نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy S6 [قسمت پنجم-بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگر وب]

در قسمت چهارم این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی قابلیت‌های نرم‌فزاری و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در آخرین قسمت برای بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگری وب این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:   دوربین گوشی هوشمند گلکسی اس6 سامسونگ، سنسور IMX240 ساخت شرکت سونی را با دقت 16 مگاپیکسل در اختیار گرفته و […]

در قسمت چهارم این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی قابلیت‌های نرم‌فزاری و کیفیت صدای آن پرداختیم. هم اینک در آخرین قسمت برای بررسی دوربین و اپلیکیشن‌های مرورگری وب این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

 

دوربین

گوشی هوشمند گلکسی اس6 سامسونگ، سنسور IMX240 ساخت شرکت سونی را با دقت 16 مگاپیکسل در اختیار گرفته و این سنسور، همان قطعه‌ای است که در گوشی گلکسی نوت 4 این کمپانی نیز بکار رفته اما مشخصات لنز این دو کمی با هم متفاوتند. لنز دوربین گلکسی اس6، کمی واید‌تر بوده و دارای دیافراگم F1.9 است. این ویژگی، اجازه ورود نور بیشتری را به داخل دوربین می‌دهد و همچنین باعث ایجاد هرچه بهتر اثر بوکه می‌شود. اپلیکیشن دوربین گلکسی اس6 نیز نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته و هم اینک از ویژگی‌های بسیار جدیدی بهره‌ می‌برد.

گلکسی اس 6

 کیفیت عکاسی

یکی ار ویژگی‌های دوست داشتنی این اپلیکیشن، quick launch یا اجرای سریع برنامه است که با 2 بار فشردن متوالی دکمه Home گوشی در هر قسمت از رابط کاربری، باعث اجرای اپلیکیشن دوربین در زمانی کمتر از یک ثانیه می‌شود.

رابط کاربری برنامه بسیار ساده بوده و بسیاری از تنظیمات آن در دسترس و قابل دید است. با انتخاب هر یک از مودها، تنظیمات دوربین به دلخواه کاربر تغییر خواهد کرد. همچنین امکان دانلود حالت‌‌های دیگری نیز وجود دارد که هم اینک تنها مود Sports shot برای دریافت موجود است.

gsmarena_119

gsmarena_120

 

(همانند مقاله قبلی، متونی که مثل این نوشته، با فونتی درشت‌تر نوشته می‌شوند، ویژگی‌هایی هستند که تنها در گوشی گلکسی اس6 سامسونگ یافت می‌شوند)

اما حالتی که بیشتر توجهات را به خود جلب کرده است، مود Pro بوده که به کاربر اجازه کنترل دستی فوکوس، کنترل میزان نوردهی، کنترل میزان حساسیت سنسور (ISO) و تراز سفیدی (white balance) را می‌دهد. همچنین اپلیکیشن این گوشی همانند  دوربین‌های DSLR، توانایی ذخیره سازی اطلاعات تنظیمات دستی دوربین را داشته که به منظور استفاده سریع‌تر کاربر در صحنه‌ای مشابه آن به کار می‌رود.

در این اپلیکیشن جدید تنظیمات اصلاح رنگ‌ها نیز بسیار پیشرفت کرده است (دارای تنظیمات رنگی پیشفرض بسیار زیادی بوده و در کنار آنها می‌توان به صورت دستی نیز رنگ‌ها را تنظیم کرد). یکی از ویژگی‌های بسیار خوب آن تنظیم دستی رنگ‌ها بوده که در این زمینه اجازه دسترسی به تنظیمات سایه‌ها (shadows)، نور‌ها (highlights)، تطبیق کنتراست، غلظت رنگ‌ها (saturation)، دمای آنها (temperature) و تک رنگی (tint) داده شده است. به کمک این ابزار، می‌توان تصاویری مشابه فیلتر‌های موجود در اپلیکیشن اینستاگرام ایجاد کرده یا به بهترین شکل ممکن از محدوده دینامیکی آن استفاده کرد.

gsmarena_121

gsmarena_122

 

در هنگام فعال بودن مود Auto، دیگر نیاری به انتخاب گزینه HDR نخواهد بود زیرا در این مود، گزینه‌ای بنام auto HDR وجود دارد که به کاربر اجازه خاموش یا روشن کردن حالت شناسایی خودکار HDR را می‌دهد و دیگر نیازی به انتخاب آیکون HDR به طور مجزا وجود ندارد.

حالتی نیز با نام automatic night mode وجود دارد که با لرزش دست در هنگام شب نیز مقابله می‌کند. همچنین در این قسمت، گزینه‌هایی برای افزودن افکت‌های رنگی به تصاویر وجود دارد و کاربر می‌تواند در بخشی دیگر به دانلود گزینه‌های وسیع‌تری از آنها نیز رجوع کند.

در قسمت تعقیب سوژه در حالت فوکوس خودکار (Tracking autofocus)، دوربین، جسم در حال حرکت را دنبال کرده و بر روی آن فوکوس می‌کند. گرچه این ویژگی مفید در حالت فیلمبرداری با دقت 2160p قابل استفاده نخواهد بود.

در ویژگی جالب Selective focus این اپلیکیشن، گوشی از صحنه مورد نظر، دو عکس مجزا گرفته و سپس به کاربر اجازه انتخاب نقطه فوکوس را می‌دهد. این نقاط فوکوس ممکن است در حالتی نزدیک به گوشی، دور از آن و یا هر چیز موجود در نقاط فوکوس باشد. گلکسی اس6 در مود macro shots نیز بی‌نظیر بوده و فوکوس‌های بسیار خوبی را بر روی اجسام انجام می‌دهد. بنابراین با وجود چنین لنزی، دیگر نیاز به ویرایش‌های نرم‌افزاری عکس نخواهد بود.

Untitled

فوکوس در فاصله نزدیک

Untitled.pngs

فوکوس در فاصله دور

ssتمامی اجسام در حالت فوکوس

دقت حدس صحنه نرم‌افزاری اپلیکیشن خیلی خوب نبود و در نتیجه از مود ماکرو دوربین بصورت دستی استفاده کردیم. به لطف وجود لنز بسیار مناسب این گوشی و گشودگی دیافراگم F1.9 آن، این گوشی تصاویر بسیار شارپ و رضایت‌بخشی را در مود ماکرو ثبت کرد که اثر بوکه (محو کردن منظره پشت سوژه) در این تصاویر نیز به زیبایی آن کمک شایانی کرده است. انتخاب مود Selective focus نیز به ایجاد اثر بوکه و محو شدن منظره پشتی سوژه کمک زیادی می‌کند اما کیفیت تصاویر خیلی رضایت‌بخش نیست.

ss

sتصاویر ماکرو ثبت شده با دوربین گوشی گلکسی اس6 بدون هیچگونه ویرایش نرم‌افزاری

مود Virtual shot موجود در این گوشی، نسبت به نسل قبلی، بهبود چشمگیری پیدا کرده و هم اینک می‌توان سوژه خاصی را مشخص کرد و دوربین گوشی را حول محوری در اطراف آن چرخاند. سپس تنها کافیست که گوشی خود را به اطراف بچرخانید و اپلیکیشن به کمک سنسور‌های حرکتی خود، کاری می‌کند که کاربر همچنان جسم را در جلوی دوربین خود ببیند (این عمل از طریق ثبت تصاویر به همراه موقعیت‌های آنها از یکدیگر، یک جسم سه بعدی از سوژه می‌سازد).

gsmarena_125

Virtual shot

gsmarena_126camera settings

کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین

کمپانی سامسونگ در گوشی گلکسی اس6 خود (در مقایسه با گلکسی نوت 4)، تنها به تغییر لنز آن راضی نشده و به سمت بهبود پردازش تصاویر نیز گام برداشته است. در نتیجه، عکس‌های ثبت شده توسط دوربین گوشی گلکسی اس6 در نمای بدون زوم (1:1 magnification) بسیار رضایت‌بخش و عالیست.

جزئیات تصاویر نیز بسیار شارپ است گرچه هنوز هم مقداری نویز در تصاویر دیده می‌شود. عملکرد پردازشگر نرم‌افزاری کاهنده نویز (noise reduction) آن نیز رضایت‌بخش بوده و هر چند شارپنس آن را در حد متعادلی نگه می‌دارد (در گذشته، کمپانی سامسونگ، شارپنس تصاویر را بصورت نرم‌افزاری بالا نگه می‌داشت). تراز سفیدی (White balance) دوربین گلکسی اس6، در حالت متعادل و خوبی قرار گرفته و تنظیمات غلظت رنگ‌ها نیز نسبت به نسل‌های قبلی آن(مخصوصا پرچمدار سال 2014 این کمپانی)، بسیار پایین‌تر در نظر گرفته شده است.

(برای مشاهده و بررسی عکس‌ها در ابعاد بزرگتر، بر روی آنها کلیک کنید)

 Galaxy S6 Second Encounter Samsung Galaxy S6 camera samples
 Samsung Galaxy S6 camera samples Galaxy S6 Second Encounter
Samsung Galaxy S6 camera samples Samsung Galaxy S6 camera samples

گسترده دینامیکی دوربین گلکسی اس6 بسیار بالا و خوب بوده و با فعال کردن مود HDR، دامنه آن بیشتر نیز خواهد شد. همچنین عملکرد این مود دیگر مثل قبل نبوده و بسیار سریع عملیات پردازشی خود را انجام می‌دهد. مود HDR این گوشی، سایه‌ها را روشن‌تر کرده و نور محیط را زنده نگه می‌دارد، گرچه شاید هنگام استفاده از این مود متوجه تغییرات آن (در مقایسه با زمانی که این مود غیر فعال است) نشوید.

(در عکس‌های سمت راست مود HDR خاموش است)

تصاویر پانارومای ثبت شده توسط گلکسی اس6 دارای دقت تصویر بالایی بوده به صورتی که در هنگام استفاده از آن در حالت ایستاده، پهنای تصاویر پاناروما به 3200 پیکسل و در حالت خوابیده به 1800 پیکسل می‌رسد. با وجود قدرت سخت‌افزاری بالای چیپست موجود در آن و همچنین قدرت بالای نرم‌افزاری اپلیکیشن آن، ثبت تصاویر شفاف پاناروما، به عملی بسیار آسان و ساده تبدیل گشته و تنها کافیست که گوشی خود را بر روی یک خط مستقیم فرضی حرکت دهید.

عکس‌ پانارومای ثبت شده، دارای جزئیات بسیار خوبی بوده و با وجود عبور خودروها، اثری از عامل stitching artifacts (مرز‌بندی بین دو عکس) در آن دیده نمی‌شود.

gsmarena_003

خوشبختانه دوربین سلفی گلکسی اس6 نیز توانایی ثبت تصاویر با استفاده از مود HDR را دارد (در هنگام عکاسی از خود و زمانی که خورشید در پشت شما قرار دارد، استفاده از آن بسیار کاربردی خواهد بود). همچنین امکان استفاده از مود Virtual shot نیز در این دوربین وجود دارد. در حالت wide selfie mode، دوربین سلفی گلکسی اس6، عکس‌هایی شبیه به پانارومای دوربین اصلی آن ثبت خواهد کرد که این میدان دیدِ باز، از ترکیب سه عکس در مجاورت هم تشکیل می‌شود.

دوربین سلفی این گوشی با دقت 5 مگاپیکسل، کیفیت نسبتا خوبی را از خود بر جای گذاشته و تصاویری با جزئیات بسیار بالا را از صحنه مورد نظر ارائه می‌دهد. میزان نویز‌های ثبت شده در تصاویر آن نیز بسیار کم بوده و تنظیمات غلظت رنگ آن نیز همانند دوربین اصلی گوشی (رنگ‌ها با غلظت کم) در نظر گرفته شده است. دوربین جلوی (سلفی) گلکسی اس6، تصاویر را با نسبت 4:3 ثبت می‌کند، در حالی که دوربین اصلی آن، تصاویری با نسبت 16:9 را به کاربران ارائه می‌دهد.

(برای مشاهده تصاویر با ابعاد بزرگتر، بر روی آنها کلیک کنید)

Samsung Galaxy S6 Samsung Galaxy S6

(عکس سمت راست، selfie معمولی و عکس سمت چپ در حالت HDR selfie ثبت شده است)

برای تماشای تصاویر در صفحه نمایشی واید یا ثبت آن با پهنای بیشتر، می‌توانید از حالت Wide selfie استفاده کنید. میزان اثر stitching آن(مرز‌بندی قابل مشاهده در هم‌پوشانی دو عکس) نیز همانند تصاویر پانارومای ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی است.

Samsung Galaxy S6Wide selfie

در حالت Interval shot نیز دوربین گوشی، چهار عکس را در طی دو ثانیه از شما می‌گیرد و می‌توانید به دلخواه خود هر یک از آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید.

در لینک‌های زیر، می‌توانید دوربین گلکسی اس6 را در برابر نسل قبلی آن (گلکسی اس5)، گلکسی نوت 4 یا هر گوشی دیگری قرار داده و جزئیات ثبت شده توسط آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. در تست‌های انجام شده، تفاوت زیادی بین کیفیت عکس‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس5 دیده می‌شود. نویز تصاویر گلکسی نوت 4 نیز متاسفانه کمی زیادتر از حد تصور است. با مقایسه این سه گوشی، می‌توان به برتری قاطع دوربین گلکسی اس6 در برابر دو رقیب هم زبان خود ایمان آورد. (زیرا در زمینه ثبت صحیح جزئیات تصاویر، دوربین گلکسی اس6 بسیار عالی ظاهر شد).

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

تست کیفیت تصاویر در محیط کم نور (گلکسی اس6 سامسونگ در برابر آیفون 6 اپل)

بدلیل تقاضاهای بسیار زیاد و شبهات موجود (زیرا در مراسم رونمایی از گوشی گلکسی اس6، کمپانی سامسونگ رسما تصاویر این گوشی را در کنار آیفون6 اپل قرار داد و از عملکرد بد نماینده اپل در محیط کم نور بطور غیر مستقیم انتقاد کرد)، این مقایسه نیز در بررسی دوربین گلکسی اس6 قرار گرفته است.

بعد از مقایسه گوشی گلکسی اس6 با دیگر نماینده‌های این کمپانی (گلکسی اس5 و نوت 4) و پیروزی اس6 در آن رقابت، حالا نوبت به زور آزمایی آن با نماینده شرکت اپل رسیده است.

در بررسی مختصر این دو گوشی در محیط کم نور، گلکسی اس6 نسبت به آیفون6 بهتر ظاهر شد. دوربین گلکسی اس6 به سنسوری با دقت بالاتر مجهز بوده و دارای گودگی دیافراگم بیشتری نیز هست که باعث ورود بیشتر نور به داخل و برخورد آن به سنسور می‌شود. همچنین گلکسی اس6 بدلیل به همراه داشتن لرزشگیر اپتیکال، در نور کم محیط و بدلیل کاهش سرعت شاتر دوربین، نسبت به آیفون 6 اپل، برتری محسوسی دارد (زیرا آیفون 6 به لرزشگیر اپتیکال مجهز نیست و این ویژگی تنها در مدل 6 پلاس یافت می‌شود). میزان نویز عکس‌های دو دوربین، مشابه یکدیگر است. در این میان، دوربین گلکسی اس6 به تنظیمات تراز سفیدی بهتر و دلچسب‌تری مجهز بوده و تصاویر طبیعی‌تری را نسبت به رقیب خود ثبت می‌کند. همچنین میزان غلظت رنگ‌ها نیز بسیار متعادل است. در حالی که در طرف دیگر، آیفون6 اپل تمایل به کاهش میزان غلظت رنگ‌ها در محیط‌های کم نور دارد.

احتمالا برتری دوربین گلکسی اس6 در عکاسی در محیط کم نور، در پایین آوردن سرعت شاتر آن است. تا جایی که بعضی مواقع سرعت آن به 1/10 ثانیه نیز می‌رسد. این سرعت شاتر برای گوشی هوشمند کمی غیر عادی است ولی گلکسی اس6 بدلیل داشتن لرزشگیر اپتیکال، این اشتباه را جبران کرده و همچنین باعث کاهش نویز احتمالی آن می‌شود. این سرعت شاتر در گوشی آیفون 6 پلاس اپل که به لرزشگیر اپتیکال مجهز است، نیز دیده می‌شود. لرزشگیر اپتیکال تصاویر (OIS) از خراب شدن احتمالی عکس‌ها به سبب لرزش دوربین جلوگیری می‌کند. اما در هنگامی که سوژه مورد نظر در حرکت باشد، دیگر کاری از دست لرزشگیر ساخته نیست و مطمئنا تصاویر ثبت شده، تار خواهند شد.

ss ss.pngs

همانطور که انتظار می‌رفت، تصاویر سمت راست مربوط به گوشی آیفون 6 اپل و تصاویر سمت چپ مربوط به گوشی گلکسی اس6 سامسونگ است.

تست آخر مربوط به عکاسی این دو گوشی در تاریکی محض می‌شود که در این مرحله نیز گلکسی اس6 بهتر از رقیب خود ظاهر شد. در این تست، گلکسی اس6 از حالت Auto Night Mode خود استفاده کرد و آیفون6 نیز از میزان حسایت سنسوری (ISO) برابر 2000 بهره برد.

ss.pngs

در این قسمت به بررسی کوتاه و سریع دوربین این دو گوشی در تاریکی محض و استفاده آن دو  از فلاش خود می‌پردازیم. محیط مورد نظر (تاریکی محض) بسیار تاریک بوده و گوشی گلکسی اس6 به کمک حالت Auto Night Mode خود این نگرانی را جبران می‌کند. آیفون 6 اپل نیز در برخورد با چنین صحنه‌ای، حساسیت سنسور خود را تا عدد 2000 بالا می‌برد که مقدار بسیار زیادی بوده و مطمئنا با نویز بسیار زیادی همراه خواهد بود. تا آنجا که واقعا تشخیص جزئیات در عکس‌های آن بسیار دشوار می‌شود. در این میان، گلکسی اس6 کمی بهتر از رقیب آمریکایی خود عمل می‌کند.

وقتی که LEDهای فلاش گلکسی اس6 خاموش می‌شود، این گوشی همچنان به برتری خود در مقابل آیفون6 ادامه داده و در این حالت نیز، تصاویری روشن‌تر به همراه جزئیات بیشتری را تولید می‌کند. همچنین رنگ‌ها و تراز سفیدی آن بسیار طبیعی است. در طرف مقابل، آیفون 6 اپل با وجود داشتن فلاش دوگانه، هنوز هم برای رقابت با همتای کُره‌ای خود نیاز به کمک دارد.

ss.pngs

کیفیت فیلمبرداری

در بخش فیلمبرداری اپلیکیشن دوربین گلکسی اس6، مود خاص و متفاوتی برای حالت فیلمبرداری آن وجود ندارد زیرا بسیاری از تنظیمات عکاسی، در بخش فیلمبرداری نیز بکار رفته است. حتی حالت Pro mode نیز در آن قرار گرفته ولی شرط استفاده از تنظیمات آن، فعال کردن این مود قبل از شروع ضبط فیلم است. همچنین استفاده از این مود در حالت autofocus دوربین، هیچ ارزشی ندارد، زیرا در هنگام فوکوس در منطقه‌ای خاص، تنظیمات نوری آن محیط برگزیده می‌شود.

به هر حال دوربین گلکسی اس6 از فیلمبرداری با دقت بسیار بالای 2160p پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی توانایی ضبط فیلم با دقت 1080p و با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه را نیز دارد. در دقت 720p نیز می‌تواند با نرخ 120 فریم بر ثانیه، بهترین لحظات عمرتان را ثبت کند. (مورد آخر در حالت Slow Motion mode قابل دسترسی خواهد بود). دوربین سلفی این گوشی نیز توانایی ضبط تصاویر با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد.

همچنین گزینه‌هایی برای افزودن افکت‌های رنگی و حالت HDR نیز وجود دارند. گرچه این خصوصیات جالب همانند ویژگی لرزشگیر گوشی در فیلمبرداری با دقت 2160p، غیر فعال است. از دیگر ویژگی‌های مفید این بخش می‌توان به عکاسی در هنگام فیلمبرداری، فوکوس خودکار دوربین در حالت تعقیب سوژه متحرک و یک لرزشگیر نرم‌افزاری اضافی نیز اشاره کرد.

در دقت 2160p، تصاویر با نرخ 48 مگابیت بر ثانیه در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. تمامی گزینه‌های فیلمبرداری این گوشی قادرند تا صداها را با نرخ 256 کیلوبیت بر ثانیه و با فرکانس 48 کیلوهرتز ضبط کنند. فیلم‌های ضیط شده توسط دوربین این گوشی بسیار شارپ بوده و تقریبا نویزی در آن یافت نمی‌شود و رنگ‌ها هم بسیار دقیق و طبیعی ثبت شده و گستره دینامیکی آن نیز نسبتا بالا است.

در لینک‌های زیر می‌توانید به دانلود یا تماشای نمونه فیلم‌های ثبت شده توسط دوربین گلکسی اس6 اقدام کنید (هیچ ویرایشی خاصی بر روی این فیلم‌ها انجام نگرفته است):

2160p@30fps و 1080p@60fps و 1080p@30fps 

اگر خواهان مقایسه تصاویر ضبط شده با دقت 2160p این گوشی با دیگر گوشی‌ها در همین زمینه هستید، پیشنهاد می‌شود که لینک‌ها زیر را حتما دنبال کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

در لینک‌های زیر نیز می‌توانید به مقایسه دوربین گلکسی اس6 سامسونگ در دقت 1080p با دیگر رقبای آن بپردازید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

مقایسه کیفیت فیلمبرداری گلکسی اس 6 سامسونگ و آیفون 6 اپل در محیط‌های کم نور

از آنجایی که در استفاده از نرخ 30 فریم بر ثانیه، نمی‌توان از سرعت شاتری کمتر از 1/30 ثانیه استفاده کرده، اینجاست که گشودگی بیشتر دیافراگم دوربین گلکسی اس6، به کمک گوشی آمده و در حالت سرعت شاتر برابر نسبت به رقیب خود، نور بیشتری را به سنسور می‌رساند. گلکسی اس6 در حالت night scene، از بهترین حالت نوردهی خود استفاده می‌کند در حالی که در طرف مقابل، آیفون 6 اپل در ثبت دقیق جزئیات تصاویر، کمی ضعیف‌تر عمل کرده است.

در تصاویر زیر، شاهد نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین دو گوشی در حالت فیلمبرداری با دقت 1080p در محیط کم‌نور هستید:

ss.pngs

اپلیکیشن‌های مرورگر اینترنت

برنامه Internet، مرورگر اندرویدی کمپانی سامسونگ است که قابلیت پشتیبانی از چندین زبانه (Tab) را دارد (به همراه مود incognito یا ناشناس) و در صورتی اتصال کاربر به اکانت سامسونگی خود، گوشی به طور خودکار، زبانه‌ها و بوکمارک‌های کاربر را به دیگر دستگاه‌های سامسونگی انتقال می‌دهد.

ویژگی جالب دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان توسط سنسور اسکن اثر انگشت، وارد لینک یا سایت خاصی شد. این گزینه وقتی فعال می‌شود که کاربر در هنگام ورود به وبسایتی خاص، username و password خود را وارد کرده و در هنگام انتخاب گزینه remember the login، صفحه مورد نظر ظاهر می‌شود. در صفحه مورد نظر، سوالی پرسیده می‌شود که آیا خواهان ذخیره نام کاربری و رمز عبور خود برای مراجعات بعدی هستید یا نه. در صورت پاسخ مثبت، صفحه‌ای برای ذخیره اطلاعات اسکن اثر انگشت شما، ظاهر خواهد شد. در تست‌های انجام شده، این ویژگی بر روی تمامی صفحات اینترنتی جوابگو نیست. ولی در مورد درصد زیادی از آنها، کاربردی و مفید است.

gsmarena_075The Internet app

gsmarena_077

gsmarena_078syncing tabs

gsmarena_076singing into web sites using a fingerprint

مرورگر Chrome نیز طبق معمول همیشه، بر روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی موجود است. این اپلیکیشن نیز بر پایه اکانت گوگل کاربر، قادر به انتقال زبانه‌ها به دیگر دستگاه‌ها بوده و در کنار آن، دارای گزینه‌ای بنام data saving است که در این حالت اطلاعات صفحه وب قبل از فرستاده شدن به گوشی، تحت فشرده سازی خاصی قرار می‌گیرد. همچنین این برنامه قادر به تشخیص زبان‌های بیگانه نیز بوده و برای ترجمه صفحات به زبان اصلی کاربر، پیشنهاداتی را ارائه می‌کند.

هر دو برنامه اینترنت و کروم این گوشی از ویژگی Multi Window پشتیبانی می‌کنند.

gsmarena_079

Chrome

gsmarena_080syncing tabs with other devices

gsmarena_081reducing data usage

gsmarena_082 Multi Window

دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده

کمپانی سامسونگ در همکاری متقابل با شرکت مایکروسافت، سه برنامه پیشفرض را برای گوشی گلکسی اس6 در نظر گرفته است که این برنامه‌ها همانند دیگر برنامه‌های اصلی اندروید، قابلیت حذف توسط کاربر را نخواهند داشت. یکی از این برنامه‌ها، اپلیکیشن OneDrive است که توسط آن می‌توان به انتقال فایل‌ها به فضای ابری اقدام نمود. با در اختیار داشتن گوشی گلکس اس6، 100 گیگابایت حافظه ابری بطور رایگان به شما اختصاص خواهد یافت. برنامه دیگر، OneNote نام دارد که یکی از بهترین برنامه‎ها در زمینه نوت برداری و انتقال تجربیات کاربر است. و در آخر، اپلیکیشن Skype، سومین برنامه مایکروسافت در گوشی گلکسی اس6 بوده که وظیفه آن، ارتباط صوتی-تصویری کاربران با یکدیگر است.

gsmarena_083

gsmarena_084

gsmarena_085

 

 

همچنین سه برنامه پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی یعنی Facebook و Instagram و WhatsApp نیز در این گوشی قابل مشاهده خواهد بود.

یکی دیگر از برنامه‌های مفید این گوشی، اپلیکیشن Smart Manager است که خود به چهار بخش تقسیم می‌شود. در بخش Battery، شاهد میزان دوام گوشی و زمان به پایان رسیدن شارژ آن خواهید بود. همچنین در مورد کاهش باطری و یا استفاده غیر معمول از آن نیز به کاربر هشدار داده می‌شود. بخش‌های Power saving mode و Ultra power saving mode را نیز می‌توان از همین قسمت فعال کرد.

gsmarena_086

gsmarena_087

gsmarena_088

 

در بخش Storage، در مورد پاک‌سازی محتویات غیر ضروری حافظه گوشی، به کاربر پیشنهادات خاصی داده می‌شود. با انتخاب بخش RAM این اپلیکیشن، برنامه‌های در حال استفاده از حافظه RAM گوشی، غیر فعال خواهند شد.

gsmarena_089

gsmarena_090

gsmarena_091

و در آخر، چهارمین بخش نیز Device security نام دارد که به نوعی برنامه KNOX سامسونگ را فعال می‌کند. در این زمینه، این بخش می‌تواند محیط‌هایی مجزایی را برای کاربران و اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد کند. همچنین قابلیت KNOX آن، شما را در برابر حملات مختلف سایبری و هک محافظت خواهد کرد.

البته این برنامه به میزان بسیار کمی در اجرای برنامه‌ها تاخیر ایجاد می‌کند و زمان Boot گوشی را نیز یک ثانیه افزایش می‌دهد. این برنامه حتی دارای سرویسی بوده که باعث می‌شود، برنامه‌های غیر مجاز و ناشناس به طور مستقیم به هسته‌های پردازشی سیستم، دسترسی نداشته باشند.

همچنین اسکنری برای جستجوی نرم‌افزار‌های مخرب (malware) نیز وجود دارد که ساخت شرکت McAfee بوده و بر روی این اپلیکیشن قرار داده شده است.

gsmarena_092

gsmarena_093

 

در اپلیکیشن S Health نیز تغییراتی در حیطه طراحی آن دیده می‌شود. این برنامه قادر است اطلاعات مربوط به سلامتی کاربر خود را توسط اکانت سامسونگی آن به دیگر دستگاه‌ها منتقل کند (فعلا تنها از طریق WIFI). طراحی و رابط کاربری آن نیز بسیار ساده شده است. این اپلیکیشن قادر به اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، دنبال کردن تغذیه کاربر، میزان خواب و ورزش‌های مختلف آن است.

این اپلیکیشن به کمک قدرت سخت‌افزاری موجود در آن، قادر به اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، میزان غلظت اکسیژن خون و میزان استرس کاربر است. این برنامه دارای قسمت‌های مختلفی برای دنبال کردن تمرینات شما می‌باشد، اما تمام ویژگی‌های آن تنها به تمرینات کاربر ختم نمی‌شود، بلکه تشویق کاربر به خوردن سالم‌تر غذاها و استراحت کافی، از دیگر خصوصیت‌های این اپلیکیشن کاربردی می‌باشد.

gsmarena_094

gsmarena_095

gsmarena_096

gsmarena_097

 

برنامه Voice recorder این گوشی به قسمتی بنام Interview mode یا مود مصاحبه مجهز بوده که از طریق میکروفون‌های مجزای آن، صداهای اطراف قابل حذف خواهد بود. همچنین از طریق غیر فعال کردن میکروفون‌ سمت کاربر می‌توان تنها صداهای مخاطب روبه‌رو را ضبط کرد. همچنین حالتی بنام Voice memo نیز وجود دارد که صحبت‌های کاربر را به متن تبدیل می‌کند.

gsmarena_098

gsmarena_099

gsmarena_100

 

اپلیکیشن Peel Smart Remote نیز به عنوان کنترل از راه دور عمل کرده و از طریق سنسور مادون قرمز (IR blaster) موجود در بالای گوشی، قادر به کنترل تلویزیون و دیگر دستگاه‌های صوتی-تصویری کاربر خواهد بود. همچنین دارای بخشی برای مشاهده برنامه‌های تلویزیونی و انتقال به کانال‌های مورد نظر بوده و در کنار آن نیز زمان‌بندی خاصی برای یادآوری برنامه‌های مورد نظر کاربر دارد.

gsmarena_101

gsmarena_102

gsmarena_103

gsmarena_104

 

برنامه S Planner سامسونگ، از اپلیکیشن‌های جایگزین Google calendar می‌باشد که دارای طراحی متریال بسیار زیبایی بوده و بطور پیشفرض بر روی حالت ماهانه قرار دارد. همچنین قابلیت افزودن پیش‌بینی وضع هوای هفت روز هفته و تقویم‌های چندگانه دیگر نیز در آن وجود دارد.

gsmarena_105

gsmarena_106

gsmarena_107

 

اپلیکیشن  My Files، یکی از بهترین برنامه‌های مرورگری فایل‌های حافظه گوشی می‌باشد که قادر به ادغام شدن با برنامه Google Drive نیز بوده و می‌تواند به آسانی به فضای ابری گوگلی کاربر دسترسی داشته باشد. دسته‌بندی فایل‌ها نیز بسیار جالب بوده و کار را برای جستجوی فایل‌های مورد نظر بسیار راحت کرده است.

gsmarena_108

gsmarena_109

gsmarena_110

gsmarena_111

 

اپلیکیشن S Voice نیز در این گوشی موجود بوده و هم اکنون در نسخه جدید آن، از بسیاری از دستورات صوتی شما پیروی خواهد کرد. فرمان‌های اجرای تماس یا پیام متنی، ثبت خاطرات، نوشتن متنی خاص در تقویم، چک کردن وضعیت هوا، خواندن خبر‌ها، پاسخ به سوال‌های شما و غیره از جمله دستورات قابل پشتیبانی این اپلیکیشن می‌باشند.

gsmarena_112

gsmarena_113

gsmarena_114

 

برای شروع تنها کافیست که دستور خاصی را، چهار دفعه برای اپلیکیشن تکرار کنید. سپس در هر قسمتی از رابط کاربری گوشی که باشید، با تکرار آن عبارت، برنامه فعال خواهد شد. البته اپلیکیشن Google Now نیز بسیاری از این ویژگی‌ها را در خود دارد.

نتیجه‌گیری

اگر هنوز هم در مورد گوشی گلکسی اس6 و ویژگی‌های آن شک دارید، به شما حق خواهم داد. داشتن هرگونه احساسی نسبت به این گوشی، غیر منتظره نیست. شاید کمی شگفت زده شده باشید یا شاید هم کمی ناراحت!

گلکسی اس 6

 

با توجه به اینکه کمپانی سامسونگ در طی رسمی نانوشته، هر سال، پرچمداری جدید با ویژگی‌های متنوع را معرفی می‌کند، شاید باید گفت که گلکسی اس6 نیز از نسل همان سری گلکسی اس بوده و روند عادی آنها را ادامه می‌دهد. اما شاید این تفسیر خیلی عادلانه نباشد. زیرا کمپانی سامسونگ امسال به معرفی پرچمداری روی آورده است که از هر نظر از دیگر رقبای خود سر تر بوده و تمام آنها را در همه زمینه‌ها به راحتی پشت سر گذاشته است. البته از عدم وجوددرگاه کارت حافظه و باتری غیر قابل دسترسی نیز نمی‌توان صرف نظر کرد. شاید یکی از دلایل ترجیح دادن گوشی‌های رقیب به این گوشی در آینده، فقدان همین ویژگی‌ها باشد.

شاید فقدان ویژگی‌های مورد نظر به این دلیل باشد که کمپانی سامسونگ برای معرفی گوشی‌های بهتری در سال‌های آینده، راه را برای خود باز نگه داشته باشد.

اما آیا گوشی هوشمند گلکسی اس6 سامسونگ با وجود فقدان شیار کارت حافظه جانبی، باتری غیر قابل دسترس و نداشتن ویژگی ضدآب بودن، هنوز هم بهترین گوشی در سری گلکسی اس سامسونگ است؟ شاید وجود تراشه بسیار قدرتمند سامسونگ در کنار نمایشگر فوق‌العاده بی‌نظیر آن، فقدان ویژگی‌های مورد نظر را جبران کنند.

 ویژگی‌های خاصی که در طی تست گوشی متوجه آن شدیم:

1- کیفیت ساخت بسیار عالی، ارگونومی و ابعاد بسیار مناسب

2- بهترین صفحه نمایش حال حاضر دنیا با بیشترین چگالی تصویر موجود به همراه نمایشگری از نوع سوپر‌آمولد با دقت QHD، زاویه دید بسیار مناسب، کنتراست رضایت‌بخش و خوانایی بالا در زیر نور مستقیم آفتاب

3- دوام بالای باتری (البته در مقایسه با گلکسی اس5، کمی پایین‌تر است)

4- رابط کاربری جدید تاچ‌ویز سامسونگ بسیار ساده و سبک شده و از پیچیدگی و دگرگونی خارج شده است (قابلیت دانلود تم‌ها جدید به آن افزوده شده است)

5- قدرت سخت‌افزاری بسیار بالا و بدون شک سریع‌ترین گوشی اندرویدی حال حاضر دنیا

6- بلندی صدای نرمال و کمی پایین‌تر از گلکسی اس5

7- مجهز به اپلیکیشن‌های چند رسانه‌ای بسیار عالی

8- کیفیت صدای بسیار عالی

9- دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل، قدرت بسیار بالا در تفکیک جزئیات، شارپنس بالای تصاویر و کاهش نویز نسبت به نسل های قبلی

10- کیفیت فیلم‌های ضبط شده در حالت‌های 2160p و 1080p بسیار رضایت‌بخش است اما در مقایسه با گوشی گلکسی نوت 4، شارپنس کمتری دارد

اخیرا کمپانی سامسونگ از تراشه جدید خود رونمایی نمود و هم اینک این تراشه جدید در قلب گوشی گلکسی اس6 در حال خودنمایی است. پردازنده 14 نانومتری Octa 7 سامسونگ مطمئنا یکی از شاهکار‌های این کمپانی بوده و حالا باید منتظر تراشه جدید شرکت کوآلکام برای رقابت با این چیپست قدرتمند باشیم.

شرکت سامسونگ همیشه از بهترین سخت‌افزار‌های خود در سری گلکسی اس استفاده کرده است و وجود تراشه اگزینوس 7420 به همراه نمایشگر QHD سوپرآمولد ساخت این شرکت، این ادعا را به اثبات می‌رساند. هر‌چند سنسور 16 مگاپیکسلی موجود در این گوشی، ساخت شرکت سونی است.

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم گوشی، LTE با استاندارد Cat.6، سنسور اثر انگشت بهبود یافته، رابط کاربری سبک و سریع، برخورداری از حافظه UFC 2.0 در نسخه‌های 32 و 64 و 128 گیگابایتی، وجود حافظه رم سه گیگابایتی از نوع LPDDR4 و برخورداری از 115 گیگابایت حافظه ابری OneDrive شرکت مایکروسافت، از دیگر ویژگی‌های بارز گوشی هوشمند گلکسی اس6 است که مطمئنا هر خریداری را به سمت خود جذب خواهد کرد.

پایان قسمت نهایی

 

در پایان، نظر شما درباره گوشی گلکسی اس6 و ویژگی‌های موجود در آن چیست؟ آیا فقدان سه ویژگی‌ ذکر شده، کماکان در آن حس می‌شود؟!

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال