در سال 2015 تفاوت معنی‌داری میان پرچمداران گران‌قیمت و تلفن‌های هوشمند 100 دلاری نخواهدبود

8 سال از عرضه‌ی اولین آیفون توسط استیو جابز در یک رویداد به‌یادماندنی می‌گذرد. امروزه آیفون به عنوان پدر گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی پذیرفته شده است و هر روز نسل گوشی‌های هوشمند بزرگ و بزرگتر می شود، اما تفاوتی در پایه و اساس آنها ایجاد نمی شود، ویژگی مشترک این دستگاه‌ها هوشمندی است. با […]

8 سال از عرضه‌ی اولین آیفون توسط استیو جابز در یک رویداد به‌یادماندنی می‌گذرد. امروزه آیفون به عنوان پدر گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی پذیرفته شده است و هر روز نسل گوشی‌های هوشمند بزرگ و بزرگتر می شود، اما تفاوتی در پایه و اساس آنها ایجاد نمی شود، ویژگی مشترک این دستگاه‌ها هوشمندی است.

با این پیشرفت‌ها همه روزه شاهد قیمت گذاری بسیار بالای گوشی‌های هوشمند هستیم، شاید در کشورهای آمریکایی و اروپایی قیمت 650 دلاری یک آیفون طی یک قرارداد 2 ساله زیاد هم به چشم نیاید اما برای هموطنان ما هنوز هم این قیمت‌ها سرسام آور است.

تا چندی پیش اگر تصمیم به خرید یک گوشی‌‌هوشمند ارزان قیمت می گرفتیم باید کیفیت بد دوربین، عمر باتری کم، حافظه‌ی داخلی ناکافی و امکانات کم گوشی را برای قیمت پایین آن تحمل می کردیم. اما ظاهرا اکنون ورق برگشته است و تلفن‌های هوشمند رده پایین یا میان رده با کیفیت بسیار مناسب به بازار عرضه می شوند. شاید شما هم متوجه شده باشید که پرچمداران جدید شرکت‌ها همچون قبل حرفی برای گفتن ندارند، شاید تکنولوژی ساخت گوشی‌های هوشمند به یک ثبات نسبی رسیده‌اند.

به این مثال ها توجه کنید: رزولوشن صفحه نمایش‎ گوشی‌های هوشمند در سالهای گذشته با سرعت بسیار زیادی پیشرفت کرده‌اند اما این اعداد از زمانی که به مرز 300ppi رسیده‌اند از رشد شتابان‌شان کاسته شده‌است. صفحه نمایش‌ها تنها بر سر رزولوشن رقابت می‌کنند و این تغییرات نسبت به تبدیل ناگهانی دکمه‌های فیزیکی به صفحه نمایش‌های کاملا لمسی بسیار ناچیز به نظر می‌رسند. تغییرات دوربین‌ها و باتری‌ها در میان نسل‌های متفاوت تلفن‌های هوشمند بسیار ناچیز است. همه‌ی این موارد منجر به کاهش قیمت دستگاه‌های هوشمند در سال‌های اخیر شده است و اکنون شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت با تکنولوژی‌هایی هستیم که روزی دستیابی به آنها آرزو محسوب می‌شد.

در حالی که تکنولوژی هر روز در حال تغییر است به نظر می رسد ما بر سر ویژگی‌های یک تلفن هوشمند خوب به توافق رسیده‌ایم. در قرن 20 شاهد حضور گوشی‌هایی در بازار بودیم که حتی استفاده‌ از آنها اکنون غیرقابل تصور است، اما در قرن 21 تقریبا این گوشی‌ها ناپدید شده‌اند و طراحی گوشی‌های هوشمند به یک استاندارد نزدیک شده‌است.

هر نیازی که در امور روزمره‌مان به یک گوشی‌هوشمند داریم تنها با یک گوشی‌هوشمند 100 دلاری برطرف خواهدشد. برای روشن تر شدن این ادعا کاربردهای معمول یک تلفن‌هوشمند صد دلاری از کمپانی شیائومی را با یک آیفون 650 دلاری مقایسه خواهیم‌کرد.

  • صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن قابل قبول برای اکثر کاربران در هر دو گوشی‌هوشمند
  • تفاوت فاحش در ویژگی‌های پردازنده اما تفاوت ناچیز در عملکرد سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها
  • دوربین 8 مگاپیکسلی برای هر دو گوشی‌هوشمند با تفاوت کیفیت ناچیز در نور مناسب
  • عمر باتری بیشتر از یک روز و تکنولوژی شارژ سریع برای گوشی‌هوشمند شرکت شیائومی
  • در هر دو گوشی هوشمند می توانید اپلیکیشن‌های مربوط به سیستم عامل خودش را بدون محدودیت اجرا کنید

این کاربردها تقریبا استفاده‌های معمول روزانه از یک تلفن هوشمند هستند که در ارزانترین تلفن هوشمند اندرویدی و آخرین مدل آیفون تقریبا یکسان هستند. باید بپذیریم که اکنون تلفن‌های هوشمند پرچمدار به یک کالای تجملاتی در دنیای مد تبدیل شده اند تا یک دستگاه کاربردی. اگر در ذهن داشته باشید که کیفیت ساخت این دستگاه‌ها با گوشی‌های هوشمند رده بالا بهتر است، مقایسه‌ی دیگری برای شما انجام خواهیم داد. گوشی هوشمند Blu Vivo Air مثال خوبی برای یک گوشی‌هوشمند ارزان قیمت با کیفیت ساخت فوق‌العاده است. این گوشی هوشمند کمپانی ویوو با قیمت 180 دلار بدون قرارداد از آخرین آیفون باریکتر است و از آلومینیوم با کیفیت ساخته شده‌است.

The-Blu-Vivo-Air

البته پدیده‌های دیگری نیز در زندگی روزمره‌ی انسان ها دچار مسئله‌ی مورد بحث ما شده‌اند، به طور مثال بسیاری از ما پس از رواج استفاده از تلفن‌های همراه ساعت‌های مچی خود را کنار گذاشته ایم، چون دستگاهی همیشه کنار ماست که کاربردهای بیشتری از اعلام زمان و تاریخ دارد. اما هنوز شرکت های بزرگی در دنیا ساعت‌های مچی گران قیمت تولید می‌کنند و مصرف بسیاری از آنها جنبه‌ی تجملاتی به خود گرفته است.

با اینکه پذیرفته‌ایم آغازگر دنیای متنوع گوشی‌های هوشمند آیفون بوده‌است اما باید بپذیریم که رقابت آزاد تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند مدیون سیستم عامل اندروید است. اکوسیستم آزاد اندروید بوده که اجازه داده است دستگاه‌هایی همچون موتورولا موتو جی، موتو ای، شیائومی ردمی، میزو ام 1 نوت و بلو ویوو ایر متولد شوند.

این انقلاب در صنعت گوشی‌های هوشمند را تنها مدیون اندروید نیستیم و شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های ارزان قیمت، مدیاتک نیز سهم بزرگی در این انقلاب داشته است. نتیجه‌ی تمامی این اتفاقات تحقق رویای گوشی‌هوشمند 100 دلاری کامل بوده‌است.‌

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال