نقد و بررسی تخصصی تبلت اکسپریا Z4 سونی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. صفحه نمایش تبلت اکسپریا زد 4 تبلت اکسپریا زد 4 سونی […]

در قسمت اول بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش تبلت اکسپریا زد 4

تبلت اکسپریا زد 4 سونی دارای یک نمایشگر 10.1 اینچی با دقت تصویر  2,560 × 1,600 پیکسل بوده که با توجه به در نظر گرفتن این دو شاخصه، چگالی تصویر مناسبی برابر 299 پیکسل در هر اینچ پدید می‌آید. این نمایشگر به لایه محافظتی گوریلا گلس مجهز نیست اما سونی به جای آن از شیشه مخصوص حرارت دیده خود به منظور مقاومت هر چه بیشتر این نمایشگر در برابر هر گونه صدمات احتمالی، استفاده کرده است.

همچنین در لیست مشخصات این نمایشگر، موردی با نام “لایه حفاظتی در برابر جذب اثر انگشت” وجود دارد که البته در طی تجربیاتی که از کار کردن با این نمایشگر داشتیم، متوجه شدیم که این بخش از نمایشگر کار خود را به خوبی انجام نداده و از این نظر خیلی موثر نیست و نمایشگر تبلت با کمی کار کردن و لمس کاربر، سریعا آلوده و کثیف می‌شود. تمیز کردن همیشگی این نمایشگر نیز کار تقریبا غیر ممکنی بوده و به دلیل ابعاد بزرگ آن، بسیار دشوار و سخت خواهد بود. مگر اینکه شما همیشه در جیب لباستان، یک پارچه میکرو فیبر به همراه داشته باشید و به همین منظور، بتوانید به راحتی صفحه نمایش 10.1 اینچی این تبلت را پاک کنید.

همان طور که می‌دانید، کمپانی سونی در مورد این تبلت به طور پیشفرض از نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید استفاده کرده و به همین منظور، در هنگام بروز یک اعلان جدید، هیچ تنظیماتی به منظور ویرایش و حتی تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر در صفحه که ظاهر می‌شود، وجود ندارد. علاوه بر آن با دو بار لمس متوالی صفحه نمایشگر تبلت در هنگام خاموش بودن آن، نمایشگر به حالت فعال تغییر خواهد کرد، اما متاسفانه خلاف این مورد امکان پذیر نبوده و کاربر در هنگام روشن بودن صفحه نمایش تبلت حتما می‌بایست بر روی کلید پاور موجود بر روی بدنه دستگاه فشار وارد کند. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تبلت، این کار کمی سخت بنظر می‌رسد. همچنین نبود هیچ گونه حالتی به منظور کار کردن با نمایشگر توسط دستکش (glove mode) از جمله دیگر معایب این بخش به حساب می‌آید.

البته صفحه نمایش این تبلت از ویژگی‌های بسیار خاص نمایشگر‌های کمپانی سونی بهره می‌برد و فناوری تریلومینوس (به منظور نمایش رنگ‌های در گستره‌ای وسیعتر) و یا موتور X-reality (به منظور افزایش کیفیت تصاویر به نمایش در آمده  و افزایش شارپنس تصاویر) از جمله بهترین و مشهورترین آنها هستند. البته در نهایت اگر از نتیجه بدست آمده رضایت ندارید، می‌توان وارد بخش تنظیمات نمایشگر گوشی شده و در بخش درجه‌بندی RGB، به تغییر و ویرایش میزان غلظت رنگ‌های به نمایش در آمده تصویر بپردازید. البته نبود حالت‌های پیشفرض (همانند آنچه در رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ دیده می‌شود) از جمله دیگر معایب این بخش به حساب می‌آید.

gsmarena_001نمایشگر تبلت اکسپریا زد 4 سونی، در بخش‌ روشنایی 100 درصد نمایشگر، امتیازات تحسین برانگیزی را از خود بر جای گذاشت و توانست، نتایج بسیار خوبی را در زمینه میزان کنتراست تصویر در مقایسه با نسل پیشین، از خود به نمایش بگذارد. متاسفانه به غیر از حداکثر روشنایی نمایشگر دستگاه، در دیگر موارد کاربر هیچ گونه نقشی نداشته و دستگاه با استفاده از سنسور نور سنجی محیط موجود بر روی بدنه خود به طور خودکار به تطابق روشنایی نمایشگر با نور محیط خواهد پرداخت. حتی با خاموش کردن تنظیمات مربوط به آن نیز، این امکان برایمان بوجود نیامد و در نهایت مجبور به ترک کردن این بخش از تست نمایشگر شدیم. در واقع با کاهش درجه روشنایی نمایشگر گوشی، روشنایی بر اساس ارزیابی نور محیط کاهش خواهد یافت. البته در طی انجام تست‌های مختلف متوجه این موضوع شدیم که با حرکت دادن درجه روشنایی به سمت چپ (به منظور کاستن از روشنایی)، میزان روشنایی نمایشگر به سرعت کاهش می‌یابد.

Untitled

 

تست دوام باطری تبلت اکسپریا زد 4

همان طور که از پیش گفته شد، تبلت زد 4 سونی دارای یک باطری با ظرفیت 6,000 میل آمپر ساعتی بوده و البته این میزان نسبت به نسل پیشین، هیچ گونه تغییری را به خود ندیده است. لازم به ذکر است که تبلت اکسپریا زد2 سونی دارای دقت تصویر 1,920 × 1,200 پیکسل بوده و با این اوصاف، تبلت جدید زد4 به میزان 80 درصد بیشتر از نسل پیشین دارای پیکسل تصویر بوده و این به آن معناست که نمایشگر این تبلت هم اینک، به میزان انرژی بیشتری جهت تولید 80 درصد نور بیشتر نیازمند است. این در حالی است که با نگاهی به میزان ظرفیت باطری این تبلت، این مقدار را از نسل پیشین خود ثابت می‌بینیم. در هر حال می‌بایست، بود و دید که کمپانی سونی چه تدابیری برای این بخش اندیشیده است.

در طی تست‌های گوناگونی که بر روی باتری تبلت زد4 سونی انجام گرفت، متوجه شدیم که بهینه‌سازی‌های این کمپانی بر روی تبلت مزبور جواب داده است و در واقع باید گفت که در این بخش شاهد امتیازات بسیار خوبی از باتری این دستگاه بودیم. نسخه LTE این تبلت که قابلیت برقراری تماس مخابراتی را به همراه دارد، در زمینه اجرای تست مکالمه صوتی تحت شبکه 3G توانست امتیاز بسیار شگفت‌آور 28 ساعت و نیم را به خود اختصاص دهد. همچنین در ادامه و در طی آزمایش دوام باتری در زمینه مرورگری تحت وب، امتیاز بسیار خوب 15 ساعت برای این تبلت به ثبت رسید. در ادامه نیز به بخش پخش فیلم رفته و با شارژ کامل دستگاه، پایداری باتری در این بخش نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که در عین حال، باتری زد4 توانست امتیاز بسیار مناسب 15 ساعت را نصیب خود کند.

زمانی که این سه مقوله را با نتایج دوام باتری در زمینه حالت آماده به کار (استندبای) تبلت، ترکیب کردیم، نتیجه انتهایی بسیار حیرت‌آور بود. 105 ساعت، نتیجه‌ای بود که این باتری 6000 میلی آمپر ساعتی توانست به نفع خود به ثبت برساند. این به آن معنا خواهد بود که در صورت یکبار شارژ کامل دستگاه، کاربر می‌تواند با یک ساعت در روز کار کردن در حوزه‌های پخش فیلم، وبگردی و مکالمه 3G، تا مدت کمی بیشتر از چهار روز، به کار کردن با تبلت زد4 ادامه دهد.

battery-test

 

قابلیت‌های ارتباطی تبلت اکسپریا زد 4 

همان طور که از پیش ذکر شد، این تبلت دارای دو نسخه WIFI و LTE (به معنای WIFI + LTE) می‌باشد که در حال حاضر، این مقاله در حال بررسی نسخه LTE این تبلت 10.1 اینچی می‌باشد (البته به جز قابلیت‌های ارتباطی و موارد جزئی دیگر، تفاوت خاصی در این دو نسخه دیده نمی‌شود). پس در ادامه، به جهت نبود ویژگی‌های ارتباط مخابراتی در نسخه WIFI، از گفتن نام LTE خودداری می‌کنیم (در باقی موارد ارتباطی، این دو دارای ویژگی‌های مشترک هستند).

تبلت زد 4 سونی دارای قابلیت پشتیبانی از نسل دوم شبکه مخابراتی (2G) در حالت چهار بانده بوده و شبکه چهار بانده 3G به همراه LTE با استاندارد 12 باند را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

همچنین بخش LTE این تبلت دارای استاندارد Cat. 6 بوده که با این تفاسیر (و بر روی کاغذ)، حداکثر سرعت دانلود به 300 مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود به 150 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. علاوه بر آن، در هنگام خروج از پوشش LTE و در هنگام استفاده از اینترنت دیتای دستگاه، با استفاده از استاندارد HSDPA، حداکثر سرعت دانلود برابر 42 مگابیت بر ثانیه و در زمینه استفاده از HSUPA، حداکثر سرعت برابر 5.76 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

البته اگر نسخه WIFI تبلت زد 4 سونی را خریداری کرده‌اید و در عین حال، تمایل به استفاده از این ویژگی‌ دارید، این مورد امکان برای شما امکان پذیر خواهد بود. البته زمانی که در کنار آن، صاحب یکی از گوشی‌های اکسپریا کمپانی سونی بوده و در این حالت است که می‌تواند از طریق قابلیت Xperia Link، از اینترنت دیتای گوشی استفاده کرده و آن را از طریق بلوتوث با تبلت مزبور به اشتراک بگذارید (دلیل استفاده نکردن این ویژگی از قابلیت هات اسپات، عدم اتلاف بیشتر انرژی باطری دو دستگاه است).

از نظر قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد نیز باید گفت که این تبلت از وای‌فای دو بانده با استاندارد  a/b/g/n/ac به همراه DLNA  و وای‌فای دایرکت پشتیبانی می‌کند. بنابراین با توجه به این موضوع، امکان پخش موزیک و یا فیلم بر روی تلویزیون‌های هوشمند پشتیبانی کننده از DLNA و همچنین موزیک پلیرهای خارجی وجود خواهد داشت. علاوه بر آن، اگر برنامه خاصی از تبلت (همانند اپلیکیشن ویدئو پلیر زد4) از ویژگی Throw پشتیبانی کند، می‌توانید از طریق برنامه Smart Connect و با استفاده از DLNA، نمایشگر تبلت را بر روی دیگر دستگاه‌ها به نمایش بگذارید.

همچنین این تبلت دارای نسخه 4.1 بلوتوث بوده و از این نظر در بسیاری از موارد، اعمال ارتباطی را راحتتر کرده است. همچنین این سرویس دارای استاندارد‌های دیگری نیز بوده و پشتیبانی از A2DP به منظور پخش بیسیم صدا بر روی دیگر دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس، از جمله دیگر مزایای این بخش به حساب می‌آید. علاوه بر آن، این بخش از تبلت دارای قابلیت +ANT نیز بوده و بهتر است بدانید که با استفاده از این ویژگی‌ می‌توانید با دیگر لوازم و گجت‌های خود همانند گجت‌های ورزشی و تندرستی، ساعت‌های هوشمند، شمارنده و مانیتورینگ قلب، سرعت سنج، گام شمار و دیگر موارد این چنینی، ارتباطی بهینه شده و با مصرف انرژی بسیار کم برقرار کنید.

این تبلت دارای سرویس NFC نیز هست اما متاسفانه به طور پیشفرض، هیچ برنامه‌ای به منظور استفاده از این سرویس بر روی رابط کاربری دستگاه قرار نگرفته است. مسلما جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته و کاربر می‌تواند با رجوع به اپلیکیشن Play Store گوگل، برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود کند. همچنین امکانات مکان‌یابی نیز در این تبلت موجود بوده و در واقع این دستگاه از جی‌پی‌اس به همراه  A-GPS و گلوناس پشتیبانی می‌کند.

تبلت زد 4 بر روی بدنه خود دارای یک پورت استاندارد microUSB بوده که کاربر می‌تواند از این طریق، دستگاه را شارژ کرده و یا آن را به کامپیوتر شخصی خود متصل نماید. همچنین این بخش دارای ویژگی OTG نیز بوده و کاربر می‌تواند به آسانی، حافظه‌های فلش و یا دیگر لوازم جانبی خود  همانند موس و کیبورد را به آن متصل کند. علاوه بر آن، این تبلت از ویژگی‌های MHL و HDMI نیز پشتیبانی می‌کند.

اگر در عین حال، شما صاحب کنسول پلی استیشن 4 نیز هستید، می‌توانید از برنامه اختصاصی PlayStation موجود بر روی رابط کاربری تبلت استفاده کرده و با دوستان خود چت کنید، هشدار و اعلان‌های مربوطه را دریافت کنید، بازی‌هایی را از طریق تبلت برای کنسول خود دانلود کنید و در نهایت برای بازی‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، از نمایشگر خود به عنوان صفحه نمایش دوم استفاده کنید.

همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد،تبلت زد 4 سونی به طور پیشفرض دارای برنامه اپلیکیشن Smart Connect این کمپانی است. در حقیقت با استفاده از این برنامه کاربردی می‌توانید بر روی بخش‌های گوناگون دستگاه خود نظارت داشته و به منظور اجرای یک وظیفه در زمان اتصال و قطع اتصال یک وسیله جانبی به دستگاه، برنامه مزبور را تنظیم کنید. برای مثال هنگامی که به یکی از لوازم جانبی خود متصل می‌شوید، می‌توانید دستور دهید که بلافاصله بعد از اتصال، چه عملی انجام شود، این وظایف در سطح باز شدن یک برنامه خاص و یا تنظیم یک هشدار بوده و در هنگام اتصال شارژر دستگاه یا هدفون و حتی در بازه زمانی خاصی (برای مثال بیصدا کردن دستگاه در هنگام خواب و یا در شب) قابل اجرا خواهد بود. عدم پشتیبانی این برنامه از تگ‌های NFC از جمله معایب بزرگ این اپلیکیشن به حساب می‌آید.

رابط کاربری تبلت اکسپریا زد 4

همچنان که از پیش ذکر شد، تبلت زد 4 سونی به طور پیشفرض از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برد و تا این زمان که این مقاله نوشته می‌شود، این تبلت جزء محدود دستگاه‌های هوشمند کمپانی سونی است که به این شکل از بسته بندی خود خارج می‌شود. البته با مشاهده فضای نرم افزاری این تبلت، خواهید دید که رابط کاربری انحصاری سونی نیز در آن اثر داشته است، اما چیزی که بیشتر از همه حس می‌شود، نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید است.

در بخش لاک اسکرین و یا همان قفل صفحه تبلت زد 4، شاهد قرار گیری یک ویجت ساعت با نمای دیجیتال هستیم که دارای دو حالت دیجیتال و یک حال آنالوگ به طور پیشفرض است. همچنین آیکون‌های میانبری به منظور ورود به برنامه‌های دوربین و شماره‌گیری نیز در این فضا دیده می‌شود. همچنین با توجه به ویژگی نمایش اعلانات در فضای قفل صفحه دستگاه که در نسخه لالی‌پاپ اندروید دیده می‌شود، این بخش از تبلت صاحب ظاهر زیباتری شده است. بیدار کردن تبلت (روشن کردن صفحه نمایش) به دلیل بزرگ بودن بدنه دستگاه، هم اکنون به کاری آسان تبدیل گشته است و کاربر می‌تواند با دو بار لمس متولی صفحه نمایش، آن را فعال کند. اما متاسفانه راه حلی در طرف مقابل آن به منظور خاموش کردن صفحه نمایش تبلت وجود نداشته و کاربر حتما می‌بایست به سمت کلید پاور تبلت حرکت کرده و آن را بفشارد.

در بخش هوم اسکرین و یا همان صفحه اصلی تبلت، شاهد ویجت‌ها و میانبر‎های مشابه بخش لاک اسکرین این دستگاه هستیم. اما بر خلاف تبلت زد2، هم اینک این تبلت دارای یک داک می‌باشد و البته بر خلاف تبلت زد3 کامپکت این شرکت، این داک در هنگام تغییر حالت تبلت از پرتره به لند اسکیپ (از حالت عمودی به افقی)، به بخش پایینی صفحه نمایش منتقل می‌شود.

همان طور که مشاهده می‌کنید، در رابط کاربری انحصاری سونی شاهد قرار گیری بخشی به نام Themes هستیم که به انتخاب و تغییر تم‌های تبلت می‌پردازد. با تغییر یک تِم، تصویر پس زمینه تبلت و بعضی از مولفه‌های رنگی رابط کاربری تغیر خواهند کرد. با ورود به این برنامه شاهد حضور تم‌های بسیار زیادی هستید که به طور پیشفرض بر روی حافظه دستگاه قرار گرفته‌اند. اگر از این پوسته‌ها و طراحی آنها خوشتان نیامد، امکان دانلود تم‌های دیگری به شکل‌های رایگان و یا غیر رایگان وجود خواهد داشت.

مسلما طراحی صفحه اعلانات نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید و تصویر نیمه شفاف پشت آن، یکی از زیباترین بخش‌های این نگارش از بخش نرم افزاری تبلت زد4 به حساب می‌آید. در این بخش شاهد قرار گیری تنظیمات فوری (تاگل‌ها) و همچنین درجه‌بندی روشنایی نمایشگر تبلت هستیم. متاسفانه هیچ گونه بخش خاصی به منظور فعال و یا غیر فعالسازی حالت روشنایی خودکار نمایشگر تبلت و نورسنجی آن وجود ندارد. صفحه اعلانات در بخش میانی نمایشگر تبلت ظاهر می‌شود و با کشیدن دو انگشت خود از بالای صفحه نمایش به سمت پایین، به طور مستقیم به بخش تنظیمات فوری و تاگل‌ها وارد می‌شوید. همچنین با انجام این عمل توسط یک انگشت خود، صفحه اعلانات به نمایش در خواهد آمد.

در بخش تنظیمات فوری دستگاه، می‌توانید تاگل‌ها را ترتیب‌بندی کرده و به مخفی سازی و یا اضافه کردن موارد جدید اقدام کنید. البته تاگل‌های وای‌فای و بلوتوث همیشه نمایان خواهد بود. همان طور که احتمال می‌دانید، با اشاره بر روی یکی از آیکون‌های تاگل، محتوای آن بر روی حالت‌های روشن و خاموش جابه‌جا خواهد شد. علاوه بر آن با لمس متن نوشته شده در زیر هر آیکون تاگل، به بخش تنظیمات کلی مربوط به آن قسمت هدایت خواهید شد.

در بخش کشوی برنامه‌ها نیز شاهد قرار گیری اپلیکیشن‌های مختلف تبلت در صفحات متعدد هستیم. امکان تنظیم آرایش و ترتیب‌بندی برنامه‌های بر اساس حروف الفبا، بیشترین استفاده و یا در حالت دستی امکان پذیر خواهد بود. همچنین با سُر دادن انگشت خود از بخش انتهایی سمت چپ نمایشگر به بخش میانی، شاهد نمایش منویی خواهید بود که پیشتر در دیگر دستگاه‌های کمپانی‌های دیگر دیده نشده بود و هم اکنون توسط سونی و در رابط کاربری انحصاری آن قابل مشاهده خواهد بود. در این پنل، تنظیماتی به منظور آرایش کشوی برنامه‌ها، فیلدی مخصوص به جهت جستجو در میان برنامه‌ها و همچنین، آیکونی به منظور حذف اپلیکیشن‌های مورد نظر وجود دارد.  همچنین از طریق این منو می‌توانید به اپلیکیشن پلی استور گوگل دسترسی داشته باشید.

خوشبختانه در بخش جابه‌جایی میان برنامه‌ها، شاهد قرار گیری و استفاده از طراحی بسیار زیبای کارتی-چرخشی نسخه لالی‌پاپ اندرویدی و دکمه‌ای با نام Close all به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا به طور خودکار، هستیم. البته در بخش زیرین این قسمت شاهد نواری هستیم که در صورت تمایل، می‌توانید از این طریق، لیست برنا‌مه‌های به اصطلاح Small Apps سونی را به نمایش بگذارد. ویژگی منحصر به فرد این دسته از برنامه‌ها به این نحو است که می‌توانید آنها را در فضای رابط کاربری تبلت و یا در حین کار کردن با دیگر برنامه‌ها به طور پنجره‌ای کوچک و شناور، باز کرده و با آنها کار کنید. همانطور که می‌بینید، تعداد این برنامه‌ها محدود بوده و بیشتر شامل اپلیکیشن‌های ضروری می‌شود.

تعداد 10 برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل، Google Keep (به منظور ذخیره کردن افکار و تفکرات کاربر)، موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند.

همچنین امکان دانلود و استفاده از برنامه‌های به اصطلاح Small Apps نیز وجود داشته و با رجوع به اپلیکیشن پلی استور گوگل می‌توانید تعدادی از برنامه قرار داده شده در بخش مجزایی  از این فروشگاه (در قسمت فوقانی صفحه ابتدایی برنامه پلی استور) را دانلود کرده و یا از ویجت‌های موجود در تبلت خود استفاده کنید. تنها کافیست بر روی دکمه + موجود در کناره بالایی و سمت راست نمایشگر اشاره کرده و ویجت مورد نظر خود را به این لیست وارد کنید. البته یک برنامه خاص را فقط یکبار می‌توانید باز کنید (مثلا تنها می‌توان یک پنجره از مرورگر کروم را بدون در نظر گرفتن زبانه‌های آن، باز کرد)، اما در عین حال به طور همزمان می‌توانید چندین برنامه از این لیست را در کنار یکدیگر اجرا کنید.

مسلما اپلیکیشن‌های Small apps، ویژ‌گی‌ها و ابزارهای بسیار خوب و کاربردی را در مقابل کاربر خود قرار خواهند داد، اما این موضوع وقتی جالبتر می‌شود که از یک تبلت با نمایشگر 10.1 اینچی مجهز به سخت افزار بسیار قدرتمند استفاده می‎کنید. در حقیقت تبلت زد4 سونی دارای قدرت سخت افزاری بسیار مناسبی جهت عملیات مالتی تسکینگ و چند وظیفگی بوده و کاربر می‌تواند از قابلیت نرم افزاری، کمال بهره را ببرد. در نهایت می‌توان گفت که با خریداری داک کیبورد BKB50 تبلت زد 4 سونی، می‌توانید شرایط بسیار مناسبی جهت کار کردن با این ویژگی‌های نرم افزاری برای خود فراهم کنید.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی دقیق صفحه نمایش تبلت 10.1 اینچی اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. متوجه شدیم که نمایشگر این تبلت دارای دقت بسیار بالایی نسبت به نسل پیشین خود یعنی تبلت زد2 سونی بوده و هم اینک شاهد وضوح تصویر بسیار بالای آن هستیم. چگالی تصویر در این نمایشگر به میزان 299 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که با توجه به فاصله گرفتن بیشتر نمایشگر تبلت از چشم انسان نسبت به گوشی‌های هوشمند، این دقت تصویر بسیار عالی به نظر می‌رسد و اگر قصد اشکال گرفتن به آن را نداشته باشیم، تک پیکسل‌های آن به آسانی قابل مشاهده نمی‌باشد. در ادامه متوجه شدیم که این تبلت با وجود داشتن لایه حفاظتی در برابر جذب اثر انگشت، عملکرد خوبی را از خود به نمایش نمی‌گذارد. همچنین در این حیطه، نمایشگر 10.1 اینچی این دستگاه فاقد هر گونه لایه حفاظتی از نوع گوریلا گلس بوده و بجای آن از نوعی شیشه حرارت دیده استفاده می‌کند. فقدان وجود حالت دستکش به منظور کار کردن با نمایشگر تبلت از جمله معایب این بخش به حساب می‌آید. در ادامه به فناوری‌های کمپانی سونی که در نمایشگر این تبلت به کار رفته است اشاره شد و گفته شد که در بخش نرم افزاری، بخشی به شکل درجه‌بندی RGB به منظور بالانس و تعادل دستی رنگ‌های نمایشگر تبلت موجود می‌باشد. در طی تست‌های انجام شده نیز مشخص شد که نمایشگر این تبلت بسیار باکیفیت بوده و میزان روشنایی بسیار بالایی را از خود ارائه می‌دهد. همچنین میزان کنتراست به نمایش در آمده نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارد. تنها اشکال بزرگ در این قسمت مربوط به نبود هیچ گونه حالتی به منظور فعال و یا غیر فعال کردن حالت روشنایی خودکار نمایشگر تبلت است. در واقع گوشی به طور خود و با استفاده از حسگر نور سنجی محیط موجود بر روی بدنه خود، به تنظیم روشنایی نمایشگر تبلت اقدام می‌کند. 

در ادامه وارد بخش تست و ارزیابی دوام باتری 6000 میلی آمپر ساعتی تبلت زد4 سونی شدیم. در این بخش بیشترین نگرانی ما در مورد ثابت ماندن میزان ظرفیت باتری این تبلت با وجود افزایش 80 درصدی تعداد پیکسل‌های نمایشگر آن بود. اما در ادامه کار و با اجرای تست‌های گوناگون بر روی این بخش از تبلت متوجه شدیم که باتری این گوشی بسیار با دوام و پایدار است. باتری این تبلت توانست با یکبار شارژ کامل، امتیاز 105 ساعت دوام را در زمینه کار کردن روزانه یک ساعت با 3 مولفه‌های تست شده، از خود نشان دهد. همچنین امتیاز 28 ساعت و نیم در حیطه مکالمه صوتی تحت شبکه 3G از نتایج بسیار جالب و چشمگیر این بخش به حساب آمد. 

در بخش بعدی در قسمت بررسی قابلیت‌های ارتباطی این تبلت، شاهد بودیم که کمپانی سونی از ویژگی‌های بسیار زیاد و در عین حال باکیفیتی در این بخش استفاده کرده است و هم اکنون تبلت 10.1 اینچی زد4 سونی همانند یک گوشی هوشمند رده بالا، دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های ارتباطی بسیار زیادی است. استفاده از ویژگی Xperia Link به منظور به اشتراک گذاری اینترنت دیتا یک گوشی هوشمند سری اکسپریا سونی با نسخه WIFI تبلت زد4 از طریق بلوتوث، از جمله مزایای ارتباطی این تبلت به حساب می‌آید. همچنین با استفاده از ویژگی Throw نیز، کاربر می‌تواند موزیک و یا فیلم‌های خود را بر روی دیگر دستگاه‌های هوشمند پشتیبانی کننده از DLNA به نمایش بگذارد. همچنین پورت میکرو یو‌اس‌بی این تبلت نیز از ویژگی OTG پشتیبانی کرده و کاربر می‌تواند به سادگی هر چه تمام‌تر، حافظه فلش و یا دیگر لوازم جانبی خود را به تبلت متصل نماید. اتصال به کنسول پلی استیشن 4 از طریق برنامه اختصاصی PlayStation موجود در تبلت، از جمله دیگر ویژگی‌های جالب این دستگاه به حساب می‌آید. در نهایت این گوشی دارای برنامه Smart Connect است که توسط آن کاربر می‌تواند با اتصال لوازم جانبی و یا هر کابل دیگری به تبلت، یک وظیفه خاص را برای دستگاه تعریف کند.

در نهایت وارد بخش ارزیابی رابط کاربری تبلت اکسپریا زد 4 سونی شدیم. در این بخش به وضوح دیده شد که با وجود رابط کاربری انحصاری سونی، طراحی زیبای نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید بیشتر در معرض دید بود. این رابط کاربری همانند بخش نرم افزاری گوشی‌های هوشمند این کمپانی دارای بخش‌های استانداردی بوده و در کنار آن از ویژگی‌های بسیار جذاب و خاصی بهره می‌برد. امکاناتی و ابزاری همچون، Themes، بهره‌گیری از طراحی کارتی -چرخشی لالی‌پاپ، برنامه‌های Small Apps سونی و بسیار از این نوع موارد از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردی این تبلت به حساب می‌آیند. همچنین این رابط کاربری با داشتن لیستی از برنامه‌ها با نام Small Apps، می‌تواند برنامه‌های زیادی را که در لیست این بخش موجود است را اجرا کرده و آنها را در حالت پنجره شناور و همراه با دیگر برنامه‌ها به نمایش بگذارد. البته جالب است بدانید که قدرت سخت افزاری این تبلت نیز بسیار زیاد بوده و به دلیل داشتن نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی، مسلما انجام عملیات مالتی تسکینگ بسیار لذت‌بخش خواهد بود. 

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی تبلت اکسپریا زد 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری تبلت اکسپریا زد4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال