نقد و بررسی تخصصی گوشی وان پلاس 3 (One Plus 3)

یکی از مهمترین موارد در هنگام معرفی یک دستگاه جدید، تفاوت و دگرگونی‌های ایجاد شده در محصول تازه معرفی شده نسبت به نسخه‌های گذشته آن می‌باشد. هم اینک شرکت وان پلاس با معرفی سومین نسل از گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود (که البته اگر گوشی وان پلاس ایکس را در این سری قرار ندهیم) تواسته است […]

یکی از مهمترین موارد در هنگام معرفی یک دستگاه جدید، تفاوت و دگرگونی‌های ایجاد شده در محصول تازه معرفی شده نسبت به نسخه‌های گذشته آن می‌باشد. هم اینک شرکت وان پلاس با معرفی سومین نسل از گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود (که البته اگر گوشی وان پلاس ایکس را در این سری قرار ندهیم) تواسته است به این موفقیت برسد. در حقیقت این شرکت با معرفی گوشی وان پلاس 3 (One Plus 3) دوباره ترس فراوانی را به جان شرکت‌های مشهور و بزرگ و همچنین گوشی‌های پرچمدار آنها انداخته است. از طرفی همان طور که می‌بینید دوباره بر روی نمایشگر این گوشی شاهد نمایش شعار “never settle” به معنای “درجا زدن هرگز” هستیم.

one plus 3 وان پلاس 3 (22)

البته می‌بایست در ادامه در بخش‌های مختلف این بررسی مشاهده کرد و دید که آیا شرکت وان‌ پلاس هنوز هم بر روی شعار خود و اساس آن در این گوشی هوشمند پایبند بوده است یا نه. پس به منظور تحقق این هدف در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

وان پلاس 3 (4)

بر روی کاغذ و از نظر تئوری، این شعار می‌تواند برای این گوشی کاملا درست و مناسب باشد. به مشخصات فنی این گوشی نگاهی بیندازید و آنها به همراه قیمت نهایی گوشی با بهترین دستگاه‌ها موجود در بازار به دقت مقایسه کنید. البته مورد دوم و مزیت‌های آن امروزه کمی با مشکل برخورد کرده است زیرا خریداران گوشی‌های هوشمند فکر می‌کنند گوشی‌هایی که از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، ممکن است کیفیت ساخت پایین‌تری داشته و در نهایت طول عمر کمتری را به همراه داشته باشند. به همین دلیل است که حتی شرکت‌هایی مانند هواوی نیز به افزایش قیمت بعضی از گوشی‌های هوشمند خود فکر می‌کنند. اما با این حال شرکت وان پلاس از سیستم فروش خود استفاده کرده و در این بخش نیز بسیار موفق بوده است.

وان پلاس 3 (5)

گوشی هوشمند وان پلاس 3 در هیچ کدام از بخش‌های خود غیر عادی یا غیر استاندارد نبوده و از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. طراحی آن نیز قابل تحسین بوده و بدنه کاملا فلزی آن جای هیچ بحث دیگری را باقی نخواهد گذاشت. این موضوع در مورد مشخصات فنی این گوشی نیز صدق می‌کند. همه چیز در این گوشی به منظور اعمال کارایی سخت‌افزاری هر چه بهتر آماده می‌باشند.

وان پلاس 3 (3)

مشخصات فنی وان پلاس 3

– نمایشگر 5.5 اینچی از نوع  Optic AMOLED با دقت 1080p، میزان چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ، نسخه چهارم لایه محافظ گوریلا گلس، قاب پشتی از جنس فلز

– تراشه اسنپدراگون 820؛ شامل دو هسته کرایو با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز به همراه دو هسته کرایو با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی آدرنو 530

– دارای میزان حافظه داخلی 64 گیگابایت

– میزان حافظه رم 6 گیگابایت

– دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، لنز با نسبت کانونی f/2.0، دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر به همراه سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، فلاش LED، قابلیت فیلم برداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، لنز با نسبت کانونی f/2.0، قابلیت فیلم برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– پشتیبانی از 4G LTE به همراه قابلیت قرار گیری دو سیم کارت، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، نسخه 4.2 بلوتوث به همراه NFC و GPS و GLONASS به همراه BDS و درگاه USB Type-C

– دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

– دارای سیستم عامل Oxygen OS (مبتنی بر نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو)

– باتری ثابت با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت

– دارای فناوری شارژ سریع Dash Charge: شارژ 60 درصدی در 30 دقیقه

وان پلاس 3 (1)

بزرگترین معایب و کاستی‌های وان پلاس 3

– عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

وان پلاس 3 (2)

با در نظر گرفتن این مورد که در این گوشی شاهد حضور تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 820 کوالکام هستیم و در کنار آن واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 530 به همراه نمایشگری 5.5 اینچی با دقت فول اچ‌دی قرار دارد، نباید انتظار کارایی ضعیف سخت‌افزاری از این گوشی را داشته باشیم. از طرفی در اختیار داشتن میزان حافظه رم شش گیگابایتی به همراه حسگر 16 مگاپیکسلی ساخته شده توسط شرکت سونی موجود در بخش پشتی دستگاه باعث خواهد شد این دستگاه به یک رقیب جدی برای گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای و بالارده تبدیل گردد.

وان پلاس 3

به نظر می‌آید که این گوشی توانسته باشد تا به اینجای کار تمامی انتظاراتمان از یک گوشی حرفه‌ای را بر آورده کرده باشد. اما در هر صورت به منظور قرارگیری در بین گوشی‌های پرچمدار و ایستایی و رقابت با آنها نیاز به در اختیار داشتن و ارائه یکسری قابلیت‌های اضافی نیز هست. تجربه‌ای که کاربر از کار کردن با این گوشی خواهد داشت مسلما می‌تواند یکی از مهمترین مواردی قابل اشاره در این حوزه باشد. در هر صورت باید در ادامه بررسی در بخش‌های مختلف بیشتر به این موضوع دقت کرده و دید که آیا وان پلاس 3 می‌تواند کارایی مناسبی در این زمینه‌ها داشته باشد یا نه.

محتویات درون جعبه

وقتی که در مورد بسته بندی محصولات حرف می‌زنیم، شرکت وان پلاس دارای طراحی و بسته بندی خاص و منحصر به فرد خود است. در واقع جعبه‌ای که گوشی‌های سری وان پلاس در آن قرار دارند دارای طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی بوده و درست شبیه به آن چیزی است که در بسته بندی گوشی‌های شرکت‌های اپل یا شیائومی دیده می‌شود. در این طراحی بیشتر بخش ظاهری را رنگ سفید به عنوان پس‌زمینه پوشانده است و رنگ‌ آمیزی سطح آن کاملا یکنواخت می‌باشد.

OnePlus 3 (7)

 در مورد جعبه و بسته بندی این گوشی نیز باید گفت که یک بسته مستطیل شکل سفید رنگ دو قسمتی است که البته همانند گذشته نشان قرمز رنگ وان پلاس نیز بر روی بخش بالایی آن دیده می‌شود. با باز کردن این جعبه خواهیم دید که یک کابل قرمز رنگ به منظور انتقال اطلاعات همانند همان نشان قرمز رنگ در داخل بسته بندی این گوشی قرار گرفته است. در واقع قسمت دوم و پایینی این جعبه تماما دارای رنگ قرمز روشن است.

OnePlus 3 (8)

خوشبختانه زمانی که از بسته بندی یک محصول حرف به میان می‌آید، شرکت وان پلاس در میان بهترین‌ها جای خواهد گرفت. گوشی وان پلاس 3 نیز به جای یک قطعه مقوایی ساده، خود در درون یک بسته پلاستیکی قرار گرفته است. همانند دیگر بسته بندی‌های استاندارد گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، در بسته بندی خرده فروشی این گوشی نیز مواردی همچون یک کابل USB Type-C به همراه آداپتور شارژر Dash charger جدید این شرکت را خواهید دید. این آداپتور شارژ بسیار کوچک و جمع و جور بوده و میزان 4 آمپر را از خود انتقال خواهد داد. این آداپتور از نسخه انتخابی فناوری VOOC شرکت اوپو استفاده می‌کند. این فناوری یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود در شارژ سریع گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید.

gsmarena_001

جالب است بدانید که با استفاده از این شارژر می‌توانید باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی گوشی وان پلاس 3 از میزان صفر تا 60 درصد را تنها در مدت زمان 30 دقیقه شارژ نمایید. این واقعا عالی است. در تست‌های عملی که با این گوشی داشتیم توانستیم به صورت تقریبی به این رکورد دست پیدا کنیم. شاید بهتر است شما نیز یک بار این فناوری را امتحان کنید تا ببینید که بودن هیچ گونه افزایش گرما و حرارت،‌ این عملیات به پایان خواهد رسید. هم اینک این فناوری را می‌توانید به صورت جانبی با صرف هزینه نسبتا گران 29.95 یورو در اختیار داشته باشید. اگر همیشه در سفر هستید یا بسیار عجول، مطمئنا صرف کردن این هزینه به نفع شما خواهد بود.

طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

یافتن مشکل و نقصی آشکار در این گوشی و ظاهر و طراحی آن بسیار سخت خواهد بود. به هیچ وجه نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که وان پلاس 3 دستگاهی کاملا لوکس و زیبا به حساب می‌آید. بدنه آن از جنس آلومینیوم بسیار باکیفیت و یکپارچه بوده که با تراشکاری‌های انجام شده بر روی آن، در هنگام لمس بدنه شاهد ایجاد حس بسیار عالی و تکرارنشدنی هستیم. ضخامت این گوشی تنها 7.3 میلی‌متر است که از این حیث در بین باریک‌ترین گوشی‌های هوشمند سطح بالای بازار قرار خواهد گرفت. از طرفی وزن بسیار پایین 158 گرمی آن نیز به ارگونومی هر چه بهتر آن کمک کرده است. در حقیقت باید گفت که برای یک گوشی با بدنه تمام فلزی، این میزان از ضخامت و سنگینی به منظور کار کردن با آن بسیار خوشایند و عالی خواهد بود.

OnePlus 3 (9)

گوشی هوشمند وان پلاس 3 دارای ابعاد دقیق 152.7 × 74.7 × 7.35 میلی‌متر بوده که البته به لطف وجود حاشیه‌های صاف و صیقلی، در هنگام در دست گرفتن و کردن با گوشی احساس بسیار خوبی به شما دست خواهد داد. علاوه بر آن بخش جلویی آن به اندازه کافی شارپ است که گوشی از دست شما به صورت اتفاقی لیز نخورد. این گوشی از نظر طراحی بدنه در دو نسخه متفاوت Graphite (مشکی) و Soft Gold (طلائی) به بازارهای فروش عرضه خواهد شد که البته هر دو طراحی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشند.

OnePlus 3 (10)

انتخاب وان پلاس 3، یک گزینش بسیار واقع بینانه به  حساب خواهد آمد. با نگاهی به طراحی کلی این گوشی به صورتی بسیار صریح شاهد این موضوع خواهید بود. در حقیقت ایستادگی و تقابل با گوشی‌هایی که دارای قابلیت‌هایی همچون وجود نمایشگری خمیده یا طراحی ماژولار هستند، مسلما می‌بایست خیلی سخت و دشوار باشد. اما وان پلاس 3 توانسته است از عهده آن بر آید.

OnePlus 3 (4)

البته به احتمال خیلی زیاد این که یک کاربر بخواهد از طراحی این گوشی لذت ببرد، یک موضوع کاملا شخصی و سلیقه‌ای به حساب خواهد آمد. برای مثال بعضی از افراد هستند که طراحی ظاهری وان پلاس 3 را بسیار کسل کننده می‌دانند. اما گروهی از شمایل آن بسیار لذت می‌برند. اما در هر صورت این گوشی نیز از جمله محصولاتی است که طراحی خود را با نگاهی به دیگر محصولات شرکت‌های دیگر به دست آورده است برای مثال طراحی بخش پشتی این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های وان ام 9 اچ‌تی‌سی و یا میت اس هواوی داشته و بخش زیرین آن نیز ممکن است شما را به یاد گوشی آیفون 6 اس اپل بیندازد.

OnePlus 3 (5)

یکی از بخش‌های طراحی این گوشی که ممکن است توجه شما را به خود جلب نماید مربوط به بیرون‌زدگی لنز دوربین از بخش بیرونی آن می‌شود که البته با توجه به کاهش چشمگیر ضخامت گوشی، این موضوع تقریبا قابل توجیه خواهد بود. همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، این گوشی دارای میزان ضخامت بدنه 7.35 میلی‌متر بوده که با توجه به مشابه ماندن طراحی بخش پشتی و یکنواخت بودن آن نسبت به نسل‌های گذشته این گوشی، در نهایت می‌توان گفت که وجود این موضوع قابل پیش بینی خواهد بود.

OnePlus 3 (6)

بخش پشتی این گوشی دارای طراحی بسیار زیبا و ساده و از طرفی بسیار سبک و بدون آلایش و شلوغی می‌باشد. دوربین اصلی دستگاه به همراه یک عدد فلاش LED‌ در این بخش قرار گرفته است. پایین‌تر از این دو نیز لوگوی شرکت قرار گرفته است و از سویی دیگر در بخش‌های فوقانی و تحتانی این گوشی نیز شاهد حضور خطوط مربوط به آنتن‌دهی گوشی هستیم. بر روی خط پلاستیکی فوقانی یک عدد میکروفون نیز به صورت مخفیانه قرار گرفته است که نقش میکروفون ثانویه را داشته و به منظور حذف صدای نویز محیط فعالیت خواهد کرد.

OnePlus 3 (11)

بخش جلویی گوشی نیز تقریبا ساده و بدون هیچ گونه شلوغی است. در این بخش شاهد حضور نمایشگر 5.5 اینچی این دستگاه هستیم. زمانی که نمایشگر گوشی خاموش و غیر فعال است، تقریبا شناسایی آن از دیگر بخش‌های پنل جلویی دستگاه عملی نخواهد بود. جالب است بدانید که ضخامت حاشیه اطراف نمایشگر در هر سمت تنها به 0.755 میلی‌متر خواهد رسید. بنابراین با این که نمایشگر این گوشی خمیده نیست اما با وجود حاشیه بسیار کم دور نمایشگر، احساس می‌شود که پنل نمایشی این گوشی بر روی آن کاملا معلق است.

OnePlus 3 (12)

با وجود چنین نمایشگری، کلیدهای کنترلی ناوبری وان پلاس 3 نسبتا کم بوده و از طرفی بسیار خوب پوشیده و مخفی شده‌اند. علاوه بر آن جالب است بدانید که سیاست این شرکت در این بخش از گوشی این است که به کاربران اجازه می‌دهد در میان عملکردهای مختلف این کلیدهای ناوبری، یکی را انتخاب نمایند. برای مثال می‌توانند بین کلیدهای ناوبری روی نمایشگر یا کلیدهای لمسی خازنی پایین آن یکی را انتخاب کرده و با آن کار کنند. کلیدهای ناوبری لمسی خازنی این دستگاه زمانی که روشن نباشند تقریبا در مکان خود غیر قابل تشخیص می‌باشند. این کلیدها دارای نمایه یک نقطه سفید هستند.

OnePlus 3 (13)

همانند وان پلاس 2، در وان پلاس 3 نیز شاهد حضور کلید هوم بر روی گوشی هستیم که البته یک کلید فیزیکی (همانند آن چیزی که در گوشی‌‌های سامسونگ دیده می‌شود) به حساب نخواهد آمد. در واقع این کلید نیز همانند موارد اطراف خود یک کلید لمسی به حساب خواهد آمد. البته یک حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت نیز زیر آن قرار گرفته است. از نظر عملکردی نیز باید گفت که حسگر اثر انگشت این گوشی بسیار سریع و عالی است. در واقع این مورد یکی از بهترین، سریع‌ترین و البته دقیق‌ترین حسگرهایی است که تا به امروز با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

OnePlus 3 (14)

شرکت وان پلاس در این بخش از گوشی خود بسیار عالی و رضایت‌مندانه عمل کرده است. در حقیقت شرکت وان‌ پلاس از اعمال هیچ گونه ویژگی امنیتی در این گوشی خودداری نکرده است و با وجود قیمت پایین‌ گوشی، از کیفیت این بخش به هیچ وجه نکاسته است. اگر فکر می‌کنید که با پرداخت هزینه‌ کمتر، یک گوشی با امنیت پایین‌تر از گوشی‌های پرچمدار و پرقدرت دنیا به دست خواهید آورد، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید، زیرا حسگر اثر انگشت این گوشی بسیار سریع و دقیق است.

OnePlus 3 (16)

در بخش کناره سمت چپ وان پلاس 3 شاهد حضور کلیدهای استاندارد کنترل صدای گوشی هستیم. طراحی فلزی این کلیدها شباهت بسیار زیادی به دیگر بخش‌های بدنه آن دارد. درست در بالای آن نیز کلید Alert Slider وجود که کمتر در گوشی‌های هوشمند اندرویدی شاهد حضور آن هستید. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، طراحی این کلیدها به منظور دسترسی سریع‌تر با دیگر بخش‌ها متفاوت بوده و کمی بافت‌دار است. کلید Alert Slider را می‌توان در سه حالت بی‌صدا، تحت اولویت و فعال تنظیم کرد. بهتر است بدانید که قابلیت‌های آن قابل تنظیم و دستکاری بوده و می‌توانید به سادگی درست همانند وان پلاس 2 در بخش نرم‌افزاری به آن دسترسی داشته باشید. OnePlus 3 (15) OnePlus 3 (3)

در کناره سمت راست گوشی نیز شاهد حضور کلید پاور دستگاه هستیم. این کلید درست در قرینه مکان کلیدهای کنترل صدا گوشی قرار گرفته است. علاوه بر آن در این بخش می‌توانیم شیار مربوط به سیم کارت گوشی را نیز ببینیم. همان طور که احتمالا می‌دانید وان پلاس 3 یک گوشی هوشمند دو سیم کارت به حساب می آید. بنابراین در این شیار دو سیم کارت با ابعاد نانو جای خواهد گرفت. متاسفانه هیچ کدام از آنها همانند دیگر شرکت‌های چینی دارای قابلیت هیبریدی نبوده و در حقیقت این گوشی در این بخش به هیچ وجه از قرارگیری کارت حافظه جانبی پشتیبانی نخواهد کرد.

OnePlus 3 (17) OnePlus 3 (18)

در بخش بالایی، تقریبا هیچ مورد خاصی وجود ندارد که بتوان به آن اشاره کرد. حتی میکروفون ثانویه گوشی نیز وجود ندارد زیرا همان طور که قبلا به آن اشاره شد، این مورد به بخش پشتی گوشی منتقل شده است.
OnePlus 3 (2) OnePlus 3 (3)

در نهایت بخش پایینی گوشی کمی شلوغ به نظر آمده و میزبان یک عدد درگاه USB Type-C (که متاسفانه تنها از اتصال USB 2.0 پشتیبانی خواهد کرد)، یک عدد توری که پشت آن بلندگوی دستگاه قرار گرفته است، میکروفون اصلی گوشی، و در کنار آن سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا است. خوشحال هستیم که شرکت وان پلاس نیازهای اولیه یک گوشی را از یاد نبرده و در واقع تمامی موارد مورد نیاز یک کاربر را در بهترین حالت ممکن در این بخش قرار داده است.

نمایشگر

همان طور که به آن اشاره شد وان پلاس 3 به یک نمایشگر 5.5 اینچی امولد مجهز است که با در نظر گرفتن دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار این طور در نظر گرفته می‌شود که هنوز این مورد از استانداردهای روز بازار می‌باشد. دقت تصویر 1080p این گوشی یکی از موارد بحث‌برانگیز در مورد این دستگاه بود. زیرا هم اکنون بسیاری از گوشی‌های سطح بالای موجود در بازار به نمایشگرهایی با دقت QHD مجهز هستند. البته همان طور که هم اینک بسیاری از کاربران می‌دانند، وجود یک پنل QHD بر روی چنین نمایشگری، به هیچ وجه از نظر بهره‌وری پردازش تراشه و یا باتری گوشی مناسب نخواهد بود. از طرفی کاربر نیز تفاوت آن را با یک نمایشگر فول اچ‌دی احساس نخواهد کرد. در نتیجه به این نتیجه خواهیم رسید که وجود این چنین نمایشگرهایی بر روی گوشی‌ها تقریبا تبلیغاتی خواهد بود. از سویی دیگر در صورت استفاده کردن از نمایشگری QHD بر روی این گوشی، وان پلاس 3 دیگر قیمتی مقرون به صرفه نمی‌داشت. از طرفی این گوشی از یک پنل با نام اپتیک امولد استفاده خواهد کرد که همان آرایش ساب‌پیکسلی پنتایل را ارائه خواهد داد.

gsmarena _001

پنل AMOLED این گوشی از سوی شرکت سامسونگ برای وان پلاس 3 تدارک دیده شده و از این رو Optic AMOLEDنام گرفته است. ظاهرا کیفیت تصاویر این پنل نمایشی شباهت بسیار زیادی به موارد قرار گرفته در گوشی‌های شرکت سامسونگ با نام Super AMOLED دارد. مگر اینکه بخواهید این نمایشگر را در کنار یک صفحه نمایش با دقت QHD قرار دهید. در آن صورت به میزان بسیار جزئی تفاوت مشاهده خواهید کرد.

one plus 3 وان پلاس 3 (13)

البته با توجه به در نظر گرفتن هدست واقعیت مجازی OnePlus VR، وجود یک نمایشگر فول اچ‌دی به جای QHD، یک مشکل نسبی به حساب خواهد آمد. در هر صورت این طور به نظر می‌آید که شرکت وان پلاس، کارایی گوشی هوشمند خود را در اولویت کاری خود قرار داده است.

one plus 3 وان پلاس 3 (1)

باز به پنل نمایشی اپتیک امولد موجود در این گوشی بر می‌گردیم. با در نظر گرفتن ابعاد و دقت تصویر نمایشگر وان پلاس 3 متوجه خواهیم شد که این گوشی میزان چگالی تصویر بسیار بالای 40 پیکسل در هر اینچ را ارائه خواهد داد. از طرفی میزان حداکثر روشنایی این نمایشگر نیز برابر با 433 نیت خواهد بود که مقدار بسیار مناسبی در نظر گرفته می‌شود. همان طور که از پنل امولد انتظار داشتیم، عمق و غلظت رنگ مشکی بسیار بالا بوده و از این رو میزان کنتراست تصویر بی‌نهایت خواهد بود.

Untitled

میزان خوانایی نمایشگر وان پلاس 3 زیر نور مستقیم آفتاب بسیار عالی بود. در این بخش این گوشی چینی توانست تقریبا تمامی گوشی‌های سطح بالای سال 2015 و 2016 شرکت سامسونگ را شکست داده و در مکان بالاتری قرار بگیرد.

Untitled

از نظر دقت نمایش رنگ‌ها باید گفت که از وان پلاس 3 و صفحه نمایش آن به دلیل عدم ارائه استاندارد sRGB انتقاد می‌شود. مدیر عامل وان پلاس این طور اعلام کرده که کاربران کمتر به این نوع از استاندارد رنگ بندی نیاز پیدا خواهند کرد. این مقام قول داده است که این ویژگی در آینده در بخش تنظیمات گوشی به همراه بروزرسانی جدید ارائه خواهد شد. اما در نهایت باید گفت که وان پلاس 3 همان غلظت رنگی را دارد که در پنل‌های نمایشی جدید امولد قابل مشاهده می‌باشد.

one plus 3 وان پلاس 3 (17)

در بخش تنظیمات نمایشگر این گوشی یک قسمت خاص به منظور تعیین میزان غلظت رنگ‌ها نیز وجود دارد. در حالت پیش‌فرض میزان روشنایی نمایشگر نسبتا کم بوده (حداکثر روشنایی 404 نیت) و رنگ‌ها نیز کمی غلیظ به چشم می‌آیند. در صورت تنظیم هر چه بهتر دقت نمایش رنگ‌ها و قرار دادن آن بر روی حالت میانگین deltaE از 6.0 میزان حداکثر روشنایی نیز به اندازه 433 نیت افزایش خواهد یافت.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی هوشمند وان پلاس 3 درست همانند نسخه پیشین دارای ویژگی دو سیم کارت بوده و می‌تواند در درون شیارهای خود دو عدد سیم کارت با ابعاد نانو جای دهد. البته هیچکدام از این شیارها از نوع هیبریدی نیستند. لازم به ذکر است که این گوشی از قرارگیری کارت حافظه جانبی پشتیبانی نخواهد کرد.

one plus 3 وان پلاس 3 (23)

قابلیت LTE یکی از ویژگی‌های پیشفرض این گوشی به حساب خواهد آمد. همان طور که گفته شد این گوشی از تراشه اسنپدراگون 820 شرکت کوالکام استفاده می‌کند. این به آن معنا خواهد بود که دستگاه از استاندارد Cat.6 استفاده کرده و از این رو می‌تواند در حالت تئوری با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه به دانلود بپردازد. فعلا برای این گوشی، پشتیبانی از قابلیت‌های Wi-Fi Calling و VoLTE به طور کامل تایید نشده‌اند.

one plus 3 وان پلاس 3 (21)

این گوشی از وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac پشتیبانی کرده و در هر دو فرکانس 2.4 و 5.0 گیگاهرتز می‌تواند فعالیت نماید. Wi-Fi Direct به همراه hotspot و همچنین ویژگی به اشتراک گذاری DLNA از دیگر قابلیت‌های این گوشی به حساب خواهند آمد.

one plus 3 وان پلاس 3 (19)

در کنار آن این گوشی دارای نسخه 4.2 بلوتوث نیز هست که نسبت به گوشی وان پلاس 2 که دارای نسخه 4.1 آن بود، بروزرسانی خفیفی به حساب خواهد آمد. در حقیقت ویژگی‌های این گوشی شباهت بسیار زیادی به نسل گذشته خود دارد و تنها در بخش‌هایی، بروزرسانی‌های کمی دیده می‌شود.

one plus 3 وان پلاس 3 (18)

همان طور که به آن اشاره شد این گوشی از درگاه USB Type-C به منظور شارژ شدن، نقل و انتقال اطلاعات و همچنین قابلیت USB host  استفاده خواهد کرد. در حقیقت نسبتا به سال پیش، استفاده از این نوع درگاه معقولانه‌تر به حساب خواهد آمد. زیرا بسیاری از گوشی‌های جدید در حالت تغییر در این بخش می‌باشند. تنها موردی که می‌توان به این درگاه انتقاد گرفت مربوط به سرعت انتقال اطلاعات در حالت پایه USB 2.0 است که تصمیم مناسبی به نظر نمی‌آید.

باتری

 گوشی هوشمند وان پلاس 3 به یک باتری ثابت با ظرفیت 3,000 میلی‌آمپر ساعت مجهز است. جالب است بدانید که این گوشی با در اختیار داشتن این میزان از ظرفیت باطری، باز هم پنل تخت پشتی خود را حفظ کرده و از طرفی بسیار کم وزن و سبک نیز هست.

gsmarena_001

به صورت کلی باتری وان پلاس 3 در طی آزمایش‌ها و تست‌های به عمل آمده توانست امتیاز 66 ساعت را از آن خود نماید. جالب است بدانید که گوشی‌های وان پلاس 2 و همچنین وان پلاس (1) توانسته بودند به ترتیب امتیازهای پایداری باتری 66 و 61 ساعت را در این بخش از آن خود نمایند. عملکرد وان پلاس 3 در این بخش واقعا قابل ستایش خواهد بود زیرا این گوشی جدید در مقایسه با نسل‌های قبلی خود از باتری کوچکتری برخوردار است.

one plus 3 وان پلاس 3 (16)

طی تست‌های به عمل آمده باتری وان پلاس 3 توانست در بخش تماس صوتی تحت شبکه 3G، امتیاز بسیار بالای بیش از 32 ساعت را از آن خود نماید. از طرفی در بخش پخش ویدئو نیز نسبت به نسل گذشته شاهد پیشرفت این گوشی هستیم. به نظر می‌رسد این گوشی در بخش وب‌گردی عملکرد نسبتا ضعیف‌تری را از خود به نمایش گذاشته باشد.

one plus 3 وان پلاس 3 (6)

در حیطه شارژ گوشی قبلا به این موضوع اشاره کردیم که این گوشی از فناوری Dash charging استفاده می‌کند که توسط شرکت Oppo توسعه یافته و با نام جهانی و تجاری VOOC شناخته می‌شود. خوشبختانه در بسته خرده فروشی این گوشی می‌توانید یک آداپتور شارژ سریع Dash را بیابید. این آداپتور بسیار کوچک و جمع و جور بوده و می‌تواند جریان 4 آمپر 5 ولت که در نهایت به توان 20 وات ختم می‌شود را از خود انتقال دهد.

این فناوری نیز به نوبه خود دارای اشکالاتی است. یکی از آنها مربوط به داغ شدگی غیر طبیعی دستگاه می‌شود. به نظر می‌آید خروجی بسیار زیاد این آداپتور باعث ایجاد چنین مشکلی شده باشد. در حقیقت با استفاده از تکنولوژی Dash دیگر نیازی به شارژ کردن شبانه و طولانی مدت گوشی هوشمند خود نخواهید داشت. در واقع با استفاده از این فناوری در مدت زمان 30 دقیقه می‌توانید شارژ باتری گوشی خود را از میزان صفر تا 60 درصد افزایش دهید.

رابط کاربری

در ابتدا وان پلاس 1 از لانچر CyanogenMod استفاده می‌کرد. سپس در نسخه‌های بعدی این گوشی، وان پلاس به استفاده از آن پایان داده و به طور کامل لانچر Cyanogen را کنار گذاشت. در این حین بود که سیستم عامل Oxygen این شرکت برپا شد. هم اینک این رام در نسخه 3.1.2 خود قرار داشته و کمی در بخش ظاهر و البته اکثرا در بخش‌های داخلی و پایه نسبت به قبل بهبود یافت است.

one plus 3 وان پلاس 3 (8)

لانچر Oxygen وان پلاس شباهت بسیار زیادی به نسخه vanilla اندرویدی داشته و از این رو بسیار سبک و به دور از شلوغی است. البته قابلیت‌های نرم افزاری مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است تا در عین روان بودن، کاراتر نیز به نظر آید. سال پیش زمانی که گوشی هوشمند وان پلاس 2 به بازارهای فروش راهی شد، نسخه مارشملو اندروید در حالت ابتدایی خود در مرحله توسعه نرم‌افزاری به سر می‌برد. با این حال لانچر اکسیژن وان پلاس بسیاری از قابلیت‌های خود را خیلی زودتر از نسخه لالی‌پاپ اندروید منتشر گرده بود. ویژگی‌هایی همچون مجوز مدیریت بر روی برنامه‌ها، درایورهای مربوط به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت و همچنین درگاه USB Type-C از این جمله هستند. هم اینک تمامی این موارد در نسخه جدید سیستم عامل اندروید به یک استاندارد تبدیل شده است. در حقیقت باید گفت که تیم توسعه دهنده لانچر اکسیژن تنها یک قدم از تیم مهندسین گوگل عقب‌تر هستند.

gsmarena_002

 در این لانچر بسیاری از بخش‌های سیستم عامل اندروید دست نخورده باقی مانده است. طراحی متریال اندرویدی به همراه ظاهر آیکون‌ها شباهت بسیار زیادی به نسخه لالی‌پاپ اندروید دارد. البته مسلما تمامی طرفداران نسخه وانیلی اندروید از این موضوع خوشحال خواهند شد وقتی که بدانند وان پلاس به جز بخش هوم اسکرین و طراحی منوها به چیز دیگری دست نزده است.

شرکت وان پلاس در این لانچر چهار جسجر بسیار مفید و کاربردی را قرار داده است. این جسجرها زمانی که نمایشگر گوشی غیر فعال و خاموش باشد نیز کاربرد خواهند داشت. با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانید با دو بار لمس نمایشگر، آن را فعال سازید. از طرفی با کشیدن حرف O بر روی آن، اپلیکیشن دوربین به طور خودکار باز خواهد شد. با رسم حرف V نیز می‌توانید فلاش LED دوربین گوشی خود را روشن یا خاموش نمایید. با کشیدن نشان‌های <> نیز می‌توانید بین آهنگ‌های قبلی یا بعدی جابه‌جا شوید. کاربرانی که قبلا از گو‌شی‌های این شرکت استفاده می‌کردند مسلما با دیدن این قابلیت‌ها، آشنایی خود را متذکر خواهند شد. بله درست است این ویژگی‌ها از نسل گذشته در این لانچر دست نخورده باقی مانده است.

gsmarena_019

در این گوشی حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت دستگاه بسیار کارا و بهتر شده است. این حسگر همیشه به منظور کار کردن، فعال و آماده بوده و در واقع بدون روشن کردن نمایشگر گوشی می‌توانید به سادگی قفل گوشی را باز نمایید. از طرفی همان طور که قبلا به آن اشاره شد این حسگر بسیار سریع بوده و دقیق و مناسب عمل خواهد کرد. مسلما از کار کردن با چنین حسگر سریع و دقیقی لذت خواهید برد.

قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی شباهت بسیار زیادی به نسل‌های پیشین دارد. در این بخش می‌توانید اعلانات جدید را مشاهده کرده و با کشیدن صفحه به سمت چپ یا راست به ترتیب برنامه‌های شماره‌گیری و دوربین مستقیما گشوده خواهند شد.

gsmarena_010

لانچر اکسیژن وان پلاس دارای طراحی بسیار سبک و روانی بوده و از این نظر مسلما شما را به یاد نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید خواهد انداخت. گرچه در این بین تفاوت‌هایی نیز دیده خواهد شد. برای مثال در این لانچر ویژگی‌ خاصی به نام Shelf وجود دارد که در غربی‌ترین بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی گوشی شما قرار خواهد گرفت و طراحی آن بخش را به وجود خواهد آورد. در این بخش می‌توانید ویجت آب و هوا، برنامه‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید و همچنین مخاطبین پراستفاده را ببینید. از طرفی امکان افزودن ویجت‌های جدید در این بخش نیز وجود داشته و در کنار آن می‌توانید تصویر پس‌زمینه را نیز تعویض نمایید. زمانی که برای اولین بار از گوشی خود استفاده می‌کنید سوالی در مورد فعال شدن قابلیت Shelf از شما پرسیده خواهد شد. البته می‌توانید در آینده در بخش تنظیمات هوم اسکرین گوشی خود به طور دستی این ویژگی را فعال یا غیر فعال سازید.

نوار اعلانات گوشی در این لانچر همان چیزی است که از قبل می‌شناختیم. می‌توانید در هر کجای رابط کاربری که باشید با یک بار پایین کشیدن آن صفحه اعلانات را باز نمایید. اگر یک بار دیگر این کار را انجام دهید صفحه تاگل‌ها برایتان پدیدار خواهد شد. البته در صورتی که از دو انگشت خود برای اولین بار استفاده نمایید نیز می‌توانید این صفحه را یاز نمایید. در این صفحه شاهد حضور تاگل‌هایی همچون آیکون وای‌فای، بلوتوث، Night Mode، حالت پرواز، چرخش نمایشگر، چراغ قوه، مکان‌یابی، به اشتراک گذاری نمایشگر، هات اسپات و همچنین معکوس کردن رنگ‌ها خواهید بود. از طرفی امکاناتی به منظور دستکاری در آرایش و ترتیب این تاگل‌ها با مخفی سازی آنها نیز وجود دارد. البته در کنار این موارد می‌توانید میزان روشنایی نمایشگر خود را نیز در این بخش تنظیم کرده و علاوه بر آن آیکون بخش تنظیمات گوشی را نیز در این قسمت ببینید.

در بخش app switcher (جابه‌جایی میان برنامه‌ها) شاهد طراحی کارتی چرخشی موجود بر روی نسخه پایانی اندروید هستیم. همانند این نسخه، با حرکت به سمت بالا یا پایین می‌توانید برنامه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. از طرفی در صورت عدم تمایل می‌توانید به حرکت دادن کارت‌ها به سمت چپ یا راست، به سادگی آنها را ببندید. علاوه بر آن یک نشان در بخش کناره بالا و سمت راست هر کارت نیز وجود دارد که می‌توانید این مسیر به منظور بستن هر برنامه را از این حالت بپیمایید. مرورگر کروم نیز قبلا از این طراحی در بخش زبانه‌های خود استفاده می‌کرد. البته هنوز هم می‌توانید در بخش تنظیمات آن این ویژگی مفید و گرافیکی را فعال سازید. در بخش پایینی این صفحه (جابه‌جایی میان زبانه‌ها) شاهد قرارگیری سه آیکون هستیم. یکی از آنها به منظور پاک سازی منابع به کار خواهد رفت. دیگری به جهت خالی سازی لیست موجود بوده و در نهایت گزینه دیگر نیز به منظور دسترسی سریع به برنامه مدیریت اپلیکیشن‌ها و ویرایش آنها (دستکاری مجوزها و اعلانات و امتیازات دسترسی برنامه‌ها) استفاده خواهد شد.

در نهایت در هر کجای فضای رابط کاربری این گوشی باشید، با فشردن و نگه داشتن کلید هوم گوشی، سرویس Google Now فعال خواهد شد.

وان پلاس همیشه تاکید بسیار زیادی بر روی قابل تنظیم بودن رابط کاربری خود داشته است و درست همانند نسخه پیشین در این لانچر نیز شاهد این موضوع هستیم. قبلا نیز به این موضوع اشاره شد که در لانچر اکسیژن این اجازه به کاربر داده می‌شود که از بین استفاده از کلیدهای ناوبری خازنی لمسی زیر نمایشگر و کلیدهای ناوبری روی نمایشگر یکی را انتخاب نماید. از طرفی می‌توانید نحوه عملکرد هر کدام را نیز تغییر داده و جابه‌جا سازید. وظیفه و عملکرد کلیدهای جابه‌جایی میان برنامه‌ها (App Switcher) و منو قابل جابه‌جایی خواهد بود. از طرفی می‌توانید در بخش تنظیمات گوشی برای جسجرهایی همچون لمس و نگه داشتن هر کلید، یک فعالیت خاص را نسبت دهید.

رنگ چراغ اعلانات دستگاه نیز قابل تنظیم و دستکاری می‌باشد. از طرفی وان پلاس یک تم جایگزین را نیز برای این گوشی آماده کرده است که Dark mode نام داشته و به منظور افزایش صرفه جویی در مصرف انرژی باتری، بخش‌های بسیار زیادی از تم گوشی را به رنگ سیاه تغییر خواهد داد. در کنار بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی باتری گوشی، در مود Dark می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را نیز انتخاب نمایید. در غیر این صورت (فعال نبودن گزینه Dark mode) این گزینه‌ همیشه غیر فعال خواهد بود.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

همیشه تست‌های مربوط به قدرت سخت‌افزاری گوشی‌های شرکت وان پلاس، بخشی مهم و حیاتی برای این دستگاه به حساب می‌آمدند. اولین نسخه از گوشی‌های شرکت وان پلاس زمانی که به این مرحله وارد شد به دلیل در اختیار داشتن مشخصات فنی بسیار عالی در کنار قیمت بسیار مقرون به صرفه، بسیار تحت توجه قرار گرفت و از طرفی در این بخش توانست به خوبی از پس تست‌ها برآید. این موضوع برای دیگر نسخه‌ها این گوشی نیز صدق می‌کند. هم اینک وان پلاس 3 به این مرحله دشوار وارد شده است.

موردی که می‌بایست در این بخش به ان اشاره کرد این است که وجود تراشه قدرتمند بر روی یک دستگاه، دلیل بر مناسب بودن امتیازات بنچمارک‌های آن نبوده و در واقع این موضوع نمی‌تواند باعث شود تا آن محصول بتواند در کنار گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای بازار در بنچمارک‌ها رخ نمایان کند. امتیازات به دست آمده از سوی تراشه موجود در گوشی اندرویدی نماینده شرکت بلک‌بری کاملا این موضوع را نشان می‌داد.

وان پلاس 3

شرکت وان پلاس همیشه تلاش کرده است تا با بهینه‌ سازی‌های انجام گرفته، بهترین گوشی ممکن را از نظر سخت‌افزاری و هماهنگی آن با بخش نرم‌افزاری به بازارهای فروش ارائه نماید. از طرفی مشخصات فنی گوشی‌های وان پلاس نیز به شکلی انتخاب می‌شود که صرفا قابل استفاده بوده و تبلیغاتی نباشد تا از این رو از قیمت نهایی گوشی نیز کاسته گردد. برای مثال انتخاب پنل نمایشی 1080p به جای QHD یکی از بهترین تصمیم‌های این شرکت در این زمینه به حساب می‌آید. در کنار آن این گوشی دارای میزان حافظه رم بسیار زیادی شش گیگابایتی نیز هست.

one plus 3 وان پلاس 3 (4)

این گوشی با به همراه داشتن لانچر بسیار سبک خود، یکی از بهترین تجربه‌های کار کردن با یک دستگاه اندرویدی را تا به این تاریخ به ما منتقل کرد. بسیاری از این مزیت‌ها را می‌بایست شکرگزار وجود تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 820 کوالکام در قلب این گوشی باشیم. از طرفی واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 530 که در گوشی‌های سطح بالا به منظور پردازش اطلاعات نمایشگرهای QHD استفاده می‌شود، در این گوشی نیز وجود داشته و به منظور پردازش اطلاعات نمایشگر فول اچ‌دی (با دقت کمتر) استفاده خواهد شد. بنابراین مسلما در بخش گرافیکی در قسمت صفحه روشن شاهد امتیازات بسیار بالای این گوشی خواهیم بود.

one plus 3 وان پلاس 3 (3)

برای شروع کار ابتدا به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 رفتیم تا عملکرد CPU تراشه آن را بررسی کنیم. در این بخش تراشه‌های بسیار کمی هستند که بتوانند به عملکرد پردازشی CPU این تراشه دسترسی داشته باشند. در واقع دو هسته کرایو با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز به همراه دو هسته کرایو با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز،‌ قدرتی پردازشی را ارائه می‌دهند که کمتر در تراشه‌های دیگر می‌توان سراغ آن را گرفت. اما با این حال گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 7 سامسونگ (نسخه اگزینوس) و میت 8 (تراشه کیرین) هواوی توانستند امتیازات بهتری را در این بخش (چند هسته‌ای) از آن خود نمایند. اما با این حال نماینده وان پلاس توانست تمامی رقبای خود که از تراشه مشابه استفاده می‌کنند را شکست دهد.

Untitled

در حالت تک هسته، وان پلاس 3 بهترین امتیاز ممکن را در بین دیگر گوشی‌های موجود در این رقابت از آن خود کرد. از طرفی موضوع جالب این است در کنار عملکرد خوب هر هسته، این بخش سخت افزاری توانسته است به شکل بسیار خوبی خود را با قسمت نرم افزاری لانچر اکسیژن بهینه کرده و این چنین نتایج خوبی را رقم بزند.

Untitled

در ادامه کار به سراغ تست بسیار مشهور و ترکیبی آنتوتو 6 رفتیم. در این تست در کنار CPU و واحد گرافیکی، عملکرد حافظه دستگاه و همچنین حافظه رم آن نیز مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت امتیازی به آن تعلق خواهد گرفت. در این تست، این گوشی یکی از اولین‌ دستگاه‌هایی است که با میزان رم شش گیگابایتی وارد آن می‌شود. شاید در این حال سوال این باشد که آیا این گوشی می‌تواند با این میزان از حافظه رم برنامه‌های زیادی را در حالت گشوده قرار دهد؟ در جواب به این سوال، مدیر عامل وان پلاس اعلام کرده است که در لانچر اکسیژن، تعداد برنامه‌هایی که قرار است به طور همزمان در حافظه رم گوشی باز باشند را محدود ساخته است. با انجام این کار از میزان مصرف بیش از حد انرژی باتری گوشی نیز جلوگیری خواهد شد. البته میزان محدودیت در نظر گرفته شده در این زمینه بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که به آن نیاز خواهید داشت.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید میزان حافظه رم بالای این گوشی تاثیر خود را بر روی امتیاز نهایی این گوشی اعمال کرده است و باعث شده تا این گوشی در این بنچمارک مشهور در بین رقبای حاضر در رقابت در مکان اول بایستد. در واقع وجود حافظه رم نه تنها در بخش‌هایی که گفته شد بلکه در پردازش‌های مربوط به CPU و یا ارتباطات مخابراتی نیز به عملکرد بهتر بخش‌ها کمک خواهد کرد. این ویژگی به میزان صرف باتری گوشی صدمه‌ای وارد نکرده و از سویی دیگر وجود این میزان حافظه رم بالا خود نوعی آینده‌نگری به حساب خواهد آمد. علاوه بر آن وان پلاس اعلام کرده است که بعضی از برنامه‌ها مانند اپلیکیشن‌ دوربین طوری طراحی شده‌اند که اجازه دارند از میزان بالایی از این مقدار حافظه رم به منظور افزایش بهینه‌سازی عملکرد استفاده نمایند. بنابراین هیچ گونه عیبی در وجود این میزان حافظه رم وجود نخواهد داشت.

Untitled

Basemark OS II و Basemark OS 2.0 دیگر تست‌های ترکیبی هستند که تعداد بیشتری از مولفه‌ها را به شاخصه‌های قبلی اضافه کرده و در نهایت یک امتیاز را به هر دستگاه ارائه خواهند داد. وان پلاس 3 توانست دوباره در هر دو تست بیشتر امتیاز را در بین قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار برای خود به ثبت برساند.

as Untitled

در ادامه به سراغ بنچمارک‌های مربوط به واحد گرافیکی تراشه‌های موجود در گوشی‌ها رفتیم. همان طور که قبلا به آن اشاره شد وان پلاس 3 از واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 530 برخوردار است. این در حالی است که نمایشگر این گوشی دارای دقت تصویر کمتر فول اچ‌دی نسبت به دیگر رقبای خود و نمایشگر QHD آنها است و این موضوع خود نوید آن را خواهد داد که شاهد افزایش امتیازات وان پلاس 3 به دلیل کاهش بار پردازشی بر روی واحد گرافیکی آن باشیم. همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، در بخش صفحه خاموش، وان پلاس 3 به دلیل در اختیار داشتن تراشه مشابه امتیاز‌های تقریبا یکسانی را در کنار گلکسی اس 7 سامسونگ به دست آورد. این در حالی است که در حالت صفحه روشن به دلیل کمتر بودن میزان دقت تصویر این گوشی، بهترین امتیاز ممکن در این حالت به وان پلاس 3 تعلق گرفت. در نهایت باید گفت که عملکرد این گوشی در این بخش‌ها نیز قابل تقدیر بود.

1 2 3 4 5

اما در نهایت در تست OpenGL ES 3.1 است که می‌توانید قابلیت بازی کردن با این گوشی را بسنجید. وان پلاس 3 در این بخش نیز عملکردی کاملا درخشان را از خود نشان داد.

5 a

در نهایت به منظور نتیجه گیری از این بخش می‌بایست این طور اذعان کرد که وان پلاس 3 با وجود قیمت کمی که دارد از نظر قدرت پردازشی می‌توان به سادگی با قدرتمندترین گوشی‌های ساخته شده در سال 2016 رقابت داشته و آنها را شکست دهد. بنابراین کاربران نه تنها در کارهای روزمره بلکه در اجرای گرافیکی و سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها نمی‌بایست هیچ گونه نگرانی خاصی داشته باشند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند وان پلاس 3 در تست‌های مربوط به این بخش زمانی که از یک پخش کننده خارجی برای آن استفاده شد در زمینه پخش صدای شفاف و همچنین بلندی و رسایی صدا توانست بهترین امتیاز را کسب کرده و دوباره خوش بدرخشد.

one plus 3 وان پلاس 3 (10)

اما متاسفانه زمانی که هدفون‌های استاندارد مربوط به تست را به این گوشی متصل نمودیم شاهد کاهش نسبی کیفیت پخش آن بودیم. میزان بلندی صدای در این حالت روی میزان میانگین و متوسط قرار گرفته و از طرفی هماهنگی صوتی استریو و همچنین میزان پاسخگویی نیز کمی دچار مشکل شد. کمی نیز شاهد اعوجاج صوتی در این زمینه بودیم. بنابراین در حالت کلی نمی‌توان گفت که این گوشی یکی از بهترین‌ پرچمدارهای سال 2016 است.

در بخش زیر شاهد نمایش اطلاعات مربوط به این تست هستید:

a

دوربین

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد گوشی هوشمند وان پلاس 3 هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری، امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. موضوع زمانی جالبتر می‌شود که بدانید قیمت نهایی این گوشی به طور تقریبی تنها برابر با 399 یورو خواهد بود. تا به این جای کار این گوشی توانسته است تقریبا در تمامی بخش‌ها ما را متعجب‌زده کند. در نهایت باید دید که آیا این گوشی می‌تواند در بخش بسیار مهم عکاسی و فیلم‌برداری نیز عملکرد درخشان خود را تکرار نماید یا نه. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

gsmarena_001

مسلما دوربین وان پلاس 3 را نمی‌توان در کنار گوشی‌های سطح بالایی همچون گلکسی اس 7 سامسونگ قرار داد. اما با این حال این گوشی می‌توانید در هنگام عکاسی با دوربین اصلی، تقریبا تمامی نیازهای کاربر خود را بر طرف نماید. دوربین اصلی این گوشی به حسگر IMX298 شرکت سونی مجهز است. شاید این حسگر، از بهترین‌های تولید شده توسط این شرکت ژاپنی نباشد اما با این حال برای این گوشی و نیازهای آن کافی بوده و از طرفی در گوشی‌های پرچمدار دیگری نیز می‌توان سراغ آن را گرفت. گوشی‌هایی همچون Mi5 شیائومی و میت 8 هواوی از بهترین‌های مواردی هستند که می‌شود به آنها اشاره کرد.

one plus 3 وان پلاس 3 (7)

سنسور موجود در دوربین اصلی وان پلاس 3 دارای دقت تصویر 16 مگاپیکسلی است که با در نظر گرفتن ابعاد 1/2.8 اینچی آن، می‌توان به این موضوع پی برد که ابعاد هر پیکسل برابر با 1.12 میکرون خواهد بود. علاوه بر آن نسبت کانونی لنز این دوربین معادل f/2.0 بوده و در کنار آن این ماژول دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز هست. از سویی دیگر یک عدد فلاش LED نیز در کنار دوربین اصلی قرار گرفته است. دوربین سلفی این گوشی نیز دارای حسگر 8 مگاپیکسلی بوده و نسبت کانونی f/2.0 را ارائه خواهد داد.

one plus 3 وان پلاس 3 (2)

در ابتدای کار نگاهی به رابط کاربری برنامه دوربین این گوشی خواهیم انداخت. برنامه دوربین پیشفرض موجود در لانچر اکسیژن این گوشی که البته براساس سیستم عامل پایه اندرویدی طراحی گشته است، دارای فضای بسیار سبک و روانی بوده و به دور از شلوغی و ازدحام است. در نگاه اول متوجه خواهید شد که تعداد از ویژگی‌ها در این برنامه کم است. اما در کنار آن قابلیت‌هایی وجود دارند که از دیدن آنها خوشحال خواهیم شد. وجود ویژگی‌هایی همچون کنترل دقت نهایی تصاویر و همچنین فیلترهای گوناگون از این جمله خواهند بود.

یکی از مواردی که می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به تاگل‌ها و آیکون‌های موجود بر روی صفحه است که می‌توان به سادگی به آنها دسترسی داشت. قابلیت‌هایی همچون فعال کردن فلاش گوشی، مود HDR و همچنین حالت HD (مود خاص در لانچر اکسیژن) از این جمله هستند. در بخش ویدئو تنها کلید فعالسازی فلاش وجود خواهد داشت. کلید تنظیم موجود در کنار کلید شاتر این برنامه، قابلیت‌های دیگری را در پیش رویتان قرار خواهد داد. گزینه‌هایی همچون تنظیم نسبت تصویر، کنترل دقت تصویر فیلم‌برداری، بارگذاری تایمر و همچنین استفاده از گرید (خط‌کشی) از این جمله هستند. گزینه‌های دیگری همچون مکان‌یابی تصاویر، ثبت مکان و تنظیم صدای شاتر دوربین نیز در منو تنظیمات قابل مشاهده خواهند بود. علاوه بر این موارد گزینه‌ای نیز به منظور عکاسی در حالت RAW (خام) نیز وجود دارد. در نتیجه این گوشی از نظر ابزار و ویژگی‌های عکاسی تقریبا بدون نقص است.

gsmarena_054

در کنار این موارد، مودهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با آنها سرگرم شوید. در واقع در کنار وجود گزینه‌های عکاسی و فیلم‌برداری در این برنامه شاهد حضور حالت‌‌هایی همچون پانوراما (در بخش عکاسی)، تایم لپس، اسلوموشن (در بخش فیلمبرداری) و دیگر موارد این چنینی نیز هستیم. دیگر موردی که می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به مود Manual (دستی) می‌شود. در این بخش کاربر می‌تواند کنترل بسیار خوبی بر روی شاخصه‌های عکاسی همچون میزان حساسیت سنسور (ISO)، کنتراست، سرعت شاتر، فوکوس و دیگر موارد این چنینی داشته باشد. اما با این حال استفاده از حالت خودکار به منظور راحتی در کار توصیه خواهد شد.

عکاسی

کیفیت عکاسی در گوشی هوشمند وان پلاس 3 قابل مقایسه با بهترین گوشی‌های پرچمدار سال 2016 است. در تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی شاهد میزان بالای جزئیات تصویر هستیم که البته میزان نویز تصویر نیز در حد متعادلی قرار دارد. تراز رنگ‌ها بسیار استاندارد و طبیعی و دقیق بوده که البته به میزان کمی تمایل به رنگ‌های گرم نیز دیده می‌شود. در حقیقت باید گفت که نمی‌توان از این گوشی و دوربین آن بیشتر از این انتظار داشت و این گوشی تا همین جای کار نیز بسیار خوب عمل کرده است. در واقع این گوشی به خوبی توانسته است همانند گوشی‌های Mi5 شیائومی و میت 8 هواوی از مزیت‌های سنسور IMX298 سونی استفاده نماید. در نهایت باید گفت که کیفیت تصاویر دوربین این گوشی همان چیزی است که از آن انتظار و امید داشتیم.

در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که عملکرد حالت HDR خودکار این گوشی بسیار مناسب بوده و در زمان مناسب فعال خواهد شد. علاوه بر آن میزان پردازش تصویر در این حالت نیز بسیار مناسب بوده و افراطی نیز در این زمینه رخ نداده است. زمانی که حالت خودکار HDR فعال شود هشداری بر روی نمایشگر گوشی ظاهر خواهد شد. در حقیقت این موضوع همیشه شما را در مورد چگونگی فعالیت دوربین این گوشی آگاه خواهد ساخت.

همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از مواردی که در این گوشی می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به ثبات نوردهی است زمانی که تصاویر متعددی از یک مکان گرفته می‌شود. تمام این موارد باعث خواهد شد رضایت نهایی کاربر از حالت عکاسی این گوشی افزایش یابد. لازم به ذکر است که تمامی تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های این گوشی موجود در وب‌سایت تک‌نیوز، کوچکتر از ابعاد اصلی خود هستند:

از طرفی تعداد تصویر کلوزآپ (عکاسی از فاصله نزدیک) را نیز با استفاده از دوربین اصلی این گوشی به ثبت رساندیم. نتایج به دست آمده خیره کننده بود. شاهد جزئیات بالای تصاویر در این سری بودیم:

یکی از بخش‌هایی که دوربین وان پلاس 3 در آن بسیار خوب بود، قسمت عکاسی از شاخه‌ و برگ درختان می‌باشد. البته با استفاده از حالت دستی این دوربین می‌توانید تصاویر بسیار خوبی را در نتیجه تار کردن بخش‌های مختلف تصویر پدید آورید.

در نهایت اگر قصد دارید پردازش بیشتری بر روی تصاویرتان اعمال شود، وان پلاس به این موضوع نیز فکر کرده و ویژگی انحصاری خود با نام HD را در این بخش قرار داده است. بر روی صفحه نمایشگر در برنامه دوربین این گوشی می‌توانید گزینه HD را ببینید. در صورت فعال کردن این گزینه، با استفاده از الگوریتم‌های در نظر گرفته شده سعی می‌شود بعضی از جزئیات موجود در تصویر که از بین رفته‌اند دوباره بهبود پیدا کرده و بازیابی شوند.

با استفاده از این ویژگی جدید افکت‌های نامناسب به وجود آمده در روز کمتر قابل مشاهده هستند اما زمانی که کاربر قصد دارد در شب به عکاسی بپردازد، این موارد بیشتر عینی و محسوس خواهند شد. همان طور که قبلا به آن اشاره شد این مورد خود یک پردازش اضافی به حساب خواهد آمد. زمانی که این قابلیت فعال می‌شود، سعی خواهد شد تا حد ممکن نویزهای تصویر کاسته شده و سپس جزئیات تصویر بازیابی گردند. عملکرد این مود بسیار مناسب بوده و جالب است بدانید زمانی که در شرایط ضعیف نوری در شب به عکاسی با استفاده از این حالت پرداختیم، نتیجه کاری بسیار رضایت‌بخش بود.

از طرفی دوربین گوشی وان پلاس 3 بیرون از محل آزمایشگاه نیز در شرایط نوری ضعیف شما را مایوس نخواهد کرد:

شاید تجهیز این گوشی به چراغ‌های LED دو رنگ می‌توانست تصمیم مناسبتری برای این بخش باشد اما در هر صورت با این حال نیز این گوشی می‌تواند در شرایط بد نوری عکس‌های خوبی را از خود به ثبت برساند.

پانوراما یکی از دیگر مودهای عکاسی این گوشی است که به صورت پیش‌فرض درون آن وجود دارد. عملکرد این مود بسیار عالی بوده و در تصاویر به دست آمده هیچ گونه مورد خاصی دیده نمی‌شود. هم‌پوشانی تصاویر در این عکس‌ها بسیار مطلوب بوده و هیچ گونه اثر پردازش مصنوعی تصویر در آن دیده نمی‌شود.

gsmarena_001

gsmarena_002

در نهایت دوربین سلفی این گوشی نیز با توجه به مشخصات فنی خود تصاویر بسیار خوبی را به ثبت می‌رساند. در بخش زیر شاهد یک سری از آنها هستید:

فیلم‌برداری

خوشبختانه این گوشی به تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 820 شرکت کوالکام مجهز است. به همین دلیل است که وان پلاس 3 می‌تواند به سادگی فیلم‌هایی با دقت 4K را ضبط نماید. رابط کاربری بخش فیلم برداری همانند عکاسی ساده و سبک است. از طرفی در این بخش برخلاف عکاسی تنظیمات فراوانی پیش رویتان قرار نخواهد گرفت. اما با این حال می‌توانید به گرید و همچنین دقت تصویر فیلم برداری دسترسی داشته باشید.

متاسفانه در این گوشی فعلا خبری از فیلم برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه وجود ندارد اما مسلما در آینده نزدیک در بروزرسانی‌ها و آپدیت‌های جدید شاهد ارائه این گزینه نیز خواهیم بود.

در دقت 2160p (یا همان 4K) میزان نرخ حجمی تصاویر برابر با 42 مگابیت بر ثانیه است. این در حال یاست که اصوات به صورت دو کاناله (استریو) با نرخ حجمی 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهند شد. در هنگام ضبط فیلم با دقت 1080p، این نرخ حجمی برابر با 20 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. جالب است بدانید که گوشی Mi 5 شیائومی با در اختیار داشتن مشخصات فنی مشابه دوربین نرخ حجمی 15 مگابیت بر ثانیه را در این زمینه ارائه خواهد داد.

one plus 3 وان پلاس 3 (14)

میزان جزئیات تصویر در فیلم‌های 4K بسیار بالاست. اما در این زمینه در مقایسه با دیگر گوشی‌ها در دسته بهترین‌ها قرار نخواهد گرفت. نمایش رنگ‌ها بسیار با دقت بوده و کنتراست تصویر نیز بالا است. میزان محدوده گستره دینامیکی تصاویر نیز کمی بالاتر از محدوده میانگین و متوسط است. نرخ و فریم‌ها به صورت حقیقی برابر با 30 عدد در هر ثانیه بوده و عملیات فوکوس در هنگام ضبط فیلم در کمترین میزان فعالیت خود قرار دارد.

در نهایت در لینک‌های زیر می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با تنظیمات مختلف این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید:

(2160p @30fps (13s, 65MB

(1080p@30fps (10s, 25MB

علاوه بر آن سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز بر روی این گوشی وجود دارد. اما متاسفانه عملکرد آن با فناوری چهار جهته موجود بر روی نماینده شیائومی قابل مقایسه نمی‌باشد. در حقیقت این مورد بزرگترین عیب و کاستی این گوشی در بخش دوربین به حساب خواهد آمد. در واقع این گوشی نمی‌تواند به خوبی لرزش‌های به وجود آمده را برطرف نماید.

همان طور که قبلا به آن اشاره شد این گوشی در این حالت از دوربین دارای مودهای تایم لپس و اسلوموشن نیز هست. البته متاسفانه دقت این نوع از فیلم‌برداری به 720p محدود شده و از کیفیت نهایی آن نیز کاسته گشته است.

سخن پایانی

مسلما وان پلاس 3، گوشی پرچمدار سال 2016 این شرکت چینی، یکی از بهترین و البته لوکس‌ترین گوشی‌های پرچمدار ساخته شده توسط این کمپانی تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار زیبا و لوکسی به حساب می‌آید.

one plus 3 وان پلاس 3 (5)

علاوه بر آن به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین‌های اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و باتری بسیار بادوام و البته تراشه بسیار قدرتمند، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد.

one plus 3 وان پلاس 3 (20)

از نظر قیمتی نسخه 64 گیگابایتی این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 400 دلار ارزش‌گذاری شده است. این محصول هنوز به طور رسمی وارد ایران نشده است اما پیش‌بینی می‌شود در صورت ورود، قیمت آن به صورت تقریبی یک میلیون و چهارصد هزار تومان تعیین گردد. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی چینی تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین‌های قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بسیار سریع و دقیق را داشته باشید و از طرفی میزان پرداخت هزینه به منظور در اختیار داشتن لوکس‌ترین و بهترین گوشی اندرویدی موجود در بازار برایتان مهم باشد و بخواهید در حالی که پول کمتری را می‌پردازید گوشی بسیار قدرتمندی را در اختیار داشته باشید، مطمئنا جواهر لوکس چینی یعنی گوشی وان پلاس 3، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در این زمینه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال