محققان با استفاده از پرینت زیستی سه‎بعدی موفق به کشت سلول‎های غضروف انسانی در ‎موش‎های نوزاد شدند

در سوئد، در بدن تعدادی از موش‎های آزمایشگاهی سلول‎های زنده‎ی غضروف انسانی به چشم می‎خورد که در حال رشد هستند. داستان از این قرار است که تیمی از محققان دانشگاه فناوری Chalmers و آکادمی Sahlgrenska از یک پرینتر زیستی سه‎بعدی CELLINK به منظور ساخت هیدروژل از سلول‎های غضروف با منشاء انسانی، استفاده کردند. آن‎ها سپس […]

در سوئد، در بدن تعدادی از موش‎های آزمایشگاهی سلول‎های زنده‎ی غضروف انسانی به چشم می‎خورد که در حال رشد هستند. داستان از این قرار است که تیمی از محققان دانشگاه فناوری Chalmers و آکادمی Sahlgrenska از یک پرینتر زیستی سه‎بعدی CELLINK به منظور ساخت هیدروژل از سلول‎های غضروف با منشاء انسانی، استفاده کردند. آن‎ها سپس این ژل‎ها را به داخل بدن موش‎هایی با عمر 6 هفته قرار دادند و متوجه شدند بعد از 60 روز “چیزی شبیه به غضروف” شکل گرفته است. این محققان قصد دارند تا از پرینت زیستی سه‎بعدی برای ایجاد اعضای بدن برای بیمارانی که به آن‎ها نیاز دارند، استفاده کنند. با آن‎که آن‎ها با رسیدن به این هدف فاصله‎ی زیادی دارند، ولی این آزمایش احتمال دستیابی به این موفقیت در آینده‎ای نزدیک را نشان می‎دهد.

با اضافه کردن سلول‎های بنیادی به منظور تحریک رشد سلول‎های غضروف، هیدروژل با موفقیت به بافت غضروف انسانی تبدیل شد و حتی رگ‎های خونی به وجود آمد. رهبر این تیم پروفسور Paul Gatenholm در این خصوص اعلام کرد:

“ما حالا مدرکی دال بر این داریم که هیدروژل پرینت شده‎ی سه‎بعدی با سلول‎ها را می‎توان در بدن کاشت. این سلول‎ها در بدن موش‎ها رشد کردند و علاوه بر آن رگ‎های خونی نیز در آن شکل گرفتند. با موفقیتی که ما به دست آوردیم، این تحقیقات یک گام به جلو برداشته است و امیدواریم که روزی قادر به پرینت زیستی سلول‎هایی باشیم که برای بیماران به اعضای بدن تبدیل شوند. زمانی که بحث این نوع فعالیت مدرن به میان می‎کشد باید در هر زمان قدم‎های کوچکی برداشت. نتایج ما تحول‎آور نیستند ولی یقینا بخش خشنودکننده‎ای از یک تحول به شمار می‎روند!”

تصاویر زیر غضروف‎های در حال رشد را در بدن موش‎ها نشان می‎دهد:

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال