تلاش اپل برای برهم زدن مهمترین کسب و کار کوالکام

با وجود رقابت بسیار زیاد میان تولیدکنندگان گوشی های هوشمند، شرکت ها معمولا رابطه خوبی با تامین کنندگان خود برقرار می کنند، اما طی دو سال گذشته، رابطه میان اپل و کوالکام دوستانه نبود. دو شرکت وارد نزاعی حقوقی شدند که یکی از بزرگترین فروشندگان گوشی هوشمند در جهان، اپل، را مقابل یکی از بزرگترین […]

با وجود رقابت بسیار زیاد میان تولیدکنندگان گوشی های هوشمند، شرکت ها معمولا رابطه خوبی با تامین کنندگان خود برقرار می کنند، اما طی دو سال گذشته، رابطه میان اپل و کوالکام دوستانه نبود. دو شرکت وارد نزاعی حقوقی شدند که یکی از بزرگترین فروشندگان گوشی هوشمند در جهان، اپل، را مقابل یکی از بزرگترین طراحان پردازشگرها و مودم های گوشی هوشمند، کوالکام، قرار داد. دو شرکت یکدیگر را به دلیل انجام اقدامات انحصارطلبانه و حتی سرقت تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

پرسشی مهم در رابطه با این نزاع وجود دارد: ارزش فناوری کوالکام چقدر است؟ اپل ادعا می کند که کوالکام برای استفاده از مودم ها و امتیازات این شرکت، هزینه بیشتری از اپل می خواهد، در حالیکه کوالکام می گوید اپل قصد سوء استفاده از فناوری این شرکت را دارد. این پرسشی مهم برای کل صنعت است- نمی توانید گوشی هوشمند مدرنی را بدون داشتن اختراعات و امتیازهای کوالکام تولید کنید، بنابراین عواقب این دادخواهی دامنگیر تمام شرکت های تولیدکننده گوشی و همچنین کوالکام خواهد شد.

طی ماه های اخیر آتش این نزاع شعله ورتر هم شد. کوالکام مدعی شد که اپل «اسرار کاری و اطلاعات محرمانه» این شرکت را به سرقت برده است و این امر منتج به تحریم نسبی آیفون در آلمان و چین شد. و حالا زمان رویداد اصلیست. روز دوشنبه، اپل و کوالکام در دادگاه فدرال سن دیگو رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت و کوالکام می بایست مدارک خود در رابطه با اتهاماتی که برای اپل مطرح کرده است را ارائه بدهد و در صورت عدم موفقیت، احتمال ضرر چند میلیارد دلاری برای این شرکت هم وجود دارد.

طرح دعوی اپل در رابطه با امتیازات و اختراعات، بویژه امتیازاتی است که طراحی و عملکرد مودم گوشی همراه را در برمی گیرند. نمی توانید گوشی هوشمندی بدون امکان برقراری ارتباط وایرلس به اینترنت را تولید کنید، امکاناتی که درصد بالایی از آن در مالکیت کوالکام قرار دارند. به باور کوالکام این اختراعات نتیجه پژوهش ها و برنامه های چند میلیارد دلاری این شرکت در امر توسعه می باشند و حال کسب درآمد میلیارد دلاری از آن منطقی به نظر می رسد. وقتی کوالکام مودم های تولیدی خود را به فروش میرساند، در حقیقت نه تنها سخت افزار خود را به فروش می رساند، بلکه مجوز و امتیاز آن سخت افزار را هم عرضه می کند، اما اپل می گوید که کوالکام هزینه ای بیشتر از حد معقول را برای این امتیازها در نظر گرفته است، زیرا تنها تامین کننده مودم های گوشی هوشمند است. اگر شرکتی با این هزینه ها موافق نباشد، کوالکام قدرت عدم فروش این مودم ها به شرکت مدکور را دارد.

از زمان شکایت اپل بر علیه کوالکام، نزاع میان دو شرکت شکلی جهانی به خود گرفت. به نظر می آید که اپل  در این نزاع برتری داشته باشد. قانونگذاران سراسر جهان، از جمله قانونگذاران ایالات متحده، کره جنوبی، تایوان، انحادیه اروپا و چین تلاش کردند تا کوالکام را به دلیل ارتکاب اقداماتی مشابه با آنچه که با اپل انجام داد تحت پیگرد قرار بدهند. بر این اساس کوالکام مجبور به پرداخت 975 میلیون در چین، 853 میلیون دلار به دلیل نقض قوانین اتحادیه های بزرگ صنعتی در کره جنوبی و 93 میلیون دلار به دلیل بروز اختلافات با اتحادیه صنایع بزرگ در تایوان شد. روز دوشنبه، هیئت منصفه بررسی خود در رابطه با نزاع دو شرکت اپل و کوالکام را آغاز می کند و پیش بینی می شود که طی هفته های آتی، حقوقدانان به بازرسی دقیق مدیران اجرایی این دو شرکت بزرگ جهانی بپردازند. شواهد و نتایج این نزاع دادگاهی نه تنها تیتر مهم اخبار می شود، بلکه بر آینده بازار گوشی هوشمند هم تاثیرگذار خواهد بود. جهت مشاهده خبرهای دیگر به صفحه اخبار تکنولوژی رجوع نمایید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال