بررسی: کدام مرورگر کمترین مصرف باتری را دارد؟

زمانی که اینتل، پردازنده های جدیدش را بر پایه معماری Haswell معرفی کرد، بیشترین تمرکز روی مصرف پایین برق در حالت idle بود، چرا که در هر کامپیوتری (مخصوصا لپتاپ ها و تبلت ها) شاید زمان بدون فعالیت و آماده باش، خیلی بیشتر از زمان فعالیت با حداکثر قدرت باشد. بنابراین، هرچه مصرف پردازنده در […]

زمانی که اینتل، پردازنده های جدیدش را بر پایه معماری Haswell معرفی کرد، بیشترین تمرکز روی مصرف پایین برق در حالت idle بود، چرا که در هر کامپیوتری (مخصوصا لپتاپ ها و تبلت ها) شاید زمان بدون فعالیت و آماده باش، خیلی بیشتر از زمان فعالیت با حداکثر قدرت باشد.

بنابراین، هرچه مصرف پردازنده در حالت بدون فعالیت کمتر باشد، دستگاه بهینه تر بوده و عمر باتری در تبلت و لپتاپ ها بیشتر خواهد بود.

برای مقایسه بد نیست بدانید در تست های انجام شده روی دو پردازنده دسکتاپ از سری آیوی بریج و هاسول (به ترتیب مدل های i7-3770K و ورژن هاسول اش یعنی i7-4770K) مصرف برق در حالت idle حدود 46 وات برای پردازنده آیوی بریج بوده و پردازنده هاسول تنها 34.5 وات مصرف کرده است که نشان از 11.5 وات مصرف پایینتر در نسل جدید دارد.

درواقع اینتل با این کار یک تکان اساسی به تولید کنندگان سخت افزار و نرم افزار داد تا تولیدات خودشان را تا حد امکان بهینه سازی کنند.

حالا در تست انجام شده توسط متخصصین وبسایت Anandtech که موضوع آن بررسی میزان عمر باتری با استفاده از مرورگرهای مختلف است، به نتایج جالبی بر میخوریم.

این تست روی لپتاپ قدرتمند Dell XPS 15 انجام شده است که دارای پردازنده i7-4702MQ، حافظه رم 16 گیگابایت، حافظه اصلی اس اس دی 512 گیگابایت، کارت گرافیک Geforce GT 750M و نمایشگر 15.6 اینچ با رزولوشن 1800 در 3200 پیکسل میباشد.

برای بررسی، سعی شده چهار مرورگر معروف یعنی گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اپل سافاری و مایکروسافت اینترنت اکسپلورر روی ویندوز 8 تست شود که نتیجه آن بسیار جالب توجه است.

Browser Battery Life table

همانطور که مشاهده میکنید، مرورگر کروم 36 با 452 دقیقه (هفت و نیم ساعت) بهترین نتیجه را به دست آورده است، در حالی که ورژن بتای کروم 37 با 355 دقیقه (کمی کمتر از 6 ساعت) در رتبه آخر ایستاده است!

اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس نیز جایگاه های دوم تا چهارم را برای خود گرفته اند.

شاید بپرسید پس سافاری چه شد؟!

درواقع شرکت اپل، مرورگر خود را برای سیستم عامل ویندوز از 2 سال پیش بروز رسانی نکرده است و به همین دلیل این مرورگر هنگام تست هر چند ثانیه یک بار هنگ میکرده و در نتیجه امکان تکمیل بررسی روی آن مرورگر نبوده است.

لینک کوتاه | منبع : anandtech

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال