نقد و بررسی تخصصی گوشی Google Nexus 6 [قسمت اول – معرفی گوشی، بررسی‌ محتویات‌ جعبه، طراحی‌ و‌ کیفیت‌ ساخت، نمایشگر، باطری‌ و‌ قابلیت‌های‌ ارتباطی]

گوشی نکسوس 6 گوگل، این بار توسط شرکت موتورولا طراحی و ساخته شده است تا جایگاه این گوشی را در بازار موبایل‌های هوشمند کاملا تغییر دهد. در حالیکه گوشی‌های طراحی شده توسط کمپانی الجی، دارای قیمتی متعادل و مشخصاتی نسبتا خوبی بودند، اما اینبار نکسوس 6 با مشخصاتی فوق‌العاده بهتر، آمده است تا رقیبان اندرویدی […]

گوشی نکسوس 6 گوگل، این بار توسط شرکت موتورولا طراحی و ساخته شده است تا جایگاه این گوشی را در بازار موبایل‌های هوشمند کاملا تغییر دهد. در حالیکه گوشی‌های طراحی شده توسط کمپانی الجی، دارای قیمتی متعادل و مشخصاتی نسبتا خوبی بودند، اما اینبار نکسوس 6 با مشخصاتی فوق‌العاده بهتر، آمده است تا رقیبان اندرویدی خود را کمی مشت و مال دهد! صادقانه باید گفت که نکسوس 6، پرچمدار قدرتمند کمپانی گوگل است که برای رقابتی سنگین با دیگر پرچمداران به میدان آمده است.

نکسوس 6 (2) نکسوس 6 (3) نکسوس 6 (1)

 

هم اینک گوشی نکسوس 6، جایگاه ویژه‌ای را در بین دیگر نکسوس‌های گوگل پیدا کرده است. همانطور که اطلاع دارید، کمپانی گوگل، خیلی وقت است که مالکیت کمپانی موتورولا را به شرکت لنوو سپرده است و این گوشی نیز شاید آخرین همکاری این دو شرکت باشد. شایعه تولید نکسوس بعدی توسط شرکت موتورولا، از زمانی شروع شد که این شرکت در سال 2012 توسط گوگل خریداری شد. 2 سال طول کشید تا قرار‌داد میان آن دو برای طراحی، ساخت و اجرایی کردن نکسوس بعدی انجام شود اما واقعا این انتظار، ارزشش را داشت. هم اینک نکسوس 6 از قوی‌ترین سخت‌افزار به همراه بهترین و بروز‌ترین نرم‌افزار اندرویدی بهره می‌برد.

مشخصات فنی

1- صفحه نمایشی از نوع آمولد با ابعاد 5.96 اینچ با دقت QHD (رزولوشن 2560 × 1440 پیکسل) و با چگالی تصویر 493 پیکسل در هر اینچ و مجهز به محافظ گوریلا گلس نسل 3

2- پردازنده کوآلکام اسنپدراگون 805 دارای CPU چهار هسته‌ای Krait 450 با فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز و واحد گرافیکی Adreno 420 و میزان حافظه RAM سه گیگابایت

3- دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.0 به همراه دو عدد فلاش LED، لرزشگیر اوپتیکال (OIS) و همچنین+HDR و فیلمبرداری با دقت 4K

4- دوربین سلفی با دقت 2 مگاپیکسل و دارای پیکسل‌هایی به ابعاد 1.4 میکرومتر

5- باطری با ظرفیت 3220 میلی‌آمپر ساعت به همراه شارژر سریع موتورولا (Motorola Turbo Charger) و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم (Qi wireless charging)

6- مجهز به نسخه 5.0 (آبنبات‌چوبی) از سیستم عامل اندروید به همراه طراحی خاص آن (material design) و طراحی جدید runtime که موجب بهبود عملکرد و پاسخ دستگاه شده است

7- دارای نسخه‌هایی با حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی

8- دارای LTE با استاندارد Cat. 6، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 4.1 و GPS/GLONASS

9- مجهز به اسپیکر‌های استریو در جلوی گوشی

10- بدنه نسبتا مقاوم در برابر آب و مجهز به شاسی آلمینیومی

معایب

1- فقدان وجود اسلات برای افزایش میزان حافظه گوشی

2- صداها به صورت استریو ضبط نمی‌شوند (از حالت مونو پشتیبانی می‌شود)

3- باطری غیر قابل تعویض

4- قاب پشتی گوشی مستعد جذب اثر انگشت است

5- ضخامت بالای گوشی

نکسوس 6 به یکی از بهترین و قوی‌ترین سخت‌افزار‌های حال حاضر دنیا، مجهز شده است و ترکیب پردازنده اسنپدراگون 805 کوآلکام به همراه سه گیگابایت حافظه رم و نمایشگر 6 اینچی QHD به همراه اسپیکرهای استریو آن، نکسوس 6 را برای جدالی نفس‌گیر با رقبای سر‌سخت خود آماده می‌سازد.

دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی به همراه لرزشگیر اوپتیکال و قابلیت فیلمبرداری UHD (دقت 2160p) آن نیز بسیار دلگرم کننده است. دقت دوربین این گوشی نیز در بین اعضای دیگر خانواده نکسوس گوگل، تغییر چشمگیری یافته است.(نسل‌های قبلی نکسوس دارای دقت 8 مگاپیکسلی بودند)

نسخه 5.0 از سیستم عامل اندروید نیز گل سر سبد آن است که در کنار قدرت پردازشی بالای آن، موجب محبوبیت بیشتر این گوشی شده است. از دیگر ویژگی‌های شگفت‌انگیز این گوشی می‌توان به بروزرسانی به آخرین نسخه اندروید، طراحی material design آن و runtime جدید آن با نام ART اشاره کرد (با این ویژگی، همه چیز در سیستم عامل اندروید یکنواخت و سریع خواهد بود).

gsmarena_002 gsmarena_003 gsmarena_004 gsmarena_026

وحود سخت‌افزار سطح بالا، آخرین ویرایش نرم‌افزاری و قیمت بسیار مناسب برای یک پرچمدار، همگی، باعث افزایش توقعات نسبت به نکسوس 6 شده است. برای یافتن پاسخ سوالات خود، بهتر است به ادامه مقاله توجه کنید. در ادامه، محتویات داخل جعبه، طراحی و کیفیت ساخت این گوشی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند؛ کماکان با تک نیوز همراه باشید.

محتویات جعبه

نکسوس 6 موتورولا صاحب پکیج سفید رنگی است که عدد 6 بزرگی نیز بر روی پوشش بالایی آن جای گرفته است. در درون جعبه، گوشی نکسوس 6، یک عدد کابل USB، شارژر مخصوص برای شارژ سریع (Motorola’s Turbo Charger)، سوزن برای خارج کردن اسلات سیم‌کارت و تعدادی دفترچه راهنما وجود دارند.

gsmarena_001 gsmarena_030

پکبج خرده‌فروشی

البته فقدان وجود هدفون نیز با خریداری پکیج کامل این گوشی و پرداخت هزینه‌ای بیشتر، فراموش می‌شود. البته صادقانه می‌گوییم که از دیدن شارژر توربوی موتورولا در این پکیج بسیار خوشحال شدیم. موتورولا ادعا کرده است که توسط این شارژر و با شارژ 15 دقیقه‌ای گوشی، نکسوس 6 خواهد توانست تحت استفاده عادی کاربر، مدت زمانی برابر 8 ساعت را دوام بیاورد.

طراحی و کیفیت ساخت

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر گوشی موتو ایکس 2014 را از هر طرف بکشیم و پشت آن نیز یک لوگو از برند نکسوس را بچسبانیم، چه اتفاقی می‌افتد؟! مطمئنا چیزی به غیر از نکسوس 6 بوجود نخواهد آمد. به غیر از لوگوی نکسوس که در قاب پشتی نکسوس6 قرار گرفته است و شماره کفش بزرگ (!) آن، هیچ تفاوت بصری دیگری بین نکسوس6 و موتو ایکس 2014 دیده نمی‌شود.

gsmarena_027 gsmarena_028 gsmarena_029

 

همانند برادر کوتاه قامت خود، موتو ایکس 2014، نکسوس6 نیز به بهترین سخت‌افزار موجود در زمان عرضه خود، مجهز شده است. همچنین وجود فریمی آلمینیومی نیز به میزان لذت کاربر از تجربه استفاده از این گوشی افزوده است. هرچند این موضوع در گوشی نکسوس5 به هیچ وجه صدق نمی‌کند. به هر حال این گوشی هوشمند بخاطر در اختیار داشتن قیمتی مناسب، مورد توجه بسیاری از خریداران قرار دارد.

nexus 6 (1) nexus 6 (2)

 

فبلت نکسوس6 در دو رنگ سفید روشن و سرمه‌ای عرضه خواهد شد. نسخه سفید رنگ این گوشی دارای فریمی فلزی با رنگ طبیعی فلزی آن است ولی در نسخه سرمه‌ای، این قسمت به رنگ سرمه‌ای روشن (روشن‌تر از رنگ سرمه‌ای قاب پشتی گوشی) درآمده است.

کیفیت ساخت این گوشی بسیار عالی است. در کنار فریم فلزی مستحکم، قاب پستی گوشی نیز از پلاستیک باکیفیت ساخته شده است و روی آن نیز بسیار کار شده است. پنل جلوی گوشی نیز تحت پوشش لایه گوریلا گلس نسل 3 قرار گرفته است که این گوشی را در برابر استفاده و یا سوء استفاده کاربران محافظت می‌کند.

این گوشی در برابر پاشیده شدن آب نیز مقاوم است. هرچند که این گوشی نتوانسته است که بطور رسمی، گواهینامه IP را  همانند دیگر رقبای خود کسب کند، اما در برابر پاشیده شدن اتفاقی آب و مایعات (نه اینکه گوشی در زیر سطح آب قرار گیرد!)، مقاوم خواهد بود.

ابعاد فیزیکی گوشی برابر 10.1 × 83 × 159.3 میلی‌متر است. البته ضخامت گوشی در نازک‌ترین قسمت آن به 3.8 میلی‌متر می‌رسد. نکسوس6 البته رقیبی سنگین وزن نیز هست و این مقدار برای این گوشی به 184 گرم می‌رسد.

gsmarena_031

نکسوس6 موتورولا (در سمت راست) در کنار گلکسی نوت 4 سامسونگ (در سمت چپ)gsmarena_032نکسوس6 موتورولا (در سمت راست) در کنار گلکسی نوت 4 سامسونگ (در سمت چپ)

در مقایسه با گلکسی نوت 4 سامسونگ، نکسوس 6 دارای ابعادی بزرگ‌تر است. هرچند این تفاوت می‌تواند به علت وجود صفحه نمایش بزرگ‌تر (5.96 اینچ در برابر 5.7 اینچ) و همچنین بلندگو‌های استریو نماینده موتورولا باشد. در مقایسه با این دو گوشی، آیفون 6 اپل نیز از هر دوی آنها کوچکتر است. البته نمایشگر 5.5 اینچی آن نیز به کمکش می‌آید.

به لطف خمیدگی قاب پشتی گوشی، در دست گرفتن و کار کردن با آن، بسیار آسان و لذت‌بخش است. این خمیدگی برای جبران انحنای کف دست انسان، طراحی شده است. بنابراین در وسط گوشی، دارای ضخامت بیشتری است. هرچند در گوشی‌ها و اطراف آن از ضخامتش کاسته می‌شود.

nexus 6 (1) nexus 6 (2)

 

صفحه نمایش

نکسوس6 موتورولا دارای نمایشگری 5.96 اینچی از نوع آمولد است که دقتی برابر 2560 × 1440 پیکسل را ارائه می‌دهد. این دقت تصویر، چگالی تصویر نسبتا شگفت‌آوری به میزان 493 پیکسل در هر اینچ را پدید می‌آورد.

nexus 6 (2) nexus 6 (3) nexus 6 (4) nexus 6 (1)

 

همانند کنتراست بالای این صفحه نمایش، میزان روشنایی آن نیز عدد نسبتا بالایی را نشان می‌دهد. همچنین زاویه دید گوشی نیز بسیار خوب و راضی‌کننده است و بدلیل نمایشگر بزرگ آن، برای دیدن تصاویر بصورت گروهی بسیار مناسب بنظر می‌رسد.

Untitledصفحه نمایش نکسوس 6 را در زیر لنز میکروسکوپ قرار دادیم. این نمایشگر آمولد از ماتریس الماس شکل استاندارد پنتایل استفاده می‌کند. هر پیکسل آن دارای چهار ساب‌پیکسل می‌باشد که اساسا از ترتیب رنگ‌های RGBG بوجود آمده است.

gsmarena_001

البته نکته‌ای جالب نظر ما را به خود جلب کرد و آن هم این است که اگر از نمایی نزدیک‌تر به این نمایشگر خیره شوید، تمایل آن به نشان دادن بیشتر رنگ سبز را مشاهده خواهید کرد. البته این مورد را برای این گوشی، امتیازی منفی به حساب نمی‌آوریم، زیرا استفاده از گوشی در این نما (به خاطر قدرت و حداقل فاصله فوکوس چشم) تقریبا کاری غیر ممکن است.

gsmarena_014

همانند دیگر پنل‌های آمولد موجود در بازار، این نمایشگر نیز میزان غلظت رنگ‌ها را کمی بیشتر از واقعیت موجود نشان می‌دهد. همچنین دقت رنگ‌ها نیز به اندازه پنل IPS واقعی نیستند ولی با این حال این پنل، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

این گوشی در تست خوانایی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز سر‌بلند بیرون آمد و این میزان در مکان‌های روشن نیز بسیار خوب و رضایت‌بخش است:

Untitled

 

کلید‎ها و کنترل‌ها

خروجی صدای گوشی و یکی از بلندگو‌های استریو آن در سمت بالای نمایشگر قرار گرفته‌اند. طوری که هر دو آنها در زیر یک صفحه مشبک جای داده شده‌اند. همچنین دوربین سلفی گوشی به همراه سنسور‌های مجاورت‌سنج و حسگر نور محیط نیز در این ناحیه قرار دارند.

gsmarena_008 gsmarena_021

 میکروفون صدا و بلندگوی استریو دوم نیز در پایین نمایشگر قرار دارند.

gsmarena_007 gsmarena_020در سمت چپ گوشی، بطور ظاهری چیز خاضی وجود ندارد اما در زیر نوار آن، دو آنتن ارتباطی وجود دارند. همچنین دکمه‌های کنترل صدا و پاور گوشی نیز در سمت راست گوشی قرار دارند.

gsmarena_009 gsmarena_011 gsmarena_013بالای گوشی محل قرار‌گیری سوکت جک 3.5 میلی‌متری و اسلات سیم‌کارت آن می‌باشد. همچنین پورت microUSB نیز در زیر گوشی قرار دارد.

gsmarena_012 gsmarena_010قاب پشتی گوشی، محل قرار‌گیری دوربین 13 مگاپیکسلی آن به همراه دو عدد فلاش LED است. این فلاش‌ها دارای طراحی خاصی، همانند آنچه در گوشی موتو ایکس 2014 وجود دارد، هستند و به صورت یک حلقه، دور لنز دوربین قرار گرفته‌اند. به همین خاطر نکسوس6 را بدلیل طراحی منحصر به فرد آن، تحسین می‌کنیم.

gsmarena_022

gsmarena_023 gsmarena_024

 

همچنین لوگوی انحصاری موتورولا در درون یک گودی به همراه نشان برند نکسوس نیز در وسط پنل پشتی دستگاه دیده می‌شوند. دو سوراخ کوچک میکروفون نیز در پایین آن قرار دارند.

عملکرد باطری

نکسوس6 موتورولا به یک باطری جدا نشدنی به ظرفیت 3220 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است. جالب اینجاست که یکی از رقبای اصلی این فبلت بنام گلکسی نوت 4 نیز دارای ظرفیتی مشابه است.

طبق گزارشات منشتر شده، نکسوس6 تحت استفاده عادی و مخلوط، می‌توان مدت زمانی تقریبی برابر 24 ساعت دوام بیاورد. (10 ساعت نمایش فیلم و نزدیک به همین مقدار برای مرورگری اینترنت تحت شبکه LTE)

ما برای اثبات این ادعا، گوشی نکسوس6 را به محل انجام تست روتین باطری‌های گوشی دعوت کردیم. در این تست، گوشی نکسوس6 توانست رکورد 70 ساعت را برای انجام فعالیت‌های ترکیبی ثبت کند. این به آن معناست که کاربر می‌تواند برای مدت 2 روز تمام از این گوشی استفاده ترکیبی کند. البته در صورتی که از هر یک از آیتم‌های وب‌گردی، تماشای فیلم و مکالمه 3G به مدت یک ساعت استفاده کنید.

nexus-6-batteryالبته تست‌ها انجام شده شامل دوام گوشی در حالت آماده به کار (StandBy) نیز می‌شود که در عکس بالا، اطلاعات مخصوص به آن درج نشده است. همچنین این نتایج خوب در کنار شارژر توربوی موتورولا بهتر دیده می‌شوند.

به لطف تکنولوژی جدید کمپانی کوآلکام (Quick Charge 2.0 technology)، این گوشی با شارژ 15 دقیقه‌ای خود خواهد توانست تا مدت 8 ساعت فعالیت عادی و ترکیبی دوام بیاورد. البته این تکنولوژی زمانی کاربردی است که میزان باطری گوشی در حد بسیار پایینی قرار داشته باشد. (اگر میزان آن بالا باشد، شارژ گوشی با سرعت کمی انجام می‌شود).

ما بر روی این شارژر نیز تست‌هایی انجام دادیم. آداپتور آن را وقتی که میزان شارژ باطری گوشی روی 9 درصد بود، به گوشی متصل کردیم و 15 دقیقه بعد برای مشاهده نتیجه آن برگشتیم. میزان باطری گوشی نکسوس6 در این مدت زمان به 30 درصد رسیده بود. (21 درصد در مدت زمان 15 دقیقه به میزان شارژ گوشی اضافه شده بود).

این گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم (Qi wireless) نیز پشتیبانی می‌کند. سرعت شارژِ شارژر بی‌سیم این گوشی مشابه شارژر توربو آن نیست ولی عمل شارژ کردن گوشی را راحت‌تر کرده است.

قابلیت‌های ارتباطی

نکسوس6 موتورولا در دو نسخه عرضه شده است. نسخه XT1103 برای منطقه آمریکا و نسخه جهانی XT1100، ورژن‌های منطقه‌ای این گوشی هستند. همچنین این گوشی از بسیاری از استاندارد‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند. GSM/HSDPA چهار بانده، CDMA سه بانده (البته تنها در نسخه آمریکا وجود دارد)، WCDMA (تعداد باند‌ها در دو مدل متفاوت است) و اتصال LTE (باز هم در دو مدل متفاوت است) از شبکه‌های ارتباطی موجود در نکسوس6 می‌باشند.

از نظر قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد، این گوشی از وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac و بلوتوث نسخه 4.1 پشتیبانی می‌کند. همچنین پورت MicroUSB 2.0 نیز بر روی این گوشی قابل دریافت است. موقعیت‌یابی این گوشی نیز توسط A-GPS و GLONASS انجام می‌شود.

گوشی نکسوس6 توسط قطعه NFC خود خواهد توانست، تمام اطلاعات چند‌رسانه‌ای کاربر را با لمس یک نقطه و نزدیک کردن دو دستگاه به یکدیگر، به اشتراک بگذارد.

 

پایان قسمت اول

 

در قسمت بعد به بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های نکسوس6 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال