نقد و بررسی تخصصی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده […]

در قسمت سوم بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن HTC Zoe وان E9 پلاس

HTC Zoe از برنامه‌های فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی بوده و وظیفه آن، به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو‌های کاربران است. landmark از ویژگی‌های جالب این برنامه است و در واقع این سرویس به طور خودکار به ساختن کلیپی از تصاویر مربوط به یک آلبوم اقدام می‌کند.

برای وارد شدن به برنامه و استفاده از امکانات آن، لازم است که ابتدا از طریق وارد کردن اکانت مربوط به اچ‌تی‌سی خود، به آن متصل شوید. سپس می‌توانید از برنامه Zoe استفاده کرده و عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌های ساخته شده توسط تصاویر عکاسی شده خود را، میان مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

همچنین امکان ارسال تصاویر اختصاصی برای مخاطبین خاص نیز وجود دارد. در کنار این امکانات، قابلیت ساختن ویدئو‌هایی از تصاویر انتخابی کاربر به طور دستی نیز وجود دارد و در این روند تنها کافیست که عکس‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس تم و صدای مربوط به آن گزینش شود. در انتها می‌توانید به تماشای آن بپردازید.

اپلیکیشن گالری وان E9 پلاس

برنامه Gallery این گوشی از طراحی زیبای نسخه لالی‌پاپ اندروید به منظور تقسیم‌بندی نوع نمایش تصاویر در نمای بند‌انگشتی پیروی می‌کند. در حالت Timeline، تصاویر بر اساس زمان ثبت شده فایل و در حالت location، بر مبنای مکان ثبت آن، تصاویر مورد نظر گروه‌بندی می‌شوند. Albums نیز وظیفه دسته‌بندی تصاویر بر اساس نام پوشه ذخیره شده در حافظه گوشی را بر عهده دارد. همچنین امکان ساخت آلبوم نیز در این برنامه وجود داشته و در صورت ایجاد آن، اپلیکیشن در مورد کپی یا انتقال تصاویر به آلبوم مورد نظر از کاربر سوال خواهد کرد.

از ویژگی‌های نسبتا جدید این اپلیکیشن، اضافه شدن ویژگی کاربردی جستجوی تصاویر در آن است. جالب است بدانید که جستجوی تصاویر آن، تنها به نام و اطلاعات فایل مورد نظر ختم نمی‌شود و در زمینه یافتن تصاویری مشابه عکس مورد نظر کاربر نیز کاربرد دارد.

تمامی آلبوم‌های موجود در این برنامه، حاوی کلیپی کوتاه از تصاویر موجود در آن بوده و در حالت دستی، می‌توان در مورد تصاویر بکار رفته در این کلیپ، تصمیم‌گیری کرده و آنها را انتخاب کرد. همچنین ترتیب قرار‌گیری آنها، انتخاب موزیک پیش‌زمینه و افکت‌های تصویری از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. همچنین اگر قصد برگشت به تنظیمات پیشفرض قبلی ترتیب‌بندی، موزیک و تم را داشته باشید، این امکان برای شما محیا خواهد بود. در کنار آن، اگر قصد ساختن عنوان یا لیست اسامی یا دست اندرکاران را در درون این کلیپ داشته باشید، قابلیت دسترسی به ابتدا و انتها کلیپ نیز وجود دارد.

در زمینه ویرایش تصاویر، امکانات این اپلیکیشن از سطح مبتدی شامل برش عکس، چرخش آن و درج قاب تا ایجاد افکت‌های متنوعی نظیر افزودن نور‌های مصنوعی و زیبا‌سازی صورت و چشم‌های افراد در سطح پیشرفته وجود دارند.

همچنین در این برنامه، امکان انتخاب عکسی خاص از برنامه گالری به منظور ساختن پوسته (تِم) مورد نظر نیز وجود خواهد داشت. برنامه ساخت تم در طی این عملیات، افکت‌های نوری خاصی را پیشنهاد داده و کامل کردن ساخت و تولید یک تِم، تنها مدت زمانی چند ثانیه‌ای را می‌طلبد. البته اگر نظرتان نسبت به طراحی آن تغییر کند، امکان ویرایش دوباره آن از طریق برنامه Themes گوشی نیز وجود دارد.

از فرمان‌های لمسی بسیار جالب و مفید اپلیکیشن گالری و پلیر‌های ویدئو‌یی و موزیک این گوشی، حرکت 3 انگشت به سمت بالای نمایشگر است که در این حالت، فایل چند رسانه‌ای مزبور از طریق سرویس DLNA به دستگاه‌های پخش کننده چند رسانه‌ای و پشتیبانی کننده از این سرویس منتقل خواهند شد.

اپلیکیشن پخش ویدئو وان E9 پلاس

متاسفانه در گوشی وان E9 پلاس، خبری از ویدئو پلیر اختصاصی این شرکت نبوده و فایل‌های ویدئویی از طریق گالری یا برنامه مدیریت فایل‌ها (File Manager) گشوده می‌شوند. ویدئو پلیر موجود در این گوشی، بسیاری از فرمت‌های رایج دنیا را پشتیبانی می‌کند.  AVI و MP4 و همچنین XviD و DivX و حتی MKV وWMV از جمله این دسته هستند. اما پشتیبانی از کدک‌ها خیلی استاندارد نبوده زیرا فیلم‌هایی با فرمت MOV، توانایی نمایش توسط این پلیر را نداشته و از فرمت صوتی AC3 نیز پشتیبانی نمی‌شود.

رابط کاربری این پلیر نیز بسیار ضعیف بوده و دارای صفحه کنترل بسیار مبتدی  و ساده‌ای است. همچنین گزینه‌ای برای عکس‌برداری از تصاویر فیلم در حال پخش نیز وجود دارد. خبر بد دیگر، عدم پشتیبانی این پلیر از زیر‌نویس فیلم است. با این اوصاف، کمپانی اچ‌تی‌سی با زبان خاصی، کاربر را به جستجوی و دانلود ویدئو پلیری مجهز‌تر سوق می‌دهد.

اپلیکیشن پخش موزیک وان E9 پلاس

در رابط کاربری سنس 7 شرکت اچ‌تی‌سی، با برداشته شدن قدمی رو به جلو، اقدام به تغییر در طراحی ظاهری این برنامه صورت گرفته است اما همچنان طراحی کاربری آن بدون تغییر مانده و از زبانه‌های مختلفی بهره می‌برد. همانند آنچه که قبلا گفته شد، امکان جابه‌جایی، اضافه کردن یا مخفی‌سازی زبانه‌ها نیز وجود دارد. زبانه‌های مورد نظر، موزیک‌های شما را با عنوان‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. عنوان‌هایی نظیر نمایش آنها بر اساس محل قرار‌گیری آنها در پوشه‌(فولدر)ای خاص و یا بر اساس نام آلبوم موزیک و یا خواننده آن، از این نوع هستند.

در هنگام گشودن این برنامه و برای اولین بار، ابتدا برنامه درخواستی مبنی بر دانلود تصاویر مربوط به آلبوم، خواننده و لیریک‌های آهنگ (متن شعر آهنگ) را نمایش می‌دهد و در کنار آن، تنظیماتی برای دانلود این اطلاعات، تنها از طریق وای‌فای نیز وجود دارد.

در برنامه پیشفرض موزیک پلیر گوشی وان E9 پلاس، خبری از اکولایزر اختصاصی نبوده و تمام آن چیزی که به کاربر ارائه می‌شود، صدای BoomSound بلندگو‌های آن با تنظیمات Dolby Audio است و البته این تنظیمات در بلندگو‌های استریو گوشی و هدفون‌های آن کاربرد خواهد داشت.

علاقه‌مندان و دوستداران دو آتیشه موسیقی مطمئنا از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد که گوشی وان E9 پلاس از فرمت FLAC در حالات  24 بیتی پشتیبانی خواهد کرد. البته عدم پشتیبانی آن از حالت 16 بیتی، خود یک مشکل و نقص نسبی به حساب می‌آید.

طبق گفته‌های قبلی، با اشاره سه انگشت خود می‌توانید پخش موسیقی را از طریق دستگاه‌های پشتیبانی کننده از سرویس DLNA دنبال کنید. از دیگر سرویس‌های پخش بی‌سیم این گوشی، پشتیبانی از بلوتوث با تکنولوژی aptX است.

گوشی E9 پلاس دارای رادیو FM نیز هست، گرچه این سرویس از RDS پشتیبانی نمی‌کند. خروج صدای آن از طریق بلندگوهای جلوی گوشی بسیار لذت‌بخش خواهد بود، گرچه هنوز هم برای پخش رادیو، نیاز به اتصال هدفون (به عنوان آنتن) به گوشی می‌باشد.

دوربین وان E9 پلاس

همان طور که می‌دانید، کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی در نهایت به دلیل نارضایتی کاربران و همچنین جو موجود در بازار، از قرار دادن سنسورهای اولتراپیکسل خود بر روی بخش دوربین اصلی گوشی‌های تولیدی خود امتناع و دوری کرده و البته این موضوع ابتدا بر روی گوشی وان ام9 این شرکت بروز داده شد. جالب است بدانید که گوشی وان E9 پلاس تنها در این حیطه از پرچمدار سال 2015 این کمپانی تبعیت نکرده و در واقع در بخش دوربین اصلی همانند گوشی پرچمدار این کمپانی از سنسور شرکت توشیبا با دقت 20.7 مگاپیکسل و به ابعاد 1/2.3 اینچ استفاده می‌کند. تصاویر تولید شده در بهترین حالت خود دارای دقت 5,376×3,744 پیکسل خواهند بود و البته این تصاویر از نسبت تصویر غیر طبیعی 10 به 7 تبعیت خواهند نمود.

دوربین اصلی این گوشی دارای لنزی 27.8 میلی متری (در مقایسه با سنسورهای فول فریم) بوده و حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آن به f/2.2 می‌رسد. با وجود گشودگی کمتر دیافراگم این لنز نسبت به لنز دوربین اصلی گوشی‌های گلکسی اس6 سامسونگ و جی4 ال‌جی، جالب است بدانید که لنز دوربین این گوشی نسبت به لنز 28 میلی متری آن دو گوشی، وایدتر است. اما با این وجود، تصاویر ثبت شده در شرایط نوردهی یکسان به دلیل گشودگی کمتر دیافراگم دوربین اصلی این گوشی، تیره‌تر خواهند بود. همچنین دوربین این گوشی دارای هیچ گونه سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نمی‌باشد.

gsmarena_003رابط کاربری اپلیکیشن دوربین این گوشی، مشابه آن چیزی است که در گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی دیده می‌شود. البته ظاهر آن نیز برگرفته از نسل قبلی آن یعنی گوشی وان ام8 است. در این برنامه گزینه‌های Selfie و Camera به همراه Panorama پیش رویتان قرار دارند که می‌توانید به تعداد این حالات بیفزاید. هم اینک به طور پیشفرض، مود‌های Bokeh (برای ایجاد اثر بوکه و محو شدن محیط پشت سوژه)، Photo Booth (قرار‌‌گیری 4 عکس در یک قاب) و Split Capture (ثبت تصاویر با هر دو دوربین عقب و جلو به طور همزمان) در این اپلیکیشن موجود هستند.

از جهتی دیگر، دوربین وان E9 پلاس توانایی عکاسی در مود‌های HDR، ماکرو، Night mode و حتی حالتی کاملا دستی را نیز داشته و همچنین تنظیمات دقیقی نیز در زمینه حداکثر میزان حساسیت سنسور (ISO)، میزان جبران نور‌دهی، تراز سفیدی و تطابق خودکار عکس وجود دارند.

با لمس و نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش، تنظیمات نوردهی و فوکوس دوربین گوشی قفل خواهند شد. همچنین از کلیدهای کنترل صدای گوشی نیز می‌توان به عنوان تنظیم بزرگنمایی (زوم) یا برای گرفتن عکس استفاده کرد.

کیفیت عکاسی وان E9 پلاس

مسلما به دلیل بهره‌گیری از سخت افزاری‌های مشابه، هر آنچه که در مورد دوربین گوشی وان ام9 گفته شد، تقریبا در مورد این گوشی و دوربین آن نیز صدق خواهد کرد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی دارای جزئیات تصویر بسیار بالایی بوده و البته میزان نویز تصاویر نیز کمی بیشتر از حد انتظاراتمان بود.

همچنین سنسور تصویر موجود در ماژول دوربین اصلی این گوشی، تصاویری با گستره دینامیکی محدودی را به ثبت می‌رساند و در واقع این طور به نظر می‌رسد که با تعویض بدنه گوشی (زیرا این حسگر در ماژول دوربین اصلی گوشی وان ام9 نیز موجود است)، عملکرد این سنسور هیچ گونه تغییری نکرده است. همچنین در مناظری که دارای اختلاف کنتراست تصویر بسیار بالایی هستند، تصاویر ثبت شده به صورت سیاهی محض سایه‌ها (در تصویر اول هنگام ثبت تصاویر برگ‌های درخت) یا سفیدی محض روشنایی‌ها ثبت خواهند شد.

شاید فکر کنید که از نظر سخت افزاری، ماژول دوربین اصلی گوشی‌های وان ام9 و وان E9 پلاس با هم کاملا برابرند، اما این موضوع صحت نداشته و تعدادی اختلاف در بخش پردازش تصویر در میان این دو وجود دارد. در حقیقت تصاویر خروجی دوربین اصلی گوشی وان E9 پلاس در مقایسه با وان ام9، دارای رنگ‌های گرم و غلیظ‌تری است. البته اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، باید گفت که کیفیت تصاویر تولید شده توسط دوربین اصلی گوشی وان ام9 بیشتر به واقعیت نزدیک بوده و در کنار آن، تصاویر دوربین گوشی وان E9 پلاس کمی به رنگ زرد تمایل دارد.

علاوه بر آن، در مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این دو گوشی متوجه می‌شویم که عکس‌های دوربین وان ام9 بسیار شارپ و واضح‌تر بوده و در کنار آن، تصاویر دوربین E9 پلاس کمی محوتر شده و از وضوح آن گرفته شده است. در بخش زیر می‌توانید به راحتی، تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های اصلی دو گوشی وان ام9 و وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی را در شرایط یکسان با یکدیگر مقایسه و بررسی کنید:

 

همان طور که در بخش‌های پیشین گفته شد، دوربین این گوشی دارای مود HDR نیز می‌باشد و هدف از عکاسی و استفاده از آن، افزایش گستره دینامیکی تصاویر و بهبود بخشیدن به تصاویر ثبت شده از سایه‌ها و روشنایی‌های منظره می‌باشد. در نهایت با بررسی تصاویر به ثبت رسیده در این حیطه به این نتیجه می‌رسیم که این حالت، مود نمایشی و خیالی نبوده و تصاویر ثبت شده دارای وضوح بسیار بالایی هستند. همچنین رنگ‌ها در آن به خوبی به نمایش در آمده‌اند و نتایج نهایی به شکلی است که می‌توان از تصاویر ثبت شده در زمینه‌های مختلفی استفاده کرده و از دیدن آنها لذت برد.

عکاسی در حالت ماکرو (عکاسی از اجسام کوچک) یکی از بخش‌هایی است که دوربین گوشی وان E9 پلاس در آن ضعف داشته و در واقع در حالت‌های Auto (خودکار) یا Macro (ماکرو) نتوانستیم فوکوس بسیار خوبی بر روی اجسام نزدیک به لنز دوربین اصلی این گوشی داشته باشیم. همان طور که در تصویر زیر دیده می‌شود، فوکوس بسیار دشواری را بر روی این مجسمه انجام داده‌ایم و البته جالب است بدانید که فوکوس انتخاب شده، بر روی آرنج سمت چپ این شوالیه بود. اما از آنجایی که دوربین این گوشی توان فوکوس در این سطح نزدیک را نداشت، بر روی بخش دورتری از مجسمه (صورت آن) فوکوس کرده است.

نمونه تصویر ماکرو ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی وان E9 پلاس

نمونه تصویر ماکرو ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی وان E9 پلاس

در دوربین سلفی این گوشی نیز از ماژول اولتر‌اپیکسل 4 مگاپیکسلی شگفت‌انگیز کمپانی اچ‌تی‌سی استفاده شده است. این قطعه تشابه زیادی به ماژول قرار گرفته در دوربین اصلی وان ام8 داشته و تنها تفاوت این دو، نبود فوکوس خودکار در دوربین سلفی وان E9 پلاس است. دوربین مکالمه‌ای این گوشی از حسگری از نوع BSI CMOS بهره می‌برد و حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 26.8 میلی‌متری از مشخصات اصلی لنز موجود در آن است. دوربین سلفی این گوشی توانایی ضبط فیلم با دقت 1080p را نیز به همراه دارد. در بخش زیر شاهد نمایش عکس سلفی ثبت شده توسط دوربین 4 مگاپیکسلی جلویی گوشی وان E9 پلاس هستیم:

نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی گوشی وان E9 پلاس

نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی گوشی وان E9 پلاس

برای مقایسه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی وان E9 پلاس با دیگر گوشی‌های قدرتمند در این زمینه می‌توانید  بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

کیفیت فیلمبرداری وان E9 پلاس

جالب است بدانید که دوربین اصلی گوشی هوشمند وان E9 پلاس قادر است در بهترین حالت خود، تصاویر با دقت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند. همچنین در کنار آن، این دوربین قادر است در حالت 1080p، تصاویر با نرخ 30 فریم بر ثانیه را ضبط کرده و علاوه بر آن در حالت Fast FHD، تصاویر را با نرخ 50 فریم بر ثانیه در حافظه گوشی ذخیره کند. همچنین این گوشی دارای حالت ضبط اسلوموشن تصاویر نیز بوده و می‌تواند در حالت 720p (اچ‌دی)، تصاویر را با نرخ 120 فریم بر ثانیه به ثبت برساند (در نهایت تصاویر اسلوموشن در حالت نرخ 30 فریم بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره خواهند شد و می‌توانید از این جهت، چهار برابر تصاویر ضبط شده خود را کندتر کنید).

در بخش حالت ضبط ویدئویی دوربین این گوشی، مود‌های خاصی وجود ندارد. ولی در طراحی اپلیکیشن آن از دکمه مخصوصی برای فعال‌سازی این حالت استفاده شده است. این مورد باعث راحتی کاربران بوده ولی متاسفانه یکی از نقص‌های آن، عدم توانایی کاربر در کادر‌بندی صحنه مورد تصویربرداری قرار گرفته قبل از فشردن دکمه ضبط فیلم است. این مورد بسیار مشکل‌آفرین خواهد بود زیرا مود‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری این گوشی دارای زاویه دید‌های متفاوتی بوده و هر دوی آنها به طور مشترک از یک زاویه خاص، صحنه و سوژه مورد نظر را ثبت نمی‌کنند. در این حالت، تنها راه ممکن، شروع ضبط فیلم و سپس کادر‌بندی کلیپ است.

اما بخش آزار دهنده در مورد حالت ضبط تصاویر  4K این گوشی مربوط به زاویه بسیار بسته آن می‌شود. در واقع این احتمال می‌رود که پیکسل‌های فعال در حالت 2160p (همان 4K) در بخش وسطی سنسور واقع شده باشند. همچنین با استفاده از این حالت، تنها می‌توانید کلیپ‌هایی با حداکثر مدت زمان 6 دقیقه بسازید.

تصویر‌برداری با دقت 4K، میزان حجم 55 مگابیت را در هر ثانیه بر روی حافظه گوشی اشغال خواهد کرد و البته، صدای آن نیز به صورت استریو و با بیت‌ریت 64 کیلو‌بیت بر ثانیه ثبت خواهد شد. فیلم‌برداری با دقت 1080p نیز در هر ثانیه، حجمی معادل17 مگابیت را در حافظه کاربر پُر خواهد کرد و در این حالت، کیفیت صدا بسیار خوب بوده و بیت‌ریت مربوط به آن به 192 کیلو‌بیت بر ثانیه می‌رسد.

کیفیت تصاویر ضبط شده در حالت 4K، بسیار خوب بوده و مشابه حالت عکاسی آن است. جزئیات تصاویر بسیار دقیق و مشخص بوده و در کنار آن رنگ‌ها موجود در تصاویر به رنگ زرد تمایل دارند. همچنین گستره دینامیکی تصاویر نیز همانند حالت عکاسی، محدود است.

همچنین در هنگام فیلمبرداری در حالت 1080p، جزئیات تصاویر کمتر از آن چیزی بود که از آن انتظار داشتیم. اما در نهایت، کیفیت تصاویر در حد بسیار خوبی بوده و نسبتا رضایت بخش هستند.

به منظور مشاهده نمونه کلیپ‌های ضبط شده توسط دوربین اصلی گوشی وان E9 پلاس بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید (بهتر است بدانید که هیچ ویرایش خاصی بر روی این کلیپ‌ها صورت نگرفته است):

تصویر ضبط شده با دقت 4K با نرخ 30 فریم برثانیه با حجم 56 مگابایت

تصویر ضبط شده با دقت 1080p با نرخ 30 فریم برثانیه با حجم 32 مگابایت

همچنین به منظور  مقایسه حالات 4K دوربین اصلی گوشی وان E9 پلاس با دیگر گوشی‌های فعال در این زمینه می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

Video Compare ToolVideo Compare ToolVideo Compare Tool

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری:

در ابتدای این مقاله به بررسی دقیق اپلیکیشن HTC Zoe گوشی وان E9 پلاس پرداختیم. متوجه شدیم که این برنامه از جمله اپلیکیشن‌های اختصاصی کمپانی اچ‌تی‌سی بوده و در عرصه به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو‌های کاربران فعال است. با استفاده از ویژگی landmark این برنامه، ویدئوهایی از آلبوم‌های تصاویر کاربر ساخته می‌شود. برای استفاده از برنامه‌، می‌بایست اکانت اچ‌تی‌سی خود را فعال کنید. در ادامه می‌توانید با دیگر کاربران موجود در این شبکه ارتباط داشته باشید.

در بخشی دیگر به سراغ اپلیکیشن گالری این گوشی رفته و دیدیم که این برنامه در کنار ویژگی‌های استاندارد، دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار کاربری و جالبی بوده و امکان چینش تصاویر بر اساس محل ثبت تصاویر و یا زمان آن نیز وجود خواهد داشت. همچنین جالب است بدانید که کاربر می‌تواند بر اساس تصویرهای مشابه نیز به جستجوی در این بخش بپردازد. علاوه بر آن، این برنامه دارای ابزارهای بسیار زیادی به منظور ویرایش تصاویر بوده و این ابزارها از سطح مبتدی تا پیشرفته قابل استفاده خواهند بود. همچنین جالب است بدانید که اپلیکیشن گالری و پلیر‌های ویدئو‌یی و موزیک این گوشی از جسجر لمسی حرکت دادن سه انگشت به سمت بالای نمایشگر پشتیبانی کرده و در واقع در این حالت فایل چند رسانه‌ای مزبور از طریق سرویس DLNA به دستگاه‌های پخش کننده چند رسانه‌ای و پشتیبانی کننده از این سرویس منتقل خواهند شد.

در ادامه کار به سراغ اپلیکیشن پخش ویدئو گوشی وان E9 پلاس رفته و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. اما بهتراست بدانید که این گوشی دارای هیچ گونه ویدئو پلیر اختصاصی نبوده و در واقع فایل‌های ویدئویی از طریق برنامه گالری یا برنامه مدیریت فایل‌ها به نمایش در خواهند آمد. همچنین این برنامه از فرمت‌های بسیار رایجی همچون AVI و MP4 و همچنین XviD و DivX و حتی MKV وWMV پشتیبانی می‌کند. اما متاسفانه در این زمینه، برنامه مزبور از فرمت‌های تصویر MOV و صوتی AC3 پشتیبانی نمی‌کند. همچنین این برنامه از رابط کاربری بسیار ساده‌ای برخوردار بوده و در کنار آن از نمایش زیرنویس نیز پشتیبانی نمی‌شود. در نهایت انگار کمپانی اچ‌تی‌سی با زبان بی‌زبانی در حال گفتن این موضوع است که کاربران به منظور بهره‌گیری از قابلیت‌های بیشتر و پیشرفته‌تر می‌بایست از پلیرهای قدرتمند جانبی استفاده نمایند.

در بخش بعدی به سراغ بررسی اپلیکیشن پخش موزیک وان E9 پلاس رفتیم و دیدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های فعال در این زمینه از طراحی چند زبانه‌ای استفاده می‌کند. در هنگام گشودن این برنامه و برای اولین بار، ابتدا برنامه درخواستی مبنی بر دانلود تصاویر مربوط به آلبوم، خواننده و لیریک‌های آهنگ (متن شعر آهنگ) را به نمایش می‌گذارد. همچنین این برنامه از هر گونه اکولایزری بی‌بهره بوده و تنها از قابلیت بوم سوند و آن هم در هنگام اتصال هدفون‌ها بهره می‌برد. در کنار آن، این گوشی از فرمت FLAC در حالات  24 بیتی پشتیبانی می‌کند و در کنار پخش موزیک از طریق DLNA،  پشتیبانی از بلوتوث با تکنولوژی aptX نیز در لیست وظایف آن قرار می‌گیرد. 

در کنار این موارد، گوشی E9 پلاس دارای رادیو FM نیز بوده و البته این سرویس از ویژگی RDS پشتیبانی نمی‌کند، اما در نهایت وجود داشتن آن بهتر از فقدانش است.

در ادامه و در بخشی جالب و هیجان‌انگیز به بررسی دوربین این گوشی پرداختیم و در سه بخش اپلیکیشن دوربین گوشی، حالت‌ عکاسی و حالت فیلمبرداری، به بخش‌های مختلف بررسی‌های این مقاله خاتمه دادیم. 

در ابتدا کار به معرفی مشخصات فنی دوربین اصلی این گوشی پرداخته و گفتیم که این قسمت از دوربین دارای مشخصه فنی برابر با گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی است. البته در ادامه به این موضوع نیز اشاره شد که دو دوربین دارای سیستم پردازش تصویر متفاوتی بوده و به همین دلیل رنگ و لعاب خروجی تصاویر با یکدیگر تفاوت دارند. اپلیکیشن دوربین این گوشی نیز دارای ابزارها و ویژگی‌های مختلفی بوده و حالت‌های Selfie و Camera به همراه Panorama و همچنین مود‌های Bokeh و Photo Booth و Split Capture و در کنار آن، مود‌های HDR، ماکرو، Night mode از جمله دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشند. 

در ادامه کار به بررسی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی و مقایسه آن با دوربین اصلی گوشی وان ام9 پرداختیم. تصاویر ثبت شده از گوشی وان E9 پلاس دارای گستره دینامیکی محدودی بوده و نویز تصاویر در آن کمی بالاتر از حد معمول است. همچنین در مقایسه با تصاویر دوربین گوشی وان ام9، این تصاویر دارای غلظت رنگی بالاتری بوده و رنگ‌ها تمایل بیشتری به رنگ زرد دارند. همچنین تصاویر این گوشی نسبت به وان ام9 دارای وضوح و شارپنس کمتری هستند. البته در این زمینه، تصاویر گوشی وان ام9 بیشتر واقعی به نظر می‌رسند. در کنار آن این گوشی دارای  مود HDR نیز بوده و در هنگام استفاده از این مود، تصاویر با گستره دینامیکی بیشتری به ثبت خواهند رسید. همچنین حالت عکاسی از اجسام کوچک (حالت ماکرو) این گوشی نیز تعریفی نداشته و در واقع دوربین اصلی گوشی نمی‌تواند بر روی اجسام و سوژه‌های بسیار نزدیک به لنز دوربین فوکوس خوبی را انجام دهد. در ادامه به بررسی دوربین سلفی اولتراپیکسل این گوشی نیز پرداختیم و متوجه شدیم که این دوربین دارای سیستم فوکوس ثابتی بوده و دارای حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.0 می‌باشد. 

در نهایت به بخش بررسی کیفیت فیلمبرداری این گوشی وارد شدیم. در این بخش با هم دیدیم که گوشی مزبور دارای گزینه‌های مختلفی به منظور ضبط فیلم می‌باشد. فیلمبرداری با دقت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه، در حالت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه و همچنین در حالت 1080p و با نرخ 50 فریم بر ثانیه از جمله گزینه‌های موجود در پیش روی کاربر خواهند بود. همچنین این گوشی می‌تواند با دقت اچ‌دی (720p) به ضبط فیلم در حالت اسلوموشن (با سرعت 120 فریم بر ثانیه) اقدام نماید. در ادامه متوجه شدیم که کیفیت تصاویر ضبط شده در حالت فیلمبرداری مشابه آن چیزی است که در حالت عکاسی دیده شد و تصاویر با گستره دینامیکی محدود و البته با تمایل به رنگ زرد ضبط می‌شوند. البته وجود گزینه ضبط تصاویر با دقت 4K، حالت بسیار پیشرفته‌ای بوده و تصاویر با دقت بسیار زیادی به ثبت می‌رسند. در پایان به دلیل قرار دادن این گزینه بر روی این گوشی از کمپانی اچ‌تی‌سی تشکر می‌کنیم.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال