گیاهان نیز از خطر ذرات پلاستیکی در امان نیستند

به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، زباله‌های پلاستیکی به ذرات ریزی تجزیه می‌شوند که محیط زیست را آلوده می‌کنند. اکنون یافته‌های جدید محققان آمریکایی و چینی، شواهد مستقیمی ارائه می‌دهند که ذرات پلاستیکی در اندازه نانو می‌توانند در گیاهان انباشته شوند. به گفته این محققان، استفاده گسترده از محصولات پلاستیکی و قابلیت بقای این ماده در محیط […]

به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، زباله‌های پلاستیکی به ذرات ریزی تجزیه می‌شوند که محیط زیست را آلوده می‌کنند. اکنون یافته‌های جدید محققان آمریکایی و چینی، شواهد مستقیمی ارائه می‌دهند که ذرات پلاستیکی در اندازه نانو می‌توانند در گیاهان انباشته شوند.

به گفته این محققان، استفاده گسترده از محصولات پلاستیکی و قابلیت بقای این ماده در محیط زیست، به آلودگی قابل توجهی منجر شده است. محققان در این مطالعه برای بررسی تاثیر نانوپلاستیک‌ها بر رشد گیاهان، مدلی از گیاهی به نام Arabidopsis thaliana را در خاکی پرورش دادند که حاوی نانو ذرات پلاستیکی بود. 

این مطالعه نشان داد که نانوپلاستیک‌ها، زیست‌توده کلی نمونه‌های گیاهی را کاهش داد. کاهش زیست‌ توده، برای گیاه خوب نیست و ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. یافته‌های این مطالعه، شواهد مستقیمی دال بر این موضوع ارائه می‌دهند که نانوپلاستیک ‌ها می‌توانند در گیاهان انباشته شوند. با این حال محققان تاکید دارند که برای ارزیابی تاثیر این آلاینده‌ها بر محصولات غذایی و ایمنی آنها باید مطالعات بیشتری انجام شود.

این مطالعه در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.


پایگاه اخبار فناوری تکنا

جهت دسترسی به دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

اخبار اختراعات اخبار کشفیات اخبار نجوم و ناسا اخبار علمی پزشکی