10 مشکل iOS که کاربران اندروید را آزار خواهد داد

هر سیستم‌عاملی از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و نحوه عملکرد خاص خود برخوردار است و جدا از مسئله سخت‌افزار مورد استفاده در گجت‌های مربوطه برای راه‌اندازی این سیستم‌عامل، شرکت‌های سازنده هر کدام روند و سیاست کاری خاص خود را داشته از تجربه کاری خود استفاده می‌کنند تا در نهایت سیستم‌عامل تولید شده بتواند نظر کاربران را به […]

هر سیستم‌عاملی از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و نحوه عملکرد خاص خود برخوردار است و جدا از مسئله سخت‌افزار مورد استفاده در گجت‌های مربوطه برای راه‌اندازی این سیستم‌عامل، شرکت‌های سازنده هر کدام روند و سیاست کاری خاص خود را داشته از تجربه کاری خود استفاده می‌کنند تا در نهایت سیستم‌عامل تولید شده بتواند نظر کاربران را به خود جلب کرده و آن‌ها بتوانند بهترین تجربه کاربری (UX) را در استفاده از سیستم‌عامل داشته باشند.

مادامی که یک کاربر به سیستم‌عاملی خاص جلب شده و به نحوی به آن وابسته می‌شود، مهاجرت از آن و کوچ به سیستم‌عاملی دیگر کمی دشوار خواهد بود، زیرا زمانی طول خواهد کشید تا به همه ویژگی‌های سیستم جدید عادت کرده و از آن‌ها استفاده کند. بعضا برخی کاربران که در استفاده از سیستم‌عامل جدید دچار مشکل می‌شوند، به محیط قبلی بازمی‌گردند.

اگر بخواهیم به این مسئله جزئی‌تر نگاه کنیم می‌توان دقیقا همین مورد را برای کاربرانی که مدت زمان زیادی از سیستم‌عامل محبوب اندروید استفاده کرده‌ و پس از آن گجتی را از شرکت پر طرفدار اپل خریداری می‌کنند، مشاهده کرد. اپل در زمینه بهره‌گیری از سیستم‌عامل بسته معروف است و در مقابل اندروید یک سیستم‌عامل متن باز با ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوان است. هدف ما اینجا تخریب یک سیستم‌عامل و طرفداری از دیگری نیست، چرا که سلیقه کاربران متفاوت است و هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و هدف صرفا مقایسه است. علاوه بر متن باز بودن اندروید، موارد زیادی وجود دارند که کاربران اندروید پس از اولین تجربه کاربری با آی‌او‌اس، کمبود آن‌ها را احساس خواهند کرد.

 

مرتب‌سازی آیکون‌ها در نمایشگر

1

اولین مسئله در برخورد کاربران اندرویدی با آی‌او‌اس عدم مرتب سازی آیکون‌ها در خطوط عمودی و دلخواه است. مرتب سازی در آی‌او‌اس کمی متفاوت است. مرتب‌سازی آیکون‌های برنامه‌ها تنها در خطوط افقی و به طور خودکار انجام می‌گیرد و پس از پرشدن یک ردیف، آیکون‌ها به ردیف بعدی انتقال داده می‌شوند تا آیکون‌ها کل صفحه‌نمایش را پرکنند، بنابراین امکان گروه‌بندی آیکون‌ها در ستون‌های عمودی و یا باقی‌گذاشتن یک فضای خالی برای مشخص کردن حد و مرز و دسته برنامه‌ها و امکان انتقال کامل یک هوم‌اسکرین به منظور اعمال تغییرات نیز وجود ندارد.

شاید از دید برخی این‌ مسئله بزرگی نباشد، اما برای آن‌دسته از کاربرانی که همیشه دوست دارند آیکون‌ها را به سلیقه خودشان مرتب کرده و حساس به این موضوع هستند، یک نقطه ضعف به حساب آید.

 

دراور اپلیکیشن‌ها

2

شاید بسیاری از کاربران اندروید از قابلیت دراور اپلیکیشن‌ها استفاده نکنند؛ اما هنگامی که با تعداد زیادی از برنامه‌های مختلف و بی استفاده که نیازی به آن‌ها نداریم مواجه می‌شویم، قطعا نمی‌خواهیم این برنامه‌ها در صفحه اصلی یا هوم اسکرین گوشی ببینیم.

شاید بتوان گفت نارضایتی از این موضوع پس از عرضه نسخه ۸.۲ آی‌اواس شدت گرفت و کاربران با برنامه‌هایی نظیر برنامه مدیریت ساعت هوشمند اپل روبرو شدند که نیازی به استفاده از آن نمی‌دیدند و از طرفی هم قادر به حذف آن‌ها نبودند. از سوی دیگر مایل نبودند از برنامه‌هایی مانند Health Kit,Game Center,Stocks و برخی برنامه‌های از پیش‌نصب شده استفاده کرده و یا ‌آن‌ها را ببینند، ولی ناچار بودند که وجود این اپلیکیشن‌ها را تحمل کنند.

برخی کاربران برای حل موقت این مسئله، این اپلیکیشن‌ها را در یک پوشه جدا قرارداده و به آخرین صفحه هوم‌اسکرین انتقال می‌دهند که البته راه‌حل مناسبی نیست.

 

دانلود آهنگ‌ها

3

سیستم‌عامل آی‌او‌اس فقط با سینک از طریق آیتونز فایل‌های صوتی و آهنگ‌ها را دریافت می‌کند. در صورتیکه تعداد زیادی از فایل‌ها با فرمت mp3 داشته باشید و بخواهید آن‌ها را به روی آیفون یا آیپد خود انتقال دهید ابتدا باید به سینک آن‌ها از طریق آیتونز روی کامپیوتر اقدام کنید. فرض کنیم که این فایل‌ها را از جایی به جز فروشگاه‌ خود اپل مانند یک سایت دانلود موسیقی دریافت کرده باشید، پس ناچاراً برای هربار اضافه کردن آهنگ‌های جدید بر روی گوشی باید عمل همگام سازی از طریق آیتونز را تکرار کنید.

تنهاراه‌حل موجود برای این مسئله در آی‌اواس نیز خریداری آهنگ از خود آیتونز و یا ثبت‌نام در سرویس‌های استریم و پخش موزیک مانند گوگل پلی‌موزیک، Spotify Premium و یا Deezer Premium است که امکان دانلود آهنگ‌ها و ذخیره آن‌ها روی دستگاه را در اختیار قرار می‌دهند و به طبع این راه حل مشمول پرداخت هزینه خواهد بود.

 

سیستم فایل‌ها

4

اکوسیستم شرکت اپل در خصوص دسترسی به فایل‌ها در آی‌اواس یک سیستم بسته به حساب می‌آید. این سیستم‌عامل دسترسی محدودی به فضای ذخیره‌سازی را در اختیار شما خواهد داد که از یک طرف می‌توان آن را یک مزیت برشمرد و از طرف دیگر آن را جزء معایب این سیستم عامل دانست.

اگر قصد داشته باشید یک فایل را با یک برنامه خاص بازکنید که متفاوت از برنامه‌ای باشد که در حال حاضر از آن استفاده می‌‌شود، نمی‌توان برنامه جدید را بازکرد و فایل مورد نظر را در آن انتخاب کرد که به طبع این موضوع از نقاط ضعف آی‌اواس است. برای حل این مسئله باید اول برنامه قدیمی را بازکرده سپس گزینه Open in… را انتخاب و برنامه جدید را برگزینید تا یک کپی از فایل مورد نظر شما در فضای ذخیره‌سازی در حیطه برنامه جدید بازشده و بتوانید از آن استفاده کنید.

 

ضعف دکمه بازگشت

5

کاربران سیستم‌عامل اندروید به اکوسیستم این سیستم عامل در مورد ویژگی‌های پیمایش در محیط برنامه‌ها عادت کرده‌اند. دکمه‌های هوم، بازگشت و برنامه‌های اخیر در حال اجرا یا به صورت کلیدهای لمسی در پایین صفحه‌نمایش و یا از طریق کلیدهای سخت‌افزاری روی بدنه گوشی، همیشه در دسترس خواهند بود. در آیفون این مسئله کمی متفاوت است و اپل در استفاده از کلید‌های سخت افزاری در بدنه گوشی برای پیمایش، تنها به یک کلید هوم در پایین نمایشگر بسنده کرده است. اگرچه یک دکمه برای بازگشت در برنامه‌ها در قسمت بالا سمت چپ قرارگرفته و یا با استفاده از قابلیت کشیدن دست دستورالعمل بازگشت را اجرا کرد اما متاسفانه اکثر برنامه‌های جانبی در این سیستم‌عامل از قابلیت کشیدن دست بی‌بهره بوده و آن را پشتیبانی نمی‌کنند.

از طرف دیگر رویه‌ی پنهان کردن صفحه‌کلید مجازی نیز کمی متفاوت خواهد بود و نمی‌توان مانند سیستم‌عامل اندروید با لمس دکمه بازگشت این صفحه‌کلید را مخفی کرد. برای مخفی کردن صفحه‌کلید در گجت‌های تولید شده شرکت اپل باید از لبه بالایی صفحه‌کلید دست خود را به سمت پایین کشیده و یا اینکه بالای صفحه‌کلید را لمس و سپس آن‌را به پایین بکشید که حتی این قابلیت هم نیز در برخی برنامه‌ها کار نمی‌کند. به عنوان مثال زمانی که قصد داریم در یک محیط چت اسکرول کرده تا تمامی پیام‌های رد و بدل شده را مشاهده کنیم، پنهان کردن صفحه‌کلید این کار را ساده کرده و مانع ایجاد مزاحمت آن خواهد شد. به طور قطع این مسئله می‌تواند برای کاربران اندروید که همیشه به راحتی این کار را انجام داده‌اند در نقش یک معضل ظاهر شود.

 

پیمایش میان برنامه‌ها (اپ سوئیچینگ)

6

جابجایی میان برنامه‌های فعال و در حال کار، در سیستم‌عامل آی‌او‌اس می‌تواند خسته‌کننده بوده و زمان زیادی را بگیرد. برای فراخوانی لیست برنامه‌های اخیر و یا جابجایی میان آن‌ها (مالتی تسکینگ / چند وظیفه‌ای) باید دوبار کلید هوم را فشار داده و از این قابلیت استفاده کنید. فرض کنیم که برای یک فعالیت نیاز دارید چند دفعه میان برنامه‌ها جابجا شوید، حال باید مشکلات فشردن چندین و چند باره‌ی کلید هوم آیفون را به جان بخرید.

 

اضافه‌کردن رینگتون‌ها و آهنگ‌زنگ‌های دلخواه و سفارشی

7

شاید برای کاربران اندورید سوال پیش آمده باشد که چرا کاربران آی‌اواس اغلب از آهنگ زنگ‌های پیش‌فرض آیفون خود استفاده می‌کنند؟ باید بدانید اضافه کردن زنگ مورد علاقه شما به سیستم‌عامل آی‌او‌اس شدنی بوده ولی رویه‌ی خاص خود را دارد. برای این کار ابتدا باید با استفاده از نرم‌افزار آیتونز روی کامپیوتر شخصی، فایل صوتی مورد نظر را به فرمت AAC تبدیل کرده و آن‌را از طریق همان نرم‌افزار آیتونز به آیفون انتقال داد. این مسئله می‌تواند پاسخ سوال موردنظر ما باشد!

 

تیتر گفتگوهای چت / اعلان و پاپ آپ‌های مسنجرها

8

نمایش سرخط‌ها و تیترهای مربوط به گفتگو‌های اینترنتی، ویژگی کاربردی در گجت‌های اندرویدی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حتی در صورتی که در حال انجام کار دیگری بر روی گوشی خود هستید به گفتگو با دیگران بپردازید زیرا مینیمایز کردن برنامه گفتگو، آن‌را نمی‌بندد و در صورت دریافت پیام جدید، پنجره برنامه پیام رسان به صورت پاپ‌آپ در وسط صفحه نمایش داده و می‌توان با لمس پنجره نمایش داده شده وارد برنامه شده و پیام را پاسخ داد. اپلیکیشن معروف پیام رسان وایبر نمونه خوبی برای این مسئله است، زیرا در صورت دریافت پیام جدید پیش‌نمایشی از پیام‌ دریافتی را در اختیار شما قرا می‌دهد تا بتوانید پاسخی سریع از همین پیش‌نمایش‌ها و بدون بازکردن برنامه برای طرف مقابل ارسال کنید.

سیستم‌عامل آی‌او‌اس امکان جمع‌شدن و مینیمایز کردن برنامه‌ها را مانند اندروید در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. کاربران در این سیستم عامل تنها می‌توانند با کشیدن نوار اعلان به سمت پایین، اعلان و هشدار مربوط به دریافت پیام، پاسخی سریع به آن بدهند. البته این در صورتی است که قبل از مخفی شدن هشدار بتوان آن را مشاهده کرد.

از سوی دیگر فشردن گزینه Reply بر روی بنر نمایش داده شده، نیز کاربر را مستقیما به خود برنامه خواهد برد اما بازهم امکان ارسال پاسخ سریع بدون بازکردن اپلیکیشن مربوطه امکان پذیر نخواهد بود.

 

منوی کشویی دسترسی به مرکز کنترل

9

یکی از مواردی که در سیستم‌عامل آی‌او‌اس در مقایسه با همکار اندرویدی آن اکو سیستمی متفاوت دارد، موضوع جداسازی نوار هشدارها و ناتیفیکیشن‌ها از منوی دسترسی سریع به تنظیمات دستگاه است. اولی را می‌توان با کشیدن آن به سمت پایین در مشاهده کرد و منوی دسترسی سریع به تنظیمات نیز در قسمت پایینی صفحه‌نمایش قرارگرفته است. مشکل جای دیگری است! فرض کنیم که بخواهید همزمان هم از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید و هم در این هنگام بخواهید به قابلیت‌هایی مانند تنظیم نورصفحه‌نمایش و یا تنظیم میزان صدا از طریق منوی مرکز کنترل سریع مراجعه کنید، چاره چیست؟ در این گونه مواقع باید صفحه‌کلید مجازی را به طور موقت مینیمایز کنید! عملی که در بالا به دشوار بودن آن در بالا اشاره کردیم!

 

گالری تصاویر

10

با بازکردن اپلیکیشن گالری تصاویر در سیستم‌عامل آی‌او‌اس، با مجموعه‌ای از تصاویر در کنار هم مواجه می‌شویم که به ترتیب تاریخ گرفته شدن عکس در کنارهم جای گرفته‌اند، این مرتب‌سازی بر روی کاغذ یا آلبوم تصاویر شخصی شاید کار ایده‌آل و مناسبی قلمداد شود؛ اما فرض کنید در آیفون خود به دنبال عکسی خاص می‌گردید و به یاد هم نمی‌آورید که عکس دقیقا در چه تاریخی گرفته شده است. خب حالا چه کاری باید کرد؟ این موضوع کمی دردسرساز و ناخوشایند است، چرا که همیشه باید به خاطر داشته باشید که عکس‌های خود را در چه تاریخی می‌گیرید. از طرف دیگر مرتب‌سازی عکس‌ها در گروه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف نیز باعث اشغال فضای بیشتر شده و موجب می‌شود مجموعه عکس‌ها بیش از حد حجیم شود.

در قسمت پایین گالری نیز می‌توان از قابلیت نمایش عکس‌ها به صورت آلبوم استفاده کرد اما باید این نکته را هم یادآور شد که این سیستم‌عامل هر عکسی را که به هرنحوی در گوشی ذخیره شده نظیر عکس‌های دانلود شده، اسکرین‌شات‌های صفحه نمایش و عکس‌های دریافتی در محیط چت را در پوشه Camera Roll قرارخواهد داد.

همانطور که در ابتدای این نوشتار گفتیم، هدف ما از بیان این مسائل تخریب سیستم‌عامل ای‌اواس و بهترجلوه دادن اندروید نیست، هدف فقط بیان نقطه ضعف‌ها و مقایسه دو سیستم‌عامل مطرح است که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. ممکن است موضوعات گفته شده از دید تمام کاربران مشکل تلقی نشود. در همین رابطه به زودی در تک‌نیوز مشکلات و نقطه‌ضعف‌های مهاجرت از سیستم‌عامل آی‌اواس به اندروید را نیز بررسی خواهیم نمود و در قالب یک مقاله تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال