بررسی تخصصی کارت گرافیک ASUS GTX 960 Strix (بخش سوم – نتیجه گیری نهایی) – اختصاصی وب سایت تکنولوژی نیوز

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از […]

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از یکی از برند های محبوب کشورمان بررسی نماییم.

بررسی ما در سه بخش اصلی انجام خواهد شد که بدون شک بخش اول، طولانی ترین قسمت خواهد بود. در بخش اول به معرفی کامل این کارت خواهیم پرداخت و سعی می کنیم به اندازه ی کافی، تصاویر مختلفی را از این کارت در اختیارتان قرار دهیم که نیازی به جستجو در میان وب سایت ها نباشد!بخش دوم، مربوط به عملکرد این کارت در تست های مختلف و بازی ها می باشد و بخش سوم نیز، بخش نتیجه گیری نهایی خواهد بود.

اگر علاقه مند به مطالعه ی بخش اول و بخش دوم باشید، بخش اول را از این صفحه و بخش دوم را از این صفحه مطالعه کنید.

بدون شک وب سایت تکنولوژی نیوز، پیشگام ترین وب سایت ایرانی در بررسی و معرفی کامل این کارت گرافیک بوده است!! پس با ما همراه باشید!

پیشتر، به معرفی کامل این کارت در بخش اول و تست و بررسی آن در بخش دوم پرداختیم. حال قصد داریم تا نتیجه گیری های نهایی را بگیریم. البته باید ابتدا، کمی در مورد برخی از مسائل دیگر، این کارت را زیر ذره بین ببریم! ابتدا قصد داریم کمی در مورد مصرف برق این کارت و میزان سر و صدای فن آن صحبت کنیم و بعد، به موضوعاتی اشاره خواهیم کرد که می تواند شما شما را غافلگیر کند!

مصرف برق

همچون کارت های دیگری معماری Maxwell، کارت گرافیک GTX 960 نیز از مصرف برق بسیار پایینی برخوردار است، به گونه ای که میزان برق مصرفی آن به نسبت کارت های شرکت AMD نیز بسیار پایین تر می باشد.


ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Power Consumption

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Power Consumption 2

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Power Consumption 3

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Power Consumption 4

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Power Consumption 5

همانطور که مشاهده می کنید، در کار های غیر از بازی و زمانی که کارت در حالت بیکار یا Idle به سر می برد، مصرف برق آن در حدود 10 وات می باشد. حتی زمانی که کاربر اقدام به اجرای بازی ها کند نیز میزان مصرف آن به 110 تا 120 وات می رسد که این میزان بسیار مناسب می باشد. در تست سنگین Furmark نیز، زمانی که میزان Load کارت گرافیک بر روی 99 درصد قرار می گیرد، میزان برق مصرفی آن تنها 140 وات خواهد بود که میزان بسیار خوبی برای چنین قدرت بالایی می باشد.

صدای فن

در تست صدای فن، نتایج به دست آمده فوق العاده هستند! همانطور که پیشتر گفته بودیم، ایسوس از نوعی فن آوری جدید در کارت خود استفاده کرده است که در آن، فن ها در حالتی که کارت هیچ فعالیتی نداشته باشد، غیرفعال هستند و حرکتی ندارند. به همین دلیل، زمانی که ما کارت ASUS GTX 960 STRIX OC را تست کردیم، در حالت بیکاری سیستم، هیچ صدایی از فن ها نمی آمد و دمای کارت نیز بسیار پایین بود!

در حالتی که کارت را زیر تست بردیم نیز نتیجه ی فوق العاده ی دیگری را مشاهده کردیم و آن، تولید صدای 27dbA بود که فوق العاده پایین می باشد. در واقع می توان کارت ASUS GTX 960 STRIX OC را یکی از بی سر و صدا ترین کارت ها در میان کارت های ساخته شده دانست!

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Fan Noise idle ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Fan Noise load

اورکلاک!

حال قصد داریم وارد اصلی ترین بخشی که تمامی افرادی که این مطلب را می خوانند، منتظر آن هستند، شده و به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنیم. نتایجی که از اورکلاک این کارت را به دست آوردیم، همه و همه در ولتاژ و بایوس پیش فرض خود کارت گرافیک انجام شدند تا واقعی ترین نتایج ممکن لحاظ شوند و این موضوع برای علاقه مندان، از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.

کلاک هسته ی کارت گرافیک GTX 960، برابر 1127 مگاهرتز می باشد که در کارت ASUS GTX 960 STRIX OC ، به 1253 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. سرعت حافظه نیز برابر با 1753 مگاهرتز بوده که در این کارت، به 1800 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. البته این اعداد به صورت کارخانه ای بوده و بیشتر نیز می توانند افزایش پیدا کنند.

در تستی که ما انجام دادیم، توانستیم کلاک هسته ی کارت ASUS GTX 960 STRIX را از 1253 مگاهرتز به 1380 مگاهرتز (حدود 10 درصد اورکلاک) و سرعت حافظه را نیز از 1800 به 2025 مگاهرتز (حدود 13 درصد اورکلاک) افزایش دهیم! در واقع کارت گرافیک GTX 960 قدرت بسیار بالایی دارد که هم به صورت کارخانه ای اورکلاک شده است و هم ما آن را اورکلاک کرده ایم و در واقع، میزانی که در شرایط پایه می شود این کارت را اورکلاک کرد، افزایش کلاک هسته از 1127 مگاهرتز به 1380 و افزایش سرعت حافظه از 1753 به 2025 مگاهرتز می باشد.

ASUS GTX  960 STRIX OC 2 GB Overclocking

در بررسی ای که انجام دادیم، متوجه شدیم که کارت GTX 960 از پتانسیل بسیار بالایی برای اورکلاک شدن برخوردار می باشد، اما تقریبا مدل های دیگری که از این کارت تولید شده است، پتانسیل یکسانی با کارت ASUS Strix دارند.

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Overclocking 1

البته در تصویری که قرار داده شده است، صرفا قصد داشتیم تا نشان دهیم که کارت های دیگر تا چه اندازه ای اورکلاک می شوند و باید این نکته را در نظر داشت که هر کارت به صورت خاصی اورکلاک خواهد شد.

حال بهتر است یک تست را نیز از این کارت بگیریم، از کارت ASUS GTX 960 Strix OC که توسط خودمان تا فرکانس های 1380/2025 مگاهرتز اورکلاک شده است. این تست در بازی Battlefield 3 با وضوح تصویر فول اچ دی و آخرین جزئیات ممکن انجام شد.

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Overclocking 2

همانطور که در تست مشاهده می کنید، قدرت این کارت گرافیک زمانی که ما آن را اورکلاک کردیم، افزایش بسیاری داشته است. این میزان برابر با 11.3 درصد بوده است و میزان فریم دهی را از 76.8 به 85.5 افزایش داده است!

دمای کارت

 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB Temperatures

 همچنین اورکلاک کردن کارت ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB توسط ما، دمای آن را در حالت Load چندان افزایش نمی دهد. دمای مجازی که به عنوان یک حداکثر برای تمامی کارت های گرافیک در نظر گرفته می شود، 80 درجه می باشد و واقعا 60 درجه با 62 درجه تفاوتی ندارد!

حال بهتر است نگاهی اجمالی به این کارت شرکت های دیگری بی اندازیم.

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB gpu temperature comparison

در واقع این کارت، بسیار خنک می باشد و ایسوس توانسته است در راین رابطه از رقیب خود یعنی MSI پیشی بگیرد. البته این دماهای کم شاید چندان اهمیتی نداشته باشند اما وجود دارند…

و اما نتیجه گیری نهایی : آیا کارت GTX 960 مناسب گیم خواهد بود؟!

کارت گرافیک GTX 960، قدرت بالای معماری Maxwell را به رخ همگان کشیده و خود را به انتخابی مناسب برای بسیاری از خریداران تبدیل کرده است! این کارت قیمت پایینی دارد و می تواند کاملا مناسب افرادی باشد که نمی خواهند برای دنیای گیم چندان دست به جیب شوند. اما نکاتی در رابطه با این کارت وجود دارد که یکی از آنها، افزایش نه چندان زیاد قدرت نسبت به نسل قبلی می باشد. این کارت تنها در حدود 9 درصد از کارت GTX 760 قوی تر عمل می کند و از کارت GTX 660 (احتمالا کسانی که این کارت را دارند، به دنبال خرید GTX 960 خواهند بود) نیز حدود 27 درصد قوی تر عمل می کند. همچنین قدرت کارت گرافیک GTX 960، حدود 14 درصد بیشتر از مدل Ti کارت GTX 660 می باشد. با این وجود، همچنان کارت هایی همچون R9 280X شرکت AMD هستند که با قیمتی برابر، حدودا 15 درصد از این کارت قوی تر عمل می کنند!

بحث قدرت را پیش کشیدیم، باید بگوییم که کارت GTX 970 با معماری فوق العاده ای که دارد، حدود 58 درصد قوی تر از کارت کرافیک GTX 960 می باشد و این، به این معناست که به احتمال بسیار زیاد، در آینده ی نه چندان دور شاهد عرضه ی کارت GTX 960 Ti خواهیم بود؛ چرا که باید این فاصله و این اختلاف قدرت میان کارت ها پر شود.

اما کارت ASUS GTX 960 STRIX OC نسبت به مدل مرجع، تنها در حدود 5 درصد قوی می باشد و قیمت آن نیز 210 دلار است، یعنی 10 دلار گران تر نسبت به مدل مرجع. ولی نباید تنها به این قضیه نگاه کرد، این کارت از سیستم خنک کنندگی و البته طراحی فوق العاده ای نیز بهره می برد که شاید بتواند کاربران را به خرید، مجاب نماید.

البته نباید اینگونه تصور کنید که کارت گرافیک GTX 960 یک شکست به حساب می آید و یا آنطور که باید ظاهر نشده است، بلکه تراشه ی GM206 به کار گرفته شده در این کارت، مصرف برق را به طرز چشمگیری کاهش داده است و این میزان، حدود 25 درصد نسبت به کارت GTX760 می باشد. البته این موضوع تنها به مصرف برق پایین تر ختم نمی شود و دمای تولید شده نیز به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

فن ها و به صورت کلی، سیستم خنک کنندگی کارت گرافیک ASUS GTX 960 STRIX OC نیز به قدری خوب عمل می کند که تقریبا هیچ صدایی را از خود تولید نمی کند. و در حالت بیکاری، سرعت فن این کارت به صفر می رسد و هیچ صدایی از آن خارج نمی شود! اما صدای تولید شده نیز فوق العاده جالب بود برای ما. میزان صدایی که این کارت در حالت Load کامل تولید می کند، 27dbA می باشد، و این بدان معنی است که اگر این کارت را در کیسی نزدیک به خود قرار دهید، باز هم نمی توانید صدای فن آن را بشنوید! حتی این موضوع به هنگام اورکلاک کردن نیز وجود نخواهد داشت! در مورد اورکلاک نیز، اگر به دنبال اورکلاک کردن این کارت و یا کارت گرافیک خود هستید و روش آن را نمی دانید، نیازی به جستجو ندارید! بلکه از پست “آموزش قدم به قدم اورکلاک کارت گرافیک (افزایش قدرت کارت گرافیک)“، می توانید این کار را یاد بگیرید!

کارت گرافیک ASUS GTX 960 STRIX OC با طراحی فوق العاده ای که دارد، نه تنها در سیستم خنک کنندگی بسیار خوب عمل می کند، بلکه نام سری Strix را به خوبی زنده نگه داشته است. همانطور که پیشتر گفته ایم، بخش پشتی این کارت گرافیک از یک لایه ی مشکی رنگ به جهت بهتر منتقل شدن گرما استفاده می کند و علاوه بر آن، می تواند از بورد اصلی به هنگام ضربه دیدن، محافظت نماید.

در بحث قیمت، انویدیا 200 دلار را برای این کارت در نظر گرفته است که این میزان، با توجه به قدرتی که این کارت دارد معقول است اما در رابطه با موضوع قیمت/عملکرد، این موضوع به خوبی توسط انویدیا رعایت نشده است. شرکت AMD در این بازه ی قیمت، کارت هایی همچون R9 280، R9 280X و R9 285 را دارد که از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند و از سوی دیگر، قیمتی تقریبا هم تراز با کارت GTX 960 دارند. در حال حاضر، پادشاه کارت هایی که بر اساس Price/Performance عرضه شده اند، کارت R9 290 می باشد که هم اکنون قیمت آن، 270 دلار می باشد! البته نباید مزایای کارت گرافیک GTX 960 را فراموش کنیم. یکی از نکاتی که به خوبی در این کارت وجود دارد، مصرف برق بسیار پایین آن می باشد که سبب شده است این کارت، به کارتی خنک و در عین حال بسیار کم مصرف، تبدیل شود.

کارت گرافیک GTX 960، کارتی خوش ساخت با مصرف برق بسیار پایین و قدرت اورکلاک فوق العاده بالا می باشد که می تواند انتخابی مناسب برای افراد باشد که قصد دارند بازی های روز را در رزولوشن 1080×1920 انجام دهند، اما نباید فراموش کنید که این کارت قدرتمند، ممکن است در برخی از بازی هایی که در حاضر میبینید و عرضه شده اند، کمی پایین تر از انتظار شما عمل کند و شاید مجبور باشید در برخی از این بازی ها، گزینه هایی همچون Anti-Aliasing را غیر فعال نمایید!

اما موضوعی که شاید حتی وب سایت های تخصصی سخت افزار نیز به آن توجه نکرده اند، این است که این کارت گرافیک، 2 گیگابایت حافظه ی GDDR5 دارد. اما آیا این میزان برای بازی های امروزی مناسب است؟ بگذارید برای شما مثالی بزنم. عنوان Watch Dogs را به یاد دارید؟ در این بازی، برای بالا بردن گرافیک بازی نیاز به کارت گرافیکی قدرتمند با حجم حافظه ی بالا دارید. اگر بخواهید گزینه ی Texture Details را بر روی Ultra قرار دهید، باید کارت گرافیک شما، 3 گیگابایت حافظه داشته باشد. برای قرار دادن این گزینه روی High، به 2 گیگابایت حافظه و برای Medium، به یک گیگابایت حافظه نیاز خواهید داشت. بازی های روز و آینده نیز نیاز به حجم گرافیک بیشتری دارند و اگر بخواهید در این مورد، از کارت و سیستم خود مایه ی بیشتری بگذارید، با افت فریم و ضعف عملکرد جدی سیستم خود رو به رو خواهید شد!

بگذارید مقاله ی خود را با یک مشاوره به پایان برسانیم…

اگر به دنبال خرید این کارت گرافیک هستید، باید کمی صبر کنید. این موضوع حقیقت دارد و 2 گیگابایت حافظه ی گرافیک، نمی تواند انتخاب خوبی باشد، چرا که بازی های زیادی هستند که در آینده، به میزان حافظه ی کارت شما اهمیت می دهند. اما اگر از افرادی هستید که تمایل زیادی به خرید این کارت دارید، می توانید یکی از این پیشنهاد ها را مد نظر داشته باشید.

بهتز است صبر کنید تا کارت GTX 960 Ti معرفی شود. بدون شک این کارت از حافظه ی گرافیکی بالاتری برخوردار خواهد بود، شاید 3 گیگابایتی و شایعاتی که پیشتر منتشر شده اند، نشان می دهند که مموری کنترلر این کارت، از نوع 256 بیتی می باشد…

اما اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، می توانید به سراغ نسخه های حجیم تر این کارت که بدون شک در آینده معرفی می شوند، بروید و یکی از آنها را خریداری کنید. در نهایت، اگر قصد دارید تا برند انویدیا را کنار بگذارید، می توانید کارت R9 280X را نیز مد نظر داشته باشید، کارتی که 3 گیگابایت حافظه ی GDDR5 داشته و از GTX 960 نیز قوی تر می باشد، حتی از نسخه ی اورکلاک شده ی آن!

امیدوارم این بررسی مورد توجه شما قرار گرفته باشد. همانطور که گفته شد، بررسی کارت گرافیک GTX 960 برای اولین بار میان وب سایت های ایرانی و از سوی سایت تکنولوژی نیوز انجام گرفته است! بدون شک این حرکت وب سایت تکنولوژی نیوز می تواند سایت های دیگر را به معرفی برند دیگری از این کارت، تشویق نماید.

در نهایت، خوشحال می شویم از نظرات ارزشمند شما پیرامون این بررسی با خبر شویم. به زودی شاهد ارائه ی راهنمای خرید انواع قطعات کامپیوتر نیز خواهید بود، پس با ما همراه باشید …

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال