قابلیت‌های Refresh، Reinstall، Restore و Reset در ویندوز چیستند و چه زمانی باید از آنها استفاده کرد؟

بدون شک برای هر فردی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند، پیش می‌آید که به مشکلات و ارورهای زیادی در ویندوز برخورده و بخواهد آنها را رفع کند. مایکروسافت برای حل مشکلاتی که کاربران نمی‌توانند به سادگی آنها را رفع کنند، ویژگی‌های مختلفی را Windows قرار داده تا کاربران به کمک آنها بتوانند بدون از […]

بدون شک برای هر فردی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند، پیش می‌آید که به مشکلات و ارورهای زیادی در ویندوز برخورده و بخواهد آنها را رفع کند. مایکروسافت برای حل مشکلاتی که کاربران نمی‌توانند به سادگی آنها را رفع کنند، ویژگی‌های مختلفی را Windows قرار داده تا کاربران به کمک آنها بتوانند بدون از دست دادن فایل‌های خود، از ویندوز خود همچون روز اول بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

البته به Windows 8، قابلیت‌های جدیدی همچون Windwos Reset و Windows Refresh نیز اضافه شده که در ویندوز Windows 7 وجود ندارد. البته خیلی خوب است که این همه گزینه پیش روی ما قرار دارد اما تعداد بالای این امکانات، سبب شده تا کاربران کمی سردرگم شوند. به همین دلیل، قصد داریم تفاوت میان قابلیت‌هایی همچون Refresh، Reinstall، Restore و Reset را در ویندوز توضیح دهیم. پیشنهاد می‌کنم که اگر هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کنید، همین حالا به فکر تعویض آن باشید چرا که این ویندوز بسیار قدیمی بوده و علاوه بر نداشتن قابلیت‌های ویندوز 8 و ویندوز 7، سیستم‌عاملی منسوخ‌شده می‌باشد!

هنگ کردن سیستم به صورت مداوم

مشکل: مثل همیشه، شما در حال کار با کامپیوتر و انجام کارهای عادی خود هستید اما ناگهان سیستم هنگ می‌کند. البته هنگام روشن کردن آن هیچ مشکل ندارید و ویندوز به درستی بوت می‌شود اما زمان انجام کارهای عادی، به علت نامعلومی ویندوز هنگ می‌کند. به تازگی هیچ سخت‌افزاری نیز نصب نکرده‌اید اما آیا آخرین نرم‌افزاری را که بر روی سیستم خود نصب کرده‌اید به یاد می‌آورید؟ مخصوصا راه‌اندازها (Driver) مربوط به یکی از قطعات کامپیوتر، می‌تواند ایرادات بسیاری را به همراه داشته باشد.

راه‌ حل: اینجا درست زمانی است که می‌توانید از قابلیت “Windows Restore” یا “بازیابی ویندوز” استفاده کنید. عملکرد Windows Restore به این صورت است که ویندوز با بررسی فایل‌های سیستمی و اصلی کامپیوتر شما، سعی می‌کند تا وضعیت فعلی سیستم را با وضعیت قبلی مقایسه کرده و فایل‌های سالم و اصلی را جایگزین فایل‌های فعلی می‌کند.

خب این دقیقا همان چیزی است که ما می‌خواهیم. سیستم ما به خوبی کار می‌کرد اما به دلایلی نامعلوم، شروع به هنگ کردن کرده و حتی ما امکان رفع آن نیز وجود ندارد. البته معمولا دلیل هنگ کردن‌های مداوم سیستم، خراب‌شدن فایل‌های اصلی ویندوز هستند که ممکن است با نصب مکرر نرم‌افزارهای مختلف و یا استفاده از هر برنامه‌ای، موجب رخ دادن چنین حالتی شود.

windows-troubleshooting-system-crash

البته نباید فراموش کنید که زمانی قابلیت Windows Restore در دسترس می‌باشد که شما Restore Point یا “نقطه‌ها بازیابی” را درست کرده باشید! اگر شما هیچ نقطه‌ی بازیابی را در سیستم خود نداشته باشید، ویندوز قادر نخواهد بود تا به گذشته و فایل‌های سیستمی شما رجوع کند. اگر تعداد “نقطه‌های بازیابی” شما بسیار کم است، احتمالا به هنگام استفاده از این قابلیت، فایل‌های سیستم شما با گذشته (به عنوان مثال 1 یا 2 ماه قبل) مقایسه می‌شوند که ممکن است در این مواقع، استفاده از Windows Restore، چندان به کار شما نیاید و یا حتی ارورهای جدیدی را پیش رویتان بگذارد!

پیشنهاد می‌کنیم که ذخیره‌ی خودکار نقطه‌ی بازیابی را در ویندوز فعال کنید و برای آن نیز فضایی کافی را در نظر داشته باشید تا در صورت نیاز به هر کدام از آنها، بتوانید به سادگی سیستم خود را بازیابی کنید. اما اگر از قابلیت Windows Restore نا امید شدید، باید به سراغ راه‌حل دوم یعنی Windows Refresh بروید.

وجود بدافزار در فایل‌های سیستمی

مشکل: ممکن است به تازگی متوجه حضور بدافزارهایی در سیستم خود شوید و با انجام کارهای لازم برای حذف آنهآ، باز هم نتواتید آنها را از سیستم خود به صورت کامل از سیستم حذف کنید. در واقع، بدافزارها به فایل‌های سیستمی شما چسبیده‌اند و انگار قصد جدا شدن از آنها را ندارند!

راه‌حل: در اینجا شاید به کمک Windows Restore بتوانید آنها را حذف نمایید اما مواقعی هم پیش می‌آید که نتوانید آنها را از بین ببرید. اینجاست که باید از قابلیت Windows Refresh استفاده کنید. فراموش نکنید که این حرکت بدافزارها نیاز به نصب مجدد ویندوز دارد چرا که فایل‌های سیستمی شما را تحت تاثیر قرار داده و شما نمی‌توانید آنها را حذق نمایید اما قابلیت Windows Refresh، یکی از بهترین امکانات نسخه‌ی جدید ویندوز می‌باشد که بدون شک شما را خوشحال خواهد کرد.

در واقع، در Windows Refresh، شما یکبار دیگر سیستم‌عامل خود را نصب می‌کنید با این تفاوت که فایل‌های شخصی شما تحت تاثیر قرار نگرفته و حذف نمی‌شوند چرا که این قابلیت، تنها فایل‌های ویندوز را تعویض می‌کند.

windows-troubleshooting-malware

قصد فروش کامپیوتر خود را دارید؟

مشکل: ممکن است زمانی برسد که قصد داشته باشید کامپیوتر خود را به هر دلیلی بفروشید. مهم نیست که 5 روز از زمان استفاده‌ی شما می‌گذرد یا 5 سال، فایل‌هایی در سیستم شما وجود دارند که نمی‌خواهید تحت شرایطی به دست مشتری خود بیفتد.

راه‌حل: در این مواقع شما باید به Windows Reset فکر کنید. در این حالت، بر خلاف Windows Refresh، ویندوز تمامی فایل‌های سیستم شما را اعم از فایل‌های شخصی، پوشه‌های ساخته شده، تصاویر، فیلم‌ها و هر چیزی را که شما ذخیره کرده‌اید حذف می‌کند.

windows-troubleshooting-drive-wipe

البته نباید فراموش کنید که قبل از انجام این کار، از تمامی فایل‌های خود نسخه‌ی پشتیبانی بگیرید چرا که با استفاده از Windows Reset، امکان بازیابی اطلاعات شما وجود نخواهد داشت.

اگر قصد فروش سیستم خود را دارید، تنها استفاده از Windows Reset نمی‌تواند به شما کمک کند و اگر کامپیوتر شما به دست یک فرد کنجکاو و آشنا با نرم‌افزارهای مختلف بیفتد، بتواند اطلاعات شما را بازیابی نماید و در این مواقع، احتمالا شما نیاز به انجام عملی اتمی برای حذف فایل‌های خود خواهید داشت که در این حالت، تحت هیچ شرایطی فایل‌های شما بازگردانده نخواهند شد.

عدم راه‌اندازی کامپیوتر

مشکل: اگر شانس با شما همراه نباشد، احتمالا یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و قصد دارید با کامپیوتر خود کار کنید، با عدم راه‌اندازی سیستم خود روبه‌رو می‌شوید، در این زمان چه حالی به شما دست می‌دهد؟ شما حتی نمی‌توانید وارد ویندوز شوید و از قابلیت‌هایی همچون Windows Restore استفاده کنید. آیا امیدی به روشن شدن سیستم وجود ندارد؟

راه‌حل: آرام باشید چرا که اینطور نیست! بسته به اینکه فایل‌های سیستم شما چگونه آسیب دیده‌اند، باید وارد بخش تنظیمات پیشرفته یا “Advanced StartUp Options” شوید. در این بخش می‌توانید بدون بدون وارد شدن به محیط ویندوز، از قابلیت‌های Refresh و Reset استفاده کنید.

windows-troubleshooting-startup

اگر از این طریق نتوانید به تنظیمات پیشرفته دست پیدا کنید، باید دیسک ویندوز خود را درون درایو نوری قرار داده و وارد بخش نصب ویندوز شوید. پس از قرار دادن دیسک و راه‌اندازی مجدد سیستم خود، سیستم شما به صورت خودکار اسکن شده و پس از شناسایی ویندوز، گزینه‌ای برای تعمیر آن با نام “Repair” وجود خواهد داشت که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ممکن است با خود بگویید که اگر ویندوز نصب شده‌ی شما شناسایی نشود چه کاری باید انجام دهید. نگران نباشید، ویندوز آنقدر هوشمند خواهد بود که متوجه نصب بودن ویندوز شما شود! ولی اگر باز هم این اتفاق نیفتاد، شاید وجود ویروس یکی از دلایل رخ دادن چنین شرایطی باشد. پس باید به دنبال دیسک‌های نجات آنتی‌ویروس‌های معتبر و مطمئن باشید تا در همان حالت بوت و قبل از ورود به سیستم، ویروس‌ها را زا سیستم خود حذف کنید.

فراموش نکنید که حذف کامل ویندوز و نصب مجدد آن، آخرین مرحله‌ای است که باید به آن فکر کنید پس هرگز بالافاصله و با اضطراب، مشغول نصب مجدد ویندوز نشوید! حتی ممکن است برخی از مغازه‌هایی که به ارائه‌ی خدمات کامپیوتری هستند، پیشنهاد دهند که باید ویندوز تعویض شود، در این حالت نیز نباید این کار را انجام دهید و سعی کنید تمام راه‌های مختلف را امتحان کنید.

اگر حتی استفاده از دیسک نجات هم جواب نداد، ناچار خواهید بود تا ویندوز خود را مجددا نصب نمایید.

خبر خوبی برای شما داریم…!

در 99 درصد مواقع، استفاده از گزینه‌هایی همچون Restore، Refresh و Reset، مشکلات ویندوز شما را حل می‌کند و انجام هیچ کار اضافی‌ را برای شما به وجود نمی‌آورد. درست است که نصب مجدد ویندوز همیشه جواب می‌دهد اما هیچ‌وقت عجولانه تصمیم نگیرید و سعی کنید هر راه‌حلی که به ذهنتان می‌رسد را امتحان کنید. فراموش نکنید که اگر سیستم شما ویروس داشته باشد و امکانات خود ویندوز نتواند مشکل شما را حل کند، در بسیاری از موارد، دیسک‌های نجات می‌توانند مشکلات را به صورت کامل حل کنند و یا حداقل باعث شوند ویندوز شما بوت (راه‌اندازی) شود!

امیدوارم این آموزش مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال