چه تفاوتی میان هاردهای مکانیکی (HDD) و هاردهای جامد (SSD) وجود دارد؟

هاردهای مکانیکی یا Hard Disk Drive که به اختصار HDD شناخته می‌شوند، از منابع بسیار قدیمی ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که شاید بسیاری از شما آنها را از کودکی خود به یاد داشته باشید، هاردهایی که در ظرفیت‌های مختلف 20 گیگی یا 40 گیگی عرضه میشدند و حالا شاهد عرضه‌ی نسخه‌های 4 ترابایتی و بیشتر از […]

هاردهای مکانیکی یا Hard Disk Drive که به اختصار HDD شناخته می‌شوند، از منابع بسیار قدیمی ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که شاید بسیاری از شما آنها را از کودکی خود به یاد داشته باشید، هاردهایی که در ظرفیت‌های مختلف 20 گیگی یا 40 گیگی عرضه میشدند و حالا شاهد عرضه‌ی نسخه‌های 4 ترابایتی و بیشتر از آنها هستیم.

این هاردها با داشتن تکنولوژی خاص خود، می‌تواند به سازندگان اجازه دهد تا ظرفیت آن را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند و در این سال‌ها نیز شاهد هر چه بیشتر شدن ظرفیت این هاردها بوده‌ایم. از طرفی سرعت این هاردها نیز در طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده که این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته. اما محدودیت‌های زیادی در مورد سرعت این هاردها وجود دارد که شاید همین موضوع باعث شده باشد مهندسین به تولید هاردهای جامد یا Solid State Drive که به اختصار SSD نام دارند، روی بیاورند. مهمترین ویژگی این هاردهای جامد، سرعت فوق‌العاده بالای آنها در مقایسه با هاردهای جامد می‌باشد که همین موضوع، باعث جلب توجه بسیاری از سازندگان به این هاردها شده است.

اما به خاطر مکانیزم کاملا متفاوتی که در هاردهای جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوع ظرفیت این هاردها مسئله‌ایست که سازندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند پیشرفت تکنولوژی به گونه‌ای بوده که سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد افزایش ظرفیت این هاردها زا 60 یا 64 گیگابایت به 1 ترابایت نیز باشیم که مورد آخر، ماه گذشته رخ داده و مدت زمان زیادی از معرفی هاردهای جامد 1 ترابایتی نمی‌گذرد.

حالا مسائل بسیاری در مورد سرعت، قیمت، ظرفیت، پایداری و … میان هاردهای جامد و هاردهای مکانیکی وجود دارد که قصد داریم طی این مقاله، آنها را در چند بخش اصلی با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت به شما بگوییم که هنگام خرید هارد، کدام یک از این هاردها می‌تواند برای شما مفیدتر و کاراتر باشد.

Speed, Form Factor, and Durability

سرعت، شکل کارخانه‌ای و دوام

در HDDها، یک صفحه‌ی مغناطیسی وجود دارد که اطلاعات بر روی بخش‌های مختلف آن ذخیره شده و یک پلاتر چرخشی به اطلاعات آن دسترسی پیدا می‌نماید. برای اینکه یک فایل آماده‌ی عمل خواندن (Read) و یا نوشتن (Write) شود، پلاتر موجود در این هاردها باید به صورت چرخشی در سطح این صفحه‌ی مغناطیسی چرخیده و به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کند تا بتواند اطلاعات را انتقال دهد. همچنین این امکان برای این هاردها وجود دارد که کاربران بتوانند به صورت همزمان، اطلاعات مختلف را در بخش‌های مختلف ارسال نمایند که این موضوع باعث می‌شود شاهد افت سرعت انجام عمل انتقال فایل در این هاردها باشیم.

اما در SSDها و یا هاردهای جامد موضوع کاملا متفاوت است. در این هاردها اطلاعات در بخش‌هایی با نام Cell یا سلول ذخیره می‌گردند و دیگر خبری از صفحه‌ی معناطیسی و پلاتر چرخشی نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا اطلاعت گاه و بیگاه میان سلول‌ها انتقال پیدا نماید و به همین دلیل، انجام همزمان انتقال فایل‌ها در بخش‌های مختلف، موضوعی نیست که بخواهد بر روی سرعت انتقال اطلاعات تاثیر بگذارد. در واقع عملکرد این سلول‌ها برای همین منظور و به همین شکل طراحی شده و مهندسین از این موضوع کاملا آگاهی دارند. همین موضوع سبب می‌شود تا سرعت هاردهای جامد بسیار بیشتر از HDD ها شود.

اما موضوعی که در این میان بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، موضوع Fragmentation یا تکه‌تکه شدن اطلاعات است. هاردهای جامد برای انتقال اطلاعات، الکترون‌ها را به سوی یک دروازه می‌فرستند و همین موضوع باعث می‌شود تا هارد جامد مستهلک شده و در طول زمان، از عملکرد آن کاسته شود. اما به خاطر وجود صفحه‌های مغناطیسی در هاردهای مکانیکی، موضوع تکه‌تکه شدن اطلاعات وجود ندارد و در طول زمان نیز عملکرد این هاردها همانند هاردهای جامد تغییر نمی‌کند. در واقع این موضوع، دلیل اصلی خرید یک هارد جامد جدید توسط بسیاری از کاربران است چرا که در طول زمان، عملکرد هارد جامد تحت تاثیر قرار گرفته و به اصطلاح کهنه می‌شود.

البته نباید هرگز تصور کنید که طول عمر HDDها بیشتر از SSDها است چرا که طبق تحقیقات انجام شده، دوام هاردهای جامد بیشتر ازهاردهای مکانیکی  می‌باشد. دلیل این موضوع نیز فعالیت‌های مکانیکی پلاتر و سایر بخش‌ها در هاردهای مکانیکی می‌باشد. مهندسین معتقدند که موضوع کاهش عملکرد در این هاردها نیز وجود دارد و علاوه بر آن، حتی این هاردها می‌تواند خسارت‌های فیزیکی وارد نماید. تصور کنید که یک از یک هاردهای مکانیکی در لپتاپ خود استفاده می‌کنید و بخش‌های مکانیکی آن در حال انجام وظیفه در آن هستند. تکان دادن لپتاپ و حمل آن می‌تواند در شرایطی باعث به هم خوردن بخش‌های داخلی این هاردها شده و آنها را از بین ببرد و حتی در برخی از شرایط به سایر قطعات دیگر نیز صدمه وارد نماید.

در مورد ابعاد نیز شاید چندان مهم به نظر نرسد اما هاردهای مکانیکی در اندازه‌های 2.5 و 3.5-اینچی تولید می‌شوند اما هاردهای جامد در اندازه‌ی 2.5-اینچی تولید شده و باید به هنگام خرید، به اینکه کیس شما توانایی قرار دادن این هارد را در خود دارد یا نه، توجه نمایید.

Pricing

مقایسه‌ی قیمت‌ها

همانطور که اشاره کردیم، هاردهای جامد با سرعتی بسیار بیشتر از هاردهای مکانیکی، قیمتی بسیار بالاتر از آنها دارند. از طرفی ظرفیت آنها نیز بسیار محدود است و شاید هیچ وقت نتوانید ظرفیتی را که با استفاده از HDDها به دست می‌آورید را با هاردهای جامد تجربه کنید. در حال حاضر کاربران قادر خواهند بود تا یک هارد 8 ترابایتی را با قیمتی معقول خریداری کنند در حالی که برای خرید یک هارد جامد و به دست آوردن چنین ظرفیتی، اول اینکه هنوز این هاردها با این ظرفیت تولید نشده‌اند و دوم اینکه قیمت آنها نیز مقرون به صرفه نمی‌باشد. در واقع، هاردهای جامد با ظرفیت 120 تا 500 گیگابایت که در بازار به وفور یافت می‌شوند، قیمت مناسب و قابل توجیحی دارند و می‌توانند انتخابی مناسب باشند.

البته مهمترین موضوع در خرید و انتخاب هارد، بودجه‌ی افراد می‌باشد. درست است که کاربران با خرید هارد جامد می‌توانند از سرعت، امنیت و قدرت بالاتری برخوردار شوند اما نباید فراموش کرد که قیمت بالای این هاردها سبب شده تا خرید آن تنها به افرادی که پول بیشتری برای خرید سیستم دارند، از آن استفاده نمایند. همیشه کاربران برای ذخیره کردن اطلاعات خود به هاردهایی با ظرفیت بالا نیاز دارند و ممکن است در آن اطلاعاتی همچون ویدئو، عکس، موسیقی و یا اسناد و مدارک مختلی را ذخیره کنند. اینجاست که اهمیت هاردهای مکانیکی مشخص می‌شود و می‌بینیم که شاید خرید یکی از این هاردها به هر کسی پیشنهاد شود.

Hybrid Drives and External Use

درایوهای هیبریدی و استفاده‌ی خارجی

بدون شک تکنولوژی به کار رفته در هاردهای جامد برای هر کسی جذاب است اما قیمت این هاردها واقعا بالاست و همین موضوع سبب شده تا مهندسین از درایوهای هیبریدی استفاده نماید. در واقع درایوهای هیبریدی، ترکیبی از هاردهای مکانیکی و جامد هستند که البته مکانیزم آنها کاملا متفاوت از هاردهای جامد است و تنها بخشی از تکنولوژی به کار رفته در هاردهای جامد را می‌توانیم در درایوهای هیبریدی نیز ببینیم.

این هاردهای جامد هیبریدی که به اختصار SSHD نیز نام دارند، هارد مکانیکی با ظرفیت 1 یا 2 ترابایتی هستند که در کنار خود یک حافظه‌ی کش اضافی از نوع SSD NAND که در هاردهای جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد، داشته و می‌تواند با تشخیص اینکه کدام یک اطلاعات شما بیشتر مورد استفاده است، سرعت خواندن اطلاعات را در خود افزایش دهد. در واقع هیچ اطلاعاتی در این بخش از هارد که شاید حجم آن در هاردهای 1 ترابایتی به چند مگابایت بیشتر نیز نرسد، ذخیره نمی‌گردد و وظیفه‌ی این بخش تنها تسریع در سرعت خوانده شدن اطلاعات می‌باشد.

امکان استفاده از چندین هارد جامد هیبریدی به صورت همزمان نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند با پرداخت مقداری پول معقول، به راحتی از فضای بسیار بالای این هاردها استفاده نمایند. اما اگر قصد خرید هارد جامد را دارید، گزینه‌های دیگری پیش روی شما قرار دارد که می‌تواند در آینده به شما کمک کند. به عنوان مثال کاربران می‌توانند برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود از هاردهای اکسترنال و یا خارجی که به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شوند، استفاده نمایند و بدین‌گونه توانایی حمل اطلاعات خود را به هر جایی داشته باشند.

امیدوارم طی این مقاله توانسته باشیم تفاوت‌های اصلی و بنیادین را میان هاردهای جامد و هاردهای مکانیکی برای شما توضیح دهیم.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال