نقد و بررسی تخصصی گوشی هوآوی هانر 6 [قسمت سوم-رابط کاربری و عملکرد سخت افزار گوشی]

در دو قسمت قبل نقد و بررسی تخصصی گوشی هوآوی هانر 6، ظاهر گوشی به همراه باتری و صفحه نمایش گوشی را بررسی کردیم. حالا قصد داریم به معرفی رابط کاربری گوشی بپردازیم و در انتها عملکرد سخت افزار گوشی را با بنچمارک‌های مختلف بسنجیم.

در دو قسمت قبل نقد و بررسی تخصصی گوشی هوآوی هانر 6، ظاهر گوشی به همراه باتری و صفحه نمایش گوشی را بررسی کردیم. حالا قصد داریم به معرفی رابط کاربری گوشی بپردازیم و در انتها عملکرد سخت افزار گوشی را با بنچمارک‌های مختلف بسنجیم.

(اگر این دو بخش بررسی را ندیده اید، آنها را از دست ندهید: قسمت اولقسمت دوم)

نرم‌افزار و رابط کاربری:

همانطور که انتظار می‌رفت، هوآوی با رابط کاربری Emotion وارد شده که تا حدی این رابط کاربری موفق عمل می‌کند که اندروید 4.4.2 را به فراموشی می‌سپارد. چیزی که در این گوشی و در کل گوشی‌های شرکت هوآوی جالب به نظر می‌آید، نداشتن منوی متفاوت برای برنامه‌ها می‌باشد. در عوض در گوشی‌های هوآوی، تمامی برنامه‌ها بر روی homescreen دیده می‌شوند. در ویدیوی زیر نگاهی کوتاه به رابط کاربری این گوشی انداخته‌ایم:

[aparat]http://www.aparat.com/v/g9T8i[/aparat]

اولین چیزی که با روشن کردن گوشی با آن مواجه می‌شود، قفل صفحه نمایش گوشی می‌باشد که با یک ساعت دیجیتالی و وضعیت هوا به همراه Shortcut دوربین در گوشه پایین سمت راست توجه شما را جلب می‌کند. با کشیدن دستتان به سمت بالا منویی از وضعیت هوا به سبک iOS دیده می‌شود. تصویر زمینه بخش لاک اسکرین نیز قابل تعویض است.

gsmarena_013 (5)

gsmarena_014 (2)

بعد از باز کردن قفل گوشی، صفحه خانگی گوشی را مشاهده می‌کنید که طبق عکس تا 9 عدد هم قابل افزایش است. شما می‌توانید اسلاید مورد نظر خود را بر روی گوشی قرار داده و صفحات خانگی را به دلخواه افزایش یا کاهش دهید.

به محض استفاده از گوشی، متوجه می‌شوید که نمی‌توانید برنامه‌ها را جابه‌جا کنید (App Drawer بر روی گوشی قرار نگرفته). این یکی از بدی‌های رابط کاربری هوآوی در هانر 6 می‌باشد چرا که شاید شما قصد پنهان کردن یکی دو برنامه داشته باشید. ویجت‌های مختلفی هم طبق معمول بر روی گوشی قرار گرفته و اگر خواهان ویجت‌های متفاوتی هستید به راحتی می‌توانید آن را دانلود کنید.

gsmarena_002 (4)

gsmarena_011 (1)

سه تم نیز به صورت پیش فرض بر روی گوشی قرار گرفته که البته شما می‌توانید هر کدام از این تم‌ها را شخصی سازی کنید.

بخش مربوط به نوتیفیکیشن گوشی هم دارای دو تب است. یک تب آن برای نوتیفیکیشن‌های مربوط به برنامه‌ها و دیگری مربوط به میانبرهای مختلف اندورید می‌باشد که در تصویر مشا‌هده می‌کنید.

gsmarena_027

gsmarena_028

یک برنامه هم برای ذخیره‌ی بیشتر باتری در نظر گرفته شده که برنامه‌هایی را که بیشترین استفاده از باتری گوشی را دارند به شما نشان می‌دهد و می‌توانید آن‌ها را غیر فعال کنید.

بخش ویژه‌ی مولتی تسک بسیار ساده ولی در عین حال کاربردی می‌باشد. در مولتی تسک هوآوی عوض کردن برنامه‌ها خیلی راحت انجام می‌شود و با ویژگی Kill All می‌توانید تمامی برنامه‌های از قبل باز شده را در عرض کمتر از یک ثانیه ببندید.

بخش Google Now هم کاربرد‌های خاص خودش را دارد. این بخش با اکانت گوگل شما سینک شده و به راحتی به شما امکان دسترسی به ایمیل‌ها؛ جستجوها و بسیاری از موارد دیگر را می‌دهد. این بخش ویژه، اخبار مربوط به تیم مورد علاقه‌تان را به گوش شما می‌رساند، وضعیت آب و هوا را چک می‌کند و به شما اخطار می‌دهد، دارای ویجت اختصاصی خود است و در نهایت از فرمان صوتی نیز پشتیبانی می‌کند.

gsmarena_039

سخت افزار:

به بخش عملکرد سخت افزای گوشی می‌رسیم. هوآوی هانر 6 در بخش سخت افزار حسابی خود را آماده‌ی نبرد با بزرگان کرده. این گوشی با چیپست اختصاصی شرکت هوآوی یعنی HiSilicon Kirin 920 با چهار هسته‌ی Cortex-A15 به همراه چهار هسته‌ی Cortex-A7 وارد رقابت با دیگر پرچمداران شده است. فرکانس پردازشی این هسته‌ها به ترتیب 1.7 گیگاهرتز و 1.3 گیگاهرتز می‌باشد.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T628 برای گوشی در نظر گرفته شده که به خوبی از پس پخش ویدئو با کیفیت فول اچ‌دی برمی‌آید. (همانطور که بر روی گوشی‌های گلکسی اس 5 و نوت 3 سامسونگ برآمد). هوآوی سخاوت‌مندی خود را با قراردادن رم سه گیگابایتی بر روی گوشی نشان داده است. این مشخصات بر روی کاغذ برای یک گوشی با این قیمت فوق العاده به نظر می‌رسد و در بنچمارک‌های گرفته شده هم تا حدودی خوب عمل می‌کند.

در ابتدا سه اپلیکیشن Antutu 5.0, Geekbench 3 و Basemark OS II را تست می‌کنیم. درست است که هوآوی نتوانسته به پرچمداران دیگر شرکت‌ها با این بنچمارک برسد، اما توانسته فاصله‌ی خوبی را با آن ها در این بنچمارک‌ها حفظ کند. این را فراموش نکنید که این سه بنچمارک عملکرد چیپست به همراه عملکرد کلی دستگاه را می‌سنجند.

 

بنچمارک AnTuTu 5

بیشتر=بهتر

 

2015-03-15_140942

 

بنچمارک GeekBench 3

بیشتر=بهتر

2015-03-15_141139

هوآوی هانر 6 در بنچمارک Basemark OS II زیاد خوب عمل نکرده و می‌توان آن را با ال‌جی جی2 مقایسه کرد. همانطور که می‌دانید ال‌جی جی‌2 دارای چیپست اسنپدراگون 800 و 2 گیگابایت رم می‌باشد. نتایج این بنچمارک را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

 

 

2015-03-15_140443

دو بنچمارک بعدی مربوط به عملکرد اختصاصی پردازنده‌ی هانر 6 می‌شود. در بنچمارک اول که مربوط به یک هسته‌ی پردازنده می‌شود هوآوی توانسته در میان جدول جایی برای خود دست و پا کند، در حالی که در بنچمارک دوم که مربوط به حالت چند هسته‌ای می‌باشد، هوآوی بسیار عالی عمل کرده. این تفاوت را می‌توان بیشتر از نظر نرم افزاری به هوآوی ایراد گرفت.

2015-03-15_140513

2015-03-15_140522

نوبت به بنچمارک بعدی می‌رسد که مربوط به گرافیک هانر 6 است. متاسفانه این گوشی در این بنچمارک که Basemark X نام دارد، نتوانسته خوب عمل کند و گرافیک هانر 6 یکی از نقطه ضعف‌هایی این گوشی می‌باشد.

2015-03-15_140534

به یکی دیگر از بنچمارک‌های ضعیف هوآوی که مربوط به گرافیک و صفحه نمایش گوشی می‌شود می‌رسیم. نتایج ضعیف این بنچمارک‌ها را در حالت‌های مختلفی مشاهده می‌کنید. هوآوی در بعضی از این بنچمارک‌ها حتی از گلکسی اس 4 نیز عقب افتاده است.

(GFX 2.7 T-Rex (1080p offscreen

2015-03-15_140547

 

(GFX 2.7 T-Rex (onscreen

 

2015-03-15_140558

(GFX 3.0 Manhattan (1080p offscreen

 

2015-03-15_140608

 

(GFX 3.0 Manhattan (onscreen

2015-03-15_140618

بنچمارک‌های مربوط به وب گردی‌ هم عملکرد خوبی را از خودشان نشان ندادند. البته این بنچمارک‌ها توسط مرورگر تعبیه شده برای گوشی گرفته شده و با گوگل کروم نتایج کمی بهتر بودند.
2015-03-15_140625

2015-03-15_140632

در نهایت هوآوی در بنچمارک‌ها ما را گیج کرد؛ چرا که در تست‌هایی که از پردازنده گوشی گرفتیم توانست سربلند بیرون بیاید، اما گرافیک ضعیف این گوشی به همراه عملکرد بد وبگردی ما را برای یک تصمیم قاطع دو دل کرده. به هر حال اگر شما کار‌های گرافیکی را مد نظر ندارید و به دنبال بازی کردن با هانر 6 نمی‌گردید؛ می‌توانید به این گوشی تکیه کنید.

در قسمت بعدی این نقد و بررسی به برنامه‌های قرار گرفته در گوشی و همچنین دوربین آن خواهیم پرداخت، پس با تک نیوز و نقد و بررسی تخصصی هوآوی هانر 6 همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال