بررسی تخصصی کارت گرافیک ASUS GTX 960 Strix (بخش اول – معرفی کامل کارت) – اختصاصی وب سایت تکنولوژی نیوز

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از […]

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از یکی از برند های محبوب کشورمان بررسی نماییم.

بررسی ما در سه بخش اصلی انجام خواهد شد که بدون شک بخش اول، طولانی ترین قسمت خواهد بود. در بخش اول به معرفی کامل این کارت خواهیم پرداخت و سعی می کنیم به اندازه ی کافی، تصاویر مختلفی را از این کارت در اختیارتان قرار دهیم که نیازی به جستجو در میان وب سایت ها نباشد!بخش دوم، مربوط به عملکرد این کارت در تست های مختلف و بازی ها می باشد و بخش سوم نیز، بخش نتیجه گیری نهایی خواهد بود.

بدون شک وب سایت تکنولوژی نیوز، پیشگام ترین وب سایت ایرانی در بررسی و معرفی کامل این کارت گرافیک بوده است!! پس با ما همراه باشید!

به تازگی شرکت انویدیا کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 980 خود را با معماری “Maxwell” روانه ی بازار کرده است و قدرت بالایی که فراهم آورده، دنیای بازی های 1080p پشت سر گذاشته اند و حالا گیمرها به اجرای بازی ها و ویدئو ها، با وضوح تصویر 2K (برابر با 1440×2560) یا 1440p فکر می کنند.

البته هدف انویدیا از عرضه ی کارت های گرافیک با معماری Maxwell، افزایش کارایی، در کنار پایین آوردن مصرف برق نیز می باشد. در حال حاضر کارت گرافیک GTX 970 با داشتن 3.5 میلیارد ترانزیستور بیشتر نسبت به کارت GTX 760، حدود 24 درصد مصرف برق کمتری داشته و در عین حال 51 درصد نیز قوی تر است. به همین دلیل، انویدیا قصد دارد تا قیمت ها را نیز کاهش دهد و با همین تراشه های 28 نانومتری، کارت های قوی تر، ارزان تر و کم مصرف تر تولید کند.

دنیای گیمینگ و PC Gamer ها همچنان با وضوح تصویر 1080p می چرخد و هنوز، گیمرها تمایل دارند با این وضوح تصویر به اجرای بازی ها خود بپردازند. به همین دلیل، زمانی که آنها به سراغ خرید مانیتور های جدید می روند، مانیتوری را انتخاب می کنند که وضوح تصویر 1080p داشته باشد و آن را برای چندین سال نگاه می دارند. به همین دلیل هنوز اجرای بازی های رایانه در رزولوشن های 4K یا 2K، میان گیمر ها مطرح نشده است و آنها بیشتر تمایل دارند تا مانیتوری 24 اینچی با وضوح تصویر 1080p و قیمتی پایین خریداری نمایند. البته برخی از افراد نیز هستند که هر ساله کارت گرافیک خود را با مدلی قوی تر تعویض می کنند اما همچنان، آن ها نیز تمایل دارند بازی ها را با وضوح تصویر 1080p اجرا نمایند. که خب AMD و Nvidia، برای تمامی افراد، کارت های مخصوصی ساخته است که متناسب با نیازشان، می توانند از آنها استفاده کنند.

nvidia geforce gtx 960

اما یکی از کارت های میان رده و فوق العاده قدرتمند که می تواند به عنوان یکی از پرفروش ترین کارت های سال 2015 شناخته شود، کارت گرافیک Nvidia Geforce GTX 960 می باشد که بر پایه ی سیلیکون یا تراشه ی جدید انویدیا با نام GM206 ساخته شده است. این، سومین تراشه ی انویدیا از خانواده ی Maxwell می باشد که در کارت GTX 960 به کار گرفته شده است و به نظر می رسد، می تواند به نوعی جانشین و موفق راه تراشه ی GK106 که در کارت GTX 660 استفاده شده بود، باشد. البته GTX 960 را می توان با آنها مقایسه کرد چرا که از لحاظ عملکرد، هر دوی کارت های GTX 660 و GTX 760 را پشت سر می گذارد و این موضوع در کنار مصرف برق، سر و صدا و قیمت بسیار کمتر می باشد. همچنین، کارت گرافیک جدید GTX 960 و تراشه ی GM206 آن، می تواند ویژگی ها و امکانات جدیدی را که انویدیا قول آن ها را داده بود، به همراه خود داشته باشد. امکانات و فن آوری هایی همچون G-Sync, ShadowPlay, VR Direct, True Effects, PhysX Flex, Dynamic Super-Resolution و البته MFAA.

همانطور که گفتیم، قیمت این کارت نیز بسیار پایین تر از مدل قبلی شده است و 200 دلار قیمت دارد، در حالی که کارت گرافیک GTX 760، قیمتی معادل با 250 دلار داشت.

در این بررسی، ما قصد داریم تا کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS و مدل Strix OC را بررسی کنیم، کارتی که نسبت به سایر رقبا، از کلاک بالاتری به صورت کارخانه ای برخوردار می باشد. همچنین این کارت از سیستم خنک کنندگی جدیدی که در تعداد کمی از کارت های ایسوس وجود دارد، با نام STRIX، بهره می برد. عملکرد این سیستم به این صورت است که زمانی که شما در حین بازی کردن نیستید، فن این کارت به صورت خودکار غیر فعال می شود و همین موضوع، سبب می شود که کمترین سر و صدایی، شما را متوجه خود نکند. قیمتی که ایسوس برای این کارت در نظر گرفته است، تنها 210 دلار می باشد، یعنی 10 دلار گران تر از مدل مرجع.

بهتر است در ابتدا، نگاهی به مشخصات فنی این کارت و مقایسه ی کلی آن، با کارت های دیگر بازار داشته باشیم :

gtx 960 specs compare

معماری :

سیلیکون GM206 در مقایسه با GM204 که در کارت های گرافیک GTX 970 و GTX 980 به کار گرفته شده، از قدرت پایین تری برخوردار می باشد و تعداد واحد های پردازشگر آن، درست نصف تعداد واحد های پردازشگر GM204 می باشد. همچنین، این تراشه 2.94 میلیارد ترانزیستور دارد که نسبت به تراشه ی GK104 که در کارت گرافیک GTX 760 به کار گرفته شد، حدود 17 درصد کمتر می باشد.

gtx 960 Architecture 3 gtx 960 Architecture gtx 960 Architecture 2

بررسی تراشه ی این کارت می تواند بسیاری از موارد را آشکار سازد اما اگر به مموری کنترلر 128 بیتی آن توجه کرده اید، زود قضاوت نکنید! انویدیا در طراحی مموری کنترلر جدید خود از تکنولوژی جدیدی بهره برده است که بافت ها را فشرده تر از قبل می کند که همین موضوع باعث میشود تا با پهنای باندی واقعی تر از آنچه می بینیم رو به رو باشیم. البته که در کارت های روز و پرچم داران شرکت های انویدیا و AMD شاهد پهنای باند های بالاتری هستیم، اما یکی از دلایلی که انویدیا از مموری کنترلر 128 بیتی برای کارت GTX 960 استفاده کرده است، پایین آوردن قیمت آن می باشد.

با این وجود، با 2 گیگابایت جافظه ای که این کارت دارد، نباید شما در هیچ کدام یک از بازی های روز با وضوح تصویر 1080p مشکلی داشته باشید. حتی انویدیا اعلام کرده است که این کارت به اندازه ی کافی قدرتمند می باشد که عنوان DOTA 2 را با وضوح تصویر 4K، به سادگی اجرا کند و همه ی اینها، با یک کارت 200 دلاری انجام می شود.

تراشه ی GM206 درست مانند GM204 طراحی شده است با این تفاوت که تعداد واحد های پردازشگر آن، دقیقا نصف GM204 می باشد. این کارت از رابط PCI-Express 3.0 X16 بهره می برد و قادر خواهد بود تا سه تلویزیون HD را به صورت همزمان تصویر دهی کند و یا 5 تلویزیون را به صورت فیزیکی تصویر دهد. مشخصات فنی این کارت نیز به اندازه ای است که بتواند نیاز بسیاری از گیمرها را برطرف سازد.

GTX 960 از مموری کنترلر 128 بیتی بهره می برد اما سرعت حافظه ی آن (Memory Speed) برابر با 1800 مگاهرتز می باشد و سرعت موثر حافظه ی آن نیز 7010 مگاهرتز می باشد. همین، می تواند قدرت این کارت را بسیار بالاتر از یک مموری کنترلر 256 بیتی ببرد.

gtx 960 compression 2 gtx 960 compression

بهتر است کمی در رابطه با تکنولوژی های جدید کارت GTX 960 و البته nVidia سخن بگوییم…

همانطور که پیشتر انویدیا اعلام کرده است، نسل جدید DirectX 12 به صورت کامل توسط کارت های GTX 980 و GTX 970 پشتیبانی خواهد شد و با عرضه ی کارت گرافیک GTX 960، این کارت نیز به جمع این خانواده پیوسته است. همچنین هر سه ی این کارت ها از Open GL 4.4 نیز پشتیبانی می کنند که سبب می شود توسعه دهندگان بازی ها، بتوانند بازی ها را با کیفیت تر از قبل بسازند.

ویژگی دیگر و جدیدی که در کارت های انویدیا قرار گرفته اند، فن آوری VXGI می باشد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از نور های واقعی تر و سیستم نورپردازی پیشرفته تری در ساخت بازی، بهره مند شوند.

nvidia VXGI

انویدیا سعی کرده است تا در کارت های جدید خود که GTX 960 نیز شامل آن ها می شود، فن آوری جدید خود را که Dynamic Super Resolution نام دارد (DSR)، قرار دهد. در واقع این فن آوری بر روی Anti-Aliasing کارت تاثیر گذاشته و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد و تصویر 4K را در یک تلویزیون 1080p اجرا می کند. اما این کار چگونه انجام می شود؟! به تصاویر دقت کنید!

nvidia Dynamic Super Resolution nvidia Dynamic Super Resolution 2 nvidia Dynamic Super Resolution 3

این ویژگی را باید به وسیله ی نرم افزار شرکت انویدیا که GeForce Experience نام دارد فعال کنید. در واقع تکنولوژی جدید DSR، الگوریتمی جدید از MSAA می باشد که MFAA (یا multi-framed sampled AA) نام دارد که حدود 30 درصد بهتر از MSAA عمل می کند.

nvidia mfaa 2 nvidia mfaa 3 nvidia mfaa

یکی دیگر از تکنولوژی های جدیدی که در کارت های انویدیا به کار گرفته شده است، PhysX Flex می باشد که با هزینه ای کم، می تواند برای شما موها و چمن هایی با کیفیت تر از گذشته خلق کند. این تکنولوژی به همراه True Effectes معرفی شده است و این دو در کنار یکدیگر، می توانند آبجکت هایی همچون مو ها و چمن ها را پویا تر از قبل نمایش دهند.

nvidia true effects nvidia physx flex

انویدیا برای گیمرها، نرم افزاری رسمی را همراه با عرضه ی درایور 320.18WHQL خود معرفی کرد GeForce Experience نام داشت. این نرم افزار می تواند در بازی ها، به عنوان یک دستیار برای گیمر ها باشد و موقع بازی، اطلاعات سیستم را به آن ها نمایش دهد. همچنین، ویژگی های دیگری در این نرم افزار وجود دارد که می تواند به شما برای تنظیم هر چه بهتر تنظیمات بازی کند.

حال انویدیا ویژگی دیگر و جدیدی را برای کارت های خود و نرم افزار GeForce Experience معرفی کرده است که ShadowPlay نام دارد. این ویژگی جدید که به این نرم افزار اضافه شده است می تواند بدون کوچک ترین تاثیری بر روی کیفیت بازی شما، شما را در انجام بازی کمک کرده و از بازی شما فیلم بگیرد. همچنین کاربران قادر خواهند بود تا فیلم های تهیه شده ی خود را به همراه اسکرین شات های گرفته شده، به صورت لجظه ای به اشتراک بگذارند.

اما تا اینجا سعی داشتیم تا شما را با تراشه ی جدید انویدیا، GM206، و به صورت کلی با فن آوری های جدید این شرکت آشنا سازیم. حال نوبت به بررسی موشکافانه و دقیق کارت گرافیک ASUS GTX 960 Strix OC می رسد…

هنگامی که این کارت را از کارتون خارج می کنیم، با موارد زیر رو به رو می شویم! کارت گرافیک GTX 960 Strix OC، یک عدد آداپتر DVI، سی دی درایور کارت گرافیک و راهنمای مربوط به کارت..

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB packeging 3 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB packeging ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB packeging 2

نمای نزدیک تر!

 ایسوس برای خنک کردن کارت خود، از دو فن پر قدرت استفاده کرده است که طراحی خاصی دارند و کاملا بیانگر محصولات جدید Strix شرکت ایسوس هستند! قسمت پشتی این کارت مشکی رنگ بوده و علاوه بر محافظت از کارت، از بالا رفتن دمای کارت نیز جلوگیری می کند.

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 2

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB از تعداد زیادی کانکتور برای نمایش تصاویر استفاده می کند. در قسمت پشتی این کارت، می توانیم یک پورت DVI، یک پورت HDMI و سه پورت DisplayPort را مشاهده نماییم. این تعداد خروجی ها، سبب شده است تا امکان وصل کردن کارت به صورت همزمان به سه کارت گرافیک، به وجود بیاید. حتی کاربران می توانند از تکنولوژی G-Sync برای نمایش تصویر در سه تلویزیون به صورت همزمان استفاده کنند که بسیار جالب خواهد بود!

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 3 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 4

طراحی این کارت به گونه ای خواهد بود که می توانید از تکنولوژی SLI برای نمایش تصاویر 4K نیز استفاده کنید…

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 6 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 5

حال قصد داریم تا نگاهی دقیق به بورد و سیستم های ذاخلی و تراشه های این کارت داشته باشیم..

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 7

ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 8

 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 9 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 10 ASUS GTX 960 STRIX OC 2 GB closer look 11

حال به تصاویر نگاه کنید. به لوله های انتقال هوا توجه کردید؟ سیستم خنک کننده ی جدیدی در این کارت توسط ایسوس به کار گرفته شده است که به کمک هیت سینکی کوچک تر، می تواند کارت را در کسری از ثانیه خنک کند! این موضوع به دنبال تعییر در رگلاتور جریان برق می باشد…

GTX 960، برق مصرفی خود را به وسیله ی یک کانکتور 6 پین تامین می کند و از طریق این کانکتور، می تواند حداکثر تا 150 وات مصرف داشته باشد. موارد دیگری که مشاهده می شود، کنترلر ولتاژ uPI uP1608 می باشد که پیشتر، در برخی از مدل های کارت گرافیک GTX 750Ti دیده بودیم. نکته ی جالب دیگری که وجود دارد، تراشه های این کارت می باشد. همانطور که می بنید حافظه ی GDDR5 این کارت گرافیک با شماره ی مدل K4G41325FC-HC28، توسط شرکت سامسونگ ساخته شده است. همچنین تراشه ی 28 نانومتری GM206 کارت GTX 960 نیز ساخته ی شرکت تایوانی TSMC می باشد.

تا اینجای کار، کارت گرافیک GTX 960 را به گونه ای موشکافانه، زیر ذره بین برده و سعی کردیم تا تمام بخش های مختلف آن را به شما معرفی کنیم و همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، این بخش مربوط به معرفی کامل کارت می باشد که به پایان رسید.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. با تکنولوژی نیوز و ادامه ی بررسی های تخصصی این کارت و محصولات دیگر در آینده، همراه باشید!

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال