از بین بردن قارچ ایمپلنت های تیتانیومی با استفاده از جریان الکتریسیته

تیتانیوم ماده ای است محکم، روشن و مقاوم در برابر خوردگی است که در ساخت ایمپلنت ها مورد استفاده قرار می گیرد اما سطح آن مناسب برای رشد باکتری های های خطرناک می باشد. در نتیجه ی تجمع باکتری ها در سطح این فلز، عفونت های متعددی بوجود می آید که تنها راه حل برداشت […]

تیتانیوم ماده ای است محکم، روشن و مقاوم در برابر خوردگی است که در ساخت ایمپلنت ها مورد استفاده قرار می گیرد اما سطح آن مناسب برای رشد باکتری های های خطرناک می باشد. در نتیجه ی تجمع باکتری ها در سطح این فلز، عفونت های متعددی بوجود می آید که تنها راه حل برداشت و تعویض ایمپلنت می باشد. اما پژوهشگران برای حل این مشکل تیتانیوم دارای جریان الکتریسیته را طراحی کرده اند که توانایی از بین بردن باکتری ها را دارد.

به گزارش سرویس اطلاع رسانی اختراعات جدید تک نیوز به نقل از دانشگاه pitt امریکا، در همین راستا دکتر Tagbo Niepa از دانشکده مهندسی دانشگاه پیتسبرگ در پنسیلوانیا یک سری آزمایشات انجام داد که در آن از الکترود تیتانیوم برای اعمال بار الکتریکی ضعیف بر روی قارچ “کاندیدا آلبیکانس” که عموما عامل ایجاد قارچ های عفونی بر روی ایمپلنت می باشد، استفاده کرد.

پس از انجام این آزمایش‌ها، دکتر نیپا دریافت که با اعمال این بار الکتریکی بر روی این قارچ، غشای خارجی آن آسیب می بیند و ازین پس داروی ضد قارچ “فلوکونازول” بر روی آن اثر می گذارد و آن را از بین می برد در حالیکه به بافت بیولوژیکی بدن هیچ آسیبی وارد نمی شود.

در حال حاضر محققان امیدوارند تا با اعمال مقدار کمی جریان الکتریسیته بر روی ایمپلنت های موجود در دهان بیماران بتوانند با دوز کمی از داروی مورد نظر که در گذشته قارچ ها نسبت به آن مقاومت نشان داده اند، قارچ های عفونی را از بین ببرند. اما سوال این است که چگونه جریان مورد نظر را در دهان فرد بیمار به ایمپلنت برسانیم؟

در جواب این سوال دکتر نیپا می گوید: “راه های متععدی برای کاشت این ایمپلنت ها وجود دارد مانند طراحی یک سوزن برای ایجاد و اتصال “ECT (درمان با ضربهٔ الکتریکی تشنج‌آور)”. ما کاربرد های دیگری نیز در همین رابطه داریم که نیاز به عمل جراحی را کاهش می دهد. هدف بعدی ما طراحی قطعات پزشکی غیر تهاجمی برا استفاده در بدن جهت کاهش عفونت می باشد.”

جهت دنبال کردن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کتید.