عرضه ی عینک هایی که به عینک آفتابی تبدیل می شوند، چندان دور نخواهد بود!

عینک های سنتی با لنز های ساده ای که دارند، ابزاری ساده و موثر هستند که مورد استفاده قرار میگیرند ولی با این حال، ایراداتی را دارند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد و به همین دلیل است که محققان موسسه ی تکنولوژی جرجیا در حال کار بر روی عینک هایی هستند که […]

عینک های سنتی با لنز های ساده ای که دارند، ابزاری ساده و موثر هستند که مورد استفاده قرار میگیرند ولی با این حال، ایراداتی را دارند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد و به همین دلیل است که محققان موسسه ی تکنولوژی جرجیا در حال کار بر روی عینک هایی هستند که می توانند به وسیله ی کاربر، به عینک آفتابی تبدیل شوند.

در حال حاضر عینک های خاصی وجود دارند که می تواند کمی این کار را انجام دهد. هم اکنون لنز های فوتوکرومیکی که در برخی از عینک ها به کار گرفته می شود، مولکول های هالیدی سفید رنگی دارند که به هنگام برخورد با اشعه ی ماوراء بنفش خورشید، مولکول های این نور را جذب خود می کنند و از خارج شدن برخی از آنها نیز جلوگیری می کنند که نتیجه ی آن، تغییر رنگ موقتی می شود.

یکی از ایراداتی که می توان به این لنز ها گرفت، این است که زمانی که این لنز ها می خواهند از رنگ طبیعی خود به رنگ آفتابی یا دودی تغییر پیدا کنند، چندین دقیقه است. این موضوع وقتی مهم میشود که به هنگام مثال، شما در حال رانندگی هستید. در این زمان این مدت می تواند کمی زیاد باشد و از سوی دیگر، برای انجام این کار، لازم است شما در معرض مستقیم نور خورشید باشید و یا به نور خیره شوید تا این تغییر رنگ امکان پذیر شود.

به همین دلیل، محققان موسسه ی تکنولوژی جرجیا در حال کار بر روی یک عینک می باشند که کاربر می تواند با زدن یک دکمه ی برقی، در هر زمان و در هر مکانی، رنگ عینک خود را تغییر دهد.

لنز های این عینک جدید که محققان در حال کار بر روی آن می باشند، از جنس پلیمر الکتروکرومیک می باشد و به جریان برق حساس بوده و بر خلاف لنز های فوتوکرومیک که نیاز به نور فرابنفش دارند، با جریان الکتریکی می تواند تغییر رنگ دهد. در نوع مفهومی و آزمایشی از عینکی که این محققان ساخته اند، سعی کرده اند از پلیمر های رنگ های یشمی، زرد، آبی و نارنجی استفاده کنند تا رنگ قهوه ای را خلق کنند و در این حالت، لنز می تواند در عرض چند ثانیه، از بیش از 70 درصد از نور های ورودی جلوگیری کند. این در حالی است که با تغییر دادن نسبت رنگ هایی که ذکر شد، این محققان قادر خواهند بود تا به رنگ های دیگری که مد نظر آن ها می باشد، دسترسی پیدا کنند.

با توجه به اخباری که از تیم تحقیق و توسعه به رهبری خانم Anna Österholm رسیده است، این گروه با استفاده از تکنولوژی printing/blade-coating جوهر ها، توانسته اند لنزهایی خمیده خلق کنند که از نظر اقتصادی، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع، محققان این موسسه در حال توسعه دادن این لنز ها هستند و با استفاده از حسگر های نوری ای که در این لنز ها قرار گرفته است، این لنز ها توانایی تغییر رنگ را خواهند داشت.

نظر شما در مورد آینده ی عینک ها و لنز ها چیست؟ نظرات خود را با تکنولوژی نیوز به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال