فوری : نقشه یک پنجم بستر اقیانوس‌های زمین تهیه شد

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، این پروژه که Nippon Foundation-GEBCO Seabed ۲۰۳۰ نام دارد در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. در آن سال فقط ۶ درصد بستر اقیانوس‌های جهان بر اساس آنچه که به اصطلاح «استانداردهای مدرن» نامیده می‌شود، بررسی شد. اکنون این رقم به ۱۹ درصد رسیده که از ۱۵ درصدی که فقط در سال گذشته در شبکه GEBCO گنجانده شد، بیشتر است. […]

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، این پروژه که Nippon Foundation-GEBCO Seabed ۲۰۳۰ نام دارد در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. در آن سال فقط ۶ درصد بستر اقیانوس‌های جهان بر اساس آنچه که به اصطلاح «استانداردهای مدرن» نامیده می‌شود، بررسی شد. اکنون این رقم به ۱۹ درصد رسیده که از ۱۵ درصدی که فقط در سال گذشته در شبکه GEBCO گنجانده شد، بیشتر است.

حدود ۱۴.۵ میلیون کیلومتر مربع از داده‌های جدید ژرفاسنجی، در سال ۲۰۱۹ در شبکه GEBCO گنجانده شد که این مساحت حدود دو برابر استرالیا است. با این حال هنوز مساحت زیادی از بستر دریاهای زمین باقی مانده است که باید بر اساس استانداردهای مدرن بررسی و نقشه آنها تهیه شود.

«جیم مک مایکل» مدیر پروژه به بی.بی.سی نیوز گفت: امروز نقشه ۱۹ درصد از بستر دریاهای زمین را تهیه کرده ایم. این بدان معنی است که هنوز باید  ۸۱ درصد از بستر اقیانوس‌ها را برای نقشه برداری بررسی کنیم. این مساحت حدود دو برابر اندازه مریخ است که باید در دهه بعد آن را تصرف کنیم. 

تهیه نقشه بستر دریاهای زمین به دلایل مختلفی مورد نیاز است. این نقشه‌ها برای ناوبری و همچنین برای کشیدن کابل‌های زیر آب و خطوط لوله ضروری هستند. همچنین تهیه این نقشه‌ها برای مدیریت و حفظ شیلات مهم است، زیرا حیات وحش معمولا در اطراف کوه‌های زیر آب تجمع می یابند و هر یک از این مناطق یک کانون مهم تنوع زیستی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، بستر ناهموار دریا بر رفتار جریان‌های اقیانوسی و اختلاط عمودی آب تاثیر می‌گذارد. این اطلاعات برای بهبود مدل‌هایی که تغییرات آب و هوایی آینده را پیش بینی می‌کند، لازم است؛ زیرا اقیانوس‌ها نقش مهمی در حرکت گرما در اطراف کره زمین دارند. همچنین اگر می خواهید دقیقا بدانید که چگونه سطح دریا در بخش‌های مختلف جهان افزایش می یابد، داشتن نقشه‌های باکیفیت بستر اقیانوس یک ضرورت است.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی