نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا M5 سونی؛ میان‌رده یا پرچم‌دار؟‍!

شرکت ژاپنی سونی به دنبال تولید گوشی‌های هوشمند میان‌رده بسیار قدرتمند و زیبای خود، این بار از نسل بعدی گوشی اکسپریا ام 4 آکوا با نام اکسپریا ام5 (Sony Xperia M5) رونمایی به عمل آورد. این گوشی هنگامی معرفی شد که تلفن هوشمند بسیار قدرتمند و در واقع پرچمدار سال‌های پیشین این شرکت با نام اکسپریا […]

شرکت ژاپنی سونی به دنبال تولید گوشی‌های هوشمند میان‌رده بسیار قدرتمند و زیبای خود، این بار از نسل بعدی گوشی اکسپریا ام 4 آکوا با نام اکسپریا ام5 (Sony Xperia M5) رونمایی به عمل آورد. این گوشی هنگامی معرفی شد که تلفن هوشمند بسیار قدرتمند و در واقع پرچمدار سال‌های پیشین این شرکت با نام اکسپریا زد 3 پلاس در بازار گوشی‌های هوشمند خود نمایی می‌کرد. اگر کمی به ذهن خود فشار آورید حتما گوشی موفق اکسپریا M4 Aqua شرکت سونی را به یاد خواهید آورد که با در اختیار داشتن قابلیت ضد آب بودن، گوشی بسیار خوب و قابل قبولی در سطح گوشی‌های میان‌رده بازار به حساب می‌آمد.

gsmarena_ 001

خوشبختانه شرکت سونی در زمان نام گذاری بر روی این گوشی به این نکته توجه خاصی داشته است که اکثر گوشی‌های تولید شده توسط کمپانی دارای قابلیت ضد آب بودن هستند و به همین دلیل می‌بایست عبارت Aqua را از پایان نام این سری حذف کند. برای همین است که این گوشی تنها با نام اکسپریا ام5 خوانده می‌شود. گوشی اکسپریا ام 5 توانسته است مجوز IP68 را به جهت مقاومت بدنه دستگاه در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار و مایعات کسب نماید. در واقع این گوشی می‌تواند به مدت نیم ساعت در عمق 1.5 متری زیر آب دوام آورده و زنده بماند‍!

دو گوشی ام4 و ام5 دارای قابلیت‌های بسیار کاربردی مشابه دیگری نیز می‌باشند. هر دوی آنها دارای نسخه‌های دو سیم کارت بوده و از طرفی در هر ناحیه از دنیا دارای ویرایش‌ها و نسخه‌های متفاوتی از نظر ویژگی‌های مخابراتی می‌باشند. در واقع این تفاوت‌ها مربوط به فرکانس‌های دریافت کننده امواج LTE  است که پشتیبانی آنها توسط گوشی انجام خواهد شد.

Sony-Xperia-M5-Dual

شکل ظاهری، طراحی، ابعاد و در نهایت جنبه‌های بصری گوشی اکسپریا ام5 شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد. در حقیقت هر دو گوشی دارای نمایشگری با ابعاد 5.0 اینچ بوده و البته در مورد کیفیت نمایشگر نمی‌توان به این شکل نظر داد. زیرا این بخش از گوشی کاملا بروزرسانی شده و هم اینک بجای یک صفحه نمایش اچ دی، ام5 از یک نمایشگر فول اچ دی بهره‌مند است. بروزرسانی‌های بسیار کاربردی و خوبی در دیگر بخش‌های این گوشی نیز دیده می‌شود که افزایش میران حافظه RAM به سه گیگابایت به همراه افزایش میزان دقت دوربین اصلی به 21.5 مگاپیکسل از دیگر موارد پیش روی کاربران این دستگاه خواهند بود. حتی جالب است بدانید که دوربین سلفی این گوشی نیز پیشرفت کرده و هم اکنون شاهد قرار گیری یک دوربین جلویی 13 مگاپیکسلی در بخش قدامی گوشی می‌باشیم. اما مسلما بزرگترین تغییر سخت افزاری این گوشی مربوط به قرار گیری یک تراشه جدید از کمپانی متفاوتی بر روی گوشی ام5 سونی می‌باشد.

gsmarena_004

مشخصات فنی اکسپریا ام 5 سونی

– دارای نسخه دو سیم کارت (Xperia M5 Dual)

– مجهز به صفحه نمایش 5.0 اینچی از نوع IPS LCD با دقت فول اچ دی (برابر با 1080 × 1920 پیکسل)، میزان چگالی تصویر 441 پیکسل در هر اینچ، مجهز به نسخه دوم موبایلی موتور براویا سونی

– دارای نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری اکسپریا سونی به طور پیش‌فرض

– مجهز به تراشه هشت هسته‌ای هلیو ایکس 10 مدیاتک (MT6795)؛ شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی PowerVR G6200 و میزان حافظه RAM سه گیگابایت

– دوربین اصلی 21.5 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه به همراه سیستم فوکوس خودکار هیبریدی، دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دارای میزان حافظه داخلی 16 گیگابایت به همراه ویژگی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

– دارای LTE با استانداردهای Cat.4 (بسته به ناحیه عرضه)، وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n، دارای گیرنده امواج A-GPS/GLONASS، نسخه 4.1 بلوتوث و رادیو FM به همراه RDS و USB host

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای باتری ثابت با ظرفیت 2,600 میلی‌آمپر ساعت

– دارای مجوز IP68؛ مقاومت در برابر نفوذ ذرات آب و گرد و غبار تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه

gsmarena_001

بزرگترین معایب اکسپریا ام 5 سونی

– باتری گوشی ثابت بوده و قابلیت جابه‌جایی توسط کاربر را به همراه ندارد

– سیستم دریافت کننده امواج وای‌فای این گوشی فاقد استاندارد a/c می‌باشد

gsmarena_002

این بار اولی نیست که شرکت سونی از تراشه‌های تولید شده توسط شرکت مدیاتک استفاده می‌کند. در واقع چیپ‌های تولید شده توسط این کمپانی تایوانی قبلا هم در گوشی‌های سری C و پایین‌رده E شرکت سونی دیده می‌شد. اما این بار داستان متفاوت بوده و این شرکت از تراشه نسبتا قدرتمند هلیو ایکس 10 استفاده کرده است و آن را در این گوشی بکار بسته است. بر اساس آزمایشات به عمل آمده،‌ این تراشه از چیپ اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام (موجود در گوشی اکسپریا ام4) کمی قدرتمندتر است.

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی ام5 سونی دارای تراشه‌ای هشت هسته‌ای می‌باشد که هر کدام از آنها می‌تواند به فرکانس بسیار بالای 2.0 گیگاهرتز دست یابند. علاوه بر آن واحد گرافیکی نسبتا قدرتمند PowerVR G6200 نیز باعث شده است این گوشی از نظر قدرت سخت افزاری در مرحله‌ای کاملا متفاوت نسبت به گوشی‌های میانرده موجود در بازار قرار بگیرد. شاید باید گفت که در دو سطح گوشی‌های میانرده و بالارده می‌بایست یک سطح جدید بوجود آید تا این گوشی در آن مرحله قرار بگیرد.

جالب است بدانید که گوشی اکسپریا ام5 سونی به میزان 100 دلار گرانتر از گوشی ام4 این شرکت می‌باشد. البته با نگاهی به بروزرسانی‌های اعمال شده بر روی این گوشی می‌توانیم به سادگی متوجه شویم که بروزرسانی‌ها و قابلیت‌های جدید این گوشی بسیار باارزش‌تر از پرداخت 100 دلار هزینه بیشتر می‌باشند. در نهایت باید گفت که این میزان هزینه بیشتر را برای بروزرسانی تراشه این گوشی، دو دوربین بسیار قوی و باکیفیت قرار گرفته بر روی آن و همچنین میزان حافظه رم سه گیگابایت به همراه نمایشگر دقیقتر فول اچ‌دی پرداخت خواهید کرد.

از نظر طراحی،‌این گوشی شباهت بسیار زیادی به نسل قبلی خود دارد. در واقع با نگاهی دقیق به جزئیات این گوشی می‌توانید تفاوت میان آنها را تشخیص دهید. گوشی ام5 سونی از طراحی قدیمی آمنی بالانس این کمپانی ژاپنی استفاده کرده و البته از بعضی جهات شباهت بسیار زیادی به گوشی اکسپریا زد5 این شرکت دارد. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک گوشی با ظاهر کلاسیک گوشی‌های شرکت سونی هستید،‌ ام5 شما را ناامید نخواهد کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند اکسپریا ام 5 سونی دارای نمایشگر 5.0 اینچی می‌باشد که با توجه به ابعاد نمایشگر گوشی، اندازه‌های بخش‌های مختلف دستگاه بسیار معقول می‌باشد. البته شاسی نسبتا باریک گوشی و خط و خطوط مربوط به طراحی قدیمی شرکت سونی،‌ ظاهر بسیار خوب و لوکسی را به آن بخشیده است.

اما با تمام این تفاسیر هنوز هم وجه تمایزاتی میان این گوشی و نسل قبلی آن وجود دارد که مربوط به طراحی این دو گوشی (مشابه پرچمداران مربوط به زمان خود) می‌شود. حتی جالب است بدانید که این دو گوشی از نظر ابعاد دقیق گوشی نیز بسیار به هم نزدیک هستند. ابعاد دقیق گوشی ام 5 برابر 145 × 72 × 7.6 میلی‌متر در برابر 145.5 × 72.6 × 7.3 میلی‌متر برای گوشی ام4 آکوآ می‌باشد.

gsmarena_001

بنابراین به این نتیجه رسیدیم که گوشی ام5 به اندازه‌ای بسیار جزئی از گوشی نسل قبلی خود کوچکتر شده است اما به ضخامت دستگاه کمی اضافه گشته و البته کمی نیز سنگین‌تر شده است (142.5 گرم). مسلما قرار گیری ماژول دوربین جدید بر روی این گوشی باعث بوجود آمدن این اضافه وزن گشته است.

تقریبا تمامی جزئیات طراحی گوشی ام5 سونی، شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد. از طرفی کیفیت ساخت بدنه گوشی نیز بسیار مناسب بوده و قابل تحسین می‌باشد. در کنار آن بخش‌های مختلف این گوشی به سورت بسیار مستحکمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند به صورتی که دریافت مجوز IP68 از سوی این گوشی کاملا مشخص می‌باشد.

gsmarena_014

جنس بدنه این گوشی از آنجایی که از پلاستیک می‌باشد، بیش از پیش این گوشی را از دستگاه‌های سری زد (پرچمدار) شرکت سونی دور خواهد نمود زیرا گوشی‌های لوکس این کمپانی از شیشه و فلز ساخته می‌شوند. از طرفی در این نسخه مشکل عدم استحکام قاب پشتی که به صراحت در گوشی ام4 آکوا دیده می‌شد،‌ وجود ندارد.

gsmarena_018

شرکت سونی در ساخت و تولید این گوشی از مواد بسیار باکیفیتی استفاده نموده است. در هنگام لمس بدنه دستگاه، حس بسیار خوبی به کاربر منتقل خواهد شد و از طرفی ظاهر دستگاه نیز به شکلی است که با نگاه به آن به هیچ وجه شاهد ظاهر یک گوشی ارزان قیمت و پایین‌رده نخواهید بود. گوشی اکسپریا ام5 سونی همانند نسل پیشین خود در دو رنگ کلاسیک سفید و مشکی عرضه گشته است و از طرفی یک نسخه دیگر نیز وجود دارد و آن هم رنگ طلائی است که هم اکنون در آزمایشگاه ما وجود داشته و در حال تست شدن می‌باشد.

gsmarena_019

کلیدها شیارها و حسگرها

در این بخش نیز گوشی ام5 سونی شباهت بسیار زیادی به گوشی ام4 این شرکت دارد. در واقع تنها در بخش‌های کوچکی می‌توانیم این دو گوشی را از یکدیگر تمایز دهیم. این گوشی دارای یک نمایشگر 5.0 اینچی از نوع IPS LCD بوده و از این نظر کاملا شبیه به نسخه پیشین خود است با این تفاوت که دقت تصویر نمایشگر بهبود یافته و به فول اچ‌دی ارتقا یافته است. در واقع میزان چگالی تصویر صفحه نمایش ام5 از 294 (در گوشی ام4) به 441 پیکسل در هر اینچ ارتقا پیدا کرده است. در مقایسه با نسل قبلی، میزان حاشیه‌های دور نمایشگر به میزان کمی کاهش یافته اما با این حال به دلیل کسب نتیجه 66 درصد در نسبت مساحت نمایشگر به سطح قدامی دستگاه، هنوز هم حاشیه‌های دور نمایشگر کمی زیاد هستند.

gsmarena_002

در بخش فوقانی نمایشگر این گوشی، مکان ماژول دوربین سلفی همانند نسل قبلی در سمت راست لوگوی سونی می‌باشد با این تفاوت که لنز دوربین آن بسیار بزرگتر از قبل گشته است. در واقع در این گوشی بجای یک دوربین 5 مگاپیکسلی از یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی استفاده شده است. در بخش جلویی دستگاه هیچگونه کلید فیزیکی وجود نداشته و به جز بلندگوهای بالا و پایین دستگاه که قرینه یکدیگر هستند، چیز خاصی در نمای کلی به چشم نمی‌خورد.

gsmarena_003

gsmarena_004

در کناره سمت چپ دستگاه چیز خاصی به چشم نمی‌خورد و این بخش از گوشی کاملا مسطح است. محل درگاه microUSB که در نسخه قبلی در این بخش از دستگاه وجود داشت هم اینک جای خود را عوض کرده و به بخش تحتانی دستگاه منتقل گشته است. تنها موردی که در کناره سمت چپ دستگاه قابل مشاهده می‌باشد مربوط به دریچه و یا پوشش مربوط به شیارهای دستگاه می‌باشد. بسته به نسخه‌ای که خریداری خواهید کرد، در این بخش شاهد یک یا دو شیار خواهید بود که مربوط به سیم کارت‌هایی در ابعاد نانو خواهند بود. از طرفی در این بخش یک شیار دیگر نیز به جهت جای گذاری کارت حافظه جانبی microSD نیز در نظر گرفته شده است که کاملا متمایز از بقیه شیارها می‌باشد. طبق ادعای سونی این گوشی توانایی پشتیبانی از میزان حافظه 200 گیگابایت کارت حافظه جانبی را خواهد داشت.

gsmarena_008 gsmarena_009

در بخش کناره سمت راست گوشی شاهد قرارگیری موارد بیشتری هستیم و در واقع این بخش کمی شلوغ‌تر می‌باشد. البته از این نظر کمی بهتر از گوشی ام4 می‌باشد. کلید مدور پاور گوشی در مکان بسیار راحتی قرار گرفته شده است و بالاتر از نیم تنه دستگاه مکانی برای آن در نظر گرفته شده است. درست در زیر آن شاهد قرارگیری کلیدهای کنترل صدا هستیم.

gsmarena_005 gsmarena_006

در بخش تحتانی این کناره نیز شاهد قرارگیری کلید شاتر دوربین دستگاه هستیم که مسلما به جهت ثبت تصویر و انجام فوکوس، بسیار مطمئن و لذت بخش به حساب خواهد آمد.

gsmarena_007

سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز در بخش فوقانی دستگاه و در بخش سمت چپ آن واقع شده است. درست در کنار آن شاهد قرار گیری میکروفون ثانویه دستگاه به منظور حذف صدای نویز محیط هستیم.

gsmarena_010 gsmarena_011

در بخش تحتانی گوشی ام5 سونی یک درگاه استاندارد USB وجود دارد که درست در بخش میانی آن واقع گشته و در سمت چپ آن نیز شاهد حضور یک بلندگو هستیم. درست همانند نسخه قبلی، این گوشی نیز بر روی درگاه خود از هیچ گونه پوششی برخوردار نبوده و در این باره شرکت سونی از نوعی مواد خاص استفاده کرده است که باعث عدم نفوذ ذرات مایعات به بخش داخلی دستگاه می‌شود.

gsmarena_012 gsmarena_013

در بخش پشتی دستگاه نیز همانند قسمت قدامی آن از پوشش شیشه‌ای محافظتی گوریلا گلس استفاده شده است. این دو بخش از دستگاه به شدت مستعد جذب اثر انگشت و چربی دستان کاربران خود می‌باشند. در بخش فوقانی این ناحیه تنها شاهد حضور یک دوربین اصلی 21.5 مگاپیکسلی به همراه یک عدد فلاش LED می‌باشیم.

gsmarena_015

در بخش‌های پایین‌تر این ناحیه، لوگوهای Sony و Xperia به چشم ‌می‌خورند و از طرفی یک لوگوی بسیار کوچک نیز محل دقیق NFC دستگاه را مشخص کرده است. تنها تفاوت دو گوشی ام4 و ام5 در این بخش از دستگاه مربوط به محل قرار گیری فلاش LED گوشی می‌باشد.

gsmarena_014

نمایشگر

گوشی هوشمند اکسپریا ام5 سونی به نمایشگری از نوع IPS LCD مجهز گشته است. این صفحه نمایش دارای دقت تصویر فول اچ‌دی (معادل 1080 × 1920 پیکسل) بوده و در کنار آن از تکنولوژی‌های تریلومینوس و براویای شرکت سونی به جهت بهبود کیفیت تصاویر به نمایش در آمده نیز استفاده می‌کند. در واقع در این فناوری، رنگ‌ها و کنتراست تصاویر به شکل بسیار هوشمندانه‌ای طی پردازش‌های به عمل آمده به نمایش در خواهند آمد.

gsmarena_001

در هنگام قرار دادن نمایشگر این گوشی زیر لنز میکروسکوپ متوجه شدیم که این صفحه نمایش IPS این دستگاه دارای ماتریس استاندارد RGB مربوط به این پنل بوده و در ادامه با اینکه از نظر تئوری و بر روی کاغذ، نمایشگر این گوشی خیلی بالارده و فوق العاده نبود اما این بخش از گوشی توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. گرچه میزان روشنایی آن خیلی چشمگیر نبود. از طرفی زاویه دید نمایشگر مناسب بوده و به هیچ وجه در این حالت،‌ تغییر رنگ در آن دیده نمی‌شود. گرچه به میزان کمی از روشنایی نمایشگر در این مورد کاسته خواهد شد.

طبق تست‌های به عمل آمده، حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی برابر 527 نیت می‌باشد که در حد نسبت متوسط و میانگینی قرار دارد. این میزان روشنایی در حالت دستی به ثبت رسیده و این در حالی است که در حالت تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر، این میزان در بهترین حالت بر روی عدد 470 قرار خواهد گرفت. از طرفی میزان نسبت کنتراست تصویر این بخش از گوشی نیز برابر با 839 بوده که میزان متوسط و رو به پایینی می‌باشد. جالب است بدانید که گوشی ام4 آکوآ سونی در این بخش کاملا از برادر کوچکتر خود پیشی گرفته و نتایج بسیار بهتری را به ثبت رسانده است.

Untitled

از طرفی میزان خوانایی نمایشگر گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب در مکان‌های باز در حد متوسط و میانگینی بوده و در واقع در هنگام قرار داشتن روشنایی نمایشگر گوشی بر روی بیشترین حالت خود، کاربر از کمبود کنتراست تصویر رنج خواهد برد.با اینکه این گوشی در این بخش از نسل پیشین خود پیشی گرفته است اما در آزمون‌های به عمل آمده، به سختی توانستیم متن به نمایش در آمده بر روی نمایشگر را بخوانیم.

ss

دوام باتری 

گوشی اکسپریا ام5 سونی دارای یک باتری ثابت با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعت در درون خود می‌باشد. با توجه به ظرفیت باتری این گوشی و مقایسه آن با نسل پیشین متوجه خواهیم شد که باطری ام5 به میزان 200 واحد در این بخش بهبود یافته است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تراشه موجود در این دستگاه نیز بسیار قدرتمندتر گشته و از طرفی میزان دقت تصویر نمایشگر گوشی و در نتیجه نیاز به انرژی آن نیز افزایش یافته است، پس شاید حتی این میزان هم برای دستگاه کافی نباشد. در طی آزمایشات به عمل آمده متوجه شدیم که این دستگاه توانست در حالت آماده به کار (در حالت 3G) به میزان 504 ساعت دوام آورد. علاوه بر آن در هنگام مکالمه صوتی تحت شبکه 3G،‌ این گوشی توانست تا مدت حدودا 12 ساعت دوام آورد. علاوه بر آن شما می‌توانید با استفاده از این گوشی و با یکبار شارژ کامل آن به مدت 62 ساعت و نیم به موزیک گوش فرا دهید.

قابلیت‌های ارتباطی

شرکت سونی در دو نسخه تک و دو سیم کارت این گوشی که به بازارهای فروش جهانی عرضه کرده است ویژگی‌های تقریبا یکسانی را قرار داده است. هر دو نسخه این گوشی از چهار شبکه‌ GSM/GPRS/EDGE/HSDPA پشتیبانی کرده و البته پوشش LTE و 4G (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. نسخه E5606 این گوشی دارای قابلیت پشتیبانی از پنج فرکانس مخابراتی می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی دارای وای‌فای دو بانده با استاندارد b/g/n بوده و در کنار آن از وای‌فای دایرکت نیز بهره‌مند است. پشتیبانی از نسخه 4.1 بلوتوث به همراه A2DP به اضافه ناوبری ماهواره‌ای A-GPS و گلوناس (بسته به منطقه عرضه گوشی) از دیگر قابلیت این گوشی می‌باشند. جالب است بدانید که این گوشی دارای رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز بوده و NFC هم دارد. نبود حسگر مادون قرمز از معایب این بخش به حساب می‌آید. به منظور شارژ گوشی و انتقال کابلی اطلاعات از درگاه استاندارد microUSB 2.0 استفاده خواهد شد. ویژگی‌های USB host و MTP از دیگر قابلیت‌های این گوشی به حساب می‌آید. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت اتصال انحصاری Xperia Connectivity نیز هست. از طرفی هم اینک ویژگی خاصی به منظور اتصال کابلی به تلویزیون بر روی این گوشی قابل مشاهده نیست اما به کمک سرویس‌های Miracast و  Xperia Connectivity نیز می‌توانید نمایشگر گوشی خود را به صورت بی‌سیم بر روی دیگر صفحه نمایش‌های به نمایش در آورید. همچنین با ایجاد یک سرور رسانه‌ای می‌توانید از طریق DLNA گوشی به نسخه سوم و چهارم دسته‌های بازی پلی‌استیشن سونی (DUALSHOCK) نیز متصل شوید.

رابط کاربری

اکسپریا ام 5 سونی از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیش‌فرض بهره‌مند است. از نظر ظاهری، این بخش گوشی شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین خود دارد، اما با این حال تغییراتی قابل توجهی نیز در آن دیده می‌شود.  تغییرات صورت گرفته به شکلی بوده‌اند که در صورت مهاجرت از یکی از دستگاه شرکت سونی که دارای نسخه کیت‌کت اندرویدی بوده‌، تقریبا همه چیز را در این سیستم عامل مشابه دیده و اکثر جا و مکان آنها تغییر نکرده است. البته این بار آنها را در ظاهر و طراحی متریال ملاقات خواهید کرد.

صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) این گوشی از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید، بنیان خود را آغاز کرده است. در این بخش کاربر به ویجت‌های زیادی دسترسی ندارد. البته تعدادی ساعت به منظور انتخاب در جلوی دستان قرار خواهند گرفت.  ویژگی قاب‌های متوالی از این بخش حذف شده است و البته میان‌برهایی به منظور دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های دوربین و شماره‌گیری گوشی در این بخش دیده می‌شود که به ترتیب در کناره‌های پایین سمت راست و چپ نمایشگر گوشی واقع شده‌اند.  صفحه لاک اسکرین این گوشی به وسیله گزینه‌های همچون Face و Pattern و PIN به همراه  Password قابلیت باز شدن دارد.

در صفحه اصلی گوشی (هوم اسکرین) به طور پیشفرض پنج عدد قاب در این بخش دیده می‌شود. علاوه بر آن امکان برگزیدن هر کدام از آنها به عنوان قاب اصلی نیز وجود دارد. همچنین در بهترین حالت می‌تواند حداکثر هفت عدد قاب را در این بخش در اختیار بگیرید.

از طرفی جالب است بدانید که در بخشی دیگر می‌توانید ویجت‌ها، میانبر‌ها و یا تصاویر پس‌زمینه ثابت یا متحرکی را برای این بخش لحاظ کنید. در کنار آن امکان تغییر تم گوشی نیز وجود دارد. همچنین امکان تنظیم نمایش اطلاعات مربوط به برنامه‌ها در نوار اعلانات گوشی نیز وجود داشته و در سمت دیگر می‌توان آنها را مخفی کرد.

در رابط کاربری نرم افزاری این گوشی، صفحه اعلانات دستگاه با استفاده از فرمان لمسی استاندارد اندرویدی و به همراه افکت‌های خاص نسخه لالی‌پاپ با پایین کشیدن نوار اعلانات گوشی ظاهر خواهد شد. تنظیمات فوری گوشی در بالاترین قسمت آن قرار داشته و اعلانات جدید نیز در بخش پایینی به نمایش در خواهند آمد. البته مورد ذکر شده با دو بار پایین کشیده شدن نوار اعلانات قابل دسترسی خواهد بود. البته سونی در این بخش جسجر دو انگشتی خود را نیز حفظ کرده است و هم اینک با پایین کشیدن دو انگشتی این نوار به شکل ساده‌تری این صفحه به نمایش در خواهد آمد.  تاگل‌ها موجود در این بخش قابلیت شخصی‌سازی داشته و از بین 13 گزینه موجود می‌توانید حداکثر 9 عدد را برگزینید. تطبیق ترتیب آن‌ها نیز به دو روش دستی و خودکار (توسط نسخه لالی‌پاپ و با در نظر گرفتن میزان استفاده کاربر از هر کدام از آنها) قابل اجرا خواهد بود.

کشوی برنامه‌ها در این دستگاه در چندین صفحه به نمایش در خواهد آمد و البته امکان قرارگیری و ترتیب‌بندی برنامه‌ها به روش‌های بسیار زیاد و متنوع نیز وجود دارد. گرچه در این نسخه از رابط کاربری اکسپریا سونی، منویی که از سمت چپ نمایشگر به داخل ظاهر می‌شد هم اینک حذف شده‌ است. به جای این مورد، در بخش کناره سمت راست و بالای نمایشگر گوشی، کلیدی وجود دارد که با اشاره بر روی آن، منویی به سمت پایین باز خواهد شد. علاوه بر آن دکمه جستجو نیز دقیقا در همان بخش واقع شده است.

اکسپریا ام 5 سونی از سرویس task manager استاندارد اندرویدی استفاده می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید بین برنامه‌هایی که به تازگی اجرا شده‌اند، جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با استفاده از جسجر سُر دادن به اطراف نیز می‌توانید به پروسه فعالیت آنها خاتمه دهید.  اپلیکیشن‌های به اصطلاح “small apps” سونی در این دستگاه و در بخش task manager قابل رویت می‌باشد. عملکرد این برنامه‌ها شباهت بسیار زیادی به سرویس Mini Apps موجود در گوشی‌های شرکت سامسونگ دارند. در واقع با استفاده از این برنامه، ویجت‌های بسیار کوچک و در عین حال شناوری بر روی صفحه اصلی گوشی ظاهر خواهد شد. امکان جابه‌جایی پنجره این برنامه‌ها و استفاده از آنها در حالت غیر تمام صفحه وجود خواهد داشت.  تعداد 9 برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل،  موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند. البته در دیگر دستگاه شرکت سونی این تعداد از برنامه‌ها کمی متغیر هستند.  خوشبختانه به طور همزمان می‌توان چندین اپلیکیشن Small App را با هم باز کرد اما با این حال در یک لحظه تنها می‌توان از یک برنامه استفاده کرد.  متاسفانه امکان غیر‌فعالسازی کلی این ویژگی وجود نداشته و چه بخواهید چه نخواهید، این سرویس در این بخش به نمایش آخرین برنامه‌های استفاده شده توسط شما اقدام خواهد کرد.

سرویس دستیار صوتی Google Now این گوشی با حساب کاربری گوگل شما کار خواهد کرد و با آن یکپارچه گشته است. با استفاده از اطلاعات موجود در حساب کاربری شما نظیر فعالیت‌ها و عادات روزانه، جستجوهای انجام شده در فضای مجازی، ایمیل‌ها و دیگر موارد این چنینی، این سرویس به نیازهای روزانه شما پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز و همچنین مناسب شما را در اختیارتان خواهد گذاشت.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

سری گوشی‌های M شرکت سونی، از جمله دستگاه‌های هوشمند میان‌رده پیشرفته این کمپانی ژاپنی به حساب می‌آیند که از نظر ظاهری و طراحی،‌ بسیار لوکس بوده و در کنار آن از قدرت سخت افزاری بسیار خوبی نیز برخوردار می‌باشند. اما موضوع برای گوشی ام5 کمی متفاوت بوده و در واقع این دستگاه در کنار در اختیار داشتن ظاهری بسیار زیبا، از یک تراشه بسیار مناسب و قدرتمند بهره‌مند است که البته تمامی این موارد با یک قیمت معقول و مقرون به صرفه همراه خواهند بود. در حقیقت شرکت سونی در گوشی ام5 از چیپ هلیو ایکس 10 شرکت مدیاتک (MT6795) استفاده کرده است که دارای هشت هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز می‌باشد. شاید این مورد کمی برای دوستداران محصولات سونی ناآشنا باشد زیرا این کمپانی اغلب از چیپ‌های شرکت کوالکام در تولیدات خود استفاده می‌کرد.

gsmarena_007

همانطور که از پیش می‌دانید، نسل قبلی این گوشی با نام ام4 آکوآ از تراشه اسنپدراگون 615 کوالکام برخوردار بود. کماکان گوشی ام5 از چیپ جدیدی بهره می‌برد که 30 درصد به سرعت انجام پردازش‌های CPU افزوده گردیده است. از طرفی تعداد هسته‌های این بخش از تراشه نیز دو برابر شده و معادل هشت هسته می‌باشد. البته با این وجود،‌ در تراشه شرکت مدیاتک خبری از تکنولوژی بسیار باارزش big.LITTLE شرکت کوالکام نیست. با این وجود در این تراشه بجای این فناوری از تکنولوژی HMP استفاده شده است که کمتر شناخته شده است.

در ابتدای کار به سراغ بررسی عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی رفتیم. بدین منظور از تست گک بنچ 3 استفاده کرده و تراشه شرکت مدیاتک را ارزیابی کردیم. در این بخش گوشی ام5 نتوانست انتظاراتمان را به طور کامل بر طرف کند و البته ما این مشکل را به دلیل عدم بهینه سازی نرم افزاری دستگاه می‌دانیم و امیدواریم در زمان‌های آینده این مشکل با ارائه بروزرسانی‌های جدید توسط این شرکت مرتفع گردد.

Untitled

تست بعدی مربوط به بنچمارک بسیار مشهور و ترکیبی آنتوتو می‌شود که تمامی بخش‌های سخت افزاری گوشی را در کنار هم مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد. دوباره در این بخش نیز شاهد کسب نتایج ضعیف توسط ام5 بودیم و به احتمال بسیار زیاد در آینده و با ارائه آپدیت‌های جدید توسط شرکت سونی، این مشکل نیز برطرف خواهد شد. با اینکه در این تست، این گوشی از گلکسی A7 سامسونگ (تراشه اسنپدراگون 615) جلوتر است اما انتظار می‌رفت در کنار گوشی‌هایی همچون MX5 و ردمی قرار بگیرد.

Untitled

در ادامه به سراغ بررسی بخش واحد گرافیکی تراشه موجود در گوشی هوشمند ام5 سونی رفتیم. واحد گرافیکی موجود در تراشه گوشی ام5،‌ PowerVR G6200 نام دارد. از طرفی واحد گرافیکی آدرنو 405 موجود در گوشی نسل قبلی نیز حریفی بسیار نامدار می‌باشد. البته به خاطر داشته باشید که نمایشگر گوشی ام5 نسبت به نسل پیشین دارای تعداد پیکسل‌های بسیار بیشتری بوده و مسلما در تست صفحه روشن، رقابت کاملا عادلانه نخواهد بود. اما در تست صفحه خاموش مسلما می‌توان بصورت عادلانه و یکسان قضاوت کرد.

با مشاهده نتایج مربوط به تست‌ها به صورت آشکاری متوجه این موضوع می‌شویم که امتیازات بدست آمده توسط گوشی ام5، نتایج گوشی نسل پیشین خود را تحت شعاع قرار می‌دهد. اما باا این حال بهتر است بدانید که در تست‌های صفحه روشن به دلیل فشار بیشتر نمایشگر بر روی تراشه که دارای رزولوشن بیشتر است، ام4 آکوآ سونی توانست امتیازات بهتری را کسب نماید. در نهایت با توجه به دیگر امتیازات کسب شده توسط گوشی‌های دارای چیپ یکسان می‌توان به این نتیجه رسید که این گوشی توانسته است انتظارات را به درستی در این بخش بر آورده سازد.

Untitled 2 3 4 5

در بخش بررسی عملکرد مرورگری صفحات وب، گوشی ام5 سونی بسیار ضعیف ظاهر شد. همانطور که می‌دانید مرورگر وب پیشفرض گوشی‌های شرکت سونی، برنامه کروم گوگل انتخاب شده است. در تست مربوط به بنچمارک کراکن (عملکرد نسبت به کدهای جاوا اسکریپت)، این گوشی امتیازات بسیار ناامید کننده‌ای را از خود نشان داد که البته به نظر می‌رسد به دلیل عدم بهینه سازی نرم افزاری دستگاه باشد.

اما در تست مربوط به بروس مارک (عملکرد نسبت به کدهای HTML5)، کمی وضعیت بهتر از قبل می‌شود. البته هنوز هم وضعیت وخیم است. در این بخش می‌توانیم انگشت اتهام را به سمت سونی و مرورگر کروم آن ببریم، زیرا بارها و بارها شاهد ظهور این چنین مشکل‌هایی در این بخش بوده‌ایم. در نهایت باید گفت که شرکت سونی می‌بایست بر روی این بخش خود بیشتر کار نماید.

Untitled 2

در نهایت باید گفت که گوشی اکسپریا ام 5 سونی نتوانست تمامی پتانسیل سخت افزاری خود را در این تست‌ها به نمایش بگذارد. البته این موضوع و مشکل به دلیل ضعف و عدم بهینه سازی نرم افزاری دستگاه توسط سونی بوجود آمده است که البته ممکن است در آینده‌ای نزدیک و با ارائه آپدیت نرم افزاری به طور کامل رفع گردد. در واقع با نگاهی به گوشی‌های شرکت میزو و شیائومی که هر کدام با دارا بودن تراشه‌ای یکسان، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهند، ممکن است کاربران از دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت سونی ناامید گردند که چرا نمی‌توان از تمامی پتانسیل این گوشی به صورت تمام و کمال استفاده کرد.

برنامه دفترچه تلفن 

برنامه مزبور دارای ظاهر و رابط کاربری چند زبانه‌ای بوده و زبانه‌های آن شامل بخش‌های دفترچه تلفن، علاقه‌مندی‌ها و گروه‌ها می‌شود. علاوه بر آن به سادگی می‌توان به برنامه شماره‌گیری (Dialer) گوشی نیز جابه‌جا شد. لیست مخاطبین این برنامه دارای بخشی اختصاصی به منظور جستجوی مخاطبین بوده و البته در کنار آن دارای ستونی از حروف الفبا با انیمیشنی بسیار زیبا به جهت دسترسی سریع به مخاطب خاص کاربر نیز هست. در نسخه دو سیم کارت با هر بار اقدام به تماس به شماره‌ای خاص، از کاربر سوالی پرسیده می‌شود که قصد برقراری تماس از کدامیک از سیم کارت‌های خود را دارد. علاوه بر آن ویرایش اطلاعات یک مخاطب نیز کار بسیار آسانی بوده و البته در کنار آن در رابط کاربری اکسپریا سونی هم اکنون فیلدها و موضوعات بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به مخاطب نسبت داد. علاوه بر آن این برنامه از ویژگی‌های Linking contacts و quick contact نیز پشتیبانی می‌کند.

برنامه شماره‌گیری

گوشی اکسپریا ام 5 سونی در زمینه آنتن‌دهی بسیار تواناست و گیرایی بسیار خوبی دارد. تماس‌های برقرار شده نیز دارای کیفیت صدای بسیار خوبی هستند. میزان بلندی صدا نیز در حد بسیار رضایت بخش و خوبی قرار دارند. میزان شفافیت صدا نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارند.  اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی دارای ویژگی smart dialing (شماره‌گیری هوشمند) بوده و بدین وسیله می‌توانید به سادگی و از طریق کیبورد ارائه شده به جستجوی سریع نام و یا شماره مخاطب خاص خود اقدام نمایید.  همچنین در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد کیفیت بسیار خوب صدا و عملکرد بسیار مناسب سیستم حذف صدای نویز محیط این گوشی بودیم.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیش‌فرض مربوط به پیام‌رسانی موجود در این گوشی نسبت به نسل قبلی خود در رابط کاربری اکسپریا خیلی تغییر نکرده است. در واقع باید گفت که هم اینک ظاهر طراحی متریال نسخه لالی‌پاپ اندروید به طور آشکاری در آن دیده می‌شود. بخش‌های پیامک نوشتاری و چندرسانه‌ای (SMS و MMS) این گوشی دارای طراحی موضوعی بوده و علاوه بر آن در هنگام نوشتن یک پیامک، با گذاشتن یک فایل چند رسانه‌ای، به طور خودکار محتوای پیام از SMS به MMS تغییر پیدا خواهد کرد.

از طرفی در حیطه دریافت و ارسال ایمیل، این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی اندرویدی امروزی به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل پیشفرض اندرویدی و همچنین جی‌میل گوگل بوده و البته هر دو برنامه در کنار داشتن ویژگی‌های مشابه، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشند.  برنامه Gmail می‌تواند از چندین حساب کاربری مختلف پشتیبانی‌ کند و این در حالی است که در برنامه Email از سرورهای مربوط به IMAP و POP نیز پشتیبانی می‌شود و در واقع یک صندوق دریافت ایمیل مشترک و ترکیبی پدید می‌آید.

صفحه کلید مجازی

به منظور اجرای عملیات نوشتاری با استفاده از این گوشی می‌توانید از کیبورد مجازی بسیار پیشرفته‌ای QWERTY  آن استفاده کنید. امکاناتی همچون انتخاب نوع کیبورد (شامل keypad و QWERTY و همچنین QWERTY به همراه نشانه‌های اضافی)، اضافه و یا حذف کردن نشانه‌های نوشتاری همچون کاما، شکلک‌ها، کلیدهای فعالسازی نوشتار صوتی و علاوه بر آن حدس کلمات دو زبانه (در صورت فعالسازی دو زبان) از دیگر ویژگی‌های این برنامه است. علاوه بر آن این گوشی دارای پوسته و تم‌های مختلفی است. از طرفی کیبورد این گوشی دارای جسجرها و فرمان‌های لمسی مختلفی نیز هست که البته روش کار آن شباهت بسیار زیادی به حالت Swype تایپ دیگر گوشی‌های اندرویدی دارد.  بهتر است بدانید که این گوشی دارای ویژگی‌های مربوط به کار یک دستی با کیبورد نیز بوده که البته در صورت فعال شدن آن، کیبورد فشرده شده و به سمت چپ یا راست نمایشگر منتقل خواهد شد. بنابراین در هنگام گرفتن گوشی با یک دست براحتی می‌توانید به تایپ کلمات اقدام نمایید.

اپلیکیشن گالری

از آنجایی که احتمالا می‌دانید و باخبر هستید، برنامه گالری در گوشی‌هایی با رابط کاربری اکسپریا، Album نام دارد. در این برنامه تصاویر در گروه‌هایی با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ سازمان‌دهی می‌شوند. البته با استفاده از جسجر پینچ زوم امکان تغییر ابعاد آیکون آنها نیز وجود خواهد داشت.  بر خلاف نسخه قبلی این برنامه که دارای صفحه‌ای اصلی به منظور نمایش آلبوم‌ها بود، در مدل جدید به جای آن از نمای جدولی همانند ظاهر صفحه کشوی برنامه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن در این بخش می‌توانید به تمامی آلبوم‌های آنلاین و یا آفلاین خود دسترسی داشته باشید.  برنامه گالری این گوشی می‌تواند به آلبوم‌های آنلاینی همچون فیس‌بوک، پیکاسا و فلیکر دسترسی داشته باشد و علاوه بر آن به دیگر آلبوم‌های موجود در دستگاه‌های دیگر از طریق شبکه اینترنت متصل شود. در این برنامه از سرویس‌های Maps و Globe albums نیز کمک گرفته می‌شود تا مکان عکس‌های ثبت شده و همچنین چهره افراد موجود در تصاویر مشخص و ذخیره شوند.

از طرفی جالب است بدانید که در این برنامه امکان برش عکس‌ها و چرخش آنها مستقیما از طریق برنامه گالری گوشی موجود می‌باشد. فیلترها و افکت‌های بسیار زیادی نیز در این بخش وجود دارند. با استفاده از ویژگی Quick sharing موجود در برنامه پیکاسا، برنامه‌های ایمیل گوشی، فیسبوک، بلوتوث و MMS نیز می‌توانید به اشتراک تصاویر خود اقدام کنید.

برنامه موزیک پلیر

اپلیکیشن پخش‌کننده موزیک رابط کاربری اکسپریا این گوشی هم اینک دوباره با نام Walkman شناخته خواهد شد. این برنامه دارای طراحی چند زبانه بوده و در واقع با کشیدن انگشت خود به اطراف می‌توانید در بین زبانه‌هایی همچون Artist و Albums و Playlists و همچنین all songs جابه‌جا شوید. علاوه بر آن با اتصال این برنامه به حساب کاربری فیسبوکتان می‌توانید به آهنگی که دوستانتان در حال گوش داد به آن هستند، نیز دسترسی داشته باشید. همچنین همانند برنامه گالری این گوشی با سُر دادن انگشت خود از سمت چپ نمایشگر گوشی، منویی شناور از همین محل ظاهر خواهد شد.  کلید بی‌نهایت در این برنامه نیز موجود بوده (تنها کافی است بر روی عکس آلبوم موزیک اشاره کنید) و با فشردن آن در برنامه، می‌توانید در صورت وجود، به ویدئوهای مربوط به آهنگ در وب‌سایت یوتیوب، جستجوی اثر هنری در وب‌سایت ویکی‌پدیا و همچنین جستجوی متن آهنگ در گوگل دسترسی داشته باشید. سرویس Gracenote در این برنامه نیز موجود بوده و در صورت فعال بودن می‌تواند به طور خودکار اطلاعات مربوط به آهنگ و آلبوم در حال پخش را دانلود نماید.

از سویی برنامه Walkman موجود در این گوشی به تنظیمات بسیار زیادی دسترسی دارید. +ClearAudio یکی از این موارد است که بر اساس آهنگ در حال پخش، بهترین تنظیمات صوتی را برمی‌گزیند. مسلما در صورت استفاده از این سرویس از دقت آن در تنظیم شاخصه‌ها بسیار لذت خواهید برد.  با استفاده از ویژگی Dynamic normalizer آن نیز به طور خودکار، میزان بلندی صدای آهنگ‌ها تراز می‌شود. این قابلیت در هنگام گوش دادن به موزیک‌های مختلف آلبوم‌های متفاوت بسیار به کار خواهد آمد. قابلیت Sound enhancements دارای جزئیات بیشتری بوده و در حقیقت اکولایزری است که علاوه بر موارد دستی (شامل دستکاری Clear Bass) دارای گزینه‌های پیش‌فرض نیز هست. با استفاده از مود Surround sound نیز می‌توان صدای در حال پخش را با افکت‌های Studio و Club و یا Concert Hall ترکیب کرد.  ویژگی DSEE HX نیز وجود دارد که با استفاده از الگوریتم جادویی و خاصی بر روی فایل‌های موزیک فشرده شده (همانند MP3) اثر خواهد کرد و از آنها اصواتی با گستره صوتی باکیفیت‌تر می‌سازد. به گفته شرکت سونی نتیجه کار نزدیک به سطح Hi-Res Audio Quality خواهد بود. البته ما در مورد این موضوع کاملا مطمئن نیستیم اما در بررسی‌های به عمل آمده شاهد افزایش کیفیت فایل‌های صوتی به اجرا در آمده بودیم. البته این ویژگی تنها در زمان اتصال هدفون‌ها قابلیت فعالیت خواهد داشت.  سرور رسانه‌ای (media server) یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه می‌باشد که به وسیله آن، فعالیتی نظیر DLNA را تجربه خواهید کرد. در واقع بدین وسیله می‌توانید فایل‌های چند رسانه‌ای خود (نظیر آهنگ، عکس و فیلم) را با دیگر دستگاه‌های دارای سرویس DLNA در این شبکه به اشتراک بگذارید. در ادامه می‌بایست این موضوع را نیز به اطلاع رساند که در این برنامه از سرویس یکپارچه شده Spotify نیز استفاده شده است که در صورت تمایل می‌توانید آن را از مسیر منو تنظیمات برنامه، فعال یا غیر‌فعال کنید.

رادیو FM

در اکسپریا ام 5 سونی شاهد حضور برنامه رادیو FM به همراه سرویس RDS نیز هستیم. این برنامه دارای ظاهر بسیار مناسبی بوده و البته مجهز به سرویس TrackID نیز هست که بوسیله آن می‌توان به سادگی محتوا آهنگ در حال پخش را تشخیص داد. علاوه بر آن می‌توان به طور مستقیم پیام و پستی مبنی بر “I’m listening to…” یا همان “من در حال گوش دادن به….هستم” را در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید. ظاهر و نمای برنامه بسیار زیبا و بصری بوده و دارای انیمیشن‌های بسیار جالبی است. مسلما این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌های رادیویی است که تا به امروز با آن کار کرده‌ایم. البته لازم به ذکر است که همانند سنتی قدیمی، به منظور دریافت سیگنال‌های رادیویی حتما می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد.

برنامه پخش‌کننده فایل‌های چند رسانه‌ای

اپلیکیشن ویدئو پلیر موجود در این گوشی که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن این سرویس می‌تواند برای این فایل‌ها، پوسترهای مربوط به آنها را نیز دانلود کند. در طرف دیگر می‌تواند اطلاعات metadata ویدئوها نظیر نوع فیلم، خلاصه داستان، کارگردان و غیره را نیز به نمایش بگذارد.  از طرفی رابط کاربری این برنامه شباهت بسیار زیادی به رابط برنامه یوتیوب داشته و در واقع پنجره ویدئو را می‌توان کوچک کرده به کناره سمت راست برنامه انداخته تا در منو برنامه بتوان به آسانی به گشت‌زنی بپردازید. کار با این مورد بسیار ساده بوده و در صورت تمایل می‌توانید دوباره به پنجره در حال پخش وارد شوید.

تراشه موجود در این گوشی مسلما به حدی قدرتمند است که بتواند تقریبا به سادگی فیلم‌های 1080p را به نمایش بگذارد. اما با این حال این برنامه در زمینه پخش کدک صوتی AC-3 مشکل داشته و هنگام نمایش ویدئو‌هایی این چنینی، تنها تصویر آنها به نمایش درمی‌آید. البته این موضوع در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قابل مشاهده است. نمایش ویدئوهایی با فرمت MKV نیز در صورت در اختیار داشت فرمت صوتی AC-3 با این مشکل مواجه خواهند بود.  این برنامه از ویژگی نمایش زیرنویس نیز به طور پیش‌فرض پشتیبانی کرده و تنها نیاز به هم‌نام بودن دو فایل (ویدئو و زیرنویس) است.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند اکسپریا ام 5 سونی در اولین تست مربوط به این بخش توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. در واقع زمانی که این گوشی را به یک پخش کننده صدای خارجی متصل نمودیم، گوشی توانست در تمامی سطوح، امتیازات بسیار ارزشمندی را از آن خود کند. در حقیقت عملکرد گوشی در این بخش شگفت‌اور بود و در کنار آن دستگاه توانست به میزان بلندی صدای بسیار خوبی دست یابد.

در بخش بعدی این تست و زمانی که دستگاه را به هدفون‌های استاندارد مربوط به آزمایش متصل نمودیم، کمی از کیفیت و شفافیت صدا کاسته شده و بر روی هماهنگی صدای استریو و همچنین میزان فرکانس پاسخگویی تاثیر منفی داشت. البته این موارد خیلی نیز بد و افتضاح نبوده و با اینکه از میزان بلندی صدا نیز کمی کاسته شد، اما در این حالت باید گفت که عملکرد دستگاه در این بخش متوسط بوده و البته راضی کننده می‌باشد.

Untitled

دوربین

در بخش دوربین، شرکت سونی مثل همیشه برای گوشی خود سنگ تمام گذاشته است. در حقیقت در اکسپریا ام 5 سونی، شاهد حضور یک حسگر 21.5 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی و یک سنسور 13 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی می‌باشیم. البته دوربین سلفی این گوشی نسبت به نسل قبلی خود (البته به جای دوربین اصلی آن) تغییر خاصی نکرده است و حداقل بر روی کاغذ و از نظر تئوری کاملا یکسان می‌باشد.

gsmarena_004

دوربین اصلی گوشی ام 5 سونی دارای قابلیت فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز یا همان phase detection بوده و از طرفی می‌توانید تصاویری با رزولوشن 5312 × 3984 پیکسل در نسبت تصویر 4 به 3 (21.1 مگاپیکسل) را تولید کند. جالب است بدانید که اگر بخواهید با نسبت تصویر 16 به 9 عکاسی نمایید، عکس‌ها با دقت تصویر 5334 × 3008 پیکسل یا همان 16 مگاپیکسل در حافظه گوشی ذخیره خواهند شد. از طرفی به لطف وجود قدرت سخت‌افزاری تراشه هلیو ایکس 10 موجود در این گوشی، با استفاده از دوربین اصلی این گوشی می‌توانید در بهترین حالت با دقت  UHD 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از دوربین سلفی این گوشی نیز امکان فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه وجود خواهد داشت.  بر روی بدنه این گوشی شاهد قرار گیری کلیدی فیزیکی و دو زمانه به منظور عکاسی و همچنین فوکوس هر چه بهتر بر روی سوژه‌ها هستیم. از طرفی این گوشی دارای یک عدد فلاش LED ساده نیز می‌باشد.

در حالت دستی (Manual) می‌توانید بین مودهای عکاسی و فیلمبرداری جابه‌جا شده و به همین دلیل می‌توانید در مورد کادر بندی تصویر خود اطلاعات جامع‌تری بدست آورید. در واقع در این حالت قبل از شروع کار، کادربندی به درستی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

در حالت دستی یا همان مود Manual می‌توانید بر روی کنترل‌های دستی دوربین نظارت داشته باشید. در بخش کنترل‌های دستی این برنامه درجه‌بندی و گزینه‌های خاصی به منظور تنظیم میزان جبران نوردهی، تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، نورسنجی، مودهای فوکوس، تنظیمات مربوط به سیستم لرزشگیر دوربین و دیگر موارد این چنینی وجود دارند. البته متاسفانه همه این موارد در بخش تنظیمات این برنامه جای گرفته‌اند.

در قسمت فیلم‌برداری برنامه دوربین این گوشی نیز کنترل‌های دستی و خودکار مناسبی برای ضبط هر چه بهتر تصاویر وجود دارند.

عملکرد حالت Superior Auto موجود بر این گوشی تقریبا شبیه به آن چیزی است که در دیگر گوشی‌های اکسپریای شرکت سونی شاهد آن بودیم. هیچ تنظیماتی در این حالت وجود نداشته و همه چیز به طور خودکار انجام خواهد پذیرفت. علاوه بر آن جدا از حالت‌های دستی و خودکار، اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای مودهای دیگری نیز هست.

برنامه دوربین این گوشی دارای مود Sweep panorama نیز بوده که البته عملکرد عکاسی در این حالت خیلی شگفت‌آور نیست. دقت تصویر عکس‌ها کم بوده و جزئیات تصویر در عکس‌ها پانوراما بسیار کم هستند. البته هم‌پوشانی تصاویر نسبتا رضایت‌بخش هستند. از طرفی این برنامه دارای حالتی به نام Picture effect نیز هست که در حالت کاشی‌های 3 در 3، تمامی افکت‌ها به صورت زنده به نمایش در خواهند آمد.

gs marena_001

gsmare na _002

کیفیت عکاسی

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، حسگر جدید سونی قرار داده شده بر روی این گوشی مسلما نسبت به سنسور 13 مگاپیکسلی گوشی ام4 سونی، یک پیشرفت و گام رو به جلو به حساب می‌اید. در بررسی‌های بسیار دقیق به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که شارپنس و وضوح تصاویر در بخش کناری کادر تصویر بسیار کاهش می‌یابد و در واقع بخش میانی تصویر است که بیشتر وضوح را در خود جای داده است. اما از طرف دیگر باید گفت که تشخیص رنگ‌ها و پردازش آنها به خوبی انجام شده است و کنتراست و گستره دینامیکی تصاویر نیز بسیار خوب و رضایت بخش می‌باشد. جزئیات تصویر نیز به خوبی به ثبت رسیده است و در نهایت باید گفت که تنها مشکل مربوط به عکس‌ها مربوط به تار شدن بخش‌های کناری و حاشیه تصاویر است. علاوه بر آن هنگامی در محیطی تاریک قرار می‌گیرید یا از محلی از صحنه که دارای تاریکی یا سایه است عکس ثبت می‌کنید، نویز دیجیتالی تصویر به وضوح پدیدار بوده و باعث عدم ایجاد تصاویر با کیفیت و مطلوبی می‌شود. البته این موضوع به دلیل دقت تصویر بالای حسگر دوربین اصلی این گوشی کاملا قابل انتظار بود.

در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از نمونه تصاویر دوربین اصلی 21.5 مگاپیکسلی اکسپریا ام  5 سونی (در ابعاد کوچک شده) هستید:

از طرفی به لطف در اختیار داشتن تراشه‌ای نسبتا قدرتمند در قلب این گوشی، قابلیت Superior Auto که پیشتر در گوشی‌های ساخته شده توسط سونی دیده می‌شد، اینبار با قدرت و دقت بسیار بالاتری بر روی تصاویر اعمال میشود. البته با این وجود، گاهی مشکلاتی در بخش نرم‌افزاری این بخش دیده می‌شود ولی با این حال، به کمک این مود می‌توان تصاویر بسیار باکیفیت‌تری را نسبت به حالت دستی به ثبت رساند. در بخش زیر شاهد تعدادی از تصاویر در دو حالت دستی و خودکار (در ابعاد کوچک شده) هستید:

از آنجایی که در حالت خودکار، پردازشگر دوربین خود در صورت نیاز حالت HDR را فعال خواهد نمود، اگر شدیدا به عکاسی با مود HDR علاقه‌مند هستید می‌توانید از حالت دستی این برنامه استفاده کنید. برای این منظور باید بعد از فعال کردن این حالت، گزینه Backlight Correction (یا همان مود HDR) را انتخاب کنید. گرچه در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که تصاویر ثبت شده در حالت دستی و HDR از نظر ظاهری و کیفی خیلی با هم تفاوت ندارند. در بخش زیر شاهد گالری مربوط به این تصاویر هستید:

در نهایت به سراغ بررسی دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی این گوشی رفتیم. تصاویر دارای دقت رنگی خوبی بوده و جزئیات تصویر به خوبی ثبت می‌شوند. در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر سلفی این گوشی هستید:

فیلم‌برداری

به دلیل تجهیز این گوشی به یک حسگر 21.5 مگاپیکسلی و تراشه نسبتا قدرتمند هلیو ایکس 10، به نظر تمامی شرایط به جهت فیلمبرداری با دقت 4K مناسب است. بله درست است، این گوشی می‌تواند با دقت 4K به ضبط فیلم پرداخته و البته در طی بررسی‌های انجام شده نیز شاهد کیفیت نسبتا مناسب تصاویر بودیم. بجز بخش دستی، دیگر قسمت‌های رابط کاربری بخش فیلمبرداری این برنامه شبیه به حالت عکاسی آن است. در حالت دستی امکان تنظیم تایمر و همچنین دستکاری و تنظیم میزان نوردهی، نورسنجی، مودهای فوکوس و دیگر موارد این چنینی وجود خواهد داشت.

به جهت ضبط فیلم، اکسپریا ام 5 از سیستم لرزشگیر دیجیتالی خود (که سونی آن را SteadyShot می‌خواند) استفاده می‌کند. البته بهتر است بدانید که در صورت فعال بودن این قابلیت، میدان دید تصاویر کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن این موضوع بر روی کیفیت تصاویر نیز اثر نسبتا بدی دارد. البته با این وجود در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد عملکرد کیفی بسیار خوبی در صورت روشن بودن لرزشگیر دیجیتالی تصویر بوده‌ایم. یکی از بخش‌هایی که هم اکنون در اپلیکیشن این گوشی در این بخش دیده می‌شود، مود HDR فیلمبرداری آن است. اکسپریا ام5 سونی قادر است در بهترین حالت با دقت 4K یعنی با ابعاد 3840 × 2176 پیکسل و البته با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. نرخ حجمی تصاویر ضبط شده برابر با 54 تا 55 مگابیت بر ثانیه هستند. جزئیات تصاویر بسیار عالی بوده و فیلم‌های ضبط شده آن از نظر کیفی با قدرتمندترین گوشی‌های پرچم‌دار دنیا قابل مقایسه خواهند بود.  سیستم فوکوس خودکار دوربین در این بخش نیز دچار نقص‌هایی بوده و رام کردن و کنترل آن بسیار سخت و دشوار است. چاره کار استفاده از سیستم فوکوس خودکار تک نقطه‌ای در هنگام فیلم‌برداری است. علاوه بر آن این گوشی دارای توان فیلمبرداری با دقت 1080p نیز بوده و البته این کار را بسیار ماهرانه و با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد. این گوشی می‌توانید با این دقت با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه، به شکل بسیار خوبی و با کیفیت بسیار عالی به ضبط فیلم اقدام نماید.

به منظور بررسی و مقایسه بیشتر، در بخش زیر می‌توانید انواع گزینه‌های فیلم‌برداری با دوربین اصلی این گوشی را دانلود و تماشا نمایید:

1080p@30fps 10s, 20MB

1080p@60fps 10s, 35MB

4K@30fps 10s, 54MB

سخن پایانی

مسلما گوشی هوشمند اکسپریا ام 5 سونی یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده ساخته شده توسط این شرکت تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار لوکسی به حساب می‌اید. از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین اصلی بسیار جدید و باکیفیت، این گوشی را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد.

Xperia-M5

از نظر قیمتی نسخه دو سیم کارت این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 350 دلار ارزش‌گذاری شده است. اما در ایران هم اینک نسخه دو سیم کارت اکسپریا ام5 سونی را می‌توانید به همراه گارانتی معتبر با حداقل قیمت یک میلیون و صد هزار تومان خریداری نمایید. البته مسلما قیمت آن در روزهای آینده پایین‌تر از این میزان خواهد بود. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی ژاپنی تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین قوی، باتری پایدار و نمایشگر باکیفیت را داشته باشید و از طرفی قصد پرداخت هزینه بسیار زیادی را نداشته باشید، مسلما اکسپریا ام5 سونی، یکی از بهترین گزینه‌های شما در این زمینه خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال