راهنمای جامع خرید پردازنده بر اساس قیمت (اسفند 1393) – اختصاصی تک نیوز

سلام! در خدمت شما همراهان همیشگی تک نیوز هستیم با راهنمای جامع خرید پردازنده. کم کم به سال جدید نزدیک می شویم و بسیاری از افراد قصد دارند تا سیستم های خود را تغییر دهند، اما با حجم زیادی از مدل های مختلف رو به رو می شوند و اینکه مواردی را می شنوند که […]

سلام! در خدمت شما همراهان همیشگی تک نیوز هستیم با راهنمای جامع خرید پردازنده.

کم کم به سال جدید نزدیک می شویم و بسیاری از افراد قصد دارند تا سیستم های خود را تغییر دهند، اما با حجم زیادی از مدل های مختلف رو به رو می شوند و اینکه مواردی را می شنوند که دانسته های آن ها مطابقت ندارد.

همه ی ما می دانیم که پردازنده های چند هسته ای، سرعت بالاتری دارند و فرکانس بالاتر می تواند قدرت و سرعت پردازنده را بیشتر کند. حافظه ی کش (Cache) نیز یکی دیگر از این مولفه ها برای انتخاب یک پردازنده می باشد که در جای خود حائز اهمیت است. حال قصد داریم تا این موضوع را برای شما توضیح دهیم و راهنمای جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. سعی بر این است که این راهنمای خرید، تا جایی که امکان دارد کوتاه شود تا هم مطلب مفید تر و جامع تر باشد، و هم خواندن آن آسان تر!

ابتدا توضیحات کوتاهی در رابطه با پردازنده ها می دهیم….

موضوع اول، فرکانس پردازنده: بله، هر چه میزان فرکانس پردازنده ای بالاتر باشد، می تواند بهتر عمل کند اما این موضوع به تنهایی صحیح نیست. پردازنده هایی هستند که اگر از یک هسته ی خود برای پردازش استفاده کنند (یعنی به صورت دستی، هسته های دیگر غیر فعال شوند) و فرکانس 2.5 گیگاهرتز داشته باشند، می توانند از بسیاری از پردازنده هایی که فرکانس 3.5 گیگاهرتز دارند، بهتر عمل کنند! پس این موضوع را به خاطر بسپارید که تکنولوژی و معماری ساخت پردازنده ها بسیار مهم است. این موضوع در پردازنده هایی همچون Haswell شرکت Intel دیده می شود…

موضوع دوم، تعداد هسته ها: هر چه تعداد هسته های یک پردازنده بیشتر باشد، مسلما در سرعت آن تاثیر می گذارد. اما مهم ترین موضوع در این میان، تکنولوژی های به کار گرفته شده در ساخت آن می باشد. معماری ساخت پردازنده ها، مهم ترین موضوعی است که باید موقع خرید پردازنده به آن توجه داشت. هم اکنون پردازنده های 2 هسته ای هستند که بسیار بهتر از پردازنده های 6 هسته ای عمل می کنند. به عنوان مثال، قدرت پردازشی پردازنده ی Intel Core i3 4130 در بازی ها، بیشتر از پردازنده های AMD Phenom II X6 1090T که 6 هسته ای است، می باشد! این موضوع به دلیل معماری قدیمی این پردازنده ی شش هسته ای است. اما پردازنده های روز چه طور؟

هم اکنون پردازنده های 2 هسته ای Intel Core i3 4130، قدرتی معادل با پردازنده ی شش هسته ای AMD FX-6300 دارد و در برخی مواقع بهتر و برخی مواقع ضعیف تر عمل می کند! پس این موضوع را باید در کنار معماری پردازنده ها در نظر بگیریم. البته نکته ی دیگری هم هست و آن، این است که برخی پردازنده های شرکت اینتل، علاوه بر داشتن چندین هسته، به همان تعدادی رشته یا Thread پردازشی نیز دارند که مانند هسته های مجازی عمل میکنند که می توانند سرعت را بسیار بالاتر ببرند.

موضو سوم، حافظه ی کش (Cache): این موضوع به حافظه ی موقت پردازنده مربوط می شود و هر چه میزان آن بالاتر باشد، نتیجه ی بهتری خواهیم داشت. پردازنده های رده بالای سری FX شرکت AMD، از حافظه های کش زیادی برخوردار هستند که این میزان به 16 یا 18 مگابایت نیز می رسد، اما پردازنده های شرکت اینتل از حافظه ی کش پایین تری برخوردار هستند. به عنوان مثال، پردازنده ی Core i3 4130، تنها 3 مگابایت حافظه ی کش سطح 2 دارد و پردازنده ی قدتمند Core i5 4460، دارای 6 مگابایت حافظه ی کش سطح 3 می باشد. البته سطوح حافظه های کش، جای بحث دارد که خب اینجا، ما کاری با آن نداریم…

سایر موارد: موارد چندان زیادی که نیاز به آگاهی داشته باشید باقی نمی ماند. همینکه بدانید که برخی فن آوری ها وجود دارد کافی است. به عنوان مثال تکنولوژی Hyper-Threading در بیشتر پردازنده های شرکت اینتل وجود دارد و وظیفه ی آن، ایجاد ارتباط میان هسته های منطقی به نسبت تعداد هسته های واقعی می باشد(!) که البته این موضوع، باعث شده است تا عملکرد تعداد بسیاری از پردازنده های Core i5 با Core i7 در بازی های روز، شبیه به یکدیگر باشد.

راهنمای جامع خرید پردازنده بر اساس قیمت/عملکرد – اسفند 93

ابتدا باید بدانید که شرکت Intel، عملکرد بسیار بهتری نسبت به شرکت AMD داشته و دارد…

تا 200 هزار تومان

تا سقف 150 تومان، پردازنده های چندان زیادی پیش روی شما نیستند. تا این قیمت، می توانید پردازنده ی AMD A4-5300 را با قیمت 130 تا 140 هزار تومان و فرکانس 3.4 گیگاهرتز و با 2 هسته، خریداری کنید که از حافظه ی مجتمع نیز بهره می برد. اما انتخاب ارزان تر و بهتری نیز وجود دارد و آن، Intel Pentium G1820 می باشد! این پردازنده نیز 2 هسته ای بوده و علاوه بر آن، دو رشته نیز دارند و با فرکانس 3 گیگاهرتز، قدرت بالاتری از A4-5300 دارند، پس این پردازنده، پیشنهاد ماست! قیمت آن نیز کمتر از 130 هزار تومان می باشد.

البته هیچ کدام یک از این پردازنده ها مناسب بازی نیستند و بدون کارت گرافیک جداگانه، به هیچ وجه نمی شود بازی های روز را حتی در رزولوشن 720p و با تنظمیات متوسط اجرا کرد! این پردازنده ها بیشتر به درد کسانی می خورد که بودجه ی کمی برای خرید داشته و برای خرید کارت گرافیک، بودجه ی جداگانه ای را در نظر دارند. در واقع، این پردازنده بیشتر به درد کارها و سیستم های اداری می خورند، سیستم هایی ارزان قیمت با قدرت پردازشی بالا.

اما اگر می خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، می توانید پردازنده ی Intel Pentium G3220 با قیمتی نزدیک به 190 هزار تومان، می توانید انتخاب مناسبی برای گیمرهایی باشد که بودجه ی بسیار محدودی دارند. اما همانطور که گفتیم، اگر به دنبال اجرای بازی های روز می باشید، باید به فکر خرید جداگانه ی کارت گرافیک باشید. راستی این پردازنده در بازی های روز همچون Evolve، عملکردی مشابه با AMD Phenom II X6 1090T دارد!!!

تا 400 هزار تومان

بازار پردازنده ها همچون کارت های گرافیک نیست که با طیف وسیعی از مدل های مختلف رو به رو باشیم!

اگر می خواهید تا این میزان هزینه کنید، بهترین انتخاب پردازنده ی قدرتمند Intel Core i3 4130 می باشد. پردازنده ای قدرتمند با قدرتی فوق العاده بالا! قیمت این پردازنده ی 2 هسته ای، حدود 380 هزار تومان است که اگر به دنبال اجرای بازی های روز هستید، می توانید روی آن حساب کنید. هر چند این پردازنده دو هسته ای می باشد، اما 4 رشته نیز دارد و فرکانس آن نیز 3.4 گیگاهرتز می باشد. این پردازنده نیز از تکنولوژی Hyper-Threading پشتیبانی می کند و قدرت بسیار بالایی دارد.اگر کمی خوش شانس باشید نیز می توانید پردازنده ی Intel Core i3 4160 را که فرکانس آن 3.5 گیگاهرتز می باشد با قیمت 400 تا 410 هزار تومان خریداری کنید.

اما از شرکت AMD نیز پردازنده هایی در بازار موجود است که می تواند شما را وسوسه کند. اول، پردازنده ی AMD A8-6600K با قیمت 370 هزار تومان که 4 هسته ای بوده و فرکانس آن، 3.9 گیگاهرتز می باشد. درست که این پردازنده از نسل جدید Richland بوده و سوکت آن FM2 می باشد و البته عملکرد آن، از FM1 بهتر شده است، اما همچنان نیز نمی تواند با Intel Core i3 4160 در بازی ها رقابت کند! البته گرافیک مجمتع این پردازنده از قدرت بالاتری نسبت به سایر مدل ها بهره می برد…

مدل دیگر، پردازنده ی AMD FX-4300 می باشد که 4 هسته ای بوده و با مجموع 8 مگابایت حافظه ی کش، فرکانس 3.5 گیگاهرتز و فرکانس 3.9 گیگاهرتز در حالت توربو، قیمت آن 360 هزار تومان می باشد. پردازنده ی FX-6300 را نیز می توانید با 6 هسته، فرکانس 3.9 گیگاهرتز، 14 مگابایت حافظه ی کش و قیمت 400 هزار تومان یا کمی بیشتر، در بازار پیدا کنید. اما این حقیقت وجود دارد که معماری Haswell، جایی را برای پردازنده های شرکت AMD نگذاشته است و حتی عملکرد Intel Core i3 4160 از آن نیز بهتر است. در ابتدا به شما گفتیم، قدرت بیشتر پردازنده، به میزان حافظه ی کش و تعداد هسته ها نیست! بلکه همه چیز در معماری خلاصه می شود...اما باز هم پیشنهاد ما Intel Core i3 4160 می باشد! در خرید آن شک نکنید!

البته پردازنده های سری FX شرکت AMD، ضریب باز هستند، به این معنا که به راحتی و به کمک یک خنک کننده ی خوب، می توان آن ها را اورکلاک کرد که اگر این کار را انجام دهید، قطعا Intel Core i3 4160 حرفی برای گفتن نخواهد داشت، اما اورکلاک کردن کار هر کسی نیست و اینکه، هیچ وقت چیزی را به امید اورکلاک کردن نخرید، مگر اینکه مجبور باشید!

تا 600 هزار تومان

در این بازه ی قیمت، پردازنده های زیادی را نمی توانید پیدا کنید. اگر می توانید کمی بیشتر از 600 تومان هزینه کنید، بهتر است ادامه ی راهنمای خرید را مطالعه کنید که در آنجا، پردازنده های فوق العاده ای را معرفی خواهیم کرد. اگر توان بیشتر هزینه کردن را ندارید (حدود 50 تومان بیشتر)، بهتر است پردازنده ی FX-8320 را خریداری کنید، پردازنده ای 8 هسته ای با 16 مگابایت حافظه ی کش و فرکانس 3.5 گیگاهرتز که در حالت توربو، فرکانس آن به 4.0 گیگاهرتز می رسد! البته این پردازنده در سال 2012 ساخته شده است و قیمت آن 520 هزار تومان است.

همیشه سعی کنید، اگر میخواهید سیستم خود را بروز کنید و ارتقاء دهید، محصولات جدید را خریداری کنید و کمتر به سراغ محصولات قوی ولی قدیمی تر بروید. این پردازنده قدرت فوق العاده ای دارد و تا چند سال آینده، می تواند بازی های را به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی برای شما اجرا کنید. اگر بتوانید آن را اورکلاک کنید، شاید از ارتقاء پردازنده و مادربورد خود در آینده بی نیاز شوید! اما فراموش نکنید که مصرف برق این پردازنده بسیار بالا می باشد… با این وجود، می توانید این محصول را در بازار پیدا کنید. همچنین شاید به دلیل قدیمی تر بودن آن، و اینکه دیگر تولید نمی شود، این پردازنده را بدون گارانتی بیابید!

البته می توانید سراغ پردازنده ی AMD A10-7700K FM2+ APU هم بروید. در مورد آن APU آخر هم که نوشته شده است، باید بگویم که این به معنای گرافیک مجمتع است. این پردازنده نیز قدرت بسیار بالایی دارد و تکنولوژی ساخت آن جدید است اما مناسب بازی نیست، هر چند می تواند بازی های روز را به راحتی آب خوردن اجرا کند! قیمت آن نیز دور و ور 530 هزار تومان است.

ولی!، یک ولی اینجا می ماند و آن این است که در برخی از بازی ها، پردازنده ی Intel Core i3 4160 عملکردی بهتر از AMD A10-7700K FM2+ APU داشته و می تواند در برخی موارد همچون FX-8320 عمل کند! این موضوع در تست بازی های Evolve و Battlefield Hardline BETA که به تازگی توسط وب سایت Tech Spot انجام شده، معلوم شده است! به همین دلیل است که می گوییم تعداد هسته مهم نبوده و معماری مهم تر است!

تا 800 هزار تومان

اما اگر دستتان پر است و قصد دارید بیشتر هزینه کنید، می توانید در این بازی ی قیمت به سراغ پردازنده های اینتل بروید. در اینجا، باید کلا دور AMD را خط بکشید، چرا که مادربورد هایی که برای پردازنده های اینتل ساخته شده اند، می توانند امکانات بسیار بهتری را در اختیار شما قرار دهند و علاوه بر آن، خود پردازنده های شرکت اینتل نیز قدرت فوق العاده ای دارند.

پیشنهادی که می توانیم به شما بدهیم، پردازنده ی Intel Core i5-4460 می باشد که قیمت آن، حدود 640 هزار تومان است. این پردازنده با استفاده از تکنولوژی های روز اینتل، از قدرت فوق العاده بالای معماری Haswell بهره می برد و قدرتی بی نظیر دارد که می تواند بازی های روز را تا چند سال آینده و بدون کوچکترین مشکلی اجرا کند.

کمی گران تر از آن، پردازنده ی Intel Core i5-4690 را می توانید در بازار با قیمت 770 هزار تومان بیابید. این پردازنده، قدرتمند ترین پردازنده ی سری Core i5 اینتل می باشد که البته نسخه ی دیگری از آن که در انتهای آن، یک “K” اضافه می شود نیز موجود هست که قیمت آن، در حدود 850 هزار تومان است.این پردازنده و به کل، سری K پردازنده های شرکت اینتل، ضریب باز بوده و می توانند به راحتی اورکلاک شوند.

تا 1 میلیون تومان

در این بازه، هم می توانید از شرکت اینتل و هم از شرکت AMD، انتخاب هایی داشته باشید. شرکت AMD پردازنده ی 220 واتی FX-9590 را در اختیار کاربران قرار می دهد که قیمت آن، 990 هزار تومان می باشد! این پردازنده، 8 هسته دارد و فرکانس آن، 4.7 گیگاهرتز می باشد و از 8 مگابایت حافظه ی کش بهره می برد. اما واقعا AMD با خود چه فکری کرده است که یک پردازنده ی 220 واتی را معرفی کرده است؟! پردازنده ای که حتی از کارت های گرافیک قدرتمند نیز مصرف برق بالاتری دارد!

این در حالی است که این پردازنده نیز همچون ساخته های قبلی سری FX، از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند اما هنوز هم نمی توانند با پردازنده های اینتل مقابله کنند. پردازنده ی Intel Core i5-4690 همچنان هم می تواند پیشنهاد بهتری باشد! چرا که قدرت بسیار بیشتری نسبت به FX-9590 دارد.

بیشتر!

خب، اگر میخواهید بیشتر هزینه کنید، انتخاب های زیادی پیش روی شما نخواهد بود…تنها می توانید پردازنده ی Intel Core i7-4790K را با مصرف برق 88 وات و به قیمت 1150000 تومان خریداری کنید. این پردازنده از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند تا سال های زیادی، تمامی بازی ها را بدون هیچ مشکلی اجرا کند.

پردازنده های دیگری نیز وجود دارند که قیمت بالاتری دارند که آنها، Intel Core i7-5820K با قیمت 1450000 تومان، Intel Core i7-5930K با قیمت 2300000 تومان و Intel Core i7-5960X با قیمت 4150000 تومان در بازار پیدا می شوند که البته، سوکت تمامی آن ها LGA2011-3 می باشد…

صحبت پایانی

توجه داشته باشید که پردازنده های سری FX از قدرت بالایی برخوردار هستند و اگر اورکلاک هم شوند، قدرت مضاعفی پیدا می کنند. البته اورکلاک کردن این پردازنده ها، نیازمند مادربورد قدرتمند و یک خنک کننده ی خوش ساخت می باشد، با این حال، این توصیه را می کنیم که هیچ وقت، محصولی را به قصد اورکلاک کردن خریداری نکنید مگر آنکه مجبور باشید و یا بودجه ی محدودی داشته باشید.

اما این راهنمای خرید، برای این در این زمان نوشته شده است که نزدیک عید می باشیم و پس از عید و ایام امتحانات، قطعات کامپیوتری گران تر می شوند. اگر قصد ارتقاء سیستم خود را دارید، می توانید از همین حالا اقدام کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که پردازنده های سری Intel Core i3 همچون مدل 4160، قدرت واقعا بالایی دارند. ما برای مختصر شدن راهنمای خود سعی کردیم به جزئیات پردازنده ها اشاره ای نداشته باشیم و از آوردن بنچمارک ها خودداری کنیم. اما می توانید با یک جستجوی ساده در سایت های مختلف، این موضوع را به شخصه ببینید.

اما فراموش نکنید که، پردازنده های سری Skylake شرکت اینتل با فن آوری ساخت 14 نانومتری، در نیمه ی دوم سال 2015 معرفی و عرضه می شوند. بدون شک، بروز بودن در دنیای سخت افزار و استفاده از آخرین نسل از این پردازنده ها، می تواند سرعت بالاتری را به همراه داشته باشد. این پردازنده ها نیز در طیف گسترده ای ساخته و عرضه می شوند و می توانند متناسب با بودجه ی شما باشند.

اگر هنوز هم سیستمتان می تواند بازی ها را با شرایطی مطلوب اجرا کند، پیشنهاد می کنم صبر نمایید تا پردازنده های سری Skylake با سوکت LGA1151 معرفی شوند. بدون شک این پردازنده ها می توانند انتخاب فوق العاده ای باشند!

در نهایت، امیدوارم این راهنمای خرید مورد توجه شما قرار گرفته باشد. و البته خوشحال می شویم از نظرات ارزشمند شما مطلع شویم. راهنماهای خرید بیشتر را به زودی در تک نیوز دنبال نمایید!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال