بررسی قابلیت عکس‌برداری گلکسی نوت 4 سامسونگ

مطمئنا اگر به تعداد هر بار پرسش دیگران در مورد اینکه “چه گوشی بخرم بهتره” یک سکه بی‌ارزش ذخیره می‌کردیم، هم اینک از پس‌اندازی قابل توجهی بهره‌مند بودیم! از شوخی که بگذریم، بسیاری از مواقع در مورد خرید یک گوشی حرفه‌ای و کارآمد از ما سوال شده و نظرمان رو جویا شده‌اند و از طرفی […]

مطمئنا اگر به تعداد هر بار پرسش دیگران در مورد اینکه “چه گوشی بخرم بهتره” یک سکه بی‌ارزش ذخیره می‌کردیم، هم اینک از پس‌اندازی قابل توجهی بهره‌مند بودیم! از شوخی که بگذریم، بسیاری از مواقع در مورد خرید یک گوشی حرفه‌ای و کارآمد از ما سوال شده و نظرمان رو جویا شده‌اند و از طرفی دیگر، قبل از راهنمایی آنها، ابتدا از آنها پرسیده‌ایم که ملاک خریدشان چه چیزی بوده است. همان طور که همیشه حدس می‌زنیم، اولویت بیشتر آنها با خرید گوشی است که دارای دوربین قدرتمندی باشد. به زبانی دیگر، آنها خواستار در اختیار داشتن گوشی هوشمندی هستند که در عرصه عکاسی و فیلمبرداری از دیگر گوشی‌های موجود در بازار، کارآمد‌تر و با‌کیفیت‌تر باشد.

در این مقاله به بررسی قابلیت عکاسی دوربین گلکسی نوت 4 خواهیم پرداخت. همان طور که می‌دانید، دوربین گلکسی نوت 4 از بهترین‌های موجود در بازار بوده و از آزمایشات بسیار سختی، سربلند بیرون آمده است، اما هم اینک ما بدنبال به چالش کشیدن آن هستیم و به بررسی نقاط ضعف و معایب آن خواهیم پرداخت. البته با تمام این تفاسیر، دوریبن گلکسی نوت 4 در میان بهترین‌ دوربین‌های گوشی‌های هوشمند دنیا قرار خواهد گرفت و هم اکنون گوشی‌های بسیار کمی هستند که در این زمینه، برتری نامحسوسی از گلکسی نوت 4 دارند. در بخش زیر ابتدا به معرفی سخت‌افزاری و بررسی مشخصات دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. با تک‌نیوز همراه باشید:

مشخصات سخت‌‌افزاری

galaxy-note-4-camera-specs

در مورد مشخصات فنی دوربین اصلی گلکسی نوت 4 سامسونگ باید گفت که این قطعه از دستگاه از حسگر IMX240 ساخت شرکت سونی بهره می‌برد و در کنار از این نکته مهم پرده برداری می‌کنیم که این سنسور، همان حسگری است که در دوربین گوشی‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج سامسونگ نیز بکار رفته است و هم اینک هر دو گوشی مزبور، به ثبت تصاویر باکیفیت در زمینه عکاسی مشهور هستند. هنوز کمپانی سونی به طور مشخصات فنی سنسور IMX240 را افشا نکرده است، اما طبق اطلاعات منتشر شده، این حسگر دارای ابعاد 1/2.6 اینچی بوده و از پیکسل‌هایی در اندازه 1.12 میکرون برخوردار است. از طرفی دیگر حسگر ساخت سونی از میزان تفکیک‌پذیری 16 مگاپیکسل بهره‌مند است. همچنین ماژول بکار رفته در این گوشی مجهز به لرزشگیر اوپتیکال تصویر (OIS) بوده و به ثبات و پایداری درستی ثبت تصاویر توسط دوربین این گوشی، کمک شایانی خواهد کرد. ارزش‌های دوربین این گوشی زمانی هویدا خواهد شد که کاربر در محیطی کم‌نور قرار می‌گیرد و در این حالت، دوربین گوشی به مدد سرعت پایین شاتر خود به ثبت تصاویری با کمترین میزان نویز ممکن خواهد پرداخت. همچنین حالت فیلمبرداری آن نیز قابل تحسین و تمجید بوده و تصاویر یکنواخت و با‌ ثباتی را به ثبت خواهد رساند.

در مورد مشخصات دوربین کمی دقیقتر می‌شویم. لنز دوربین گلکسی نوت 4 از حداقل فاصله کانونی 31 میلی‌متری (در مقیاس قطع 35 میلی‌متری) بهره‌مند بوده و از این نظر میدان دید آن نیز تعیین می‌شود (هر چه این عدد کوچکتر باشد، میدان دید نیز وسیع‌تر خواهد بود و برعکس). در مقایسه با دیگر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، این میزان به 24 میلی‌متر نیز می‌رسد و این به آن معناست که دوربین گلکسی نوت 4 از میدان دید کمتری برخوردار بوده و در فواصل یکسان، گستره کمتری از منظره بر روی سنسور آن خواهد افتاد. اما شاید این نقص را در زمان عکاسی با گوشی کمتر احساس کرده و در هنگام برخورد با این چنین مشکلی، به چرخاندن گوشی و استفاده از حالت منظره یا Landscape روی بیاورید.

از طرفی دیگر دوربین گلکسی نوت 4 در این زمینه با نسبت معمولی 16:9 به فعالیت می‌پردازد و این در حالی است که بسیار از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از سنسور‌هایی با نسبت 4:3 استفاده می‌کنند (در این حالت عکس‌ها ثبت شده کمی مربعی‌تر می‌شوند). گوشی‌های جی3 الجی، نکسوس6 گوگل، تمامی گوشی‌های سری لومیا و همچنین همه گوشی‌های تولید شده توسط اپل، جزو این گروه هستند. اگر بخواهیم این دو ویژگی را با یکدیگر مقایسه کنیم، در مشخصاتی یکسان، دوربینی با نسبت حسگر 4:3، میدان دید بسیار وسیع‌تری را در مقایسه با نوع 16:9 آن در اختیار خواهد داشت و این ادعا در عکس زیر قابل مشاهده است. شاید این تفاوت خیلی زیاد نباشد اما این مشخصه حسگر به ثبت تصاویری با میدان دید بیشتر کمک می‌کند و دیگر نیازی به عقب رفتن برای رسیدن به گستره میدان دید مورد نظر وجود ندارد.

crops

همانطور که در تصویر ثبت شده توسط گوشی نکسوس6 گوگل (سمت راست) دیده می‌شود، دوربین این گوشی به واسطه داشتن نسبت تصویر 4:3 حسگر آن، میدان دید وسیع‌تری از صحنه مورد نظر را در مقایسه با گلکسی نوت4 (سمت چپ) به ثبت رسانده است

البته قبل از ادامه این بررسی باید گفت که طراحی گوشی گلکسی نوت4 به شکلی مناسب جهت عکاسی طراحی شده است و مطمئنا این جنبه از گوشی، در ثبت هر چه بهتر تصاویر کمک بسزایی خواهد کرد. کناره‌ها گوشی تخت و خوش‌دست بوده و خیلی باریک نیست و از این نظر در ثبات گوشی و قرار‌گیری آن در جهت‌های مختلف بسیار موثر است. ارگونومی خوب گوشی، رابطه مستقیمی با ثبات و پایداری در عکاسی دارد  و یک دوربین ثابت مطمئنا در ثبت تصاویر با کیفیت موفق‌تر است. از طرفی دیگر بدنه گوشی اجازه قرار‌گیری راحت و آسان آن را بر روی سه‌پایه محیا می‌کند. همچنین در هنگام قرار‌گیری گوشی در حالت عمودی، به منظور تسهیل در عمل عکاسی می‌توان از دکمه‌های کنترل صدا استفاده کرد که در این هنگام، این دکمه‌ها نقش کلید شاتر دوربین را بازی خواهند کرد. البته باید این نکته مهم را نیز ذکر کرد که شیشه پوشاننده لنز دوربین گلکسی نوت4 بسیار oleophobic بوده و این به آن معناست که پوشش مورد نظر در زمینه جذب اثر انگشت ناتوان است. این مورد می‌تواند به افزایش کیفیت تصاویر کمک بسیار موثری کند زیرا در بیشتر مواقع و زمانی که تصاویر ثبت شده به حالت غیر شفاف پدیدار می‌شوند و یا زمانی که رنگ‌ها در‌هم‌آمیختگی خاصی پیدا می‌کنند، مشکل از این قسمت بوده و می‌بایست قبل از شروع عکس‌برداری به تمیزی لنز دوربین توجه بسیار زیادی شود (یک راه بسیار آسان و ارزان برای تولید عکس‌های باکیفیت و دقیق).

رابط کاربری

Untitled.pngsداشتن بهترین بدنه دوربین بدون وجود امکانات نرم‌افزاری مناسب کاملا بی‌ارزش بوده و گلکسی نوت4 نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین منظور این گوشی از قابلیت‌های بسیار زیادی برخوردار بوده و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. یکی از معایبی که در کار با این اپلیکیشن متوجه آن شدیم، تاخیر و لگ‌های گاه و بی‌گاه برنامه در هنگام اجرای اولیه آن بود. یعنی زمانی که بر روی آیکون موجود در صفحه اصلی یا میانبر آن بر روی قفل صفحه لمس می‌شود، سه ثانیه و در بعضی مواقع بیشتر از آن نیاز است تا برنامه به طور کامل قابل استفاده باشد. البته این میزان تاخیر ممکن است برای بسیاری از کاربران، عادی بنظر برسد، اما در مقایسه با گوشی‌های گلکسی اس6 و آیفون6، کمی زیاد از حد بنظر می‌آید.

یکی از مزایای این گوشی در زمینه عکاسی، صفحه نمایش بزرگ آن بوده که در این حوزه باعث پدیدار شدن دکمه‌های کنترلی و viewfinder بسیار بزرگ شده و کار را برای عکس‌برداری راحت و آسان نموده است. در مورد رابط کاربری آن باید گفت که سامسونگ در این گوشی از میانبر‎های بسیار زیادی جهت دسترسی سریع‌تر به اپلیکیشن دوربین استفاده کرده و از این نظر بسیار مجهز است. همانطور که می‌دانید اپلیکیشن دوربین گلکسی اس6 از امکانات بسیار بهره‌مند بوده و تنظیمات و مود‌های دستی آن بسیار زیاد است، اما در طرف دیگر گوشی گلکسی نوت4 کماکان از اپلیکیشن قدیمی‌تر سامسونگ در این زمینه استفاده می‌کند.

تفاوت این دو سری از اپلیکیشن‌ها چه می‌تواند باشد؟ در واقع اگر عکاسی تازه‌کار بوده و نیاز به عکاسی حرفه‌ای با گوشی خود ندارید، این تفاوت را احساس نخواهید کرد و در بیشتر اوقات به اهداف خود در این زمینه دست خواهید یافت. از طرفی دیگر اگر از تنظیمات محدود برنامه دوربین نوت4 ناراضی بوده و قابلیت‌های  آن را نا‌امید‌کننده می‌بینید، می‌نوانید از گوشی‌های جدید‌تر این شرکت استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌هایی که نوت4 از آن بی‎بهره است، فقدان کنترل مناسب بر روی فوکوس دستی است. به غیر از حالت‌های بسیار نادر، فوکوس کردن در محیط‌های کم‌نور اغلب زجر‌آور بوده و بسیار مشکل است. از طرفی‌ دیگر زمانی که تنظیمات نوردهی و فوکوس با پایین کشیدن انگشت بر روی نقطه مورد نظر، قفل می‌شود، بعد از مدت زمانی کوتاه و بدلایلی خاص این تنظیمات از بین می‌رود. همچنین با نگه داشتن دکمه شاتر گوشی به منظور عکاسی در حالت متوالی (burst mode)، محدودیت ثبت 30 عکس در هر بار تلاش برای انجام آن را داشته و نقص دیگر آن، عدم وجود امکان تنظیم سرعت شاتر دوربین است.

در طرف دیگر قضیه، اپلیکیشن دوربین گلکسی نوت4 در زمینه وجود مود‌ها، افکت‌ها و فیلتر‌های متنوع بسیار مجهز بوده و دیگر‌ قابلیت‌های آن به ثبت تصاویر در حالات پاناروما، photo spheres (شبیه به فیش‌آی)، animated GIFs و دراما شات و دیگر امکانات جذاب ختم می‌شود. شاید وجود اینگونه مود‌ها کمی خنده‌دار بوده و کمتر استفاده شود ولی مطمئنا در فرصت‌هایی بسیار نادر به کمک کاربر خواهند آمد.

هم اکنون در ادامه این مقاله به بررسی حالات مختلف اپلیکیشن دوربین گلکسی نوت4 سامسونگ خواهیم پرداخت. با ‌تک‌نیوز همراه باشید:

در محیط‌ نور روز

هم اینک زمان آن فرا رسیده است که به بررسی بعضی از نمونه عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گلکسی نوت4 بپردازیم. در محیط‌های نور روز، دوربین نوت4 بسیار عالی عمل کرده و در اکثر اوقات میزان حساسیت سنسور بر روی عدد 40 تنظیم شده است. البته در مواردی محدود، نویز‎های دیجیتال عکس‌ها از روی حالت بدون بزرگنمایی آن نیز قابل تشخیص است. اگر بخواهیم در مورد مزایای دقت بالای 16 مگاپیکسلی این گوشی صحبت کنیم، باید صادقانه گفت که بدلیل وجود جزئیات دقیق تصویر در عکس‌های ثبت شده، قطعات بزرگنمایی (Zoom) یا برش (Crop) داده شده عکس‌ها، قابل استفاده و مناسب کار خواهند بود. دوربین گوشی، شارپنس بسیار مناسبی را بر روی تصاویر اعمال می‌کند و از این نظر به روایی عکس هیچگونه خللی وارد نیست. همچنین گشودگی دیافراگم ثابت F2.2 این گوشی در ثبت اثر بوکه (محو نمودن پشت سوژه) بسیار موثر بوده و غلظت رنگ‌های تولید شده نسبتا دقیق است. البته در موارد بسیار نادر، انحرافاتی در رنگ‌های موجود در تصاویر در مقایسه با حالت واقعی آن دیده می‌شود. تغییرات جزئی در تنظیمات تراز سفیدی و تمایل بیشتر آن به رنگ آبی از این جمله این موارد است. همچنین اجسامی که به رنگ قرمز روشن هستند، بسیار پر‌رنگ‌تر از حالت عادی ثبت می‌شوند. با این همه، عکس‌های ثبت شده توسط نوت4 بسیار زیبا و خیره‌کننده بوده و بسیار رضایت‌بخش است.

 

محیط‌های کم‌نور و فضای بسته

در محیط‌های کم‌نور نیز توسط دوربین گلکسی نوت4 و تصاویر زیبای ثبت شده بوسیله آن شگفت‌زده شدیم، اما نوت4 برای تولید این گونه تصاویر مجبور است تا میران حساسیت سنسور را بالا برده و در کنار آن، سرعت شاتر دوربین را پایین بیاورد. در بیشتر موارد، میزان حساسیت حسگر زیر  عدد 400 می‌ماند که این مورد برایمان قابل قبول است. در این بین، عکس‌های تولید شده توسط نوت4 در حالت عادی قابل استفاده‌اند ولی با کمی بزرگنمایی بر روی عکس‌ها، اثرات نویز و دانه‌دار شدن عکس‌ها بر روی آن براحتی قابل تشخیص است. در محیط‌های بسیار کم‌نور، گوشی به طور خودکار، حالت Night Mode خود را فعال کرده و در این حال، سرعت شاتر دوربین پایین آمده و به نور بیشتری اجازه ورود به داخل و برخورد به حسگر را می‌دهد. تمامی این موارد در حالی است که گوشی لرزشی نداشته باشد، البته لرزش‌های ناچیز دست کاربر توسط لرزشگیر اوپتیکال گوشی به خوبی حذف خواهد شد. در حالت استفاده از فلاش گوشی، نور کافی برای رسیدن به حسگر دوربین فراهم می‌شود و اثری از انحراف رنگ‌ها نیز دیده نمی‌شود. البته شاید بهتر بود که دوربین این گوشی از نظر نرم‌افزاری کمی هوشمند‌تر بوده و میزان روشنایی فلاش را به طور خودکار و بر‌اساس سوژه مورد نظر تنظیم می‌کرد. در حقیقیت برای عکاسی از سوژه‌های نزدیک به دوربین و در محیط‌های کم‌نور و در صورت استفاده از فلاش و همچنین به منظور ثبت تصاویر پس‌زمینه سوژه در عکس، می‌بایست روشنایی فلاش پایین‌تر بوده و در کنار آن سرعت شاتر نیز پایین‌تر بیاید. در این صورت است که عکس‌های مورد نظر طبیعی‌تر جلوه‌ می‌کنند.

مود HDR

اگر حالت HDR موجود در اپلیکیشن نوت4 در مکان مناسب خود استفاده شود می‌تواند به تولید عکس‌های بسیار شگفت‌انگیزی منجر شود. اثر این حالت بر روی عکس‌های ثبت شده رضایت‌بخش بوده و روشنایی و سیاهی منظره به خوبی نشان داده می‌شود. فعالیت این مود به شکلی است که عکس‌های تولید شده به صورت طبیعی بوده و قدرت اثر آن به طوری که نه خیلی قوی و نه خیلی ضعیف باشد، تنظیم شده است. در کنار آن و به لطف سرعت بالای عکاسی در این مود، ظهور اثرات Ghosting (سایه افتادن) در عکس‌ها به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. از دیگر پیشرفت‌های این اپلیکیشن، سرعت بالای عکاسی متوالی و پردازش خیلی سریع عکس‌ها در این مود است. در تست‌های انجام شده در حالت burst mode و در زمینه HDR، برای ثبت 30 عکس، تقریبا به 5 ثانیه زمان نیاز است.

پاناروما

هر چند وقت یک‌بار به صحنه‌ای برخواهید خورد که برای ثبت همه آن به ابعاد بیش از یک عکس نیاز است. مود پاناروما در این زمان به کمک شما آمده و ثبت این لحظات را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. گلکسی نوت4 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای حالتی به نام پاناروما است و در این حالت، تصاویر با‌کیفیتی از منظره رو‌به‌رویتان به ثبت خواهد رسید. خوشبختانه تصاویر پانارومای این گوشی بسیار باکیفیت بوده و در زمینه میزان دقت تصاویر در عکس‌های 360 درجه، بلندی عکس‌ها به 3000 پیکسل و پهنای آنها به 20,000 پیکسل خواهد رسید. این به آن معناست که دقت این تصاویر به مرز 60  مگاپیکسل نزدیک خواهد شد که این مورد بسیار شگفت‌انگیز است. تصاویر تولید شده در این زمینه دارای جزئیات دقیقی از منظره مورد نظر بوده و عکس‌های داخل آن هم‌پوشانی بسیار خوبی با یکدیگر دارند. البته در موارد بسیار کمی نیز این پردازش به مشکل بر‎خواهد خورد. از طرفی دیگر باید به اجسام متحرک داخل صحنه نیز توجه داشته باشید، زیرا در این حالت مطمئنا پردازش و تولید آن با مشکل روبه‌رو خواهد شد. نکته مهم دیگر، تنظیمات نور‌دهی دوربین است که این تنظیمات به طور خودکار بر روی اولین فریم ثبت شده صحنه محاسبه و تنظیم خواهد شد. به زبانی دیگر باید گفت که عکس‌های پانارومای تولید شده توسط دوربین گلکسی نوت4 نه خیلی تاریک و نه خیلی روشن بوده و اثرات اُوِر‌اِکسپوز و آندِر‌اِکسپوز (روشنی و سیاهی زیاد) را ایجاد نخواهد کرد.

دراما شات، انیمیشن شات و دیگر مود‌ها

همانطور که قبلا هم گفته شد، استفاده از این حالات همیشگی نخواهد بود اما جدا از آن، استفاده از آنها بسیار جذاب بوده و به تولید تصاویری جالب و دیدنی منجر خواهد شد. Animated shot یکی از این حالات خیال‌انگیز اپلیکیشن دوربین این گوشی بوده و از نظر کارکرد، اقدام به ثبت پنج عکس متوالی کرده و سپس آنها را در قالب فرمت GIF و به صورت انیمیشن به نمایش می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های جالب این حالت این است که کاربرد به دلخواه خود می‌تواند یک قسمت از منظره مورد نظر را متحرک کرده و دیگر قسمت‌ها را به حالت ثابت رها کند. متاسفانه باید گفت که در تست‌های انجام شده، این ویژگی‌ کمی با مشکل همراه بوده و قسمت‌های ثابت نیز تحرکات بسیار جزئی دارند.

Drama shot به منظور نشان دادن مهارت‌های ورزشکاران فعال در زمینه پارکور بسیار ارزشمند است. این مود به این صورت عمل می‌کند که ابتدا برای لحظاتی از صحنه مورد نظر چندین عکس متوالی گرفته و سپس جسم متحرک درون تصاویر را تشخیص خواهد داد. سپس یک عکس که در آن سوژه مورد نظر، فریم به فریم در حال طی کردن مسیر خود است، در حافظه گوشی ذخیره خواهد شد. البته باید گفت که این ویژگی چندان جدید نبوده و مشابه آن در گوشی‌های سری لومیا و دیگر گوشی‌های سری گلکسی این شرکت نیز دیده شده است. اما در مورد عکس‌ها نیز باید گفت که استفاده از آنها بسیار راحت بوده و امکان ویرایش دستی آنها بسیار جالب و جذاب خواهد بود.

یکی دیگر از حالت‌های مد نظرمان، مود  Panning shot است که این حالت بیشتر مورد استفاده عکاسان ورزشی قرار می‌گیرد. طریقه پردازش آن نیز به این نحو است که ابتدا سوژه متحرک را شناسایی کرده و سپس تصویر پس‌زمینه آن را در جهت حرکت سوژه، تار می‌کند. این ویژگی‌ از امکانات بسیار جذاب برنامه دوربین نوت4 بوده و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

ویژگی دیگر این اپلیکیشن، Eraser mode است که در این حالت، عکس‌هایی بطور متوالی گرفته می‌شود و جسم متحرک به طور هوشمندانه و خودکار از صحنه مورد نظر حذف خواهد شد. البته میزان اثر آن در شرایط مختلف متفاوت است. برای مثال در این زمینه حتما می‌بایست گوشی ثابت نگه داشته شود تا عکس‌های گرفته شده قابل استفاده باشند. از طرفی دیگر اگر تعداد اجسام متحرک زیاد باشند و یا در محل شلوغی قرار داشته باشید، ممکن است گوشی قادر به پردازش تصاویر در این حالت نباشد و یا در صورت پردازش تصاویر، اثرات stitching errors (ناشی از اتصال ناقص تصاویر) در آن دیده شود. آنچه که هم اینک اهمیت دارد، فعالسازی این مود قبل از استفاده از آن بوده و اگر احتمال می‌دهید که در هنگام عکاسی از منظره‌ای خاص، فردی بطور ناگهانی وارد کادر شما گردد، می‌توانید از این ویژگی استفاده کرده و از امکانات مفید آن بهره‌مند شوید. البته اگر این حالت در مود burst shot نیز می‎توانست مورد استفاده قرار گیرد، کار را بسیار راحت‌تر می‌کرد.

عکاسی سلفی

بخش دوربین جلویی گوشی گلکسی نوت4 یا همان دوربین سلفی آن قادر به ثبت عکس‌های نسبتا با‌کیفیتی بوده و لنز بسیار واید آن، اجازه قرار‌گیری تعداد افراد زیادی را در داخل کادر عکس خواهد داد. در تست‌های انجام شده با دوربین سلفی این گوشی، عکسی با تعداد 6 نفر در داخل کادر و بدون هیچگونه تلاش اضافی ثبت شد که این مورد بسیار رضایت‌بخش است. البته بدلیل نقض در همین لنز واید، اجسام نزدیک به لنز و که در پایین تصویر قرار گرفته باشند تحت اثر اعوجاج بشکه‌ای (barrel distortion effect) قرار گرفته و خطوط راست آنها دچار کمی انحراف خواهد شد. تنظیمات نور‌دهی دوربین نیز از روی شناسایی صورت کاربر و با تطبیق تنظیمات با نور محیط داخل فریم صورت انجام خواهد شد. یکی از معایب این قسمت، فقدان حالت HDR بوده و در مکان‌های بسیار روشن و یا با کنتراست بالا، ثبت تصاویر با‌کیفیت، دچار مشکل خواهد شد. میزان جزئیات عکس کافی بوده و در حالت نور روز رضایت‌بخش‌تر است. در محیط‌های کم‌نور نیز عکس‌های قابل‌ قبولی تولید می‌شود، گرچه از جزئیات عکس کاسته شده و رنگ‌ها نیز کمی در هم آمیخته می‌شوند. علاوه بر این، عکاسی سلفی در محیط ‌کم‌نور، به ایجاد اثر محو‌شدگی تصویر در اثر حرکت یا لرزش دست بسیار حساس بوده و به منظور ثبت تصاویری باکیفیت، بهتر است که دست خود را ثابت نگه دارید.

اپلیکیشن دوربین نوت4 از افکت‌های Beauty Face بسیار مناسبی استفاده می‌کند که در این حالت، بیشتر عیوب صورت کاربر توسط ویرایش نرم‌افزاری برنامه پوشانده خواهد شد. همچنین می‌توانید میزان تاثیر یا غلظت این اثر را بطور نمونه بر روی صورت خود تنظیم کرده و در صورت مناسب دیدن درجه آن، این تنظیمات را برای استفاده در  آینده ذخیره کنید. ویژگی Wide Selfie از دیگر امکانات این اپلیکیشن بوده که در این حالت سه عکس بوسیله حرکت گوشی به اطراف گرفته می‌شود و برنامه با پردازش و هم‌پوشانی آنها، عکسی با زاویه دید بسیار بالا تولید خواهد کرد. از دیگر ویژگی‌های هوشمندانه این برنامه، استفاده از سنسور ضربان‌سنج قلب پنل پشتی دستگاه به عنوان میانبری برای دکمه شاتر دوربین بوده که کار را برای ثبت تصاویر سلفی از همیشه راحت‌تر کرده است.

جمع‌بندی

با صراحت می‌توان گفت که دوربین قرار گرفته بر روی گوشی گلکسی نوت4 سامسونگ، از بهترین‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند است. عکس‌های گرفته شده با آن در حد رضایت‌بخشی بوده و برای استفاده‌های روزمره کاربران آماتور بسیار مناسب است. همچنین امکانات نرم‌افزاری، افکت‌ها و دیگر مود‌های آن نیز بسیار جالب بوده و در مکان‌ها و زمان‌هایی خاص به کمک کاربر خواهند آمد. مود‌های HDR و پانارومای آن نیز بسیار ارزشمند به نظر آمد و مود عکاسی متوالی آن نیز با ثبت تصاویری با دقت بالا، بسیار مفید و کاربردی است. از طرفی دیگر رابط کاربری اپلیکیشن دوربین گوشی نیز بسیار پیشرفت کرده و در کنار آن تنظیمات دستی برنامه کماکان جای پیشرفت دارد.

امیدواریم که از مقاله مورد نظر لذت کافی را برده باشید. لطفا نظرات و تجربیات خود در زمینه عکاسی با گلکسی نوت4 و مزایا و معایب آن را با تک‌نیوز در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال