10 مشکل اندروید که کاربران iOS را آزار خواهد داد

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در تک نیوز مطلبی با عنوان 10 مشکل iOS که کاربران اندروید را آزار خواهد داد، منتشر کردیم و قول آن را دادیم که این مسئله را در حالت مشابه و برعکس آن را نیز روایت کنیم. حال نوبت آن رسیده تا به قول خود عمل کرده […]

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در تک نیوز مطلبی با عنوان 10 مشکل iOS که کاربران اندروید را آزار خواهد داد، منتشر کردیم و قول آن را دادیم که این مسئله را در حالت مشابه و برعکس آن را نیز روایت کنیم. حال نوبت آن رسیده تا به قول خود عمل کرده و ماجرا را برای کاربران گجت‌های تولیدی شرکت اپل که از روی کنجکاوی، اجبار و یا هر دلیل دیگری تصمیم به مهاجرت به سیستم عامل اندروید گرفته‌اند، حکایت کنیم و ببنیم که چه مسائلی برای این دسته از کاربران در مواجهه با اندروید ناخوشایند خواهد بود و ممکن است آن‌ها را به دردسر بیاندازد. بد نیست بدانید که روزانه تعداد زیادی از کاربران گجت‌های اپل به سوی دستگاه‌های اندرویدی مهاجرت می‌کنند.

اگر شما اولین بار است که می‌خواهید کار با اندروید را تجربه کنید، احتمالا در نگاه اول با دنیای ناشناخته روبرو خواهید شد که مانند آی‌اواس آشنا نیست، ولی جای نگرانی نیست، به زودی و در حین کار بیشتر با این پلتفرم محبوب، با چندوچون کار آشنا خواهید شد.

پیش از هرچیز پیشنهاد ما برای این دسته از کاربران این است که از کار با سیستم عامل اندروید لذت ببرند، چراکه کار با این پلتفرم بسیار راحت است.

1

عدم یکپارچگی و وجود تناقض در طراحی

شرکت گوگل تاکنون نتوانسته رویکرد جدید خود در استفاده از سبک طراحی جدید متریال را به طور کامل پیاده‌سازی کند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را مجاب به استفاده از این سبک طراحی نماید. با بررسی و مرور اپلیکیشن‌های اندرویدی متوجه خواهیم شد که تعدادی معدود از طراحی متریال پیروی می‌کنند، بعضی تنها از یک تم نمایشی و پوسته ابتدایی طراحی متریال استفاده کرده و اکثرا نیز همچنان استفاده از رویه و روال قبلی را ادامه می‌‌دهند. شاید وقتی این موضوع را نسبت به تعداد گوشی‌های هوشمندی که از پلتفرم اندروید استفاده می‌کنند، می‌سنجیم، درخواهیم یافت که تغییر رویکرد نیازمند زمان بیشتری است. مسلما این مسئله برای کاربران سیستم‌عامل آی‌اواس که از یک سبک طراحی یکپارچه و منظم استفاده می‌کند کمی ناخوشایند و گیج‌کننده به نظر برسد.

 

2

وجود رابط‌های کاربری مختلف

در سیستم‌عامل اندروید رویکرد‌های مختلفی برای فعال و یا غیرفعال‌کردن گزینه‌ها وقابلیت‌های موجود وجود دارد و بعضا دیده می‌شود که می‌توان یک قابلیت را از چند حالت مختلف فعال کرد اما در سیستم‌عامل آی‌اواس تنها یک‌راه و یک رویه برای انجام یک عمل در نظر گرفته شده است. در اندروید استوک این نظم را تا حدود بیشتری می‌توان مشاهده کرد اما با توجه به استفاده شرکت‌های مختلف از رابط‌های کاربری مختلف نظیر رابط تاچ‌ویز شرکت سامسونگ یا رابط سنس اچ‌تی‌سی، باید مدت زمانی را صرف آشنایی با منوهای مختلف کنید. پس نباید انتظار داشت که وقتی با یک اسمارت‌فون ال‌جی کار می‌کنید، همان رابط کاربری را در مواجهه با یک گوشی هوشمند سامسونگ ببینید. قطعا خیلی از منو‌ها متفاوت خواهد بود و این بدین معنی است که متن‌باز بودن اندروید درست مثل یک چاقوی دولبه است که هم می‌تواند مزیت باشد و هم از معایب آن به شمار رود.

 

3

به‌روزرسانی‌ و ارتقای سیستم‌عامل

با عرضه نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، اکثر کاربران باید مدت‌زمانی را منتظر رسیدن نسخه جدید این سیستم‌عامل برای دستگاه هوشمند خود باشند و حتی خیلی از کاربران قید دریافت به‌روزرسانی را می‌زنند. در صورتی که از دستگاه‌های سری معروف نکسوس استفاده می‌کنید این به‌روزرسانی سریعا برای دستگاه شما عرضه خواهد شد، اما در صورتی که از دستگاهی دیگر استفاده می‌کنید، باید مدت زمانی حداقل یک‌ماهه را منتظر دریافت این به‌روزرسانی باشید. خیلی از شرکت‌های تولید‌کننده گجت‌های اندرویدی در همان ابتدای امر عرضه آپدیت جدید توسط گوگل، آب پاکی را روی دست کاربران برخی از گجت‌ها می‌ریزند و خبر عرضه نشدن آپدیت جدید را برای آن‌ها روایت می‌کنند. کاربران سیستم‌عامل آی‌اواس این مسئله را به خوبی می‌دانند که در سیستم‌عامل iOS چنین مشکلی وجود ندارد و از همان لحظه عرضه به‌روزرسانی می‌توانید منتظر دریافت نسخه جدید سیستم‌عامل اپل بر روی آیفون و یا آی‌پد باشید، مگر این‌که دستگاه اپلی شما خیلی قدیمی باشد.

 

4

روبرو شدن با انبوهی از نرم‌افزارهای اضافی

بسته به دستگاه اندرویدی که تهیه می‌کنید، ممکن است برنامه‌های ناخواسته از پیش‌نصب‌شده زیادی را بر روی گجت اندرویدی خود مشاهده کنید. هر شرکتی که از پلتفرم اندروید در محصولاتش استفاده می‌کند، در نصب اپلیکیشن‌ها کاملا سلیقه‌ای عمل کرده و هر برنامه‌ای را که بخواهند روی دستگاه نصب می‌کنند که بعضا بلااستفاده و آزاردهنده هستند و گاهی اوقات تنها راه خلاصی از آن‌ها غیرفعال‌کردن و یا حذف، پس از روت‌کردن دستگاه می‌باشد. از آنجایی که آی‌اواس یک پلتفرم اختصاصی است و عهده دار آن تنها اپل است لذا این موضوع روی آن مشاهده نمی‌شود و برنامه‌های اینچنینی بر روی iOS جایی ندارد. هرچند برخی کاربران معتقدند برخی برنامه‌های از پیش‌نصب‌شده بر روی دستگاه آن‌ها ( نظیر برنامه اپل واچ) نیز زائد و اضافی هستند، اما این برنامه‌ها در iOS تعداد محدودی هستند.

 

5

استفاده از مرکز کنترل آی‌اواس راحت‌تر است

مرکز کنترل iOS از هر پنجره‌ای و در هر برنامه‌ای که باشید به راحتی و با کشیدن انگشت از پایین صفحه به بالا در دسترس شما قرا می‌گیرد و می‌توانید از گزینه‌های کاربردی آن استفاده کنید. منوی تنظیمات سریع در اندروید از منوی اعلان جدا نیست و در هم ادغام هستند و این منو کمی فشرده‌تر بوده و در اندروید آبنبات‌چوبی باید دومرتبه لمس انجام تا به گزینه‌های خاموش و روشن دسترسی پیدا کرد که این استفاده از این قابلیت‌ در برخی از برنامه‌ها در دسترس نیست. البته در مقاله قبلی گفتیم که تداخل مرکز کنترل آی‌اواس با صفحه‌کلید مجازی نیز به خودی خود یک مشکل است.

 

6

قابلیت‌های محدود اپلیکیشن دوربین در اندروید خام

اپل با استفاده از لنز اختصاصی isight در آیفون و همچنین تکمیل فرایند عکاسی با برنامه پیش‌فرض دوربین در iOS علاوه بر ظاهر زیباتر، قابلیت‌های بیشتری را در مقایسه با نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین اندروید، برای کاربران به ارمغان آورده است که به خاطر همین تکامل فرایند عکاسی در آیفون، اپل تاکنون به استفاده از دوربین با سنسور 8مگاپیکسلی بسنده کرده است و حتی با عرضه آیفون‌های جدید این روند تغییری نداشته است، البته تاحدودی این فرایند بهبود یافته است. قابلیت‌هایی مانند کنترل دستی نوردهی، نوردهی خودکار/ قفل فوکوس خودکار در برنامه پیش‌فرض دوربین اندروید جایی ندارند البته در اندروید لالی پاپ تاحدودی رابط کاربری و اپلیکیشن دوربین تغییراتی را در جهت بهبود تجربه کرده‌اند.

 

7

دلتان برای سیستم‌ پشتیبان‌گیری iCloud تنگ خواهد شد

ویژگی و قابلیت پشتیبان‌گیری از اطلاعات برای سرویس معروف iCloud اپل هنوز به طور کامل با سیستم‌عامل اندروید سازگار نیست. اگرچه در حال حاضر راه‌حل‌های متفاوت و مشخصی نیز در سیستم‌عامل اندروید وجود دارند که عمل پشتیبان گیری را برای کاربران انجام می‌دهنداما هیچ‌یک در مسئله راحتی استفاده مثل iCloud نیستند. تهیه یک نسخه پشتیبان از پلتفرم اندروید تنها با روت کردن دستگاه و نصب ریکاوری میسر خواهد بود که این مسئله در مقایسه با بکاپ گیری بدون درد و خون‌ریزی icloud حرفی برای گفتن ندارد.

 

8

اپلیکیشن‌ها

بله درست است ! اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های بیشتری در گوگل پلی نسبت به اپ استور اپل موجود است! اما اکوسیستم اپل همواره محبوب توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و میزبان مطمئنی برای ارائه برنامه‌های جدید بوده است. فروشگاه نرم‌افزار اپل یا همان اپ استور از حیث درآمد نیز از گوگل پلی جلوتر است و دقیقا به همین علت اکثر برنامه‌ها و بازی‌های نوشته شده ابتدا برای iOS و پس از آن برای اندروید عرضه می‌شوند. البته باید این مسئله را هم در نظر داشت که سن اندروید از آی‌اواس کمتر است.

باید درنظر داشته باشید که اگر از برنامه‌ای خاص در آی‌اواس استفاده می‌‌کردید، مطمئن شوید که نسخه اندرویدی این برنامه نیز در گوگل پلی وجود دارد چرا که هنوز ممکن است برنامه‌هایی برای آی‌اواس باشند که برای اندروید نوشته نشده‌اند و بلعکس!

 

9

نبود جایگزین برای قابلیت Continuity

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که از یک سیستم‌عامل مک در کنار آی‌پد و یا آیفون خود استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که یکی از قابلیت‌های بسیار مفید و کارآمد و البته خاص در iOS ، ویژگی Continuity است که با ایجاد رابطه بی‌سیم میان گجت‌های مختلف ساخت این شرکت، تمام این گجت‌ها را به سادگی به هم متصل می‌کند. متاسفانه برای اندروید این قابلیت وجود ندارد و فعلا این سیستم‌عامل با آن بیگانه است!

 

10

برنامه سلامتی اپل از رقیبش گوگل فیت بهتر است

اگر اپلیکیشن سلامتی اپل برای شما کاربردی است و از آن استفاده می‌کنید، کار با برنامه مشابه آن در اندروید شما را نا امید‌ خواهد کرد. اپلیکیشن Health اپل در رابطه با امکانات و نشان‌های سلامتی از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. در آی‌اواس با بهره‌گیری از HealthKit و ResearchKit می‌توانید گجت خود را به یک دستگاه پزشکی حاوی اطلاعات مربوط به سلامتی بدنتان تبدیل کنید. در این برنامه قابلیت به‌اشتراک‌گذاری این ویژگی‌ها و شاخص‌های سلامتی با پزشک نیز تعبیه شده است. اپلیکیشن اندرویدی سلامتی در این رابطه بسیار امکانات کمی دارد.

درانتها مانند مقاله قبل ، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هدف ما از بیان این مسائل تخریب سیستم‌عامل اندروید و بهترجلوه دادن آی‌اواس نیست، هدف فقط بیان نقطه ضعف‌ها و مقایسه دو سیستم‌عامل مطرح است که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. ممکن است موضوعات گفته شده از دید تمام کاربران مشکل تلقی نشود.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال