نقد و بررسی تخصصی گوشی P8 هواوی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش پی 8 هواوی گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای صفحه نمایشی […]

در قسمت اول بررسی پی 8 هواوی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای صفحه نمایشی استاندارد از نوع IPS LCD بوده و دقت آن برابر 1080 × 1920 پیکسل است. این نمایشگر 5.2 اینچی در مقایسه با نسل پیشین خود، یعنی گوشی اسند پی 7، دارای ابعاد بزرگتری بوده و تفاوت این دو نمایشگر برابر 0.2 اینچ است. البته این میزان، مقدار قابل توجهی نبوده و خیلی به چشم نخواهد آمد. البته مقدار کمی از فضای پایین نمایشگر این گوشی نیز توسط کلیدهای ناوبری اندرویدی اشغال شده است و در واقع تنها در هنگام اجرای بازی و برنامه و یا در هنگام تماشای فیلم، می‌توانید به طور کامل از این قابلیت افزوده شده، بهره ببرید. البته باید گفت که در ادامه این بخش با دیگر تفاوت‌های نمایشگر این گوشی (تفاوت‌های کیفی) در مقایسه با گوشی نسل قبلی خود آشنا خواهیم شد.

gsmarena_0s02چگالی و وضوح تصویر این گوشی بسیار خوب بوده و مقدار آن برابر 424 پیکسل در هر اینچ است.  جالب است بدانید که نمایشگر این گوشی از پنل IPS-NEO استفاده می‌کند و نمایش غلیظ رنگ مشکی، جزء ویژگی‌های بارز این پنل LCD به حساب می‌آید. در ادامه این بخش را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد و صحت این موضوع را خواهیم سنجید.

همان طور که در بخش زیر مشاهده می‌کنید، عملکرد پنل IPS-NEO موجود بر روی نمایشگر پی 8، بسیار عالی بود و این نمایشگر توانست امتیازات بسیار مناسبی را به خود اختصاص دهد و همچنین در بخش کنتراست تصویر نیز شاهد نتایج بسیار شگفت انگیزی بودیم. غلظت رنگ مشکی تولید شده توسط نمایشگر این گوشی بسیار غلیظ است طوری که ممکن است پنل موجود بر روی آن را با پنل امولد اشتباه بگیرید.  همچنین میزان روشنایی این نمایشگر نیز در حد بسیار خوبی قرار داشته و از این نظر نیز قابل تمجید است. البته انگار که تنظیمات روشنایی آن با کمی مشکل روبه‌رو بوده و در بررسی‌های انجام شده به طور آشکار شاهد این موضوع بودیم که با انتخاب گزینه روشنایی 50 درصد، صفحه نمایش گوشی، بیش از حد انتظارمان تاریک شده و البته میزان بسیار کم روشنایی آن در این حالت بر روی تابلوی نتایج نیز قابل مشاهده است. در نهایت ترجیح می‌دادیم که کمپانی هواوی بر روی این بخش نرم افزاری بهتر کار می‌کرد و تنظیمات دقیق و مناسب‌تری را برای آن قرار می‌داد.

Untitledعلیرغم کسب امتیازات بسیار بالا در بخش قبلی، در تست‌های مربوط به میزان خوانایی صفحه نمایش در زیر نور مستقیم آفتاب، شاهد امتیازات متوسطی از نمایشگر گوشی پی 8 هواوی بودیم. البته این موضوع، معنای بدی نداشته و می‌توانید از نمایشگر این گوشی به راحتی در فضاهای باز استفاده کنید. گرچه در صورت قرار گرفتن در این شرایط، می‌بایست روشنایی نمایشگر گوشی بر روی میزان 100 درصد قرار گیرد.
Untitled

تست دوام باطری پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی دارای یک باطری با ظرفیت 2680 میلی آمپر ساعت بوده که نسبتا به نسل قبلی خود، کمی بزرگتر شده است. همچنین قاب پشتی گوشی یکپارچه بوده و امکان دسترسی مستقیم کاربر به باطری گوشی وجود ندارد. باید بود و در ادامه دید که آیا نتایج تست‌های دوام و پایداری باتری این گوشی نیز همانند ظرفیت آن و نسبت به نسل پیشین، نتایج بهتری و بهبود یافته‌تری را نشان می‌دهد یا نه.

این طور که به نظر می‌رسد، کمپانی چینی هواوی، تمام تلاش خود را به منظور افزایش امتیاز دوام و پایداری گوشی پی 8 بکار گرفته است و از هر گونه بهینه سازی نرم افزاری و مدیریت انرژی به جهت کسب نتایج بالا در این حیطه دریغ نکرده است. در واقع باید گفت که گوشی پی8 هواوی با کسب امتیاز 64 ساعت، توانست از امتیاز 53 ساعتی اسند پی7، پیشی بگیرد و  مقام خود را به جایگاه امن‌تری برساند. البته گوشی اسند پی7 نیز در آینده‌ای نزدیک، بروز رسانی‌های نرم افزاری خاصی را از سوی کمپانی هواوی دریافت خواهد کرد و احتمال افزایش امتیاز آن گوشی نیز کم نخواهد بود.

gsmarena_002با بدست آوردن امتیاز 64 ساعت توسط گوشی پی8، این گوشی همانند یک قهرمان در جلوی دیگر رقبای سرسخت خود، قد علم کرده است و انتظار می‌رود که با یک بار شارژ کامل گوشی، بتوان به مدت دو روز از شارژ دوباره آن بی‌نیاز بود. البته این موضوع در زمینه کار کردن به میزان یک ساعت در روز و در زمینه‌هایی که گفته خواهد شد، است. در مقایسه با گوشی اسند پی7، پی8 توانست امتیازات بسیار خوبی را در بخش‌های مکالمه صوتی تحت شبکه 3G، تماشای فیلم و وبگردی به خود اختصاص دهد. برای مثال، امتیاز مرورگری صفحات وب گوشی اسند پی7 برابر 7 ساعت و 13 دقیقه بود که امتیاز نسبتا ضعیفی به شمار می‌رود. اما هم اکنون گوشی هوشمند پی8 هواوی در این حوزه توانست امتیاز 13 ساعت و 32 دقیقه را به نفع خود به ثبت برساند که در حقیقت، تقریبا دو برابر میزان امتیاز کسب شده توسط نسل پیشین خود، اسند پی7 است.

امتیازات مربوط به حالت نمایش ویدئو باتری این گوشی نیز نسبت به نسل پیشین، پیشرفت کرده است و هم اینک شاهد ثبت امتیاز بسیار خوب 9 ساعت و نیم از این گوشی هستیم.

کمپانی هواوی در درون رابط کاربری اموشن موجود در این گوشی، یک بخش نرم افزاری به منظور مدیریت بهینه انرژی باتری گوشی تعبیه کرده است که در واقع در زمینه برنامه‌های Ultra Power Saving mode فعالیت می‌کند. در نهایت می‌توان توسط این رابط نرم افزاری، عملکرد باتری این گوشی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و با تنظیم بخش‌های مختلف آن، هماهنگ با اولویت‌ها و نیاز‌های خود، شاهد دوام بیشتر باطری این گوشی باشیم. البته لازم به ذکر است که در هنگام اجرای تست‌های روتین مربوط به دوام و پایداری باتری گوشی پی 8 هواوی، از اجرای این برنامه یا هر اپلیکیشن دیگری در این زمینه، خودداری کرده‌ایم.

متاسفانه این گوشی از هیچ گونه فناوری شارژ سریع گوشی و یا شارژ بیسیم، بهره نمی‌برد و این مورد جزء موارد ضعف این گوشی به حساب می‌آید.

البته در هنگام محاسبه امتیازات دوام و پایداری باتری گوشی پی8، نتایج مربوط به عمر باتری در حالت آماده به کار یا همان استندبای  را نیز بر روی امتیاز کلی آن تاثیر داده‌ایم. البته این امتیاز به طور مجزا بر روی تابلوی نتایج قابل مشاهده نمی‌باشد.

قابلیت‌های ارتباطی پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 هواوی در دو نسخه با شماره مدل UL00 و L09 به بازارهای فروش عرضه شده است که دارای تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر می‌باشند. در حقیقت تفاوت بین این دو نسخه در ویژگی‌های ارتباطی آنها است. هر دو نسخه از این گوشی از شبکه‌های چهار بانده 2G و GPRS و EDGE پشتیبانی کرده و مدل UL00، شبکه‌ 3G به همراه HSDPA پنج بانده و مدل L09، همین شبکه با ویژگی هفت بانده را پوشش می‌دهند. در بهترین حالت، حداکثر سرعت دانلود 42.2 مگابیت بر ثانیه و همچنین حداکثر سرعت آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه تضمین می‌شود.

همچنین هر دو نسخه این گوشی از شبکه LTE با استاندارد Cat. 6 پشتیبانی کرده که در این حالت، حداکثر سرعت دانلود این دو مدل به 300 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. این ویژگی در مدل UL00، هشت بانده بوده و همچنین در نسخه L09، ویژگی مزبور به صورت سیزده بانده یافت می‌شود. اما همان طور که قبلا گفته شد، این نسخه دارای یک مدل دو سیم کارته نیز هست که در در واقع، شیار دوم سیم کارت گوشی با شیار کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی گوشی مشترک است. بنابراین با توجه به این موضوع، کاربر نمی‌تواند به طور همزمان از کارت حافظه جانبی و سیم کارت ثانویه خود استفاده کند.

در مورد قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد این گوشی نیز باید گفت که دستگاه مزبور از وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n پشتیبانی می‌کند. متاسفانه در این بخش شاهد وجود استاندارد 802.11ac نیستیم.

البته در این رابطه، گوشی پرچمدار هواوی دارای قابلیت‌های جدیدی همانند وای‌فای پلاس، سیگنال پلاس و رومینگ پلاس بوده و از این نظر در این حیطه پیشرفت‌های بسیار خوبی از آن مشاهده می‌شود.

با استفاده از ویژگی وای‌ فای پلاس (+Wi-Fi) گوشی هوشمند به طور خودکار به جستجوی شبکه‌های وای‌فای موجود در محل حضورتان مشغول شده و از میان شبکه‌های وای‌فای قابل دسترس، سریع  و پُرسرعت‌ترین آنها را انتخاب خواهد کرده و گوشی شما را به آن متصل خواهد کرد. برای مثال فرض کنید که در ساختن محل کارتان در حال قدم زدن هستید و از هات اسپات‌های مختلفی عبور می‌کنید. در این حالت و توسط این قابلیت، گوشی به طور خودکار به سریع‌ترین هات‌اسپات‌ها در دسترس متصل خواهد شد. همچنین در انتها، این ویژگی می‌تواند لیستی از وای‌فای‌هایی که گوشی در گذشته به آن متصل شده است را به کاربر خود ارائه دهد و در کنار آن، زمانی که در نزدیکی یک شبکه وای‌فای از قبل شناخته شده قرار گرفته‌اید، این ویژگی می‌تواند به طور خودکار، سرویس Wi-Fi گوشی را فعال کند.

همچنین در این گوشی شاهد وجود ویژگی سیگنال پلاس (+Signal) نیز هستیم که با نشانه وجود دو آنتن مخابراتی به منظور افزایش و بهبود عملکرد دریافت سیگنال‌های مخابراتی شناخته می‌شود. یکی از آنتن‌ها در بخش بالایی بدنه این گوشی وجود دارد و دیگری در بخش تحتانی آن جای داده شده است. بنابراین احتمال از دست رفتن و یا بسته شدن مسیر دریافت سیگنال‌های مخابراتی توسط دست کاربر به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت رومینگ پلاس (+Roaming) نیز بوده و کاربر توسط این قابلیت حالت می‌تواند سه برابر سریع‌تر از گذشته در هنگام ورود به فضای یک کشور جدید، به شبکه‌های مخابراتی آن متصل شود.

این گوشی به نسخه 4.1 بلوتوث به همراه A2DP و EDR و LE نیز مجهز بوده و از پورت استاندارد microUSB 2.0 به همراه ویژگی USB هاست پشتیبانی می‌کند. با استفاده از ویژگی‌ اخیر، کاربر می‌تواند لوازم جانبی و یا حافظه فلش خود را به دستگاه مورد نظر متصل کند.

همچنین این گوشی در زمینه مکان‌یابی از سرویس‌های جی‌پی‌اس، گلوناس و همچنین بیدو (BeiDou) به طور پیشفرض پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین چیپ مربوط به دریافت سیگنال‌های رادیویی نیز در این گوشی موجود بوده و کاربر می‌تواند به راحتی به رادیو FM آن گوش فرا دهد. علاوه بر آن، سرویس NFC نیز موجود بوده و کاربر می‌تواند در محل‌های پشتیبانی کننده، از طریق این سرویس به پرداخت‌های مالی اقدام نماید.

تنها ویژگی ارتباطی که جای آن در گوشی پی 8 هواوی خالی به نظر می‌رسد، مربوط به حسگر مادون قرمز به منظور کنترل دستگاه‌های پخش خانگی می‌شود. البته بسیاری از گوشی‌های پرچمدار دنیا، فاقد این قابلیت هستند.

رابط کاربری پی 8 هواوی

گوشی هوشمند پی 8 از آخرین نسخه رابط کاربری انحصاری هواوی بهره می‌برد. در واقع این گوشی چینی از نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن به همراه ویرایش 5.0 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برد.

البته باید گفت که این نسخه از رابط کاربری اموشن، اولین نسخه از رابط نرم افزاری این کمپانی چینی است که بر روی نسخه جدید سیستم عامل اندروید گوگل با نام لالی‌پاپ قرار می‌گیرد. البته این نسخه، شباهت بسیار زیای به نسخه‌های پیشین داشته و البته در مواردی، بهبودهایی در عملکرد آن دیده می‌شود. در واقع با حضور نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های جدید آن شامل افزایش و بهبود عملکرد نرم افزاری، ثبات و همچنین بهبودهایی که در مورد APIها انجام گرفته است، رابط کاربری اموشن هواوی دارای همان ظاهر قبلی بوده و حسی تکراری را به کاربر خود منتقل خواهد کرد.

در واقع این طور می‌تواند بهتر توضیح داد که تنها کاری که هواوی در این گوشی انجام داده است، مربوط به قرار دادن نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید و در کنار آن، ارتباط میان رابط کاربری با نسخه جدید این سیستم عامل بوده است. در حقیقت کمپانی هواوی کمی در این حیطه ضعیف کار کرده است و اثری از طراحی متریال گوگل در آن دیده نمی‌شود. همچنین طراحی تخت رابط کاربری هواوی بر روی این گوشی نیز بر جای مانده است و اثری از نما‌های زیبای نسخه جدید سیستم عامل اندروید در آن دیده نمی‌شود. در نهایت می‌توان گفت که نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، استایل و طراحی خود را از نسل‌های پیشین خود محفوظ نگه داشته است و در واقع هدف هواوی از این کار، صدمه نزدن به تجربه کاری کاربران دنیا از رابط کاربری محصولات این شرکت بوده است.

البته شرایط تا آن حد هم بد نبوده و این رابط کاربری هم اینک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و کاربران و طرفداران این گوشی می‌توانند از ویژگی‌های بسیار متنوع آن بهره‌مند شوند.

صفحه لاک اسکرین یا قفل صفحه پی 8 هواوی از طراحی و افکت انیمیشنی sunshine بهره می‌برد و با کشیدن انگشت بر روی آن، این افکت نمایان خواهد شد. کمپانی هواوی در این رابط کاربری، ویژگی‌های بسیار جالبی را قرار داده است که تعویض خودکار تصویر پس زمینه صفحه لاک اسکرین گوشی (دارای تصاویر متنوع با موضوع‌های مختلف)، یکی از آنها است. همچنین امکان قرار دادن ویجت‌های مختلف بر روی این بخش نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند همانند طراحی سیستم عامل iOS، آیکون‌های میانبر  زیبایی را  در این قسمت جای دهد. همچنین در هنگام رومینگ و  وارد شدن به یک کشور جدید، ویجت ساعت  دو گانه به طور خودکار به این قسمت اضافه می‌شود و در حقیقت، زمان کشور در حال حضور را نشان خواهد داد.

تصاویر گرافیکی این بخش با نام Covers شناخته می‌شود و  در این گوشی، تعداد بسیار زیادی از تصاویر به طور پیشفرض در این بخش قرار دارند. علاوه بر آن در این قسمت امکان جستجو و همچنین دانلود موارد بیشتر نیز وجود دارد. همچنین هواوی با کاربران خود همانند شهروندان درجه یک رفتار کرده (!) و در این بخش شاهد قرار گیری محلی اختصاصی به منظور مدیریت دانلودها، کانال‌های مربوط به آنها، به اشتراک گذاری و همچنین  تنظیمات بروز رسانی خودکار تحت شبکه وای‌فای هستیم. علاوه بر آن، در این بخش، قسمت خاصی تعبیه شده است که کاربر می‌تواند تصاویر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس، ترتیب بین آنها را مشخص کند. در نتیجه با هر بار روشن کردن صفحه نمایش گوشی، شاهد نمایش تصویر جدیدی خواهد بود و از این لحاظ، این بخش از گوشی هیچ وقت برای کاربر کسل کننده نخواهد بود.

بخش دیگری که شباهت بسیار زیاد این رابط کاربری را به سیستم عامل iOS اپل نشان می‌دهد، مربوط به زمانی است که در هنگام حضور در بخش لاک اسکرین گوشی، انگشت خود را از زیر نمایشگر به سمت بالا سُر می‌دهید. در این حالت، صفحه کوچکی را به بالا خواهید کشید که همانند طراحی محصولات کمپانی اپل، میانبر‌هایی را در قالب منویی زیبا و لوکس به نمایش می‌گذارد. در واقع در این بخش شاهد لوازمی به منظور کنترل هر چه بهتر تصاویر سرویس کاور این گوشی هستیم و برای مثال کاربر می‌تواند تصاویر را به سمت جلو یا عقب حرکت دهد. همچنین میانبرهای ضروری و مفیدی همانند آیکون ضبط صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین نیز در این بخش دیده می‌شود.

با باز کردن قفل صفحه به بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی گوشی وارد می‌شویم جایی شاهد طراحی استاندارد هواوی هستیم. در قسمت تحتانی این بخش، پنج آیکون میانبر وجود دارند که قابلیت ویرایش توسط کاربر را داشته و در تمامی مسیر صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند.

قابلیت جای گذاری حداکثر 9 قاب در بخش صفحه اصلی از دیگر خصوصیات این قسمت است. مسلما این مقدار به دلیل نبود کشوی برنامه‌ها در این رابط کاربری توسط برنامه‌های از پیش نصب شده و دیگر اپلیکیشن‌ها پُر خواهد شد.

در حقیقت تمامی برنامه‌هایی که در آینده نصب خواهید کرد، به این بخش منتقل خواهد شد و دیگر خبری از ردیف و ستون‌هایی از برنامه‌ها نخواهد بود، البته این منظره در رابط کاربری‌های شرکت‌های اپل و شیائومی و همچنین در نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید هم به وضوح قابل مشاهده است.

از مزیت‌های این طراحی، عدم نگرانی کاربر در ایجاد میانبر‎هایی از آیکون برنامه‎های مورد نظر خود در صفحه اصلی گوشی می‌باشد. از معایب آن نیز عدم توانایی کاربر در مخفی کردن آیکون برنامه‌ها است و در حقیقت باعث ایجاد ازدحام و شلوغی صفحه اصلی گوشی خواهد شد. هرچند امکان قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف و گروه‌بندی آنها نیز وجود دارد.

با انجام فرمان لمسی pinch (نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است. در این بخش اجازه دسترسی به تنظیمات انیمیشن‌های انتقالی قاب‌های صفحه اصلی یا هوم اسکرین گوشی نیز داده شده است و ویرایش تصویر پس‌زمینه و تنظیم ابعاد کاشی‌ها (4×5 و 5×4 و یا 5×5) از دیگر امکانات این بخش به حساب می‌آید.

پشتیبانی از قرار دادن و جای گذاری تم‌ها (Themes) از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد.

البته موتور تغییر تم‌های این گوشی بسیار قدرتمند بوده و علاوه بر تغییر ظاهر و انیمیشن‌های رابط کاربری این گوشی، تجربه متفاوتی از رابط کاربری گوشی را به کاربر القا خواهد نمود. همچنین کاربر می‌تواند از میان گستره زیادی از طراحی‌های رابط کاربری، مورد دلخواه خود را برگزیند. برای مثال می‌توان از میان گزینه‌های طراحی کودکانه (کارتونی و انیمیشنی)،مینیمالیستی (ساده)، خلاقانه، جدی و عاشقانه، یکی از موارد دلخواه را انتخاب کنید. همچنین اگر از طراحی تم‌های موجود خوشتان نیامده و مایل به تغییر اساسی آنها هستید، تنظیماتی اختصاصی بدین منظور موجود بوده و کاربر می‌تواند تمامی بخش‌های آن را به دلخواه خود تغییر دهد.

بخش اعلانات گوشی دارای دو صفحه است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است.

همچنین سایه رنگی که در پس زمینه این صفحه قرار گرفته است، دارای درجه‌ای به منظور تغییر و تعدیل میزان آن توسط کاربر بوده و البته این صفحه شفاف با نمای تار خود ما را دوباره به یاد رابط کاربری iOS اپل می‌اندازد.

در بخش task switcher گوشی پی 8 هواوی که با نگه داشتن دکمه ناوبری آن در قسمت پایینی نمایشگر گوشی به این قسمت منتقل خواهید شد، شاهد نمایش صفحه خواهید بود که در آن برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان بستن هر کدام از برنامه‌ها با کشیدن انگشت بر روی آنها وجود دارد و اگر تعداد برنامه‌ها زیاد بود، می‌توانید از دکمه Clear all بدین منظور استفاده کنید. در بالای این دکمه میزان حافظه رم کل و همچنین میزان اشغال شده آن توسط برنامه‌های جاری، نشان داده می‌شود.

شرکت هواوی در زمینه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

حالت  Do Not Disturb نیز وجود دارد که بوسیله آن، تمامی صدا‌های هشدار در حالت قفل گوشی غیر‌فعال می‌شوند و این حالت قابلیت تنظیم شدن داشته و می‌توان بر اساس تاریخ و زمان، آن را شخصی‌سازی کرد. همچنین امکان جای گذاری استثنائاتی نیز بر روی آن وجود خواهد داشت. همچنین وقتی در زمان استراحت خود قرار می‌گیرید و مایل به انجام کارها و فعالیت‌های اینترنتی بدون وقفه، با ثبات و بدون تاخیر با دنیای بیرون خود هستید، می‌توانید از ویژگی لینک پلاس (+Link) این گوشی بهره ببرید. با استفاده از این قابلیت، شبکه اینترنتی گوشی، بین شبکه وای‌فای و دیتای گوشی جا‌به‌جا شده و هر کدام از مواردی که اختلال کمتری در آن دیده شود، به عنوان شبکه اینترنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین ویژگی سیگنال پلاس نیز وجود دارد که با استفاده از آنتن اضافی گوشی، قابلیت‌های ارتباطی گوشی را بهبود بخشیده و با استفاده از آن، کاربر می‌تواند در فضای حرکت بسیار سریع قطار از بهترین کیفیت تماس بهره ببرد.

رابط کاربری این گوشی دارای تنظیمات بسیار پیشرفته و گوناگونی بوده و از این نظر کاربر می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. در واقع بسیاری از بخش‌های رابط کاربری این گوشی در جهت علایق کاربر شکل گرفته است و برای مثال، می‌توانید گوشی خود را (از طریق صفحه لاک اسکرین) به دستگاهی بسیار امن تبدیل کنید.

همان طور که گفته شد، در نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند.

در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود.

همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود.

همچنین این رابط کاربری همانند قسمت‌های پیشین، دارای بخشی به منظور مدیریت باتری گوشی نیز بوده و علاوه بر آن رابط کاربری اموشن دارای رابط کاربری خاصی به منظور مدیریت برنامه‌های محافظ شده می‌باشد. در حقیقت این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند برنامه‌های ضروری و خاصی را به عنوان برنامه‌های محافظت شده تعیین کند و از اینجای کار، برنامه‌ مورد نظر هیچ محدودیت خاصی (همانند آنچه در بخش‌های پیشین دیده شد) را حس نخواهد کرد و می‌تواند به اندازه دلخواه خود از باتری یا اینترنت دیتای گوشی (حتی وقتی صفحه نمایش گوشی خاموش بوده و یا برنامه مزبور در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است) استفاده کند. مسلما اپلیکیشن‌هایی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، از این امتیازات محروم خواهند بود. مطمئنا وجود این گونه تنظیمات کنترلی در این سطح (که باعث شگفتی و حیرتمان شد)، باعث تبلیغ هرچه بهتر گوشی‌های این شرکت چینی شده و امیدواریم که کمپانی‌های بزرگ و مشهور دنیا در آینده‌ای نزدیک، بتوانند این سطح از تنظیمات و دسترسی ساده کاربران به بخش‌های مهم و کاربردی تنظیمات گوشی را برای دستگاه‌های هوشمند خود محیا کنند. به احتمال زیاد، با قرار دادن این بخش نرم افزاری توسط کمپانی‌های دیگر، در کنار فروش بیشتر محصولات خود، می‌توانند شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی در تست‌های سخت افزاری دستگاه‌های خود باشند.

جالب است بدانید که گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

اما بهتر است بدانید که نوآوری‌های کمپانی چینی هواوی به همین جا ختم نشده و در واقع اگر از میزان تنظیمات و کلید‌های گوشی خود رضایت ندارید، می‌توانید از ویژگی‌های پیشرفته، جدید و مبتکرانه این شرکت به منظور دسترسی بیشتر و سریعتر کاربر به بخش‌های مختلف، بهره ببرید. همان طور که می‌دانید و خواندید، قبلا به ویژگی برچسب محافظ هوشمند این گوشی که با نام Film navigation شناخته می‌شود، اشاره شد. در حقیقت این برچسب بر اساس عملکرد خاصی که دارد، می‌تواند پنج کلید اضافی را در اختیار کاربر خود قرار دهد و از این نظر بسیار عجیب، نوآورانه و شگفت‌انگیز است. در نهایت باید گفت که به منظور بهره بردن از این ویژگی‌ حتما می‌بایست از برچسب هوشمند ساخته شده توسط هواوی استفاده کنید.

همچنین این رابط کاربری دارای فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

همچنین امکان فعال‌سازی قابلیتی جدید به نام دکمه تعلیق یا Suspend button نیز وجود دارد که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی گوشی پی 8 را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید. اما اگر این ویژگی برای شما کافی نمی‌باشد و شما را راضی نکرده است، هیچ نگران نباشید زیرا هواوی در این رابط کاربری اقدام به تعبیه حالتی بنام one hand mode کرده است که از ویژگی‌های جالب آن، جا‌به‌جایی صفحه کلید گوشی، برنامه شماره‌گیری و دکمه‌های ناوبری گوشی به سمت چپ یا راست نمایشگر بر اساس اطلاعات سنسور شتاب‌سنج گوشی می‌باشد.

اگر تا به اینجای کار از بخش‌های مختلف مدیریتی و دسترسی‌های آسان مربوط به گوشی پی 8 هواوی کیفور شده‌اید، بهتر است بدانید که اگر انرژی لازم جهت دست زدن به گوشی خود را نداشته باشید، کمپانی هواوی به این موضوع نیز رسیدگی کرده است و در حقیقت این دستگاه، کلمات شما را خواهد شنید و به آنها عمل خواهد کرد. این قابلیت رابط کاربری اموشن که با نام Speech awareness شناخته می‌شود، شباهت بسیار زیادی به سرویس صوتی گوشی‌های نکسوس گوگل و گلکسی سامسونگ داشته و دارای قابلیت‌های به منظور پرداختن به دستورات صوتی کاربر، حتی در زمان قفل بودن و یا خاموش بودن صفحه نمایش گوشی می‌باشد.

کمپانی هواوی این اپلیکیشن را طوری تنظیم کرده است که با گفتن عبارت پیشفرض “okay emy”، آگاه شده و البته این مورد در بخش wakeup word قابل تنظیم می‌باشد. اگر این ویژگی توسط کاربر فعال شود و سپس کاربر با گفتن جمله پیشفرض، گوشی را از حضور خود آگاه و هوشیار کند، می‌توان توسط این سرویس و دستورات صوتی مربوط به آن، اعمال بسیار زیادی همانند برقراری تماس و دیگر موارد در این زمینه را اجرا کرد. همچنین این برنامه دارای ویژگی‌های قابل ویرایش بسیار زیادی بوده و واژه ابتدایی آن نیز قابل تعریف است. علاوه بر آن، در این بخش می‌توانید به منظور تشخیص هرچه بهتر صدای خود توسط این سرویس، تست‌های خاصی را انجام دهید.

در کنار این موارد باید گفت که این بخش همچنان دارای تنظیمات پیشرفته دیگری در این بخش بوده و به راحتی کاربر در کار کردن با این گوشی کمک خواهند کرد. حالت‌های استفاده از دستکش (glove mode)، کاور هوشمند (smart cover) و مدیریت هوشمند هدفون (smart headset control) از جمله دیگر موارد این دسته از تنظیمات هستند.

همچنین در کنار دیگر ویژگی‌های نام برده شده، این گوشی دارای قابلیت نسبتا جدیدی است که هواوی آن را Knuckle می‌خواند. با استفاده از این ویژگی حیله‌گرانی و ساده، کاربر می‌تواند در هر فضایی از رابط کاربری گوشی، با دو بار لمس متولی صفحه نمایش، از صفحه مزبور اسکرین شات تهیه کند (از صفحه نمایش گوشی عکس بگیرد). همچنین در حالتی دیگر، کاربر با کشیدن یک خط بسته بر روی نمایشگر گوشی، از محیط داخل آن عکس می‌گیرد. در بخش زیر شاهد تصاویر این ویژگی به همراه تنظیمات مربوط به دیگر مودهای رابط کاربری اموشن هستیم:

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش گوشی پی 8 هواوی (Huawei P8) پرداختیم. متوجه شدیم که صفحه نمایش این گوشی نسبت به نسل قبلی خود 0.2 اینچ بزرگتر شده است و به ابعاد 5.2 رسیده است. هم اینک دکمه‌های ناوبری به بخش پایین نمایشگر گوشی منتقل شده است و در زیر نمایشگر با وجود فضای خالی شاهد وجود هیچ گونه کلید لمسی خازنی نیستیم. نمایشگر این گوشی دارای وضوح تصویر بسیار مناسبی بوده (424 پیکسل در هر اینچ) و به پنل IPS-NEO مجهز است. در طی تست‌ها متوجه شدیم که این پنل جدید دارای عملکرد بسیار حیرت‌آوری بوده و امتیازات بسیار خوبی را در تست‌های اجرا شده بر جای گذاشت. کنتراست و روشنایی نمایشگر بسیار مناسب و قابل قبول بوده و در کنار آن، امتیاز بالای این نمایشگر در زمینه نمایش رنگ مشکی، بسیار شگفت‌آور و غیر منتظره بود. در واقع این پنل که از نوع LCD به حساب می‌آید، عملکرد بسیار نزدیکی نسبت به پنل‌های امولد (چون پنل‌های LED، بیشترین میزان عمق رنگ مشکی را به نمایش می‌گذارند) داشته و در واقع از یک پنل LCD، این میزان از غلظت رنگ مشکی کمی بعید بنظر می‌رسید. تنها اشکالی که می‌توان به این قسمت گرفت، مربوط به درجه‌بندی نادرست میزان روشنایی بوده و به همین دلیل، میزان روشنایی 50 درصد نمایشگر این گوشی، روشنایی بسیار پایینی را ارائه می‌دهد. هر چند میزان حداکثر روشنایی آن در حد بسیار خوبی قرار دارد. همچنین در ادامه و در تست‌های مربوط به میزان خوانایی صفحه نمایش در زیر نور مستقیم آفتاب، شاهد امتیازات متوسط و قابل قبولی از این نمایشگر بودیم.

در ادامه وارد بخش تست دوام باتری گوشی پی 8 شدیم که در در واقع در این قسمت، باطری 2680 میلی آمپر ساعتی این گوشی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. در ادامه به این موضوع نیز اشاره شد که قاب پشتی گوشی قابل جدا سازی نبوده و  امکان تعویض باطری توسط کاربر وجود نخواهد داشت. جالب است بدانید که بهینه‌سازی‌های کمپانی هواوی تنها در بخش نمایشگر این گوشی نبوده است و در حقیقت در حیطه باتری گوشی نیز شاهد امتیازات بسیار خوبی در مقایسه با نسل پیشین این گوشی هستیم. گوشی پی8 هواوی توانست امتیاز بالای 64 ساعت دوام باطری را به خود اختصاص دهد و این به آن معنا خواهد بود که در حالت استفاده معمولی از ویژگی‌های پخش فیلم، وبگردی و تماس صوتی 3G، گوشی با یکبار شارژ کامل می‌تواند به مدت دو روز و نیم دوام بیاورد. همچنین این گوشی دارای برنامه Ultra Power Saving mode به منظور بهینه سازی مصرف انرژی باتری دستگاه می‌باشد. البته این حالت در هنگام اجرای تست‌های دوام و پایداری باطری گوشی مورد استفاده قرار نگرفت. عدم پشتیبانی گوشی از فناوری‌های شارژ سریع و یا بیسیم گوشی، از جمله معایب این بخش به حساب می‌آید که در عین حال، این گوشی را از رقابت پایاپای با دیگر گوشی‌های پرچمدار برجسته دنیا عقب می‌اندازد. 

در ادامه، قابلیت‌های ارتباطی گوشی پی 8 هواوی مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که این گوشی دارای دو نسخه تک و دو سیم کارته بوده که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی (در تعداد شیارهای بدنه گوشی) با یکدیگر ندارند. در واقع در نسخه دو سیم کارته، شیار کارت حافظه جانبی با شکاف سیم کارت ثانویه، مشترک بوده و با توجه به این موضوع تنها می‌توان از یکی از آنها بر روی این شیار، استفاده کرد. در ادامه متوجه شدیم که این گوشی دارای قابلیت‌های ارتباطی بسیار استانداردی بوده و دارای یکسری ویژگی‌های جالب جانبی نیز می‌باشد. قابلیت‌های آنتن پلاس، وای‌فای پلاس و سیگنال پلاس از جمله این ویژگی‌ها هستند. فقدان وجود حسگر مادون قرمز، از معایب این بخش به حساب می‌آید.

در نهایت وارد بخش رابط کاربری این گوشی شدیم و دریافتیم که این گوشی با وجود رابط کاربری بسیار زیبا و کاربردی اموشن، بسیاری از ویژگی‌های نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید را نادیده گرفته است. طوری که کاربر احساس کار کردن با طراحی متریال این نسخه از اندروید را نخواهد داشت. بسیاری از قسمت‌های این گوشی دارای طراحی مشابه سیستم عامل iOS کمپانی اپل بوده و در واقع این طور می‌نماید که کاربر در حال کار کردن با سیستم عامل اندروید با طعم iOS می‌باشد. البته باید این طور اضافه کرد که این رابط کاربری دارای تنظیمات بسیار خوب خاص خود بوده و امکانات و ابزارهای بسیار زیادی را به کاربر ارائه می‌دهد. ویژگی Covers یکی از این موارد است که در بخش لاک اسکرین یا قفل صفحه گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در بخش Task Switcher گوشی، ترجیح می‌دادیم که طراحی کارتی-چرخشی لالی‌پاپ که دارای زیبایی‌های منحصر به فرد خود است، ثابت بماند؛ اما متاسفانه شاهد این موضوع نبودیم. در ویژگی لینک پلاس نیز گوشی به طور خودکار، بین شبکه‌های وای‌فای و دیتای گوشی جابه‌جا خواهد شد و پرسرعت‌ترین مورد را به منظور استفاده از اینترنت انتخاب خواهد کرد.

اما مسئله‌ای که بیش از همه باعث خوشحالی و شگفتی ما شد، مربوط به بخشی از تنظیمات این گوشی است که بر روی برنامه‌های نصب شده در زمینه میزان دسترسی به شبکه دیتا و اعلانات به نمایش در آمده و همچنین در زمینه مصرف باطری گوشی نظارت می‌کند. در واقع انتظار چنین تنظیمات پیشرفته‌ای از این گوشی و رابط کاربری آن را نداشتیم و البته این سطح از تنظیمات را در هیچ گوشی اندرویدی مشاهده نکرده بودیم. تنظیمات مربوط به جابه‌جایی دکمه‌های ناوبری اندرویدی، برچسب محافظ هوشمند گوشی (Film navigation)، جسجرهای حرکتی متفاوت، دکمه تعلیق یا Suspend button، تنظیمات کار با یک دست یا one hand mode، امکان ارائه دستورات صوتی تحت سرویس Speech awareness، حالت‌های استفاده از دستکش (glove mode)، کاور هوشمند (smart cover) و مدیریت هوشمند هدفون (smart headset control) و در نهایت، ویژگی بسیار کاربردی Knuckle، از جمله دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزاری این گوشی و رابط کاربری آن به حساب می‌آیند. در پایان باید این طور نتیجه گیری کرد که شرکت هواوی به منظور جذب کاربری اندرویدی و همچنین کاربران iOS، دست به این کار خطرناک زده است و البته با قرار دادن امکانات، ویژگی‌ها و ابزار‌های بسیار زیاد، خیال کاربران را در مورد سیستم عامل اندروید و ویژگی‌های آن راحت کرده است. همچنین گستره اختیاراتی که به کاربران این گوشی داده شده است، پیشتر در هیچ گوشی اندرویدی دیده نشده بود. حقیقتا باید گفت که بخش تنظیمات رابط کاربری این گوشی از جمله درخشان‌ترین قسمت‌های این گوشی به حساب می‌آید. هر چند وقتی این گوشی را با پرچمداران بزرگ کمپانی‌های مشهور و نامدار دنیا مقایسه می‌کنیم، جای حسگر اسکنر اثر انگشت و تنظیمات مربوط به آن را خالی می‌بینیم.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی پی 8 هواوی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی پی8 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال