نقد و بررسی تخصصی گوشی اسند میت 7 هواوی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت]

گوشی اسند میت 7 اولین گوشی کمپانی چینی هواوی می‌باشد که در قالب یک فبلت سطح بالا از این شرکت عرضه می‌شود و همانطور که به یاد دارید در سال‌های نه چندان دور، این کمپانی اقدام به رونمایی از دو فبلت دیگر در سری میت (Mate) نیز نموده بود که البته رقیب بسیار جدی و […]

گوشی اسند میت 7 اولین گوشی کمپانی چینی هواوی می‌باشد که در قالب یک فبلت سطح بالا از این شرکت عرضه می‌شود و همانطور که به یاد دارید در سال‌های نه چندان دور، این کمپانی اقدام به رونمایی از دو فبلت دیگر در سری میت (Mate) نیز نموده بود که البته رقیب بسیار جدی و سر‌سختی برابر فبلت‌های رده بالای بازار به حساب نمی‌آمدند. اما هم اینک کمپانی هواوی با معرفی فبلت اسند میت 7، با اعتماد به نفس بالا این گوشی را به عنوان رقیبی جدی برای فبلت‌های شرکت‌های مشهور و بزرگ دنیا معرفی می‌کند. اما ممکن است عدد افزوده شده به نام این گوشی شما را کمی گیج کند. پس بهتر است بدانید که این گوشی دارای صفحه نمایشی به ابعاد 6 اینچ بوده و ظاهری بسیار حرفه‌ای و لوکس را به خود اختصاص داده است. همچنین سخت‌افزار این گوشی نیز بسیار قدرتمند بوده که مسلما در بخش‌های آینده به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. این گوشی با داشتن تمامی امکانات و ویژگی‌ها در حد بسیار عالی، می‌تواند به طور مستقل با رقیبان خود دست و پنجه نرم کند و دیگر جزو آن دسته از گوشی‌های شرکت چینی هواوی نمی‌باشد که به آرامی و با خزیدن از کنار رقبای خود، آنها را کنار بگذارد.

گوشی اسند میت 7 هواوی تقریبا در تمامی جنبه‌ها باعث شگفتی شما خواهد شد. بدنه این فبلت از جنس آلمینیوم بوده و بسیار لوکس و زیباست. در کنار آن، صفحه نمایش آی‌پی‌اس 6 اینچی این دستگاه با دقت تصویر 1080p خود‌نمایی می‌کند. همچنین شرکت هواوی در این دستگاه از تراشه تولید شده توسط خود با نام Kirin 925 استفاده کرده است. این گوشی‌ بسیاری از شبکه‌های ارتباطی را پشتیبانی خواهد کرد و دوربینی با حسگر 13 مگاپیکسلی در پشت گوشی قرار گرفته است.

شاید بر روی کاغذ، هواوی در تولید گوشی‌هایی مجهز به حسگر اثر انگشت کمی تازه‌کار باشد اما بهتر است بدانید که این کمپانی در یاد‌گیری از دیگران بسیار ماهر است. پیاده‌سازی این ویژگی بر روی گوشی اسند میت 7 بسیار ماهرانه و عالی انجام گرفته و با بسیاری از گوشی‌های رده بالای شرکت‌های بزرگ دنیا قابل مقایسه است. این فبلت دارای حسگر اثر انگشت بر روی قاب پشتی خود بوده و دسترسی به آن از این جهت بسیار آسان است. از این جهت کار با این گوشی بسیار سریع و روان و در عین حال مطمئن بوده و از طرفی دیگر می‌توانید تمامی پرداخت‌های خود را نیز به همراه آن و با کمک سرویس NFC گوشی انجام دهید.

البته قبل از ادامه ماجرا و وارد شده به بررسی کامل این گوشی حتما می‌بایست به نکته‌ای قابل توجه اشاره کنیم و آن هم وجود باطری قدرتمندی با ظرفیت 4100 میلی‌آمپر ساعت در درون اسند میت 7 می‌باشد. شرکت هواوی مدعی‌ است که گوشی اسند میت 7 با بهره‌گیری از این باطری قدرتمند می‌تواند دوام بسیار خوبی داشته و کاربر از کار کردن طولانی مدت با این گوشی لذت ببرد. البته به شما قول می‌دهیم که در بخش‌های آینده به بررسی دقیق باطری این گوشی غول‌آسا پرداخته و آن را در تمامی جوانب و حتی در حالت خاموش بودن حالت Ultra Power Saving نیز مورد کاووش قرار خواهیم داد.

مشخصات فنی گوشی

– دارای ابعاد دقیق 157 × 81 × 7.9 میلی‌متر و وزن 185 گرم

– صفحه نمایشی لمسی خازنی از نوع IPS LCD در ابعاد 6 اینچ با دقت تصویر 1080p و پشتیبانی از طیف 16 میلیون رنگ به همراه پوشش محافظ گوریلا گلس نسل 3، قابلیت استفاده از دستکش برای کار با دستگاه

– مجهز به نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندروید منتسب به کیت‌کت به همراه رابط کاربری اختصاصی هواوی بنام اِموشن نسخه 3.0

– مجهز به تراشه Kirin 925 هواوی شامل چهار هسته  Cortex A15 با فرکانس کاری 1.8 گیگا‌هرتز به همراه چهار هسته Cortex A7 با فرکانس کاری 1.3 گیگا‌هرتز و واحد گرافیکی Mali-T628 به همراه دو یا سه گیگا‌بایت حافظه RAM (در نسخه‌های مختلف)

– مجهز به دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل به همراه فوکوس خودکار و دارای فلاش LED و قابلیت فیلم‌برداری با دقت 1080P با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 720P و دارای ویژگی عکاسی سلفی عریض

– مجهز به سنسور اسکنر اثر انگشت

– دارای نسخه‌های 16 و 32 گیگا‌بایتی به همراه شکاف کارت حافظه در کنار بدنه گوشی و پشتیبانی از ویژگی hot swap

– دارای رادیو FM به همراه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا

– مجهز به سرویس حذف نویز محیط توسط میکروفون اختصاصی

– پشتیبانی از خطوط ارتباطی LTE با استاندارد Cat. 6 با سرعت دانلود 300 مگا‌بیت بر ثانیه

– دارای نسخه دو سیم‌ کارته عرضه شده برای بعضی از بازار‌های دنیا و امکان انتخاب شکاف دوم دستگاه به عنوان شیار کارت حافظه جانبی microSD یا سیم کارت دوم

– مجهز به باطری 4100 میلی‌آمپر ساعتی

 

معایب بزرگ

– باطری این گوشی توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشد

– قابلیت فیلم‌برداری با دقت 4K یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه وجود ندارد

– با توجه به سطح قیمتی دستگاه می‌بایست با رقیبانی که نمایشگری با دقت QHD دارند، رقابت کند

 

واقعا چه بلایی بر سر کمپانی هواوی آمده است که به این شکل میزان حافظه رم و داخلی این گوشی را تنظیم کرده است؟ شرکت هواوی به تقلید از کمپانی ال‌جی در عرضه گوشی جی3، دو نسخه از گوشی اسند میت 7 را در نظر گرفته است که نسخه ضعیف‌تر دارای حافظه RAM دو گیگا‎بایتی بوده و حافظه داخلی آن معادل 16 گیگا‎‌بایت است. این در حالی است که نسخه قوی‌تر این گوشی از حافظه RAM سه گیگا‎بایتی بهره برده و حافظه داخلی آن به 32 گیگا‎بایت می‌رسد. یکی از احتمالات می‌تواند تلاش شرکت هواوی برای رقابت به طور همزمان در دو حوزه از سطح گوشی‌های موجود در دنیا باشد. البته در این میان می‌توان به این گوشی نسبتا عالی نقص‌هایی هم وارد کرد و آن هم عدم پیاده‌سازی امکانات بهتر برای فیلم‌برداری یا عدم بروز‌رسانی حسگر دوربین گوشی و همچنین تراشه موجود در آن است.

در تصاویر زیر شاهد قرار‌گیری گوشی اسند میت 7 هواوی در دو رنگ متفاوت هستیم:

اما مسلما وجود بدنه آلمینیومی به همراه ابعاد بسیار کوچک گوشی (حتی کوچکتر از گوشی آیفون6 پلاس اپل) با توجه به نمایشگر بزرگ و 6 اینچی آن و همچنین باطری بسیار قدرتمند این فبلت، گوشی هوشمند اسند میت 7 هواوی را به دستگاهی ارزشمند تبدیل کرده و آن را برای رقابتی سر‌سختانه با مدعیان این حوزه آماده می‌کند. پس بهتر است به بخش بعدی رفته و در مورد این گوشی اطلاعات دقیق‌تری بدست آوریم و آن را به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

محتویات درون جعبه

در درون جعبه نسخه خرده‌فروشی اسند میت 7 لوازم جانبی استانداردی همچون شارژر 2 آمپری بسیار کوچک و جمع و جور، یک کابل microUSB  و یک هدست از نوع داخل گوشی و معمولی از نوع گرد وجود دارد. در درون این جعبه به مورد خاص دیگری بر‌نخواهید خورد و در نهایت شاهد قرار‌گیری خود گوشی هستید. مسلما تا اینجای کار هواوی در عرضه یک گوشی حرفه‌ای و سطح بالای بازار (در حوزه لوازم جانبی پیش‌فرض) خیلی ماهرانه عمل نکرده است.

ظاهر کلی گوشی

گوشی اسند میت 7 هواوی یک فبلت بسیار بزرگ به حساب می‌آید و مسلما هیچکس منکر آن نیست ولی ابعاد این گوشی معادل 157 × 81 × 7.9 میلی‌متر بوده و دارای وزنی برابر 185 گرم می‌باشد و در مقایسه با گوشی آیفون 6 اپل که دارای نمایشگری به ابعاد 5.5 اینچ است، بسیار جمع و جور و کوچک به نظر می‌رسد. همچنین در مقایسه با گوشی گلکسی نوت 4 سامسونگ (با به همراه داشتن صفحه نمایش 5.7 اینچی) در تمامی جنبه‌ها از این گوشی کوچکتر و حتی باریک‌تر است. بهتر است بدانید که گوشی اسند میت 7 هواوی دارای نمایشگری به ابعاد 6 اینچ بوده و این در حالی است که از دو گوشی نام برده که از بهترین و برجسته‌ترین فبلت‌های حال حاضر دنیا هستند، برتری محسوسی دارد. پس می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که شرکت هواوی در این بخش کاملا رضایت‌بخش عمل کرده و گوی سبقت را از رقیبان خود ربوده است.

طراحی و کیفیت ساخت

ساخته شدن 95 درصد از سطح گوشی از آلومینیوم، گوشی اسند میت 7 هواوی را به رقیبی جدی برای گوشی‌های سطح بازار و مخصوصا تولیدات کمپانی بزرگ اپل تبدیل کرده است. همچنین ساخته شدن این گوشی از فلز آلومینیوم، ظاهری کاملا حرفه‌ای و جدی و در عین حال لوکسی به آن بخشیده است که قبلا در گوشی‌های سری میت هواوی قابل مشاهده نبود.

وقتی که گوشی اسند میت 7 را در دستان خود می‌گیرید، گوشه‌های کناری دستگاه شما را به یاد گوشی آیفون 5 اپل خواهد انداخت و این در حالیست که وقتی گوشی را بر‌می‌گردانید، فاب پشتی دستگاه نیز شباهت بسیار زیادی به گوشی وان مکس اچ‌تی‌سی دارد و این مورد نیز به خاطر محل قرار‌گیری حسگر اثر انگشت و دیگر موارد قابل مشاهده است. البته این گوشی در قسمت جلویی خود نیز شباهت اندکی به گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت اچ‌تی‌سی دارد ولی مسلما دلیل هواوی برای انکار مورد اخیر، وجود نمایشگر 6 اینچی این گوشی در کنار حاشیه بسیار کم دستگاه در کناره‌های نمایشگر است. این موضوع چنان است که در نگاه اول به گوشی فریب خورده و آن را بدون حاشیه می‌پندارید. جالب است بدانید که نسبت سطح صفحه نمایش گوشی به سطح پنل جلویی دستگاه به عدد بسیار بالای 83 درصد می‌رسد که خود رکورد بسیار بالایی به حساب می‌آید.

مسلما گوشی اسند میت 7، بهترین فبلتی است (و شاید از جهاتی بهترین گوشی) که کمپانی هواوی تا به این تاریخ ساخته است. اگر یادتان باشد گوشی اسند پی 6 این شرکت بسیار باریک بود و در برهه‌ای رکورد‌دار کم ضخامت‌ترین گوشی دنیا به حساب می‌آمد ولی حالا گوشی اسند میت 7 به لحاظ وجود بدنه آلومینیومی خود و کیفیت بالای آن به همراه ویژگی‌های منحصر به فرد مورد توجه همگان است. و زمانی که با در دست گرفتن این گوشی پی می‌برید که ابعاد این فبلت مشابه فبلت 5.5 اینچی اپل است، مطمئنا از مهندسین و طراحان زبده شرکت هواوی تشکر خواهید کرد.

دکمه‌ها و کنترل‌ها

تقریبا تمامی سطح گوشی اسند میت 7 هواوی بوسیله صفحه نمایش آی‌پی‌اس 6 اینچی و فول‌اچ‌دی آن احاطه شده است. حاشیه نمایشگر (فاصله کناره نمایشگر با کناره بدنه گوشی) بسیار کم بوده و اگر صفحه نمایش گوشی را خاموش کرده و سپس به آن نگاه کنید، متوجه وجود حاشیه در این گوشی نخواهید شد. لوگوی شرکت هواوی در زیر نمایشگر گوشی به چشم می‌خورد و دورین سلفی 5 مگاپیکسلی به همراه خروجی صدای مکالمات و چند عدد حسگر در بالای آن خود‌نمایی می‌کنند. البته شرکت هواوی از طراحی بلندگو‌های گوشی وان مکس اچ‌تی‌سی برای فبلت اسند میت 7 استفاده کرده است و این موضوع به وضوح در پشت گوشی به چشم می‌خورد. البته هواوی بر‌خلاف اچ‌تی‌سی از یک بلندگو برای این گوشی استفاده کرده است.

در سمت چپ میت 7 شاهد قرار‌گیری شکاف‌هایی با ویژگی hot swappable (یعنی قابلیت تعویض سخت‌افزاری در حالت روشن بودن دستگاه) هستیم. این شکاف‌ها مربوط به شیار microSD و microSIM بوده و برای باز کردن هر دو قسمت نیاز به کمک گرفتن از سوزن مخصوص این کار می‌باشد (که در جعبه خریداری شده گوشی این سوزن وجود دارد).

نسخه دو سیم‌کارته این گوشی (عکس‌های زیر) دارای مزیت بسیار جالبی است و آن هم در صورت نیاز امکان قرار‌گیری سیم‌کارت دوم در ابعاد نانو در محل قرار‌گیری شیار کارت حافظه جانبی است. لازم است بدانید که ابعاد قابل پشتیبانی محل شیار سیم‌کارت اول از نوع میکرو بود. بر‌خلاف شکل قرار‌گیری حافظه میکرو‌اس‌دی، سیم‌کارت نانو (سیم‌کارت دوم) به صورت عمود در شیار مشخص شده قرار می‌گیرد. باید صادقانه گفت که این ترفند بسیار ماهرانه بوده و کاربران و طرفداران این گوشی از شنیدن آن بسیار خوشحال خواهند شد.

در سمت راست گوشی نیز شاهد قرار‌گیری دکمه‌ها کنترل صدا و همچنین پاور گوشی هستیم. هر دو دکمه از آلومینیوم برس خورده ساخته شده‌اند و در حالی که بسیار کوچک به نظر می‌رسند اما دسترسی و فشردن آنها بسیار آسان است.

سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و همچنین میکروفون دوم گوشی در بالای آن قرار دارد و در طرف دیگر، میکروفون اول به همراه پورت microUSB در پایین بدنه قرار گرفته‌اند.

بخش چشتی دستگاه از قسمت‌های قابل توجه آن می‌باشد. مسلما این بخش از مست 7 شباهت بسیار زیادی به طراحی قاب پشتی گوشی وان مکس اچ‌تی‌سی دارد و مکان قرار‌گیری حسگر اثر انگشت به شباهت آن می‌افزاید. اما در حالی که به شباهت‌های این دو فکر می‌کنیم باید این موضوع را نیز متذکر شد که حسگر اسکنر اثر انگشت میت 7 بسیار نوآورانه‌تر بوده و از سرویس تشخیص 8 بیتی سطح خاکستری بهره‌مند بوده و قابلیت خواندن اثر انگشت در تمامی زوایا (360 درجه) را دارد. حتی می‌توان از انگشتان خیس برای این منظور استفاده کرد. اما مسلما مقایسه آن با سنسور‌های گوشی‌های سطح بالا‌تر شاید کار درستی نباشد. این سنسور به منظور فعال شدن  و تشخیص اثر انگشت کاربر نیاز به فشردن انگشت دست بر روی آن داشته و احتمالا این روش مبتکرانه از انجام عمل خسته‌کننده کشیدن انگشت بر روی حسگر (موجود بر روی گوشی‌های پیشین شرکت سامسونگ) کمی نوآورانه‌تر و آسان‌تر به نظر بیاید.

در تصاویر زیر شاهد محل قرار‌گیری حسگر اثر انگشت در زیر دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی میت 7 هواوی هستید:

با وجود افزایش دقت حسگر پشتی دستگاه به 13 مگاپیکسل، اما هنوز این دوربین تنها توانایی فیلم‌برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را داشته و این در حالی است که رقیبان جدی این گوشی حداقل از همین دقت با نرخ 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. دقت فیلم‌برداری دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی نیز در حد معمولی 720p قرار دارد. باطری 4100 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی نیز به دلیل یک‌پارچه ماندن بدنه فلزی گوشی توسط کاربر قابل تعویض نخواهد بود.

 خلاصه این قسمت: در ابتدای بررسی به معرفی گوشی اسند میت 7 هواوی پرداختیم، جایی که این گوشی 6 اینچی در قالب یک فبلت خوش دست ظاهر شده و ابعاد و حاشیه بسیار کم آن به همراه بدنه فلزی و خوش ساخت برس خورده این گوشی، جایی را برای انتقاد از آن باقی نمی‌گذاشت. همچنین وجود باطری غول‌آسایی با ظرفیت 4100 میلی‌آمپر ساعت در زیر قاب جدا‌نشدنی این گوشی از دیگر ویژگی‌های جالب و بی‌نظیر این گوشی به حساب می‌آید. البته کمپانی هواوی، بسیاری از ویژگی‌های خوب گوشی‌های هوشمند را به عاریت گرفته و از طراحی مهندسین دیگر شرکت‌ها نیز برای این منظور کمک گرفته است. حتی در زمینه عرضه نسخه‌های مختلف گوشی نیز از رویه شرکت ال‌جی پیروی کرده است. این گوشی از ویژگی‌های بسیار جالبی بهره‌مند است که شاید بهترین آنها، وجود حسگر اثر انگشت واقع در پشت گوشی و همچنین استفاده از شیار کارت حافظه جانبی در موارد ضروری به عنوان شیار سیم کارت دوم باشد. احتمالا عدم دسترسی کاربران به باطری این گوشی و عدم وجود امکان فیلمبرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه در بالا‌ترین کیفیت از معایب این گوشی به حساب می‌آید که مطمئنا در عمل خیلی محسوس نخواهد بود. کیفیت و کمیت محتویات درون جعبه این گوشی نیز معمولی بوده و به هیچ وجه شگفت زده نخواهید شد. اما بهترین و هیجان‌انگیز‌ترین بخش این گوشی، بررسی طراحی و ظاهر این گوشی است. جایی که میت 7 بسیار عالی ظاهر شده و با وجود نمایشگری بزرگتر، تمامی رقیبان سطح بالای خود را پشت سر می‌گذارد. حاشیه بسیار کم کناره‌های نمایشگر گوشی از نکات بارز این قسمت به حساب می‌آید. در پایان کنترل‌ها و دکمه‌های این فبلت مورد بررسی قرار گرفت و از تمامی آزمایشات سر‌بلند بیرون آمد. یکی از نکات مثبت این بخش، وجود حسگر توانمند اثر انگشت در پشت گوشی با قابلیت پشتیبانی از زوایای مختلف بوده و نیاز به سُر دادن انگشت بر روی آن نیست.

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی اسند میت 7 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال