رونمایی هوآوی از اولین تراشه‌ی شبکه‌ای بهره‌مند از تکنولوژی ساخت 16 نانومتری FinFET

در حالی که رویداد MWC 2015 را در پیش داریم و همگی ما منتظر اقدامات و رونمایی‌های کمپانی‌های بزرگ در این کنگره هستیم، هوآوی در یک اقدام پیش از موعد، امروز رسما تراشه‌‌ای جدید و مختص خود را معرفی کرد. در واقع هوآوی امروز و طی این اقدام از اولین تراشه‌ی 64 بیتی مبتنی بر تکنولوژی ساخت 16 نانومتری FinFEt موجود در دنیا رونمایی کرده است…

در حالی که رویداد MWC 2015 را در پیش داریم و همگی ما منتظر اقدامات و رونمایی‌های کمپانی‌های بزرگ در این کنگره هستیم، هوآوی در یک اقدام پیش از موعد، امروز رسما تراشه‌‌ای جدید و مختص خود را معرفی کرد. در واقع هوآوی امروز و طی این اقدام از اولین تراشه‌ی 64 بیتی مبتنی بر تکنولوژی ساخت 16 نانومتری FinFEt موجود در دنیا رونمایی کرده است. این تراشه‌‌ی سیستمی با نام اختصاصی Nova شناخته می‌شود و یک چیپست شبکه‌ای به شمار می‌رود. این سیستم روی یک چیپ از قابلیت‌های اتصال GSM /UMTS / LTE FDD / LTE TDD در قالب یک تراشه‌ی واحد پشتیبانی به عمل می‌آورد. تراشه‌ی Nova از معماری نوع ARM64 بهره‌مند است و همانطور که اشاره داشتیم از تکنولوژی ساخت 16 نانومتری FinFEt برای تولید این محصول استفاده شده. هوآوی ضمن رونمایی از این تراشه مدعی شده که عملکرد آن به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که تا 67 درصد بهره‌ورتر از سایر تراشه‌های شبکه‌ای موجود خواهد بود. با این وجود هوآوی عملکرد این تراشه را نسبت سایر رقبای پیشین موجود نیز بهتر و مطلوب‌تر می‌داند.

آقای وامگ جون (Wang Jun) رئیس بخش تولید محصولات وایرلس شبکه‌ای هوآوی می‌گوید: “رونمایی و عرضه‌ی تراشه‌ی Nova گواهی بر ادامه‌ی نوآوری و گسترش فعالیت‌ها و نهایتا یکه‌تازی هوآوی در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با صنعت اطلاعات و ارتباطات (ICT) خواهد بود. در کنار راه‌اندازی پیشرفته ترین شبکه‌ی تلفن همراه، تراشه‌ی Nove منجر خواهد شد که کاربران ما از بهترین خدمات و سرویس‌های شبکه‌ای و ارتباطی بیسیم بهره‌مند شوند.” بر اساس ادعای خود هوآوی علارغم پهنای باند وسیع این تراشه و ظرفیت فوق‌العاده بالای آن، مصرف انرژی چیپست Nova فوق‌العاده کمتر از سایر موارد مشابه خواهد بود. پیش از این هوآوی از اولین آنتن‌های نوع L-Band خود رونمایی کرده بود که قابلیت پشتیبانی از باندهای فوق‌العاده گسترده یا اصلاحا “UWB” و همچنین باندهای چندگانه یا اصطلاحا “Multi Band” را به همراه دارد. سیستم آنتن‌دهی این شبکه به گونه‌ایست که تقریبا از تمامی باندهای فرکانسی عمده و اصلی 700، 800، 900، 1800، 2100 و 2600 مگاهرتزی پشتیبانی به عمل می‌آورد، با این وجود قابلیت پشتیبانی از باندهای فرکانسی 1500 مگاهرتزی نیز در این شبکه‌های ارتباطی در نظر گرفته شده است.

Nova

بنا به اطلاعات به دست آمده رونمایی دقیق‌تر و جزئی از این تراشه‌ی شبکه‌ای طی رویداد MWC 2015 انجام خواهد شد. بنابراین به زودی شاهد پیشرفت‌های عظیمی در دنیای تراشه‌های سیستمی و سیستم‌ روی یک چیپ‌ها (SoC) خواهیم بود. همانطور که می‌دانید پرچمدار بعدی سامسونگ یعنی گوشی گلکسی S6 هم که در رویداد MWC 2015 شاهد رونمایی از آن خواهیم بود، مجهز به اولین سیستم روی یک چیپ بهره‌مند از تکنولوژی ساخت 14 نانومتری خواهد بود. سیستم روی یک چیپ اختصاصی اگزینوس 7420 سامسونگ که در نسخه‌ای از گوشی گلکسی S6 به کار گرفته می‌شود در واقع اولین تراشه‌ی سیستمی ساخته شده طی فرآیند تولید 14 نانومتری به شمار می‌رود و رقیب اصلی برای سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام محسوب خواهد شد که در تولید آن از تکنولوژی ساخت 20 نانومتری استفاده شده است. با این وجود همانگونه که می‌دانید گلکسی S6 سامسونگ با توجه به شرایط مکانی خاص در دو نسخه‌ی تجهیز شده به هر دوی این سیستم روی یک چیپ‌ها عرضه می‌شود.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین توجه به اهداف هوآوی در این زمینه و اقدامات این شرکت چینی به منظور رونمایی از تراشه‌ی شبکه‌ای جدید و قدرتمند خود در رویداد MWC 2015 می‌توان نتیجه‌گیری کرد که روز به روز به آینده‌ای پیشرفته‌تر در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با تراشه‌های سیلیکونی نزدیک می‌شویم و رویداد MWC 2015 می‌تواند گامی اساسی و عمده در این راستا به شمار آید. با این وجود رونمایی از این دو تراشه تنها اقدامات و تدابیر این دو شرکت برای رویداد MWC 2015 محسوب نخواهد شد. هوآوی پیش از این و در سال 2014 با سیاست‌های تولیدی  و فروش خود توانست سودی بسیار عالی را به دست آورد، مطمئنا افزایش این میزان سود از اولین و مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌ها و اهداف هوآوی در سال 2015 به شمار می‌رود. باید منتظر رویداد MWC 2015 و اخبار گسترده‌تر مرتبط با این موضوعات باشیم. با ما و تیک تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال