سفری در زندگی یک ریاضیدان: از فقر تا شهرت

از نکات برجسته ای که ریاضیدان برجسته شینگ تانگ یائو در زندگینامه خود، شکل زندگی، ذکر می کند، نام اصلیش است که یائو نبود. خانواده او در سال 1949 ، هنگامیکه  نوزاد بود، از چین به هونگ کونگ که تحت سلطه بریتانیا بود گریختند و یائو برگرفته از ترجمه نادرست این نام در فرم ثبت […]

از نکات برجسته ای که ریاضیدان برجسته شینگ تانگ یائو در زندگینامه خود، شکل زندگی، ذکر می کند، نام اصلیش است که یائو نبود. خانواده او در سال 1949 ، هنگامیکه  نوزاد بود، از چین به هونگ کونگ که تحت سلطه بریتانیا بود گریختند و یائو برگرفته از ترجمه نادرست این نام در فرم ثبت نام مدرسه ابتدایی این ریاضیدان است. هیچیک از اعضاء خانواده با زبان انگلیسی آشنا نبودند، بنابراین برای پر کردن مدارک و کاغذها از یک آموزگار زبان انگلیسی که به اشتباه نام خانواده او را از «چیو» به «یائو» ترجمه کرد کمک گرفتند.در آن زمان، نه شینگ تانگ و نه خانواده او به این موضوع اهمیت ندادند.  آن ها نمی دانستند که نام یائو در فیزیک و  ریاضی جاودانه خواهد شد.

شکل زندگی، اثر استیو نادیس، دانشمند و نویسنده، به شرح زندگی یائو، از فقر و گریز به  هونگ کونگ تا رسیدن به شهرت به عنوان ریاضیدان چینی آمریکایی و اولین چینی برنده مدال فیلدز که اغلب از آن به عنوان جایزه نوبل ریاضیات یاد می شود، می پردازد. در طی این مسیر، یائو رویدادهایی را تجربه می کند که مسیر زندگی او را دستخوش تغییراتی می کنند.این اثر پر است از خاطرات دوران کودکی او – هم شاد و هم غم انگیز- در هونگ کونگ که شامل داستان اثبات قصیه های هندسه در دوران راهنمایی می شوند.  او می نویسد، « شگفت زده بودم که تا کجا می توان پیش رفت و حالا قضیه های زیادی وجود دارد که می توان آن ها را اثبات کرد.

گاهی او شاهد اتفاقات ناخوشایندی بود- رهبری دار و دسته ای از بزهکاران در سن 11 سالگی و از دنیا رفتن پدر در زمانیکه تنها 14 سال داشت، اتفاقی که خانواده را بیشتر و بیشتر گرفتار فقر کرد، اما این اتفاق ها برای او را به سوی شانس هدایت کردند. شاید در سن 19 سالگی خوش شانس ترین انسان روی زمین بود، چرا که تحت حمایت امپراطور ریاضیات، شینگ شن چرن، قرار گرفت. شین مربی  یائو در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بود.  او طی دو سال موفق به اتمام دوره دکترای خود شد و 30 سال به عنوان استاد در دانشگاه هاروارد فعالیت کرد.

پژوهش های بنیادین یائو در تحلیل هندسه، ارتباط تنگاتنگی با شاخه های توپولوژیک و فیزیک نظری دارند.  یائو در سال 1982 موفق به دریافت مدال فیلدز شد. یائو سهم زیادی در ریاضیات و بویژه  رشد دوباره فرهنگ آکادمیک ریاضی در چین دارد. او سه موسسه ریاضی را در چین تاسیس کرد و به کرات از نیازمندی به رشد فرهنگ پژوهش خلاقانه اشاره کرد. داستان های دوران کودکی یائو که پر از ماجراهای غمناک خانوادگی و عشق عمیق او به ریاضیات هستند، هر خواننده ای را مجذوب خود خواهند کرد.  عکس هایی از خانواده یائو در کنار طرح ها و عکس های مربوط به یافته های او در این اثر آورده شده اند. برای مطالعه خبرهای دیگر به صفحه اخبار فناوری سر بزنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال