ترکیبات جدید شیمیایی (+)-SJ733، قادر خواهند بود تا با انگل مالاریا مقابله کنند!

مالاریا یکی از کشنده ترین انگل هایی است که سالانه جان بیش از نیم میلیون انسان را در سراسر این کره ی خاکی می گیرد. اما به تازگی دانشمندان، در مرکز بیمارستان و مرکز تحقیق St Jude Children’s ماده ی شیمیایی جدیدی را کشف کرده اند که به وسیله ی آن، سیستم ایمنی بدن با سلول های […]

مالاریا یکی از کشنده ترین انگل هایی است که سالانه جان بیش از نیم میلیون انسان را در سراسر این کره ی خاکی می گیرد. اما به تازگی دانشمندان، در مرکز بیمارستان و مرکز تحقیق St Jude Children’s ماده ی شیمیایی جدیدی را کشف کرده اند که به وسیله ی آن، سیستم ایمنی بدن با سلول های آلوده به انگل مالاریا همانگونه رفتار خواهد کرد که با سلول های قرمز و مرده ی خون برخورد می کند و  آن را همانند انگل از بین می برد به گونه ای که ظرف مدت 48 ساعت دیگر در بدن موشها قابل شناسایی نمی باشد!

این ماده ی شیمیایی به اینگونه کشف شد که دانشمندان در حال کار بر روی پروتئینی از انگل مالاریا با نام ATP4 بودند و متوجه شدند که عملکرد ماده ی شیمیایی مورد نظر، می تواند تغییرات دلخواهی را در سلول های قرمز و مرده ی خون ایجاد کند. اهمیت پروتئین ATP4 از این جهت می باشد که این پروتئین نقش تنظیم کردن میزان سدیم در انگل مالاریا را دارد.

این ترکیب شیمیایی جدید که (+)-SJ733 نام دارد، هم اکنون به عنوان یک داروی ضد مالاریا در نظر گرفته می شود و به عنوان یک کاندیدا در بخش داروهای جدید می باشد چرا که می تواند عملکرد ATP4 را مهار کند و ATP4 را فشرده، کوچک و محکم کند و نهایتا شکل آن را تغییر دهد که این موارد، دقیقا مشخصات سلول های قرمز و مرده ی خون می باشند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن با آنها همچون این سلول های مرده مقابله خواهد کرد و آنها را از بین خواهد برد و سلول های سالم سیستم ایمنی بدن سالم خواهند ماند. در آزمایشی که بر روی موش نیز انجام شد، این ماده ی شیمیایی توانست 80 درصد انگل های مالاریا را در 24 ساعت اول از بین ببرد و پس از 48 ساعت، دیگر علائمی از مالاریا دیده نشد.

هم اکنون این داروی ضد مالاریا با نام  NITD246 در حال عرضه شدن در کلینیک های ضد مالاریا می باشد و تمرکز اصلی آنها بر روی اختلال در عملکرد پروتئین ATP4 می باشد و پس از تست های نهایی بر روی انسان ها، روانه ی بازار خواهد شد.

نظر شما چیست؟ این دستاورد بزرگ تا چه حدی می تواند در سایر بخش های پزشکی تاثیر بگذارد؟ نظرات خود را با تکنولوژی نیوز به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه | منبع : Gizmag

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال