نقد و بررسی تخصصی گوشی لومیا 640 مایکروسافت [قسمت سوم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چند رسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت دوم بررسی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی گوشی و بررسی صفحه‌نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم‌اینک در ادامه این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چندرسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به […]

در قسمت دوم بررسی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی گوشی و بررسی صفحه‌نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم‌اینک در ادامه این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چندرسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

 

اپلیکیشن دفترچه تلفن لومیا 640

People Hub نام اپلیکیشنی است که مطمئناً در هر گوشی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون آن را پیدا خواهید کرد. این برنامه از چندین حساب کاربری کاربر به‌طور همزمان پشتیبانی خواهد کرد و البته حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی کاربر نیز جزء آن‌ها خواهند بود. همچنین این برنامه از قابلیت مشابه اپلیکیشن‌های اندرویدی در این زمینه پشتیبانی کرده و در واقع برنامه مزبور دارای صفحات مختلفی است. البته رابط کاربری آن مشابه بقیه بخش‌های این گوشی بوده و در حقیقت از رابط کاربری ویندوز فونی پیروی می‌کند. صفحه اول مربوط به لیست مخاطبین بوده و صفحه دوم به به‌روزرسانی‌های مربوط به صفحات اجتماعی دوستانتان تعلق دارد. همچنین در بخش‌ها و صفحات بعدی با مواردی و گزینه‌های دیگری همچون “گروه‌ها” و “اتاق‌های چت و مکالمه” مواجه خواهید شد.

در هنگام مشاهده صفحه یک مخاطب به‌صورت مجزا، امکان مشاهده به‌روزرسانی‌های جدید شبکه اجتماعی مخاطب به همراه تغییرات صورت گرفته در بخش‌های دیگر آن، بر اساس ترتیب زمانی وجود خواهد داشت. همچنین اطلاعات مربوط به تماس صوتی، پیامک‌ها (که البته یک میانبر به برنامه پیام‌رسانی در این بخش وجود دارد) و ایمیل مخاطب نیز در این بخش قابل‌مشاهده و پیگیری است.

تست میزان بلندی صدای لومیا 640

آزمون‌های روتین خود را بر روی بلندگوی نسخه LTE گوشی لومیا 640 مایکروسافت به اجرا درآوردیم و دیدیم که این گوشی توانست امتیازات خوبی را در این بخش از آن خود کند. البته امتیازات به‌دست‌آمده نمایانگر نتایج بسیار بالا و شگفت‌آوری نبوده و در حقیقت همچنان هم در هنگام قرارگیری در محیط‌های شلوغ و پرازدحام می‌بایست توجه خاصی به گوشی خود به جهت از دست رفتن تماس‌ها، پیام‌ها و اعلانات جدید خود داشته باشید. نتایج به‌دست‌آمده توسط گوشی‌ لومیا 640 مایکروسافت و دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت در بخش زیر قابل‌مشاهده می‌باشند:

Untitled

برنامه‌های چند رسانه‌ای لومیا 640

در نسخه 8.1 سیستم‌عامل ویندوزفون موجود بر روی این گوشی، رابط کاربری روزنامه‌ای قبلی اپلیکیشن Photo Hub از بین رفته است و جای خود را به نمای صفحه‌ای در این نسخه داده است. در این برنامه، سه صفحه وجود دارد که می‌توانید در بین آن‌ها جابه‌جا شوید. all و albums و همچنین favorites از این دسته هستند. قابلیت نسخه‌پشتیبان‌گیری در فضای ابری وان‌درایو، در این اپلیکیشن نیز موجود بوده و تنها کافی است در بخش تنظیمات این برنامه، آن را فعال کنید. شرکت مایکروسافت برای کاربران و صاحبان این گوشی، میزان 30 گیگابایت حافظه ابری را در نظر گرفته است که در کنار آن، 3 گیگابایت حافظه ابری دیگر به‌منظور آپلود مستقیم تصاویر دوربین گوشی برای هر کاربر کنار گذاشته شده است.

اپلیکیشن Music player موجود در این گوشی از ظاهر و رابط کاربری مشابهی با دیگر برنامه‌های نسخه 8.1 سیستم عامل ویندوز فون بهره می‌برد. هم اکنون در این برنامه می‌توانید به سادگی به بخش “در حال پخش” یا همان Now Playing منتقل شده و در کنار آن در حالت Collection view، میانبرهای خاصی به منظور رجوع به بخش‌های artists, albums, songs, genres, playlists, و Music Store وجود دارد. همچنین امکان ساختن، ویرایش و همچنین حذف لیست‌های پخش بطور مستقیم از طریق گوشی نیز وجود خواهد داشت.

این موزیک پلیر با حساب کاربری Xbox Music شما تطابق بسیار کاملی دارد و اگر آهنگی مورد علاقه خود را در گوشی خود ذخیره نکرده و همچنین در صورت ارتباط فعال با حساب کاربری خود، می‌توانید به راحتی موزیک‌های مورد علاقه خود را به این شکل پخش کنید و به آنها گوش فرا دهید.

متاسفانه این برنامه از فرمت صوتی FLAC پشتیبانی نمی‌کند. به منظور دسترسی به بخش اکولایزر این برنامه می‌بایست از طریق بخش تنظیمات (Settings) آن، گزینه Audio را انتخاب کنید. علاوه بر آن امکان استفاده از گزینه‌های پیش‎فرض تعیین شده یا گزینه‌های دستکاری شده توسط شما نیز وجود خواهد داشت.

همچنین گوشی لومیا 640 دارای سیستم دریافت امواج رادیویی FM نیز بوده و به همین منظور، برنامه Radio FM به همراه سرویس RDS از جمله دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌باشد. در این گوشی می‌تواند از بلندگو به منظور پخش صدای رادیو استفاده کنید، اما در این حالت باز هم باید به این نکته توجه داشته باشید که هدفون گوشی به عنوان آنتن به بهبود گیرایی رادیو کمک خواهد کرد و بدون آن نمی‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

اپلیکیشن Video، برنامه پخش فایل‌های ویدئویی این گوشی است که به صورت مجزا به فعالیت می‌پردازد. این برنامه دارای چهار صفحه می‌باشد که بخش‌های collection و movie store و همچنین TV store و spotlight از جمله این موارد هستند. این برنامه از فرمت‌ها و کدک‌های ویدئویی XviD, DivX, MOV, WMV و H.264 تا میزان دقت تصویر 1080p یا همان فول اچ‌دی پشتیبانی خواهد کرد. البته این برنامه در زمینه پخش فایل‌های ویدئویی که دارای فرمت صوتی AC3 هستند، ناتوان بوده و نمی‌تواند آنها را به نمایش بگذارد (این فرمت صوتی اغلب در فایل‌های ویدئویی با فرمت MKV قابل مشاهده است). همچنین در این برنامه، پشتیبانی نسبتا محدودی در زمینه نمایش زیرنویس‌ فیلم‌ها وجود دارد.

کیفیت صدای خروجی لومیا 640

در طی بررسی کیفیت صدای خروجی گوشی لومیا 640 مایکروسافت و در هنگام اتصال آن به یک آمپلی‌فایر خارجی، شاهد صدای خروجی بسیار شفافی بودیم. همچنین میزان بلندی صدای آن نیز بسیار بالا بوده و در نهایت می‌توان گفت که این گوشی در این بخش توانست امتیازات بسیار خوب و درخشانی را از آن خود کند.

در هنگام اتصال هدفون به گوشی نیز شاهد عملکرد خوبی بودیم و البته در این حین، به میزان بسیار کمی از میزان بلندی صدای خروجی گوشی کاسته شد. اما با این حال، میزان باقی‌مانده آن بسیار ارزشمند و کافی است. همچنین میزان stereo crosstalk نیز کمی نسبت به بخش قبلی بالاتر رفته است، اما خوشبختانه میزان آن خیلی زیاد نبوده و نزدیک به امتیازات میانگین این بخش است. نتایج بدست آمده در این بخش توسط این گوشی، از بهترین امتیازات بدست آمده تا به امروز نیستند، اما آنقدر بالا و خوب هستند که بتوانند نظر درصد بالایی از کاربران را به خود جلب کرده و آنها را راضی نگه دارند. در تصویر زیر شاهد نمایش اطلاعات و آمار گوشی لومیا 640 و دیگر گوشی‌های هوشمند حاضر در این تست هستید:

Untitled Untitled.pngs

دوربین لومیا 640

گوشی هوشمند لومیا 640 مایکروسافت در بخش پشتی خود دارای یک دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است. همچنین در این بخش و درست در کنار لنز دوربین اصلی گوشی، یک عدد فلاش LED به منظور عکاسی هر چه بهتر در محیط‌های کم نور قرار گرفته است. متاسفانه این گوشی (بر خلاف گوشی‌های شرکت سونی) از هیچ گونه کلید فیزیکی شاتر اختصاصی به منظور عکاسی پشتیبانی نمی‌کند. رابط کاربری اپلیکیشن دوربین گوشی لومیا 640 مایکروسافت بسیار آشنا بوده و دارای طراحی بسیار ساده‌ای است. در فضای رابط کاربری این برنامه تنظیمات و گزینه‌های بسیار زیادی همانند white balance (تراز سفیدی) و focus و همچنین ISO (حساسیت سنسور) و shutter speed (سرعت شاتر که حداکثر تا 4 ثانیه قابل افزایش است) و exposure (نوردهی) نیز قابل مشاهده است. همچنین در بخشی دیگر، امکان انتخاب گزینه‌های عکاسی با دقت 8 مگاپیکسل با نسبت 4 به 3 یا عکاسی با دقت 6.7 مگاپیکسل با نسبت 16 به 9 نیز وجود دارد و البته بجز این دو گزینه، مورد دیگری به منظور انتخاب رزولوشن و دقت تصاویر و عکاسی، در این بخش دیده نمی‌شود.

gsmarena_003

در کنار موارد ذکر شده، گزینه‌های جانبی دیگری به منظور استفاده از دیگر ویژگی‌های جالب دوربین این گوشی وجود دارد. گزینه‌های Lenses و Cinemagraph (به منظور ساخت تصاویر انیمیشنی)، پانوراما، Refocus و همچنین Selfie و دیگر موارد این چنینی، از جمله موارد موجود در این بخش هستند.

کیفیت عکاسی لومیا 640

در بررسی‌های به عمل آمده بر روی تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این گوشی به این نتیجه رسیدیم که خروجی تصاویر این دوربین، بسیار باکیفیت و مناسب بوده و جزئیات تصاویر را به خوبی به تصویر می‌کشد. همچنین میزان نسبت کنتراست تصاویر و رنگ‌های عکس‌ها نیز در سطح بسیار خوب و رضایت‌بخشی است. متاسفانه گاهی اوقات تنظیمات تراز سفیدی توسط دوربین و به طور خودکار به شکل خوبی و مناسبی انتخاب نمی‌شود.علاوه بر آن میزان نویز تصاویر نیز در حد بسیار مناسب و پایینی نگه داشته شده است و از پردازش تصاویر ثبت شده نیز بسیار رضایت داریم. در بخش زیر می‌توانید به تصاویر ثبت شده توسط دوربین 8 مگاپیکسلی اصلی گوشی لومیا 640 مایکروسافت که در ابعاد کوچکتر قرار داده شده است، نگاهی بیندازید:

در طی بررسی‌ها و مقایسه‌های انجام شده بر روی تصاویر خروجی دوربین اصلی این گوشی در چارت‌ها زیر، به این نتیجه رسیدیم که رنگ‌های به نمایش در آمده تمایل زیادی به طیف رنگی زرد و رنگ‌ها گرم داشته و در عین حال، در نیمی از حالات، در بخش عکس از پوستر رنگی شاهد اشتباه دوربین در محاسبه تراز سفیدی تصویر بودیم. اما با تمام این تفاسیر باید گفت که حالت عکسبرداری دوربین اصلی این گوشی بسیار مناسب بوده و در حقیقت شاهد عملکرد بسیار خوبی در این بخش بودیم. در قسمت زیر می‌توانید به بررسی تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی با دیگر گوشی‌های هم‌سطح آن بپردازید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

کیفیت فیلم‌برداری لومیا 640

گوشی هوشمند لومیا 640 مایکروسافت قادر است در بهترین حالت خود، با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که فایل‌های ثبت شده در این حالت با نرخ 17 مگابیت بر ثانیه در حافظه گوشی ذخیره شده و نرخ فریم‌های ثبت شده در عمل نیز برابر 30 عدد در هر ثانیه می‌باشد. متاسفانه فایل‌های ویدئویی در حالت تک کاناله AAC و با نرخ 160 کیلوبیت بر ثانیه و با فرکانس 48 کیلوهرتز به ثبت خواهند رسید.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین در حالت فیلمبرداری شباهت بسیار زیادی به بخش عکاسی آن دارد. همچنین با استفاده از این برنامه و قابلیت‌های آن، کاربر می‌تواند کنترل کاملی بر روی بخش‌های تراز سفیدی، فوکوس دستی و صدای باس خروجی و ثبت شده بر روی حافظه گوشی (که در سه حالتِ خاموش، 100 هرتز و 200 هرتز هستند) داشته باشد. ویژگی‌های اخیر، بسیار جالب و کاربردی بوده و برای مثال در هنگام حضور در مکان‌های شلوغ مثل کنسرت‌ها و مراسم‌های بزرگ می‌توان با انتخاب گزینه 200 هرتز، صدای باس فضا را به خوبی و به بهترین شکل به ثبت رساند.

کیفیت‌ فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین اصلی گوشی لومیا 640 مشابه کیفیت عکس‌های ثبت شده آن بوده و بسیار رضایت‌بخش و مناسب است. تنظیمات تراز سفیدی آن بسیار ضعیف بوده و گستره دینامیکی آن نسبتا محدود است. اما با این حال جزئیات منظره و تصویر به خوبی به ثبت می‌رسند.

به منظور دانلود و مشاهده فایل ویدئویی ضبط شده (بدون هیچگونه ویرایش و دستکاری) توسط دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی گوشی لومیا 640 با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه، می‌توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

همچنین به منظور بررسی تصاویر فیلم‌های ضبط شده این گوشی و مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در بازار می‌توانید از لینک‌ها و تست‌های زیر استفاده کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن دفترچه تلفن گوشی‌هوشمند لومیا 640 مایکروسافت پرداختیم. در این بخش به معرفی و ارزیابی برنامه People این گوشی پرداخته و دیدیم که این برنامه رابطه بسیار خوب و مناسبی با شبکه‌های اجتماعی کاربر دارد. همچنین این برنامه همانند بسیاری از برنامه‌های گوشی‌های اندرویدی دارای نماها و صفحات مجهزی در این زمینه است.

در بخشی دیگر به تست میزان بلندی صدای این گوشی پرداخته و دیدیم که بلندگوی گوشی مزبور توانست امتیازات نسبتاً خوب و رضایت‌بخشی را از آن خود کند. اما بااین‌حال امتیازات به‌دست‌آمده در این بخش، ازجمله بهترین عملکرد‌هایی نبود که تا به امروز دیده‌ایم و به همین دلیل لازم است در هنگام قرارگیری در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا، کاربر توجه خاصی به گوشی لومیا 640 خود به‌منظور از دست نرفتن تماس‌ها و اعلانات جدید ورودی داشته باشد.

در بخشی مجزا به معرفی و بررسی برنامه‌های چندرسانه‌ای گوشی لومیا 640 پرداخته و برنامه‌های گالری، موزیک پلیر و ویدئو پلیر این گوشی را مورد بررسی و ارزیابی دقیق خود قرار دادیم. در ابتدا دیدیم که برنامه گالری این گوشی که بانام Photo Hub شناخته می‌شود هم‌اکنون در نسخه 8.1 از سیستم‌عامل دارای ظاهر و رابط کاربری جدیدی بوده و دارای سه زبانه مختلف است که کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت خود بر روی نمایشگر در بین آن‌ها به‌سادگی جابه‌جا شود.

همچنین اپلیکیشن پخش‌کننده‌ای این گوشی بانام Music player شناخته می‌شود. در این بخش نیز شاهد صفحات و قسمت‌های گوناگونی به‌منظور دسترسی به اطلاعات مختلف آهنگ‌ها و پخش آن‌ها  بودیم. حتی این موزیک پلیر می‌تواند با حساب کاربری Xbox Music کاربر اتصال برقرار کرده و از قابلیت‌های آن نیز استفاده کند. این برنامه دارای اکولایزر نسبتاً مناسبی نیز بوده و امکان انتخاب گزینه‌های پیش‌فرض نیز وجود دارد. عدم پشتیبانی از فرمت صوتی FLAC از جمله معایب این برنامه به‌حساب می‌آید.

علاوه بر آن در ادامه کار به معرفی اپلیکیشن پخش رادیو FM این گوشی پرداخته و دیدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری دیگر از برنامه‌های گوشی‌های موجود در بازار تنها در هنگام اتصال هدفون به گوشی به‌عنوان تقویت‌کننده آنتن گیرنده امواج رادیویی، قابلیت فعالیت خواهد داشت.

در بخشی دیگر به معرفی و بررسی برنامه پخش‌کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی پرداخته و دیدیم که این برنامه با نام Video شناخته می‌شود. برنامه مزبور دارای چهار بخش مختلف بوده و از بسیاری از فرمت‌های رایج موجود در بازار تا دقت 1080p پشتیبانی می‌کند. عدم پشتیبانی از فرمت صوتی AC3 (که بیشتر در فایل‌های ویدئویی MKV قابل مشاهده است) و محدودیت در نمایش هر چه بهتر زیرنویس فیلم‌ها ازجمله معایب این برنامه پیش‌فرض به‌حساب می‌آید. درنهایت می‌توان گفت که کمپانی مایکروسافت در بخش‌ چند‌رسانه‌ای نسخه 8.1 سیستم‌عامل ویندوزفون، نسبتاً مجهز عمل کرده است و کاربران می‌توانند توسط آن‌ها به نیازهای روزانه و معمولی خود پاسخ دهند.

در بخشی دیگر به بررسی و تست کیفیت صدای خروجی گوشی لومیا 640 مایکروسافت پرداخته و دیدیم که در هنگام اتصال یک پخش‌کننده صوتی خارجی به این گوشی، خروجی صوتی آن بسیار مناسب، باکیفیت و شفاف است. در کنار آن، میزان بلندی صدای خروجی این دستگاه نیز بسیار مناسب بوده و همانند بخشی قبلی قابل‌تحسین است. در شرایطی دیگر، هدفون استاندارد آزمایش خود را به گوشی لومیا 640 مایکروسافت متصل کرده و دیدیم که امتیازات آن در بخش‌های مختلف باکمی کاستی و افت همراه بود. البته میزان آن بسیار کمتر از آن حد است که بتواند تأثیر قابل‌توجهی بر بخش خروجی دستگاه و احساس تغییر در آن داشته باشد.

در بخشی بسیار مهم و پرطرفدار، به بررسی دقیق بخش‌های مختلف دوربین گوشی لومیا 640 پرداختیم. در ابتدا به معرفی مشخصات دوربین و همچنین بخش نرم‌افزاری و اپلیکیشن اختصاصی این گوشی پرداخته و دیدیم که ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار خوب و مناسبی در آن نهفته است. در ادامه کار به بررسی کیفیت تصاویر ثبت‌شده دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این گوشی پرداخته و دیدیم که عکس‌ها با دقت بسیار بالایی با میزان جزئیات بسیار مناسب در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. البته در این میان شاهد غلظت نسبتاً بالای رنگ‌ها و همچنین عدم کنترل مناسب دوربین بر روی تراز سفیدی تصاویر بودیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تصاویر ثبت‌شده دارای کیفیت بسیار خوبی بوده و حتی با گوشی‌های سطح بالاتر بازار قابلیت رقابت دوشادوش را خواهد داشت.

درنهایت در بخش فیلم‌برداری به این موضوع اشاره شد که این گوشی می‌تواند در بهترین حالت خود با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر بپردازد. در بررسی‌های به‌عمل‌آمده بر روی فایل‌های ویدئویی ضبط‌شده توسط دوربین اصلی این گوشی متوجه شدیم که کیفیت تصاویر آن شباهت بسیار زیادی به حالت عکس‌برداری داشته و به همین دلیل از این نظر و در این سطح از بازار، از این گوشی رضایت داریم. همچنین قابلیت انتخاب و کنترل بر روی میزان باس صدای ورودی از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربردی این بخش به‌حساب می‌آید.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باتری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های گوشی]

[قسمت سوم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چند رسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت چهارم: بررسی برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی لومیا 640 مایکروسافت به  همراه قیمت آن در بازار خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال