پایان موقت موج گرمای بی‌سابقه

جهانی گرم‌تر، آینده‌ای نامعلوم: آماده‌اید؟

دمای هوا در تیر 1403 اندکی خنک‌تر از تیر 1402 بود که احتمالا به دلیل کاهش شدت پدیده ال‌نینو رخ داده است. با این حال نباید انتظار کاهش چشمگیر دما در سال‌های آینده را داشت. از خرداد 1402 تا خرداد 1403 دمای هوا و آب سطح دریا به طور متوسط یک چهارم درجه سانتی‌گراد بالاتر […]

دمای هوا در تیر 1403 اندکی خنک‌تر از تیر 1402 بود که احتمالا به دلیل کاهش شدت پدیده ال‌نینو رخ داده است. با این حال نباید انتظار کاهش چشمگیر دما در سال‌های آینده را داشت. از خرداد 1402 تا خرداد 1403 دمای هوا و آب سطح دریا به طور متوسط یک چهارم درجه سانتی‌گراد بالاتر از رکوردهای ثبت شده تنها چند سال قبل بود. طبق اعلام سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا دمای هوا در تیر 1403 اندکی خنک‌تر از تیر قبلی (0.04 درجه سانتی‌گراد) بود.

تیر 1402 نیز به نوبه خود 0.28 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از تیر رکورددار قبلی در سال 98 بود بنابراین جهش قابل توجه دما در طول سال گذشته هنوز به طور کامل کاهش نیافته است. گرم‌ترین دمای هوای جهانی ثبت شده در بهمن 1402 با 1.78 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای پیش از صنعتی شدن برای دسامبر و 0.31 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از رکورد قبلی رخ داد.

به گزارش سرویس اخبار زیست محیطی رسانه فناوری تکنا، گرمایش جهانی به طور مداوم رکوردهای دمای متوسط جهانی گرم را در دهه‌های اخیر شکسته است اما شکستن آن‌ها تا یک چهارم درجه برای چندین ماه غیر معمول است. پایان این روند تهدید فزاینده تغییرات اقلیمی را کاهش نمی‌دهد. بنابراین چه چیزی باعث این دمای رکوردشکن شد؟ چندین عامل در کنار هم قرار گرفتند اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل تغییرات اقلیمی است که عمدتا ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است.

عوامل موثر بر موج گرما

برای اندازه‌گیری گرمایش جهانی مدرن از دمای معمولی زمین 150 سال پیش استفاده می‌شود. دوره مرجع 1850 تا 1900 قبل از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای مرتبط با صنعتی‌سازی جهانی بود که گرما را در اقیانوس و جو زمین افزایش می‌دهد. تیر 1403، 1.48 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از یک تیر معمولی پیش از صنعتی شدن بود که حدود 1.3 درجه سانتی‌گراد آن به روند کلی گرمایش جهانی در دهه‌های گذشته نسبت داده می‌شود. این روند تا زمانی که انسان با حفظ سوخت‌های فسیلی در زمین به ثبات اقلیم دست یابد به افزایش دما ادامه خواهد داد.

عوامل موثر بر تغییرات دما

گرمایش جهانی به صورت یک روند پیوسته رخ نمی‌دهد. مانند قیمت مسکن روند کلی صعودی است اما فراز و نشیب‌هایی نیز وجود دارد.

پدیده ال‌نینو عامل اصلی بسیاری از این فراز و نشیب‌ها است. ال‌نینو بازآرایی آب در گستره وسیع اقیانوس آرام است. ال‌نینو به دلیل افزایش دمای هوا به طور متوسط در کل سطح زمین نه تنها بر فراز اقیانوس آرام برای عملکرد آب و هوای جهانی بسیار مهم است. بین رخدادهای ال‌نینو شرایط ممکن است خنثی یا در وضعیتی مخالف به نام لانینا باشد که تمایل به خنک کردن دمای جهانی دارد. نوسان بین این دو حالت نامنظم است و شرایط ال‌نینو تمایل دارد هر سه تا هفت سال یکبار تکرار شود. مرحله گرم ال‌نینو این چرخه یک سال پیش آغاز شد در حدود پایان سال 1402 به اوج خود رسید و اکنون به سمت حالت خنثی در حرکت است که دلیل پایان یافتن روند شکستن رکوردها است.

ال‌نینو در بازه زمانی 1402-1403 قوی بود اما فوق‌العاده قوی نبود. این پدیده به طور کامل میزان قابل توجه شکستن رکوردهای دما در سال گذشته را توضیح نمی‌دهد. تاثیر دقیق عوامل دیگر هنوز به طور کامل مشخص نشده است. می‌دانیم که خورشید سهم مثبت کوچکی دارد که در فاز چرخه یازده ساله لکه‌های خورشیدی خود قرار دارد و در آن انرژی بیشتری را به زمین تابش می‌کند.

متان (که همراه با دام و تالاب‌ها محصول جانبی صنعت سوخت‌های فسیلی نیز هست) گاز گلخانه‌ای مهم دیگری است و غلظت آن در هوا در دهه گذشته سریع‌تر از دهه قبل افزایش یافته است. دانشمندان همچنین در حال ارزیابی میزان تاثیر اقدامات برای پاکسازی آلودگی هوا بر گرمایش هستند زیرا برخی از آلاینده‌های هوای ذرات معلق می‌توانند نور خورشید را منعکس کنند و بر تشکیل ابرها تاثیر بگذارند.

پیامدهای گرمایش جهانی

در سراسر اقیانوس جهانی سال 1402 تابستان ویران‌کننده‌ای برای صخره‌های مرجانی و اکوسیستم‌های اطراف در کارائیب و فراتر از آن بود. این امر با سفیدشدگی شدید در سراسر سد بزرگ مرجانی در سواحل استرالیا در طول تابستان نیمکره جنوبی همراه بود. اگرچه سال‌های ال‌نینو هستند که تمایل به مشاهده رویدادهای مرگ و میر جمعی در صخره‌های مرجانی سراسر جهان دارند اما روند اصلی تغییرات اقلیمی تهدید بلندمدت است زیرا مرجان‌ها برای سازگاری با افزایش دمای شدید تلاش می‌کنند.

از آنجایی که اقیانوس آرام اکنون احتمالاً به سمت شرایط لانینا بازمی‌گردد دمای جهانی همچنان کاهش خواهد یافت اما احتمالا به سطح قبل از سال 1402-1403 باز نخواهد گشت. ال‌نینو مانند یک قفل خودکار برای گرمایش جهانی عمل می‌کند. یک رویداد بزرگ ال‌نینو رکوردهای جدیدی می‌شکند و یک معیار جدید بالاتر برای دمای جهانی ایجاد می‌کند. این حالت عادی جدید بازتاب‌دهنده روند اصلی گرمایش جهانی است.

یک سناریوی محتمل این است که دمای جهانی برای چندین سال در نزدیکی سطح 1.4 درجه سانتی‌گراد نوسان خواهد کرد تا اینکه رویداد بزرگ بعدی ال‌نینو جهان را بالاتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد گرمایش احتمالا در اوایل دهه 2030 سوق دهد. توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی جهان را متعهد کرد که برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد تمام تلاش خود را انجام دهد زیرا انتظار می‌رود اثرات تغییرات اقلیمی فراتر از این سطح تسریع شود.

خبر خوب این است که حرکت به دور از سوخت‌های فسیلی در بخش‌هایی مانند تولید برق آغاز شده است جایی که انرژی‌های تجدیدپذیر سهم رو به رشدی از تقاضای رو به رشد را تامین می‌کنند. اما این انتقال به اندازه کافی سریع اتفاق نمی‌افتد. دستیابی به اهداف اقلیمی با بهره‌برداری کامل از زیرساخت‌های موجود سوخت‌های فسیلی سازگار نیست با این حال سرمایه‌گذاری جدید در دکل‌های نفتی و میدان‌های گازی ادامه دارد. سرخط‌های مربوط به دمای جهانی رکوردشکن احتمالا باز خواهد گشت. اما نیازی نیست که این کار را برای همیشه انجام دهند. گزینه‌های زیادی برای تسریع انتقال به اقتصاد بدون کربن وجود دارد و پیگیری این گزینه‌ها به طور فزاینده‌ای ضروری است.