نقد و بررسی تبلت 13اینچی Lenovo Yoga Tablet 2 Pro [قسمت دوم-بررسی بلندگوها،حافظه‌داخلی،باطری،دوربین‎ و‎ پروژکتور]

در قسمت اول این بررسی به معرفی تبلت یوگا 2 پرو لنوو و بررسی طراحی، کیفیت‎ ساخت و صفحه‎نمایش آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی دیگر جوانب این تبلت از جمله  بلندگوها، حافظه‌داخلی، عمر باطری، دوربین‎ و‎ پروژکتور با تک نیوز همراه باشید: بلندگوها بلندگوهای موجود در این تبلت به لطف همکاری شرکت JBL، از بزرگترین بلندگوها در نوع […]

در قسمت اول این بررسی به معرفی تبلت یوگا 2 پرو لنوو و بررسی طراحی، کیفیت‎ ساخت و صفحه‎نمایش آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی دیگر جوانب این تبلت از جمله  بلندگوها، حافظه‌داخلی، عمر باطری، دوربین‎ و‎ پروژکتور با تک نیوز همراه باشید:

بلندگوها

بلندگوهای موجود در این تبلت به لطف همکاری شرکت JBL، از بزرگترین بلندگوها در نوع خود می‌باشد. این بلندگوها دارای وضعیت 2.1 هستند. دو بلندگوی استریو در جلو و زیر صفحه نمایش و یک ساب‌ووفر یکپاچه نیز در زیر پایه تبلت قرار دارند. کیفیت خروجی صدا و بلندی آن بصورتی بود که توقع  آن را نداشتیم. شاید بتوان گفت که این کیفیت صدا با نظیر آن در لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت بازار برابری می‌کند. در مقایسه با بلندگوهای استریو گوشی نکسوس 6، این بلندگوها (در تبلت یوگا 2) دارای عمق صدای خوبی بوده اما ضعیف‌تر از بلندگوهای این گوشی می‌باشند. شاید این موضوع در ظاهر برعکس باشد ولی حقیقت ماجرا همان است که گفته شد.

nexus2cee_wm_DSC04778_thumb

بخاطر مقایسه بلندگوهای این تبلت با لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت، تصمیم گرفتیم که تبلت یوگا 2 پرو را با لپ‌تاپ Toshiba Chromebook 2 مقایسه کنیم. این لپ‌تاپ از سخت‌افزار صوتی کمپانی Skullcandy استفاده کرده است (اعتبار آن به مراتب کمتر از JBL است). در این مقایسه، بر روی صدای بلندگوها و هدفون آنها، تست‌هایی انجام شد که در این جدال، تبلت یوگا 2 پرو، باز هم ضعیف‌تر ظاهر شد که عذری نابخشودنی برای این تبلت است. حتی در یک اتاق ساکت و آرام، همه افراد باید دور آن جمع شوند تا بتوانند به صدای پخش فیلم آن گوش فرا‌ دهند. اگر وجود یک پروژکتور داخلی یا صفحه نمایش بزرگ برای تماشای تصاویر یا قیلم، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید، مطمئنا به یک بلندگوی مناسب نیز نیاز خواهد بود. بنابراین این یک بدشانسی بزرگ خواهد بود که برای خرید یک دستگاه همه کاره، به این تبلت مراجعه کنید.

nexus2cee_wm_DSC04934_thumb

نکته آخر اینکه این تبلت به همراه یک جفت هدفون اختصاصی شرکت JBL عرضه می‌شود که اتفاقا بسیار زیباتر از هدفون‌های استاندارد و معمولی دیگر محصولات هستند. میزان bass آنها کمی سبک است ولی در شرایطی خاص، بجای بلندگوهای تبلت، بهتر است از این هدفون زیبا استفاده شوذ.

حافظه داخلی

این تبلت دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی است که این ویژگی، تبلت یوگا 2 را به بهترین‌های سطح بازار نزدیک کرده است. این قسمت از دستگاه مشکلی ندارد اما لنوو می‌توانست از اسلات حافظه SD استاندارد در تبلتی به این بزرگی استفاده کند. اندروید 4.4 این تبلت، 6.5 گیگابایت از حافظه آن را اشغال می‌کند و کمتر از 23 گیگابایت را برای کاربران باقی می‌گذارد.

nexus2cee_wm_2015-03-02-03.39.03_thumb

دوام باطری

لنوو از برآمدگی استوانه‌ای شکل این تبلت برای قرار دادن یک باطری سه سلولی با ظرفیت 9600 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است. این مقدار برای یک تبلت اندرویدی، میزان بسیار زیادی است. اما با در نظر گرفتن ابعاد این تبلت و قوس موجود در آن، شاید این مقدار، خیلی هم قابل توجه نباشد. تبلت گلکسی تب پرو 12.2 اینچی، دارای باطری با ظرفیت 9500 میلی‌آمپر ساعت است که مقداری نزدیک به تبلت یوگا 2 پرو بوده و ابعادی نزدیک به آن دارد. اما فراموش نکنیم که گلکسی تب سامسونگ دارای بدنه‌ای تخت و بدون قوس است!

nexus2cee_wm_2015-02-26-02.32.25

با این حال، دوام باطری تبلت یوگا 2 پرو، بیشتر از سطح رضایت است. در مصرف عادی (وبگردی، تماشای فیلم، فرستادن ایمیل و بازی‌های سبک)، این تبلت مدت زمانی برابر 8 ساعت دوام آورد که گاهی این مقدار به 10 ساعت نیز می‌رسید. این مقدار برای یک تبلت با دقت تصویر بسیار بالا، خیلی عالی و رضایت‌بخش است و شما با یک بار شارژ کامل این دستگاه، می‌توانید تقریبا نیازهای یک روز خود را تامین کنید. همچنین در حالت آماده بکار (Standby)، حداقل یک هفته دوام خواهد آورد. لنوو ادعا کرده است که از این تبلت می‌توان به مدت 15 ساعت استفاده ممتد نمود. این ادعا در صورت وبگردی و خواندن مطلب بدون افزایش روشنایی صفحه، غیر ممکن نخواهد بود.

در زمان شارژ این تبلت به مورد خاصی برخورد کردیم. شارژ شدن این دستگاه بطور خاصی غیر معمولی است.آداپتور شارژر wall wart آن دارای ولتاژ خروجی 1.8 ولت است و این تبلت به هیچ وجه با شارژرهای معمولی گوشی‌های هوشمند شارژ نمی‌شود. حتی شارژ کم قدرت USB کامپیوترها نیز بر روی آن اثری ندارد (بیشتر تبلت‌ها  کمترین ولتاژ مربوط به منبع USB را قبول می‌کنند). این تبلت تنها با منبع انرژی قوی شارژ می‌شود. همانند آداپتور گوشی نکسوس 6 که از شارژ سریع (Quick Charge) نیز پشتیبانی می‌کند. اما متاسفانه این تبلت به شارژ سریع مجهز نشده است و برای شارژ کامل آن، به ساعت‌ها زمان نیاز است.

دوربین

ما عادت کرده‌ایم که از دوربین تبلت‌ها انتظار کیفیت خوبی را نداشته باشیم، اما عکس‌های ثبت شده با دوربین تبلت یوگا پرو 2، بطور اعجاب‌آوری، کیفیت خوبی را از خود بجای گذاشته‌اند. دوربین اصلی این تبلت با دقت 8 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم F/2.2، می‌تواند بخوبی از پس عکاسی در نور کم و اجسام متحرک، برآید. این دوربین، تمایل زیادی به روشن کردن (overexpose) عکس‌ها دارد ولی در مقایسه با دیگر رقبا، کیفیت رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

nexus2cee_2015-03-01-23.22.00

nexus2cee_2015-03-02-01.17.36

nexus2cee_2015-03-02-01.18.26

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی دستگاه، خیلی ما را متحیر نکرد. دوربین جلویی تبلت نیز که دقتی برابر 1.6 مگاپیکسل دارد، تنها برای چت کردن قابل استفاده است و نه چیز دیگر. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که خواهان عکسبرداری توسط دوربین تبلت خود هستند، یوگا 2 پرو، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

پروژکتور

بدون شک ابن ویژگی، یکی از خصوصیت‌های منحصر به فرد تبلت یوگا 2 پرو لنوو است و آن را به دومین دستگاه اندرویدی مجهز به پروژکتور داخلی تبدیل کرده است (اولین آن، گوشی گلکسی Beam سامسونگ بود). درحالی که نسخه‌های 8 و 10 اینچی یوگا، این توانایی را در خود نداشتند. هدف لنوو از قرار دادن پروژکتوری داخلی در این تبلت، سهولت در اشتراک فیلم‎ها و عکس‌های کاربران و استقاده از آن در کنفرانس‌ها است. البته چگونگی استفاده از این پروژکتور توسط کاربران می‌تواند غیر‌متعارف از چیزهایی که حدس زده می‌شود، باشد.

nexus2cee_wm_DSC04618_thumb

مینی پروژکتور (pico projector) این تبلت، رزولوشن 854 × 580 پیکسل را به نمایش در می‌آورد که نسبت به میزان دقت تصویر صفحه نمایش تبلت، عدد پایین‌تری است. روشنایی آن نیز پایین‌تر از پروژکتورهای استاندارد سطح بازار است. لنوو، میزان روشنایی (lumen) این مینی‎پروژکتور را اعلام نکرده است اما در تست‌های انجام شده، برای نمایش تصاویر، حتما باید اتاق کاملا تاریک شود و حتی در تاریکی مطلق نیز کنتراست تصاویر به شکلی نیست که کاربر خواهان تماشای فیلم‌های خود به این طریق باشد. طبق گفته‌ لنوو، فاصله استاندارد پروژکتورِ تبلت برای نمایش تصاویر بر روی دیوار، 50 اینچ (1.27 متر) است.

nexus2cee_wm_DSC04625

برای نمایش تصاویر توسط پروژکتور این تبلت، ابتدا به یک قطعه دیوار سفید درون یک اتاق تاریک نیاز دارید. میز یا سطحی تخت برای قرار گرفتن تبلت روی آن را مهیا کنید. همچنین اگر قصد دارید که تصاویر در ارتفاع بلندتری بر روی دیوار پخش شود، به جسمی برای تنظیم شیب نمایش تبلت نیاز خواهید داشت. پایه تبلت به علاوه جسمی دیگر، در این مورد به شما یاری خواهند رساند. می‌توانید پایه تبلت را با زاویه 87 درجه باز کنید زیرا پروژکتور دستگاه توانایی تنظیم حالت افقی یا چرخش تبلت را ندارد. خب، هم اکنون پروژکتور آماده استفاده کردن است و با فشردن کلید آن در نزدیکی لنز پروژکتور و تایید کردن پیامی در داخل تبلت، پروژکتور روشن می‌شود. هم اینک برای متمرکز شدن تصاویر و فوکوس بهتر آن بر روی دیوار یا پرده، کلید اسلایدینگ موجود بر روی گریپ استوانه‌ای تبلت را از جای خود حرکت دهید.

nexus2cee_wm_DSC04628_thumb

اگر در فکر استفاده کردن این پروژکتور برای دیدن فیلم‌های یوتیوب یا مثل آن هستید، مطمئنا از این تبلت ناامید خواهید شد. زیرا در هنگام پخش فیلم‌ها، پروژکتور به پخش آنها می‌پردازد اما بر روی صفحه نمایش چیزی دیده نمی‌شود. در هنگام استفاده از Chromecast نیز به همین شکل است. بنظر می‌رسد که در این حالت، تبلت از نظر قدرت سخت‌افزاری، به مشکل بر می‌خورد. همچنین مکث‌های قابل توجهی نیز دیده می‌شود (بعضی از آنها حتی به سه دقیقه هم میرسند!) و در نصف این حالت، اپلیکیشن مورد نظر crash کرده و بسته میشود. برنامه‌هایی نیز هستند که به این شکل، رفتارهای عجیبی را از خود نشان نمی‌دهند. Netflix و Chrome از این نوع برنامه‌ها هستند که کار با آنها در مود پروژکتور، راحت و بدون دردسر است.

اگر تمام مشکلات پروژکتور این تبلت را در برابر ویژگی با ارزش آن مساوی بدانیم، باز هم استفاده از صفحه 13 اینچی و تماشای فیلم در آن لذت‎بخش خواهد بود. مگر اینکه تعداد افراد خواهان تماشای آن زیاد باشد و شما مجبور به پخش آن با پروژکتور دستگاه و بلندگوهای نه‌چندان قدرتمند آن باشید. در پایان باید گفت که مشکلات این پروژکتور از فواید استفاده از آن می‌کاهد.

پایان قسمت دوم

 

در قسمت بعد به بررسی این تبلت از نظر نرم‌افزاری خواهیم پرداخت؛کماکان با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال