نقد و بررسی تخصصی گوشی سونی اکسپریا X

مقدمه در خانه‎ی گوشی‎های اکسپریا تغییری در بحث فرماندهی پیش آمده است. گوشی سونی اکسپریا ایکس و دوتا از همنوعانش جای گوشی‎های سری اکسپریا Z را می‎گیرند. پایان یک ماجراجویی فرا رسیده است. طبق اخباری که به گوش می‎رسد اعضای خانواده‎ی سری گوشی‎های M و C اکسپریا نیز به همین سرنوشت دچار می‎شود تا به […]

مقدمه

در خانه‎ی گوشی‎های اکسپریا تغییری در بحث فرماندهی پیش آمده است. گوشی سونی اکسپریا ایکس و دوتا از همنوعانش جای گوشی‎های سری اکسپریا Z را می‎گیرند. پایان یک ماجراجویی فرا رسیده است. طبق اخباری که به گوش می‎رسد اعضای خانواده‎ی سری گوشی‎های M و C اکسپریا نیز به همین سرنوشت دچار می‎شود تا به زودی تنها شاهد گوشی‎های اکسپریا ایکس باشیم.

gsmarena_001

این چهره‎ی جدید سونی به چه شکل است؟ اکسپریا ایکس که به احتمال خیلی زیاد استخوان‎بندی سری جدید گوشی‎های جدید این شرکت به شمار می‎رود، دارای جنبه‎های زیبایی‎شناسی است که در اکسپریا Z اولیه در سال 2003 شاهد بودیم. این گوشی دارای یک قسمت پشتی فلزی، ولی فاقد قابلیت ضد آب بودن (چیزی که تنها منحصر گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس است) است. در بحث صدا دوباره شاهد اسپیکرهای استریو و قابلیت کیفیت بالای صدا هستیم. مورد دیگر دوربین توانایی است که این گوشی دارد.

مشخصات اصلی گوشی اکسپریا ایکس سونی:

نمایشگر 5 اینچی ال‎سی‎دی با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل با تراکم پیکسلی 441ppi، فناوری X-Reality برای موبایل، فناوری Triluminos و افزایش دهنده‎ی پویای کنتراست، شیشه‎ی محافظ ضد خراش، روکش اولئوفوبیک

سیستم‎عامل اندروید مارشملو نسخه‎ی 6.0 با لانچر اکسپریا

چیپست اسنپ‎دراگون 6 هسته‎ای 650 کوالکام، یک پردازنده‎ی 2 هسته‎ای Cortex-A72 با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز و 4 هسته‎ای Cortex-A53 با سرعت کلاک 1.4 گیگاهرتز، پردازنده‎ی گرافیکی Adreno 510، 3 گیگابایت رم

دوربین 23 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه فوکوس خودکار دنبال‎کننده، دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

فضای ذخیره‎سازی داخلی 32 گیگابایتی قابل ارتقاء با پشتیبانی از کارت حافظه‎ی خارجی

پشتیبانی از شبکه‎های  LTE Cat.6 (سرعت دانلود تا 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه)، پشتیبانی از شبکه‎ی  Wi-Fi a/b/g/n/ac، رادیو FMبا پورت RDS، بلوتوث نسخه‎ی 4.1، سرویس‎های مسیریابی A-GPS/GLONASS

لغو فعال نویز از طریق میکروفون اختصاصی، کیفیت صدای بالای 24 بیت/ 192 کیلوهرتز

باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 2620 میلی‎آمپر

حسگر اثرانگشت

معایب و کاستی‎های گوشی اکسپریا ایکس

عدم پشتیبانی از ضبط ویدئوهای 4K

عدم ضد آب بودن

با توجه به قیمت چیپست و میزان رم قابل توجه نیستند

باید شجره‎نامه‎ی خانواده‎ی اکسپریا را دوباره بکشیم. اگر موافق باشیم که اکسپریا ایکس پرفورمنس جایگزین Z5 شده است، پس نسل قبلی خانواده‎ی ایکس چه گوشی محسوب می‎شود؟ جواب شاید اکسپریا M5 باشد.

گوشی اکسپریا M5 این امکانات را دارد: یک صفحه‎ی نمایش 5 اینچی با رزولوشن فول اچ‎دی، یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی، دوربین اصلی 21.2 مگاپیکسلی با قابلیت گرفتن ویدئوهای 4K و دارای تائیدیه‎ی استاندارد IP68. اکسپریا ایکس با داشتن بخش پشتی فلزی و اسپیکرهای استریو خودنمایی می کند ولی قابلیت گرفتن ویدئوهای 4K و تائیدیه‎ی استاندارد IP68 را بی‎خیال شده است. به عبارت دیگر این گوشی نسبت به یک گوشی حد واسط سال قبل بازار رنگ می‎بازد.

gsmarena_0011 gsmarena_002 gsmarena_003

سونی اعلام کرده که چاشنی رمزی که در پخت اکسپریا ایکس استفاده شده است باعث می‎شود این گوشی از یک میان رده‎ی متوسط بالاتر باشد و یقینا طرفداران سونی موافق خواهند بود. با ما با نقد این گوشی همراه باشید.

محتویات جعبه فروش اکسپریا ایکس

جعبه‎ی فروش این گوشی تمام سفید رنگ است ولی به محض اینکه در آن را بر می‎دارید با انفجاری از رنگ روبرو می‎شوید که نشان از چندین رنگ گرفته شده از نمایشگر X-Reality این دستگاه دارند. هم‎چنین یک لوگوی بزرگ جدید که نشان از سری ایکس دارد به چشم می‎خورد.

در خود جعبه‎ی فروش چیز زیادی قرار نگرفته است جز گوشی، دفترچه‎ی راهنما، یک شارژر و یک کابل. در مدلی که ما بررسی کردیم خبری از هدست نبود، گرچه یک فضای خالی به اندازه‎ی کافی بزرگ برای جا دادن هدست دیده می‎شد.

gsmarena_015 gsmarena_016

مهم است اشاره شود که با آن‎که این گوشی از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‎کند ولی در جعبه‎ی فروش یک شارژر 1.5 آمپری در 5 ولتی قرار داده شده است. این شارژر، حتی برای یک شارژر غیر سریع بودن، زیاد قوی نیست.

با توجه به قیمت این گوشی، جعبه‎ی فروش آن مایوس کننده است. البته بخواهیم منصف باشیم سایر شرکت‎ها نیز از محتوای جعبه‎های فروش خود کاسته‎اند، در جعبه‎ی اچ‎تی‎سی 10 در بعضی از بازارها هدفون دیده نمی‎شود و گلکسی اس 7 هم شارژر سریع در هیچ بازاری نداشته و بعضی از گوشی‎های جدید ال‎جی نیز بدون شارژر سریع بوده‎اند.

نمایی 360 درجه از گوشی اکسپریا ایکس

گوشی اکسپریا سونی ایکس اندازه‎ی صفحه‎ی نمایش را به 5 اینچ برگردانده است بنابراین به نسبت Z5 اندکی کوچک‎تر (ولی به نسبت Z5 Compact بزرگتر) است. تا حدی از نظر ابعاد مشابه با گوشی اکسپریا M5 است، گرچه با داشتن وزنی برابر با 153 گرم کمی سنگین‎تر است که علت آن تا حدی استفاده از فلز در ساخت این گوشی است. وزن آن با Z5 یکی است.

از نظر طراحی این گوشی کاملا مشابه با اکسپریا Z5 است، دارای یک طراحی مستطیلی شکل، باریک به همراه جناحین گرد و حسگر اثرانگشتی است که در یک جناح آن واقع شده است.

gsmarena_017 gsmarena_018

به همراه لبه‎های گرد این گوشی شیشه‎ای 2.5 بعدی دیده می‎شود که به سمت آن‎ها شیب می‎شود. این چنین طراحی سبب می‎شود عمل سوایپ‎کردن از جناحین به شکل راحت و روانی صورت گیرد ولی از طرف دیگر این نکات ریز سبب شده حس پرمیموم بودن در گوشی به وجود آید.

دو شکاف به داخل شیشه‎ی جلویی صورت گرفته تا جایی برای اسپیکرهای استریویی باز شوند و آن‎ها کیفیت صدای خود را به خوبی بیرون دهند. از این نظر این بخش طراحی مشابه با Z3 است، در Z5 آن‎ها به لبه‎ پایینی و بالایی بیشتر نزدیک بودند.

شیشه‎ی جلویی ضد خراش است ولی سونی در رابطه با نام برند آن اشاره‎ای نکرده است.

gsmarena_004 gsmarena_003(1)

در وسط قسمت بالایی این گوشی دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی دیده می‎شود، سری گوشی‎های Z بیشتر به دوربین‎های عقب تمرکز داشتند و بنابراین در جلو از دوربین‎های 5 مگاپیکسلی استفاده می‎کردند. این دوربین واقعا قوی است، سنسوری 1/3 اینچی با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/2.0 که از نظر مشخصات با دوربین اصلی آیفون 6 اس زیاد متفاوت نیست.

قسمت پشتی گوشی از فلز با یک تزئین سطحی مات (به شکلی که شبیه به شیشه‎ی یخ‎زده به نظر آید) بهره می‎برد. محل قرارگیری کلیدها نیز تا حد زیادی مشابه با چیزی است که در سری Z دیده بودیم.

gsmarena_013 gsmarena_014

وزن این گوشی اندکی تنها از 150 گرم بیتر است و پخش آن به صورت یک‎دست بوده است. موادی که سونی در ساخت این گوشی انتخاب کرده است تا حد زیادی باعث می‎شود حس با کیفیت بودن هنگام در دست گرفتن این گوشی به وجود آید.

در جناحین این گوشی سابقه‎ای از طراحی گوشی‎های اکسپریا دیده می‎شود. دکمه‎ی گردی که در گذشته شاهد آن بودیم حالا حسگر اثرانگشت / کلید پاور امروزی به شمار می‎رود. این کلید تو رفته است تا جلوی تصادفا فشار دادن آن گرفته شود. اسکنر اثرانگشت داخلی این گوشی نیز سریع و دقیق است.

gsmarena_005 gsmarena_006

چیزی که توی ذوق می‎زند محل قرارگیری دکمه‎ی تنظیم حجم صدا است که بین کلیدهای شاتر دوربین و پاور واقع شده، بنابراین بایستی به یک سمت گوشی را کج کنید تا انگشت شست شما بتواند این دکمه را فشار دهد. سونی جزو معدود شرکت‎هایی است که کلیدهای سخت‎افزاری شاتر را حفظ کرده‎اند، ولی مزیت داشتن این کلیدها زمانی که قادر به گرفتن تصاویر زیر آب نیستید، مورد سوال قرار می‎گیرد.

در یک سمت گوشی جایگاه سیم‎کارت‎ها به چشم خورده می‎شود. بدون نیاز به ابزار بیرون آوردن سیم‎کارت می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت و یک سیم‎کارت با قطع نانو و یک سیم کارت با قطع میکرو در خود جا می‎دهد. این گوشی دارای یک مدل دو سیم‎کارت خور نیز است.

gsmarena_008 gsmarena_007

یک نکته‎ی آزاردهنده که موقع بیرون کشیدن سینی سیم‎کارت‎ها دیده می‎شود این است که گوشی فورا، بدون هیچ سوالی، بدون فرصت برای بستن درست اپلیکیشن‎ها یا گزینه‎ای برای جلوگیری ریست شدن، ریست می‎شود. با این‎حال سونی قابلیت ذخیره‎سازی سازش‎پذیر (Adoptable Storage) اندروید مارشملو را فعال نکرده است که یک دلیل ری‎استارت شدن گوشی به محض درآوردن سیم‎کارت‎ها است.

در انتهای این گوشی پورت microUSB 2.0 و میکروفون دیده می‎شود، در حالی‎که میکروفون دوم در بالا قرار دارد.

gsmarena_014 gsmarena_012 gsmarena_010 gsmarena_011

نمایشگر

گوشی سونی اکسپریا ایکس دارای یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن فول‎اچ‎دی و فناوری‎های براویا، تری‎لومینوس، X-Reality است. سونی جنگ نمایشگر شارپ با صفحه‎ی نمایش 4K گوشی Z5 Premium خود برده است بنابراین اکسپریا ایکس در پیش رفتن به سمت کیفیت تا اعاده‎ی حقوق یک صفحه‎ی نمایش QHD محق‎تر است.

تمامی فناوری‎هایی که در بالا نام برده شد اشاره به یک پنل ال‎سی‎دی با فناوری IPS ساخته شده بر اساس تکنولوژی دات کوانتوم دارند. این نمایشگر به نسبت ال‎سی‎دی‎های معمولی رنگ‎ها را به شیو‎ه‎ی متفاوت‎تری ایجاد می‎کند، حتی اگر به صفحه‎ی نمایش نوع AMOLED عادت کرده باشید، رنگ‎های اشباع‎شده در این نمایشگر توجه‎ی شما را به شکل چشم‎گیری به خود جلب می‎کند.

با وجود ظاهر سورئال مانند این رنگ‎ها، سونی موفق شده است سطح تولید رنگ را نسبتا دقیق حفظ کند، این نمایشگر دارای میانگین deltaE برابر با 4.0 است که البته از بهترین‎ها در این زمینه بیشتر (گلکسی اس 7 و آیفون 6 اس)، ولی باز هم به نسبت یک‎سری دستگاه‎ها بهتر است (اکسپریا Z5، LG G5 و هو‎آوی P9). تعادل سفید ته رنگ آبی رنگی دارد و سایر بخش‎های تولید رنگ اکثرا زیر deltaE برابر با 6 باقی می‎ماند.

اسلایدرهایی برای تنظیم تعادل سفید صفحه‎ی نمایش دیده می‎شود ولی برای تنظیمات درست بایستی یک ابزار کالیبراسیون داشته باشید چون با چشم غیر مسلح نمی‎توانید کار زیادی بکنید.

سونی هم‎چنین کنتراست نمایشگر این گوشی را بهبود بخشیده تا امتیاز 1,200:1 را به دست آورد که به نسبت امتیاز 1,000:1 گوشی اکسپریا Z5 و 800:1 گوشی M5 بهتر باشد. تا حد زیادی این کار به لطف بهبود بخشیدن سطوح رنگ مشکلی صورت گرفته که بسیار بالا می‎باشند. در محیط تاریک حتی میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش به اندکی 4.9 nits کاهش می‎یابد تا چشم‎ها آسیبی نبینند.

سونی در بخش گالری خود به مرحله‎ی پس پردازش تصاویر می‎پردازد. شما می‎توانید چنین قابلیتی را خاموش کنید یا به حالت X-Reality تغییر حالت دهید یا از حالت Super-vivid استفاده کنید (در این حالت تصاویر رنگ و بوی “سورئال” به خود می‎گیرند.)

این حالت‎ها باعث شارپ‎ کردن تصاویر می‎شوند، کنتراست را بالا برده و رنگ‎ها را بهتر می‎کنند.

خوانا بودن صفحه‎ی نمایش به نسبت گوشی‎های Z5 و M5 اندکی بهتر است. از این نظر هم‎پایه‎ی گوشی LG G5 قرار می‎گیرد ولی به نسبت گوشی‎های میان رده‎ی دارای صفحات نمایش AMOLED ضعیف‎تر است.

نمودار زیر نسبت کنتراست در نور خورشید را نشان می‎دهد

Capture

تنظیمات نمایشگر یک‎سری امتیازها در خود دارد. شما می‎توانید قابلیت دوبار آهسته ضربه زدن برای روشن شدن آن را فعال کنید (به صورت پیش‎فرض غیرفعال است) و حالت Glove Mode (برای زمستان) به همراه کنترل هوشمند نور پشتی (تا زمانی که گوشی را در دست دارید، صفحه‎ی نمایش روشن است) نیز دیده می‎شوند.

قابلیت‎های ارتباطی

این گوشی در دو مدل تک و دو سیم کارت‎خور دیده می‎شود.

پشتیبانی از شبکه‎ی LTE Cat. 6 به همراه HSPA دیده می‎شود. هم‎چنین از باند‎های دوتایی شبکه‎ی Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.2 هب همراه کدک aptX، NFC و رادیو FM به همراه پورت RDS پشتیبانی می‎شود.

برای منعکس کردن محتویات صفحه‎ی نمایش می‎توان از شبکه‎ی وای‎فای و پروتکل‎های Miracast یا گوگل کست استفاده کرد. اگر یک دسته‎ی DualShock به این گوشی متصل کنید آن را می‎توانید به یک کنسول پرتابل تبدیل کنید. قابلیت MirrorLink هم برای استفاده از گوشی در ماشین دیده می‎شود.

پورت microUSB 2.0 برای شارژ گوشی و زدن لوازم جانبی و ذخیره‎سازی یو‎اس‎بی استفاده می‎شود و قابلیت MHL نیز در آن فعال شده است.

باتری

تمامی کاربران گوشی‎های اکسپریا در رابطه با باتری‎های آن راضی هستند. این گوشی دارای یک باتری با ظرفیت 2620 میلی‎آمپری است. همان ظرفیتی که در اکسپریا ام 5 دیده می‎شود و اندکی به نسبت ظرفیت باتری اکسپریا Z5 Compact (2700 میلی‎آمپر) کمتر است.

به یاد داشته باشید که اکسپریا ایکس اولین گوشی است که با یک باتری Qnovo عرضه می‎شود. از شارژ سریع پشتیبانی می‎کند ولی شرکت سازنده‎ی آن ادعا می‎کند که این باتری دارای عمر طولانی‎تری است و به دنبال صدها بار چرخه‎ی شارژ بیشتر از یک باتری لیتیومی سنتی (به خصوص حتی اگر قابلیت شارژ سریع داشته باشد) دوام می‎آورد. یعنی بعد از گذشت یک یا دو سال خرید این گوشی شما هم‎چنان باتری با عمر عالی در اختیار خواهید داشت در حالی‎که یک باتری فرسوده قادر به نگه‎ داشتن شارژ زیادی خواهد نبود (و برای گوشی که امکان تعویض باتری آن نیست این قضیه مهم است).

علاوه بر این وجود چیپست جدید باعث می‎شود مدت زمان دوام این گوشی امتیاز خوب 67 ساعت باشد. این آمار بهترین نیست (Z3 Compact در این بخش عالی بود)، ولی به نسبت اکسپریا Z5 باید بهتر باشد.

اگر باتری این گوشی را بخواهیم مقایسه کنیم، باتری گوشی‎های LG G5 به مقدار 60 ساعت (با قابلیت همیشه روشن بودن صفحه‎ی نمایش 50 ساعت)، اچ‎تی‎سی 10، 66 ساعت، اکسپریا Z5 به مقدار 73 ساعت، هوآوی P9 به میزان 75 ساعت و گلکسی اس 7 سامسونگ 80 ساعت، دوام آوردند.

در تصویر زیر می‎توانید مدت دوام باتری اکسپریا ایکس را در بخش‎های مختلف (گردش در وب، پخش ویدئو و تماس تلفنی) مشاهده کنید.

sony-xperia-x

اولین گوشی اکسپریا با سیستم‎عامل مارشملو

سونی اکسپریا ایکس دارای سیستم‎عامل اندروید مارشملو و نسخه‎ی 6.0.1 است، این گوشی در بین سری گوشی‎های اکسپریا اولین گوشی است که با این نسخه از اندروید روانه‎ی بازار می‎شود (گوشی‎های قدیمی‎تر سونی به‎روزرسانی به این سیستم‎عامل را دریافت می‎کنند). سونی لانچر همیشه سبک ولی عملکردی خود را در این گوشی لحاظ کرده است.

gsmarena_002

این گوشی تنها در یک مدل 32 گیگابایتی عرضه شده است که بخش نرم‎افزاری سونی 12 گیگابایت از آن را به خود اختصاص داده و در نتیجه 20 گیگابایت در اختیار کاربر قرار می‎گیرد. اگر نیاز به فضای ذخیره‎سازی بیشتری دارید، همیشه امکان استفاده از کارت حافظه‎ی خارجی است.

حسگر اثرانگشت اخیرا به گوشی‎های اکسپریا اضافه شده است و سونی قویا اعتقاد دارد بهترین مکان برای آن در یک سمت گوشی است، این سنسور در اکسپریا ایکس در دکمه‎ی پاور ادغام شده است. نمی‎توان راحتی که این تصمیم به عمل آورده را نادیده گرفت، روشن کردن صفحه‎ی نمایش و از حالت قفل خارج کردن گوشی به شکل محکمی مرتبط با هم هستند. یک گزینه‎ی انتخابی هم برای روشن کردن صفحه‎ی نمایش با آهسته ضربه زدن برای مشاهده‎ و بررسی ناتیفیکیشن‎ها (یک چراغ وضعیت در بالای بلندگو نیز دیده می‎شود) به چشم می‎خورد.

قابلیت قفل هوشمند در اختیار شما گزینه‎های امنیتی مشروط را قرار می‎دهد، وجود دستگاه‎‎های قابل اطمینان مجاور، مکان‎ها، چهره‎ها یا حتی صداها می‎توانند به شما اجازه دهند که فرآیند از حالت قفل خارج کردن گوشی را بی‎خیال شوید.

gsmarena_001 gsmarena_004 gsmarena_003 gsmarena_002(1)

حسگر این گوشی بسیار دقیق و سریع است. یک انیمیشن به چشم می‎خورد که قفل صفحه‎ی نمایش را با از زیر انگشت شست شما دور می‎کند، که همین امر باعث می‎شود تاخیر اندک این سنسور توی چشم نباشد و در نتیجه بی‎نقص به نظر اید.

قفل صفحه‎ی نمایش به نظر تغییری نداشته است. ژست حرکتی سوایپ به سمت پایین دیده می‎شود که یک صفحه از اپلیکیشن‎هایی را به شما نشان می‎دهد که بیش‎تر از همه استفاده کرده‎اید به همراه اپلیکیشن‎های پیشنهادی جدید برای نصب. یک کادر جستجو نیز به چشم می‎خورد تا به دنبال تایپ اسم اپلیکیشن فورا آن را پیدا کنید.

gsmarena_005 gsmarena_008 gsmarena_007 gsmarena_006

کشوی سنتی اپلیکیشن نیز دیده می‎شود و دارای مقدار بیشتر از حد متوسط اپلیکیشن‎های سونی است. سونی به خود در این بخش افتخار می‎کند چون اپلیکیشن‎های معمول گالری، موزیک و ویدئو پلیر توسط این شرکت جایگزین شده است.

gsmarena_010 gsmarena_009

پشتیبانی از تم‎ها (هم پولی هم رایگان) نیز دیده می‎شود که می‎توانند ظاهر و پروفایل صدای اکسپریا ایکس را سفارشی کنند.

gsmarena_011 gsmarena_014 gsmarena_013 gsmarena_012

ناحیه‎ی ناتفیکیشن نسخه‎ی پایه‎ی اندرویدی است. شما می‎توانید کاشی‎های تاگل‎های سریع را مرتب و میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که نظیر اندروید خام خبری از تاگلی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه‎ی نمایش نیست (باید برای این منظور به بخش تنظیمات بروید).

gsmarena_015 gsmarena_017 gsmarena_016

app switcher با ظاهر سه بعدی چرخ و فلکی خود آشنا است.

ولی دیگر خبری از اپلیکیشن‎های کوچک (small apps) و اپلیکیشن شناور انجام دادن چندین کار با هم، نیست.

gsmarena_018

وجود قابلیت پاک‎کننده‎ی هوشمند باعث می‎شود که در تناوب‎های زمانی حافظه‎ی موقت (کش) اپلیکیشن‎هایی که چند وقتی می‎شود از آن‎ها استفاده نکرده‎اید، خالی شود. شما می‎توانید این قابلیت را خاموش کنید یا به صورت دستی مشخص کنید که چه اپلیکیشن‎های خاصی مشمول این قابلیت نشوند.

gsmarena_019 gsmarena_022 gsmarena_021 gsmarena_020

یک چیزی که سیستم‎عامل اندروید چندین سال است فاقد آن است، یک راه‎حل شایسته‎ی پشتیبان‎گیری است و سونی این چنین چیزی را در اختیار شما می‎گذارد. این قابلیت می‎تواند از اپلیکیشن‎ها، لیست مخاطبین تماس، پیام‎ها و تنظیمات گوشی شما نسخه‎ی پشتیبان بگیرد. اطلاعات پشتیبان می‎تواند بر روی حساب آنلاین سونی شما، روی کارت حافظه‎ی خارجی یا روی یک دستگاه اکسترنال یو‎اس‎بی ذخیره شود. گرفتن نسخه‎های پشتیبان را می‎توان زمان‎بندی کرد و شرایطی نظیر “زمان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای” و “شارژ دستگاه” را برای آن تعیین کرد.

gsmarena_023 gsmarena_026 gsmarena_025 gsmarena_024

عملکرد – تست‎های بنچمارک

این گوشی مجهز به چیپست اسنپ‎دراگون 650، هسته‎ها‎ی جدید Cortex-A72، بهتر، سریع‎تر به نسبت هسته‎های قدیمی A57، ولی تنها دو عدد از آن‎ها است. به همراه آن‎ها 4 هسته‎ی Cortex-A53 دیده می‎شود. این چیپست به نسبت چیپست اسنپ‎دراگون 808 بر پایه‎ی پردازش قدیمی‎تر‎ 28 نانومتری ساخته شده که از پردازش 20 نانومتری استفاده می‎کند.

gsmarena_003

با وجود این حقیقت، این پردازنده در تست سرعت پردازنده در بحث چند هسته‎ای به نسبت گوشی‎های LG Nexus 5X دارای چیپست S800 بهتر عمل می‎کند و حتی همپایه‎ی اکسپریا‎ی Z5 قرار می‎گیرد که چیپست S810 را دارد.

Capture

تست‎های بنچکمارک AnTuTu 6 و Basemark OS II 2.0 به شکل بهتری عملکرد این گوشی را تحت بررسی قرار می‎دهند و به دنبال آن این گوشی به خوبی بالاتر از اچ‎تی‎سی One 9 و سامسونگ گلکسی A5 نسخه‎ی 2016 قرار می‎گیرد، میان رده‎های پرمیمومی که رقیب این گوشی به شمار می‎روند. گوشی جدید سونی پرچم‎دار نیست ولی در این بخش بالاتر از اکسپریا Z5 قرار می‎گیرد.

Capture1 Capture2

این چیپست هم‎چنین دارای یک پردازنده‎ی گرافیکی جدید یعنی Adreno 510 است. یک تراشه‎ی گرافیکی نسل جدید و اینجا تنها باید به مدیریت یک نمایشگر 1080p بپردازد. نتایج تست‎ها گویای همه چیز است.

Capture3 Capture4 Capture6 Capture5

این پردازنده‎ی گرافیکی از آخرین پیشرفت‎ها در بحث گرافیک سه بعدی موبایل پشتیبانی می‎کند بنابراین نتایج تست بنچمارک OpenGL ES 3.1 نیز به صورت زیر است.

Capture7

چیپست اسنپ‎دراگون 650 عملکرد رضایت‎بخشی از خود برای یک گوشی میان رده‎ی پرمیموم بر جا گذاشت. اگر می‎خواهید پولی که پرداخت می‎کنید ارزشش را داشته باشد، قیمت این گوشی شاید سبب شود به دنبال گوشی دیگری بگردید.

اپلیکیشن Phone

این گوشی دارای امکان لغو فعال پارازیت با استفاده از یک میکروفون اختصاصی است. شما می‎توانید بر اساس تماس‎های از دست‎رفته، تماس‎های ورودی و خروجی گزارشی از تماس‎های خود داشته باشید.

gsmarena_027 gsmarena_029 gsmarena_028

این گوشی هم‎چنین دارای یک قابلیت نسبتا بی‎همتا است، یک ماشین پاسخ‎گوی داخلی. این ماشین تماس دریافتی را دریافت می‎کند، پیام شما را پخش می‎کند تا بعدا به پیام‎های دوستان خود پاسخ دهید. شما می‎توانید شرایط مختلف برای فعال شدن این ماشین و هم‎چنین نوع پیام اعلامی را مشخص کنید.

gsmarena_030 gsmarena_032 gsmarena_031

سونی اکسپریا ایکس در تست بلندگوی ما امتیاز نسبتا پایینی به دست آورد. با وجود داشتن اسپیکرهای استریو، سطح صدا حتی زمانی که آن را در بالاترین مقدار خود قرار می‎دهد پایین حس می‎شود. بنابراین این گوشی در این بخش امتیاز پایین‎تر از حد متوسطی دریافت می‎کند که به نسبت عملکرد گوشی‎های M5 و Z5 اصلا بهتر نیست.

Capture

اپلیکیشن پیام‎دهی

این گوشی دارای یک اپلیکیشن پیام‎دهی زیبا با طراحی متریال است. همان حس و حال پیام‎رسان‎های فوری که ممکن است به آن‎ها عادت کرده باشید در خود دارد، از جمله کاغذدیواری‎هایی مخصوص مکالمه‎‎ها و استیکرهای زیبایی که می‎توانید ارسال کنید.

gsmarena_033 gsmarena_034

شما می‎توانید حتی طرح‎هایی را که با اپلیکیشن Sketch کشیده‎اید ایجاد کنید (البته چنین چیزی باعث می‎شود نوع پیامک کوتاه به MMS تغییر یابد).

gsmarena_035 gsmarena_037 gsmarena_036

برای وارد کردن متن، سونی صفحه‎کلید Swiftkey را انتخاب کرده است. این صفحه‎کلید به خاطر ژست‎های حرکتی سوایپ مانند خود مشهور شده است ولی امکان آهسته ضربه زدن به منظور تایپ به همراه اصلاح متن تایپ شده نیز دیده می‎شود.

gsmarena_038 gsmarena_041 gsmarena_040 gsmarena_039

این صفحه‎کلید فوق‎العاده قابل سفارشی‎شدن است، شما می‎‎توانید لایه بندی را تغییر دهید، انتخاب کنید چه کرکترهایی به چشم بخورند (کرکترهای رنگی، ایموجی)، ردیف اعداد را فعال کنید، صفحه‎کلید را تغییر اندازه دهید و حتی آن را از هم جدا کنید.

اپلیکیشن پیام‎دهی هم‎چنین امکان تایپ‎ با استفاده از گفتار را نیز دارد.

اپلیکیشن Album طبق استانداردهای سونی

اپلیکیشن آلبوم (Album) در بین جامع‎ترین و کامل‎‌ترین اپلیکیشن‎های نوع خود است، استفاده از آن هم ساده و هم سریع است! تصاویر بر اساس ماه مرتب می‎شوند و شما می‎توانید برای تغییر اندازه‎ی تصاویر از امکان زوم به شکل نیشگون گرفتن روی آن‎ها استفاده کنید.

در بالای لیست تصاویر یک اسلایدشو به چشم می‎[ورد که تصاویر شما را نشان می‎دهد و اولین تصویر از هر ماه در قسمت پایین قرار دارد که با اندازه‎ای دو برابر سایر تصاویر نشان داده می‎شود.

gsmarena_043 gsmarena_044 gsmarena_045 gsmarena_046

شما می‎توانید در بین تصاویر بر روی یک نقشه (می‎توانید اطلاعات مربوط به محل جغرافیایی گرفتن آن‎ها را نیز به صورت دستی اضافه کنید) یا بر اساس پوشه گردش کنید. این بخش یک قابلیت ذخیره‎سازی شبکه‎ای هم دارد تا شما بتوانید از یک سرور DLNA (به عنوان مثال کامپیوتر خانگی خود) تصاویرتان را مشاهده کنید. قابلیت یکپارچگی با آلبوم‎های آنلاین، فیس‎بوک، پیکاسا و فلیکر، نیز دیده می‎شود.

از طریق چندین اپلیکیشن می‎توان نسبت به ویرایش تصاویر اقدام کرد از جمله Sketch و Sticker maker (تا بتوانید استیکرهای خاص خود را برای ارسال به دوستانتان بسازید).

اپلیکیشن Sketch به شما اجازه می‎دهد یک تصویر را یا بافت شبه کاغذی را با انگشت خود رنگ کنید، متن، استیکر، تصاویر و موارد متعدد دیگر به آن اضافه کنید. اگر استعداد داشته باشید، می‎توانید چیزهایی که خلق کرده‎اید را روی شبکه‎ی مینی اجتماعی Sketch به اشتراک‎ بگذارید و اگر این قصد را ندارید، می‎توانید در بین چیزهایی که سایرین طراحی کرده‎اند به گردش بپردازید.

gsmarena_047 gsmarena_048 gsmarena_049 gsmarena_050

Movie Creator مشابه با دستیار اپلیکیشن Google Photos است. به صورت خودکار ویدئوهای کوتاهی از تصاویر و ویدئوهایی که گرفته‎اید ایجاد می‎کند.

شما می‎توانید به صورت دستی این کار را نیز انجام دهید فقط کافی است که تصاویر و ویدئو‎ها را انتخاب کنید، ترتیب آن‎ها را تغییر دهید، افکت‎های رنگی و موزیک اضافه کنید (یک مجموعه‎ی صوتی کوچک برای شروع در اختیار دارید، ولی می‎توانید از فایل‎های شخصی نیز استفاده کنید). سپس روی دکمه‎ی به اشتراک‎گذاری و ارسال اسلایدشوی انیمیشنی شده‎ی خود آهسته ضربه بزنید.

gsmarena_052 gsmarena_053 gsmarena_054 gsmarena_055

در بخش نمایشگر هم اشاره کردیم که بخش نرم‎افزاری سونی برای حتی برجسته‎کردن تصاویر دارای ظاهر متوسط، از امکان بهتر کردن تصاویر بهره می‎برد. شما می‎توانید در این رابطه از بین حالت‎های Off، X-reality (شارپ‎سازی و بالا بردن کنتراست) و Super-Vivid انتخاب کنید.

gsmarena_056 gsmarena_057 gsmarena_058

اپلیکیشن موزیک

اپلیکیشن موزیک جزوی از همان بسته‎ی نرم‎افزاری همیشگی سونی حس می‎شود. منوی جانبی همان گزینه‎های همیشگی گردش در فایل‎ها، بر اساس پوشه، پوشه در شبکه و خدمات آنلاین (در اینجا سرویس Spotify – ولی تنها لینکی به اپلیکیشن Spotify است) را دارد. شما می‎توانید بر روی پلیرهای سازگار فایل‎های موزیک خود را به اشتراک‎ بگذارید.

gsmarena_059 gsmarena_060 gsmarena_061 gsmarena_063

دیگر شاهد وجود دکمه‎ی Infinite نیستیم، ولی عملکرد آن حالا تحت گزینه‎ی More about this در منوی اپلیکیشن حفظ شده است. این گزینه می‎تواند ویدئوی یک آهنگ را روی یوتیوب، اطلاعات مربوط به هنرمند را در ویکی‎پدیا پیدا کنید و به دنبال متن آهنگ در گوگل بپردازد.

قابلیت Gracenote این‎جا نیز استفاده شده است و می‎تواند به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آهنگ‎های شما و کاور آلبوم را دانلود کند.

اپلیکیشن موزیک تنظیمات صوتی گوناگونی در اختیار شما می‎گذارد. قابلیت ClearAudio+ برای بهترین کیفیت صوتی بر اساس آهنگی که دارید گوش می‎کنید، بهترین تنظیمات را انتخاب می‎کنید.

سپس قابلیت DSEE HX دیده می‎شود که تقریبا از الگوریتم عجیبی بر روی فایل‎های فشرده‎ی موزیک، نظیر MP3 ها استفاده می‎کند و کیفیت صدای نسبتا بالایی را بر می‎گرداند یا به ترجیحا برون‎یابی می‎کند. طبق گفته‎ی سونی، نتایج به دست آمده در حد کیفیت صدای بالا است. نمی‎توان با قطعیت در این رابطه نظر داد ولی به نظر این قابلیت واقعا کیفیت صدا را به شکل بارزی افزایش می‎‎دهد. البته باید اشاره کرد این قابلیت تنها به دنبال اتصال هدفون‎های سیمی کار می‎کند.

حالت Dynamic normalizer تفاوت‎های حجم صدا را در بین آهنگ‎ها یکنواخت می‎کند که اگر چندین آلبوم میکس شده از چندین منبع داشته باشید، بسیار عالی است.

gsmarena_064 gsmarena_065 gsmarena_066

از هدفون‎های لغو پارازیت نیز پشتیبانی می‎شوند، آن‎ها نوع خاصی از هدفون‎ها هستند که نیاز به باتری ندارند بنابراین سونی راهی را برای کار کردن گوشی با آن‎ها در نظر گرفته است. گرچه برای این کار نیاز به هدفون‎های لغو پارازیت خود سونی دارید.

رادیو اف‎ام

یک رادیو اف‎ام با پورت RDS نیز دیده می‎شود. این اپلیکیشن دارای چندین قابلیت مختلف است و با سرویس TrackID ادغام می‎شود تا آهنگ در حال پخش را شناسایی کند. اینترفیس آن مبتکارانه و پر از انیمیشن‎های شگفت‎انگیز است. شاید یکی از بهترین اپلیکیشن‎های رادیو FM که در دنیای گوشی‎های هوشمند دیده می‎شود.

البته باید اشاره داشت که برای استفاده از کانال‎های مختلفی رادیویی باید هدست‎های خود را به گوشی بزنید.

gsmarena_067 gsmarena_068 gsmarena_069

اپلیکیشن ویدئو

دیگر شاهد استفاده از اپلیکیشن Movies نیستیم و جای آن را یک اپلیکیشن ساده‎تر به اسم ویدئو (Video) گرفته است. استفاده از این اپلیکیشن ساده‎تر است، فقط کافی است یک فایل را از پوشه‎های لوکال یا شبکه‎ی خانگی خود انتخاب ‎کنید. شما می‎توانید هم‎چنین از قابلیت جستجو به منظور پیدا کردن ویدئوها بر روی یوتیوب استفاده کنید. این اپلیکیشن گرچه فاقد عملکرد شبه HTPC است، که اطلاعات برنامه‎های تلویزیونی و فیلم را به صورت خودکار در می‎آورد.

قابلیت chapter view به شما اجازه می‎دهد یک قسمت خاص از ویدئو را پیدا کنید، این کار با جلو بردن فیلم بر روی یک خط زمانی مجازی صورت می‎گیرد.

gsmarena_071 gsmarena_073 gsmarena_074 gsmarena_075

به صورت گزینشی امکان ادامه داشتن پخش ویدئوها در پس زمینه وجود دارد، ولی شما نمی‎توانید در غالب یک پنجره‎ی کوچک شناور ویدئوها را مشاهده کنید، البته تنظیمات کاملی برای زیرنویس دیده می‎شود.

خروجی صدایی که شروع عالی دارد، ولی به دنبال استفاده از هدفون از قدرت آن کم می‎شود

گوشی سونی اکسپریا ایکس در اولین بخش از تست کیفیت صدای ما شفافیت صدای بی‎نظیری را نشان داد. زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی، این گوشی هوشمند امتیازهای کاملی به دست آورد و نتایج از نظر بلندی سطح صدا نیز بالاتر از حد متوسط بود که همه نشان از یک عملکرد عالی داشتند.

زدن جفت هدفون‎های استاندارد ولی به این گوشی کمی به این عملکرد خدشه وارد می‎کند به نحوی که سطوح حجم صدا به پایین‎تر از حد متوسط کاهش می‎یابد، نویز القایی استریو اندکی افزایش یافته و اعوجاج قابل شنود نیز به چشم می‎خورد. ولی باز هم عملکرد بسیار خوب است، البته با توجه به بخش دوم در بین بهترین‎ها قرار نمی‎گیرد.

نتایج در زیر برای مقایسه‎ی بهتر به نمایش گذاشته شده است.

Capture

دوربین

سونی اکسپریا ایکس ستاره‎ی جدید سونی در دنیای عکاسی است. این دوربین از سنسور بزرگ 1/2.3 اینچی Exmor RS با کیفیت 23 مگاپیکسلی استفاده می‎کند که پشت آن لنزهای G با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم F/2.0 دیده می‎شود.

تغییر بزرگی که در این نسل دوربین اضافه شده است قابلیت فوکوس خودکار هیبریدی پیش‎بینی کننده است. شما می‎توانید روی سوژه‎ی خود آهسته ضربه بزنید و دوربین حرکت آن را دنبال می‎کند، در همین حین که فوکوس را روی آن قفل کرده است. چنین قابلیت برای سوژه‎هایی که در تمام صحنه در حال حرکت هستند عالی است.

gsmarena_004

دوربین این گوشی به شما اجازه می‎دهد در عرض یک چشم بر هم زدن لحظات را ثبت کنید، به نحوی که گرفتن یک تصویر تنها 0.6 ثانیه زمان می‎برد. برای استفاده از این امکان، شما بایستی از بخش تنظیمات گرفتن تصویر را در زمان اجرای دوربین با کلید شاتر فعال کنید. این قابلیت عملکرد بسیار سریعی دارد و قبل از این‎که حتی فرصت دیدن نمایاب دوربین را داشته باشید، تصویر مورد نظر شما را می‎گیرد.

دوربین جلو نیز به یک شکل چشم‎گیر است. دارای یک سنسور 1/3 اینچی Exmor RS و رزولوشن 13 مگاپیکسلی و لنزهای G با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم F/2.0 است. چنین ترکیبی را در دوربین اصلی بعضی از دوربین‎های رده ‎پایین مشاهده می‎کنیم.

سونی قول داده این دوربین در شرایط نوری کم عملکرد خوبی داشته باشد و به صورت هوشمندان بر اساس حرکت در صحنه سرعت شاتر را تنظیم می‎کند به نحوی که یک صحنه‎ی ساکن برای کاهش پارازیت بیشتر در معرض نور قرار می‎گیرد، در سوی دیگر یک صحنه‎ی پویا در معرض کمتر نور قرار می‎گیرد تا محو بودن تصویر بابت حرکت کاهش یابد.

Capture 1 2 3

آخرین رابط کاربری دوربین سونی نسبتا ساده شده است (همان چیزی که در سری Z5 شاهد آن نیز بودیم). شما می‎توانید با سوایپ به سمت بالا و پایین کردن حالت‎های عکاسی را تغییر دهید. حالت Superior Auto یقینا اصلی‎ترین حالتی خواهد بود که استفاده می‎کنید، ولی یک حالت Manual (دستی) نیز دیده می‎شود. گرچه کاملا محدودیت دارد چون می‎توانید فقط ISO و تعادل سفید را تغییر دهید.

زبانه‎ی اپلیکیشن دوربین یک‌‎سری قابلیت مفید در خود دارد و بعضی از آن‎ها تنها برای تفریح هستند.

بعضی از حالت‎های موجود عبارتند از Sweep Panorama، ویدئو اسلوموشن، چهره در تصویر، Sound Photo و تعدادی دیگر. یک‎سری از حالت‎های از پیش نصب شده هم وجود دارد و حالت‎های بیشتر را می‎توان دانلود کرد.

5 6

دوبین سلفی تقریبا به جز یک سری اختلافات جزئی (خبری از تغییر ISO در حالت Manual نیست) همان قابلیت‎ها را دارد. حتی به شما زمان گرفتن یک تصویر یادآوری می‎کند که به دوربین نگاه کنید.

کیفیت تصویر

عملکرد دوربین گوشی اکسپریا ایکس سونی خوب است. کوچک‎ترین مقدار رنگی در تصاویر دیده می‎شود گرچه ضعف کلاسیک سونی در این‎جا دوباره دیده می‎شود. پارازیت همیشه وجود دارد و حتی در مناطقی که به صورت کامل روشن نشده است بسیار قوی‎تر دیده می‎شود. ملایم بودن لبه به لبه تصاویر نیز با آن‎که به سختی دیده می‎شود، ولی وجود دارد.

شیوه‎ی پردازش به صورت پارازیت – کاهش پارازیت – شارپ‎کردن باعث می‎شود سطح جزئیات کاهش یابد و چنین چیزی در جزئیاتی نظیر شاخ و برگ درخت‎ها بیشتر نمایان است. تصاویر گرفته شده با این دوربین بهتر است در زوم 100% دیده نشوند.

استفاده از حالت Superior Auto تاثیر نسبتا اندکی روی این قضیه می‎گذارد، گاهی اوقات در مقایسه با تصویر گرفته شده در حالت دستی، کنتراست به تصویر اضافه می‎کند ولی در اکثر موارد باید سخت دقت کنید تا متوجه‎ی تاثیر آن شوید.

در بحث تولید رنگ هنوز باید کار شود، رنگ‎ها در تصاویر در مقایسه با ته رنگ‎ها در دنیای واقعی سطح اشباع‎سازی کمتری دارند. البته تا به لطف حالت‎های مختلف نمایشگر اکسپریا ایکس تا زمانی که تصاویر را در گوشی دیگری مشاهده نکنید، ممکن است متوجه‎ی این چنین چیزی نشوید.

فوکوس خودکار دنبال کننده‎ی حرکت با قابلیت پیش‎بینی تا زمانی که شیء که دنبال می‎کند قاب را ترک نکند، عملکرد نسبتا خوبی دارد.

البته در کل باید اشاره داشت سرعت فوکوس مجدد بسیار خوب است. جابجا شدن از سوژه‎هایی که در فاصله‎ی نزدیک قرار دارند به سوژه‎هایی که در نمای دور هستند بسیار سریع و بی‎نقص است، البته نه به سریعی قابلیت فوکوس خودکار پیکسل دوتایی سامسونگ، ولی به نسبت دوربین اکسپریا Z5 یقینا پیشرفت به شمار می‎رود.

باشد اشاره داشت که دوربین Z5 دارای چندین مشکل نرم‎افزاری بود که البته هیچ‎کدام از آن‎ها این‎جا دیده نمی‎شود.

Capture 4 Capture6

6

حالت HDR

از نظر فنی، حالت Superior Auto قرار است در زمانی که نیاز است حالت HDR را درگیر پردازش تصویر کند، ولی تاگلی برای آن در حالت Manual دیده می‎شود. در هر صورت، تاثیر آن بسیار اندک است که حتی در موقعیت‎های حاد شما تنها شاهد اندکی بهبود شرایط تصویر خواهید بود.

2 33 g

تصاویر سراسرنما

این گوشی نظیر دوربین‎های دیجیتال سونی دارای قابلیت sweep panorama است، ولی نتایج آن‎قدر چشم‎گیر نیستند. تصاویر سراسرنما، ارتفاع 1080 پیکسلی، مشکلاتی در بحث سرهم‎بندی تصویر دارند و سطح جزئیات نهایی کاملا کم است.

gsmarena_001

سلفی‎ها

دوربین سلفی دارای یک رزولوشن بالاتر از سطح متوسط است، فوکوس آن به خوبی برای گرفتن تصویر در طول بازو تنظیم می‎شود.

در شرایط نوری کم، شما می‎توانید سلفی با سطح بالایی از جزئیات بگیرید. در شرایط داخل خانه، ولی وجود پارازیت به خوبی مزیت‎های رزولوشن را از بین می‎برد.

1

ویدئوها

دوربین ویدئوی اکسپریا ایکس قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم و 30 فریم را دارد ولی خبری از گرفتن ویدئوهای 4k نیست، حتی با آن‎که اخیرا گوشی‎های میان رده این قابلیت را دارا هستند، حتی گوشی اکسپریا ام 5 آن را داشت.

کیفیت تصویر می‎تواند کاملا خوب باشد، ولی بدون نقص‎ هم نیست. بعضی از جزئیات ریز توسط عملکرد کاهش پارازیت از بین برده می‎شود یا این‎که حالت دندانه‎داری به خود می‎گیرند.

زمانی که اشیاء متحرکی در صحنه وجود داشته باشد یک نوع “ضربان” تناوبی دیده می‎شود که توسط فشرده‎سازی نوسان در یک صحنه‎ی شلوغ به وجود می‎آید و استراتژی این گوشی بابت ایجاد این اطمینان است که هر چیزی را به شکل روانی در یک بیت‎ریت ثابت، ضبط می‎کند.

شما می‎توانید نمونه ویدئوها را از لینک‎های زیر مشاهده کنید.

تغییر از حالت نرخ 30 فریم بر ثانیه به 60 فریم بر ثانیه تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت نمی‎گذارد تا بتوانید بدون از بین رفتن کیفیت تصویر که معمولا در این حالت‎ها دیده می‎شود از کیفیت تصویر روانی بهره ببرید. البته نیاز به فضای ذخیره‎سازی بیشتری دارید چون ویدئوهای گرفته شده با نرخ 30 فریم بر ثانیه بیت‎ریت 18 مگابیت در ثانیه ولی ویدئوهای دارای نرخ 60 فریم بر ثانیه بیت‎ریتی در حدود 30 مگابیت در ثانیه دارند.

در هر دو صورت کیفیت صدا استریو و 156 کیلوبایت در هر ثانیه است. کیفیت میکروفون‎ها چشم‎گیر است، آن‎ها حتی در محیط‎های شلوغ صدا را به صورت کامل ضبط می‎کنند و اکثریت نویز سفید را از بین می‎برند.

اکسپریا ایکس دارای قابلیت SteadyShot، یک نوع رفع لرزش دیجیتالی تصویر، است. ولی زمان فیلم‎برداری از یک موقعیت ثابت، این سیستم می‎تواند در واقع باعث افزایش لرزش‎هایی شود ولی زمان گرفتن فیلم به صورت گوشی روی دست عملکرد خوبی دارد. این مشکل را باید سونی مد نظر بگیرد چون زمان قرار دادن دوربین خود روی یک سه پایه تا به صورت دستی رفع لرزش دیجیتال را خاموش نکنید، نمی‎توانید ویدئوهای قابل قبولی بگیرید.

جمع‎بندی

گوشی اکسپریا ایکس سونی یک گوشی با یکفیت بالا است و اگر داستان همین‎جا تمام می‎شد، همه چیز بدون عیب می‎بود. ولی این‎طور نیست، چون سونی تصمیم گرفته است دستی به سر روی سری گوشی‎های مشهور پرچم‎دار و میان رده و پایین رده‎ی خود بکشد و آن‎ها را با سری کاملا جدید ایکس تعویض کند.

گوشی اکسپریا ایکس پرفورمنس (Xperia X Performance) یقینا معادل گوشی Z5 است که در راس آن‎ها قرار می‎گیرد و XA Ultra را می‎توان همان C6 Ultra ولی با نامی دیگر تصور کرد. ولی نسل بعدی Z5 Compact کجا است؟ و چطور اکسپریا ایکس شبیه سری M است ولی با یک قیمت بسیار بالاتر؟

gsmarena_005

در حال حاضر اکسپریا M5 نصف قیمت اکسپریا ایکس را دارد و یقینا در اکثریت بخش‎ها به همان خوبی ولی در بعضی از قسمت‎ها بهتر است. مهم‎تر از همه اگر یک دستگاه پرمیموم بخواهید، اکسپریا Z5 به نسبت اکسپریا ایکس حدود 25% ارزان قیمت‎تر است.

منصفانه است که بگوییم قیمت فعلی گوشی اکسپریا ایکس منطقی نیست. در حال حاضر گلکسی اس 7 و LG G5 ارزان‎تر و اچ‎تی‎سی 10 تنها اندکی گران‎ قیمت‎تر است. گوشی‎هایی که اکسپریا ایکس قدرت رقابت با آن‎ها را ندارد، شاید البته اکسپریا ایکس پرفورمنس این توانایی را داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال