بهتر است بدانید که به منظور اتصال گوشی به لوازم جانبی موجود در خانه، وان E9 پلاس از سرویس DLNA خود کمک گرفته و به این شکل، ارتباط یکپارچه‌ و یکنواختی را با دیگر وسایل پشتیبانی کننده از این سرویس بر قرار می‌کند. همچنین این گوشی از استاندارد Qualcomm AllPlay پشتیبانی کرده و از این طریق نیز می‌تواند به منظور پخش فایل‌های چند رسانه‌ای به دیگر وسایل پخش کننده خانگی متصل شود. دستگاه‌هایی که از سرویس DLNA و میراکست پشتیبانی می‌کنند و همچنین بلندگوهای بلوتوث و هر دستگاه‌ پخش کننده‌ای که بر روی خود، لوگوی HTC Connect را به همراه دارد، از جمله این موارد هستند.

علاوه بر آن، این گوشی به طور پیشفرض دارای نسخه 4.1 بلوتوث نیز بوده و همان طور که می‌دانید، در این نسخه بهبودهایی در مورد مصرف انرژی باطری و همچنین ارتباط و اتصال مستقیم به دیگر لوازم جانبی صورت گرفته است و از این نظر، گوشی مزبور می‌تواند از این ویژگی‌ها بهره‌مند شود. همچنین این گوشی دارای سرویس NFC نیز می‌باشد.

پورت میکرو USB نسخه 2.0 (حالت استاندارد) این گوشی نیز در بخش پایینی آن قرار گرفته است و بهتر است بدانید که این گوشی از سرویس‌های MHL و USB host نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های اخیر در زمینه اتصال به حافظه‌های خارجی و لوازم جانبی کابلی ضروری هستند. در بخش بالایی گوشی نیز سوکت جک 3.5 میلی متری صدا قرار دارد و بوسیله آن و در هنگام اتصال هدفون به آن می‌توانید به موزیک‌های مورد علاقه خود از طریق هدفون گوش فرا دهید.

همچنین می‌بایست بدانید که گوشی هوشمند وان E9 پلاس تنها از سیم کارت با ابعاد نانو پشتیبانی کرده و شیار کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی آن نیز به کاربر اجازه می‌دهد، حافظه داخلی 32 گیگابایتی گوشی را تا میزان دو ترابایت افزایش دهد. البته قبل از استفاده کامل از تمام این قابلیت، ابتدا می‌بایست یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی با این مقدار حافظه در بازار پیدا کرده و خریداری کنید!

تست دوام باتری وان E9 پلاس

همان طور که در مقاله پیشین به آن اشاره شد، گوشی وان E9 پلاس دارای یک باتری با ظرفیت 2800 میل آمپر ساعت بوده که در واقع توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشد. البته جالب است بدانید که ملاحظات بسیار ویژه‌ای در رابطه با باطری این گوشی در طی تست‌های روتین آزمایشگاه ما انجام شد. زیرا ظرفیت این باطری از باتری گوشی وان ام9 کمتر بوده و در کنار آن، به دلیل دقت بیشتر نمایشگر، صفحه نمایش این گوشی دارای تعداد پیکسل‌های بیشتری است. در نتیجه به انرژی بیشتری جهت نمایش تصویر نیاز دارد.

علاوه بر آن، این گوشی بر خلاف گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی (که دارای چیپ بسیار قوی و مشهور اسنپدراگون 810 کوآلکام است) دارای تراشه‌ی ضعیفی از کمپانی مدیاتک بوده و در نتیجه بهینه‌سازی‌های مصرف انرژی اعمال شده بر روی چیپ اسنپدراگون 810، بر روی این گوشی قابل مشاهده نمی‌باشد. بنابراین نتایج تست دوام و پایداری باتری این گوشی بسیار جلب و جذاب خواهد بود.

در نهایت باید گفت که انتظار بروز یک شگفتی بزرگ از گوشی هوشمند وان E9 پلاس را نداریم و تنها انتظارمان از این گوشی، مدیریت هر چه بهتر مصرف انرژی برنامه‌ها است تا بتواند به افزایش دوام و پایداری باتری گوشی کمک کند. در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که باتری این گوشی می‌تواند در طی پخش یک فایل ویدئویی، با یک بار شارژ کامل تا مدت زمان هفت ساعت دوام آورد. همچنین در زمینه مرورگری صفحات وب نیز امتیاز این گوشی و باتری آن به هشت ساعت رسید. مطمئنا امتیازات کسب شده با در نظر گرفتن دقت تصویر نمایشگر موجود بر روی این گوشی، بسیار خوشحال کننده هستند. اما در واقع می‌بایست از زحمات و تلاش‌های کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی خوشحال بوده و از آن تشکر کرد، زیرا در صورت مقایسه نتایج به دست آمده از این گوشی با پرچمدار سال 2015 این کمپانی یعنی گوشی وان ام9 متوجه می‌شوید که این دو گوشی تقریبا دارای امتیازات برابری در این بخش هستند. این در حالی است که ظرفیت باتری وان ام9 کمی بیشتر از این گوشی بوده و البته دقت تصویر وان ام9 نیز بسیار کمتر از این گوشی است و در کنار آن از تراشه کم مصرف‌تری استفاده می‌کند (در نتیجه گوشی وان ام9 به میزان انرژی کمتری نیازمند است).

البته امتیاز باتری این گوشی در زمینه مکالمات صوتی تحت شبکه نسل سه (3G) نسبتا ضعیف بوده و این مقدار برای وان E9 پلاس به 12 ساعت می‌رسد.

اگر بخواهیم حقیقت را بازگو کنیم، می‌بایست این موضوع را در مورد این گوشی توضیح داد که گوشی وان E9 پلاس در هنگامی که دارای یک سیم کارت فعال در شیار خود بوده و تحت شبکه 3G در حالت آماده به کار (استندبای) قرار می‌گیرد، می‌تواند با یکبار شارژ کامل باتری گوشی تا مدت زمان کمی کمتر از 14 روز دوام آورد. مسلما این موضوع برای یک گوشی یک حسن و برتری بزرگ به حساب می‌آید. جالب است بدانید که در نسخه دو سیم کارته در هنگام قرار گیری هر دو سیم کارت در درون شیار گوشی، این امتیاز به عدد 12 روز و نیم کاهش می‌یابد. البته جالب است بدانید که امتیازات بدست آمده در این بخش، تقریبا نصف آن امتیازی است که توسط کمپانی اچ‌تی‌سی برای این گوشی تعیین و مشخص گشته است، ولی با این حال، امتیازات و نتایج به دست آمده قابل تقدیر و تشکر بوده و بسیار امیدوار کننده هستند.

اما جدا از امتیازات بدست آمده در بخش‌های مجزا، همان طور که در تصویر زیر دیده می‌شود، نسخه تک سیم کارته گوشی وان E9 توانست امتیاز کلی 59 ساعت را به نام خود به ثبت برساند. همچنین نسخه دو سیم کارته این گوشی نیز در طی فعال بودن هر دو سیم کارت به طور همزمان توانست به امتیاز 58 ساعت دست یابد. اما احتمالا از خود می‌پرسید که این امتیازات به چه معنا بوده و کاربرد آنها در چیست؟ در پاسخ باید گفت که برای مثال، در امتیازات کلی کسب شده توسط این گوشی، با یکبار شارژ کامل و در صورت استفاده کردن کاربر از گزینه‌های مکالمه صوتی تحت شبکه 3G، وبگردی و پخش فیلم، هر کدام به مدت یک ساعت در روز، وان E9 پلاس می‌تواند تا مدت زمان دو روز و نیم دوام آورد. نتایج دقیق عملکرد باتری این گوشی در تصویر زیر قابل مشاهده هستند:

gsmarena_001البته بهتر است بدانید که تنها این سه گزینه بر روی امتیاز کلی باتری گوشی تاثیرگذار نبوده و عامل دیگری به نام حالت آماده به کار (یا همان استندبای) نیز بر روی این امتیاز موثر بوده است (البته امتیاز آن بر روی تصویر بالا قابل مشاهده نمی‌باشد). این امتیاز آنچنان باارزش است که برنامه‌های مختلف می‌توانند بر روی آن اثر بگذارند و آن را تغییر دهند. برای مثال برنامه BlinkFeed اچ‌تی‌سی در هنگام اتصال به شبکه وای‌فای، هر یک ساعت بروزرسانی می‌شود. همچنین بسته به تعداد منابعی که به منظور ارائه خبر انتخاب کرده‌اید، ممکن است تا میزان 30 درصد از امتیاز حالت آماده به کار گوشی کاسته شود. در نتیجه این برنامه می‌تواند به راحتی، تحسین برانگیزترین امتیاز گوشی وان E9 پلاس را دگرگون کرده و آن از میزان آن تا حد بسیار زیادی بکاهد.

البته در محاسبه امتیاز کلی، این مقدار تنها به میزان سه ساعت از عدد نهایی کم خواهد کرد و البته این کاهش بر روی عملکرد گوشی و دوام و پایداری باتری آن خیلی تاثیر گذار نخواهد بود. البته برای کسانی که از گوشی خود در طول روز به مدت زیادی استفاده کرده و حتی هر دقیقه از ماندگاری و پایداری باتری گوشی برایش مهم است، بهتر است سرویس BlinkFeed اچ‌تی‌سی را غیر فعال کند تا بتواند از فواید دیگر گوشی بهره‌مند شود.

رابط کاربری وان E9 پلاس

همان طور که در مقاله‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی وان E9 پلاس از نسخه 5.0.2 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ استفاده می‌کند و در کنار آن، رابط کاربری سنس 7.0 اچ‌تی‌سی به آن ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرده است. لازم به ذکر است که این نسخه از رابط کاربری قبلا در گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی قابل مشاهده بود.

طرح قفل صفحه (lockscreen) این گوشی نسبت به رابط کاربری سنس 6، تغییرات زیادی را به خود نگرفته و در نگاه اول به ویجتی از زمان ساعت گوشی و وضعیت آب و هوا مجهز گشته است. همچنین در پایین آن، 4 آیکون میانبر نیز مشاهده می‌شود. این صفحه، قابلیت نمایش تماس‌های از دست رفته (Missed calls) و پیام‌های دریافتی را نیز دارد، اگرچه هنوز هم اجازه دسترسی به ویجت‌ها داده نشده است.

در قفل صفحه جدید رابط کاربری سنس 7، شاهد اعلاناتی جدید از Blinkfeed آن هستیم. بلینک‌فید در زمینه صرف نهار و شام، پیشنهاداتی داشته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جستجو و ارائه نزدیک‌ترین رستوران می‌پردازد.

گوشی هوشمند وان E9 پلاس از هر دو فرمان لمسی کشیدن انگشت بر روی صفحه (swipe up) و دو بار زدن بر روی آن (double tap) به منظور روشن نمودن صفحه نمایش گوشی پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ، وابستگی کاربر به دکمه سخت‌افزاری پاور گوشی را کم کرده است. البته می‌بایست از ویژگی با دقت بسیار بیشتری استفاده کنید زیرا ممکن است به طور اتفاقی باعث باز شدن گوشی و فعال شدن نمایشگر گوشی شود.

آخرین قاب (pane) صفحه اصلی (homescreen) این گوشی از سمت چپ، همچنان و مثل نسخه‌ها قبلی، به نرم‌ افزار بلینک‌‌ فید اچ‌تی‌سی اختصاص یافته است، ولی با این تفاوت که هم اکنون این برنامه بسیار قدرتمند‌تر گشته و مجهز به ابزار‌های جدید‌تری می‌باشد. همانند قبل، بلینک‌فید از روی شبکه‌های اجتماعی شما (شامل Flickr، Foursquare, Google+, Instagram, LinkedIn, Tumblr, Twitter, Zoe)، بسیاری از موضوعات و علاقه‌مندی‌های خبری و متنی شما را انتخاب کرده و آنها را از بین منابع عظیم خبری خود بر می‌گزیند. همچنین با انتخاب دستی موضوع مورد علاقه خود، بلینک‌فید به طور خودکار موضوعات شبیه به آن را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. همچنین قابلیت جستجوی موضوعات خاص نیز وجود داشته و از دیگر قابلیت‌های آن است.

سرویس بسیار مجهز بلینک‌ فید، هم اینک به بخشی در حوزه پیشنهاد مکانی مناسب جهت صرف غذا مجهز گشته و هم اکنون از بسیاری از عادات غذاییتان آگاهی و شناخت دارد و به طور خودکار، قبل از زمان صرف غذا یا بعد از زمان ترک محل کارتان، شروع به ارائه پیشنهادات رستوران‌هایی بر روی قفل صفحه (یا همان لاک اسکرین) گوشیتان می‌کند و چنانچه یکی از دوستان شما، محلی خاص و مشابه را برای صرف غذای خود انتخاب کرده باشد، وان E9 پلاس، شما را از این موضوع مطلع خواهد کرد. از دو سرویس ادغام شده Yelp و Foursquare به منظور ارائه این خدمات تشکر می‌کنیم.

صفحه اصلی این گوشی کاملا قابل ویرایش بوده و هم اکنون قابلیت دسترسی به لینک‌ها و ویجت‌ها نیز وجود دارد. اگر سرویس بلینک‌ فید این گوشی، از نظر شما مفید نبوده و از کاربری و دیگر قابلیت‌های آن ناراضی هستید، می‌توانید این سرویس را غیر فعال کرده و از ویجت‌های دیگر استفاده کنید.

همچنین علاوه بر موارد گفت شده، ویجت‌های Sense Home اچ‌تی‌سی که قبلا بر روی گوشی‌ وان ام9 این کمپانی قابل مشاهده بود، هم اکنون بر روی این گوشی نیز قرار دارد. ظاهر آن بسیاری معمولی بوده و دارای هشت عدد آیکون میانبر است (از این بین، شش عدد از آنها، میانبرهایی به سوی اپلیکیشن‌های موجود در گوشی بوده و دو تای دیگر نیز مربوط به پوشه‌های اسناد گشوده شده اخیر و برنامه‌های پیشنهادی جهت دانلود، می‌شود).

متاسفانه کاربر قادر به ویرایش این ویجت نبوده و سرویس Home Sense، خود، به انتخاب برنامه‌ها اقدام می‌کند، اما خوشبختانه قابلیت حذف پوشه‌های هوشمند از ویجت وجود دارد. بعد از اینکه ویجت مورد نظر را فعال کرده و موقعیت مکانی‌تان در این سرویس وارد شد، این ویجت به طور خودکار و بر اساس محل حضورتان، میانبر‌های این ویجت را بر اساس نیاز احتمالی‌تان انتخاب خواهد کرد (در شرایط خانه، محل کار یا بیرون از آن دو). این گوشی از برنامه‌ها و سرویس‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید، آگاه بوده و آنها را بیشتر از هر زمان، جلوی چشمتان قرار می‌دهد. سرویس مکان‌یابی Home Sense در بلینک‌فید این گوشی نیز استفاده شده و به منظور ارائه پیشنهادات صرف غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از طریق منویی خاص، تصویر پس‌زمینه، طراحی‌های قفل صفحه (لاک اسکرین)، صدای زنگ، صدای هشدار‎ها و اعلانات گوشی قابل تنظیم بوده و در کنار آن، دسترسی به تم‌ها (Themes) گوشی نیز وجود دارد که از همیشه متنوع‌تر و بهتر شده است.

تم‌ها این گوشی باعث ایجاد تغییر ظاهری در بخش‌های قفل صفحه و صفحه اصلی گوشی شده و تصویر پس زمینه آنها را تغییر می‌دهد. همچنین دگرگونی در تصویر پیش زمینه کشوی برنامه‌ها، تصویر پیش زمینه پیشفرض برنامه پیام‌رسانی گوشی، تغییر رنگ کلی سیستم گوشی، آیکون‌های برنامه‌ها و منوها، تمامی آهنگ‌ها و صداهای زنگ و همچنین سیستم ظاهری نوشتار گوشی و فونت‌ها از جمله دیگر موارد تاثیرپذیر هستند.

همچنین سرویس خاصی به نام Themes Store به منظور دانلود و دریافت تم‌های بیشتر نیز وجود دارد، گرچه گزینه‌های انتخابی آن تنها به دریافت فونت‌ها، تصاویر و صداهای زنگ محدود می‌شوند و می‌بایست تمامی آنها را بصورت مجزا دانلود کرده و آنها را بر روی تم کنونی خود فعال سازید. قابلیت جالب دیگر این رابط کاربری، توانایی ساخت تم مورد علاقه خود بوده و این کار بسیار آسان و دلپذیر است. البته اگر از ساخته خود بسیار راضی هستید، می‌توانید آن را برای استفاده عموم در store این گوشی آپلود کنید.

همانند قبل، در فضای صفحه اصلی با کشیدن انگشت خود از بالا به پایین، نوار اعلانات (notification area) گوشی ظاهر خواهد شد که در نسخه 5.0 اندروید، ظاهری ساده و تمیزی پیدا کرده است. اگر با انگشت خود برای بار دوم از بالای صفحه به پایین بیایید، فضای quick toggles (آیکون‌های کوچک تنظیمات سریع گوشی) نمایش داده خواهد شد و در این قسمت شاهد آیکون‌های Wi-Fi, Bluetooth, Airplane mode, screen auto-rotate, flashlight, location on/off و همچنین گزینه‌ای مربوط به اشتراک صفحه نمایش (cast the screen) خواهید بود. همچنین این آیکون‌ها قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را نیز دارند. لازم به ذکر است که با کشیدن دو انگشت خود در همین حالت، به بخش تاگل‌ها (تنظیمات فوری) منتقل می‌شوید.

کشوی برنامه‌ها به طور پیشفرض دارای ابعادی برابر 4 × 5 اپلیکیشن بوده و در کنار آن از اندازه 3 × 4 اپلیکیشنی نیز پشتیبانی می‌شود، گرچه انجام این عمل، هدر دادن فضای بسیار بزرگ نمایشگر گوشی بوده و در واقع ترجیح می‌دادیم که گزینه 5 × 6 نیز در این قسمت وجود می‌داشت. ترتیب‌بندی برنامه‌ها نیز بر اساس حروف الفبا، ترتیب زمانی و یا حالت دستی انجام می‌گیرد و قابلیت مخفی سازی برنامه‌ها در صورت عدم نیاز به آنها، از دیگر ویژگی‌های جالب این رابط کاربری است.

در گوشی وان E9 پلاس، اچ‌تی‌سی اقدام به باز طراحی رابط کاربری task switching (جابه‌جایی بین برنامه‌ها) این گوشی کرده است و هم اینک برنامه‌ها در نمای بند‌انگشتی با ابعاد 3 × 3 به نمایش در خواهند آمد. در قسمت recent apps و بر خلاف گذشته، تنها 9 برنامه در یک صفحه قابل نمایش است و اگر تعداد برنامه‌ها بیش از 9 اپلیکیشن باشد، بقیه آنها در صفحه‌ای جدید نمایش داده خواهند شد. همچنین اگر از این طراحی راضی نبوده و تقاضای نمایش برنامه‌ها به شکل کارتی و تخت (همان چیزی که در نسخه لالی‌پاپ اندروید مشاهده می‌شود) را داشته باشید، به منو تنظیمات در Task switching رفته و گزینه نمایش آن را فعال کنید.

همچنین در این قسمت به گزینه‌ی جالبی بر می‌خورید که در صورت فعال‌سازی آن، برنامه دلخواه شما به این صفحه Pin شده و هنگامی که این صفحه باز می‌‌شود، آن برنامه به عنوان برنامه‌های اخیر نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توان این ویژگی را از طریق نگه داشتن همزمان کلیدهای Back و Task switcher (کلیدهای سمت چپ و راست ناوبری اندرویدی) این گوشی، غیر فعال کرد.

رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی به سرویس مخصوصی به نام Car mode نیز مجهز گشته است که در صورت فعال کردن این حالت، به محض ارتباط و اتصال گوشی به بلوتوث ماشین، این مود به طور خودکار فعال خواهد شد.

گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دارای برنامه‌ای جالب به نام Zoodles نیز هست که هدف آن، برآورده کردن نیاز کودکان در زمان دسترسی آنها به گوشی هوشمند بوده و در حقیقت نوعی Kid mode به حساب می‌آید. در این برنامه، برای هر یک از بچه‌ها، یک پروفایل مخصوص ساخته شده و به همراه آن، عکس و تاریخ تولد کودک نیز وارد می‌شود. سپس باید انتخاب کنید که کودک مورد نظر، به چه برنامه‌هایی می‌تواند دسترسی داشته باشد. همچنین قابلیت دانلود و تماشای فیلم‌ها و بازی‌های مخصوص سن کودک بطور مستقیم نیز از طریق این برنامه وجود خواهد داشت.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی (+HTC One E9) پرداختیم. متوجه شدیم که این گوشی دارای صفحه نمایش بسیار بزرگی بوده و در کنار آن از دقت تصویر بسیار بالایی بهره‌ می‌برد. به همین منظور میزان چگالی تصویر آن به عدد بسیار بالای 534 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. مطمئنا این میزان از وضوح تصویر، بسیار بیشتر از حدی است که چشم انسان بتواند به راحتی آن را تشخیص دهد و برای مقایسه بهتر باید گفت که گوشی‌ پرچمدار سال 2015 این کمپانی تایوانی به نام وان ام9، دارای دقت تصویر فول اچ‌دی بوده، اما این میزان برای گوشی وان E9 پلاس برابر QHD است (که در حقیقت میزان بسیار بالایی به حساب می‌آید). همچنین با وجود نبود هیچ گونه تنظیماتی برای دستکاری رنگ‌های به نمایش در آمده در نمایشگر این گوشی، رنگ‌های ارائه شده بسیار دقیق بوده و همانند گوشی وان ام9 به رنگ سبز تمایل ندارد. علاوه بر آن متوجه شدیم که این گوشی از آرایش استاندارد RGB پیروی می‌کند.

در ادامه نیز تست‌هایی بر روی میزان روشنایی نمایشگر این گوشی انجام شد و متوجه شدیم که با وجود میزان حداکثر روشنایی نسبتا پایین‌تر این نمایشگر در مقایسه با گوشی وان ام9، به دلیل غلظت بالاتر رنگ مشکی در نمایشگر این گوشی، میزان کنتراست به نمایش در آمده در صفحه نمایش این گوشی نسبت به نمایشگر پرچمدار کمپانی اچ‌تی‌سی بسیار بالاتر است. همچنین زمانی که روشنایی بر روی عدد 50 درصد قرار می‌گیرد، هنوز هم میزان کنتراست در حد بسیار مطلوبی قرار دارد. همچنین در ادامه و در طی تست‌های خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب و در فضای باز، متوجه شدیم که عملکرد این گوشی بسیار خوب است. در نهایت می‌توان گفت که عملکرد نمایشگر QHD این گوشی بسیار عالی بوده و کمپانی اچ‌تی‌سی در زمینه تولید اولین گوشی 5.5 اینچی  خود با دقت QHD، کاملا موفق عمل کرده است.

در ادامه به بررسی اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی گوشی وان E9 پلاس پرداختیم و فهمیدیم که این گوشی دارای دو نسخه تک و دو سیم کارته است. هر دو نسخه این گوشی در بهترین حالت خود از شبکه نسل چهارم ارتباطی (4G) و LTE با استاندارد Cat.4 پشتیبانی کرده و در کنار آن،  بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ارتباطی استاندارد را نیز پوشش می‌دهد. 

همچنین با استفاده از این گوشی، پخش فایل‌های چند رسانه‌ای بسیار ساده و آسان بوده و این گوشی می‌تواند به تمامی پخش‌ کننده‌های خانگی که از استاندارد Qualcomm AllPlay و یا سرویس DLNA پشتیبانی می‌کنند، متصل شود. همچنین این گوشی به تمامی لوازم جانبی که لوگوی HTC Connect را نیز له همراه دارند، می‌تواند به آسانی متصل شود. علاوه بر آن این گوشی دارای نسخه 4.1 بلوتوث بوده و در کنار آن دارای سرویس NFC نیز می‌باشد. همچنین پورت استاندارد میکرو USB این گوشی نیز از قابلیت‌ها و سرویس‌های MHL و USB host پشتیبانی می‌کند و در نتیجه کاربر می‌تواند به سادگی و از طریق ویژگی OTG، لوازم جانبی یا حافظه‌های اکسترنال خود را به گوشی متصل کند. همچنین این گوشی دارای شیار کارت حافظه جانبی بوده و در کنار حافظه 32 گیگابایتی گوشی می‌تواند تا میزان تعجب‌آور دو ترابایت حافظه کارت میکرو اس‌دی را بپذیرد. در نهایت باید گفت که در این قسمت، کمپانی تایوانی سنگ تمام گذاشته است و از هیچ موردی در این بخش دریغ نکرده است.

در بخشی دیگر به تست دوام باتری گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی پرداختیم. همانطور که گفته شد این گوشی دارای ظرفیت باتری 2800 میلی آمپر ساعتی بوده و جالب است بدانید که این مقدار تقریبا برابر با ظرفیت باتری گوشی وان ام9 این کمپانی است. اما با وجود دقت تصویر بالاتر نمایشگر E9 پلاس و همچنین تراشه سخت افزاری بهینه نشده در این زمینه، بیشترین نگرانی ما در مورد تست‌های مربوط به باتری این گوشی بود. اما با اجرای تست‌ها و آزمایشات روتین بر روی این گوشی و باتری آن، نگرانیمان تا حد بسیار زیادی بر طرف شد و متوجه شدیم این گوشی می‌تواند حتی در طی فعال بودن هر دو سیم کارت، در حالت آماده به کار، به مدت کمتر از دو هفته دوام آورد. همچنین امتیاز کلی آن نیز به 59 ساعت رسید که در مقایسه با امتیاز 62 ساعتی گوشی وان ام9، امتیاز بسیار خوبی به حساب می‌آید. البته در ادامه به این موضوع نیز اشاره شد که اگر سرویس BlinkFeed این گوشی توسط کاربر غیر فعال شود، ماندگاری و دوام باتری به میزان 3 ساعت افزایش خواهد یافت. در نهایت باید گفت که گوشی وان E9 پلاس توانست از این بخش با امتیازات بسیار رضایت بخشی خارج شده و به عملکرد امیدوار کننده خود ادامه دهد.

با به پایان رسیدن بخش تست دوام باتری گوشی، به قسمت بررسی رابط کاربری این گوشی وارد شدیم و متوجه شدیم که این گوشی نیز همانند گوشی وان ام9، از نسخه 5.0.2 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه نسخه 7.0 از رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی استفاده می‌کند. در ادامه کار، سرویس بلینک فید اچ‌تی‌سی و ویژگی‌های آن به طور کامل معرفی شد و گفته شد که در نسخه جدید رابط کاربری اچ‌تی‌سی، این قابلیت‌ها بهبود پیدا کرده است. همچنین در ادامه، بخش‌های قفل صفحه گوشی، صفحه اصلی، کشوی برنامه‌ها، صفحه اعلانات و دیگر بخش‌های رابط کاربری آن نیز به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این موارد، خاصیت تم‌های این گوشی نیز مورد توجه بود و گفته شد که کاربر می‌تواند از طریق سرویس Themes Store به دانلود موارد بیشتر اقدام نماید. 

در ادامه کار نیز سرویس‌ها و برنامه‌های Car mode و Zoodles نیز به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفت و تمامی فواید آن به طور ریزبینانه‌ای تحت بررسیمان قرار گرفت. در نهایت باید گفت که کمپانی اچ‌تی‌سی در این بخش نیز بسیار حرفه‌ای کار کرده است و البته از قرار دادن کامل ویژگی‌های نرم افزاری گوشی پرچمدار سال 2015 خود بر روی این فبلت بسیار خوشحال و مسروریم.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال