فوری : بذر هیبریدی مقاوم در برابر بیماری‌ها تولید شد

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از معاونت علمی و فناوری، این روزها توان و تخصص نیروی انسانی با تولید محصولات دانش بنیان خودنمایی می‌کند. متخصصانی که در حوزه‌های گوناگون با سلاح علم وارد میدان شده‌اند. کشاورزی یکی از حوزه‌های مهمی است که اقدامات فناورانه در توسعه آن تاثیر چشم گیری دارد. در همین […]

به گزارش پایگاه خبری تکنا به نقل از معاونت علمی و فناوری، این روزها توان و تخصص نیروی انسانی با تولید محصولات دانش بنیان خودنمایی می‌کند. متخصصانی که در حوزه‌های گوناگون با سلاح علم وارد میدان شده‌اند. کشاورزی یکی از حوزه‌های مهمی است که اقدامات فناورانه در توسعه آن تاثیر چشم گیری دارد.

در همین راستا یک شرکت دانش بنیان با فعالیت در زمینه اصلاح بذر صیفی‌جات گوناگونی مانند خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، پیاز، هندوانه، خربزه و دانه روغنی کنجد باعث تولید محصولات با کیفیت شده است.

مریم گل‌آبای مدیر عامل این شرکت دانش بنیان هدف اصلی این مجموعه را تولید بذر هیبرید با عملکرد بالا، کیفیت مطلوب، مقاوم به بیماری‌ها و آفات و سازگاری با شرایط آب و هوایی ایران ذکر کرد.

وی افزود: در این مجموعه که متشکل از اعضای هیات علمی و متخصصان اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، بیماری‌های گیاهی، زراعت و غیره است، ایجاد خط‌های مناسب برای ایجاد هیبرید از روش‌های اصلاح کلاسیک و دابل هاپلوئیدی استفاده می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین گفت: ما در شرکت با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به متخصصان ایرانی توانستیم به حوزه تولید بذر هیبرید (F۱) صیفی‌جات مهم ورود کنیم. میزان گردش مالی واردات بذر هیبرید صیفی‌جات به ده‌ها میلیارد دلار در سال می‌رسد که در صورت تحقق اهداف چند ساله شرکت نگین بذر دانش باعث جلوگیری از خروج این مقدار ارز از کشور می‌شود.

محصول اصلی این شرکت، تولید بذر هیبرید صیفی‌جات است که در حال حاضر تولید تجاری بذور خیار انجام شده است و بذر سایر محصولات مانند گوجه و فلفل هم به زودی تجاری‌سازی خواهد شد.

گل‌آبادی ادامه داد: تاکنون موفق شده‌ایم ۶ رقم هیبرید کاملا ایرانی خیار گلخانه‌ای و همچنین سه رقم هیبرید گوجه ‌فرنگی گلخانه‌ای را ثبت کنیم. علاوه بر این محصولات دیگری هم در حال ارزیابی‌های نهایی برای معرفی به بازار و تجاری‌سازی است.

با تولید بذر هیبرید توسط این شرکت دانش‌بنیان که تاکنون از خارج وارد می‌شد و در حال وارد شدن است تا حدود زیادی از خروج ارز جلوگیری شده است.

به گفته این فعال دانش‌بنیانی، برخی محصولات این شرکت به صورت غیرمستقیم به کشورهای همسایه صادر می‌شود و توسعه این صادرات یکی از اهداف بلندمدت شرکت است.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی