اپل آیفون 11 و گوگل پیکسل 4: مقایسه ای کلیدی

روز سه شنبه، 10 سپتامبر از آیفون 11 رونمایی خواهد شد و پیش بینی می کنیم طی هفته های آتی نیز از گوگل پیکسل 4 هم رونمایی بشود. اگرچه گوگل پرفروشترین گوشی اندروید به حساب نمی آید، اما از شباهت هایی با گوگل برخوردار است: هر دو گوشی سخت افزارهایی تولید شده توسط شرکت هایی […]

روز سه شنبه، 10 سپتامبر از آیفون 11 رونمایی خواهد شد و پیش بینی می کنیم طی هفته های آتی نیز از گوگل پیکسل 4 هم رونمایی بشود. اگرچه گوگل پرفروشترین گوشی اندروید به حساب نمی آید، اما از شباهت هایی با گوگل برخوردار است: هر دو گوشی سخت افزارهایی تولید شده توسط شرکت هایی می باشند که  در تولید نرم افزار هم فعالیت دارند. بنابراین نابترین نسخه از گوگل و اپل را عرضه می کنند. اما چگونه انتخابی میان آن ها داشته باشیم؟ می دانم که مقایسه میان دو محصولی که هنوز در بازار موجود نیستند را انجام می دهم. از آنجا که اطلاعات زیادی در رابطه با آیفون بعدی نداریم، از اطلاعات در زمینه آیفون ایکس اس استفاده می کنم.

تکامل در طراحی

در رابطه با شکل ظاهری،اطلاعات و اسنادی را در اختیار داریم. برای مثال اخبار در زمینه گوگل پیکسل 4 چند ماه پیش بر سر زبان ها افتاد و شرکت این اخبار را تایید کرد. بنابراین می دانیم که دو دوربین در قسمت بالای سمت چپ این گوشی اندروید جدید و بر روی برآمدگی مربعی شکلی جایگذاری شده اند و در رابطه با اپل نیز خبرهایی در رابطه با جایگذاری سه دوربین بر روی یک برآمدگی مربعی شکل منتشر شده است.

این طرحی معمول و  کمتر بحث برانگیز برای پیکسل است اما منتظر هستیم که ببینیم آیا این طرح در اپل هم با استقبال روبرو خواهد شد. همچنین به نظر می رسد که کلمه iPhone از پشت گوشی برداشته شده و لوگوی اپل هم کمی پایینتر آورده شده  باشد. خب این یک پیشرفت است. چند سال قبل اپل یک S را پشت گوشی قرار داد تا نشان بدهد که این مدل با مدل های قبلی تفاوت دارد. این کار برای گوشی های ایکس اس و ایکس اس مکس انجام نشد و صادقانه باید بگویم نیازی به بودن واژه آیفون برای تشخیص این گوشی از گوشی های دیگر وجود ندارد، درست است؟

تصویری که اخیرا از گوگل پیکسل منتشر شده نشان دهنده دو نکته است: باز هم شیشه ای است- بنابراین از قابلیت هایی مانند شارژ بی سیم برخوردار خواهد بود- و دو افکت رنگ که در پیکسل های پیشین می دیدیم در این نسخه وجود ندارد. رنگ گوشی نمایش داده شده در این عکس سیاه است اما پیش بینی می کنیم رنگ های دیگری هم وجود داشته باشد. پیش بینی می کنیم که مانند برخی از مدل های اخیر، رنگ دگمه پاور متفاوت باشد.

البته به قسمت جلوی این گوشی ها هم نگاهی خواهیم انداخت. اگرچه هنوز تصاویری رسمی از آیفون منتشر نشده است اما به نظر می رسد که شباهت زیادی با آیفون ایکس اس داشته باشد. شاید اپل جنس مواد بکار گرفته شده در لبه های گوشی را تغییر داده باشد. به نظر می رسد که شکل گوشی جدید گوگل تغییر کرده باشد.جدیدترین اخبار اشاره به برداشتن شکاف موجود در Pixel 3 XL در این مدل دارند. علاوه بر این، گوگل یک بزل بزرگتر را در قسمت بالای صفحه نمایش، دوربینی در قسمت جلو و حسگرهایی را در بالای صفحه نمایش قرار داده است. شایعات اشاره به بزرگی این بزل داشتند در حالیکه تصویر منتشر شده چنین چیزی را نشان نمی دهد.

خلاصه

گوشی اپل مشابه با گوشی سال گذشته است و تنها تفاوت قرار دادن یک برآمدگی بزرگ با سه دوربین می باشد. رنگ جدیدی می تواند وجود داشته باشد و حتی امکان تغییر جنس مواد بکار گرفته شده در لبه های گوشی هم وجود دارد. در گوگل، شکاف بزرگ روی پیکسل 3 ایکس ال برداشته شده است و این اولین گوشی پیکسل دو دوربینی خواهد بود.

صفحه نمایش

با دیدن عکس های منتشر شده از گوشی های عرضه نشده نمی توانید حدسی در رابطه با وضوح آن ها بزنید. شایعات می گویند صفحه نمایش آیفون جدید دارای وضوحی مشابه با مدل سال گذشته خواهد بود و دلایلی وجود دارد که تصور کنیم صفحه نمایش Retina تغییری نکرده باشد و احتمال سازگاری صفحه نمایش جدید با قلم اپل هم وجود دارد که این امر یک تغییر بزرگ خواهد بود. شایعات می گویند تاچ سه بعدی جای خود را تاچ Haptic خواهد داد. برداشتن لایه تاچ سه بعدی فضایی را برای استفاده از قلم بوجود می آورد.

شایعات در رابطه با پیکسل 4 اشاره به صفحه نمایش 5.7 اینچی و وضوح 2280 در 1080 پیکسل دارند که به معنای 442ppi است، در حالیکه پیکسل 4 ایکس ال با صفحه نمایش 6.3 اینچی دارای وضوح 3040 در 1440 پیکسل، یعنی 533ppi خواهد بود.

خلاصه

انتظار پیشرفت های زیادی را در صفحه های نمایش کنونی نداریم- مگر اینکه اپل قلمی را اضافه کرده باشد که هیجان انگیز خواهد بود.

امنیت

FaceID در آیفون  11 به نسل سوم خود خواهد رسید و شایعات اشاره به پیشرفت آن در مقایسه با مدل پیشین دارند. تصور می کنیم که نسخه جدید در زوایای بزرگتری کار خواهد کرد و محدودیت های مدل های پیشین را نخواهد داشت. در روزهای پایانی ماه جولای ویدئویی در یوتیوب منتشر شد و گوگل نشان داد که باز کردن قفل پیکسل 4 با استفاده از تشخیص چهره انجام می شود. بزل بالای صفحه از فناوری لازم برای این کار برخوردار است. گوگل تصاویری از آن را منتشر کرده است که اشاره به تفاوت آن با فناوری اپل دارد. بر اساس اخبار گوگل، در این فناوری از سیستم راداری با عنوان Soli استفاده شده است که تمام حرکات ریز اطراف گوشی را حس می کند و ترکیبی از الگوریتم های نرم افزاری منحصربفرد با حسگرهای سخت افزاری پیشرفته است، بنابراین می تواند هر چیزی که در نزدیکی آن قرار دارد را تشخیص بدهد.

دوربین ها

دوربین های پیکسل گوگل در مقایسه با پیکسل 2 و مدل های بعدی بهتر به نظر می آیند. نرم افزار پیشرفته به این معناست که پیکسل 3 دارای قابلیت دستیابی به  افکت هایی از یک دوربین بود که سایر گوشی ها برای انجام آن نیاز به حسگر دارند. بنابراین قرار دادن دو دوربین در پیکسل جدید بسیار هیجان انگیز است: اگر گوگل با یک دوربین از چنین قابلیتی برخوردار بود، با دو دوربین چه کارهایی می تواند انجام بدهد؟ البته در برخی گوشی ها، حسگر دوم دارای حسگری عمیق با وضوح کم است. علاوه بر این، شایعات اشاره به افکت های پیشرفته دارند.

اپل نیز سه دوربین را در مدل جدید خود داراست که احتمالا دارای حسگرهای واید، اولترا واید و تله فوتو خواهد بود. برخی اخبار اشاره به  قابلیت عکسبرداری همزمان با سه دوربین و ارائه تصویری با بالاترین وضوح ممکن دارند. ظاهرا افکت عکسبرداری و تصویربرداری در شب نیز در این مدل وجود خواهد داشت.

عملکرد

پیکسل 4 دارای تراشه Qualcomm Snapdragon 855 همراه با رم 6 گیگابایتی (بیشتر در مقایسه با مدل قبلی) خواهد بود. این یک افزایش و رشد به حساب می آید اما در مقایسه با پرچمدارهای اندرویدی رقیب، چندان چشمگیر به حساب نمی آید.

پیش بینی استفاده از باطری بزرگتر در قیاس با مدل سال گذشته وجود دارد. دارندگان پیکسل 3 همیشه از قدرت باطری گوشی خود ستایش می کردند. اپل اشاره ای به اندازه رم در این مدل از گوشی های خود نکرده است اگرچه هر شرکتی برای مقابله با رقبای خود می بایست سعی در افزایش و رشد این قابلیت داشته باشد. شایعات اشاره به  رم 6 گیگابایتی در این مدل دارند. آیفون بعدی دارای تراشه ای جدید به نام A13  است که بر اساس شایعات سرعت شگفت انگیزی دارد. گفته می شود که iOS 13  سریعتر است و بنابراین می تواند پیشرفت بسیار مهمی به حساب آید. انتظار استفاده از باتری بزرگتر در گوگل را داریم و می بایست امیدوار به ارتقاء کیفیت باتری در آیفون 11 باشیم.

زمان و قیمت؟

اپل سه شنبه، 10 سپتامبر را به عنوان تاریخ رونمایی از مدل اعلام کرده است. اگر کار طبق برنامه انجام بشود، تاریخ فروش اپل 11، روز جمعه، 20 سپتامبر خواهد بود. بر اساس شایعات، قیمت این مدل  مشابه با مدل کنونی، یعنی 999 دلار برای آیفون ایکس اس و 1099 دلار و بالاتر برای آیفون ایکس اس مکس خواهد بود.

گوگل قبلتر اشاره به رونمایی از پیکسل کرد. اگرچه تاریخی اعلام نشده است اما پیش بینی می کنیم که طی این سال عرضه بشود. قسمت گوگل پیکسل 3a از 499 دلار و نسخه ایکس ال از 599 دلار شروع می شوند. هر دو مدل بسیار ارزانتر از آیفون هستند، بنابراین مقایسه ای بهتر، مقایسه میان پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال خواهد بود. قسمت مدل جدید اعلام نشده است اما پیش بینی می کنیم که مشابه یا بالاتر از پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال باشد.

نتیجه

در این مرحله همه اطلاعات برای نتیجه گیری را در اختیار داریم. دوربین های بیشتر در مقایسه با مدل های قبلی، برآمدگی بزرگ در قسمت عقب گوشی، فناوری تشخیص چهره و سرعت بالاتر. این قابلیت ها در هر دو مدل وجود دارند. اما نرم افزارها نقش مهمی در انتخاب این مدل ها ایفا می کنند. گوگل ارزانتر است اما اپل می تواند نرم افزار پیشرفته تری داشته باشد. همه چیز در تاریخ 10 سپتامبر، زمان رونمایی از اپل مشخص خواهد شد. برای مطالعه خبرهای دیگر به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال