کدام را بخریم؟  آیفون 11 پرو  یا گلکسی نوت 10 سامسونگ

اگر شما هم مثل من عاشق اپل هستید، حالا وقت فکر کردن به گوشی بعدی که قصد خرید آن را دارید از راه رسیده است، چرا که اپل، آیفون 11 و آیفون 11 پرو را عرضه کرده است.  اما گوشی های زیادی هم وجود دارند که با «i» شروع نمی شوند. اگر می خواهید مبلغ […]

اگر شما هم مثل من عاشق اپل هستید، حالا وقت فکر کردن به گوشی بعدی که قصد خرید آن را دارید از راه رسیده است، چرا که اپل، آیفون 11 و آیفون 11 پرو را عرضه کرده است.  اما گوشی های زیادی هم وجود دارند که با «i» شروع نمی شوند. اگر می خواهید مبلغ زیادی برای گوشی بعدیتان هزینه کنید، انتظار دارم که در این تصمیم روی بزرگترین، برجسته ترین و قابل ترین گوشی ها تمرکز کنید: آیفون 11 پرو یا سامسونگ گلکسی نوت 10 (یا نسخه های بزرگتر آن، «مکس» و «پلاس»). در ادامه نگاهی به مشخصات این گوشی ها میندازیم.

صفحه نمایش

همه ما حرف زدن درباره دوربین ها را دوست داریم، اما تقریبا هر لحظه خیره به صفحه نمایش گوشی هایمان هستیم. بنابراین صفحه نمایش در صدر فهرست قرار می گیرد، اما در رابطه با این دو گوشی سوالی مطرح می شود که جواب آن را نمی دانم: کدام یک بهترند؟ گلکسی نوت 10صفحه نمایش بزرگتری-6.3- در مقایسه با آیفون-5.8- دارد. تفاوت قابل ملاحظه ایست. اگر صفحه کوچکتر را تحمل می کنید (یا دوست دارید)، آیفون 11 پرو تصویر بهتری را نمایش می دهد. صفحه نمایش اولد XDR در این گوشی تصاویری با 2436 و 1125 پیکسل را نمایش می دهد و قابلیت پشتیبانی از HDR را نیز داراست. صفحه نمایش نوت 10، آمولد فول اچ دی+ است که تصاویری 2200 و1080 پیکسلی را نمایش می دهد. به عبارت دیگر آیفون 11 پرو پیکسل های بیشتری را در فضای کوچکتر ارائه می دهد.

دوربین

خوب می دانم که همه به صحبت درباره دوربین گوشی علاقمند هستند. نقطه قوت آیفون 11 پرو دوربین این گوشی است. آیفون 11 پرو دارای سه دوربین 12 مگاپیکسلی در عقب، همگی با لنزهایی متفاوت، اولتراواید و تله فوتو است که تغییر هر یک از آن ها به شکلی باورنکردنی ساده است. علاوه بر این دارای گزینه «حالت شب» یا «night mode» برای کار در عصرهایی کم نور و اتاق های تاریک هم می باشد. همچنین نرم افزار جدیدی  با نام «deep fusion» در این مدل بکار گرفته شده است که با استفاده از هر سه دوربین کار عکسبرداری را انجام داده و بهترین و دقیقترین عکس ممکن را ارائه می دهد. هنگام فیلمبرداری می توانید 4k در 60 فریم در هر ثانیه را ضبط کنید.

در قسمت جلو، یک دوربین «Truedepth» دوازده مگاپیکسلی کار گذاشته شده است که می تواند عکس ها را در 4K HDR  گرفته و ویدئوها را در 4K تا 60fps ضبط کند( و علاوه بر این از قابلیت اسلوموشن جدیدی پشتیبانی می کند که کار ضبط را در 1080p در 120fps انجام می دهد.)شاید تعجب کنید اگر بگویم نوت 10 هم دارای مشخصه هایی بسیار مشابه است. علاوه بر این سه دوربین در قسمت عقب آن بکار گرفته شده است: لنز واید 12 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 16 مگاپیکسلی و لنز تله فوتوی 12 مگاپیکسلی. تنظیمات چنددوربینی نیز حالت های مختلفی از قبیل نور کم و حالت شب را ارائه می دهند و می توانید فیلمبرداری با کیفیت بالا را تجربه کنید.

گلکسی نوت 10 دارای یک فناوری با قابلیت ارتقاء سطح مهارت عکاسی است. این فناوری شامل یک «بهینه ساز صحنه» و «ردیاب نوسان» می شود (شاید به خوبی فناوری اپل نباشد اما حرف هایی برای گفتن دارد.) می توانید از دوربین آیفون 11 پرو برای ساخت مموجی و انیموجی هم استفاده کنید. گلکسی نوت 10 از شاخصه های واقعیت افزوده از قبیل ابزار اندازه گیری واقعیت افزوده و غیره برخوردار است.

عملکرد

آیفون 11 پرو نیاز به بررسی بیشتر دارد. در این گوشی از تراشه جدید A13 Bionic استفاده شده است که به ادعای اپل تا 20 درصد قدرت پردازش اپل را افزایش می دهد ( همچنین مصرف نیرو را کاهش داده و در نتیجه ماندگاری باتری را دو چندان می کند).  در نوت 10 تراشه SM8150 و رم 8 گیگابایتی کار گذاری شده اند(مشابه با Qualcomm Snapdragon 855 CPU). هر مطلبی که در رابطه با Snapdragon 855 خوانده ایم اشاره به کندتر بودن آن در مقایسه با تراشه های قدیمی تر A12 Bionic دارد- خیلی نزدیک اما کندتر- بنابراین A13 Bionic کمی سریعتر خواهد بود (حدود 20 درصد).

باطری

قضاوت درباره باطری در یک مقاله کار آسانی نیست، اما نشانه ها اشاره به برتری باتری آیفون 11 پرو در مقایسه با گلکسی نوت 10 دارند. به نظر می رسد باتری کارگذاری شده در آیفون 11 پرو قدرتمندتر از مدل سال گذشته باشد، در حالیکه باتری نوت ظاهرا ضعیفتر شده است.

گلکسی نوت 10 دارای یک باتری 3500 میلی آمپری و کوچکتر از نوت 9 است، اما بنابر ادعای سامسونگ، این باتری می تواند یک روز کامل کار کند. اپل می گوید باتری آیفون 11 پرو، چهار ساعت بیشتر از آیفون ایکس اس کار می کند. گلکسی نوت 9 دارای یک باتری 4000 میلی آمپری است و بر اساس گزارش آندوید سنترال می تواند 22 تا 24 ساعت کار کند. بر اساس آزمون انجام شده توسط Tom’s Guide، باتری آیفون ایکس اس حدود 9 ساعت و 40 دقیقه کار می کند و پیش بینی می کنیم آیفون پرو 11 در مقایسه با آن برتری داشته باشد. احتمالا گلکسی نوت 10 پلاس با باتری 4300 میلی آمپری می تواند رقیب قدرتمندتری برای این گوشی باشد.

امنیت

در رابطه با حفظ حریم شخصی، از تفاوت ها میان آیفون و آندروید بسیار گفته شده است. به نظر می آید که در این زمینه اپل از دیگر شرکت ها برتری داشته باشد. در نوت 10 بر امنیت سخت افزاری افزوده شده است. هر دو گوشی دارای قفل تشخیص چهره هستند، اما در نوت 10 یک اسکنر اثرانگشت هم قرار داده شده است. قفل چهره در سامسونگ به اندازه تشخیص چهره اپل قوی و امن نیست، بنابراین اثرانگشت می تواند راه مطمئن تری باشد (اگرچه کندتر است).

قلم

قابلیت ویژه گلکسی نوت، قلم هوشمند است که سامسونگ نام S Pen را برای آن برگزیده است. S Pen امکان نقاشی و نوشتن یادداشت را به شما می دهد. با این قلم می توانید تنظیمات نقاشی و غیره را نیز تغییر بدهید. این قلم از شاخصه های برجسته نوت است اگرچه تصور نمی کنم بتوان آن را عامل برتری بر گوشی دیگری دانست زیرا کمتر کسی را دیده ام که برای کارهای روزمره خود از این قلم استفاده کند. اگر موافق نیستید، احتمالا عادت به استفاده از قلم دارید.

قیمت و حافظه

گلکسی نوت 10 ارزانتر از آیفون 11 پرو است. قیمت این گوشی به 950 دلار می رسد که 50 دلار ارزانتر از آیفون پرو 11 با قیمت 999 دلار می باشد. 11 پرو دارای سه مدل با حافظه های متفاوت است. حافظه مدل 999 دلاری به 64 گیگابایت می رسد. قیمت مدلی که مشابه با نوت 10 دارای حافظه 256 گیگابایتی است، به 1149 دلار می رسد و ارزش مدل دارای حافظه 512 گیگابایتی 1349 دلار است. آیفون طرح های تشویقی دیگری را نیز در نظر گرفته است. به هر حال نوت 10 دارای قیمت مناسبتری برایتان خواهد بود.

نتیجه

خوب گوش کنید. نمی خواهم بگویم که کدام گوشی را به بخرید. فاکتورهای زیادی وجود دارد که توانایی پیش بینی آن ها را ندارم. اگر راه می روید و با خود فکر می کنید، «باید آیفون داشته باشم چرا که بهترین است.» حالا وقت دوباره فکر کردن است. جهت مشاهده خبرهای دیگر به صفحه اخبار فناوری و اطلاعات مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال