توسعه سامانه های مصنوعی با قابلیت بازگرداندن حواس پنجگانه انسانی

طی سالهای اخیر دانشمندان تلاش نموده اند تا سامانه های مصنوعی را به منظور جبران اختلالات مربوط به حواس انسان توسعه دهند. امروزه سامانه های مصنوعی انسان محور مانند کاشت حلزون مصنوعی گوش ، استفاده از پروتزهای بینایی و …. مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. سامانه های مصنوعی ماشین محور از جمله مجهز کردن […]

طی سالهای اخیر دانشمندان تلاش نموده اند تا سامانه های مصنوعی را به منظور جبران اختلالات مربوط به حواس انسان توسعه دهند. امروزه سامانه های مصنوعی انسان محور مانند کاشت حلزون مصنوعی گوش ، استفاده از پروتزهای بینایی و …. مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. سامانه های مصنوعی ماشین محور از جمله مجهز کردن رباتهای امدادگر به قابلیتهای حس کردن حرارت و یافتن موجودات زنده زیر آوار ، مجهز کردن سامانه های حفاظتی و امنیتی به دریافت صدا و تصویر نیز در حال توسعه می باشند.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز ، امیر مسعود سوداگر عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی کاشت  120 هزار حلزون مصنوعی گوش در سطح جهانی را موفق ترین نمونه سامانه های مصنوعی حسی دانست. بخش کاشتنی این سامانه توسط جراح در  پشت گوش جای گرفته  و از طریق بیسیم با بخش خارجی آن مرتبط است. با بررسی بیمارانی که این عمل را انجام داده اند مشخص شده  میزان درک جملات در آنها حدود 90 درصد است. سامانه های مصنوعی بینایی از لحاظ عملکرد تشابه زیادی با نوع شنوایی دارند با این تفاوت که آنها در آغاز راه و مراحل آزمایشی هستند. تصاویر دریافتی توسط بخش خارجی این سامانه پردازش شده و به صورت بیسیم به بخش کاشتنی فرستاده می شود. این بخش تصاویر را به شبکیه چشم ارسال می کند بدینوسیله فرد قادر است آنها را ببیند. محققان علاوه بر بینایی و شنوایی بر روی توسعه سامانه های مربوط به حواسی مانند بساوایی ، چشایی ، بویایی نیز تمرکز کرده اند. بکارگیری فناوری های میکرو ، نانوالکتریک و ریزسیال برای ساخت بینی الکترونیکی و زبان الکترونیکی در ابعاد کوچک مورد نیاز است. پیش بینی می شود استفاده از این سامانه های مصنوعی جدید در آینده رواج زیادی پیدا کند. جهت مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار پزشکی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال