نقد و بررسی تخصصی گوشی لومیا 640 مایکروسافت [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باتری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های گوشی]

در قسمت اول بررسی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش […]

در قسمت اول بررسی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش لومیا 640

گوشی هوشمند لومیا 640 دارای یک صفحه نمایش 5.0 اینچی با دقت 720 × 1,280 پیکسل است. با محاسبه اعداد مشخص شده، متوجه می‌شویم که چگالی تصویر نمایشگر این گوشی برابر 297 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. ممکن است این میزان از چگالی تصویر به طور دقیق با استاندارد رتینا (326 پیکسل در هر اینچ) برابر نداشته باشد، اما به این مقدار بسیار نزدیک است و احتمالا چشم انسان متوجه اختلاف آنها نخواهد شد.

صفحه نمایش گوشی لومیا 640 در نمایش تصاویر و نوشته‌ها، بسیار ماهر و قدرتمند است. البته شاید در هنگام مشاهده نوشته‌هایی با فونت‌های بسیار ریز و کوچک، متوجه کم بودن چگالی تصویر نسبت به استاندارد رتینا بشوید، اما مطمئنا صفحه نمایش این گوشی از نمایشگر نسل‌های پیشین گوشی‌های سری پنجم و ششم این کمپانی بسیار دقیقتر است. در تصویر زیر شاهد نمایش آرایش استاندارد RGB پیکسل‌های پنل IPS LCD این گوشی هستید:

بررسی لومیا 640 (2)

همان طور که گفته شد، پنل نمایشی صفحه نمایش این گوشی از نوع IPS بوده و به همین دلیل، زاویه دید آن بسیار مناسب و مطلوب است. خوشبختانه در هنگام مشاهده نمایشگر از کناره‌ها، هیچ گونه تغییر رنگ و کنتراستی در آن مشاهده نمی‌شود. البته رنگ‌های به نمایش در آمده در نمایشگر این گوشی کمی کم‌رنگ و کسل کننده هستند. خوشبختانه این بخش قابل تنظیم بوده و در صورت خریداری گوشی و عدم رضایت از رنگ‌های نمایشگر گوشی می‌توانید به بخش تنظیمات نمایشگر گوشی رفته و سپس در آن قسمت به دستکاری و تنظیم روشنایی نمایشگر (دارای گزینه‌های low/mid/high) و دما و همچنین غلظت رنگ‌ها بپردازید.

در طی بررسی نمایشگر گوشی لومیا 640 متوجه این موضوع شدیم که روشنایی آن بیشتر از گوشی‌های اندرویدی مشابه و هم قیمتی موجود در بازار است. همچنین غلظت رنگ مشکی نمایشگر این گوشی نیز نسبت به نسل پیشین یعنی گوشی لومیا 630 بهبود پیدا کرده است و با وجود حداکثر میزان روشنایی کاملا برابر این دو گوشی، تنها به دلیل غلیظ‌تر نشان دادن رنگ‌های مشکی، میزان نسبت کنتراست نمایشگر گوشی لومیا 640 هم اینک از 771 در نسل پیشین به عدد بالاتر 1034 بهبود یافته است. در واقع هم اکنون عملکرد نمایشگر این گوشی در این حوزه به نمایشگر گوشی سطح بالاتر لومیا 830 بسیار نزدیک‌تر گشته است. البته عملکرد گوشی لومیا 640 XL را در این حیطه بیشتر می‌پسندیم.

Untitled

همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، نمایشگر این گوشی از تکنولوژی ClearBlack به منظور نمایش هر چه بهتر تصاویر در هنگام تابش نور آفتاب، استفاده می‌کند. در واقع یک فیلتر پلاریزه در این بخش قرار دارد که همانند آنچه در عینک‌های آفتابی وجود دارد، از بازتابش نور ساتع شده از سمت خورشید جلوگیری می‌کند. در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که صفحه نمایش این گوشی حتی در هنگام کم بودن روشنایی نمایشگر گوشی نیز می‌تواند تصاویر و نوشته‌ها را به شکل بسیار مناسبی به نمایش بگذارد. در واقع این فیلتر باعث شده است، امتیاز عملکرد نمایشگر این گوشی در این بخش تقریبا با صفحه نمایش‌ گوشی‌‌های بسیار سطح بالا و پیشرفته وان ام9 اچ‌تی‌سی، زد3 سونی، لومیا 900 نوکیا و گوشی پاسپورت بلکبری برابر داشته باشد.

Untitled

اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی لومیا 640

همان طور که در مقاله قبلی به طور دقیق به آن اشاره شد، گوشی لومیا 640 دارای نسخه‌های دو سیم کارته و LTE بوده و البته در نسخه دو سیم کارته این گوشی نیز، قابلیت LTE فعال است. در نتیجه خوشبختانه نمی‌توانید از یکی از قابلیت‌های دو سیم کارته بودن یا LTE این گوشی فرار کنید!

همچنین نسخه‌های مختلف گوشی‌ لومیا 640 XL نیز دارای همین سری  از مدل‌ها بوده و با اتکا به این موضوع، احتمالا کمپانی مایکروسافت به منظور اعمال تغییر بیشتر این سری از گوشی‌ها با مدل‌های سری پنجم (ایجاد اختلاف و تفاوت در ویژگی‌ها به دلیل متفاوت بودن قیمت این گوشی‌ها)، این تصمیم را گرفته‌ است.

در هر صورت گوشی لومیا 640 مایکروسافت به کمک قابلیت LTE خود می‌تواند در حالت تئوری با حداکثر سرعت 150 و 50 مگابیت بر ثانیه (به ترتیب) به دانلود و آپلود اطلاعات بپردازد. همچنین در حالت 3G و با استاندارد +HSPA، این سرعت‌ها معادل 42 و 5.76 مگابیت بر ثانیه خواهند بود. البته اگر مدل اولیه این گوشی را خریداری کرده باشید، قابلیت LTE از ویژگی‌های آن نخواهد بود و به همین دلیل می‌توانید از اینترنت و مزایای شبکه نسل سوم مخابراتی (3G) استفاده کنید.

این آرایش از نحوه اتصال و قابلیت‌های ارتباطی نسخه‌های مختلف این گوشی به جاه طلبی (و شاید خوش فکری) کمپانی مایکروسافت بر می‌گردد. در واقع این گوشی با نسخه‌های مختلف و گوناگون خود به کشورهای و ناحیه‌های مختلف دنیا که دارای شبکه‌های مخابراتی مجهز و غیر مجهز هستند، صادر خواهد شد. در حقیقت نسخه LTE این گوشی به کشورهای پیشرفته‌تر خواهد آمد و نسخه دو سیم کارته آن نیز مخصوص افرادی خواهد بود که می‌خواهند از ویژگی‌های متفاوت اپراتورهای مختلف استفاده کنند.

بقیه داستان مشابه استانداردهای دیگر گوشی‌های هوشمند است. این گوشی دارای وای‌فای با استاندارد b/g/n بوده و البته ترجیح می‌دادیم که این ویژگی دو بانده بوده و از دیگر شاخصه‌های این بخش بهره‌ می‌برد که البته به دلیل سطح قیمتی این گوشی، شاهد ویژگی‌های سطح بالاتر در این قسمت نیستیم. این گوشی دارای نسخه 4.0 بلوتوث به همراه سرویس A2DP بوده و از NFC نیز پشتیبانی می‌کند.

به منظور مکان‌ یابی، گوشی لومیا 640 از جی‌پی‌اس به همراه گلوناس و بِیدو استفاده می‌کند. علاوه بر آن این گوشی به طور پیشفرض دارای قطب‌نمای داخلی نیز می‌باشد.

همچنین این گوشی دارای رادیو FM نیز بوده و کاربران می‌توانند خبر‌‎ها و آهنگ‌های مورد علاقه خود را از این بخش گوش داده و از آن لذت ببرند. هر چند هم اکنون با استفاده از اتصالات اینترنتی، می‌توان به سادگی و هر چه سریعتر به این اطلاعات دسترسی داشت.

تست دوام باتری لومیا 640

بعضی از گوشی‌های هوشمند با به همراه داشتن یک باطری 2000 میلی آمپر ساعتی، به دلیل امکان تمام شدن سریع شارژ باتری گوشی، ترس و دلهره خاصی را در چهره کاربران خود پدیدار می‌کنند. اما گوشی لومیا 640 مایکروسافت از آن دسته از گوشی‌ها نبوده و در واقع این دستگاه دارای یک باتری قدرتمند با ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعت است. این میزان از ظرفیت باتری با مقدار مشخص شده برای گوشی گلکسی اس6 سامسونگ قابل رقابت و مقایسه بوده و تنها 50 میلی آمپر ساعت از آن کمتر است. امتیازات بدست آمده نیز خبر از دوام بیشتر این باتری داده و مشخص می‌کنند که این گوشی می‌تواند با مصرف استاندارد انرژی باتری تا مدت سه روز دوام آورد.

در طی بررسی‌های انجام شده بر روی گوشی و با شارژ کامل باتری، گوشی توانست به طور مجزا در بخش‌های وبگردی و پخش فیلم، برای هر کدام تا مدت زمان تقریبی 10 ساعت دوام آورد. این امتیاز برای یک گوشی در این سطح بسیار عالی و شگفت‌آور است. بسیار از گوشی‌های حتی پرچم‌دار شرکت‌های مختلف، خیلی سریع‌تر از مدت زمان 10 ساعت، شارژ باتری‌شان تمام شده و خاموش می‌شدند، اما این گوشی که در سطح دستگاه‌های تقریبا مقرون به صرفه قرار می‌گیرد، توانست در این بخش امتیازات بسیار بالایی را به نفع خود به ثبت برساند. در بخش مکالمه صوتی تحت شبکه 3G نیز امتیازات این گوشی بسیار بالا بوده و با اینکه این عدد کمی از امتیاز کسب شده توسط گوشی لومیا 640 XL پایین‌تر است، اما می‌توانید تقریبا برای تمام روز با گوشی خود به مکالمه بپردازید و مسلما این امتیاز برای شما بسیار خوشایند و کافی خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید که در این بخش، مدل تک سیم کارته LTE این گوشی مورد تست واقع شده است و البته جالب است بدانید که گوشی لومیا 640 XL نیز در حالت‌های تک و دو سیم کارته، اختلاف امتیازی نسبتا زیادی را از خود نشان نداد و در حقیقت این دو مدل در این بخش تفاوت خاصی را با هم نداشته و ندارند.

بررسی لومیا 640 (1)

در طی تست‌های انجام شده بر روی این گوشی، امتیاز حالت آماده به کار (یا همان استندبای) گوشی نیز مورد ثبت قرار گرفت، اما بر روی تصویر بالا قابل مشاهده نمی‌باشد. در حقیقت این امتیاز بر روی نتیجه کلی دوام باتری این گوش تاثیر داده شده است.

رابط کاربری لومیا 640

گوشی هوشمند لومیا 640 مایکروسافت از آخرین نسخه در دسترس سیستم عامل ویندوز 8.1 (بروزرسانی دوم) استفاده می‌کند. همچنین آخرین نسخه از بروزرسانی نرم افزاری این گوشی با نام Lumia Denim نیز به طور پیشفرض بر روی این گوشی قرار دارد. جالب است بدانید که این گوشی همزمان با رونمایی شرکت مایکروسافت از ویندوز 10، معرفی گشت. اما به دلایل تبلیغاتی و تجاری، این نسخه از سیستم عامل به طور پیشفرض بر روی این گوشی قرار نگرفت. البته کمپانی مایکروسافت به طور واضح و آشکاری قول داده است که این گوشی از اولین دستگاه‌های هوشمند این شرکت باشد که بروزرسانی جدید ویندوز 10 را دریافت می‌کند. در نتیجه نگرانی خاصی در این باره وجود نخواهد داشت.

اما در این بخش به بررسی بروزرسانی دوم ویندوز 8.1 موجود بر روی این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

بروزرسانی دوم ویندوز 8.1 گوشی لومیا 640 در بخش منو تنظیمات خود دارای آرایش نسبتا بهتری بوده و سازمان‌دهی بسیار خوبی بر روی آن انجام گرفته است. همچنین عملکرد دستیار صوتی کورتانا نیز بهبود یافته و البته هم اکنون کاربر دسترسی‌های بیشتر و عمیق‌تری را بر روی دیگر بخش‌های گوشی خواهد داشت.

ویژگی Glance Screen هم اکنون بر روی گوشی لومیا 640 قابل استفاده خواهد بود. با استفاده از این قابلیت و با فعال سازی آن، شاهد ویژگی‌های بسیار جالبی بر روی صفحه نمایش گوشی خود خواهید بود. در حقیقت با استفاده از این قابلیت، ساعت گوشی به نمایش در خواهد آمد و در کنار آن  امکان نمایش اعلانات گوشی نیز وجود خواهد داشت (دقیقا مشابه همان تنظیماتی که بر روی قفل صفحه گوشی خود اعمال کرده‌اید). اگر بخواهیم به تعریف کلی ویژگی Glance Screen بپردازیم، باید گفت که با استفاده از این قابلیت، گوشی به نمایش اطلاعات در حالت تک رنگ (سیاه و سفید) بر روی صفحه نمایش مشکی قفل شده گوشی خواهد پرداخت. در بخش تنظیمات  Glance Screen، گزینه‌هایی به منظور چگونگی نمایش این ویژگی وجود داشته و کاربر می‌تواند از بین حالت‌ها مختلف (مانند نمایش همیشگی اطلاعات، نمایش اطلاعات با گذشت مدت زمانی معین و یا نمایش اطلاعات در هنگام برداشت گوشی) یکی را برگزیند.

gsmarena_300

بخش قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی، ظاهری شبیه به ویژگی Glance Screen دارد. اما با این تفاوت که رنگ‌ها در این بخش به طور دقیق و کامل به نمایش در می‌آیند. همچنین ویژگی دو بار لمس پیاپی نمایشگر گوشی به منظور غیر فعال سازی قفل و روشن شدن نمایشگر و یکسری دیگر از قابلیت‌های امنیتی از دیگر ویژگی‌های این بخش از گوشی می‌باشد که تمامی آنها در بخش منو تنظیمات مربوط به این صفحه، قابل پیگیری هستند.

با باز کردن قفل صفحه گوشی وارد صفحه‌ای آشنا می‌شوید. در واقع در این قسمت، کاشی‌های متعدد و گوناگونی وجود دارند که تصاویر بر روی آنها به طور خودکار و به صورت آنلاین تغییر یافته و البته کاربر اجازه تغییر ابعاد آنها را نیز دارد. تقریبا تمامی برنامه‌های موجود در فروشگاه برنامه‌های مایکروسافت دارای ویژگی “نمایش زنده اطلاعات” بوده و می‌توانند به صورت آنلاین و آنی، اطلاعات خود را بر روی تصویر کاشی خود در محل صفحه اصلی گوشی به نمایش بگذارند. همچنین امکان قرار دادن تصویر پس زمینه بزرگ بر روی صفحه اصلی این گوشی نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند به طور جزئی، هر بخش از تصویر پس زمینه را بر روی یکی از کاشی‌ها به نظاره بنشیند. البته در این میان بعضی از برنامه‌ها هنوز هم از کاشی شفاف برخوردار نبوده (در نمونه تصویر زیر قابل مشاهده است) و به همین دلیل کمی از هماهنگی کلی تصاویر و انیمیشن‌های این بخش کاسته است.

در محل Action Center، می‌توانید به تغییر محتوای چهار تاگل (تنظیمات فوری) موجود در این بخش پرداخته و و تمامی اعلانات خود را در این بخش به نظاره بنشینید. ساز و کار آن دقیقا شبیه به صفحه اعلانات سیستم عامل گوشی‌های اندرویدی بوده و به منظور دسترسی به این بخش تنها کافیست انگشت خود را از بالاترین قسمت نمایشگر گوشی به سمت پایین بکشید. همچنین در این بخش کلیدی اختصاصی به منظور از بین بردن آیکون اعلانات جدید به نمایش در آمده نیز وجود دارد.

کمپانی مایکروسافت به منظور دسترسی به برنامه‌های در حال اجزا در فضای پس زمینه گوشی، از طراحی دستگاه‌های هوشمند کمپانی اپل پیروی کرده است. در حقیقت هنگامی که بر روی کلید ناوبری ویندوز (کلید ناوبری وسطی گوشی) فشار می‌آورید، بیشتر برنامه‌ها  به حالت تعلیق در آمده و با انتخاب هر کدام از آنها، اپلیکیشن مزبور به ادامه فعالیت مربوطه خود خواهد پرداخت. البته در این حیطه، بعضی از برنامه‌های موجود در گوشی مانند اپلیکیشن‌های ناوبری، کورتانا و دیگر برنامه‌های مربوط به مدیریت انرژی گوشی، به فعالیت همزمان خود در فضای پس‌زمینه گوشی ادامه خواهند داد و به منظور غیر فعالسازی آنها حتما می‌بایست برنامه‌های دلخواه را به صورت تک‌ به تک خاموش کنید.

حالت Quiet Hours ویندوز فون موجود در این گوشی، فعالیتی مشابه قابلیت Do Not Disturb دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل دارد. با استفاده از این برنامه و در صورت فعالسازی آن می‌توانید در طی فواصل زمانی مشخص شده (توسط کاربر) تماس‌ها و پیام‌های دریافتی خود را مسدود سازید. همچنین امکان فعالسازی و تنظیم آن به منظور فعال شدن خودکار در تاریخ‌ها مشخص شده و رویداد‌هایی که توسط کاربر در تقویم گوشی انتخاب می‌شوند نیز وجود خواهد داشت. همچنین امکان وارد سازی استثنائات و دیگر موارد این چنینی به منظور عبور از قوانین مربوط به این سرویس نیز وجود دارد.

سرویس دستیار صوتی کورتانا نیز در این سیستم عامل موجود بوده و این سرویس در سیستم عامل ویندوز فون، عملکرد مشابهی با سرویس سیری (Siri) در دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل و گوگل ناو (Google Now) در گوشی‌های اندرویدی دارد. این سرویس به صدای شما گوش فرا داده و با صدا و لحنی مشابه با یک انسان به سوالات و دستورات شما رسیدگی کرده و بازخورد صوتی خاص خود را خواهد داشت. سرویس کورتانا تعامل و سازگاری خوبی با گوشی‌های هوشمند ویندوز فونی داشته و در حقیقت در مقایسه با دیگر سرویس‌های صوتی، دسترسی بسیار زیادتری به قسمت‌های مختلف یک دستگاه هوشمند دارد. تعقیب و جستجوی تیتر‌های مختلف خبری، ارائه پیشنهاد به منظور صرف شام یا نهار، طراحی یک سفر، یافتن مکان‌های مورد نظر، ساختن جک و لطیفه و دیگر موارد این چنینی از جمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب این سرویس صوتی بسیار مجهز به حساب می‌آیند.

قدرت سخت افزاری و بنچمارک‌های لومیا 640

همان طور که در مقاله پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند لومیا 640 مایکروسافت از چیپ نسبتا قدیمی اسنپدراگون 400 کوالکام بهره می‌برد. جزئیات داخلی این تراشه و سیستم‌های موجود بر آن شامل چهار هسته کورتکس A7 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز (در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی آدرنو 305 (در بخش GPU) و یک گیگابایت حافظه RAM (که در اکثر گوشی‌های ویندوز فونی این مقدار رایج گشته است) هستند. جالب است بدانید که مشخصات فنی ذکر شده را اگر بخواهیم در بازار فروش بر روی یک گوشی اندرویدی جستجو کنیم، می‌بایست به سراغ تلفن‌های هوشمند پایین‌رده بازار برویم. اما بهتر است بدانید که مقایسه این دو سری از گوشی‌ها با سیستم عامل‌های متفاوت، عمل مناسب و معقولانه‌ای نبوده و در واقع باید گفت که سیستم عامل ویندوز فون در این زمینه نسبت به سیستم عامل اندروید پیشرو و جلوتر بوده و بهتر می‌تواند با تراشه‌های موجود در دستگاه‌های خود تعامل داشته باشد. در واقع بهینه‌سازی‌های انجام شده بر روی سیستم عامل ویندوز فون بسیار مطلوب بوده و به همین دلیل این سری از گوشی‌ها در این حیطه نیاز به قدرت سخت افزاری بیشتر ندارند. اما با این حال، این گوشی در بخش‌های مختلفی تنها می‌تواند از قدرت پردازشی در نظر گرفته شده برای تراشه موجود در خود استفاده کرده و در واقع با وجود سازگاری مناسب این گوشی‌ با تراشه خود، چیپ قرار گرفته در درون آن به عنوان یک تراشه سخت افزاری قدرتمند بازار به حساب نمی‌آید. در هر صورت به منظور در اختیار داشتن قدرت پردازشی بیشتر، کاربر و یا خریدار می‌بایست کمی بیشتر هزینه کرده و به گوشی‌های سطح بالاتر توجه داشته باشد. در هر حال باید نتایج مربوطه را در طی تست‌های انجام شده بر روی این گوشی به نظاره نشست. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

در طی اجرای بنچمارک آنتوتو که یک تست ترکیبی به حساب آمده و تمامی بخش‌های گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهد، نسخه LTE گوشی لومیا 640 در بین گوشی‌های ویندوز فونی که از تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام بهره می‌برند، نتوانست امتیاز خوبی را کسب کند و در مکان انتهایی جدول قرار گرفت. لازم به ذکر است که گوشی‌های لومیا 640 XL، لومیا 830 و لومیا 735 همانند گوشی مزبور از تراشه اسنپدراگون 640 بهره می‌برند.

Untitled

همچنین در ادامه کار، بنچمارک‌های کراکن و بروس مارک (که به ترتیب مربوط به عملکرد وبگردی جاوا اسکریپت و HTML5 می‌باشند) را بر روی مرورگر اینترنت اکسپلورر 11 موجود در این گوشی اجرا کردیم. متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که برنامه مرورگر این گوشی در این زمینه توانایی رقابت پایاپای با اپلیکیشن‌های کروم و سافاری گوشی‌های امروزی موجود در بازار را ندارد. امتیازات خام این گوشی خیلی بد نبودند، بلکه تنها شگفت‌آور و فوق العاده نبودند. البته لازم به ذکر است که در هنگام کار کردن با مرورگر پیشفرض این گوشی، هیچ گونه تاخیر قابل توجهی را احساس نکرده و همه چیز بسیار خوب و روان اجرا شد. در واقع در عمل همه چیز به خوبی پیش رفت. بنابراین اجازه ندهید که نتایج بنچمارک‌های این بخش بر روی تصمیمات شما تاثیرگذار باشد.

Untitled

با بررسی بنچمارک‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که گوشی لومیا 640 مایکروسافت به هیچ وجه قصد جای گرفتن و ماندن در قسمت‌های بالایی جدول امتیازات تست‌ها را نداشته و به همین دلیل، تست‌ها را یکی پس از دیگری با نتایج ضعیف سپری کرد. در حقیقت تمامی گوشی‌های ویندوز فونی دارای چنین نتایجی بوده و در واقع به جای بر جای گذاری امتیازات درخشان در بنچمارک‌ها، سعی دارند تا عملکردی روان و مناسب را از خود به جای بگذارند و در کنار آن، تجربه بسیار خوب و لذت‌بخشی را از کار کردن با یک گوشی ویندوز فونی برای کاربر حاصل نماید. این طور باید گفت که عملکرد روان گوشی‌های ویندوز فونی را نمی‌توان با بنچمارک‌های امروزی اندازه‌گیری کرد.

در هنگام کار کردن با نسخه LTE گوشی ویندوز فونی لومیا 640 متوجه شدیم که رابط نرم افزاری این گوشی بدون هیچ گونه تاخیر خاصی بوده و در مصارف روزانه، هیچ گاه شما را منتظر نگه نخواهد داشت. البته به دلیل قرار گیری یک تراشه نسبتا ضعیف در این گوشی، ممکن است در هنگام اجرای برنامه و بازی‌های سنگین با کمی تاخیر روبه‌رو شوید. در نهایت باید گفت که این گوشی هوشمند دارای قدرت سخت افزاری کافی و مناسبی بوده و برای کسانی که قصد اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین و گرافیکی را ندارند، بسیار مناسب و رضایت بخش خواهد بود.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش گوشی لومیا 640 مایکروسافت پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که نمایشگر این گوشی دارای وضوح بسیار مناسبی بوده و از این نظر با گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت اپل قابل مقایسه است. نمایشگر این گوشی از پنلی از نوع IPS بهره برده و به همین دلیل تصاویر با شارپنس نسبتا بالایی به نمایش در می‌آیند. زاویه دید صفحه نمایش  اینچی این گوشی بسیار رضایت بخش بوده و خوشبختانه بر خلاف بسیاری از گوشی‌ها، در هنگام نگاه کردن از کناره گوشی، هیچ تغییر رنگ یا کنتراستی در آن قابل مشاهده نخواهد بود. این گوشی در بخش منو تنظیمات خود دارای قسمتی اختصاصی به منظور تنظیم و دستکاری روشنایی، دما و غلظت رنگ‌ها نیز هست. در ادامه نمایشگر این گوشی را در طی تست‌های مختلف با دیگر گوشی‌های موجود در بازار مقایسه کرده و دیدیم که حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی به همراه میزان نسبت کنتراست آن بسیار عالی بوده و از این نظر با گوشی‌های حرفه‌ای‌تر قابل مقایسه و رقابت است. علاوه بر آن این گوشی در بخش نمایشگر خود از تکنولوژی ClearBlack بهره می‌برد و به همین دلیل در هنگام تابش نور خورشید، دشواری خاصی به منظور خواندن و یا تماشای مطالب و تصاویر نخواهید داشت. تست اجرا شده بر روی نمایشگر این گوشی به وضوح این موضوع را به اثبات رساند. در نهایت باید گفت که نمایشگر این گوشی نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و کمپانی مایکروسافت نیز در انتخاب این نمایشگر بسیار مناسب و رقابتی عمل کرده است.

در ادامه کار به سراغ بررسی اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی این گوشی رفته و دیدیم که دستگاه مزبور دارای نسخه‌های مختلفی بوده و به همین دلیل، خریداران می‌توانند در طی گستره زیادی از مدل‌ها، نسخه مورد نیاز خود را تهیه کنند. این گوشی در این بخش همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های موجود در بازار از یکسری ویژگی‌های استاندارد (البته با کمی کاستی) بهره می‌برد. وجود رادیو FM در این گوشی از قابلیت‌های نسبتا کاربردی آن به حساب می‌آید. در نهایت باید گفت که شرکت مایکروسافت در این بخش نسبتا خوب کار کرده است، اما می‌توان در آینده انتظارات بیشتری از آن داشته باشیم.

در قسمت بعدی به بخش “تست دوام باتری گوشی لومیا 640” نگاهی انداختیم و باتری 2500 میلی آمپر ساعتی آن را مورد بررسی دقیق قرار دادیم. در ابتدا با هم دیدیم که کمپانی مایکروسافت برای این گوشی میان‌رده، باتری بسیار قدرتمندی را برگزیده است و با وجود نمایشگر اچ‌دی، این باتری بزرگ می‌تواند به دوام و پایداری بیشتر و همچنین ماندگاری بالاتر گوشی کمک کند. مدت زمان سه روز، فاصله زمانی تعیین شده برای این گوشی است که در حالت عادی و با یکبار شارژ کامل باتری گوشی، کاربر می‌تواند از آن استفاده کند. در طی بررسی‌ها و تست‌های مختلف انجام شده بر روی این گوشی، شاهد امتیازات بسیار بالای این گوشی در تمامی بخش‌ها بودیم و در نهایت باتری این گوشی توانست امتیاز بسیار بالای 76 ساعت را به نفع خود به ثبت برساند. پس در نهایت باید گفت که این گوشی به لطف باتری بسیار قوی و پرظرفیت خود توانست در تست‌های مربوط به این بخش نیز سر بلند بیرون آید. جالب است بدانید که گوشی بسیار پیشرفته گلکسی اس6 سامسونگ با وجود در اختیار داشتن  نمایشگر بسیار بزرگ و با دقت، از یک باتری 2550 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند است.

در بخش بعدی سری به رابط کاربری گوشی لومیا 640 زدیم و بخش‌های مختلف آن را با هم مقایسه کردیم. با هم دیدیم که در حالت پیشفرض، این گوشی از سیستم عامل ویندوز 8.1 بهره می‌برد. اما بهتر است بدانید که کمپانی مایکروسافت قول ارائه نسخه جدید سیستم عامل ویندوز 10 را برای این گوشی داده است و گفته است که در صورت انتشار عمومی این نسخه، گوشی لومیا 640 یکی از اولین دستگاه‌های هوشمند موجود در بازار خواهد بود که این نسخه نرم افزاری جدید را دریافت خواهد کرد. به منظور بررسی این بخش ابتدا به سراغ ویژگی Glance Screen رفتیم و مزایا و مشخصات آن را به طور دقیق با هم مرور کردیم و دیدیم که در حالت خاموش بودن نمایشگر گوشی، اطلاعات مختلفی می‌تواند در حالت‌های مختلف بر روی این بخش نقش ببندد. سپس بخش‌های صفحه اصلی، صفحه اعلانات (Action Center)، قفل صفحه گوشی و دیگر موارد این چنینی را با دقت بررسی کردیم. همچنین به سراغ حالت Quiet Hours این گوشی رفته و دیدیم که قابلیت‌های آن شباهت بسیار زیادی به سرویس Do Not Disturb موجود در دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل دارد. در ادامه کار، دستیار صوتی کورتانا را نیز به دقت زیر ذره‌بین قرار داده و با قابلیت‌های آن آشنا شدیم.

در نهایت و در آخرین بخش‌ این مقاله به بررسی قدرت سخت افزاری تراشه موجود در این گوشی رفته و بنچمارک‌های مختلفی را بر روی آن اجرا کردیم. در ابتدا با تراشه موجود در آن یعنی پیچ اسنپدراگون 400 کوالکام آشنا شده و دیدیم که متاسفانه کمپانی مایکروسافت در این گوشی میان‌رده از تراشه نسبتا ضعیفی استفاده کرده است. اما در ادامه به این موضوع پرداختیم که گوشی‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز فون در زمینه مصرف و پردازش اطلاعات، با تراشه‌ و قسمت‌های سخت افزاری دستگاه، هماهنگی بسیار خوبی داشته و در واقع عملکرد آنها در این بخش‌ بهینه گشته است. با این سطح از دانستنی‌ها با سراغ اجرای تست‌های گوناگون بر روی بخش سخت افزاری این گوشی رفته و دیدیم که گوشی لومیا 640 نتوانست در بنچمارک آنتوتو 4، امتیازات مناسبی را کسب کند. همچنین با اجرای بنچمارک‌های کراکن و بروس مارک که مربوط به تحلیل آماری عملکرد مرورگر‌های پیشفرض موجود در این گوشی می‌شود، دوباره با امتیازات نسبتا ضعیفی روبه‌رو بودیم. در نهایت به دلیل تجربه عملی که در زمینه کار کردن با رابط کاربری گوشی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این گوشی نمی‌تواند در بعضی از قسمت‌ها به خوبی امتیاز گیری کند. زیرا در هنگام کار بر روی این گوشی و بررسی عملی آن، روانی و سرعت رابط نرم افزاری آن بسیار مناسب بود.

در هر حال این گوشی را نمی‌توان به عنوان یک دستگاه هوشمند قدرتمند در نظر گرفت و کاربران و خریداران می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند که در صورت تمایل به داشتن یک گوشی با نمایشگر و باتری قوی، می‌توانند به طور کامل به این گوشی اعتماد کنند.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باتری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های گوشی]

[قسمت سوم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چند رسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت چهارم: بررسی برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی لومیا  640 مایکروسافت خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال