کارت های گرافیک GTX 1070 و GTX 1080 انویدیا: ده مورد کلیدی که بهتر است بدانید!

همانطور که مشاهده کردید بالاخره انتظارها در مورد کارت‌های گرافیک جدید انویدیا به پایان رسید و این شرکت محصولات جدید خود را با قدرتی فوق‌العاده معرفی کرد. پیشتر اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی کارت‌های گرافیک GTX 1070 و GTX 1080 منتشر نمودیم. حالا قصد داریم 10 نکته کلیدی و مهمی که باید در مورد این کارت‌های […]

همانطور که مشاهده کردید بالاخره انتظارها در مورد کارت‌های گرافیک جدید انویدیا به پایان رسید و این شرکت محصولات جدید خود را با قدرتی فوق‌العاده معرفی کرد. پیشتر اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی کارت‌های گرافیک GTX 1070 و GTX 1080 منتشر نمودیم. حالا قصد داریم 10 نکته کلیدی و مهمی که باید در مورد این کارت‌های گرافیک جدید بدانید را بیان کنیم تا بیشتر با پرچم‌داران انویدیا آشنا شوید.

1. سرعت فوق‌العاده بالا

اولین و مهم‌ترین چیزی که در مورد کارت‌ گرافیک GTX 1080 باید بدانید، سرعتی بسیار بالا و بی حد و اندازه آن است، سرعت بسیار بالایی که تا کنون نمونه‌ی آن را مشاهده نکرده‌اید. GTX 1080 از دو کارت گرافیک GTX 980 در حالت SLI نیز قوی‌تر بوده و حتی سرعت آن از قدرتمندترین کارت گرافیک تک هسته‌ای جهان یعنی TITAN-X نیز بیشتر است. در دمویی که از این کارت گرافیک در مراسم رونمایی آن توسط انویدیا به نمایش درآمد، نسخه‌ی جدید عنوان Doom با رزولوشن 1080p توسط کارت گرافیک GTX 1080 اجرا شد و چیزی که سبب متحیر شدن تمامی حضار شده بود، نرخ 200 فریم بر ثانیه در این بازی بود!

2. سرعتی فوق‌العاده بالاتر نسبت به نسل قبل

آیا زمانی که کارت گرافیک TITAN-X توسط انویدیا معرفی شد را به یاد دارید؟ در آن زمان این محصول قدرتمندترین کارت گرافیک تک‌هسته‌ای جهان به حساب می‌آمد که قدرت بسیار بالای آن تکرارنشدنی بود. اما حالا این ابر کارت گرافیک، یک محصول میان‌رده در کارت‌های گرافیک سری Pascal انویدیا به حساب می‌آید چرا که حتی این محصول قدرتی کمتر از کارت گرافیک GTX 1070 دارد.

3. افسانه سیاه

چیزی که باعث شده تا این کارت‌های گرافیک تا این حد قدرتمند باشند، چیزی نیست جز به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف علی‌الخصوص لیتوگرافی کوچک‌تر کارت‌های گرافیک GTX 1080 و GTX 1070. شاید بتوان گفت که حالا 4 سال است که انویدیا از فناوری ساخت 28 نانومتری برای محصولات خود استفاده می‌کند و سعی می‌کند تا ترانزیستورها را در کارتی با این فناوری قدیمی جای دهد. اما حالا انویدیا از فناوری سخت 16 نانومتری استفاده نموده و دو نسل را پشت سر گذاشته است.

screen-shot-2016-05-07-at-6.35.12-pm-100660087-orig

علاوه بر به کارگیری مهندسی ساخت FinFET 16nm، مهندسین این شرکت تمام تلاش خود را داشته‌اند تا با قرار دادن حجم حافظه‌ی 8 گیگابایتی برای GTX 1080 و همچنین استفاده از حافظه‌ی GDDR5X، به سرعت حافظه‌ی 10 گیگابیت بر ثانیه برسند. البته نباید تصور کنید که این حافظه‌ی گرافیکی، پهنای باند بالاتری نسبت حافظه‌های HBM که AMD در پرچم‌داران خود همچون Fury X استفاده نموده دارد، اما با وجود حافظه‌ی GDDR5X، حالا سرعت حافظه پرچم‌داران این شرکت تا 3 گیگابیت بر ثانیه از پرچم‌دار نسل قبلی یعنی GTX 980 با سرعت حافظه 7 گیگابیت بر ثانیه، بالاتر است.

4. مصرف بهینه‌تر

geforcegtx1080-0393-100660062-large

در کنار قدرت فوق‌العاده بالایی که این کارت بدون نیاز به بنچمارک و انجام تست‌های مختلف دارد، مصرف برق مورد دیگریست که باید در رابطه با کارت‌های گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 به آنها اشاره داشته باشیم. کارت گرافیک GTX 1080 با معماری پاسکال حالا بهینه‌ترین مصرف برق را در میان دیگر کارت‌های گرافیک داشته و حتی با اینکه قدرتی بسیار بالاتر از کارت گرافیک TITAN-X با معماری Maxwell دارد، مصرف برق آن نسبت به این کارت نیز تا 3 برابر کمتر است.

حتی می‌توانیم به دو کارت گرافیک GTX 980 در حالت SLI نیز اشاره داشته باشیم، شرایطی که GTX 1080 با داشتن قدرتی بالاتر، مصرف برق پایین‌تری نیز دارد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، کارت گرافیک GTX 1080 با مصرف برق 180 واتی، تنها به یک کانکتور 8 پین برای تامین برق مورد نیاز خود دارد، در حالی که دو کارت گرافیک GTX 980 نیاز به 4 کانکتور 6 پین دارند!

5. قدرت فوق‌العاده بالای اورکلاک

یکی از مواردی که همواره در مورد کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا و AMD مطرح بوده، توان اورکلاک کردن آنهاست. انویدیا در این زمینه نیز طرفداران را نا امید نکرده و امکان اورکلاک کردن کارت گرافیک GTX 1080 تا حد بسیار زیادی را برای کاربران فراهم کرده است.

با اینکه کلاک هسته کارت گرافیک GTX 1080 نسبت به کارت گرافیک GTX 980، چند صد برابر بیشتر است، میزان آن در حالت پایه بر روی 1607 مگاهرتز قرار گرفته و در حالت بوست به 1733 مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در پیش‌نمایشی که انویدیا از توان اورکلاک این محصول نیز داشته، نشان داده شد که GTX 1080 تا کلاک هسته 2114 مگاهرتز و به وسیله‌ی خنک‌کننده مرجع آن اورکلاک شده و دما نیز از 67 درجه سلسیوس تجاوز نکرده است.

6. پشتیبانی از چندین نمایشگر به صورت همزمان

انویدیا تنها تلاش نداشته تا قدرت پردازشی کارت گرافیک GTX 1080 را افزایش دهد بلکه چند سیستم نرم‌افزاری جدید که در این محصول جدید به کار گرفته شده، باعث شده تا بیش از پیش بخواهید عاشق GTX 1080 باشید.

یکی از موارد جدیدی که انویدیا به سختی بر روی آن کار کرده، بهینه کردن نمایش تصاویر مختلف و همزمان بر روی نمایشگرهای مختلف است. در شرایطی که شما بخواهید به وسیله‌ی پروژکتور، تصاویر متنوع را بر روی نمایشگرهای مختلف و البته با زاویه‌های مختلف نمایش دهید، دیگر شاهد پرش تصاویر و یا نویزهای متعدد بر روی آنها نخواهید بود. (در واقع اینگونه تصور کنید که بر روی کاغذی، خطی صاف را کشیده‌اید. در این حالت و زمانی که با کج کردن کاغذ، بخواهید زاویه را تغییر دهید، کاغذ را خم کنید)

nvidia-simultaneous-multi-projection-100660084-large

این تکنولوژی جدید که Simultaneous Multi-Projection (به اختصار SMP) نام دارد، می‌تواند نمایش تصاویر بر روی نمایشگرها را نیز تا حد زیادی تغییر دهد. در تکنولوژی SMP بر خلاف چیزی که ما در واقعیت مجازی یا VR شاهد آن هستیم، پیکسل‌های بخش بیرونی از تصاویر با رزولوشن پایین‌تری پردازش می‌شوند و با این وجود ما باز هم شاهد افزایش نرخ فریم تا حد زیادی هستیم.

در نسخه‌ی پیش‌نمایش از بازی Cyan Worlds’ Obduction که با رزولوشن 4K اجرا شد و امکان روشن یا خاموش کردن تکنولوژی SMP نیز وجود داشت، در صحنه‌ای از بازی که نرخ فریم 42 فریم بر ثانیه بود، با روشن کردن SMP، نرخ فریم آن ناگهان تا 60 افزایش پیدا کرد و در این شرایط، هیچ آرتیفکت یا تار شدگی در لبه‌های تصویر وجود نداشت. اینطور که توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند، کاربران با فعال کردن تکنولوژی SMP، بسته به صحنه مورد نظر، قادر خواهند بود تا نرخ فریم را تا 30 درصد افزایش دهند.

7. انسل (Ansel)

انویدیا سعی کرده تا علاقه‌مندان را بیش از پیش به خود وابسته کند و حالا با ابزار جدید خود موسوم به Ansel، امکان تهیه‌ی تصاویر سه‌بعدی در محیط بازی را فراهم نموده است. کاربران به کمک Ansel قادر هستند تا در محیط بازی، تصاویر مورد نظر خود را به صورت سه‌بعدی با امکان تغییر دادن شدت روشنایی و اعمال فیلترهای مختلف، ذخیره کرده و تصویر رویایی بازی‌ خود را به ثبت برسانند.

nvidia-ansel-100660083-large

حتی این امکان برای کاربران وجود دارد تا از حالت “Free Camera” یا “دوربین آزاد” در بازی استفاده نموده و برای ذخیره کردن تصاویر مختلف، دوربین را به محل‌هایی از بازی ببرند که در حالت امکان دسترسی به آنجا وجود ندارد. به هنگام ذخیره کردن بازی، تصاویر نیز می‌توانند با رزولوشن دیوانه‌کننده 61440×34560 حتی در صورتی که بازی از آن پشتیبانی نکند، ثبت نمایند.

انویدیا در این زمینه تمام تلاش خود را داشته و حتی امکان ذخیره کردن تصاویر 360 درجه دایره‌ای شکل را نیز فراهم کرده که در صورت تمایل، قادر خواهد بود آنها را در هدست‌های واقعیت مجازی خود همچون HTC Vive یا Google Cardboard، مشاهده نمایید. هر چند باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که توسعه‌دهندگان نیز باید از تکنولوژی Ansel در بازی‌های خود پشتیبانی نمایند و در حال حاضر، بازی‌های Witcher III و The Divsion به بهترین شکل ممکن از این تکنولوژی پشتیبانی می‌نمایند.

8. طراحی بسیار زیبا 

screen-shot-2016-05-07-at-6.39.09-pm-100660088-large

کارت‌های گرافیک سری “Founders Edition” شرکت انویدیا (که پیشتر با عنوان Refrence یا مرجع شناخته می‌شدند)، چهره‌ای متفاوت و بسیار جذاب‌تر نسبت به محصولات سری GTX-900 داشته و در بدنه‌ی آنها، از آلومینیوم استفاده شده است. نسخه‌ی Founders Edition از کارت‌های گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 قرار است به صورت مستقیم توسط انویدیا به فروش برسند.

9. زمان عرضه و قیمت

شاید پیشتر اینطور جا افتاده بود که کارت‌های نسخه‌ی مرجع شرکت انویدیا با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند، اما جدا از کیفیت ساخت فوق‌العاده بالای کارت‌های گرافیک جدید این شرکت، نسخه‌ی Founders Edition از کارت گرافیک GTX 1080 قرار است با قیمت 700 دلار و از تاریخ 7 خرداد به فروش برسد. نسخه‌ای که توسط دیگر سازندگان و شرکای انویدیا (OEM ها همچون ایسوس، MSI و …) طراحی می‌شوند نیز قیمتی معادل با 600 دلار خواهند داشت.

کارت گرافیک GTX 1070 نیز با قیمت 370 دلار به فروش خواهد رسید و قیمتی که برای نسخه‌ی Founders Edition نیز در نظر گرفته شده، 450 دلار اعلام شده است.

10. شرکت AMD چه برنامه‌ای برای مقابله با انویدیا خواهد داشت؟

در آخر می‌خواهیم به نکته‌ای اشاره کنیم که بدون شک آن را فراموش کردید و آن پرچم‌داران جدید AMD است. هنوز ما هیچ اطلاعاتی در مورد کارت‌های گرافیک جدید سری Polaris شرکت AMD نداریم، کارت‌هایی که قرار است با لیتوگرافی کوچک‌تر و مهندسی ساخت 14nm FinFET ساخته شوند. اولین آزمایش‌هایی که پرچم‌داران جبهه‌ی سرخ (AMD) منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف برق این کارت‌های گرافیک تا حد قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

به هر شکل باید منتظر باشیم و ببینیم که AMD چگونه می‌خواهد با قدرت فوق‌العاده بالای انویدیا رقابت نماید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال