بررسی تخصصی کارت گرافیک ASUS GTX 960 Strix (بخش دوم – عملکرد کارت در بازی ها) – اختصاصی وب سایت تکنولوژی نیوز

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از […]

در خدمت شما هستیم با بررسی موشکافانه و تخصصی کارت گرافیک GTX 960 از شرکت ASUS. همانطور که می دانید، این کارت یکی از مورد انتظار ترین کارت هایی است که 22 ژانویه معرفی شد و می تواند یکی از پر فروش ترین کارت های سال شود. حال قصد داریم تا این کارت را از یکی از برند های محبوب کشورمان بررسی نماییم.

بررسی ما در سه بخش اصلی انجام خواهد شد که بدون شک بخش اول، طولانی ترین قسمت خواهد بود. در بخش اول به معرفی کامل این کارت خواهیم پرداخت و سعی می کنیم به اندازه ی کافی، تصاویر مختلفی را از این کارت در اختیارتان قرار دهیم که نیازی به جستجو در میان وب سایت ها نباشد!بخش دوم، مربوط به عملکرد این کارت در تست های مختلف و بازی ها می باشد و بخش سوم نیز، بخش نتیجه گیری نهایی خواهد بود.

بخش اول که پیشتر منتشر شد را می توانید از این صفحه مطالعه نمایید. هم اکنون نیز این بخش را که مربوط به عملکرد این کارت می شود، مطالعه بفرمایید.

بدون شک وب سایت تکنولوژی نیوز، پیشگام ترین وب سایت ایرانی در بررسی و معرفی کامل این کارت گرافیک بوده است، پس با ما همراه باشید!

قصد داریم عملکرد کارت گرافیک ASUS GTX 960 Strix OC را در بازی های سنگین بررسی کنیم، اما بهتر است ابتدا نگاهی به سیستم تست داشته باشیم …

Processor : Intel Core i7-4770K @ 4.2 GHz(Haswell, 8192 KB Cache)
Motherboard : ASUS Maximus VI HeroIntel Z87
Memory : 16 GB DDR3@ 1600 MHz 9-9-9-24
H.D.D : WD Caviar Blue WD10EZEX 1 TB
PSU : Antec HCP-1200 1200W
OS : Windows 7 64-bit Service Pack 1
Driver : NVIDIA: 347.09 WHQL
Monitor : Dell UP2414Q 24″ 3840×2160

همانطور که مشاهده می کنید، برای تست از پردازنده ی قدرتمند Cire i7-4770K استفاده خواهیم کرد تا از ایجاد هر گونه گلوگاهی برای کارت جلویگری شود. (به زودی شاهد مقاله ای کامل در رابطه با مبحث گلوگاه یا Bottleneck نیز خواهید بود)

تست ها نیز در سه حالت مختلف بررسی می شود. حالت اول با رزولوشن 900×1600 می باشد و رزولوشن های بعدی، 1080×1920 و 1440×2560 خواهد بود. تمامی تنظمیات گرافیکی نیز بر روی بالاترین گزینه قرار داده شده اند. البته شاید وضوح تصویر 2K کمی بالا باشد و هدف تعداد زیادی از گیمر ها نیز وضوح تصویر 1080p است. با این حال، سعی کردیم تا این وضوح تصویر بالا را نیز در بررسی قرار دهیم.

آخرین موضوعی که در رابطه با بنچمارک ها و تست ها باقی می ماند، این است که در تست ها می توانید عملکرد کارت GTX 960 را با سایر کارت ها و البته مدلی که ساخته ی کمپانی ایسوس می باشد نیز مشاهده کنید.

Battlefield 4

bf4

آخرین نسخه از سری بازی های Battlefield که در سال 2013 منتشر شد، هنوز هم به عنوان یکی از سنگین ترین بازی ها به حساب می آید و در تست های کارت های مختلف، این عنوان، یکی از اصلی ترین بازی هایی می باشد که می تواند کارت گرافیک را به چالش بکشد. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با این بازی وجود دارد، این است که DICE، سازنده ی این عنوان، تمرکز زیادی برای ارتقاء کیفیت بازی بر روی پلتفرم PC داشته است و به همین منظور، نه تنها از DirectX 11.0 برای کنسول ها استفاده کرده است، بلکه این بازی از DirectX 11.1 نیز بر روی کارت هایی که از این نسخه پشتیبانی می کنند، استفاده می کند.

bf4_2560_1440 bf4_1600_900

bf4_2560_1440

همانطور که در تست ها مشاهده می کنید، کارت ASUS GTX 960 در تست ها عملکرد بهتری نسبت به نسخه ی مرجع یا رفرنس دارد. البته این تفاوت عملکرد، تنها در حد 2 تا 4 فریم بر ثانیه می باشد، اما همین میزان هم برای بسیاری از گیمر ها حائز اهمیت است.

Dragon Age: Inquisition

dragonageinquisition

عنوان بعدی که مورد بررسی قرار می گیرد، جدید ترین شماره از سری بازی های Dragon Age با نام Inquisition نام دارد. سبک این بازی بزرگ، RPG یا نقش آفرینی می باشد و توسط شرکت DICE ساخته شده است. جلوه های بصری این بازی به علت موتور بازی سازی آن که Frostbite 3 می باشد، فوق العاده کار شده و علاوه بر این، این عنوان یکی از کاندیداهای بهترین بازی سال 2014 نیز بوده است. در بسیاری از محافل نیز این عنوان موفق به کسب عنوان بهترین بازی سال شده است …

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با ساخت این بازی وجود داشته و دارد، پشتیبانی کامل این بازی از داده های کتابخانه ای Mantle و DirectX 11.1 می باشد که می تواند در عین افزایش دادن گرافیک بصری بازی، آن را بهینه نیز بسازد.

dai_1600_900 dai_1920_1080 dai_2560_1440

در این تست نیز به خوبی مشخص است که کارت گرافیک ASUS GTX 960 عملکرد فوق العاده ای دارد. البته این عناوین به قدری سنگین هستند که حتی کارت R9 290 نیز نتوانسته است در تست 1080p، به نرخ 60 فریم بر ثانیه که مطلوب ترین حالت می باشد، دست پیدا کند.

Far Cry 4

farcry4

اغراق نیست اگر Far Cry 4 را به عنوان مورد انتظار ترین شوتر سال 2014 معرفی کنیم. این عنوان توانست با یک کپی موفق از شماره ی قبلی خود، سبک خود را حفظ کند و این بار، بازیکنان را از مناطق سر سبز به مناطق کوهستانی ببرد. البته این کپی موفق به همراه امکانات و ویژگی های جدید و زیادتر نسبت به شماره ی سوم آن بوده است.

Far Cry 4 با داشتن گرافیک فوق العاده بالا، به نسبت بازی های دیگری که تا این لحظه اعلام کردیم، بهینه تر ساخته شده است. این عنوان با پشتیبانی از DirectX 11، گرافیک چشم نوازی را خلق می کند که بسیاری از افراد می توانند آن را تجربه کنند.

farcry4_2560_1440 farcry4_1600_900 farcry4_1920_1080

همانطور که مشاهده می کنید ASUS GTX 960 نسبت به نسخه ی مرجع، به اندازه ی تقریبی 4 فریم بر ثانیه بهتر عمل می کند و نرخ فریم را به 60 نزدیک تر کرده است. البته این موضوع در وضوح تصویر 900p وجود دارد و اگر به چیزی که تمامی گیمر ها به دنبال هستند، یعنی وضوح تصویر 1080p، دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که ASUS GTX 960، کارتی قدرتمند و در عین حال میان رده می باشد… البته هنوز تست های دیگر باقی مانده است، باید عملکرد این کارت در تست های دیگر را مشاهده کنیم!

Metro: Last Light

metrolastlight

عنوان Metro: Last Light (مترو: آخرین روشنایی)، ادامه ای بر بازی Metro: 2033 می باشد که به وسیله ی استدیوی اکراینی 4A Games ساخته و توسه داده شد. داستان بازی نیز در رابطه با ویروسی می باشد که در شهر پخش شده است و مردمی که جان سالم به در برده اند، به مترو ها پناه آورده اند.

در این عنوان نیز همچون عنوان قبلی، از موتور بازی سازی 4A Engine استفاده شده است. این موتور نیز از DirectX 11 و فن آوری PhysX شرکت انویدیا به صورت کامل پشتیبانی می کند. البته ما در تست های خود، سعی کردیم این گزینه را خاموش نگه داریم!

metro_lastlight_1600_900 metro_lastlight_1920_1080 metro_lastlight_2560_1440

این عنوان بر خلاف بازی های قبلی، سبک تر می باشد و به تبع، از گرافیک پایین تری نیز برخوردار است. با این وجود هنوز هم در بسیاری از تست ها، منتقدین این عنوان را برای تست مورد استفاده قرار می دهند. تفاوت عملکرد کارت ASUS GTX 960 با نسخه ی مرجع آن، نزدیک به 5 فریم بر ثانیه می باشد که قابل توجه است.

البته در تست هایی که در رزولوشن های بالاتر انجام می شود، این میزان کاهش پیدا می کند و دلیل آن، مموری کنترلر 128 بیتی این کارت است. درست است که انویدیا با استفاده از تکنولوژی های جدید خود، عملکرد این مموری کنترلر را بسیار بهینه تر کرده است، با این حال هنوز هم ما پهنای باند کمتری داریم.

پیشنهاد می کنم برای درک صحیح و کامل این موضوع، سری به مقاله ای که در رابطه با بخش های مختلف کارت گرافیک نوشتیم، بزنید. این مقاله را می توانید از این صفحه مطالعه بفرمایید.

Middle Earth: Shadow of Mordor

shadowofmordor

دنیای ارباب حلقه ها، دنیایی پر از افسانه می باشد که داستان ها و حوادث زیادی در آن وجود دارد. Middle Earth: Shadow of Mordor نیز قصد دارد داستان های میان ارباب حلقه ها و هابیت ها را بیان کند و شما را به جهانی بزرگ از دنیای نبرد شیطان ها و نیروهای نیکوکار می برد.

این عنوان نقش آفرینی و بزرگ که یکی دیگر از کاندیداهای بهترین بازی سال 2014 بوده است، توسط Monolith و به کمک موتور بازی سازی LithTech Juper EX ساخته شده است، موتوری که پیشتر در ساخت سری بازی های F.E.A.R از آن استفاده می شود.

Middle Earth: Shadow of Mordor از DirectX 11 و Tessellation پشتیبانی می کند و علاوه بر آن ها، از تکنیک های خاص رندر بازی همچون Order Independent Transparency استفاده می کند. به همین جهت، این عنوان نیز یکی از عناوین خوش ساخت سال 2014 بوده است. تستی که ما از این بازی انجام دادیم، به کمک بنچمارک درونی خود بازی است که توسط سازندگان قرار داده شده است.

som_1600_900 som_1920_1080 som_2560_1440

نکته ی جالبی که در رابطه با عملکرد کارت ASUS GTX 960 در این بازی وجود دارد، این است که تفاوت عملکرد این بازی در وضوح تصویر 1080p و 900p، چندان متفاوت نیست. به بیان دیگر، این کارت در تست 1080p، با افت عملکرد بسیار زیادی به نسبت تست 900p رو به رو نمی شود.

همانطور که در تست های قبلی دیدیم، اختلاف فریم کارت ASUS GTX 960 در این دو تست، چیزی در حدود 10 فریم بر ثانیه می باشد اما در بازی های دیگر، این اختلاف به 30 فریم بر ثانیه می رسید! بدون شک این موضوع ناشی از بهینه بودن این عنوان نسبت به بازی های دیگر می باشد.

Ryse: Son of Rome

ryse

اما آخرین عنوانی که قصد داریم عملکرد کارت ASUS GTX 960 را در آن بررسی کنیم، چیزی نیست جز بازی سنگین Ryse: Son of Rome. در این بازی، شما به عنوان فرمانده ی یکی از لشکریان رم، باید ارتش خود را فرماندهی کرده و در جنگ، تن به تن با افراد بجنگید. چیزی که شاید تا کنون نمونه ی آن را ندیده باشیم، به خصوص اینکه بازیکنان، به صورت مستقیم در نبرد حضور دارند و صحنه های مختلف جنگ را مشاهده می کنند. حتما شما هم می دانید که Ryse، در ابتدا و به صورت کاملا انحصاری برای ایکس باکس وان ساخته شده بود اما دلیل عرضه ی این بازی برای PC، ناکامی های سازندگان در فروش بوده است. یکی از عمده ترین دللایل موفق نشدن این بازی در بازار، داستان بسیار گنگ آن و شخصیت پردازی فوق العاده ضعیف بوده است…

Ryse توسط شرکت بزرگ و البته بحران زده ی Crytek، خالق سری بازی های Crysis، و به وسیله ی موتور بازی سازی معروف این شرکت، Cry Engine 4، ساخته شده است و گرافیک فوق العاده بالایی دارد. در این عنوان نیز به خوبی می توانیم DirectX 11 و Tessellation را مشاهده کنیم و جالب است بدانید که تمامی بازی هایی که تا کنون بررسی کردیم، همه و همه در ویندوز های 64 بیتی اجرا می شوند.

بسیاری از افراد، از بازی Ryse: Son of Rome برای تست سیستم خود استفاده می کنند و حتی گیمر های حرفه ای نیز به دنبال اجرای این بازی با وضوح تصویر 4K بوده اند، چرا که این عنوان با پشتیبانی از رزولوشن 4K برای PC عرضه شد. حال قصد داریم ببینیم که GTX 960 در این بازی، چگونه عمل خواهد کرد.

ryse_1600_900 ryse_1920_1080 ryse_2560_1440

نتایج جالب بودند نه؟ بر خلاف تصور بسیاری از افراد، بازی Ryse آن چنان هم بازی سنگینی نیست و گرافیک بسیار بالای آن و عملکرد خوب کارت ها، دلیلی بر بهینه بودن بازی می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، ASUS GTX 960 در وضوح تصویر 2K، موفق شده است به نرخ 36.3 فریم بر ثانیه دست پیدا کند و حدودا 3 قریم بر ثانیه، از کارت مرجع، بهتر عمل کند…

بخش دوم از بررسی کارت ASUS GTX 960 Strix نیز به پایان رسید. در این بخش، عملکرد این کارت گرافیک را در 6 بازی سنگین و مهم تر که از گرافیک بالایی برخوردار بوده و در عین حال جدید نیز بودند، بررسی کردیم.  موضوعاتی که به خوبی در این تست ها مشاهده شد، یکی مربوط به اختلاف عملکرد و فریم دهی کارت ما نسبت به مدل مرجع و دیگری مربوط به مموری کنترلر کارت می باشد.

در رابطه با اختلاف عملکرد، به خوبی مشخص بود که کارت اورکلاک شده ی شرکت ایسوس، تنها 2 الی 3 فریم بهتر از مدل مرجع عمل می کند. این اختلاف در تست های سنگین تر، به 1 فریم نیز می رسد و برخی موارد حتی کمتر از 1 فریم!

در رابطه با مموری کنترلر نیز، نکته ای که بخوبی دیده می شود، افت عملکرد کارت در وضوح تصویر های بالاتر می باشد. همانطور که می دانید، بیشتر بودن میزان مموری کنترلر یا باس کارت گرافیک، در پهنای باند آن تاثیر گذاشته و آن نیز، بر عملکرد کرد در وضوح تصویر های بالاتر تاثیر می گذارد. کارت GTX 960 به علت داشتن مموری کنترلر 128 بیتی، با افت عملکرد زیادی در وضوح تصویر های بالا مواجه می شود و طبق گفته ی انویدیا، این کارت مناسب اجرای بازی ها در رزولوشن 1080×1920 می باشد نه بالاتر!

به هر حال، باید منتظر قسمت پایانی از بررسی باشید و نتیجه گیری نهایی را مشاهده کنید. بدون شک، قسمت نهایی، مهم ترین بخش از این بررسی بوده و به نکاتی اشاره خواهیم کرد که شاید تا کنون به آن ها توجه نکرده باشید!

با تکنولوژی نیوز همراه باشید…

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال